Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on hallituksen
esitys 101, josta ympäristövaliokunta on antanut
tänä vuonna 2010 kolmannen mietintönsä,
siis hallituksen esitys laiksi rakennusperinnön suojelemisesta. Siinä hiukan
on muutettu myös maankäyttö- ja rakennuslakia
sekä rikoslakia.
Tämän lain ehkä keskeisin kysymys
on se, miten suojelu pystytään toteuttamaan. Meillähän
on historiallisesti ongelmia ollut kaikissa suuremmissa kaupungeissa,
mutta myös maaseudulla. Kun katsoo kuntien keskuksia, näitä vanhoja
kirkonkyliä, niin hyvin ne vaikuttavat toinen toistensa
kaltaisilta noin pääsääntöisesti.
Poikkeuksiakin on, kuten esimerkiksi Iitti Kymenlaaksossa. Tietysti
muualtakin Suomessa poikkeuksia löytyy.
Arvoisa puhemies! Tässä suojelun kohteet on määritelty,
ja mielestäni se on tapahtunut onnistuneesti, mutta se,
mikä ei ole niin onnistunut, on vaarantamiskielto. Alun
pitäen hallitus esitti, että alueellinen ympäristökeskus
eli nykyään ely eli elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
voi kieltää rakennuksen kulttuurihistoriallista
merkitystä vaarantaviin toimenpiteisiin ryhtymisen julistamalla
vaarantamiskiellon. Nyt kuitenkin — ja hyvä, että näin
tapahtui — ympäristövaliokunta muutti
tätä asiaa ja teki tästä 6 §:stä enemmän vaikuttavan,
ja tällä tavalla sitten todetaan mietinnössä ensin,
että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
voi kieltää rakennuksen kulttuurihistoriallista
merkitystä vaarantaviin toimenpiteisiin ryhtymisen eli
asettaa vaarantamiskiellon. Astetta paremmin on asia nyt sitten
todettu, kun mietinnössä on näin, että "vaarantamiskielto
on kuitenkin määrättävä aina,
kun suojelun turvaaminen sitä välttämättä edellyttää".
Siis tämä "välttämättä edellyttää"
on tämä lisäys tässä.
Nimenomaan tähän on lisätty yksi lause
lisää.
Kuitenkin tuo välttämättä-sana
on esitetty allekirjoittamassani vastalauseessa poistettavaksi, ja
tästä asiastahan me äänestimme
jo viime viikolla. Tämä lause voi kuulostaa tietysti
vähän turhalta, että tämä "vaarantamiskielto
on kuitenkin määrättävä aina,
kun suojelun turvaaminen sitä välttämättä edellyttää",
mutta kuitenkin tämä tulee perustuslakivaliokunnan
lausunnon pohjalta, joka lähti siitä, että jotta
perustuslain 20 § tulisi huomioiduksi tarvittavalla
tavalla, niin tämä lause tarvitaan tässä.
No, näin sitten valiokunta menetteli, mutta halusi tämän
välttämättä-sanan pitää siellä mukana,
niin kuin enemmistö tästä täysistunnosta
myös.
Tämä oli yksi asia, joka oli tässä vastalauseessani,
ja toinen oli sitten ympäristöjärjestöjen
mukaan ottaminen näihin asian vireilletuloon saattaviin
osapuoliin ja myöskin sitten muutoksenhakuun oikeutettuihin
osapuoliin, eli kulttuuriperinnön vaalimiseen rekisteröidyt
yhteisöt ovat hallituksen esityksessä, ja sitten
esitin tätä, että ympäristön
vaaliminen olisi myös tällaisen yhteisön
toimialaa.
No, nämä asiat on käsitelty perjantaina,
jotenka nyt meillä on jäljellä tämä toinen
käsittely. Haluan tässä toisessa käsittelyssä vielä todeta tästä hallituksen
esityksestä sen positiivisen huomion, että tässä on
laajennettu suojelua myös rakennusten sisäinteriööriin,
mikä on mielestäni tarpeellista ja valiokunnan
mielestä oli myös. Kiinteällä sisustuksella
tässä tapauksessa tarkoitetaan ovia, ikkunoita,
listoja, tulisijoja jne., mutta sitten myös laajemmin voidaan
suojelu kohdistaa rakennuksen lähiympäristöön,
kokonaisuuteen, niin kuin suojelun kohteista todetaan tässä 3 §:ssä:
"Rakennusperinnön säilyttämiseksi voidaan
suojella rakennuksia, rakennelmia, rakennusryhmiä tai rakennettuja
alueita, joilla on merkitystä rakennushistorian, rakennustaiteen, rakennustekniikan,
erityisten ympäristöarvojen tai rakennuksen käytön
tai siihen liittyvien tapahtumien kannalta", siis hyvin laajasti
huomioitu, mikä on myönteistä.
Arvoisa puhemies! Yhteenvetona voi todeta, että tässä mennään
joka tapauksessa oikeaan suuntaan, jos kohta olisi voitu huomioida
myös ympäristöjärjestöt
asian vireilletulon yhteydessä ja muutoksenhaussa erikseen
ja vaarantamiskielto olisi voinut olla toimivampi kuin mitä nyt 6 §:ssä lopulta
päätetään.
Keskustelu päättyi.