Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Ruotsin ja Suomen välillä on
neuvoteltu kansainvälinen uusi rajajokisopimus koskien
Tornionjoen vesistöaluetta, myös joen edustan
merialuetta. Sopimus on kaksiosainen. Se käsittelee rajajokikomissiota
ensiksikin, joka on toiminut alueen lupaviranomaisena. Uusi sopimus
lakkauttaa tämän. Päätösvalta
siirretään alueelta kummankin maan puolella
kansallisille lupaviranomaisille. Perusteluna
on se, ettei nykykäytännössä ole
muutoksenhakumahdollisuutta. Asiantuntijat ovat kuitenkin todenneet,
että se voitaisiin rakentaa. Sopimuksen laatimisessa käytettyjä menetelmiä kuvaa
se, että vasta valmis, allekirjoitettu sopimus lähetettiin
lausunnolle, kymmeniä kokouksia pidettiin ja sitten kuultiin,
että sisältöön ei voidakaan
enää vaikuttaa vaan se voidaan vain hyväksyä tai
hylätä eduskunnassa. Kysyn hallitukselta:
Miten tämä päätösvallan
siirto alueelta kauemmaksi on perusteltua huomioon ottaen hallituksen
alueellistamisohjelman? Miten kuvaamani menettelytapa on sopusoinnussa
normaalin hallintomenettelyn kanssa?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Tämän rajajokisopimuksen
uudistamisen taustalla on se tosiasia, että tämä vallitseva
tilanne on sekä Suomen perustuslain että EU:n
ihmisoikeussopimuksen vastainen sen takia, että voimassa
olevan sopimuksen mukaan tehtävistä päätöksistä ei
ole mahdollisuutta valittaa. Sen takia on tarpeen, että tätä muutetaan.
Asiasta on neuvoteltu Ruotsin kanssa viisi vuotta ja viime vuoden
kuluessa on saavutettu kompromissi, joka on parafoitu, ja nyt valmistellaan
asian tuomista eduskuntaan hyväksyttäväksi.
Kysymys on siitä, että se voidaan joko hyväksyä tai
hylätä. Tässä menettelytapa
on ollut se, että pitkin matkaa on kyllä valmistelun
yhteydessä kuultu asianomaisia tahoja (Puhemies koputtaa)
Tornionjokilaaksossa, mutta nyt tässä vaiheessa
tietysti kysymys on siitä, että on tämmöinen
ota tai jätä -tilanne.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Samassa sopimuksessa on toinen osa, kalastussääntö.
Tämän säännön ydin
on ollut jokialueen liki tuhannen kilometrin alueella olevan väestön ja
merialueen pyytäjien välinen ristiriita. Sopimus
pitää ennallaan jokialueen rajoitukset mutta antaa
merkittäviä, aivan käsittämättömiä vapauksia
ja muutoksia merialueille. Siellä erityisesti Haaparannan
edustalla voidaan sopimuksen mukaan käynnistää lohen
ja taimenen pyynti heti jäitten lähdettyä ja
jatkaa syksyyn saakka. Rajoituksena on vain — huomio — että vain
rasvaevätöntä kalaa saa pyytää.
Tutkijoiden mukaan tätä sallittua lohta on vain
muutama prosentti tuossa tuhansien lohien, siis kymmenien tonnien
rysäpyyntimäärässä.
Koska valvonta on käsittääkseni mahdoton
järjestää, on edessä kauhistuttava
tilanne Tornionjoen luonnonlohen osalta, ja ellei tämä lohi
pääse kudulle, loppuu lohi myös meidän
rannikkomme merikalastajilta. Sielläkin rysään
uivasta lohesta on yli 70 prosenttia pohjoiseen kutuvaelluksella
uivaa villilohta. (Puhemies: Saadaanko kysymys?)
Miten hallitus perustelee sitä, että on toiminut tätä sopimusta
neuvotellessaan omien kansalaistemme etujen mukaisesti?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Asianlaita ei ole tällainen. Tämä sopimus,
joka on neuvoteltu, kieltää kategorisesti, ehdottomasti,
luonnonlohen pyytämisen tänä rauhoitusaikana.
Se tarkoittaa myös sitä, että toisin
kuin nykytilanteessa, tätä sääntöä tultaisiin
Ruotsin viranomaisten toimesta tarkasti valvomaan. Suomen puolellahan
valvontaa on tehty nykyisinkin voimassa olevan sopimuksen aikana.
Mutta korostan sitä, että oleellinen parannus
nykytilanteeseen on se, että Ruotsi ulottaa sanktiot rikkomuksiin
ja on sitoutunut siihen, että luonnonlohen kalastuskieltoa
myöskin valvotaan ja siten myöskin noudatetaan.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin lohen aikaistettu meripyynti, nyt tämä tosiasiallinen
mahdollisuus antaa ruotsalaisille tilaisuus kalastaa rauhoitusaikana — miksi te,
ministeri Korkeaoja, ette halua kuunnella pohjoista? Te olette jotenkin
nyt kovakorvainen meidän suuntaan. Ettekö te ymmärrä,
mikä matkailullinen merkitys olisi sillä, kun
Tornionjoki kuhisee lohta? Se on suuren luokan kysymys pohjoisessa,
ja tilanne on nyt menossa edellisen hallituksen jäljiltä selvästi
huonompaan.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Asiantuntijoiden mukaan neuvoteltu sopimus
ehdottomasti parantaa luonnonlohen asemaa. Se kieltää kategorisesti
luonnonlohen pyytämisen rauhoitusaikana ja merkittävästi
parantaa myöskin tämän säädöksen
valvontamahdollisuuksia, kun Ruotsi ulottaa sanktiot liittymään
tähän valvontaan. Lähtökohta
tässä sopimuksessa on yksinomaan se, että luonnonlohen
asemaa parannetaan, ja tämä sopimus vie asiaa
siihen suuntaan. Nykytilanteessa tätä sopimusta
ei valvota. Tällä hetkellä kalastus nimenomaan
Ruotsin puolelta on ollut täysin kontrolloimatonta ja villiä,
mutta uusi sopimus parantaa tilannetta.
Maija Rask /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta on todella syytä tässä tilanteessa
kysyä, mikä hallituksen lohipolitiikka oikein
tällä hetkellä on. Täytyy sanoa,
että kovin usein en ed. Tennilän kanssa ole niin
jyrkästi samaa mieltä kuin tässä kysymyksessä.
Pohjoista ei todellakaan kuulla. Te sanotte, että tämä merkittävästi parantaa
lohen tilannetta ja valvontaa. Tietääkseni rajavalvonnasta
vastaava ministeri on ottanut paperit tänään
haltuunsa. Kysymys on:
Mikä on hallituksen lohipolitiikka? Meinaatteko te
tuhota sen kokonaan?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Hallituksen hallitusohjelmaan kirjattu selkeä ja
yksiselitteinen tavoite on pitää huolta siitä,
että luonnonlohen kannat vahvistuvat. Tämä sopimusosa
parantaa nykyistä tilannetta kiistatta siitä,
mikä tilanne tällä hetkellä on.
Tällä hetkellä nimenomaan Ruotsin puolella
ei käytännössä juurikaan valvota,
siis nykyisen sopimuksen voimassa ollen, ja jos valvotaankin, ei
ole olemassa sanktioita, joita näitä sääntöjä rikkoville
voitaisiin asettaa. Tässä suhteessa tilanne oleellisesti
paranee, jos tämä sopimus hyväksytään.