Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen yliopistolain uudistuksesta on
kulunut reilut kolme kuukautta. Jo nyt on syntynyt ensimmäinen
uhri, Kajaanin opettajankoulutuksen lopettaminen. Tämän
päätöksen myötä viedään yksi
Kainuun aluepolitiikan tukijalka, kun meiltä Kainuusta
viedään opettajankoulutus. Se on sama kuin Helsingistä lopetettaisiin
yliopisto. Jo aiemmin hallituksen aluepoliittista uskottavuutta
on syönyt yliopistorahojen keskittäminen ja Kemijärven
tehtaan lopettaminen, ja nyt vielä tämä.
Pääministeri Vanhanen:
Levitteleekö hallitus käsiään
Kajaanin opettajankoulutuksen osalta niin kuin teki Heinolan reumasairaalan
osalta?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Kajaanin opettajankoulutuksen lakkauttaminen
ei ole uudesta yliopistolaista sinänsä johtuva
muutos. Aiemminkaan yliopistolaissa ei ole määritelty
yliopistojen toimipaikkoja tai toimipisteitä. Toisaalta
asetustasolla on määrätty ainoastaan
siitä, että Oulun yliopistolle kuuluu vastuu opettajankoulutuksesta,
mutta se on voinut itse päättää,
missä opettajankoulutusta järjestetään,
ja nyt Oulun yliopisto on strategisista syistä päättänyt
keskittää kaiken opettajankoulutuksen Oulun kampukselle
vahvistaakseen kasvatustieteellistä tutkimusyhteisöä ja
siihen liittyvää opetusta.
Itse pidän hyvin keskeisenä sitä,
että jatkossakin Kainuussa säilyy korkeakoulutus
ja tutkimus. Tärkeää on se, että Oulun
yliopisto ei ole vetäytymässä Kainuusta
vaan siellä on myös tehtäviä,
joissa se aikoo vahvistaa toimintojaan. Ja on hyvin tärkeää,
että yhdessä kajaanilaisten ja Kainuun kanssa
haetaan nimenomaan niitä koulutuksen ja tutkimuksen aloja,
joilla parhaiten voidaan edistää aluekehitystä ja
alueen vahvistumista.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni Oulun yliopisto ja ministeriön
suunnitelmat ovat ristikkäiset. Oulun yliopisto väittää, että päätösvalta
kuuluu opetusministeriölle, ja ministeriö väittää,
että päätösvalta kuuluu Oulun yliopistolle.
Ja tässä kun esitin kysymyksen pääministeri
Vanhaselle, niin hän siirsi kysymyksen ministeri Virkkuselle.
Onko tämä samanlaista siirtelyä ministereiden
välillä ja myös näiden asioiden
välillä? (Ed. Skinnari: Hyvä kysymys!)
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Ei tässä voi olla minkäänlaista
erimielisyyttä siitä, kenelle päätösvalta
kuuluu. Kyllä se aivan selkeästi kuuluu näissä kysymyksissä Oulun
yliopistolle itselleen.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallitus näyttää pikkuhiljaa
ulkoistavan kaikki toimenpiteet ja tehtävät ulkopuolelle. (Eduskunnasta:
Ja vastuun!) — Ennen kaikkea vastuun. — Tämä hallitus
toteuttaa espoolaista aluepolitiikkaa. Ennen kaikkea koulutuksessa
on tehty ratkaisu, että Aalto-yliopisto sai 56 miljoonaa
lisärahaa, toiset yliopistot saivat yhteensä 17 miljoonaa.
Oulun yliopisto käy yt-neuvotteluja, Itä-Suomen
yliopisto on aloittamassa yt-neuvottelut, Tampereelta kuuluu huhuja
yt-neuvotteluista.
Tämäkö oli sitä hallituksen
koulutuspoliittista strategiaa, jolla keskitetään
voimavarat Espooseen, Aalto-yliopistoon, ajetaan reuna-alueet alas ja
heikennetään alueiden kehittymistä?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Meneillään oleva korkeakoulu-uudistus
on yksi hallituksen merkittävimmistä tulevaisuushankkeista.
Uusi yliopistolaki on osa sitä. Kaikkien yliopistojen talous
on näillä päätöksillä turvattu.
(Ed. Arhinmäki: Siltä vaikuttaa! Yt-neuvottelut
käynnissä!) Vuodenvaihteessa hallitus teki lähes
miljardin euron päätökset yliopistojen
hyväksi. Aalto-yliopisto on tämän uudistuksen
yksi kärki, siihen on haluttu satsata poikkeuksellisen paljon. Samalla
on tehty linjaus, että vuodesta 2015 alkaen tuo
ylimääräinen erä tulee kaikkien
yliopistojen kilpailtavaksi laadun perusteella.
Nuo yt-neuvottelut, joihin edustaja viittasi, eivät
ole lähteneet niinkään taloudellisista
kysymyksistä: siitä, että tällä hetkellä yliopistoilla
olisi jokin akuutti kassakriisi. Niitten kassoja rahoitettiin hyvin
valtion toimesta, kun ne irtautuivat valtiosta. Kyse on siitä,
että yliopistot ovat uudistamassa omia strategioitaan ja
rakenteitaan ja ovat päättäneet jatkossa
ostaa ja tällä hetkellä jo ostavat tuki-
ja hallintopalvelut, talouspalvelut, keskitetysti yhtiöltä,
ja näin ollen tuki- ja hallintopalveluiden henkilöstön
osuus näissä vähenee. Toki toivottavaa
on se, että siellä hyvin pitkäjänteisesti
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) toteutettaisiin henkilöstöpolitiikkaa
ja näihin uusiin yhtiöihin siirtyisi tätä olemassa
olevaa henkilöstöä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Oleellista on tietysti se, että vastuu
kannetaan, ja tässä Kajaanin opettajankoulutuksen osalta
vastuu on Oulun yliopistolla ja opetusministeriöllä.
Minua itseäni kiinnostaa nyt tässä tilanteessa
kaiken kaikkiaan se, millaista vääntövoimaa
opetusministeriö ja opetusministeri itse on valmis nyt
käyttämään, että tämä Waterloo, joka
Kainuuta on kohdannut, pystytään jollakin tavalla
eliminoimaan mahdollisimman hyvin.
Onko opetusministeriö valmis tekemään
toimenpiteitä edelleen sen eteen, että esimerkiksi
lisärahoituksella turvataan opettajankoulutuksen jatko?
Onko opetusministeriö valmis turvaamaan resursseja Kajaanin
ammattikorkeakoulun itsenäisen toiminnan edesauttamiseen,
vai mitä kaikkea opetusministeriö tässä tilanteessa
on valmis Kainuun hyväksi tekemään?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Opettajankoulutuksen lakkauttaminen Kainuussa
ei nähdäkseni ole niinkään taloudellinen
kysymys vaan nimenomaan yliopiston strategiaan liittyvä kysymys
siitä, että halutaan keskittää opettajankoulutusta
yhdelle kampukselle ja nimenomaan vahvistaa opettajankoulutusta
osana kasvatustieteellistä tiedeyhteisöä, vahvistaa
alan tutkimusta ja samalla tarjota opettajiksi koulutettaville laajemmat
sivuainemahdollisuudet samalla kampuksella. Olennaista on tietysti
opettajan saatavuuden osalta se, että Pohjois-Suomessa
on voitava varmistaa jatkossakin, että opettajia on siellä saatavilla.
Ainakin tähän saakka siellä kelpoisuustilanne
on ollut erittäin hyvä, koska opettajia on koulutettu
sekä Rovaniemellä, Kajaanissa että Oulussa,
ja toisaalta ikäluokat alueella ovat hyvin paljon pienentyneet.
Mutta tätä on ilman muuta jatkossa seurattava.
Olennaista on se, että Kainuun kannalta tärkeää on,
että siellä jatkossakin on korkeakoulutusta ja
tutkimusta, ja ennen kaikkea se, että alueen omista tarpeista
ja strategioista lähtien käydään
keskustelua Oulun yliopiston kanssa (Puhemies: Minuutti on jälleen
täyttynyt!) niistä aloista, joita tullaan siellä vahvistamaan.
Samoin ammattikorkeakoulun kanssa käymme parhaillaan strategisia
neuvotteluja.
Tuulikki Ukkola /kok:
Herra puhemies! Korkeakoulu-uudistus sinänsä oli
varmasti tarpeellinen ja hyvä uudistus. Antoihan se hallinnollista ja
taloudellista itsenäisyyttä korkeakouluille. Mutta,
kuten nyt huomataan, korkeakoulut ovat rahapulassa. Osittain se
johtuu siitä, (Ed. Rajamäki: Viime joulukuussa äänestettiin
tässä salissa siitä!) että ne
eivät ymmärtäneet varautua vuosia aikaisemmin
tähän uudistukseen. Kysynkin:
Olisiko voitu helpottaa korkeakoulujen — niin Oulun
yliopiston kuin muittenkin, Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen — asemaa
aikaisemmin niin, että olisi annettu muutaman vuoden siirtymäaika,
jolloin opetusministeriö olisi kuitenkin taannut rahallisesti
näitten yliopistojen mahdollisuudet toimia, ja sillä tavalla
antaa strategian toteutumiselle lisäaikaa?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Kyllä kaikkien yliopistojen rahoitus
on taattu ja turvattu. Siinä vaiheessa, kun ne irtautuivat
valtiosta vuodenvaihteessa, se merkitsi isoja muutoksia yliopistojen
talouteen monella tavalla. Ne ovat yksityisoikeudellisia toimijoita
tänä päivänä, mutta
kyllä niiden toiminnan talous ja kassat on turvattu, samoin
kuin riittävät pääomat, hallituksen
päätöksillä.
Se seikka, että yliopistojen menot ovat viime vuosina
kasvaneet nopeammin kuin tulot, eräissä yliopistoissa
on aiheuttanut isoja ongelmia. Toiset yliopistot ovat varautuneet
tilanteeseen paremmin, pitäneet huolta siitä,
että niissä menot eivät kasva tuloja
suuremmiksi. Mutta tässä on yliopistojen välillä eroja,
ja ne tulevat nyt tässä vaiheessa juuri näkyviin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee arvoisan opetusministerin vas-tauksia
kansanedustajien kysymyksiin, tulee mieleen, että mihinkä tarvitaan
enää yliopistoja korkeakouluasioissa, opetusministeriötä ja
opetusministeriä. Tähän saakka on sentään
ollut politiikkaa ja on ilmaistu meille, että on olemassa tulosohjausneuvotteluja.
Itsekin olen ollut 40 vuotta mukana siinä operaatiossa.
Oletteko lopettaneet kokonaan poliittisen ohjauksen? Oli vielä jokin
aika sitten niin sanottu kolmas tehtävä yliopistoilla,
ja sehän on nimenomaan poliittisen roolin valvomista. Oletteko menettänyt
kokonaan otteen näistä asioista?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tässä lakimuutoksessa yliopistojen
tehtävät eivät muuttuneet, vaan niiden
tehtäviin kuuluu edelleen yhteiskunnallinen vuorovaikutus,
johon ed. Pulliainen viittasi. Tässä yliopistolain
uudistuksessahan tulosohjausneuvottelua ja sitä menettelyä uudistettiin.
Aikaisemmin todella käytiin vuosittain tulosneuvottelut
yliopistojen kanssa. Nyt on siirrytty siihen, että kerran hallituskaudessa
käydään nämä neuvottelut,
eli tässä mielessä ohjaus on väljentynyt.
Tässä muutoksessa lisättiin yliopistojen
taloudellista ja hallinnollista autonomiaa. Siihen hyvin huonosti
sopii se, että eduskunta täältä säätelee
yliopistojen tiedepoliittisia ja koulutuspoliittisia tavoitteita.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Kun ministeri sanoi, että yliopistouudistuksella ei
ole mitään tekemistä tämän
kanssa, niin hän oli kyllä väärässä,
koska sehän irrotti yliopistot valtiosta, antoi niille
mahdollisuuden valita itsenäisesti johtokunnan. Oulun yliopisto
valitsi johtokuntaan kaikkia muita kuin maakunnan ystäviä, ja
he päättivät lopettaa Kainuun ainoan
merkittävän korkeakoulun, mikä on isku
sinänsä. (Ed. Zyskowich: Sellaista se yliopistojen
autonomia on!) Toinen asia on myös se, että kun
säädettiin tätä yliopistouudistusta,
joka voisi olla fantastinen, me tiesimme, että siihen on
liian vähän rahaa, nimenomaan jos se koskee näitä maakuntayliopistoja.
Eikö nyt olisi järkevintä ajaa sellaista,
että tulisi kehittämislaki yliopistoille, jossa
niille turvattaisiin suurempi rahainvestointi muutamiksi vuosiksi
taas eteenpäin? Se pelastaisi tämän uudistuksen
ja toivottavasti myös Kainuun opetuksen.
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Yliopistojen valtionrahoitus tälle vuodelle
pelkästään suoraan budjetista on 1,67 miljardia
euroa. Mielestäni yliopistojen taloudesta on pyritty kyllä erittäin
hyvin huolehtimaan tässä siirtymävaiheessa.
Varmasti jokaiselle yliopistolle kaikki lisäeurot ovat
tervetulleita, mutta ei voi yleistää, että kaikki
yliopistot olisivat nyt vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Osassa
talous on tiukemmalla, mutta ei läheskään
kaikissa yliopistoissa. Jos katsotaan nimenomaan tuota Kajaanin
tilannetta, niin yliopistolaki ei sinänsä muuttanut
tässä tätä tilannetta: aikaisemminkaan
ei laissa ollut määritelty toimipaikkoja, eikä asetuksessa
määritellä muuta kuin se, mitkä koulutusvastuut,
koulutusalat, eri yliopistoilla on, mutta ei sinänsä sitä,
missä tuo koulutus järjestetään.