Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Kohdistan kysymykseni pääministeri
Kataiselle. Sinipunahallituksen pohjalle rakennettu Kataisen hallitus
on leikannut maa- ja metsätalousministeriön pääluokasta
tänä vuonna 4,2 prosenttia oman ilmoituksensa
mukaan, kun keskimäärin leikkaukset ovat 2,2 prosenttia.
Tämän 4,2 prosentin päälle tulee
kuitenkin esimerkiksi Makeran siirroista luopuminen. Sinne ei siirretä euroakaan,
viime vaalikaudella siirrettiin 270 miljoonaa. Luopumistuen te olette
ajamassa alas ja kohtelemassa maaseudun ihmisiä todella
eriarvoisesti. Maaseudun ihmiset ymmärtävät
sen, että säästöjä pitää tässä tiukassa
tilanteessa tehdä, mutta sitä he eivät
yksinkertaisesti voi ymmärtää, että heitä kohdellaan
näin eriarvoisesti. Samaan aikaan on tehty raamitupo, hyvä asia
sinänsä, sieltä tulee 4 prosentin palkankorotus, mutta
maaseudulle ja maatalousväestölle sitä ei korvata.
Se pieni energiaveron kautta vastaantulo ei kompensoi läheskään.
Kysymykseni kuuluu: miten te, pääministeri, perustelette
sen, että te näin eriarvoisesti kohtelette eri
väestöryhmiä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ehkä maa- ja metsätalousministeri voi
vastata vielä näihin yksityiskohtiin. Tässä taloustilanteessa
me joudumme leikkaamaan ihan joka puolelta. Myöskään
kolme M:ää ei valitettavasti säästy
menoleikkauksilta. Nämä leikkaukset tehdään
sen takia, että velkaantumiskierre saadaan katki. Me emme
ole erityisen huonosti kohdelleet ketään, mutta
kukaan ei myöskään säästy
näiltä leikkauksilta, se on erittäin
valitettavaa.
Maatalouden kehittämiseen yritetään
investoida monella muulla tavalla, esimerkiksi suomalaisen ruuan
arvostukseen, ja sen kautta saada lisää kysyntää,
samoiten kaupan sektorilla avata mahdollisuuksia erityisesti luomutuotannon
tuotteiden tarjonnalle. Mutta, kuten totesin, leikkaukset kohdistuvat
ihan kaikkiin kansalaisiin.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Anttilan kysymyksessä oli
monia yksityiskohtia, joihin ei minuutissa pysty vastaamaan, mutta
jos nyt sanon pari asiaa. Ensinnäkin tässä viimeisessä kehyspäätöksessä,
mikä oli, maa- ja metsätalousministeriölle
tuli menoleikkauksia 55 miljoonaa euroa, ja tietysti niistä valtaosa
tapahtuu vuosina 2015 ja 2016, muun muassa mahdollisesti leikkaukset
viljelijätukiin, koska logiikka tässä on
se, että täytyy tietää, mitä tässä EU:n
yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksessa tapahtuu ja mikä on
ylipäätään tämä koko
viitekehys tässä maatalouspolitiikassa.
Maa- ja metsätalousministeriön osuus on noin 4,3
prosenttia valtiontalouden menokehyksistä. Tämä 55
miljoonan euron leikkaus on noin 4,5 prosenttia menokehyksistämme.
Elikkä sanotaan, että suunnilleen samalla viivalla
kuin nämä muut. Aiemmat leikkaukset olivat vähän
enemmän kuin mitä keskimäärin,
niin kuin edustaja Anttila totesi.
Sitten yksi asia liittyen tähän Makeraan.
Tätä keskustelua minä olen kyllä vähän
ihmetellyt, koska nykyisellä investointitahdilla, mikä parina viime
vuonna on maataloudessa ollut, Makeran varat riittävät
tämän vuoden ja ensi vuoden investointeihin. Joten
pitäisikö valtion ottaa lainaa maailmalta, jota
siirrettäisiin sitten, samaa rahaa, johonkin rahastoon
odottamaan kahta vuotta, kun sille ei kerran ole tarvetta tällä hetkellä?
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen todella pettynyt, pääministeri:
te ette vastannut kysymykseen, miksi te kohtelette eri väestöryhmiä näin
eriarvoisesti. Kysymys siitä, että te haluatte
edistää luomuruokaa ja ruuan arvostusta, on ihan
hyvä. Mutta se kaikkein tärkein kysymys on elinkeinon
kannattavuus, ja se on tänä päivänä todella
heikko. Silloin on turha puhua kotimaisesta ruuasta, jos elinkeinossa
ei ole kannattavuutta.
Te tiedätte varsin hyvin viime vaalikaudelta, että yritimme
tuottajien neuvotteluvoimaa ketjussa parantaa. Sen te estitte, ja
nyt sitten ollaan tilanteessa, että viljelijöiden
tulotaso sen kuin laskee. Nämä leikkaukset, jotka
te olette nyt tehneet ja teette maatalouspääluokkaan,
tulevat heikentämään Suomen neuvotteluasemaa
Euroopan unionissa aivan varmasti, kun neuvotellaan seuraavasta
uudistuksesta. 141:n jatkosta ei ole tietoa. Hallitusohjelmassa
ei ole edes kirjausta siitä. Eli kysymykseni kuuluu: miten
te aiotte nyt todella varmistaa, että sitä hyvää suomalaista
lähiruokaa on, josta te kaikki kauniisti puhutte, mutta
ette ole valmiita elinkeinolle antamaan edellytyksiä, joilla
se selviytyy?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Tuottajan asema tässä koko
viitekehyksessä tapahtuu elintarvikemarkkinoilla ja kaupan
ketjussa. Erityisesti nämä kilpailuasiat kuuluvat
ministeri Ihalaiselle. Tiedän, että siellä ministeriössä on
tietynlaista valmistelua menossa ja on myös lähiaikoina
palaveri työ- ja elinkeinoministeriön edustajien
kanssa siitä, missä tällä hetkellä mennään.
Selvityksiä on saatu, ja ne ovat osoittaneet, että kaikki
asiat eivät ehkä ihan ole kunnossa. Myös
maailmalta on haettu mallia. Viimeksi tuossa kuukausi sitten vierailimme
valtiosihteerin kanssa Irlannissa, missä saimme katsauksen,
miten Irlannissa on vastaavien asioitten osalta tehty. Irlannissa
on muun muassa tehty tietynlaista lainsäädäntöä. Meidän
on hyvä arvioida sekin.
Toinen asia sitten liittyen tähän toiseen
asiaan, tähän artiklaan 141, kuuluisa artikla.
En nyt tiedä, pitääkö tai pitäisikö hallitusohjelmaan
kirjata kaikki asiat, jotka ovat itsestään selviä.
Artikla 141 on ollut ja on keskeinen osa suomalaista maatalouspoliittista
järjestelmää, joka myös EU:ssa
toistaiseksi on tunnustettu. Toivottavasti neuvotteluissakin onnistutaan.
Kaikissa tilaisuuksissa, missä olen ollut, on sanottu,
ja se on eduskunnallekin monta kertaa sanottu, että Suomi
tavoittelee artikla 141:lle jatkoa ihan niin normaalisti kuin aiemminkin.
Eli ministeri Anttila, saitte 6 vuoden jatkon, ja katsotaan sitten,
mihin päädytään seuraavalla
kierroksella.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Arvon hallitus, se nyt vaan on niin, että yhteensä tämän vuoden
budjetti ja nyt esitetty budjettikehys leikkauksineen, jotka tulevat
suoraan viljelijäväestölle, suoraan maaseudun
väestölle, plus kaikki muut leikkaukset, jotka
koskevat kaikkia meitä suomalaisia, muodostavat suuremman
osan ja suuremman taakan nimenomaan maaseudun väelle. Tämä on
fakta. Se ei siitä muuksi muutu. (Eduskunnasta: Onko se
absoluuttinen fakta?) — Se ei ole absoluuttinen fakta,
vaan se on totuus. (Naurua) — Eilen me keskustelimme täällä kaikki
hyvin, hyvin yhteisesti ja yhdessä tuumin luonnonvarojen
käytön tehostamisesta, kestävästä käytöstä,
sen merkityksestä kauppataseeseen, sen merkityksestä suomalaiseen
talouteen, työllisyyteen ja maaseudun elinvoimaan.
Arvon hallitus, nyt tarvitaan todella rajuja keinoja, jos te
aiotte päästä niihin tavoitteisiin, joita teillä hallitusohjelmassanne,
hyvässä hallitusohjelmassanne, on. Se ei näillä käytännön
keinoilla nyt toteudu. Tehkää nyt niitä.
Ja kysynkin: mitä ne ovat, vai pitääkö meidän
oppositiosta tehdä järeämpiä keinoja,
jotta ne asiat saadaan esille? (Eduskunnasta: Hyvä, Jari,
hyvä!)
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Nyt ei minun järkeni kyllä ihan
riittänyt ottamaan koppia siitä, mikä tuo
varsinainen kysymys oli, minkä tyyppisiä asioita
nyt edustaja Leppä tässä peräänkuulutti.
Totta kai luonnonvarojen kestävä käyttö on olennainen
osa. Vaikka metsäsektori on meidän tärkein
uusiutuva luonnonvaramme ja siihen tietysti panostetaan, mitä on
panostettavissa, ja markkinat toivottavasti toimivat hyvin, koska
ei nyt pelkästään kestävän
metsätalouden rahoituslain tuillakaan näitä luonnonvaroja
eteenpäin viedä, niin kyllä pitää myös
markkinoilla olla vetoa ja imua, ja toivottavasti sitä löytyykin.
Mutta on aivan selvää, että kaikkia keinoja
pitää harkita ja pitää miettiä,
millä tavalla ylipäätään
saadaan tätä meidän kauppatasettamme
parannettua. Jos mietitään nyt vaikka sitä eilistä keskustelua,
mikä oli ennen kehyskeskustelua ja missä puhuttiin
siitä, mitä tapahtuu maailmassa ja kansainvälisesti,
niin kyllähän monessa päin maailmaa,
myös Suomessa, keskustellaan siitä, millä tavalla
tätä vihreätä taloutta voidaan
viedä eteenpäin. Kyllä minulla on se
käsitys, että tämä hallitus
on erittäin vahvasti sitoutunut vihreän talouden
edistämiseen. Katsotaan sitten, mitä ne keinot
ovat.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Kun edustaja viittasi tähän
eiliseen keskusteluun kestävästä kehityksestä ja
luonnonvarojen kestävästä käytöstä,
voin sanoa, että hallituksella on paljon sellaista valmistelua,
missä varmistetaan, että maaseudun tuotteille
ja yrittäjyydelle on jatkossa Suomessa enemmän
kotimaista kysyntää. Puhutaan vaikka siitä,
että yritetään tukea siirtymistä suljettuun
ravinnekiertoon niin, että biokaasulaitoksia voidaan avata
lisää. Julkisissa hankinnoissa pyritään
löytämään laatukriteereitä.
TEMin ja YM:n rahoilla on perustettu Motivaan julkisten hankintojen
neuvontapalvelu, jossa annetaan kunnille välineitä suosia
kotimaista tuotekehitystä ja maaseudun yrittäjyyttä,
eli näitä keinoja on paljon käytössä.
Ja kestävien kulutustottumusten omaksumisessa, jossa suositaan
lähellä tuotettua, pienellä hiilijalanjäljellä tuotettua
uuden ajan biotaloutta, on Suomella iso mahdollisuus.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa ja
aiemmin budjettiesityksessä on käynyt ilmi, että maanviljelijäväestölle
tulee tänä vuonna 4 prosentin tulonalennus. Sen
lisäksi EU:n uudessa maatalousohjelmassa on tulossa erinäköisiä rajoitteita.
Yksi vaarallinen rajoite on yli kolmen hehtaarin tiloille tuleva
kolmen kasvin viljelypakko. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa tarvitaan
noin 15 hehtaarin peltopinta-ala, että saadaan autokuorma
vehnää keskimäärin joka vuonna.
Siitä jos lasketaan, jotta kolme kasvia pitäisi
olla, niin Suomessa pitäisi maata olla noin 40 hehtaaria
tai 45 hehtaaria peltoa, että voitaisiin saada ne autokuormat
täyteen ja ekotehokkaasti ympäristöä säästäen
kasvit kauppaan. Maanviljelijä maksaa rahtikulut myöskin.
Mitä hallituspuolueet aikovat tehdä, että EU:sta
ei tule tämmöinen järjetön viinitiloille,
kolmen hehtaarin aloille suunniteltu kolmen kasvin viljelypakko
Suomeen?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Edustaja Heikkilä viittaa siihen
EU:n maatalouspolitiikan uudistukseen, jossa on paljon lukuisia
erilaisia yksityiskohtia. Tämä kolmen kasvin vaatimus
on niistä yksi, joka liittyy tähän EU:n
esittämään viherryttämisvaatimukseen.
Me olemme koko ajan sanoneet, että Suomessa me ymmärrämme,
että viherryttäminen on hyvä asia ja
tärkeä asia, mutta se, miten se hoidetaan käytännössä,
ei tällä EU:n esityksellä mene ollenkaan
hyvään suuntaan. Yksi esimerkki on juuri tämä kolmen
kasvin vaatimus, mikä ei Suomen olosuhteisiin sovi ollenkaan,
niin kuin edustaja täällä hyvin kuvasi.
Tämän takia me olemme tehneet yksityiskohtaisia
esityksiä komissiolle, millä tavalla muutetaan
näitä säännöksiä.
Voin sanoa esimerkkinä, että esimerkiksi tässä asiassa
Suomi ja Ruotsi löysivät toisensa maatalouspolitiikassa.
Olemme tehneet yhdessä ruotsalaisten kanssa komissiolle
kirjeen, jossa todetaan, että pohjoisissa olosuhteissa
kolmen kasvin vaatimus on huono juttu, se ei toimi käytännössä eikä sillä ole
myöskään ympäristön
kannalta yhtään mitään hyvää merkitystä.
Pyrimme muuttamaan tätäkin kohtaa siinä esityksessä.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Pitää paikkansa, että maa-
ja metsätalousministeriö on ollut valtiontalouden
tasapainottamisessa mukana etupainotteisesti. Tasapuolisuus on tärkeää,
ja se toteutunee vaalikauden aikana. Talkoita joudutaan tekemään
muuallakin. Samaan aikaan käydään suomalaisen
maatalouden kannalta tärkeitä cap-neuvotteluja.
Kysyisinkin asianomaiselta ministeriltä: onko nyt tehdyillä kehyspäätöksillä vaikutuksia
käytäviin cap-uudistusneuvotteluihin?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Minun käsittääkseni tehdyillä kehyspäätöksillä ei
ole mitään vaikutusta näihin neuvotteluihin.
Kun katsoo vähän tätä eurooppalaista
taloustilannetta, niin näyttää vähän
siltä, että melkein joka ainoalla eurooppalaisella
valtiolla on rahat lopussa, joka ainoassa maassa tehdään
säästöpäätöksiä.
Tuossa jokunen aika sitten Portugalin ministeri kertoi, kun me tuskailimme
omista säästöpäätöksistämme
ja kerroimme vähän suuruusluokkaa, että no
joo, heillä näiden säästöpäätösten
taso on 30 prosenttia ministeriön pääluokasta,
niin että se on yksi esimerkki. Eli joka puolella joudutaan
säästämään, myös
maatalouden menoista. Sitten se tietysti heijastuu siihen, että nämä neuvottelut
maatalouspolitiikan uudistamisesta ovat entistäkin vaikeammat
ja myös rahoituskehysneuvottelut EU:ssa ovat entistä vaikeammat,
koska jokainen yrittää saada sitä kautta
itselleen mahdollisimman paljon rahaa.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Maataloutta ja maaseutua koskevat myös muut
kuin maatalouden menokohdan leikkaukset. Siihen kohdentuu leikkauksia
lähes kaikilla osa-alueilla.
Eduskuntaan tullessani minä luulin tietäväni, mitä keskittäminen
on, mutta minä en sitä todellakaan tiennyt. Nyt
minä alan nähdä, mitä se tarkoittaa.
Maataloutta ja maaseutua isketään alas joka suunnalta.
Esimerkiksi hallitusohjelmassa on kohta Ympäristöä haittaavat
tuet: niitä pitäisi kartoittaa ja selvittää,
mitä ne ovat, ja niihin pitäisi puuttua. Saamani
tiedon mukaan ympäristöä haittaavat tuet
tarkoittavat ennen kaikkea maa- ja metsätalouden tukia,
maaseudun yritystoiminnan alasajamista ja asutuksen keskittämistä kasvukeskuksiin.
Esitän kysymyksen nyt muille kuin maa- ja metsätalousministerille:
onko hallitus hahmottanut näiden leikkausten kokonaisvaikutuksen maaseudulle,
eli mitä muita tässä on kuin maatalouden
menokohdat? Lisäksi kysyn: onko maaseutu tarkoitus tyhjentää ja
siirtyä ulkomaisen ruuan ostamiseen?
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Ympäristöhaitallisten tukien
osalta voin vastata, koska siihen liittyvää valmisteluahan
on tehty sekä valtiovarainministeriössä että ympäristöministeriössä.
On selvää, että nämä ovat
sellaisia tukia, joita käytetään yhä siihen,
että tuetaan rakenteellisesti esimerkiksi fossiilisten
polttoaineiden käyttöä. Me haluamme siirtyä sellaiseen
tukijärjestelmään, missä kannustetaan
esimerkiksi maaseudun yrittäjyydessä monipuolistamaan
vaikkapa biopolttoaineiden käyttöä, löytämään
sieltä uutta kilpailukykyä, markkinoita kotimaisille
tuotteille. Elikkä siirrytään ympäristöhaitallisista
tuista, jotka estävät tuotekehittelyä,
sellaisiin tukiin, jotka kannustavat siihen ja vauhdittavat suomalaisen
osaamisen ja suomalaisen maaseudun elinvoimaisuutta.
Eli kyllä ympäristöhaitallisten tukien
perkaamisessa on itse asiassa kyse siitä, että sillä parannetaan
myös Suomen maaseudun elinvoimaisuutta. Valtaosa näistä tuista
on ulkomailta tulevaa energiaa, elikkä puhutaan fossiilisten
polttoaineiden tuista. Tämä tehdään
tietysti harkiten ja varoen ottaen huomioon kaikki lyhyen aikavälin seuraamukset.