Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Yhdessä käsittelyssä ovat
viime eduskuntakaudelta lepäämään
jätetyt ehdotukset, joissa on perustuslain muuttamista
koskeva ehdotus. Kun perustuslain muutos on aina merkittävä asia,
niin katsoin aiheelliseksi pienen puheenvuoron käyttää tässä yhteydessä,
vaikka en tee mitään ehdotuksia. Tämä on
siis tietyllä lailla muistopuhe Suomen perustuslain säädöksille,
joissa Suomen kansalaisuudelle annetaan jotakin todellista merkitystä.
Tähän esitykseen sisältyy myös
apulaisoikeusasiamiehen sijaista koskeva säädösmuutos,
mutta siihen en puutu, vaan puutun tähän perustuslain
9 §:n 3 momentin sisältöön.
Täällä ehdotetaan, että lailla
voidaan nykyisestä poiketen säätää Suomen
kansalaisen luovuttamisesta ja siirtämisestä vastoin
tahtoaan sellaiseen toiseen maahan, jossa hänen ihmisoikeutensa
ja oikeusturvansa on taattu. Edellytyksenä on, että luovutus
tai siirto toimeenpannaan rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten
taikka lapsen huoltoa tai hoitoa koskevan päätöksen täytäntöönpanemiseksi.
Nykyisen perustuslain 9 §:ssä on viimeinen kohta,
jossa vielä puhutaan Suomen kansalaisuudesta ja Suomen
kansalaisuuden perusteella saatavasta suojasta tai erityisasemasta
tai oikeudesta. Nyt tällä perustuslain muutoksella
tämä viimeinen kohta ollaan poistamassa, ja näin
sitten perustuslaistamme tulee yleishumaani perustuslaki, joka puhuu
vain ihmisistä, ei puhu Suomen kansalaisista ja heidän
oikeuksistaan erityisesti.
Tätä tietä on kuljettu viime vuosikymmeninä. Tämäkin
muotoilu, mikä nyt on, tuli jo toistakymmentä vuotta
sitten perustuslakiin, ja perustuslakivaliokunnan mietinnössä 5
vuodelta 2005 kerrotaankin tämän syntyhistoriaa,
joka on sinänsä aika mielenkiintoista. Täällä valiokunta toteaa,
että voimassa oleva 9 §:n 3 momentti on perusoikeusuudistuksen
yhteydessä muotoiltu ehdottomaksi kielloksi. Suomen kansalaista
ei sen mukaan saa estää saapumasta maahan, karkottaa
maasta eikä vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen
maahan. Säännös on saanut sisältönsä perustuslakivaliokunnan
ehdotuksesta vuonna 94.
Näin maailma muuttuu. Tämä on kansainvälisistä paineista
johtuva muutos ymmärtääkseni. Silloin
kun tätä käsiteltiin viime eduskunnan
aikana, niin noista perusteista tarkemmin keskusteltiin. Mutta nyt
on seitsemän vuotta voimassa olleen perustuslakimme aikana
jouduttu maailmassa siihen tilanteeseen, että terrorismin
vastainen taistelu on kaikkialla käynnissä. Se
julistettiin 11.9.2001, ja sen seurauksena on nyt sitten menty eteenpäin,
varmaan muistakin syistä, Euroopan yhdentymiskehityksen
syistä ja muista on menty eteenpäin niin, että rajat
ovat auki ja sitten toisaalta rikolliset kulkevat eri puolilla.
Kun tapahtuu rikoksia, niin tutkintaoikeuteen saattaminen halutaan
erityisesti näissä terrorismirikoksissa saada
toimitettua siellä, missä epäillyn on
arveltu rikoksia tehneen.
Tämä on mielenkiintoista, ja uskoisin, että jos ed.
Aittoniemi olisi täällä vielä,
niin hän puhuisi tästä paljon vauhdikkaammin
ja elävämmin ja selkeämmin ja vastustaisi
tämän uudistuksen läpiviemistä.
Nimittäin hän puolusti loppuun asti Suomen kansalaista
ja Suomen kansalaisuutta ja halusi, että sille annettaisiin
tietty arvo tässä maailmassa, mutta sillä on
nyt vain näin näennäinen arvo, kun tämä uudistus
menee läpi.
Herra puhemies! Tämän uudistuksen ja muutoksen
osalta mietin sellaista tilannetta, että jos Suomen kansalainen
on epäiltynä esimerkiksi Isossa-Britanniassa jostakin
rikoksesta ja Iso-Britannia pyytää luovutusta
oikeudenkäyntiä varten omaan maahansa, niin Suomi
melko varmasti myöntää tuon. Ei ole epäilyä,
ettei Iso-Britannia takaa ihmisoikeuksia ja oikeusturvaa. Mutta
jos sitten jatkossa, kun tämä Suomen kansalainen
on luovutettu Blairin tai Brownin hallituksen oikeuslaitoksen — ei
nyt tietysti hallituksen alaisen sinänsä, vaan
riippumaton oikeusistuin on sielläkin — käsittelyyn,
ilmenee, että onkin verkosto laajempi ja mukana myös
siteitä Yhdysvaltoihin, ja kun tiedämme, että Ison-Britannian
ja USA:n välinen yhteys on erittäin tiivis — molemmat
ovat esimerkiksi terrorismin vastaisessa sodassa Afganistanissa
ja osin Irakissakin ja ehkä muuallakin maailmassa — niin voisi
tulla eteen tilanne, että Yhdysvallat vaatisi Isolta-Britannialta
tämän Suomen kansalaisen luovuttamista edelleen
Atlantin taakse. Kun taas sitten tiedämme sen ikävän
tosiasian, että Yhdysvalloissa on ministeri Kanervankin
eilen esille ottamia leirejä, ja toisaalta tiedämme
sen, että Yhdysvalloissa on käytössä jopa
kuolemanrangaistus, niin päätelmissä voisi
tulla siihenkin lopputulokseen, että tätä kanavaa
myöten Suomen kansalainen saattaisi joutua tilanteeseen,
että hänen ihmisarvonsa ja jopa henkensä olisi
vaarassa sellaisessa kunnioitetussa sivistysvaltiossa
kuin Pohjois-Amerikan Yhdysvallat.
En halua Yhdysvaltoja millään lailla leimata enkä ole
USA-vastainen, mutta nämä tosiasiat, mitkä mainitsin
näistä leireistä ja kuolemanrangaistuksen
käytössäolosta, ovat selviä tosiasioita.
Onko tällainen ketjutus mahdollista tämän Suomen
perustuslain Suomen kansalaiselle antaman suojan poistamisen jälkeen?
Miksi vuonna 94 perustuslakivaliokunta näin tiukan säädöksen perustuslakiimme
kirjoitti? Onko tilanne nyt niin paljon parempi, että sen
murtaminen ja poistaminen tällä tavalla on paikallaan?
Sitä jään toki kyselemään.
Toivon, että olen väärässä,
ja toivon, että se tavallinen laki, jonka nojalla Suomen
kansalaisia jatkossa voidaan sitten luovuttaa eteenpäin
muihin maihin tuomittaviksi, sisältää sellaiset
ehdot ja edellytykset, että tällaista ketjua ei
pääse syntymään mihinkään
suuntaan, koska katson oman arvomaailmani pohjalta, että ihmistä ei
saa kiduttaa eikä kuolemanrangaistus kuulu sivistyneen valtion
menettelytapoihin, vaan ihmiselämää on aina
suojeltava. Rangaistukset voivat olla erittäin ankaria,
mutta ne eivät saa kohdistua henkeen ja terveyteen, ja
tällainen mahdollisuuskin, että näin
voisi tapahtua jo tämän lainsäädännön takia
tai muusta syystä Suomen kansalaiselle, ei ole mielestäni
hyväksyttävä.
Keskustelu päättyi.