Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomi on kansainvälisesti ja kansallisesti
sitoutunut uhanalaisten lajien suojeluun. Tavoitteemme on se, että vuoteen
2020 mennessä luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen pysähtyy.
Suomessa on uhanalaisia kalalajeja 12, ja uhanalaisten kalalajien
suoja sekä lainsäädännössä että käytännössä on
tällä hetkellä erittäin heikko.
Tämä on tietenkin huolestuttavaa itsessään,
ja uhanalaisten kalalajien tilanne on uhka sekä ammattikalastukselle
että virkistyskalastukselle, koska jos ei ole kaloja, niin
niitä ei voi kalastaakaan.
Tällä viikolla maa- ja metsätalousministeriö on
ilmoittanut nostavansa esimerkiksi saimaannieriän alamittaa,
mikä on hyvä asia. Millä tavalla kalastuslain
uudistuksessa ministeriö aikoo edistää uhanalaisten
kalalajien asemaa? Aiotaanko kalastuslakiin tuoda uhanalaisen kalalajin määritelmä?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! En ihan vielä tarkkaan tiedä,
mitä tulee. Kalastuslakia on valmisteltu pitkään.
Aikanaan oli edellisen ministerin, Anttilan, asettama työryhmä,
joka teki kolme vuotta töitä, ja yhteistä näkemystä ei
sieltä löytynyt. Nyt on sitten yritetty tällä vaalikaudella
viedä sitä eteenpäin keskustelemalla
kaikkien asianomaisten tahojen kanssa, ja tämä on
yksi niitä keskeisiä asioita. Yksi on tietysti
myös se, millä tavalla muutenkin hyödynnettäisiin
meidän kalavarojamme, niitä kalavaroja, joita
on runsaasti.
Mutta näihin alamittoihin ja verkkojen silmäkokoihin
pyritään jo vaikuttamaan tällä hetkellä, että saataisiin
tilannetta vähän paremmaksi. Suomessa on aika
monta kalastusaluetta, jotka ovat tehneet itse omia päätöksiään,
nostaneet alamittoja ja lisänneet silmäkokoja.
Meillä on tällä hetkellä valmisteilla
myös varsinainen asetus siitä, että saataisiin
ne samat säännöt koskemaan myös niitä kalastusalueita,
jotka eivät ole pystyneet päätöksiä tekemään.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Valtaosa uhanalaisista lajeistamme on metsälajeja.
Maa- ja metsätalousministeriössä on tällä hetkellä uudistuksen
alla sekä metsälaki että metsätuholaki,
nuo lait, jotka käsittelevät sitä, mitä meidän
talousmetsissämme saa tehdä.
Tutkijat ovat tehneet asiantuntija-arvion näiden lakien
uudistusesityksistä sillä tavalla, missä muodossa
ne tulivat työryhmäkäsittelystä.
Tutkijoiden arvio oli melko tyly. Nuo lait esitetyssä muodossaan
heikentäisivät luonnon monimuotoisuutta talousmetsissä.
Miten tämän tutkijoiden arvion perusteella nyt
maa- ja metsätalousministeriössä aiotaan
muuttaa lakiluonnoksia, sekä metsälakia että metsätuholakia,
jotta näiden lakien uudistus myös vahvistaisi
luonnon monimuotoisuutta?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sinnemäki viittaa
eräiden tutkijoiden tekemään arvioon,
ja kun olen siihen arvioon tutustunut ja käynyt sitä läpi,
voin todeta, että arvio on ollut monilta osin erittäin
puutteellinen. Se on valitettavaa, koska me ajattelimme, että siitä olisi
ollut hyötyä tässä prosessissa,
mutta ei siitä kyllä yhtään
mitään hyötyä ole ollut.
Mutta luonnon monimuotoisuus lisääntyy sen esityksen
pohjalta, mikä on ollut lausuntokierroksella. Lausunnot
tulivat ministeriöön pari viikkoa sitten. Niitä käydään
läpi, ja voi olla, että sieltä jotain
pientä hienosäätöä vielä löytyy,
mutta noin yleisesti ottaen voi sanoa, että kun Suomessa
on metsää 22 miljoonaa hehtaaria, josta 3 miljoonaa
hehtaaria on suojeltu, mikä on eurooppalaisessa sarjassa
kultamitalisuoritus, missään maassa Euroopassa
ei ole suojeltu yhtä paljon, ei prosentteina eikä hehtaareina,
niin tästä 19 miljoonaa hehtaaria on talousmetsiä.
Kun nyt talousmetsissä metsänomistaja voi vapaammin
käsitellä metsiä, vapaammin hakata, vapaammin
istuttaa, vapaammin uudistaa, ja kun metsänomistajia on
yli 700 000 kappaletta, niin on aivan selvä, että tässä yhtälössä syntyy
erilaisia metsänkäsittelymuotoja, kun on erilainen
omistuspohja. Se jo itsessään tuo lisää monimuotoisuutta
metsiin.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä tähän
kalalajien suojeluun ja kalastuslain uudistamiseen. On erittäin
tärkeää, että kalastuslain uudistuksen
yhteydessä erityisesti uhanalaisten ja muiden heikentyneiden
vaelluskalakantojen pyyntiä säännellään
nykyistä tehokkaammin sekä ajallisesti että alueellisesti.
On erittäin tärkeää, että ministeriö on
sitten jo lähtenyt kiireisemmin myös puuttumaan
kalastusasetuksen alamittasäädösten kautta
näitten uhanalaisten kalalajien asemaan. Muutokset koskevat ainakin
meri- ja järvitaimenta, järvilohta sekä saimaannieriää.
Tämä on erittäin hyvää työtä, jota
ministeriö on nyt tässä asiassa tehnyt,
mutta kysyisin ministeriltä vielä siitä,
mitä toimenpiteitä kalojen kuninkaan, villin lohen,
suojelemiseksi on tulossa.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Lohen suojelemiseksi on monenlaisia
asioita tehty, muun muassa kalatiestrategia hyväksyttiin
valtioneuvostossa noin vuosi sitten. Sitä toteutetaan tietysti
määrärahojen puitteissa, jotka valitettavasti
ovat niukat näinä aikoina.
Lohistrategiatyöryhmä on istunut tiiviisti. Sieltä joitakin
esityksiä on tullut, ja varmaan jatkossa tulee lisää.
Tarkoitus on kuitenkin se, että kaikki otettaisiin mukaan
myös tähän työhön,
ja niin lohistrategiatyöryhmä jalkautuu tämän
kevään aikana kolmelle paikkakunnalle. Mennään tuonne
Kymen seudulle ja Vaasan seudulle ja sitten myös sinne
Lappiin. Minä luulen, että siellä sitten
paikallisten asukkaiden ja lohen kalastajien ja harrastajien kanssa
syntyy hyvää keskustelua, jossa tulee jälleen
kerran hyviä ideoita, millä tavalla asioita viedään
eteenpäin.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Metsät ovat Suomelle äärimmäisen
tärkeä asia niin taloudellisesti kuin
myöskin ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta. Onhan nyt
niin, että tämä uudistettava metsälaki
on nimenomaan metsälaki? Meillä on ympäristönsuojelulaki,
meillä on luonnonsuojelulaki, jotka hoitavat tätä erittäin
merkittävää osaa ja metsien monimuotoisuutta,
mutta kyllä meillä pitää olla
sellainen laki, joka myös mahdollistaa kestävän
käytön. Onhan nyt niin, että tämä on
nimenomaan metsälaki?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Tuleva metsälaki on metsälaki,
joka ottaa huomioon luonnon monimuotoisuuden. Tämä luonnon
monimuotoisuus muodostuu kolmesta tärkeästä asiasta,
joiden tietysti pitää olla tasapainossa keskenään:
on luonnonsuojelulaki, on metsälaki ja on sitten nämä metsänsuojelun
vapaaehtoiset toimenpiteet. Aika olennainen ero on sitten luonnonsuojelulailla
ja metsälailla muun muassa siinä, että jos
metsälain osalla suojellaan jotain, niin siellä ei
ole sen tyyppisiä korvauspykäliä niin
kuin on olemassa luonnonsuojelulain osalta. Sen takia on minun mielestäni
selvää, että jos on laajempia suojelualueita,
joita suojellaan, niin silloin ne suojellaan luonnonsuojelulain
nojalla, jossa on selkeät korvaussäännökset.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tähän
tutkijoiden tekemään arvioon näistä kahdesta
lakiluonnoksesta, metsälakiesityksestä ja metsätuholakiesityksestä.
On varmaan nyt jonkinlainen väärinkäsitys,
että tämä tutkijoiden arvio ei olisi
tuonut mitään eväitä näiden
lakien parantamiseen. Arviota oli tekemässä useita
ansioituneita tutkijoita, ja arvio myös perustuu siihen,
että tässä maa- ja metsätalousministeriön
omassa esityksessä useiden pykälien osalta heikennettäisiin
sitä säätelyä, mitä monimuotoisuuden
suojelulle tällä hetkellä metsälaki takaa.
Metsätuholain osalta ei otettu huomioon ministeriön
oman työryhmän aikaisempia ehdotuksia siitä,
millä tavalla metsätuholakia voitaisiin järkeistää.
Ministerin mainitsema metsänomistajien vapauden lisääntyminenhän
on hyvä asia, mutta ei se sellaisenaan pelkästään
takaa monimuotoisuuden suojelua talousmetsistä, joten kysyisin,
aikooko ministeri vielä uudelleen käydä läpi
tämän tutkijoiden arvion ikään
kuin puhtaalta pöydältä ja avoimin mielin.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Minä olen lukenut sen varmaan
kuusi kertaa läpi ja olen lukenut myös sitten
sen arvion, mikä siitä on tehty, ja, niin kuin
sanoin, ei siitä nyt paljon apua tähän ole,
mutta kaikki lausunnot käydään huolella
läpi, mitä on tehty. Sanotaan, että siinä on
tietysti — menemättä nyt ihan detaljipuutteisiin,
mitä siinä arvioinnissa on — yksi semmoinen
ehkä suurempi puute: siinä ei ole tätä kokonaisuutta arvioitu
ollenkaan eli sitä, mitä näissä suurissa joukoissa
talousmetsiä tapahtuu, kun tämä lakimuutos
tehdään. Sanotaan näiden tutkijoiden puolustukseksi,
että heillä ei ollut käytössään myöskään
sitä asetusta, mikä on valmisteltu tämän
lain pohjalta ja joka omalta osaltaan tuo vähän
tarkennuksia näihin asioihin ja muihin vastaaviin. Mutta
me käymme nämä lausunnot huolellisuudella
läpi, ja kuitenkin, kun on käynyt läpi siis
sekä lakia että näitä lausuntoja,
voi todeta, ihan hyvin voi sanoa, että kyllä luonnon
monimuotoisuus sen lakiesityksen myötä lisääntyy.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Luonnon monimuotoisuudesta ja uhanalaisten
lajien suojelusta ensisijaisesti vastaavana ministerinä haluan
korostaa sitä, että on selvää,
että metsälaissa pitää ottaa
huomioon Suomen kansainväliset velvoitteet metsälain
uudistamisessa, eli kestävään metsänhoitoon
kuuluu luonnonsuojelu- ja uhanalaisuusnäkemysten huomioiminen
myös talousmetsien käytössä.
On selvää, että tutkijoiden arvion pohjalta
on syytä tehdä täsmennyksiä,
joissa nämä asiat otetaan huomioon, jotta esimerkiksi
kestävä biomassan käyttö on
suomalaisissa metsissä mahdollista ilman, että me
joudumme kansainvälisissä yhteyksissä tässä asiassa
ongelmiin. Ja on selvää, että luonnonsuojelusta
vastaavana ministerinä minä ja metsäasioista
vastaavana ministerinä ministeri Koskinen käymme
keskusteluja, jotka johtavat muutoksiin, jotka varmistavat lain
tavoitteiden toteutumisen.