Sirkka-Liisa Anttila /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys kestävän metsätalouden rahoituksesta
annetun lain muuttamisesta. Tämän hallituksen
esityksen tarkoituksena on toteuttaa valtioneuvoston 23. päivä lokakuuta
viime vuonna tekemää periaatepäätöstä Etelä-Suomen
metsien monimuotoisuusohjelmasta eli lyhyesti sanottuna Metsosta.
Kestävän metsätalouden rahoituslakiin
ollaan lisäämässä uusi 19 a §,
jonka nojalla voidaan rahoittaa Metson kokeiluhankkeita ainoastaan
yksityisten metsänomistajien metsissä. Esitys
on valmisteltu rahoituslain tarkistustyöryhmässä. Jotta
kokeilu nyt pääsee alkuun, 19 a § erotettiin omaksi
hallituksen esityksekseen, ja valiokunta on sen käsitellyt.
Maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö toteuttavat
Metsoa yhteistyössä. Maa- ja metsätalousministeriön
päävastuulla on kaksi kokeiluhanketta, joihin
on tarkoitus osoittaa erillistä rahoitusta. Nämä hankkeet
ovat luonnonarvokauppa ja metsäluonnon monimuotoisuuden yhteistoimintaverkosto.
Luonnonarvokauppaan on varattu 200 000 euron määrärahat
kummankin ministeriön pääluokkaan jo
tämän vuoden talousarviossa. Luonnonarvokaupassa
maanomistaja tarjoutuu suojelemaan omistamiaan luonnonarvoja. Metsäkeskus vastaa
näihin tarjouksiin luonnonsuojelubiologisten kriteerien
perusteella. Jos kauppa syntyy, laaditaan määräaikainen
sopimus ja metsäkeskus maksaa maanomistajalle palkkion.
Sopimusehdot ovat melko vapaasti osapuolten neuvoteltavissa. Toiminta
perustuu vapaaehtoisuuteen ja metsänomistajan omaan harkintaan
ja päätökseen. Tällä tavalla
ollaan luomassa aivan uutta käytäntöä luonnonsuojeluun.
Toinen maa- ja metsätalousministeriön päävastuulla
oleva kokeiluhanke on metsäluonnon monimuotoisuuden yhteistoimintaverkosto.
Verkostohanke voi rakentua jonkin monimuotoisuuden kannalta merkittävän
ydinalueen, kuten esimerkiksi kansallispuiston, valtion retkeilyalueen,
kunnan tai seurakunnan virkistysalueen ympärille. Näiden
eri tavoin suojeltujen alueiden kanssa samaan verkostohankkeeseen
voisivat liittyä lähistöllä olevat
talousmetsät. Sekin on siis vapaaehtoista. Tarkoitus on
kehittää innovatiivisia yhteistyömuotoja
metsäluonnon monimuotoisuuden edistämiseksi niin,
että myöskin taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden
näkökulmat, kuten vaikutus maaseutuyrittäjyyteen
tai luonto- ja ekomatkailuun, otetaan huomioon.
Maa- ja metsätalousvaliokunta on valmistelevasti käsitellyt
hallituksen esityksen ja käsittelyssään
ottanut huomioon perustuslakivaliokunnan asiasta esittämät
huomautukset.
Tästä johtuen valiokunta onkin täydentänyt 19 a §:n
1 momenttia perustuslakivaliokunnan huomautuksen johdosta kirjaamalla
momenttiin selvästi sen, mistä toimintaohjelmasta
on kyse ja mihin toimintaohjelmassa tarkoitettuihin kokeiluhankkeisiin
rahoitusta voidaan käyttää.
Pykälän 2 momenttia valiokunta esittää selvennettäväksi
maininnalla siitä, että alueella toimivaltainen
metsäkeskus tekee sopimuksia luonnonarvokauppahankkeissa.
Edelleen perustuslakivaliokunta edellytti, että pykälän
3 momentissa tarkoitetuista sopimuksen irtisanomistapauksiin liittyvistä rahoituksen
palauttamisvelvollisuuden perusteista on perustuslain 80 §:n
1 momentin perusteella tarpeen säätää lailla.
Tästä johtuen valiokunta ehdottaakin momenttiin
lisättäväksi maininnan siitä,
että rahoitus tulee palauttaa, jos maanomistaja on omalla
menettelyllään tietoisesti heikentänyt
kohteen luonnonsuojelubiologisia olosuhteita. Maanomistajan menettelyn
ja kohteen luonnonsuojelubiologisten olosuhteiden heikkenemisen
välillä tulee olla selvä syy-yhteys.
Selvissä vahinkotapauksissa palautusvelvollisuutta ei luonnollisestikaan
synny.
Lisäksi perustuslakivaliokunta haluaa sopimuksen takarajan
kirjaamista lakiin. Sopimus onkin voimassa enintään
20 vuotta, ja se on voimassa, vaikka alue siirtyisi uudelle maanomistajalle.
Lopuksi valiokunta ehdottaakin, että yhteistoimintaverkostohankkeiden
kokeilualueiden valintamenettelystä säädetään
pykälän viimeisen momentin ensimmäisessä virkkeessä.
Toisessa virkkeessä säädetään
luonnonarvokauppakokeilun käynnistämisestä nimenomaan
Satakunnan maakunnassa vuonna 2003.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Näin luodaan mahdollisuus
vapaaehtoisin toimin metsäluonnon suojeluun metsänomistajan
toimesta. Aloite on metsänomistajalla itsellään.
Aikaisemmin luonnonsuojelu on ollut yksinomaan valtion mailla tapahtuvaa
toimintaa. Tiedämme, miten suuria ongelmia suojelualueiden
muodostamisessa usein vastoin maanomistajien tahtoa on ilmennyt.
Ongelmat ovat kyllä paljolti asenteellisia. Ympäristöhallinnon
puolelta toivon enemmän joustavuutta ja ymmärtämystä,
ennen muuta maanomistajienkin oikeusturvan ottamista aina huomioon.
Viime vaalikaudella eduskunta tuskaili huonosti valmisteltujen
lakiesitysten kanssa. Siksi toivonkin uuden hallituksen kiinnittävän
erityistä huomiota lakiesitysten valmisteluun. Autoverolaki
oli erinomainen esimerkki siitä, millaista lainsäädännön
valmistelun ei tulisi olla. Suuremmat lakiuudistukset tulee aina
tehdä komiteavalmistelun pohjalta ja pienemmätkin
lakimuutokset toimikunnan tai työryhmän valmistelun
pohjalta. Odotan uudelta hallitukselta uutta kulttuuria asioiden
valmistelussa. Tavoitteena tulee aina olla paremmin valmisteltua
lainsäädäntöä ja mielellään
vähän vähemmän.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on varsin mielenkiintoinen
hallituksen esitys, joka myös pystyy tasoltaan erityyppisiä suojelualueita
yhdistämään kokonaisuuksiksi. Toisaalta
meillä on jo tällainen ikään
kuin pilottihanke olemassa, nimittäin Repoveden kansallispuisto
ja sen yhteydessä oleva UPM-Kymmenen omatoimisesti vapaaehtoisesti
luoma luonnonsuojelualue. Repovesi ja Aarnikotka-alue yhdessä muodostavat
tällaisen kokonaisuuden. Lisäksi sen ympäristössä on
vielä talousmetsiä, niin kuin maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtaja Sirkka-Liisa Anttila esitteli omassa esimerkissään,
mikä on hallituksen esityksen mietinnössä.
Mutta haluaisin lopuksi todeta todella lyhyesti vain sen, että meillä on
paljon vielä kestävän metsänhoidon
kanssa ja metsätalouden kanssa tekemistä. Monotyypit
ovat ongelma ja toisaalta nimenomaan biodiversiteetin heikentyminen. Sen
heikentyminen on pystyttävä kääntämään nousuun.
Yleiskeskustelu päättyy.