Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus on kesällä kiristämässä rajua
tasaveroa, arvonlisäveroa. Hinnat ovat jo nyt lähteneet
nousuun, ja hallitus on kiihdyttämässä entisestään tätä hintojennousua.
Arvonlisäveron korottaminen heikentää erityisesti
pienituloisten ja tavallisten työssä käyvien
ostovoimaa, joiden tulot menevät käytännössä kokonaan
välttämättömyyksiin.
Valtiovarainministeri Katainen, pelkän toivon lupaaminen
kansalle ei riitä, tarvitaan poliittisia päätöksiä,
jotka lisäävät oikeudenmukaisuutta. Jos
haluatte todella edistää oikeudenmukaisuutta suomalaisessa
yhteiskunnassa, perutte suunnitellut arvonlisäveron korottamiset.
Sosialidemokraattien esittämä veronkorotusten
siirto ei yksin riitä, vaan tarvitaan peruuttaminen. Oletteko
te valmis, ministeri Katainen, tekemään oikeudenmukaista
politiikkaa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ehdottomasti olen, koska hyvinvointiyhteiskunta
on väline, jolla oikeudenmukaisuutta Suomessa on totuttu
rakentamaan. Hyvinvointiyhteiskunta on niin arvokas asia, että sen
eteen kannattaa nähdä aika paljon vaivaa, ja se
myös maksaa. Näin ollen tämän
talouskriisin jälkeen me tarvitsemme tämmöisen
terveysdieetin suomalaiseen talouteen, jotta voimme turvata hyvinvointiyhteiskunnan.
Hyvinvointiyhteiskunta ei tule kauniilla puheilla, vaan se tulee
pelkästään teoilla. Hallitus on päättänyt
tämän talouskriisin aikana veropolitiikassaan
suosia suomalaista työtä ja suomalaista työllisyyttä alentamalla
työllistämisen kustannuksia, jotta mahdollisimman
monella säilyisi työpaikka, ja alentamalla suomalaisen
työntekijän verotusta, jotta ostovoima ja sitä kautta
työpaikat maksimoituisivat Suomessa. Ja vastapainona olemme
sitten halukkaita nostamaan arvonlisäveroa ensi heinäkuun
alusta lähtien — silloin me verotamme myös
ulkomaalaista työtä, tuontituotteita. Mutta kannattaa
muistaa se, että me olemme alentaneet ruuan arvonlisäveroa,
joka on kaikkein tärkein (Puhemies: Minuutti on nyt täyttynyt!)
ja suhteellisesti kohdistuu pienituloisiin.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! On paljon muita veroja, joita voidaan korottaa: varallisuusvero,
pääomavero, osinkotulojen verottaminen. (Ed. Salo:
Viinavero!) Jos, ministeri Katainen, jo valmiiksi laiha laitetaan
dieetille, siitä seuraa vakava sairaus, anoreksia, ja teidän politiikkanne
on tähän johtamassa. Te, valtiovarainministeri
Katainen, toistelette papukaijamaisesti, että työn
verotusta ei saa kiristää. Mutta mitä muuta
arvonlisäveron kiristäminen on itsensä työllistäjille,
pienyrittäjille tai palvelualoille kuin nimenomaan työn
verottamista? Te haluatte verottaa tämän suuren
joukon työtä entistä kovemmin. Valtiovarainministeri
Katainen, on pakko kysyä:
Onko hallitus lopullisesti hylännyt itsensä työllistäjät
ja pienyrittäjät ja keskittynyt ainoastaan suuryritysten
etujen ajamiseen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei ole. Mainitsitte muun muassa pääomatuloveron.
Uskoisinpa, että lähitulevaisuudessa tullaan sitäkin
korottamaan, mutta kannattaa tietysti suhteellisuudentaju pitää yllä. Pääomatuloveroa
jos korotettaisiin 1 prosenttiyksiköllä, se olisi
50 miljoonaa euroa, 2 prosenttiyksiköllä 100 miljoonaa.
Jos haluttaisiin miljardi kerätä, niin tuplaisimme
teoreettisesti pääomatuloveron. (Ed. Tennilä:
Entäs progressiivinen pääomaverotus?)
Näin ollen kun vertaamme sitä 1 prosenttiyksikön
arvonlisäveronnousuun, jolla keräämme
noin 700 miljoonaa euroa, niin tässä se ero tulee.
Ei ole niinkään sanottua, että se 1 prosenttiyksikkö arvonlisäverossa
menee suoraan hintoihin. Toivon mukaan Suomessa sen verran on kilpailua
monilla palvelualoilla, että se pitää huolen
siitä, että se ei aina mene suoraan hintoihin.
Mutta kun pitää valita sitä, verotetaanko
suomalaista työtä tai työllistämistä vai
verotetaanko kulutusta tai ympäristöasioita, niin
mieluummin verotan kulutusta ja ympäristöasioita kuin
suomalaista työtä tai työllistämistä.
Pienyrittäjien kanssa kun olen keskustellut, olen kysynyt,
kumpiko on parempi: ostovoimainen asiakas vai ostovoimaton asiakas.
Vastaus on ollut, että ostovoimainen asiakas. Silloin työn
verotusta kannattaa laskea.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Katainen ei tunnu ymmärtävän
nyt ed. Arhinmäen pointteja lainkaan. Ministeri Katainen
kertoo siitä, että suosimme suomalaista työtä.
Suomalaista työtä on juuri se: itsensä työllistäjät, pienyrittäjät,
ne, jotka tässä kohtaa joutuvat kärsimään.
Ministeri Katainen:
Onko teidän mielestänne Suomen taloustilanne
niin hyvä, että ensi vuonna kykenette nostamaan
arvonlisäveroja joka ikisellä tasolla niin, että pienituloiset
maksavat suhteellisesti enemmän kaikesta välttämättömästä kulutuksestaan kuin
suurituloiset? Näin te annatte jälleen omalle tulotasollenne
verohelpotusta suhteessa pienituloisiin. Onko tämä mielestänne
oikein?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Mehän alensimme ruuan arvonlisäveroa,
mistä olimme teidän kanssanne eri mieltä.
Te vastustitte sitä, että pienituloisille annettaisiin
tätä kautta verohuojennus. (Ed. Skinnari: Niin
tekin viime vaaleissa!) Samoiten me nimenomaan panostimme kaikkein
pienituloisimpien ihmisten tuloverotuksen alentamiseen. Edellisen
kerran Ahon—Viinasen-hallitus alensi kaikkein pienituloisimpien
palkkaveroa. Sen jälkeen eivät ole sen paremmin
sinipuna- kuin punamultahallituksetkaan siihen koskeneet, nyt tämä hallitus
koski. Eli me olemme nimenomaan kohdennetusti antaneet tuloveronkevennyksiä tai tehneet
tuloveronkevennyksiä pienituloisille. Ruuan arvonlisäveron
laskeminen kohdistuu suhteellisesti siihen väestöryhmään
kaikkein eniten.
Nyt kun me olemme siinä tilanteessa, että tarvitsemme
lisää tuloja, niin joitakin veroja pitää korottaa
ja silloin pitää valita sellainen vero, jolla
on kaikkein vähäisin negatiivinen vaikutus työllisyyteen.
Jos etsimme samaa kokoluokkaa olevia veronkorotusmahdollisuuksia,
niin silloin me helposti menemme sinne palkkaverotuksen puolelle
tai työllistämisen verotuksen puolelle. Pienyrittäjien
kannalta olennaista on se, että meillä on ostovoimaiset
asiakkaat, jotka pystyvät ostamaan sitten heiltä tuotteitaan.
Eipä täällä varmaan kukaan mielellään
tai ainakaan tässä hallituksessa kukaan mielellään
turhaan veroja nosta, mutta kun rahaa tarvitaan hyvinvointiyhteiskuntaan,
(Puhemies: Minuutti on täyttynyt!) niin pitää valita
vähiten haitalliset veronkorotukset.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Valtiovarainministeri unohtaa kyllä,
että Suomessa on satojatuhansia, joilla ei ole ostovoimaa,
ja se johtuu tietenkin siitä, että sosiaaliturva
on jäänyt pahasti jälkeen. He eivät
ole ostovoimaisia asiakkaita. (Ed. Zyskowicz: Kyllä hekin
ruokaa ostavat nyt vähän halvemmalla!)
Mutta tähän terveysdieettiasiaan: Valtiovarainministeri
Katainen totesi, että terveysdieettiä tarvitaan.
Se kohdistuu pienituloisiin, kaikista pienituloisimpiin ihmisiin,
jos arvonlisäveroa korotetaan, koska heidän tulonsa
menevät kokonaan kulutukseen. Sielläkö se
nyt se suurin ongelma on, näillä pienituloisilla,
ja sieltä pitää saada se raha, kun sen
sijaan ette esitä esimerkiksi varallisuusveron uudelleen
käyttöönottoa, joka kohdistuisi Suomen
rikkaimpiin ihmisiin? Se on teidän erityisessä suojeluksessanne,
mutta pienituloisiin ihmisiin te olette valmiit kohdistamaan lisäveroja.
Ottakaa sieltä, missä rahaa on. Esimerkiksi varallisuusveron
käyttö uudelleen ja osinkotulojen verotuksen kiristäminen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on edessä varmasti
vuosia, jolloin kokonaisveroaste tulee nousemaan. Jos ensimmäisen
veronkorotuksen kohdalla tulee tällainen vastustus, niin
mitenköhän tässä mahtaa käydä?
(Välihuuto) — Varallisuusveron käyttöönottaminen
tuo ehkä noin 100 miljoonaa euroa, ja lisäksi
se voidaan kiertää, niin kuin hyvin tiedetään.
Nämä olivat niitä syitä, minkä takia siitä luovuttiin.
Se on niin helposti kierrettävissä. (Ed. Tennilä:
Progressiivinen pääomaverotus!) — Pääomaverotuksen
osalta kuulimme äsken: prosenttiyksikkö tuo 50
miljoonaa. — Me tarvitsemme miljardeja. Älkää puhuko
50 miljoonasta ja 100 miljoonasta, me tulemme tarvitsemaan miljardeja.
Arvonlisäveronkorotuksella ja tulevilla energiaveronkorotuksilla
tullaan hakemaan tästä noin 1,5 miljardia, ja
ei se tule loppumaan tähän.
Hallitus on valmis käymään väittelyn
siitä, mitkä korotukset ovat sosiaalisesti oikeudenmukaisimpia.
Näistä me kävimme välikysymyksen yhteydessä aika
hyvää keskustelua, ja minusta hallituksen perustelut
pärjäsivät verraten hyvin siinä väittelyssä.
Mutta sen lisäksi tarvitaan keskustelua myös siitä,
onko se hallituksen peruskanta hyväksyttävissä eduskunnassa.
(Puhemies: Minuutti on nyt täyttynyt!) Ensi sijassa halutaan
välttää suomalaisen työn ja
tuotannon vientiä rasittavan verotuksen lisäämistä.
Tätä yritämme välttää ja
hakea korotukset sellaisesta suunnasta, joka ei tätä haittaa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ruotsissa ja Tanskassa arvonlisävero
on 25 prosenttia, ja molemmat maat ovat taloudellisesti tasa-arvoisempia
kuin Suomi, sitä kai ei kukaan voi kieltää.
Eli kyllä arvonlisäveroa voidaan korottaa, ja
ministeri Katainen, kun te sanotte, että tarvitaan rahaa
hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen, niin ei
tämä 1 prosentti riitä. Pääministeri
on oikeassa, kun hän puhuu miljardin tarpeesta. Tästä syystä meidän
pitää uskaltaa hankkia niitä rahoja,
mitä tarvitaan hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämiseen,
ja on totta, että pienyrittäjät saattavat
tästä kärsiä. Kysynkin:
Millä tavalla — tai on montakin tapaa, mutta kysyn,
mikä on hallituksen esitys — turvataan ja parannetaan
pienyrittäjien asemaa, kun arvonlisäveroa nostetaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olemme rakentamassa uutta verotuksen kokonaisuudistusta,
ja siinä yhteydessä otetaan kantaa muun muassa
yrittäjyyden verotukseen. Olennaista on se, että Suomeen
pystytään luomaan uutta kasvua, siis parempaa
kasvua kuin mitä muutoin tulisi tapahtumaan, ja tällöin
pitää hyvin tarkkaan valita ne verokohteet, joita
kiristetään, jottei tapeta kasvua turhaan. Voihan
olla niin, että jotakin veroa kannattaa laskea, jotta saadaan
lisää tuottoa, mutta sitten jotakin veroa voidaan
nostaa. Uskon, että tulevina vuosina kokonaisveroaste Suomessa
nousee. Mutta se ei tarkoita sitä, että kaikkia
veroja nostetaan. Ja niin kuin nyt olemme moneen kertaan sanoneet,
kasvua luovat verot, jotka liittyvät yritysten pärjäämiseen
ja työntekoon, ne ovat olleet hallituksen erityissuojeluksessa.
Me olemme tässä tehneet hyvinkin sosiaalisesti
oikeudenmukaista politiikkaa, parantaneet myös tulonsiirtojen
kautta kaikkein pienituloisimpien ihmisten elinmahdollisuuksia.
(Ed. Kuoppa: Se ei muuten pidä paikkaansa!)
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! On tunnettu tosiasia, että Euroopan
unioni sallii vain muutaman arvonlisäverokannan, ja tämä on johtanut
siihen, että erilaistamista arvonlisäveron sisällä ei
ole voitu tehdä ehkä siinä määrin, mitä olisi
haluttu. Palvelujen, jotka ovat suomalaista työtä,
pienten palvelujen arvonlisävero rasittaa suomalaista työtä,
ja sitä osuutta pitäisi voida alentaa. Sen sijaan
materiaalin kuluttaminen: On minusta hyväksyttävää,
että sen arvonlisäverotusta nostetaan. Mutta tämä on
kiinni Euroopan unionista.
Onko hallituksella ollut politiikkaa Euroopan unionin puolella,
että sallittaisiin palvelujen muita alhaisemmat verokannat?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei meillä ole ollut semmoista erillistä politiikkaa,
että Suomi olisi lähtenyt ajamaan nimenomaan kaikkien
palvelujen tai jonkun muun palveluryhmän alempaa verokantaa kuin
mitä nyt viime unionin veropäätöksessä aikaansaatiin.
Tämä on hyvin herkkä kysymys. Verotuksessa
tarvitaan yksimielisyys EU:ssa, ja vasta ihan muutamia kuukausia
sitten tämä arvonlisäveroasia Ecofinissä ratkaistiin
siten, että ravintolapalvelut tulivat tämän
huojennuksen piiriin, ja siinähän Suomi toimi,
eli alensimme ravintolapalvelujen arvonlisäveroa nimenomaan työllisyyspuolelta,
mutta en näe minkään näköisiä mahdollisuuksia,
vaikka tahtoakin olisi, saada useampia tuotteita alennuksen piiriin.
Pikemminkin virta vie toiseen suuntaan.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ennen taantumaa 40 prosenttia suomalaisesta
hyvinvoinnista rahoitettiin vientituloilla. Jos tätä konetta
ei saada uudelleen käyntiin, niin meillä ei ole
mitään mahdollisuuksia pitää yllä pidempään
myöskään kotimaista kysyntää.
Sen suhteen meidän on tehtävä kaikki
ne toimet, joilla me voimme suomalaisen työn kilpailukykyä parantaa.
Siihen liittyy Kela-maksun poisto, siihen liittyy energian hinta,
siihen liittyy myöskin yhteisöveron taso. Ainoastaan
tätä kautta meidän on mahdollista luoda
yhteiskuntaan uutta hyvinvointia, joka myöskin sitten heijastuu
niille yksinyrittäjille ja niille pienyrittäjille,
jotka toimivat kotimarkkinoilla.
Kysynkin valtiovarainministeriltä, onko hallituksen
politiikassa jatkossakin nimenomaan työllisyys ensimmäisenä asiana
veropolitiikassa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kyllä on, työllisyys ja
kasvu, työllisyys ja kasvu, jota kautta meille tulee maksimaalinen
työpaikkatarjonta, mistä tulee mahdollisimman
hyvä hyvinvointiyhteiskunta. Eli me tarvitsemme sellaista
verotusta, joka tuottaa meille yhteisesti hyvää mahdollisimman
paljon. Se ei aina tarkoita sitä, että kaikki
verot ovat mahdollisimman korkeita. Niin kuin olemme takavuosina
huomanneet, joidenkin verojen rakenteen muuttaminen, veropohjan
laajentaminen ja veroprosenttien laskeminen on tuonut lisää verotuloja
sitä kautta, että työllisyys on parantunut. Tämä meidän
kannattaa uskoa ohjenuoraksi myös jatkossa. Eli lähdemme
siitä, että Suomeen tulee riittävää kasvua,
tänne tulee riittävästi työpaikkoja,
verotus on semmoinen, että se maksimoi työpaikat — siitä tulee
hyvinvointiyhteiskunta.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen verolinja
on kyllä erittäin mielenkiintoinen. Tässähän
on kahden virheen mahdollisuus nyt peräjälkeen.
Ensin hallitus on tehnyt ylisuuret veronkevennykset, ja kysymys
on, mikä tulojakovaikutus siinä tapahtui. Nyt
on suuri riski, että tämä heinäkuun
alun arvonlisäveron nosto tulee erittäin herkässä taloustilanteessa syömään
tätä tulevaisuuden kasvua, minkä asiantuntijat
ja myös pääministeri Vanhanen Kauppalehden
haastattelussa tunnusti.
Mutta kun te lähdette korottamaan veroja, niin kysymys
on, kenen veroja te korotatte ja kenen veroja te laskitte. Te teitte
työnantajan kelamaksun alennuksen, ja nyt te valmistelette
yritysverotukseen uutta laskua, joka jälleen muuttaa tulonjakoa.
Maksumieheksi joutuvat tavalliset palkansaajat ja kotitaloudet ja
eläkeläiskotitaloudet.
Kysyn, ministeri Katainen, teiltä, oletteko te tehneet
näiden valtaisien tulonsiirtovaikutusten arviointia. Kun
teillä on iso valmistelukoneisto tutkijoita, niin oletteko
tehneet arviota, miten tämä vaikuttaa eri tuloryhmien,
pienituloisten, suurituloisten, tulonmuodostukseen, tämä vero-ohjelma,
jota te parhaillaan toteutatte?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriön kansantalousosasto
on arvioinut tuloeroja, ja niin kuin tietysti täällä jokainen
tietää, tämän hallituskauden
aikana tuloerot ovat joka vuosi pienentyneet. Vuosikymmenmitassa
Suomessa ne ovat kasvaneet siitä syystä, koska
talouskasvu on ollut niin rivakkaa, muun muassa, ja monista muista
syistä, mutta tämän vaalikauden aikana — siis tämä ei
ole minun mielipiteeni, vaan referoin sitä tietoa, mitä kansantalousosaston
virkamiehet ovat tuottaneet — tuloerot ovat kaventuneet.
Meille olennaista on se, että me emme ajattele verotusta
tämmöisenä sulle—mulle-jakokysymyksenä,
vaan me ajattelemme suomalaisten parasta eli työpaikkojen
maksimointia. Se on se kaikkein tärkein kysymys. Mitä enempi
on työpaikkoja, sitä parempi on hyvinvointiyhteiskunta,
koska me uskomme siihen, että työ tuo hyvinvointia.
Tämä on hieman ristiriistaista, että sama porukka,
joka vastusti kaikkein pienituloisimmille parhaiten soveltuvaa ruuan
arvonlisäveron 5 prosenttiyksikön laskua, nyt
on sitten erittäin huolissaan siitä, että yleistä arvonlisäveroa
nostetaan 1 prosenttiyksiköllä. Eli kannattaisi
nyt päättää, mitä mieltä on,
koska tämä antaa nyt pikkasen hauskan kuvan, jos
näin sanoo, sosialidemokraattien veropolitiikasta.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Alkuun pitää sanoa, että kaikille
katselijoille ja kuulijoille tulee selväksi: Vasemmistoliitto
ja keskusta olivat ne kaksi puoluetta, jotka esittivät ja
kannattivat ruuan arvonlisäveron alentamista. Kaikki muut
puolueet vastustivat sitä ennen viime vaaleja. (Ed. Pertti
Virtanen: Älä valehtele!)
Mutta kysymykseen: Kun en ole saanut yhtään
ainutta vastausta esittämiini kysymyksiin, ministeri Katainen,
teen nyt niin yksinkertaiset kysymykset, että voitte vastata
niihin "kyllä" tai "ei".
Ensimmäinen kysymys on: Maksaako esimerkiksi, kun puhuitte
siitä, että tuloveroja on alennettu, 1 200
euroa kuukaudessa saava eläkeläinen tai palkansaaja
valtion tuloveroa tästä palkastaan tai eläkkeestään?
Toinen kysymys on: Maksaako vastaava eläkeläinen
tai palkansaaja arvonlisäveroa ostoksistaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Arvonlisäveroa tietysti maksaa jokainen.
Me olemme tuloveropolitiikassa ottaneet erityisesti huomioon kaikkein
pienituloisimmat eli ne, jotka maksavat ylipäänsä jotakin
suoraa veroa. Eli kunnallisverotuksen vähennysoikeutta
on merkittävästi nostettu, minkä edellisen kerran
teki Ahon—Viinasen hallitus. Sen jälkeen yksikään
hallitus ei ole katsonut tarpeelliseksi jostakin syystä johtuen
alentaa kaikkein pienituloisimpien veroa maksavien ihmisten verotusta.
Tämä hallitus on tehnyt tähän
poikkeuksen. Me olemme nostaneet tätä vähennysrajaa merkittävästi,
jolloin ne, jotka maksavat suoraa veroa tulostaan, ovat kokeneet
merkittävän huojennuksen.
Tämän lisäksi ne ihmiset, jotka eivät
maksa veroa, siis kaikkein pienituloisimmat ihmiset, ovat saaneet
suurempia tulonsiirtojen korotuksia kuin mitä ehkä koskaan
on tehty. Jos katsomme kansaneläkettä tai pienimpiä äitiys-,
isyys-, sai-rauspäivärahoja, niin jopa 170 euroa
kuukaudessa ovat olleet korotukset. Tällä tavalla
olemme tätä sosiaalista oikeudenmukaisuutta pyrkineet lisäämään.