3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
lain muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on taksinkuljettajan
ammattipätevyyslain muuttaminen. Tässä esityksessä ehdotetaan
poistettavaksi taksinkuljettajan ajoluvan 70 vuoden yläikäraja.
Asiantuntijakuulemisissa on pääosin kannatettu
ikärajan poistamista. Esityksen mukaan yläikärajasta
luopumisen ei arvioida heikentävän liikenneturvallisuutta,
koska ajoterveydentilan laajennettu tarkastus tulee voimaan.
Linja- ja kuorma-autojen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän
kuljettajia koskeneesta yläikärajasta luovuttiin
jo vuonna 2010. Valiokunta pitää perusteltuna,
että taksinkuljettajien enimmäis-ikärajaa
koskeva sääntely korjataan yhtenäiseksi edellä mainittujen
ammattikuljettajien kanssa. Valiokunta katsoo, että esityksessä on
huomioitu asianmukaisesti ja riittävästi iäkkään
kuljettajan terveydentilan varmistamiseen ja asiakkaiden avustamiskykyyn
liittyvät kysymykset. Erityisesti haja-asutusalueilla ikärajan
poistaminen saattaa valiokunnan arvion mukaan auttaa kuljettajien
ja taksipalvelujen saatavuuden turvaamisessa, mutta iäkkäämmät,
kokeneet kuljettajat ovat tarpeellinen työvoimareservi
myös kaupunkien taksiliikenteessä. Esitys on hyvin
linjassa myös ajankohtaisten työurien pidentämistä koskevien
tavoitteiden kanssa.
Valiokunta pitää yläikärajan
poistamisen lisäksi hyvänä, että esitys
mahdollistaa myös ajoluvan uudelleen saamisen niille kuljettajille,
jotka ovat jo ehtineet menettää ajoluvan nykyisen yläikärajan
takia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan on kuitenkin varsin
todennäköistä, että lainmuutoksen
myötä yli 70-vuotiaiden taksinkuljettajien määrä ei
tule nousemaan kovinkaan korkeaksi.
Taksinkuljettajan työ on vaativa ammatti, jossa tehdään
työtä kaikkina vuorokaudenaikoina. Muun muassa
tästä syystä taksinkuljettajien terveysvaatimukset
ovat taksiliikenteen turvallisuuden kannalta tärkeitä.
Jo nykyisin kaikkia taksinkuljettajia koskevat muita autoilijoita
tiukemmat perusterveysvaatimukset.
Esityksen mukaan kuljettajan terveystila arvioidaan alalle tultaessa
ja 45 ikävuoden täytyttyä myös
ajoluvan voimassaoloa jatkettaessa. Hakijan täytettyä 68
vuotta ajolupa myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi
kerrallaan ja terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin
laajennetussa lääkärintarkastuksessa,
jossa tulee huomioida nimenomaan myös ikääntymisen
vaikutukset ajoterveyteen. Ikääntyneen taksinkuljettajan
ajoterveys tulee arvioitavaksi kahden vuoden välein niin
pitkään kuin kuljettaja haluaa jatkaa ammatissa.
On hyvä asia, että ikä ei rajoita ammatissa toimimista.
Terveys ja toimintakyky ovat oikeita kriteerejä.
Taksiliikennelaki edellyttää kuljettajalta
muun muassa asiakkaan turvallisen autoon tulon ja poistumisen varmistamista
sekä tarvittaessa asiakkaan avustamista matkatavaroiden
käsittelyssä. Lääkärintarkastuksissa
tulee arvioida taksinkuljettajan fyysinen toimintakyky matkustajien turvallisuudesta
huolehtimiseksi ja avustamiseksi.
Valiokunta korostaa, että toimintakyvyn arviointiin
tulee laatia selkeä ohjeistus ja kehittää mahdollisimman
yksiselitteiset kriteerit. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että myös muut ammattikuljettajat, kuten
monet linja-autonkuljettajat, joutuvat säännönmukaisesti
avustamaan matkustajia esimerkiksi matkatavaroiden kanssa ja pelkästään
taksinkuljettajia koskevia toimintakykykriteerejä ei tule
siten asettaa kohtuuttoman tiukoiksi. Ohjeiden laatimisessa tulee
myös ottaa huomioon, että käytännössä toimintakyvyn
arviointi tulee tehdä ilman erityisvarusteita lääkäreiden
normaaleissa vastaanottohuoneissa käyttäen sitä välineistöä hyväksi,
joka sinne tavanmukaisesti kuuluu.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan käsittelyssä kiinnitettiin
paljon huomiota myös taksinkuljettajien kielitaitovaatimuksiin
ja paikallistuntemukseen. Taksinkuljettajalta edellytetään
voimassa olevan lain mukaan vuorovaikutukseen tarvittavaa suomen
tai ruotsin kielen taitoa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
kuljetta-jien kielitaitoon liittyviä ongelmia on tullut
viime aikoina esille aiempaa enemmän. Asiantuntijakuulemisessa
on esitetty, että kuljettajalta tulisi vaatia vähintään
tietyn tasoisen kielitaitokokeen läpäisemistä,
jotta hän pystyisi kommunikoimaan asiakkaiden kanssa myös
erilaisissa poikkeuksellisissa onnettomuus- ynnä muissa sellaisissa
tilanteissa.
Valiokunta pitää hyvin tärkeänä,
että taksinkuljettajan kielitaito on asiakkaan turvallisuuden ja
hyvän palvelutason edellyttämällä tasolla.
Valiokunta ei kuitenkaan pidä tarkoituksenmukaisena lisätä pakollista
kielikoetta taksinkuljettajan ajoluvan saamisen edellytyksiin. Saadun
selvityksen mukaan kielikokeeseen perustuvia kielitaitovaatimuksia
ei ole juuri käytössä missään muissakaan
yksityisen sektorin ammateissa.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että esityksessä on kiinnitetty huomiota myös
taksinkuljettajan paikallistuntemukseen. Esityksen mukaan kuljettajalla
tulee olla taksiluvan asemapaikkaa vastaava paikallistuntemus ja
paikallistuntemuksen laiminlyönnin seurauksena voi olla
sakkorangaistus. Valiokunnan tietoon on tullut yhä enemmän
tapauksia, joissa taksinkuljettajan paikallistuntemus on ollut puutteellinen.
Paikallistuntemuksen puuttuminen voi vaikuttaa palvelusta perittävään
hintaan, joten on hyvin tärkeää, että kuljettajan
paikallistuntemus on tehtävän edellyttämällä tasolla.
Taksin kuljettaminen on palveluammatti, ja maksavalla asiakkaalla
on oikeus saada hyvää palvelua. Valiokunta pitääkin
erittäin tärkeänä, että taksipalvelujen
laatuvaatimuksista, kuljettajien osaamisesta, taksipalvelun luotettavuudesta ja
korkeasta laadusta pidetään kiinni ja tätä laatutasoa
pyritään myös jatkossa kehittämään.
Esityksessä ehdotetaan lain voimaantuloajankohdaksi
1.9.2014. Valiokunta on arvioinut lain voimaantuloajankohtaan liittyviä näkökohtia
ja korostaa, että eräistä taksitoimintaan
liittyvistä käytännön kysymyksistä johtuen
ehdotetun lain on tarpeen tulla voimaan selkeästi ennen
esityksessä ehdotettua ajankohtaa. Ajankohta voisi olla esimerkiksi
1.6.2014. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lääkärintarkastuksiin
liittyvä valmistelu ja tarvittavat tietojärjestelmämuutokset
on mahdollista toteuttaa tässä aikataulussa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tähän
esitykseen sisältyy mahdollinen tulkintaepäselvyys,
joka liittyy aiempien säännösten mukaisten
henkilöauton ammattiajolupien voimassaolon päättymiseen
taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
lain 40 §:n 2 momentissa säädettynä ajankohtana
ja näitä lupia taksinkuljettajan ajoluviksi uudistettaessa
vaadittaviin lääkärintarkastuksiin. Tulkintaepäselvyyksien
välttämiseksi valiokunta ehdottaa, että lakiehdotukseen
lisätään mietinnössä valiokunnan
muutosehdotuksena kirjattu siirtymäsäännös.
Lakiesityksen käsittelyn yhteydessä käsiteltiin
myös lakialoite LA 15/2013. Valiokunta toteaa,
että lakialoite vastaa hyvin pitkälle hallituksen
esitystä lähinnä sillä erotuksella,
että ajoluvan myöntäminen ikääntyneelle
kuljettajalle vaatisi nimenomaan geriatriaan perehtyneen lääkärin
lausunnon.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
muutoin hallituksen esityksen mukaisena paitsi voimaantulo- ja siirtymäsäännös muutettuna
valiokunnan muutosehdotuksen mukaisesti ja käsittelyssä mukana
ollut lakialoite hylätään.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jokinen kertoikin todella hyvin
tämän lakiesityksen sisällön.
Itse otan muutaman kohdan tässä esille.
Kun edellisessä kohdassa, lautamiesasiassa, puhuttiin
ikärajasta ja 68 vuotta todettiin siellä yläikärajaksi,
niin nyt todellakin taksiautoilijoilta tämä 70
vuoden yläikäraja poistuu, ja sehän on toki
hyvä asia. Tällä tulee varmasti olemaan
paljon positiivista vaikutusta todellakin sinne haja-asutusalueille,
missä väestö vanhenee ja minne ei välttämättä tule
uusia yrittäjiä, ja näin ikääntyvät yrittäjät
voivat jatkaa siellä toimessaan. Tietysti on hyvin tärkeää,
että sitä ajoterveydentilaa sitten myös
tarkkaillaan ja on nämä laajennetut tarkastukset.
Iäkkäät taksikuskit omaavat laajan
kokemuksen, ja heillä on myös inhimillistä taitoa
kohdata asiakas. En malta olla tässä puhumatta
muutamaa sanaa näistä erityisryhmistä,
jotka joskus myös matkustavat taksilla. He ovat vammaisia
ja vanhuksia. Saan todella paljon palautetta siitä, millaista
kohtelua he joskus saavat: ovea ei avata ja kyynärsauvoja,
rollaattoria tai kauppakasseja ei nosteta sinne autoon. Olisikin
hyvin tärkeää, että se laatu
säilyisi myös tulevaisuudessa, koska suomalainen
taksi on tunnettu siitä, että meillä toimii
asiat ja kaikki menee hyvin.
Sitten on myös tämä vakitaksijärjestelmä.
Olisi hyvä, että iäkkäät
ihmiset ja myös vammaiset tietäisivät,
että tällainen on mahdollista, ja he voisivat
kenties sitten lain mukaan saada itsellensä oikeuden käyttää vakitaksia.
Se tarkoittaa sitä, että olisi aina tuttu ja turvallinen
kuski. Monesti juuri tällainen ikääntynyt
kuski on sellainen, joka ymmärtää sitten
sen palvelutarpeen myös heidän kohdallaan.
Ja sitten vielä se, että on erittäin
hyvä juttu, että paikallistuntemusasiaa tähdennetään
ja korostetaan. Mutta tuo navigaattori on kyllä ihme juttu,
että se johtaa harhaan, vaikka tuntisi kartat pohjiaan
myöten, koska navigaattorihan ei tunne liikennemerkkejä eikä tiedä niitä rajoituksia,
mitä siellä liikenteessä on.
Joskus voi joutua odottamaan taksia hyvinkin pitkään. — Kiitos.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakimuutos on kannatettava,
ja minulla ei ole siihen mitään huomautettavaa.
Mutta haluan tässä kiittää liikenne-
ja viestintävaliokuntaa hyvästä mietinnöstä ja
siitä, että se on ottanut erinomaisella tavalla
kantaa kuljettajien terveydentilan vaikutuksiin liikenneturvallisuuteen.
Olen samaa mieltä valiokunnan kanssa siitä, että on
perusteltua edellyttää yli 68-vuotiailta taksiautoilijoilta
laajempia ja tiheämpiä lääkärintarkastuksia
ajokyvyn selvittämiseksi, sillä monien ajokykyä heikentävien
tai haittaavien sai- rauksien esiintyvyys lisääntyy
lähestyttäessä 70:tä ikävuotta.
Ja yleensäkin lääkäreiden pitäisi kiinnittää enemmän
huomiota ajokykyasioihin, muidenkin kuin taksiautoilijoiden kohdalla.
Toinen erittäin hyvä asia tässä valiokunnan mietinnössä on
huomion kiinnittäminen taksiautoilijoiden peruskoulutuksen
ja jatkokoulutuksen sisältöön ja laatuun.
Taksiautoilijoilla pitäisi olla riittävät
valmiudet kohdata ja myös avustaa erilaisia asiakkaita
ja huolehtia heidän turvallisuudestaan. Esimerkiksi potilas-
ja vammaisjärjestöjä voisi hyödyntää enemmän
koulutuksessa. Nämä järjestöt
ovat varmasti halukkaita tekemään yhteistyötä ja
kertomaan, mitä erityispiirteitä tiettyjä sairauksia
ja vammoja omaavien ihmisten kohtaamisessa ja avustamisessa tulee huomioida.
Yhden tällaisen potilasjärjestön puheenjohtajana
voinkin todeta, että esimerkiksi Muistiliitto erittäin
mielellään kouluttaisi taksiautoilijoita muistisairautta
sairastavien henkilöiden kohtaamiseen ja auttamiseen. Minä olen
valitettavasti, samalla tavalla kuin edustaja Juvonenkin kertoi,
kuullut myöskin jonkin verran erittäin ikäviä tapauksia
siitä, että ikäihminen tai muistisairautta
sairastava ihminen jätetään kadulle yksin
seisomaan eikä häntä esimerkiksi auteta
sinne omaan kotiinsa, vaikka taksia soitettaessa on nimenomaan pyydetty
tämmöistä erityishuomiota.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aloitan tuosta paikallistuntemuksesta. Kyllä se erityisesti
täällä Helsingissä tänä päivänä monilla
kuljettajilla on olematonta, ja toivon, että siihen kiinnitetään
kyllä huomiota. On aivan merkittävä ero
siinä, jos kuljet tuolla muualla päin Suomea taksilla
kuin täällä Helsingissä, jossa
lähes kaikki kohteet, kaikki kadut laitetaan navigaattoriin,
ja silloin ei tuo lainsäädäntö toimi.
Mutta tämä laki, jossa ehdotetaan kumottavaksi
tuota 70 vuoden ikärajaa, on hyvä ja perusteltu.
Senkin jälkeen taksiautoilija voi jatkaa laajennetun terveystarkastuksen
kautta kahden vuoden pätkissä ajamista.
Yksi asia, joka nousi lähetekeskustelussa esille, oli
huoli siitä, että monella pienellä paikkakunnalla
takseja ei ole useita ja niistä valtaosa on näillä ikääntyvillä kuljettajilla.
Nousiko asiantuntijakuulemisessa esille — kysyisin valiokunnan
puheenjohtaja Jokiselta — tämä huoli,
joka lähetekeskustelussa tuli, että syntyisi tilanteita, joissa
nämä taksiluvat, joita on vain tietty määrä, olisivatkin
vain näillä ikääntyvillä kuljettajilla, jotka
eivät ajaisikaan säännöllisesti
arkiajoa ja päiväajoa, viikonloppuja, iltoja,
vaan ajaisivat vain niin sanotusti silloin tällöin,
hieman niin kuin harrastusmielessä, jolloin syntyisi tilanne, että ei
taksia saisikaan kaikkina vuorokaudenaikoina ympäri Suomen?
Tämä on oleellinen osa tässä.
Taksithan ovat itse selvittäneet, että vain neljä viidestä taksiautoilijasta
on itse halukas jatkamaan 70 vuoden jälkeen, eli ehkä se
osittain tähän kysymykseenikin vastaa, mutta se
on pohdittava tarkkaan. Vai onko sitten syytä entistä enempi
vapauttaa takseja tästä sääntelystä ja
antaa taksimarkkinoille tulla sitten samalla tavalla yrittäjiä lisää,
jos he kokevat, että takseille on kysyntää?
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tällä hallituksen
esityksellä pyritään muuttamaan taksinkuljettajien
pätevyydestä annetun lain kirjauksia muun muassa
taksinkuljettajan 70 vuoden yläikärajan, terveysvaatimusten,
ajoluvan sekä koulutuksen osalta.
Itse suhtaudun myönteisesti tähän
esitykseen siltä osin kuin se mahdollistaa taksikuskien
aseman saattamisen yhdenvertaiseksi muiden ammattiautoilijoiden
kanssa. Keinotekoisen taksin ajamisen yläikärajan
poistaminen antaa ajokykynsä säilyttäneille
taksiyrittäjille oikeuden harjoittaa toimeaan siihen asti,
kun nämä henkilöt täyttävät
asianmukaiset terveydelliset vaatimukset.
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kuitenkin eräs ongelmakohta, jonka haluaisin tuoda tämän
salin tietoon. Kyseisen esityksen mukaan taksinkuljettajien kielitaitovaatimuksia
ei ole syytä kiristää, sillä tämä ai- heuttaisi
problematiikkaa erityisesti maahanmuuttajien työllistymiselle
taksialalle. Näin siis on todettu tässä mietinnössä.
Samaa kantaa tämän hallituksen esityksen kanssa
edusti myös liikennevaliokunnan mietintö koskien
tätä kysymystä.
Minusta kuitenkaan pelkoja siitä, että maahanmuuttajat
eivät työllistyisi kohonneiden kielitaitovaatimusten
takia taksialalla, ei voida pitää hyväksyttävänä syynä kielitaitovaatimusten
vesittämiselle kyseisessä laissa. Ensinnäkin
tämä lähettää täysin
väärän viestin täällä oleville
maahanmuuttajille, ettei heidän tarvitse oikeastaan osatakaan
tässä maassa suomea. Toiseksi se mahdollistaa
työnantajille kielitaidottomien maahanmuuttajien hyväksikäytön.
Kyllä minun mielestäni suomalaisilla työmarkkinoilla
voidaan olettaa, että siellä työskentelevät
maahanmuuttajat osaavat kommunikoida selvällä suomen
kielellä. Tämähän on aivan terveen
arkijärjen mukaista.
Ja mitä omiin kokemuksiini tulee, niin kyllä täällä pääkaupunkiseudulla
täytyy se sanoa, että aika monta kertaa on pitänyt
toistaa se kohde, kertoa taksinkuljettajalle se kohde, mihinkä ollaan
matkalla, ja tällaista samaa ilmiötä ei
esimerkiksi tuolla kotiseudullani Etelä-Pohjanmaalla niinkään
esiinny. Kyllä tämä liittyy tähän kielitaitovaatimusten
heikkouteen, niin että en kyllä näe,
että on mitenkään järkevää näitä nyt höllentää vielä tästä nykyisestä tilanteesta,
koska se johtaa entistä huonompaan tilanteeseen, kun tarkoitus
on kuitenkin, että päästään
sinne kohteeseen, johonka ollaan menossa, vaivattomasti, ja mielestäni
kuuluu taksiautoilijan ammattitaitoon osata perille ilman, että sinne
joka kadun käänteessä kuljetuksessa oleva
henkilö sitten ohjaa.
Arvoisa herra puhemies! Kyseisen esityksen voimaan tultua on
elinkeinoasioista vastaavien viranomaistahojen syytä seurata,
ettei taksialan toimijoiden keskuudessa ala syntymään
ukkoutumista 70 vuoden yläikärajan poistuttua,
mikäli taksilupansa yli 68-vuotiaana useampia kertoja uusivat
henkilöt eivät siitä tohdi luopua. Eli
tämähän tuli jo tässä keskustelussa
esille, että kuitenkin niitä nuoriakin olisi tulossa
ja he todennäköisesti ajavat sitten täyspäiväisesti
ja ehkä vähän ylitöitäkin
enemmän. Taksilupien kierrosta nuoremmille kuljettajille
on siis pidettävä huolta, ja lain vaikutuksia
kyseiselle työmarkkinasektorille on seurattava tarkkaan
lähivuosina asianomaisten tahojen toimesta.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa
esityksessä taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
lain muuttamiseksi ehdotetaan poistettavaksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä
annetussa
laissa säädetty taksinkuljettajan ajoluvan 70
vuoden yläikäraja. Asiantuntijakuulemisessa on
pääosin kannatettu ikärajan poistamista
mutta osin suhtauduttu ikärajan poistamiseen myös
varauksellisesti joh-tuen muun muassa liikenneturvallisuudesta ja
siitä, että taksinkuljettajan tulee pystyä avustamaan asiakkaita
esimerkiksi raskaiden matkatavaroiden ja apuvälineiden
kanssa. Esityksen mukaan yläikärajasta luopumisen
ei arvioida heikentävän liikenneturvallisuutta
ajoterveydentilan laajennetusta tarkastamisesta johtuen. Elikkä huomiokyky
ja reagointi liikennetilanteisiin on pystyttävä säilyttämään.
Linja-auto- ja kuorma-autovetoisen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän
kuljettajia koskeneesta yläikärajasta luovuttiin
jo vuonna 2010. Valiokunta pitää saamansa selvityksen
pohjalta perusteltuna, että taksinkuljettajien enimmäisikärajaa koskeva
sääntely korjataan yhtenäiseksi muiden edellä mainittujen
ammattikuljettajien kanssa.
Erityisesti haja-asutusalueilla ikärajan poistaminen
saattaa valiokunnan arvion mukaan auttaa ammattitaitoisten kuljettajien
ja taksipalvelujen saatavuuden turvaamisessa, ja esitys on myös linjassa
yleisempien työurien pidentämistä koskevien
tavoitteiden kanssa. Täällä on noussut esille
tämä harvaan asuttu seutu, ja on todellakin tilanteita,
joissa ei enää taksiyrittäjälle
löydy jatkajaa. Lapsista ei ole, tai ei ole lapsia, ja
lähiseudulla ei ole nuorta yrittäjää,
joka olisi halukas tähän tarttumaan. Tässäkin
on perustetta sille, että voi vielä yli 70-vuotiaanakin
toimia.
Valiokunta toteaa, että ylärajan poistamisen mahdollisia
vaikutuksia muun muassa uusien nuorten yrittäjien alalle
tuloon sekä taksipalveluiden ympärivuorokautiseen
saavutettavuuteen on tarpeen seurata jatkossa. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan on kuitenkin varsin todennäköistä,
että lainmuutoksen myötä yli 70-vuotiaana
taksinkuljettajana jatkavien kokonaismäärä ei
tule nousemaan kovinkaan korkeaksi.
Arvoisa puhemies! Taksinkuljettajan työ on vaativa
ammatti, jossa työtä tehdään
kaikkina vuorokauden eri aikoina. Samanikäisten ihmisten
terveydentilassa ja toimintakyvyssä on kuitenkin huomioitavia
yksilökohtaisia vaihteluja. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan iän kertymisen myötä keskimäärin
riskit kuitenkin kasvavat, ja tästä syystä ehdotettu
terveydentilan riittävyyden varmistaminen ammattiliikenteen harjoittamiseen
on välttämätöntä. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että kaikkia taksinkuljettajia koskevat
jo nykyisin muita autoilijoita tiukemmat perusterveyden vaatimukset.
Esityksen mukaan kuljettajan terveysvaatimusten täyttyminen
arvioitaisiin alalle tultaessa jo 45 ikävuoden täytyttyä myös
ajoluvan voimassaoloa jatkettaessa. Hakijan täytettyä 68
vuotta ajolupa myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi kerrallaan,
ja terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin laajennetussa
lääkärintarkastuksessa, jossa tulee arvioida
myös ikääntymisen vaikutukset ajoterveyteen.
Ikääntyneen taksinkuljettajan ajoterveys tulisi
siten arvioitavaksi aina kahden vuoden välein, mikäli
kuljettaja haluaa edelleen jatkaa taksinkuljettajana. Ajoluvan voimassaoloa
voitaisiin ehdotuksen mukaan jatkaa niin kauan kuin kuljettajan
luvan saamisen edellytykset täyttyvät.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että esityksessä on kiinnitetty huomiota myös
taksinkuljettajan paikallistuntemuksen edistämiseen ja
paikallistuntemusta koskevien vaatimusten laiminlyömisen
rangaistavuuteen. Esityksen mukaan kuljettajalla tulisi olla taksilupaan
merkittyä asemapaikkaa vastaava paikallistuntemus, ja vaatimuksen
laiminlyöntiin puuttumisen mahdollistamiseksi ehdotetaan,
että laiminlyönnin seurauksena voi olla sakkorangaistus.
Valiokunta toteaa, että käytännön
kokemusten ja saadun selvityksen perusteella arvioituna myös
tapaukset, joissa taksinkuljettajan paikallistuntemus on ollut puutteellinen,
ovat yleistyneet viime vuosina. Paikallistuntemuksen puuttuminen
voi vaikuttaa suoraan jopa palvelusta perittävään
hintaan, joten on hyvin tärkeää, että paikallistuntemus
on riittävällä tasolla ja että muun
muassa asiakkaiden antaman palautteen perusteella mahdollisiin epäkohtiin
myös puututaan.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Esitys laiksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
lain muuttamisesta on sinällään hyvä ja
vastaa esimerkiksi eläköitymisiän korotuspaineisiin.
On kuitenkin syytä muistaa, että maassamme on
rajoitettu taksilupien saanti määrällisesti
paikkakuntakohtaisesti, kuten myös ajovuoroissa olevien
autojen määrä. Tämä on taksiyrittäjien
sekä heidän kuljettajiensa edun vuoksi. Näin
jaetaan taksiliikennöinnille tarjolla oleva kakku tasapuolisemmin
ja siten, että taataan ammatinharjoittajille riittävät
tulot elannon hankkimiseen.
Eläkeikää korotettaessa heikkenee
varsinkin uusien taksiyrittäjien alalle pääsy.
Riittääkö valiokunnan toteamus, että on
seurattava yläikärajan poistamisen vaikutusta
nuorten alalle tuloon sekä taksipalvelujen saatavuuteen?
Kuten valiokunnan mietinnössä todetaan, ikärajan
poistamiseen liittyy riskitekijöitä ja iän
kertymisen myötä riskitekijät lisääntyvät,
reaktioajat pitenevät ja havaintokyky auttamattomasti heikkenee
liikennemäärien kasvaessa ja liikenteen muuttuessa yhä hektisemmäksi
etenkin suurtaajamissa. On kuitenkin huomioitava yksilölliset
erot, jotka saattavat olla merkittäviä.
On todettava, että ollaan menossa hyvään suuntaan.
Ikääntymisen vaikutuksia huomioiva laajennettu
lääkärintarkastus on ollut käytössä tammikuusta
2013. Valiokunnan mietinnössä todetaan kuitenkin,
että käytännön kokemukset ovat
vielä olemattomia ja järjestelmän arviointi on
vielä liian aikaista. Onnettomuustutkintaraporteista käy
ilmi, että on tapauksia, joissa lääkäri
ei ole määrännyt ajokieltoa, vaikka olisi
ollut syytä. Lääkärien ilmoituksia
ei ole tehty ohjeistuksen mukaisesti, tai kuski ei ole välittänyt
lääkärin määräämästä ajokiellosta.
Jokapäiväistä liikennettä käytetään
tutkimuslaboratoriona riskeistä välittämättä.
Arvoisa puhemies! Kysyn: eikö olisi ensin saatava aikaan
pätevät ja sitovat ohjeistukset, kattavat lääkärintarkastukset,
valtakunnallinen potilasrekisteri, josta tarkastusta tekevä geriatri saisi
tietoonsa kaikki ajolupaansa uusivan kuljettajan ajokykyyn vaikuttavat
tekijät, sekä lisäksi vielä poliisivalvonnan
tehostaminen niin, ettei luvattomia taksikuskeja olisi luvattoman
paljon liikenteessä?
Hallituksen esityksessä puututaan myös tak-sikuskien
koulutuksen kehittämiseen, kielitai- tovaatimuksiin ja
paikallistuntemukseen sekä yleensä palvelutaitoon
ja halukkuuteen liittyviin seikkoihin varsinkin erityispalvelua
tarvitsevien asiakkaiden osalta. Vain välttävän
kielitaidon omaavien kuljettajien määrä on
lisääntynyt. Jos kuljettaja on lähes
kielitaidoton, mitä tapahtuu, jos asiakas ei jostain syystä pysty
kirjoittamaan osoitettaan? Entä jos kesken matkan tapahtuu
jotakin yllättävää, minkä tähden
olisi tärkeää pystyä kommunikoimaan
kuljettajan kanssa? Kielitaitoon on siis kiinnitettävä huomiota,
koska kyseessä on palveluammatti, jossa ollaan suoraan kontaktissa
asiakkaan kanssa.
On totta, että varsinkin harvaan asutuilla alueilla
vankka paikallistuntemus saattaa olla jopa elintärkeä apu
joissain tilanteissa. Sellainen on pitkään paikkakunnalla
toimineilla taksikuskeilla. Niinpä iän korottamiskokeilu
voitaisiinkin aloittaa toimivimmin juuri maaseuduilla, missä liikennemäärät
ja ruuhkat ovat vielä siedettävissä rajoissa.
Taksiyhdistykset ovat jo pitkään tehneet hienoa
työtä tarjotessaan koulutusta alalle pyrkiville.
Yhdistykset ovat olleet aktiivisesti yhteydessä Liikenneturvan,
vammaisyhdistysten ja SPR:n kaltaisten tahojen kanssa kehittäen
perus- ja jatkokoulutustarjontaansa. Niiltä saa myös
hyvän pohjan paikallistuntemukseen ja eväät
sen kehittämiseen.
Arvoisa puhemies! Taksinkuljettajan ammattiin eivät
riitä pelkästään ajotaito ja
navigaattorin ja maksulaitteiden hallinta. Alalle pyrkiviltä tulisi
edellyttää kielitaidon lisäksi vähintään
sen kaltainen perustutkinto, jonka saa käytyään
esimerkiksi Helsingin Taksiautoilijat ry:n taksikurssin. Siellä opitaan
paikallistuntemuksen lisäksi erityisryhmien vaatimia toimija,
ensiapua, ennakoivaa ja rauhallista mutta sujuvaa ja turvallista ajoa,
jatkuvasti uudistuvien elektroniikkalaitteiden käyttöä,
käyttäytymistapoja palveluammatissa ja jopa asiallista
pukeutumista. Näiden asioiden opettamisessa olisi myös
ikääntyvillä taksikuskeilla oivallinen
työsarka, eikä mikään estä ikääntyvää taksaria
toimimaan isäntänä omassa taksiyrityksessään
tarjoten työtä alalle tuleville ja siellä jo
oleville taksinkuljettajille.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
esitys taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
lain muuttamisesta. Hallituksen esityksessä ehdotetaan
poistettavaksi taksinkuljettajan ajoluvan 70 vuoden yläikäraja.
Taksinkuljettajien työ on vaativaa, ja työtä tehdään
kaikkina vuorokaudenaikoina. On hyvä, että esitykseen
sisältyy myös taksinkuljettajien laajennettu lääkärintodistus.
Esityksen mukaan kuljettajan terveysvaatimusten täyttyminen
arvioitaisiin alalle tultaessa ja 45 ikävuoden täytyttyä myös
ajoluvan voimassaoloa jatkettaessa. Taksinkuljettajan täytettyä 68
vuotta ajolupa myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi
kerrallaan.
Kuljettajan terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin
laajennetussa lääkärintarkastuksessa.
Tarkastuksessa pyritään selvittämään
myös mahdolliset ikääntymisen vaikutukset
ajoterveyteen. On hyvä, että terveysvaatimusten
lisäksi ajoluvan hakijoiden yhteydessä selvitetään
taksinkuljettajan fyysisen toimintakyvyn riittävyys esimerkiksi
asiakkaan avustamisessa. Esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto
laatisi lääkäreille ohjeistuksen kuljettajien
avustamiseen liittyvän toimintakyvyn arviointiin. On hyvä,
että ajolupahakemukseen on liitettävä myös lääkärinlausunto.
Täällä aiemmin puheenvuoroissa tuotiin
esiin se, että esimerkiksi vammaiset ihmiset eivät
saa aina riittävän hyvää palvelua,
ja siihen on myös varmasti sitten jatkossa koulutuksen
myötä kiinnitettävä enemmän
huomiota. Myös kielitaitovaatimuksista puhuttiin, ja mekin
valiokunnassa mietimme, onko tarpeen kielivaatimuksia vielä tiukentaa
nykyisestä, ja tultiin siihen tulokseen, että nykyiset
kielivaatimukset ovat riittävät. Mikäli
oltaisiin kielivaatimuksia tiukennettu, olisi siitä aiheutunut
se, että ammattimaisista taksinkuljettajista olisi mahdollisesti
tullut puutetta. Niin kuin monet ovat todenneet, tämä auttaa myös
sitten haja-asutusalueilla siinä, että myös jatkossa
siellä on taksi saatavilla. Ihmisten matkustaminen turvataan.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Linja-auton ja kuorma-auton kuljettajilta
poistettiin yläikäraja, ja näin se toteutuu
myös nyt taksinkuljettajilla. Koska edelleen olen kylätaksin poika,
niin puolustan sitä, että erityisesti haja-asutusalueella
ikärajan poistaminen voi auttaa ammattitaitoisten kuljettajien
taksipalvelujen saatavuuden turvaamista jatkossakin, ja moni vanhempi
taksiyrittäjä voi sitten vielä ajaa jonkin
aikaa, kun vain lääkäri näin
suo. Mitään tulvaa en usko, että ikääntyneistä kuljettajista
tulee, mutta tämä mahdollistaa kuitenkin nimenomaan siellä tutussa
ympäristössä tuttujen ihmisten palvelemisen.
Ja totta kai myös kaupungeissa päivävuoroja
voi ajaa, ja sitten rengit ajavat näitä vaativampia
yövuoroja. Esitys mahdollistaa myös ajoluvan uudelleen
voimaan saamisen niille kuljettajille, jotka ovat jo ehtineet menettää ajoluvan
nykyisen yläikärajan takia, ja tämä on
minusta hyvä asia.
Ja vielä lopuksi: Totta kai valiokuntakäsittelyssä tulivat
esille nuo riskitekijät, iän tuomat riskit, sairaudet,
reaktioaikojen pidentyminen ynnä muut tekijät.
Kuitenkin on todella hyväkuntoisia seitsemänkymppisiä,
ja valiokunta tässä mielessä puolsi tätä asiaa.
Valiokunta ei pidä pakollisen koulutuksen määrän
lisäämistä aiheellisena. Se nostaa kustannuksia
ja vaikeuttaa taksialalle tuloa, mutta totta kai se osaaminen pitää olla,
ja siitähän vastaa yrittäjä myös
kuskien osalta, että suomen kielen taito ja ruotsin kielen
taito, joko tai, on olemassa taksiyrittäjällä.
Hyvä lakiesitys, antaa sen mennä eteenpäin.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä taksinkuljettajan
ammattipätevyydestä annetun lain muuttamisesta.
Tieliikenteen ammattikuljettajalla oli perinteisesti 70 vuoden yläikäraja.
Yläikärajasta luovuttiin linja-auton ja kuorma-autovetoisen
E-luokan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajien osalta 2010.
Nyt käsittelyssä olevalla muutoksella yläikäraja
poistettaisiin myös taksinkuljettajilta.
Valiokunnan kuulemisissa lakimuutosta kannatettiin laajasti.
Joitakin epäilyksiä liittyy liikenneturvallisuuteen
ja ikääntyneen kuljettajan kykyyn käsitellä esimerkiksi
matkatavaroita ja apuneuvoja. Puoltavat seikat ovat kuitenkin selvät,
kuten työurien pidentämistavoite ja taksipalvelujen
saatavuus haja-asutusalueilla. Terveydentila voidaan varmentaa laajennetulla
lääkärintarkastuksella.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
poistettavaksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetussa
laissa säädetty taksinkuljettajan ajoluvan 70
vuoden yläikäraja.
Euroopan unionista ja varsinkin sen piirissä tehdystä säätelystä koetetaan
aina ja kaikkialla löytää vikoja ja puutteita:
byrokratian kukkaset tuntuvat tulleen Suomeen aina Brysselistä.
Asia on kyllä toisinkin. Kuten hallituksen esityksessä todetaan,
ajokorttivaatimusten isojen autojen ammattikuljettajia koskeneesta
yläikärajasta luovuttiin vuonna 2010, kun annetun
direktiivin mukaan jäsenvaltio ei voinut enää rajoittaa
ajokortin voimassaoloa yläikärajan perusteella.
Perusteena oli erityisesti tarve mahdollistaa erilaisten avustavien
ajojen suorittaminen ikääntyneiden kuljettajien
toimesta. Järkipuhetta ja hyvä direktiivi — EU-parlamenttiin
kannattaa valita uudelleen järkeviä edustajia.
Tämä lainmuutos jatkaa järkevää linjaa
liikenneturvallisuudesta huolta pitäen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelun
aikana on noussut esille eräitä kohtia, joita
haluan kommentoida.
Edustaja Saarakkala täällä toi vahvasti
esille sen, että kielitaitovaatimuksia oltaisiin nyt höllentämässä.
Siitä ei ole suinkaan kysymys, vaan kielitaitovaatimukset
säilytetään edelleen ennallaan. Ja liittyen
tähän kielitaitokokeeseen ja sen vaatimiseen taksinkuljettajalta
on syytä ottaa huomioon se, että taksinkuljettajan
on suoritettava taksinkuljettajan tutkinto nyt jo tälläkin
hetkellä suomen tai ruotsin kielellä, ja jotta
tuon voi läpäistä, niin kyllä siinä kielitaitoa
silloin pitää olla, täysin ummikkona
ei taksinkuljettajaksi pääse.
Lisäksi tietysti matkustajien palaute on tär- keää.
Silloin jos palvelu ei ole sen mukaista kuin mitä halutaan,
niin palautetta tulee antaa taksitarkastajille ja taksiluvan haltijoille.
Kuljettajien toimintakyky, kielitaito ja paikallistuntemusosaaminen
ovat niitä asioita, jotka myös kuuluvat luontevasti
taksiluvan haltijan ja työnantajan velvoitteisiin: nämä seuraavat,
että ne ovat ajan tasalla.
Tästä lääkärintarkastusvaatimuksesta
voisi huomioida sen, että EU:n vaatimushan on, että se on
viiden vuoden välein, ja meillä nyt esitetään, että kahden
vuoden välein, eli se on vielä tiukempi.
Myös kun on nämä epäilyt
siitä, että nyt kun taksinkuljettajan yläikärajaa
nostetaan, niin se veisi työpaikkoja sitten nuorilta, niin
tuossa valiokunnan käsittelyssä saimme sellaisen
selvityksen, että tämä ei ole sellainen
uhka, joka olisi realisoitumassa, koska hyvin harva ikääntynyt
kuljettaja aikoo jatkaa ammatissaan.
Ja vielä, arvoisa puhemies, tähän
lopuksi: Tuohon lain voimaantuloajankohtaan valiokunta otti kantaa.
Esityksessä se on 1.9., mutta valiokunta esittää,
että se voisi olla esimerkiksi 1.6. Lääkärintarkastuksen
ja tietojärjestelmän vaatima valmistelutyö ehditään
tuohon mennessä tehdä. Kesä on semmoista
sesonkiaikaa myös takseilla, kun tarvitaan lomatuuraajia,
on isoja tapahtumia, joten ihan työvoiman saannin kannalta
on hyvä, että tämä laki tulee
voimaan jo ennen kesäsesonkia.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan todellakin tätä hallituksen
esitystä yläikärajan poistamiseksi. Tämä yläikärajan poistaminen
on todella hyvä asia, sillä siinähän on
kyse ollut selvästi maalaisjärjen vastaisesta rajoitteesta,
joka nyt onneksi poistetaan. Minä olen itsekin saanut useilta
henkilöiltä eri puolilta Lappia palautetta tästä asiasta.
On tärkeää huolehtia liikenneturvallisuudesta
ja ottaa huomioon biologiset tosiasiat aina, kun lainsäädäntöä laaditaan.
Mutta ehdottomat yläikärajat ovat sellaista valtiovallan
taholta tapahtuvaa holhousta, jota pitäisi esiintyä länsimaisessa
yhteiskunnassa vain äärimmäisen harvoissa
ja perustelluissa tapauksissa, ja tämä ei sitä todellakaan
ole nykyään.
Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla samoja taksinkuljettajia
on totuttu käyttämään kenties vuosikymmenen
ajan. Pitkät matkat, vaikkapa ne niin henkisesti kuin fyysisesti
raskaat sairaalamatkat, ovat sujuneet joustavasti tutun kuljettajan
kyydissä. Mökinmummolla on ollut luottavainen
mieli, ja ajon aikana on voinut vaikka purkaa omia huoliaankin.
Tosin kyllä taksikuskillakin on oikeus olla eläkkeellä ja
päästä sinne eläkeikään,
mutta ehdoton ikäraja on estänyt monen työhaluisen
ja työkykyisen taksiautoilijan työnteon jatkamisen.
Ja uusiakaan yrittäjiä ei ole ollut aina kovin
helposti saatavilla, erityisesti maaseudun harvaan asutuilla alueilla.
Maaseudulla täytyy meidän muistaa se, että kun
väkiluku on vähentynyt, niin on usein tilanne,
että taksikuskeille, takseille ei ole olemassa ihan täysiaikaista
työpäivää ja työaikaa.
Sen takia moni taksikuski miettiikin, kannattaako yritystoimintaa
harjoittaa. Se, että eläkeikäisenä voi jatkaa
työtä ja toimintaa, voi antaa mahdollisuuden toimia
osa-aikaisesti yrittäjänä.
Vastaavalla tavalla sitten tämä kyseinen lakimuutos
auttaa siinä tilanteessa, että moni pienyrittäjä voi
olla vaikka yksin taksialan yrittäjänä, toimijana,
koska sen jälkeen ruuhka-aikana voi tarvittaessa saada
sitten eläkeläisiä tai vanhempia henkilöitä väliaikaisesti
ruuhka-aikojen tuuraajiksi eli uskaltaa aloittaa pienyritystoiminnan vaikeammassakin
tilanteessa. Maailmalta löytyy paljon esimerkkejä ammateista,
joissa on perusmuotoiseen lupaan asetettu joku tietty yläikäraja.
Tämän yläikärajan jälkeen
sitten tulee tiukempi tarkastus, ja jos sen läpäisee,
niin lupa ammatin harjoittamiseen jatkuu muutamalla vuodella. Tämä on
hieno asia.
Sitten tästä kielitaitoasiasta ja paikallistuntemuksesta:
Valiokunnan mietinnön mukaan pakollisen kielitaitovaatimuksen
kiristäminen saattaisi nostaa olennaisesti alalle tulon
kynnystä muun muassa maahanmuuttajien kohdalla. Maahanmuuttajien
työllistyminen on tärkeä asia, mutta
niin taksialalla kuin lähes kaikilla muillakin aloilla
on tärkeätä, että maahanmuuttaja
opettelee ainakin toisen kansalliskielistämme, suomen tai
ruotsin. Asiantuntijakuulemisessa onkin esitetty kielitaitokokeen
läpäisemistä, mutta valiokunta ei kuitenkaan
ole tähän kantaan yhtynyt. Sitten tästä paikallistuntemuksesta:
Minusta on todella hyvä asia, että sitä on
tässä korostettu paljon. Sitä ei todellakaan
voi väheksyä, olemmehan me itse kukainenkin saaneet
kokea sen, että taksikuskit eivät ole aina tienneet,
mihin tässä pitäisi mennä.
Jatkokoulutuksen osalta haluaisin tuoda esille, että se
ei saa olla liian monimutkaista ja vaikeata. Monilla yrittämisen
aloilla nykyään on menty siihen tilanteeseen,
että vaaditaan yhä vaikeampia ja vaikeampia, jopa
turhiakin jatkokoulutuksia, jotka eivät sitten kuitenkaan
vaikuta siihen yritystoimintaan millään tavalla.
Elikkä tämmöistä paperibyrokratiaa
ja ylimääräisiä koulutuksia
pitäisi aivan reilusti ja rohkeasti pyrkiä myöskin
vähentämään eikä vain
lisäämään koulutusta koulutuksen
takia.
Toivon, että tämän lain voimaantulon
jälkeen lääkäreillä olisi
rohkeutta tehdä selvästi päätöksiä,
että henkilö ei ole enää kykenevä ajamaan taksiautolla.
Elikkä rohkeita päätöksiä.
Ja toivoisin, että se tulisi selvästi ja voimakkaasti
esille, ettei sitten jouduttaisi näihin vaarallisiin tilanteisiin.
Lisäksi kiinnitin huomiota siihen, että lakiesityksessä oli
tällainen kohta, että "on oltava kuljetettavan
ajoneuvon ajo-oikeus". Tähän ei monestikaan kiinnitetä huomiota,
mutta olen iloinen tästä lisäyksestä,
sillä kyllähän taksin kyytiin nousevalla
henkilöllä on oltava luottamus siihen, että kuskilla
on varmasti kaikki asiat kohdallaan.
Kiitoksia tästä esityksestä. Eteenpäin!
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Taksiautolla ajaminen on maallikolle
sellainen hyvä kansainvälisen vertailun testipaikka,
miten eri maissa taksiliikenne on hoidettu. Suomi voi olla ylpeä siitä,
että meillä perinteisesti taksiliikenne on luvanvaraista,
hinnoittelu läpinäkyvää ja asiakaspalvelu
korkeatasoista.
Toisaalta eri maissa ne, jotka ovat työmarkkinoilla
kaikista huonoimmassa asemassa, helposti aloittavat kipuamisen paremmille
ansioille ja mukavampiin töihin olemalla taksiauton kuljettajia,
ja näin myös Suomessa jonkin verran. Mutta jos
kielitaitovaatimus on ankara, siihen ei silloin aivan maahan vastikään
muuttanut pysty. Kuitenkin monissa maissa suomalainen turisti joutuu
selviytymään omalla suomen kielellään vierasmaalaisen
kanssa, ja en nyt muista, että kukaan olisi taksitolpalle
jäänyt.
Ei saisi siinä mielessä kiristellä näitä työhön liittyviä vaatimuksia,
ei kielitaitoa, ei ainakaan paikallistuntemusta, sillä nykyaikainen
navigaattori kyllä hakkaa melkein jokaisen paikallistuntijan,
jos sikseen asia halutaan vertailuna muokata. Olisi toivottavaa,
että taksiautoilijan ammatti ja siihen pyrkiminen olisi
niin sanotun alhaisen kynnyksen tehtävä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
taksinkuljettajan koulutuksen kehittämistä ja
kuljettajien palvelutason valmiuksien edistämistä muun
muassa liittyen matkustajaryhmien avustamiseen, heidän
erityistarpeisiinsa vastaamiseen sekä turvallisuudesta
huolehtimiseen. Nämä ovat äärettömän
tärkeitä ja hyviä asioita.
Tätä aihealuetta koskevaa koulutusta olisi
lakiesityksen mukaan aina sisällytettävä peruskoulutuksen
lisäksi myös jatkokoulutukseen. Valiokunnassa
pidimme hyvänä ja perusteltuna, että tämänkaltaista
koulutusta kehitettäisiin yhteistyössä muun
muassa vammaisjärjestöjen kanssa.
Täytyy sanoa, että mistään
taksikyydeistä, joita olen tilannut ja joilla olen nämä matkat
tehnyt, ei ole mitään moitittavaa. Aina on ollut
palvelu hyvää, asiantuntevaa ja matkareitti on
ollut itsestäänselvä. Ei ole ollut ongelmia
määränpäähän löytämisessä. Että täytyy
kyllä arvostaa meidän taksinkuljettajien ammattipätevyyttä.
Se on huippua.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä haluan vielä kielitaitovaatimuksiin
ja paikallistuntemukseen liittyen kommentoida.
Kun nyt kumminkin on kysymys ikärajan nostamisesta,
niin tämä ei liity näihin iäkkäisiin
kuljettajiin, mitä nyt sanon, mutta tämä liittyy
ennen kaikkea nuoriin ja sitten maahanmuuttajiin. Niin kuin täällä edustaja
Lehti totesi, sen pitäisi olla matalan kynnyksen paikka
ja siitä pitäisi päästä sitten
työllistymään.
Mutta kyllä minulla vain semmoinen kokemus on nyt ihan
omankin taksikokemuksen kautta Helsingissä, että en
ole tullut ymmärretyksi, minne olen menossa. Taksi lähti
aivan eri suuntaan ajamaan kuin mihin minä olin menossa.
Ja sitten taas kun keskustelin kuljettajan kanssa, niin hän
teki U-käännöksen ja lähti ajamaan
ja teki taas virheen, josta oli menossa sitten suuremmalle lenkille.
Minä ajattelin, että ollaanko tässä nyt
tämmöisessä kansainvälisessä tai
eurooppalaisessa kulttuurissa, että ajelutetaan ympäri
kaupunkia ensin ja sitten vasta viedään asiakas
omaan osoitteeseen. Mutta uskon, että tähän on
tulossa muutosta, koska me valiokuntakuulemisessa tästä kuulimme
ja tämähän nousi myös siinä hyvin
vahvasti esille.
Paikallistuntemus on tietysti toinen: pitää tuntea
paikat. Minulle on henkilökohtaisesti käynyt niin,
että nuori kaveri oli tietävinään,
missä Kolmas linja on, ja tuosta lähdin Lasipalatsin
nurkalta, mutta ei tiennyt sitten kumminkaan, ja piti neuvoa, ja
melkoinen lenkki tehtiin ennen kuin Kolmas linja löytyi.
Että kyllä tässä on ihan nuorillakin
opettelemista, miten tämä paikallistuntemus täällä Helsingissä on.
Mutta olen todella sitä mieltä, että maahanmuuttajan
on hyvä työllistyä tätä kautta,
ja heitähän tällä hetkellä näyttää ihan
merkittävässä määrin
varsinkin Helsingissä olevan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tätä taksinkuljettajan
yläikärajan poistoa on perusteltu paljolti maaseudun
ja haja-asutusalueiden niin sanottujen kylätaksien toiminnan jatkuvuuden
turvaajana, ja niin se varmasti onkin. Toisaalta myös kaupungeissa
tarvitaan kokeneita ammattilaisia tuuraamaan ruuhkahuippuina ja
myös malliksi nuoremmille uusille kuljettajille, miten
ammattitaitoisesti ja hyvällä palvelulla taksitoimintaa
viedään eteenpäin.
Maaseudulla, haja-asutusalueella monet yksin asuvat vanhukset
kokevat taksin turvallisuutta luovana tekijänä.
Varsinkin kun viranomaistoiminta etääntyy ja palvelupisteet
harvenevat, tiedetään, että taksin tilauskeskus
vastaa kaikkina vuorokaudenaikoina ympäri vuoden kelissä kuin
kelissä ja sieltä kyydin saa, jos se tarve tulee
sille kyydille, ja se on myös tärkeä tämmöinen
ikäihmisten kotona asumisen turvallisuutta lisäävä tekijä.
Toisaalta taksien tilauskeskukset tekevät erittäin
hyvää, tiivistä yhteistyötä kuntien
ja Kelan korvaamien kuljetusten järjestelyssä,
ja nyt on arvioitukin, että tämä kuljetusten
yhdistämiskokeilu, joka on menossa usean sairaanhoitopiirin alueella,
olisi tuomassa Kelalle jopa 10 miljoonan euron säästöt
vuodessa, kun näitä kuljetuksia yhdistellään.
Tässä viime aikoina on ollut esillä myös
sellaista henkeä, että tämmöisiä alueellisia
kuljetuspalvelukeskuksia pitäisi järjestää kuntien
tai valtion toimesta, ja mielestäni se on ajatus, jota
ei kannata viedä eteenpäin, koska on olemassa
koko maan kattava taksien tilauspalvelukeskus. Heillä on
ammattitaito, heillä on laitteisto, välineistö ja
myös se kuljetuskalusto siellä viestin päässä.
Pitää käyttää hyödyksi
olemassa olevia ammattitaitoisia rakenteita ja hakea sitä kautta
säästöä myös yhteiskunnan
maksamiin kuljetuskustannuksiin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa tuli
esiin, että on mahdollisuus käyttää myös
mobiilitekniikkaa apuna, ja se on todella hyvä asia. Mutta
on sitten kokemuksia siitäkin, että aina ei se
mobiilitekniikkakaan vie oikeaan paikkaan. Esimerkiksi tästä on
pari viikkoa, kun TomTom opasti keskelle Helsinkiä. Paikka
oli tuolla Hämeentien reunalla, niin että joskus
nekin saattavat erehtyä.
Mutta edustaja Jokinen puhui erittäin hyvin siitä turvallisuuden
tunteesta ikäihmisten kannalta katsottuna. Kun heillä on
se tuttu taksi siellä kylällä ja he voivat
soittaa ja luottaa, että taksi tulee aina ajoissa, ja tuntevat
taksinkuljettajan ja tietävät, että pääsevät
myös turvallisesti sinne kotiin asti neljän seinän
sisälle, niin se on äärettömän
kallisarvoinen ja arvokas asia.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan lausunnossa ei puututa
sosiaalipoliittiseen puoleen. Taksiautoilijahan on yrittäjä, jonka
ansion hän itse voi tavallaan tietyssä toleranssissa
määrätä, mikä vaikuttaa
hänen työeläkkeeseensä. Perinteisesti
yksittäiset yrittäjät aikaisemmin minimoivat
tämän työeläkkeen kustannuksen
eli määrittelivät ansiotulon mahdollisimman
alhaiseksi. Taksiautoilijat monesti luottivat siihen, että heidän
työuransa päättymisen jälkeen
he pystyvät rahastamaan luvan myynnillä, mutta
se tie on osittain tukittu. Se, että nyt voi omistaa luvan,
jatkaa itse liikennöintiä esimerkiksi arkisin
ja valoisana aikana mutta käyttää ulkopuolista
työvoimaa sitten muissa, helpottaa näiden alhaisella
eläkkeellä pitkään taksityötä tehneiden
ihmisten viimeisiä vuosia.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä aivan lopuksi se, että taksilaki
nyt muuttuu tältä osin eli tuo yläikäraja
poistuu ja tähän paikallistuntemukseen ja kielitaitoon
ja koulutukseen kiinnitetään huomiota, mutta taksialakin
tulee olemaan suuressa murroksessa tästä eteenpäin.
Meidän tulee tarkastella kokonaisuutena esimerkiksi haja-asutusalueen
henkilökuljetustarpeiden järjestämistä,
miten — kun jouk- koliikennelaki muuttuu ja joukkoliikenteen,
linja-autoliikenteen palvelut haja-asutusalueella muuttuvat ja heikkenevät,
silloin taksien rooli tulee myös tarkasteluun — henkilökuljetuksessa voidaan
käyttää enemmän hyödyksi
takseja.
Samoin postinjakelu ja muukin tämmöinen haja-asutusalueen
tavarankuljetus on sellainen osa-alue, jossa kannattavuuden kanssa
tällä hetkellä painitaan. Meidän
tulee kokonaisuutena tutkia näitä sekä henkilökuljetusten
että muiden, myös tavarankuljetusten tarpeiden
kokonaisuutta haja-asutusalueilla ja sitä, löydetäänkö sieltä ratkaisu
näiden alan ammattilaisten ja yrittäjien kesken,
ja meidän tulee yhteistyössä turvata
sitten myös haja-asutusalueen kuljetuspalvelut jatkossa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! On äärettömän
tärkeätä, että haja-asutusalueilla
pystytään huolehtimaan siitä, että ihmisten
on suhtkoht helppo liikkua paikasta toiseen. Niin kuin edustaja
Jokinen sanoi, joukkoliikenne ei toimi, ja silloin täytyy
kyllä tilata taksi. Varmasti on järkevää kehitellä sitten
taksinkin pohjalta toimivaa joukkoliikennettä, mikä kiertää jonkun
tietyn reitin siellä syrjäseudulla.
Meillä on ollut kutsutaksi käytössä Tuusulan, Keravan
ja Järvenpään alueella. Se oli aika suosittu,
mutta pikkuhiljaa siitä Järvenpää irtautui, sen
jälkeen Kerava, ja Tuusula jäi yksin siihen maksajaksi.
Kyllä se yksittäiselle kunnalle tulee kohtuuttoman
kalliiksi. Ja kyllä ihan viimeisinä aikoina Tuusulan
kunta maksoi 43 euroa per taksikyyti.
Varmasti meidän pitää myös
kehittää uudenlaisia kutsuliikennemahdollisuuksia,
jotta syrjäseudulla asuvat ihmiset pääsevät
siirtymään suht-koht sujuvasti paikasta toiseen.
Yleiskeskustelu päättyi.