Täysistunnon pöytäkirja 35/2007 vp

PTK 35/2007 vp

35. TORSTAINA 7. KESÄKUUTA 2007 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

Yliopistojen rahoituksen kehittäminen

Claes Andersson /vas:

Arvoisa puhemies! Kysymys tulee opetusministeri Sari Sarkomaalle. Osana vaalikauden menokehyksiä esitetään rahoitusta Teknillisen korkeakoulun, Helsingin kauppakorkeakoulun ja Taideteollisen korkeakoulun yhdistämiselle. Opetusministeriön selvitysryhmän mukaan tämän innovaatioyliopiston, entisen huippuyliopiston, tehtävä olisi tukea menestymistä kansainvälisessä kilpailussa.

Tälle huippuyliopistoksi väitetylle hankkeelle järjestetään ylimääräistä rahoitusta muun muassa valtion omaisuutta myymällä ja lisäksi pyritään saamaan sille yksityistä rahoitusta. Itse yliopisto irrotetaan yhteiskunnasta erillisen säätiön hallintaan, ja siihen tulee vahva yritysten edustus. Koko yliopistolaitoksen kannalta on suuri vaara siinä, että muiden yliopistojen rahoitus kärsii yhden mammuttihankkeen kustannuksella, ilman että siitä saadaan edes erityisempää varmaa hyötyä. Kysynkin:

Miten hallitus aikoo kehittää tasapuolisesti eri yliopistoja ja korkeakouluja?

Opetusministeri  Sari  Sarkomaa

Arvoisa puhemies! Erinomainen kysymys. Hallitusohjelmaan on selkeästi kirjattu se, että koko yliopistokenttää on tarkoitus vahvistaa niin, että perusrahoitusta vahvistetaan, ja toisaalta meneillään on iso rakenteellinen kehittäminen, jossa yliopistot hakevat strategista kumppanuutta ja profiloituvat omille vahvuusalueilleen. Tämä innovaatioyliopisto on yksi osa sitä.

Meillä on Itä-Suomessa Itä-Suomen liittoyliopisto tulossa, Turussa on Turun konsortio, ja hallitus vahvasti ja aktiivisesti kannustaa tähän vahvaan profiloitumiseen ja painottaa sitä tosiasiaa, että Suomen menestyminen voi perustua vain siihen, että meillä on huippuosaamista jokaisessa yliopistossa niin tutkimuksen kuin myöskin opetuksen osalta.

Claes Andersson /vas:

Arvoisa puhemies! Taideopetusta ollaan siirtämässä taloudellista kilpailukykyä painottavaan yliopistoon. Tämä on valtava kulttuuripoliittinen päätös, joka vaikuttaa taiteen asemaan koko yhteiskunnassamme. Niin kuin olemme saaneet tietää, suunnittelussa ei ole kuultu taiteen edustajia. Taideteollisen korkeakoulun hallitus ei ole käynyt avointa keskustelua koulun osastojen kanssa. Vasemmistoliiton mielestä ja omasta mielestäni taiteen tulee syntyä vapaasti omista lähtökohdistaan, ei kilpailukyvyn tai elinkeinoelämän ehdoilla. On vaarana, että taide yksipuolistuu ja latistuu, kun siltä aletaan vaatia taloudellista tehokkuutta. Kysynkin:

Aikooko hallitus tyynesti sivuuttaa Taideteollisen korkeakoulun opetushenkilökunnan ja opiskelijoiden näkemykset?

Opetusministeri  Sari  Sarkomaa

Arvoisa herra puhemies! Emme aio sivuuttaa. Juuri eilen tapasin Taideteollisen korkeakoulun edustajia ja kävimme erittäin hyvähenkisen keskustelun. En tietenkään voi vastata edellisen hallituksen valmistelusta, mutta itse aion tässä ennen juhannusta asettaa työryhmän tätä hanketta valmistelemaan, ja olemme sopineet, että sinne tulee taiteen edustus. Tämän innovaatioyliopiston ajatus on juuri se, että siellä vahvasti yhdistyy taide muihin tieteenaloihin. Itse uskon, että taide on hyvin vahvasti esillä, ja taiteen vapautta, tieteen ja opetuksen vapautta ei missään nimessä ole tarkoitus kahlita eikä lukita, vaan sinne tarkoitus on suunnata sellaiset voimavarat, että saadaan poikkitieteellisesti taidekin kukoistamaan.

Uskon, että kun näitä keskusteluja käydään taidemaailman kanssa, niin me saamme tästä sellaisen yhteisen hengen, että viemme tätä innovaatioyliopistoa eteenpäin, niin kuin hallitus on ohjelmassaan sitoutunut sitä viemään.

Timo V. Korhonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Tähän yliopistokeskusten rahoituskysymykseen liittyvät oleellisesti, totta kai, myös yliopistokeskukset, ja kysynkin hallituksen, valtioneuvoston, asianomaiselta jäseneltä:

Kuinka hallitus aikoo turvata nimenomaan yliopistokeskusten aseman ja kehittämisen tulevaisuudessa, kun tätä korkeakoulujärjestelmää kaiken kaikkiaan kehitetään?

Opetusministeri  Sari Sarkomaa

Arvoisa puhemies! Tarkoitus on, että arvioidaan koko korkeakoulukenttä, yliopistot, ammattikorkeakoulut ja osana myöskin tätä kokonaisuutta yliopistokeskusten asema. Sen jälkeen, kun tuo arvio on tehty, tarkoitus on, kun tulosneuvottelut on käyty, arvioida tulosneuvotteluiden tulos ja sen jälkeen tehdä pitkän tähtäimen suunnitelma yhdessä korkeakoulukentän kanssa siitä, millä tavalla koko tätä kokonaisuutta kehitetään.

Hyvin tärkeää on, että yliopistokeskukset alueellaan tekevät tiivistä yhteistyötä niin yliopistojen kuin myöskin ammattikorkeakoulujen kanssa, eli ne ovat osa tätä kokonaisuutta, joka arvioidaan. Hyvin tärkeätä on, että rajalliset voimavarat kohdennetaan mahdollisimman tehokkaasti, niin että tutkimuksen ja opetuksen laatu on huippua ja myöskin alueellinen vaikuttavuus.

Rakel Hiltunen /sd:

Arvoisa puhemies! Pelkällä hallinnollisella muutoksellahan ei yliopistoja, innovaatioyliopistoa, luoda. Tiedustelen:

Onko hallitus valmis panostamaan siihen, että esimerkiksi sitä todellista tasoa nostetaan niin, että yliopistojen opettaja—oppilas-suhdetta nostetaan nykyisestä, yksi opettaja 50:tä oppilasta kohden, lähemmäksi sitä kansainvälisten huippuyliopistojen tasoa, yksi opettaja alle 10:tä oppilasta kohden? Tämähän oli esityksessä, jonka Pääkaupunkiseudun kunnat tekivät hallitusohjelmatavoitteissaan. Ja ministeri Vapaavuorelta kysyn vielä sitten:

Oletteko valmis puolustamaan sitä, että hallinnollinen muutos ei johda siihen, että Pääkaupunkiseudun sisällä Taideteollinen korkeakoulu, joka sijaitsee Helsingin cityn sydämessä, olisi velvoitettu muuttamaan fyysisesti toisen kunnan alueelle?

Opetusministeri  Sari  Sarkomaa

Arvoisa puhemies! Tosiaan entisen opetusministerin Kalliomäen johdolla on ollut työryhmä, jota johti valtiosihteeri Sailas, mutta tuo työ oli pohja. Nyt on tarkoitus asettaa ennen juhannusta työryhmä, joka jatkaa tätä valmistelua, ja sen osana tehdään kaikki nämä ratkaisut, myöskin rahoitusratkaisut; se on pohja sille työlle, mitä todellakin tehdään. Tarkoitus tässä on myöskin lisätä voimavaroja. Korostan tässä, että tämän hankkeen rahoitus ei missään nimessä ole poissa muiden yliopistojen perusrahoituksesta. Myöskin niiden perusrahoitusta on tarkoitus vahvistaa hallitusohjelman mukaisesti.

Minna Sirnö /vas:

Arvoisa puhemies! Pääkaupunkiseudulla on loistava esimerkki siitä, että mammuttiyksiköitten luominen ei tuo määrää eikä laatua. Se tosin tulee tuolta terveydenhuollon puolelta, Husista. Nyt ollaan ilmeisesti tämän hallituksen aikana tekemässä huippuyliopistoa, joka alkaa täyttää samat mammuttiyksikön määritelmät.

Onko todella mielestänne niin, että perusopetus maakunnallisesti ei ole niin merkittävä asia kuin yhden yksikön korostaminen muiden yksiköiden kustannuksella, ja onko todella niin, että tämä huippuyksikkö tulee syömään kaikki ne kehittämisvoimavarat, jotka tällä hetkellä pitäisi suunnata maakunnallisiin yliopistoihin?

Opetusministeri  Sari  Sarkomaa

Arvoisa puhemies! Ei ole. Juuri totesin, että innovaatioyliopiston kehittämiseen suunnatut voimavarat eivät ole poissa muiden yliopistojen perusrahoituksesta. Totean, että tämä rakenteellinen kehittäminen, yliopistojen profiloituminen, strategisen kumppanuuden hakeminen, ei ole tämän hallituksen aloittama hanke vaan on se suunta, jota yliopistomaailmassa on ollut. Yhtä lailla Tampereen teknillinen yliopisto, Tampereen yliopisto ja Jyväskylän yliopisto ovat hakemassa strategista kumppanuutta, yhteistyötä sillä tavalla, että syntyy niitä huippuja, sitä korkeaa osaamista, jota kautta me saamme uusia innovaatioita, uutta teknologiaa, sellaista osaamista, että me saamme uusia työpaikkoja, uutta tuotantoa Suomeen. Tämä on erittäin tärkeää.

Arvoisa puhemies! Totean vielä, että tänään on asetettu työryhmä, olen asettanut työryhmän, valmistelemaan uutta yliopistolakia, ja tarkoitus on, että tulee sellainen laki, joka mahdollistaa yliopistoille olomuotonsa valitsemisen: onko se julkisoikeudellinen yhteisö vai yksityisoikeudellinen säätiö. Eli koko yliopistokenttä on mukana tässä reformissa. Eli tarkoitus ei ole tehdä (Puhemies koputtaa) niin, että huippuyliopisto saisi oman lainsäädäntönsä, vaan koko yliopistokenttä on tässä mukana.

Päivi Lipponen /sd:

Arvoisa puhemies! Minusta on hieno asia, että Suomessa nyt panostetaan tähän uuteen innovaatioyliopistoon, ja toivon sille kaikkea menestystä ja tukea.

Mutta samalla haluaisin nostaa esille sen, että meillä on Suomessa jo tämmöinen huippuyliopisto, kansainvälisesti rankkeerattu, eli Helsingin yliopisto, joka on erittäin suuri sivistysyliopisto. Kysyisin ministeriltä:

Eikö Suomeen mahdu kaksi tämmöistä huippuyliopistoa, eli samalla kun rakennetaan tätä teknillistä, taiteellista, kaupallista yliopistoa, myös korostettaisiin tämän meidän suuren sivistysperintömme omaavan yliopiston merkitystä?

Opetusministeri  Sari  Sarkomaa

Arvoisa puhemies! Juuri näin, ed. Lipponen, juuri näin on tarkoitus tehdä. Tarkoitus on, että jokainen yliopisto tavoittelee sitä olotilaa, että se on parhaimmillaan, että siellä on huippututkimusta ja huippuosaamista, ja puhumme nyt innovaatioyliopistosta. Meillä on Itä-Suomen liittoyliopisto, Turun konsortio. Tampere, Keski-Suomi ovat hakemassa yhteistyötä. Tarkoitus on todellakin, että ne hajallaan olevat voimavarat kohdennetaan entistä paremmin ja luodaan edellytyksiä sille, että tutkimus ja opetus ovat entistä parempaa. Eli tämä on prosessi, joka on käynnissä, ja missään nimessä ei ole tarkoitus katsoa vain yhtä yksittäistä yliopistoa, vaan koko yliopistokenttä on tässä kehittämistyössä ja uudistamistyössä mukana.

Jouko Skinnari /sd:

Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys isoista rahoista. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tämä julkisen rahoituksen osuus olisi noin 500 miljoonaa, ja vaikka näitä valtionyhtiöitten myyntituloja tulee, ne ovat kertaluonteisia. Kyllähän kysymys on siitä, mihin nämä rahat riittävät pitemmällä tähtäyksellä. Varmaan tässä tilanteessa rahaa on, mutta kysymys kuuluu:

Millä tavoin nyt sitten muut yliopistot, muut ammattikorkeakoulut, yliopistokeskukset tulevat pärjäämään niin, että tämä Suomen tasapuolinen kehitys olisi mahdollista, niin ettei täällä ole tällainen yksi superjoukkue, johon pannaan kaikki varat, ja sitten muut kituvat?

Opetusministeri  Sari  Sarkomaa

Arvoisa puhemies! Tarkoitus on vahvistaa kaikkien yliopistojen perusrahoitusta. Tarkoitus on kehittää koko korkeakoulukenttää kokonaisuutena. Uskon kyllä, että suomalaiset yliopistot pärjäävät. Mutta pitää nostaa kissa pöydälle, se tosiasia, että meidän täytyy tehdä paljon työtä, että uudistuisimme ja että meillä todellakin olisi sitä huippututkimusta ja huippuopetusta. Olen juuri tavannut rehtoreiden neuvostot, niin Yrenen kuin Arenenkin, ja siellä on erittäin myönteinen henki tähän. He ovat hyvin myönteisesti ottaneet vastaan hallitusohjelman ja ovat lupautuneet olemaan tässä hankkeessa mukana. Eli kehittämistyötä tehdään joka puolella Suomea. He kyllä uskovat siihen, että he pärjäävät, ja toivon, että myöskin ed. Skinnari uskoo siihen. (Ed. Skinnari: Mistä rahat?)

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.