5) Valtioneuvoston selonteko siirtymäaikalain vaikutuksista
sekä työvoiman ja palvelujen vapaan liikkuvuuden
vaikutuksista työmarkkinatilanteeseen eri aloilla
Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
katsoo yksimielisesti, että siirtymäaikalakia
ei ole syytä jatkaa 1.5.2006, siis vapun jälkeen.
Siirtymäaikajärjestelyjä ei ole aihetta
soveltaa myöskään Bulgarian ja Romanian
liittyessä Euroopan unionin jäseniksi.
Valiokunta puolsi siirtymäaikalain säätämistä kaksi
vuotta sitten. Lain hyväksyminen ei kuitenkaan ollut itsestäänselvää,
vaan valiokunta pohti asiaa monelta kannalta. Valiokunta oli vakavasti huolissaan
siitä, että laki saattaa johtaa työvoiman
kysynnän suuntautumiseen entistä suuremmassa määrin
vuokratyövoiman käytön ja palvelujen
vapaan tarjonnan suuntaan, kuten sittemmin näyttää myös
käyneen. Ongelma oli siinä, että uusien
jäsenmaiden jäsenyysneuvotteluissa ei ollut Suomen
osalta vaadittu siirtymäaikajärjestelyjen ulottamista
myös palvelujen tarjontaan, kuten Itävalta ja
Saksa olivat tehneet. Näin ollen juna oli jo mennyt eikä käytettävissä ollut enää
mahdollisuutta
ulottaa siirtymäaikajärjestelyjä koskemaan
myös palvelujen tarjontaa.
Hallitus on eduskunnan edellyttämällä tavalla seurannut
siirtymäaikalain vaikutuksia. Lailla ei näytä olleen
kovin suurta merkitystä uusista jäsenmaista tulevien
työntekijöiden maahantulon rajoittamisessa. Laki
on rajoittanut vain suomalaisen yrityksen palvelukseen tulevan työvoiman,
mutta ei palvelujen tarjonnan piirissä olevan työvoiman
liikkumista. Uusista jäsenmaista on tullut Suomeen pääosin
vuokratyövoimaa tai lähetettyjä työntekijöitä,
joita on ollut hankalaa, osin mahdotontakin, tilastoida ja valvoa.
Valiokunta pitää tavoiteltavana, että siirtymäaika-ajoista
luovuttaessa osa ulkomaisesta vuokratyövoimasta siirtyy
työsuhteeseen suomalaisiin yrityksiin. Tämä helpottaisi
valvontaa ja merkitsisi myös verotulojen jäämistä Suomeen.
Jotta tähän päästäisiin,
valiokunta pitää tärkeänä,
että siirtymäaikojen soveltamisen lopettamisesta
tiedotetaan tehokkaasti ja pyritään edistämään
suoraa työllistämistä suomalaisiin yrityksiin.
Kahden vuoden takaisessa mietinnössä valiokunta
kiirehti lähetettyjen työntekijöiden
työehtojen valvonnan tehostamista. Joitakin, eräitä hyvin
merkittäviäkin parannuksia tilanteeseen onkin
saatu muuttamalla lainsäädäntöä ja
lisäämällä resursseja poliisille
ja työsuojelupiireille. Esimerkiksi työsuojelupiiri
sai vuonna 2005 neljä uutta ulkomaalaisasioihin erikoistunutta
virkaa. Lisätyt resurssit mahdollistavat noin 400:n yksinomaan
työnteko-oikeuden ja työsuhteen minimiehtojen
lainmukaisuuden valvontaan kohdistetun tarkastuksen toimittamisen
vuositasolla.
Myös sisäasiainministeriön työryhmän
ehdotuksen mukaisesti alkuvuodesta 2004 keskusrikospoliisin pääosaston
yhteyteen perustettiin laittoman ulkomaisen työvoiman tutkinta-
ja valvontayksikkö. Se on tällä hetkellä 25
henkilön vahvuinen yksikkö. Valiokunta tuli vakuuttuneeksi
asiantuntijaa kuullessaan tämän keskusrikospoliisiyksikön
työn tehokkuudesta ja merkityksestä erityisesti
laittoman työvoiman valvonnassa, kitkemisessä ja
karsimisessa.
Ulkomaisen työvoiman käytössä on
kuitenkin yhä suuria ongelmia, eikä valvonta ole
riittävän tehokasta. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä, että ulkomaisten
työntekijöiden työsuhteiden valvonta
saadaan niin kattavaksi, että työehtojen polkeminen
ja kilpailun vääristäminen loppuu. Työministeriön
johdolla toimiva Ulteva 2 -työryhmä sai viime
kuussa valmiiksi ehdotuksensa tilaajan selvitysvelvollisuudesta
ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä.
Valiokunta pitää tilaajan selvitysvastuuta koskevaa
lainsäädäntöä tärkeänä ja
kiirehtii sitä koskevan hallituksen esityksen saamista
eduskunnan käsiteltäväksi.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriössä selvitetään
parhaillaan Suomen verotusoikeuden ulottamista ulkomaisiin vuokratyöntekijöihin
ja ulkomaisen työnantajan merkitsemistä ennakkoperintärekisteriin.
Nykyisin verovelvollisuus Suomeen syntyy pääsääntöisesti
vasta kuuden kuukauden oleskelun jälkeen. Verotusoikeuden
muuttamista vaikeuttavat joidenkin maiden osalta verosopimukset.
Tällä hetkellä vain Pohjoismaiden ja
Baltian sopimukset sallivat työntekijän verottamisen
työntekomaassa heti työsuhteen alettua. Ensi vaiheessa
voitaisiin kuitenkin muuttaa sisäisen lainsäädännön niin
sanotun kuuden kuukauden sääntöä.
Merkittävimmät ongelmat liittyvät lähialueisiin,
erityisesti Baltian maihin, joita koskevat sopimukset sallivat verotuksen
työntekomaassa, joten näiden osalta muutokset
voitaisiin saada nopeastikin voimaan.
Ulkomaisen työvoiman käyttöä voitaisiin
valvoa myös ennakkoperintärekisteröinnillä.
Suomi ei voi velvoittaa ennakkoperintärekisteriin rekisteröitymään
sellaista ulkomaista toimijaa, jolla ei ole täällä kiinteää toimipaikkaa.
Tästä syystä rekisteröinti tulisi
tehdä ulkomaisen työvoiman tarjoajalle houkuttelevaksi
asettamalla velvoitteita suomalaiselle tilaajalle. Tällainen velvoite
voisi olla ennakkopidätyksen tai lähdeveron periminen
niissä tilanteissa, joissa ulkomaista yritystä ei
ole rekisteröity. Vastaavalla tavalla kotitalousvähennyksen
saaminen on jo nykyisin kytketty siihen, että kotitalous
tarkastaa, että palvelua tarjoava yritys on merkitty ennakkoperintärekisteriin.
Valiokunta katsookin, että tehokas valvonta vaatii
myös verotuksellisten ja ennakkoperintärekisteröintiin
liittyvien keinojen käyttöä. Valiokunta
pitää valtiovarainministeriössä valmisteilla
olevia ehdotuksia erittäin merkittävinä ja
kiirehtii edellä kuvattuja ehdotuksia koskevan hallituksen
esityksen saamista eduskunnan käsiteltäväksi.
Valiokunta korostaa tarvetta edelleen lisätä valvontaan
osallistuvien viranomaisten resursseja. Valiokunta kiirehtii myös
muita valvontaa helpottavia lainmuutoksia, kuten EU-maiden kansalaisten
rekisteröitymistä tultaessa Suomeen töihin.
Valiokunta kiinnittää yleisemminkin huomiota
vuokratyövoiman käyttöön liittyviin
ongelmiin. Joissakin yrityksissä on vähennetty
työvoimaa tuotannollisista ja taloudellisista syistä,
mutta otettu sitten vastaaviin tehtäviin vuokratyövoimaa.
Tämä ei ole oikein eikä hyväksyttävissä. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa selvittää, onko tarvetta täsmentää työsopimuslain
säännöksiä niin, että työsuhdeturvaa
ja takaisinottovelvollisuutta ei päästä kiertämään
vuokratyövoimaa käyttämällä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Matti Kauppila /vas:
Rouva puhemies! Ed. Gustafsson täällä puhui
minusta siinä mielessä hyvää asiaa
tämän seurannan ja valvonnan suhteen, että nythän
on tärkeätä, että me tiedämme, meillä on
isot tilastot nyt olemassa, paljonko meillä on vierasta
työvoimaa, ainakin se virallinen tilasto, mutta meillä ei
ole sitä tiedossa, paljonko meillä on epävirallista
työvoimaa, ja nythän tässä on
suuret riskit sitten sille, että tämä toteutuukin
sillä tavalla ehkä ammattiyhdistysliikkeen kannalta
yllättäen, että tänne tuleekin
enemmän väkeä joko vuokratyövoimana
taikka sitten aivan normaalilla tavalla, mitä tässä nyt
haetaan. Elikkä palkansaajien kannalta on tärkeätä,
että se, minkä takia tämä nyt
sitten poistuu ja siihen on ikään kuin suostuttu,
on se arvio, että työllisyystilanne paranee Suomessa.
Tällä hetkellä ainoa peruste sille minusta
on se, että eläköitymisen kautta tulee
lisää työpaikkoja. Muuta varmuutta minusta
ei ole olemassa, elikkä siinä piilee pieni riski.
Sitten on vakinaistettu tämä keskusrikospoliisin
put-yksikkö, jossa on 24 henkilöä ja
jolla on varmasti merkitystä nimenomaan tämän
valvonnan kannalta. Työsuojelupiireihin on saatu yhdeksän
ulkomaalaistarkastajaa, jolloinka tätä kontrollia
on lisätty merkittävästi. Yksi tärkeä tekijä on
palveludirektiivi siinä mielessä, että se
ei nyt sitten näillä näkymin vaikuta
meidän kansallisiin työehtoihin ja sopimus- ja
neuvotteluoikeuksiin, lakko-oikeuteen, kuluttajansuojaan eikä rikosoikeuteen.
Elikkä tällä on merkitystä nyt
sitten jatkoa ajatellen.
Mutta toisaalta on todettava se, että tämä on kumminkin
haaste suomalaiselle korkealle järjestäytymisasteelle.
Ulkoinen työvoima ei ole niin kovin innokasta järjestäytymään,
niin kuin on suomalainen palkansaajaväestö. Siinä on
yksi mielenkiintoinen kohde, ja toisaalta minusta sillä on
tulevaisuutta ajatellen meidän palkkatasolle merkitystä.
Länsimaissahan vierastyövoima on kumminkin yleensä sitä matalasti
palkattua väkeä, ja jos tänne todella
tulee ajateltua enemmän porukkaa, niin meillä on
suuri riski, että meidän ainakin tämmöisissä perustöissä,
(Puhemies koputtaa) jotka vaativat kättä, normaalityötä eikä niinkään
tietoja ja tekniikkaa, voi palkkataso laskea.
Tero Rönni /sd:
Rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja piti mielestäni
ansiokkaan esittelypuheenvuoron ja kävi lähinnä lähestulkoon
kaikki asiat, mistä valiokunnassa puhuttiin, läpi
hyvin ansiokkaasti ja erittäin asiantuntevalla tavalla,
että ei muuta kuin syrjähuomautuksia tässä voi
valiokunnan jäsenenä puhua.
Kun tätä siirtymäaikaa säädettiin
silloin pari vuotta sitten reilusti, niin muistan niitä uhkia,
ja niitä nähtiin kyllä monenlaisia. Meillä oli
kyllä tiedossa, että eräitten kyselyitten
mukaan Virosta tulisi kova tulva oikein virolaisia työntekijöitä,
kymmeniätuhansia olisi tulossa tännepäin,
ja sen suuntaisia eväitä sitten katseltiin ja
sillä tätä siirtymäaikalakia
sitten säädettiin. No, osaltaan siinä varmasti
oikeassa oltiinkin, niin että niitä virolaisia
on tullut tänne, valitettavasti vaan kyllä kaikki
tuolta vuokrafirmojen kautta ja orjiksi tänne Suomeen.
Näitä orjia täällä nyt
on sitten ollut eri puolilla maata jos jonkinlaisessa tilanteessa,
sieltä on monenlaisista hökkeleistä ja
konteista löytynyt kymmeniä ihmisiä patjoilta
yöaikaan nukkumassa, ei minkäänlaista
ihmisarvoa ja 10 euron päiväpalkalla tehty töitä.
Siinä on tämän suomalaisen yrittäjän
moraali ollut aika korkealla tasolla, kun on tällaisia
ihmisiä palkannut, ja kovasti on kilpailua puhuttu ja hienosti
menee. Ehkä tämä olisi vähän
siistimmin ollut, jos tätä asiaa olisi hoidettu
toisella tavalla, kuten valiokunnan puheenjohtaja sanoi näin,
että olisivat palvelut olleet myös tämän
siirtymäaikalain piirissä, jolloinka olisi voitu
kontrolloida tätä muuttoa tänne ja lähetettyjä sekä vuokratyöntekijöitä.
Se, missä jatkoaikaa tulee, on tämä kabotaasiliikenne,
josta pari viikkoa sitten salissa keskusteltiin. Siellä siirtymäaikaa
ei vielä poistettu, ja siinä on nähty,
että se sekoittaa koko kuljetusmarkkinat. Osaltaan se on
sekoittanut jo nyt, kun näitä virolaisia ja tietysti
venäläisiä kuljettajia, jotka varsinaisesti
tämän siirtymäaikalain piiriin eivät
kuulukaan, on tällä hetkellä suomalaisissakin
yrityksissä palveluksessa. Tuolla rajan ympärillä tehdään
kyllä monenlaista kommervenkkiä. Siellä ilmaiseksi
lähestulkoon töitä tehdään
ja tätä kabotaasia ajetaan tälläkin
hetkellä, ja sitä poliisi ei pysty valvomaan.
Sitä on toki aika hankala valvoakin, kun periaatteessa
homma näyttää kunnossa olevalta. Mutta
kun vähän tarkempaan tutustutaan, niin se ei ole.
Tämä vuokrahomma on sinänsä räjähtänyt
käsiin meillä, ja se on räjähtänyt
käsiin nimenomaan suurimmalta osalta meidän omien
yrittäjiemme, vuokrafirmayrittäjiemme, toimesta, joista
suurin osa taitaa olla tuolla Virossa tekemässä töitä,
kun heillä on liiketoimintakieltoja täällä ja
monenmoista muuta saatavaa. Kun heillä on täällä asiat
solmussa, niin sitten on perustettu firma tuonne Viroon ja tuodaan
sitä kautta tänne sitten näitä orjia
töihin ja otetaan sieltä rahat välistä pois,
koska myöskään mitään
sosiaalikuluja taikka muita veroja ynnä muita ei Viroon makseta.
Näin meille on kerrottu, kun tuolla Virossa on pariinkin
otteeseen käyty. Valitettavasti se yhteiskunta ei ole siitä kahdessa
vuodessa muuttunut yhtään mihinkään.
Korruptio rehottaa siellä erittäin tehokkaasti,
ja jokaisen paperin ja asiakirjan, minkä ikinä haluat,
kyllä rahalla sieltä saa, passista alkaen minkä maan
ja mille nimelle tahtoo. Taitaa olla, että minkä maan
kansalaiseksi vaan haluaa, niin Virosta asiakirja löytyy.
Puheenjohtaja Gustafsson mielestäni toi nämä ongelmat
erittäin ansiokkaasti ja sen, millä tätä asiaa
voitaisiin eteenpäin viedä ja ratkaista. Kyllä tämä valvonta
nimenomaan verottajan kohdalta olisi kaikkein tärkeintä ja
se, että kirjataan kaikki tänne tulevat ulkomaalaiset,
kuten Ruotsi tekee esimerkiksi. Siellä joudutaan ilmoittautumaan,
jos sinne töihin tulee. Se ei ole mikään
rekisteri tai muu, mutta siihen pitää ilmoittautua niin
työntekijöitten kuin työnantajienkin.
Ja sitten tulisi olla verotusoikeus välittömästi,
kuten meiltä kaikilta suomalaisiltakin lähtee
ensimmäisestä päivästä verot
menemään, niin myös ulkomaalaisten kohdalta
välittömästi. Tällä ehkä saataisiin
sitten jonkinlainen tasapaino tähän suomalaiseen
työelämään ja yrittäjien
toimintaan, niin että suomalaisillekin yrittäjille
olisi mahdollista vielä rehellisesti tässä maassa
yrittää.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
kuultu, valiokunnan mietintö on yksimielinen ja yksimielinen
nimenomaan siitä syystä, että tässä mietinnössä on
ollut ideana realistisesti arvioida nykytilanne ja samalla katsoa eteenpäin
eikä taaksepäin.
Lähetekeskustelussa kun käytin täällä kokoomuksen
ryhmäpuheenvuoron, kerroin hyvin seikkaperäisesti
ne ongelmat, jotka siirtymäaikalakiin liittyvät,
ja toin myöskin sen esille, että omasta mielestäni
silloin jo tehtiin väärä ratkaisu, ja
myöskin sitä vastaan äänestin.
Totean tässä vain lyhyesti, että tällä siirtymäajalla
luotiin markkinat virolaiselle vuokratyövoimalle ja siitä kärsivät
sekä rehelliset suomalaiset yrittäjät,
rehelliset suomalaiset työntekijät että myöskin nämä virolaiset
työntekijät vähän, kuten ehkä ed. Rönni
vähän liiankin, sanotaanko, hieman suurentelemalla
asiaa ilmaisi, mutta pitkälle tilanne on toki ollut sellainen,
että näiden virolaisten työehtoja on
ollut täysin mahdoton valvoa. Sitten se on myöskin
johtanut siihen, että kilpailu on ollut epäreilua
niitä kohtaan, jotka ovat asianmukaisesti toimineet.
On kuitenkin myöskin muistettava tässä se, kun
tätä vuokratyötä on tässä arvosteltu,
että myöskin vuokratyöfirmoja on kahdenlaisia:
on rehellisiä ja on epärehellisiä. Myöskin
on vuokratyöntekijöitä kahdenlaisia:
on niitä, jotka ovat itse valinneet vuokratyöntekijän
roolin, ja sitten on niitä, jotka ovat olleet siihen pakotettuja,
kun eivät ole muuta työtä saaneet. Tämäkin
on hyvä pitää mielessä. Kaikkien
etu tietysti on se, että tämä tapahtuu
rehellisesti, ja siinä suhteessa tämä valvonnan
tehostaminen on ihan hyväksyttävää.
Kuten puheenjohtaja Gustafsson täällä jo
mainitsi, niin tähän mietintöönkin
liittyy kohta "Työehtojen valvonnan tehostaminen" ja siellä puhutaan
tästä selvitysvastuusta. On sinänsä ihan hyvä asia,
että tämä selvitysvastuu laajenee, mutta
siinä ei pidä kuitenkaan mennä kohtuuttomuuksiin.
On ihan asiallinen se linja, mistä on puhuttu, että tämä selvitysvastuu
rajoittuu uusiin alihankintasopimuksiin, mutta ei vakiintuneisiin käytäntöihin
silloin kun tiedetään, että asiat ovat kunnossa.
Sitä tämä vastuu ei silloin koske, koska
sitä ei myöskään tarvita.
Toivoa sopii, että kun tämä laki
nyt poistuu, niin se johtaa siihen, että yhä useampi
Suomessa työskentelevä virolainen ja muista uusista
jäsenmaista tuleva työntekijä työllistyy
suoraan työsuhteeseen Suomessa tämän
vuokratyön sijasta. Uskon myöskin niin, että näin
tulee käymään, koska tähän
asti se on ollut käytännössä mahdotonta.
Ainoa keino tulla Suomen työmarkkinoille on ollut tämän
vuokratyön kautta tai ainakin se on ollut huomattavasti
helpompi keino, joten sitä kautta uskon, että nyt
sitten tulee tapahtumaan selvää liikehdintää.
Osa niistä virolaisista, jotka ovat täällä jo
pitkään työskennelleet, tuntevat näitä suomalaisia
yrityksiä ja tulevat saamaan sieltä myöskin
suoria työsuhteita, ja se on varmaan hyvinkin järkevää.
Eri asia sitten on, että toki sellaisilla aloilla, joilla
kausittaiset vaihtelut ovat suuria, tämä vuokratyövoima
on varmasti tullut jäädäkseen.
Kuten täällä on myöskin
mainittu, keskusrikospoliisin yhteydessä toimii tämä put-yksikkö. Olemme
saaneet myöskin valiokunnassa tietoa siitä, että sen
toiminta on hyvin tarpeellista ja tehokasta. On erittäin
tärkeätä, että tätä toimintaa myöskin
jatkossa kehitetään, koska, kuten jo aikaisemmin
totesin, on varmaan kaikkien etujen mukaista se, että saadaan
poiskitkettyä rikollinen toiminta, joka haittaa sekä rehellisen
yrittäjän että rehellisen työntekijän
toimintaa.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Euroopan unionin laajennuttua vuoden
2004 vappuna vanhat jäsenmaat Isoa-Britanniaa, Irlantia
ja Ruotsia lukuun ottamatta rajoittivat työntekijöiden
vapaata liikkumista uusista jäsenmaista. Eräät
vanhat jäsenmaat määräsivät
varsin pitkiäkin siirtymäkausia, koska taustalla
oli pelko siitä, että uusista ja köyhemmistä jäsenmaista
tulee työvoimaryntäys, mihin ed. Rönnikin
täällä viittasi. Jyrkimmin uusista jäsenmaista
tuleviin työntekijöihin on suhtauduttu Saksassa
ja Itävallassa. Nämä maat ovat säätäneet
siirtymäajan myös palveluiden vapaalle liikkumiselle.
Saksan ja Itävallan suhtautumisen jossain määrin
ymmärtää, kun katsoo karttaa. Näissä maissa
on helppo käydä työssä päiväseltäänkin
muun muassa Puolasta ja Tšhekistä.
Mutta mitkä sitten ovat kokemukset menneeltä lähes
kahdelta vuodelta? Euroopan unionin komission selvityksen mukaan
Isossa-Britanniassa, Irlannissa ja Ruotsissa työmarkkinat
eivät vääristyneet rajojen avaamisesta
huolimatta. Osittain tämä on selitettävissä sillä,
että uusien jäsenmaiden työntekijät
ovat hakeutuneet sellaisiin töihin, jotka eivät
ole kelvanneet isäntämaan kansalaisille. Joka
tapauksessa näyttää siltä, että juuri
Iso-Britannia, Irlanti ja Ruotsi ovat taloudellisesti hyötyneet
siitä, että ne avasivat työmarkkinat.
Suomessahan ratkaisu oli se, että työvoiman liikkumiseen
määrättiin kahden vuoden siirtymäaika,
mutta palvelujen liikkuminen vapautettiin. Tämä johtikin
siihen, että työvoiman liikkumisen säännöksiä on
kierretty tuomalla vuokratyövoimaa palvelujen nimikkeen
alla. Vuokratyövoima ja aliurakointihan luetaan palveluiksi,
joten Suomeen alkoi tulla erityisesti virolaisia vuokraväkenä ja
aliurakointitöihin. Tällaisten työntekijöiden
työehtoja ja palkkoja on ollut vaikea, itse asiassa mahdoton,
valvoa, mikä on joillakin aloilla epäilemättä vääristänyt
kilpailua. Mielestäni valiokunta mietinnössään
tuo hyvin esiin niitä ongelmia, joita ulkomaisen vuokratyövoiman
käyttöön on maassamme liittynyt.
Tämä nykyinen tilanne on osoittautunut huonoksi,
ja näin ollen on mielestäni perusteltua, että meilläkin
luovutaan vapusta alkaen työvoiman liikkumisen rajoituksista.
Mutta johtaako rajoitusten poistaminen työvoiman vapaalta
liikkumiselta siihen, että suomalaiset työnantajat
haluavat jatkossa palkata työvoimaa suoraan yrityksiensä palvelukseen
Virosta ja muista uusista EU-jäsenmaista, vai käykö niin,
että henkilöstövuokraus tältä osin
on tullut jäädäkseen? Itse en usko, että tilanne
tulee ainakaan nopealla aikataululla korjaantumaan. Tähän
järjestelmään on totuttu, ja vuokrayritystä käyttämällä työnantajat säästävät
henkilöstöhallinnossa ja palkkakirjanpidossa muun
muassa. Näyttää muutenkin siltä, että vuokratyövoima
ja aliurakointi yleistyvät. Työnvälitys
lieneekin nopeimmin kehittyvä palveluala tällä hetkellä maassamme,
ja kyllähän vuokratyö on yleistynyt myös
Ruotsissa, missä siis siirtymäsäännöksiä ei
ollut.
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on käsitellyt selonteon perusteellisesti
ja on helppo yhtyä valiokunnan mietinnössään
esittämiin huomioihin ja huomautuksiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa on käyty paljon keskustelua
siitä, onko tämä siirtymäsäännös
oikea vai väärä ratkaisu. Tässäkin
salissa on tänä iltana kuultu kommentteja siitä.
Joku ajatus kaksi vuotta sitten olleeseen tilanteeseen. Silloinhan
meillä työttömyys oli suhteellisesti
suurempi kuin tänä päivänä.
Siinä tilanteessa, mikä silloin vallitsi, jos
silloin olisi avattu hanat, siis täysi vapaa liikkuvuus,
niin siinä olisi käynyt sillä tavalla,
jotta todennäköisesti tänne olisi kuitenkin
tullut ihan samalla tavalla tätä vuokratyövoimaa,
koska firmathan yleisesti ottaen ovat siirtyneet tämän
tyyppiseen työvoimaan. Kyse on siitä, jotta jos
sitä ei pystytä valvomaan, niin silloin se on
edullisempaa, koska ei tarvitse maksaa suomalaisten työehtojen
mukaan palkkoja. Se on ihan yksinkertainen juttu minusta näin.
Se tarkoittaa sitä, jos olisi niin tapahtunut ja meillä oli
paljon työtöntä ihmistä, että se
olisi lisännyt kanssa muukalaisvihaa, koska kyllä ihmiset
ajattelevat, miksi meidän omasta maasta ei enstäin
työllistetä, vaan otetaan jostain tuolta muualta.
Nytkin se voi jonkun verran tehdä sitä. Minusta
tämä siirtymäsäännös
siinä mielessä on ollut hyvin paikallaan.
Se oli ainut paha vika tässä, kun tämä palvelujen
liikkuvuus jätettiin vapaaksi, elikkä se olisi pitänyt
säätää niin kuin yhtä jalkaa,
jotta se on joko tai. Mutta siinä jostain ihmeen syystä meidän
neuvottelijat eivät älynneet silloin semmoista
vedättää. Vai oliko se sitten tarkoituksella
tehty, että joku viisas jätti semmoisen aukon
tähän, ja sitten kävi niin, jotta niitä tulijoita
ei enää tarvinnut kirjata? Suomeenhan olisi saanut
työluvat, kysehän ei ollut siitä ollenkaan.
Jos oli perusteltu syy ja nähtiin, että jollakin
alalla täällä on työvoimapulaa
ja Suomesta ei löydy työvoimaa, niin kyllä työlupia
sai tänne. Tälläkin hetkellä tulee
Venäjältä töihin ja monista
muista maista porukkaa, jos voidaan osoittaa, että alalla ei
löydy Suomesta ammatti-ihmisiä eikä halukkaita
työntekijöitä.
Tiedän ihan Itä-Suomesta, vaikka sielläkin
on työttömyyttä, siitakefirman, joka
kasvattaa sieniä. Siellä tällä hetkellä ilmeisesti
töissä ovat venäläisiä lähes
kaikki ja ovat saaneet työluvan. Kysyin, miksi näin.
Vastattiin, että suomalaiset eivät ole halunnut
mennä sinne siitakkeen poimintaan. Koska siellä tulee
allergioita ja on tosi huono palkka, niin ihmiset eivät
halua semmoiseen yksitoikkoiseen työhön lähteä.
Se osoittaa vaan, että lupia saadaan, ja sitten on monta
muuta. Joku tämmöinen kokoonpano on Tohmajärvellä esimerkiksi.
Sinne on tullut venäläisiä ja en tiedä,
mistä kaukaa on tullutkin töihin porukkaa, mutta
luvat ovat vain heruneet sieltä. Se on ihan työlupien
varassa olevaa toimintaa.
Siinä mielessä siihen ajatteluun, mitä ed.
Satonen täällä puhui siitä,
jotta tässä nyt on hirveä virhe tapahtunut
taikka nyt äkkiä tapahtuisi muutos sillä tavalla,
että Suomeen tulisi nyt sitten suoraan suomalaisten työnantajien
palkkalistoille porukkaa, en usko ollenkaan, koska tänä päivänä suomalaiset
työnantajat käyttäytyvät sillä tavalla,
että ne ottavat jopa suomalaisia ihmisiä mieluummin
siis komennusmiehinä ostopalveluna kuin palkkaavat omille
listoilleen, koska siinä on helppo käyttää sitä työvoimaa
hyväkseen. Ei siis sitoudu mihinkään,
vaan sanoo, että huomenna ei tarvitse, ja ottaa sen mukaan,
milloin on ruuhkahuippuja tai tarvitsee porukkaa. Ei tule mitään velvoitteita.
Yksi tämmöinen keskisuuri yritysjohtaja tässä totesi
minulle, että ihan turhaan teette mitään
säännöksiä. He käyttäytyvät
ihan samalla tavalla, olipa säännöksiä olemassa
eli ei, muuttipa näitä tai ei, koska he nyt ovat
käyttäneet Virosta ostopalveluna porukkaa ja tulevat käyttämään
jatkossakin.
Mutta siinä todennäköisesti tulee,
jos me saamme, niin kuin tässä meillä on
kuvailtu mietinnössä hyvin asioita, nämä rekisterit
toimimaan, semmoinen aika, jotta tämmöinen valvonta
tulee myös niihin maihin, joista näitä ihmisiä komennushenkilöinä tänne
Suomeen tulee, esimerkiksi Viroon lähinnä, mikä on
nyt ollut suurin tässä. Jos tämä systeemi
nyt olisi jo toiminut siten, jotta jos työsuojeluviranomainen
pyytää Viron vastaavalta viranomaiselta, että hei,
käykääs tarkastamassa, mitkä ovat
nämä työehdot, mitä nämä ihmiset
on saaneet ja täyttääkö se määrätyt
kriteerit, niin todennäköisesti se vaikuttaisi
luonnostaan siihen, jotta tämä homma saataisiin
huomattavasti parempaan tasapainoon kuin se tänä päivänä on
ollut, mutta kun se ei vaan toimi.
Kahdesti on käyty työelämävaliokuntana kuuntelemassa
tarinoita tuolla Viron puolella, ja se on niin kuin tuossa ed. Rönni
totesi, että ei siellä hirveästi ole
mikään muuttunut ja ilmeisesti siellä sitä vanhaa
Neuvostoliiton taakkaa on olemassa siinä mielessä,
että on opittu määrättyyn kuvioon
ja pelätään jopa ay-liikettä,
niin että ei uskalleta liittyä edes ammattiliittoihin, koska
koetaan niitten olevan hallinnon jatke, koska silloin vanhan Neuvostoliiton-aikaan
ei varmaan hirveästi luotettu siihen, vaan ay-pomot käskyttivät
porukkaa, että kestivät kurissa ja nuhteessa.
Siitä minusta voi miettiä, jotta hetkessä se yhteiskunta
ei tule muuttumaankaan. Sen takia Suomen pitää silloin
osata tehdä semmoisia toimenpiteitä, jotka lähtevät
siitä, jotta on rekisteröity, on suomalainen henkilötunnus.
Sitä verotusoikeutta pitää minusta
kyllä miettiä tarkkaan, lähteekö se
heti silloin nollasta vai mikä se mahtaa olla, koska kyllähän
siinä tulee sitten välittömästi
sekin eteen, jotta jos heti rekisteröityy suomalaiseksi
veronmaksajaksi, niin todennäköisesti myös
sosiaaliturva lähtee välittömästi
suomalaisesta näkökulmasta. Se ei välttämättä ole
hyvä, koska voi olla semmoisia henkilöitä luiskahtamassa,
"tulossa töihin", jotka sanovat huomenna, että eipä tässä niin
hirveästi huvitakaan tämä juttu. Tämä balanssi
pitää katsoa, onko se viikko, kuukausi vai mitä se
on, vai onko se kolme kuukautta tai mikä hyvänsä.
Tällä hetkellä se on kuusi kuukautta.
Minä odotan, että tämän Ulteva-työryhmän
esityksen perusteella hallitus tuo tämän tilaajavastuuselvityskysymyksen tänne
eduskuntaan jopa jo puolessavälin vuotta. En tiedä,
miten nopeasti saadaan käsiteltyä, mutta ennen
kesälomaa tulisi saada jo tämä asia jollakin
tavalla puihin.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Työvoiman vapaan liikkuvuuden vaikutuksista
työmarkkinatilanteeseen eri aloilla on tehnyt työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta ihan hyvää työtä,
ja varmasti tällä viedään näitä asioita
eteenpäin, että saadaan hallintaan, mutta mielestäni
tässä on se pääkysymys, miten
pystytään valvomaan tätä, että näin
tulee tapahtumaan.
Täällä ed. Esa Lahtela totesi, että Virosta
lähetetään tänne palveluitten
muodossa työntekijöitä, että ne
ovat virolaisia työnantajia ja niillä on oma perinne,
mutta kyllähän nyt on käynyt ilmi, että Suomesta
on sinne mennyt näitä niin sanottuja harmaan työvoiman
työnantajia, jotka täällä ovat
toimenpidekiellossa, ja sieltä käsin operoivat
sitten Suomeen, että eivät ne kaikki virolaisiakaan
työnantajia ole.
Minun mielestäni se olisi ehdotonta, että kirjataan,
kun tulee maahan, ja sitten rupeaa verot ja muut maksamaan. Pääurakoitsija
pitäisi esimerkiksi rakennusalalla pistää vastuuseen;
jos siellä jotain tapahtuu, niin pääurakoitsija
on aina vastuussa. Se olisi yksi tapa, samoin se, että ravintoloissa
harmaata työvoimaa ei käytettäisi. Minä uskon
kyllä tässä, että sitä tullaan
kaikin keinoin käyttämään, koska
se on edullista yritykselle, joka täältä ottaa
esimerkiksi virolaista työvoimaa, ja se on sille lähettävälle
yritykselle edullista, mutta ei välttämättä kyllä sille
työntekijälle, että sitä riistetään
siinä.
Mutta työsuojelupiirille, poliisille — ja
myös lisäisin tähän ay-toimitsijat — pitäisi
saada resursseja valvomaan. Työsuojelupiirit eivät
pysty edes nyt tekemään sitä normaalia
suomalaisissa yrityksissä, jos ne kerran kolmessa vuodessa käyvät,
että sinne pitäisi todella laittaa paljon. Mutta
Saksasta pitäisi toisaalta ottaa meidän vähän
mallia ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kangas, jos haluatte jatkaa, niin pyydän teitä siirtymään
puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Saksasta minun mielestäni pitäisi
tietenkin ottaa vähän mallia. Siellä nyt
on päätetty jatkaa tätä siirtymäkautta,
ja heillä nyt varmaan on ollut aika paljon pitemmältä ajalta
kokemuksia siitä, mitä se on sitten, kun tulee
työvoimaa ja se ei ole sen yhteiskunnan hallinnassa ja
tavallaan sitten ei sopeudu siihen yhteiskuntaan, vaan tulee sellaisia isoja
omia kaupunginosia ja siellä on omat ongelmansa. (Ed. Gustafsson:
Saksassa on lähes 5 miljoonaa!) — Toki ongelmat
ovat siellä suuremmat, ja tietenkin Saksan 60- ja 70-luvun
menestys pitkälti perustuu siihen, että he houkuttelivat sinne
vierastyövoimaa, niin kuin Ruotsikin teki, ja nyt sitten
on hieman ongelmia siitä, mutta että kumminkin.
(Ed. E. Lahtelan välihuuto) —Tämä on
myös näin, niin kuin täällä ed.
Esa Lahtela totesi, että kotimaassakin kyllä yritykset
käyttävät tätä suomalaistenkin
osalta. Se on koko ajan kasvanut, niin kuin ravintola-alalla kerrotaan,
että katsotaan, paistaako aurinko, ja sitten kutsutaan terassille
töihin ihminen ja kerrotaan, että nyt saat lähteä,
kun ei enää tarvita, ja rahat laitetaan käteen.
Kyllä tässä on monenlaista, mutta valvonnasta
tämä on kiinni. (Ed. Soini: EU:ssa se on tällaista!)
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Periaateratkaisu valtioneuvostossa siitä,
ottaako Suomi käyttöön siirtymäajan
työvoiman vapaan liikkuvuuden osalta, tehtiin keväällä 2002.
Muistan, kun olin asian esittelevä ministeri tuolloin,
että sitä edelsi erittäin kova kampanjointi
työvoiman vapaata liikkuvuutta vastaan. Olennainen osa tuota
kampanjaa oli SAK:n tutkimus, jossa väitettiin, että jos
Suomi avaa rajansa virolaiselle työvoimalle, Suomeen tulee
400 000 virolaista tekemään työtä.
Täytyy sanoa: se oli varsinaista pelottelukampanjaa. Ensisijaisesti
neuvotteluja asiasta kävivät SAK ja työnantajat.
Työnantajat lähtivät siitä,
että siirtymäaikaa ei tarvita, SAK puhui jopa
seitsemän vuoden siirtymäajasta. Täytyy
sanoa, että tänä päivänä me
tiedämme, mikä oli oikea ratkaisu.
Valtioneuvostossa myöskin kokoomus lähti siitä,
että välttämättä siirtymäaikaa
ei tarvita. Sosiaalidemokraateissa oli ehkä kahdenkinlaista kantaa.
Ministeri Tuomioja, joka silloin pyrki SDP:n puheenjohtajaksi, puhui
jopa seitsemän vuoden siirtymäajasta, sen sijaan
ministeri Filatov oli tässä suhteessa hyvin lähellä ammattiyhdistysliikettä sitten,
kun loppusuoralle tultiin, ja oli valmis tyytymään
kahden vuoden siirtymäaikaan. Kun työmarkkinajärjestöt
aikanaan saivat sitten aikaan kompromissin, että kahden
vuoden siirtymäaika on tarkoituksenmukainen, niin siihen
valtioneuvostokin sitten tyytyi ja sen mukaisesti asian myöskin
valtioneuvosto esitteli.
Kuitenkin viime vaiheessa oli vielä kädenvääntöä siitä,
että kokoomus lähti siitä, että jo alustavasti
todetaan, että vain jos syntyy erityisen suuria häiriöitä,
kahden vuoden kuluttua jatketaan sitä siirtymäaikaa,
kun taas SDP lähti siitä, että lähtökohtaisesti
jatketaan kahden vuoden jälkeen, mutta että on
valmiutta sitten harkita siitä luopumista, ja tältä osin
kirjaus valtioneuvostossa jäi sitten suhteellisen neutraaliksi
eli ei haluttu ottaa kantaa jatkoon kahden vuoden jälkeen.
Mutta sanon: jo tuolloin oikeastaan varsin hyvin tiedettiin, mikä lopputulema
on. Tiedettiin, että palvelut vapautetaan ja se aiheuttaa
sen, että työvoimaa tullaan tarjoamaan palveluiden muodossa
Suomeen.
Kun täällä on kysytty, minkä takia
palveluita ei laitettu sääntelyn piiriin, niin
voi sanoa, että vakavasti EU:n piirissä ei tuolloin
käyty edes keskustelua siitä, että palveluitten
tarjontaa rajoitettaisiin. Itävallalla ja Saksalla oli
tiettyjä tarkoituksia, jotka koskivat lähinnä raja-aluetta,
ja tietysti tilanne on se, että ymmärrän,
että jos voidaan mennä 500 metrin päähän
toiselle puolelle kylään, niin sillä voi
olla merkittävää vaikutusta työmarkkinoihin,
ja vaikka vakavia keskusteluja käytiin siitä,
tarvitsevatko nuo maat siirtymäaikoja palveluitten osalta,
tältä osin oltiin valmiita, että ymmärretään
näitten maitten erityisiä ongelmia, mutta Suomen
osalta, joka on kuitenkin meren takana Virosta, katsottiin, että tämän
tyyppisiä ongelmia ei välttämättä ole.
Mutta tiedettiin, että se tulee johtamaan palveluitten
tarjonnan olennaiseen lisääntymiseen ja tätä kautta
virolaista työvoimaa tulee tänne.
Toisaalta tiedettiin myöskin, että kun kysyntää on,
niin pimeätä työvoimaa tulee Suomeen.
Ja milloin työmies on kaikkein huonoimmassa asemassa? Työmies
on kaikkein huonoimmassa asemassa silloin, kun hän tekee
laittomasti töitä toisessa maassa, ilman työlupaa.
Silloin työnantajan mielivalta voi olla kaikkein suurin,
koska työmies pelkää jatkuvasti sitä,
mikä hänen tuleva kohtalonsa kaiken kaikkiaan
on ja onko hän syyllistynyt rangaistavaan tekoon, kun on
työskennellyt ilman työlupaa. Tätä erityisesti
halusin välttää, tällaista tilannetta.
Täytyy sanoa, että suomalaiset olisivat voineet
katsoa esimerkiksi Yhdysvaltoihin tai moneen muuhun maahan, jonne
tulee jatkuvasti laitonta työvoimaa, joka on huonossa asemassa
siitä syystä, että se on laittomana työvoimana
näissä maissa. Nyt muun muassa Yhdysvalloissa
on suoria mielenosoituksia ja työntekijät, meksikolaiset
erityisesti, haluavat, että heidän asemansa laillistetaan
ja heidän sosiaalinen asemansa tällä tavalla
pyritään turvaamaan.
Tietysti kokoomuksessa ymmärsimme tämän, että on
tärkeätä, että laitonta työvoimaa
maassa ei ole, koska se on kaikkein paras tapa taata näille
henkilöille kohtuullinen toimeentulo ja elämisen
taso. Kaiken kaikkiaan uskoimme voimakkaasti siihen, että jos
työvoimaa tulee tänne, niin työvoima
tulee ensisijaisesti työsuhteessa, ja vaikka henkilöitä tarjottaisiinkin
työvoimapalveluina, niin varsin pian näiden henkilöiden
tultua Suomeen, jos he ovat pysyvässä työpaikassa,
he pyrkivät automaattisesti työsuhteeseen, jolloin myöskin
suomalaisen työnantajan etu on se, että nämä henkilöt
otetaan työsuhteeseen, ja tällä tavalla
voidaan sanoa, että työntekijöitten asema olisi
kaikkein paras.
Tänä päivänä, onneksi,
ministeriö mutta myöskin eduskunta on valmis tunnustamaan
sen, että virhe tehtiin silloin aikanaan, kun siirtymäaika
otettiin käyttöön, ja uskon, että nyt
työmarkkinat neutraloituvat. Mielenkiintoista oli se, että Ruotsissa
sosialidemokraattinen hallitus esitti myöskin siirtymäaikaa,
mutta siellä parlamentin enemmistö, eduskunnan
enemmistö, oli sitä mieltä, että siirtymäaikaa
ei tarvita, ja kun katsomme Ruotsia, mitään valtavan
suuria ongelmia Ruotsissa ei ole.
Kun katsomme tilannetta Englannissa tänä päivänä,
sinne on tullut 400 000 työntekijää noin vuoden
kuluessa, ulkomaista työntekijää, koska Englanti
todella vetää, ja tältä osin
täytyy sanoa, että se on lisännyt olennaisesti
Englannin taloudellista kasvua. Kaikki englantilaiset puolueesta riippumatta
ovat valmiita toteamaan sen, että työvoiman vapaa
liikkuvuus on ollut erittäin hyvä Englannille,
joten tältä osin täytyy sanoa, että kun
työvoiman vapaa liikkuvuus toteutetaan, on hyvin mahdollista,
että sillä on myöskin myönteisiä taloudellisia
vaikutuksia Suomen taloudellisen kasvun kannalta.
Täällä ed. Rönni puhui kabotaasista,
ja täytyy sanoa, että en usko, että virolaiset
ovat kovin suuri ongelma kabotaasiliikenteen kannalta. Ongelma on
enemmänkin venäläisissä ja siinä,
että venäläiset kykenevät näitä kustannuksia
polkemaan suhteellisen tehokkaasti, ja tältä osin
suomalaisella kuljetuselinkeinolla on todellisia vaikeuksia kilpailla,
ja tietysti tähän asiaan pitäisi liikenneministeriön
lupapolitiikalla pyrkiä vastaamaan, tähän
ongelmaan.
Arvoisa puhemies! Lisätäkseni vielä hieman puheenvuoroni
poliittisuutta, jotta ed. Gustafssonkin pääsee
minulle vastaamaan, haluan todeta, että mielenkiintoista
on se, että porvarit Euroopassa luottavat puolalaiseen
putkimieheen. Me olemme sitä mieltä, että jos
on hyvä työmies, osaa tehdä asiansa,
miksi emme anna hänen tehdä töitä.
Englannissa voi sanoa, että kuluttajat ovat erittäin
tyytyväisiä siitä, että siellä on
tänä päivänä paljon
puolalaisia putkimiehiä, jotka tekevät työtä ja
luotettavalla tavalla ja hyvin ammattitaitoisesti, koska tosiasiassa
englantilaisia putkimiehiä riittävästi
ei ole, koska Englannissa on tosiasiassa voimakas työvoimapula
tällä hetkellä.
No, mitä Ranskassa on tapahtunut? Ranskassa vasemmisto
ja globalisaation vastustajat ja äärioikeisto
Le Penin johdolla vastustavat tätä puolalaista
putkimiestä. He pelkäävät sitä,
että tämä puolalainen putkimies tulee
ja ottaa kaikki työpaikat, ja totuus on, se nähdään:
Ranskassa on tänä päivänä erittäin
kokea työttömyys ja erityisesti erittäin
korkea nuorisotyöttömyys. Uskon, että jos
ranskalaisetkin luottaisivat siihen, että työvoiman
vapaa liikkuvuus voi edistää talouskasvua, niin
se olisi Ranskan taloudelle suuresta hyvästä.
Tuntuukin jollakin tavalla siltä, että kun
puhutaan työväen kansainvälisestä solidaarisuudesta, niin
porvarit joutuvat kantamaan siitä tänä päivänä vastuuta,
kun vasemmistossa — täällä nyt
on niin kuin pragmaattisia edistyksellisiä demareita, jotka
ymmärtävät työvoiman vapaata
liikkuvuutta, mutta ed. Lahtelan puheenvuoroja kun kuunteli ja vasemmistoliittoa —
pelätään
ulkolaista työmiestä. Kyllä minä olen
ainakin oppinut siihen, että kansainvälinen solidaarisuus
on niin tärkeä asia, että sitä pitää puolustaa,
ja erityisesti työväen solidaarisuus. Silloin
kun vasemmisto on siitä luopunut, niin on ihan oikein,
että kokoomus on se ainoa oikea työväen
puolue, ja siitä syystä meillä oli myöskin
työväen presidentti meidän ehdokkaanamme.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan todeta, että olin
tilaisuudessa viime viikolla Euroopan neuvostossa keskustella yleisistunnossa
komission puheenjohtajan Barroson kanssa ja hänkin ilmaisi
suuren tyytyväisyytensä ja suuren ilonsa siitä, että Suomi
on niitten maitten joukossa, jotka nyt poistavat tämän
työvoiman liikkuvuuden rajoituksen, ja hänkin
uskoi, että se on hyväksi Suomelle.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä sitten analyyttisemmin palaan
ed. Sasin haavillakäyntipuheenvuoroon, kun pyydän
vielä varsinaisen puheenvuoron itselleni. Mutta pyysin
vastauspuheenvuoron lähinnä valiokunnan puheenjohtajan
roolissa siltä osin, kun ed. Sasi totesi jotenkin ajatuksellisesti näin,
että eduskunta, ja tässä tapauksessa
ehkä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
mietintö, ikään kuin tunnustaisi, että tässä on
tehty joku virhe, kun päätettiin kahden vuoden
siirtymäsäännöksistä.
Näin ei ole. Ei niin lue mietinnössä,
se ei ole työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
kanta, pikemminkin päinvastoin. Tämä kahden
vuoden määräaika on merkinnyt sitä,
että on rauhallisesti ja tietyllä tavalla turvallisesti
edetty tässä asiassa. Se, että vuokratyövoiman
käytön suhteen lähinnä Virosta
tuli ongelmia, oli odotettavissa, ja siihen valiokunta kaksi vuotta
sitten omassa mietinnössään kiinnitti
huomiota. (Puhemies: Minuutti!) Tässä olivat niin
falskeja, ed. Sasin puheessa, nämä puheet puolalaisesta
putkimiehestä; eihän kukaan järkevä (Puhemies
koputtaa) ihminen usko, että Sasi siitä huolta
kantaisi, vaan siitä, että yrittäjien
näkökulmasta halpaa työvoimaa tulee.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Sasille voisi todeta
sen, jotta tervetuloa joukkoon tummaan, nimittäin minä olen
työväenyhdistyksen puheenjohtaja, en minkään
sos.dem. työväenyhdistyksen, vaan nimenomaan työväenyhdistyksen,
niin että ei tarvitse nimeäkään
enää muuttaa, ei kun vaan kokoomusjengit sinne
mukaan, sopii jäseniksi ihan. Kokoomukselle on nimittäin
varmaan ongelma, miten se nyt muuttuu työväenpuolueeksi.
Ainakin pitää rekisteriin muuttaa kaikkien yhdistysten
nimet, jotta sinne tulee työväen-sana. Tämä siitä.
Mutta itse tähän asiakysymykseen, kun puhuitte
siitä, jotta nyt sitten kaikki työnantajat ottavat
palkkalistoilleen nämä ihmiset. En tiedä, minkä takia
tänäkin päivänä puhutaan,
jotta täällä Helsingin seudulla on 10 000—20 000
ihmistä, jotain tämmöistä, keskusrikospoliisin
kaveri todisteli valiokunnassa, jotka ovat pimeää työvoimaa.
Välttämättä ne kaikki eivät
kyllä ole Virosta, ne voivat tulla mistä sattuu
tuolta. Elikkä sillä tavalla työnantajat
käyttävät aika (Puhemies koputtaa) härskisti
hyväksi just tätä halpaa työvoimaa
ja orjia.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin toivonut silloin, kun ed. Sasi oli
esittelevänä ministerinä, että hän
olisi paikannut nämä reiät. Eihän
vuokratyövoima ole ongelma eikä työvoima
ole ongelma, ulkomainenkaan, vaan harmaa työvoima. Sitä tänne on
pilvin pimein tullut. Te esittelevänä ministerinä annoitte
tällaisen asian sitten mennä lävitse hallituksessa
ja eduskunnassa, että näin pääsi käymään.
Te kannatte enemmän huolta siitä, että saatte
ruokapalkalla työntekijöitä tänne,
ettekä suomalaisesta työvoimasta kanna huolta.
Aivan oikein, Ranska kaatoi perustuslain nimenomaan palveludirektiiviin
perustuen, ja Ranskassa olivat sosialidemokraatit, jotka sen kaatoivat,
eli siellä kannettiin suurta huolta ranskalaisista. Minä toivoisin,
että Sasi kantaisi huolta suomalaisesta työvoimasta
eikä tänne houkuttelisi puolalaisia putkimiehiä ja
pitkin maailmaa. (Puhemies koputtaa) Tervetuloa, mutta sillä lailla,
että tulo tänne on hallittua, mutta ei näin,
että te laskette tänne harmaata työvoimaa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafsson on täällä hyvin
ja valiokuntakin luetellut niitä ongelmia, joita meillä kahden
vuoden aikana on ollut. Kyllä se osoittaa, että kun
näitä ongelmia on näin paljon, niin jotakin
vikaa lainsäädännössä,
siirtymäsäännöksissä kaiken
kaikkiaan ja siirtymäajassa ylipäätänsä,
on.
Mitä Ranskaan tulee, niin mitä enemmän
rajoittaa, mitä enemmän vastustaa globalisaatiota, sitä huonommin
maalla menee. Italia ja Ranska ovat ne oppilaat EU:ssa, joilla menee
tällä hetkellä kaikkein huonoiten. Heidän
pitäisi oppia jotakin siitä, mitä Suomessa
on tehty. (Gustafsson: Oikeistohallitukset siellä hallitsemassa!)
Mitä tulee sitten palveluitten vapaaseen liikkuvuuteen,
niin palveluitten vapaa tarjonta ei ole harmaata työvoimaa,
vaan se on silloin, kun se tapahtuu laillisesti, aivan asianmukaista.
Mitä tulee vielä ihan työntekijöihin,
niin mitä tulee virkamiehiin ja palvelualoilla oleviin
työntekijöihin, niin kyllähän
kokoomus puolustaa näitä ihmisiä, joita
hallitus on nyt tämän tuottavuusohjelman puitteissa
vähentämässä. 9 500
ihmistä ollaan vähentämässä valtionhallinnossa,
ja kokoomus on ainoa, joka näitä virkamiehiä täällä puolustaa.
Demarithan heitä ovat panemassa pellolle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan puolustaa suomalaista työtä ja
suomalaista työntekijää. Kysymys, jota
nyt käsittelemme, ei ole aivan ongelmaton. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on tehnyt todella vaikean kysymyksen äärellä töitä.
Lähtisin siitä, että suorat työsuhteet
ovat tavoiteltavin ja paras tapa torjua harmaata taloutta. Aivan
kuten täällä on tuotu esille, työntekijöitten,
jotka tulevat ulkomailta, kirjaamisen pitäisi onnistua
niin, että se on aukotonta. Kysymys verotuksesta mielestäni
pitäisi toteuttaa siinä varhaisvaiheessa. Täällä ed.
Esa Lahtela kyllä toi näkökohdan, jota
en arvannut ottaa huomioon, myöskin sosiaalietuuksista,
mutta tämä kysymys pitäisi voida selvittää,
mikä siihen olisi oikea tapa verotuksen aloittamiseksi.
Toivon, että saataisiin harmaa talous kuriin ja että valvovilla
viranomaisilla olisi riittävät voimavarat.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen selonteossa on esitetty perusteet
työvoiman vapaan liikkumisen rajoitteiden poistamiseksi.
Esitys on kannatettava. Uusien jäsenmaiden liittyessä kaksi
vuotta sitten unioniin oli perusteltua päättää seurata
työmarkkinoiden kehittymistä. Nyt, kun kaksi vuotta
on kulunut, rajoitukset voidaan purkaa. Mitään
suurta ryntäystä maahamme ei ole tullut. Toisaalta
siirtymäsäännöstä on
voinut kiertää työvoiman vuokrausyritysten
kautta. Siirtymäsäännöksillä ei
ole ollut kovin suurta merkitystä, kuten työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta mietinnössään
toteaa.
Jälkiviisaat voivat arvostella siirtymäsäännöksiä,
koska jossain mielessä siirtymäsäännökset ovat
huonontaneet tilannetta työmarkkinoilla. Työnantajan
ja työntekijän väliin on tullut turha kolmas
toimija eli vuokratyövoiman välittäjä. Jos
siirtymäsäännöksiä ei
olisi säädetty, vuokratyön välittäjiä ei
todennäköisesti olisi nykyistä määrää.
Toisaalta maat, jotka siirtymäsäännöksiä eivät
ole säätäneet, siis ainakin Ruotsi, Iso-Britannia
ja Irlanti, ovat hyötyneet taitavan työvoiman
tulemisesta maahan. Ne ovat niin sanotusti saaneet parhaat päältä.
Ulkomaiset työntekijät tulevat yleensä sellaisille
aloille, joilla on työvoimapula. Tämä koskee
esimerkiksi rakennus- ja hoitoalaa. Suomessa oli ja on edelleen
runsaasti työttömyyttä, ja sitä taustaa
vasten on ymmärrettävää, että siirtymäsäännökset
luotiin. Nyt työttömyys vähentyy, kiitos
hallituksen onnistuneen politiikan. Joillakin aloilla alkaa olla
jo työvoimapulaa.
Ensisijaisesti on työllistettävä Suomessa
olevat työttömät. Työttömien
uudelleenkoulutus on suunnattava työvoiman tarvetta vastaavasti.
Ulkomaista työvoimaa tarvitaan, jos alalla ei ole kotimaisia
ammattilaisia riittävästi. Työvoimakoulutus
on tehtävä joustavaksi ja nopeaksi. Työntekijää vailla
oleva yrittäjä ei voi jäädä pitkäksi
aikaa odottamaan uudelleenkoulutettavaa suomalaista työtöntä,
jos tarjolla on ulkomainen. Ulkomaista työvoimaa suomalaisissa
työsopimussuhteissa koskee Suomen työehtosopimusjärjestelmä,
eli palkan ja etujen periaatteet ovat kaikille samat. Samasta työstä pitää maksaa
sama palkka riippumatta kansallisuudesta. Vuokratyöfirmojen
kautta sopimuksia tosin kierretään. Valvonnan
pitää olla sillä tasolla, että harmaata
taloutta työmarkkinoilla voidaan uskottavasti vähentää.
Lainsäädäntöä, rekisteröintiä ja
tilastointia on kehitettävä ajan mukana.
Arvoisa puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
esittää mietinnössään
hallituksen selonteon hyväksymistä. Yhdyn sekä hallituksen
selontekoon että valiokunnan mietintöön.
Siirtymäajasta on syytä luopua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tästä paikaltani:
Ed. Kangas totesi, jotta Virossa on suomalaisia työnantajia,
joilta sitten suomalaiset firmat vuokraavat näitä työntekijöitä.
Se on just näin. Hän käsitti puheeni
väärin siinä mielessä, että tarkoitin
siinä puheessani sitä, jotta kuitenkin se työntekijäporukka,
mikä sieltä lähetetään,
on virolaista porukkaa, joka on oppinut määrätyille
tavoille ja kujeille, mitkä siellä on olemassakin.
Meillä Suomessa ollaan ilmeisesti aika sinisilmäisiä,
vaikka meillä on eriväriset silmät monessa
tapauksessa, mutta jossakin mielessä liian sinisilmäisiä.
Me uskomme monia asioita, jotta kaikkialla ihmiset ovat rehellisiä ja
tämmöisiä hyväntahtoisia, niin
kuin suomalaisista suuri osa, mutta meissä suomalaisissakin
on aika veijareita seassa. Sen takia ainut tapa, millä tämä pimeä työ saadaan
kuriin ja tämän tyyppinen toiminta, jota tässä nyt
on nähty, on se, että pitää olla
tiukat säännökset ja valvonta, niin kuin
tässä on nyt tullut esille.
Minä odotan kyllä nyt tämän
kevään aikana, niin kuin totesin tuolla aikaisemminkin,
jotta hallitus tuo nyt esityksen, jolla tämä Ulteva
saadaan käytännön lihaksi siten, jotta
nämä rekisteröinnit ja valvonta ja kontrolli
saadaan siten toimimaan Suomessa, jotta tämmöistä välistävetoa
ei ole olemassa tässä mitassa. Aina tulee jonkun
verran olemaan semmoista toimintaa, se pitää meidän tunnustaa,
mutta tässä mitassa, mitä tällä hetkellä on,
se on liian paljon.
Timo Soini /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Kuuntelin tuolla työhuoneessa
tätä vapaan liikkuvuuden ylistystä ja
suuren rahan ylistystä ja täytyi tulla tänne
taas tästä EU:sta hieman puhumaan. Siis tässä nyt
näkyy jälleen se, että Euroopan unionille
rahanteko on kaikki kaikessa ja liikkuvuus, niin rahan liikkuvuus
kuin yksilöiden kuin tavaroidenkin liikkuvuus, bisnes ensin ja
sitten vasta työmies. Näinhän tämä tässä menee.
Ja kun ajatellaan nyt sitten näitä talouden dynamiikkoja,
joista ed. Sasi täällä puhui, Ruotsista
ja Englannista, Isosta-Britanniasta, kyllähän
se talouden dynamiikka perustuu siihen, että niillä on
oma valuutta, ja siihen, että niiden korkotaso on vielä alhaisempi
kuin tämän kolhoosin korkotaso EU:ssa. Siitähän
tässä on kysymys. Ja miksi taas Irlanti pärjää?
Se pärjää sen takia, että sillä on
paljon amerikkalaista rahaa, monikansallisia amerikkalaisia yhtiöitä.
Sillä ei ole EU:n kanssa mitään tekemistä.
Jokainen talous, joka on irti tästä kolhoosin
pakkopaidasta, Norja, Sveitsi, nämä kaikki maat,
niillä menee kaikille paremmin kuin EU:n ytimessä olevilla
saksoilla, italioilla ja ranskoilla ja tulee menemään
jatkossakin, koska EU on haitallinen, se on ylisääntelevä,
se on kelvoton ja se linkuttaa kohti hautaansa.
Sen takia hieman ihmettelen, arvoisa rouva puhemies, kokoomusta,
joka nyt ainakin on esiintynyt jonkinnäköisenä isänmaan
ystävänä. Se on kaikista notkein ja nöyrin
EU:n nuoleskelija, jos näin voi sanoa. Ei kritiikin sanaa.
Joka ikinen kannattaa kuolleen perustuslakiraadon ratifiointia notkeaselkäisenä ja
sitten esiintyy milloin maatalouden ystävänä,
milloin, niin kuin ed. Sasi äsken, työmiehen ystävänä.
Kyllä täytyy sanoa, arvoisa rouva puhemies, että siirtymälain kohdalla
se varovaisuus, mikä siinä oli, oli aivan hyvästä.
Se on järkevää. On ihan turha lähteä tällaisella
"takki auki" -politiikalla. Vähempikin into riittää,
sanoi Tuntemattomassa sotilaassa Lahtinen, ja totisesti riitti.
Eli kyllä kannattaa aina vähän funtsia
ja katsoa.
No sitten me täällä kovasti olemme
puolalaisten putkimiesten, lääkäreiden
ja sairaanhoitajien perään. Aivan varmasti köyhät
Puolassakin olisivat lääkäreidensä perään,
Virossa lääkäreidensä perään.
Nyt EU-maat, niin Britannia kuin muut, Suomi siellä, ovat
valmiita riistämään siellä koulutetun
työvoiman ja tekemään täällä fyrkkaa. Kyllä tässä kansainvälisen
solidaarisuudenkin jossain mitassa luulisi olevan olemassa, mutta
ei rahalla ole isänmaata, ja koko maailmasta on tullut
markkinahuone, jolla ensimmäinen ja ainoa päämäärä on
tehdä rahaa ja vielä enemmän rahaa. Ja
se on tämän EU:n idea. Kas kun sitä ei
vasemmistossa ole vielä ymmärretty.
Siis EU:nhan perustivat saksalaiset pankkiirit ja ranskalaiset
sosialistit. Poliittinen ja taloudellinen valta annettiin suurelle
rahalle ja byrokratian valta sosialisteille. Ja siellä se
pieni ihminen sitten kieppuu. (Ed. Gustafsson: Ne kuuluvat sosiaaliseen
ulottuvuuteen!) — Ed. Gustafsson, ei EU:hun tule ikinä sosiaalista
ulottuvuutta. (Ed. Gustafsson: Me taistelemme sen ulottuvuuden puolesta!) — Aivan,
kyllä, mutta kuuntelitte ed. Sasia. Ed. Sasi kertoi sen,
mitä EU on ja minkälaisena se näyttäytyy.
Tällainen on EU ja tällaisena se tulee pysymään.
Sääntely pois. Kaiken alla nyt tässä uudessa
perustuslaissa, ed. Gustafsson, tulee olemaan palveluiden ja tavaroiden
ja pääoman vapaa liikkuminen. Kaikki on sille
alisteista, kaikki, sosiaalipolitiikka, veropolitiikka, kaikki.
Ensin tulee raha, sitten tulee raha, ja sitten tulee raha, ja sitten
tulee joku komitea. Mutta kun pistetään komitea
suunnittelemaan hevosta, niin siitä tulee kameli, ja sellainen
Euroopan unioni on.
Mutta, arvoisa rouva puhemies! Suomalaista duunaria on puolustettava.
Se on meidän suomalaisten tehtävä. Ja
nyt me olemme täällä aika karmaisevassa
tilanteessa jatkossa. Meillä ei ole devalvaatiomahdollisuutta.
Emu-jäsenyys tekee nyt suomalaiselle duunarille sen, minkä EU-jäsenyys
teki talonpojalle. Meiltä menee kiinni näitä tehtaita
yksi toisensa jälkeen. Näin tulee käymään.
Ruotsalaiset, englantilaiset ostavat meidän firmamme. Ruotsalaiset
ovat ostaneet Telia-Soneran, MTV:n. Englantilaiset ostivat Kampin kauppakeskuksen
ja kohta ostavat Espoosta. Siellä on Iso Omena jo myyty
ja Lippulaiva on seuraavana. Me olemme kohta hyyryläisiä omassa
maassamme, koska kansainvälinen pääoma hakee
sieltä tuoton, mistä se saa, ja tuottotavoite on
20 prosenttia. Ja jos ei se toteudu, niin firmat lähtevät
ulos. 10 prosenttia riittäisi. Se työllistäisi
ihmiset ja näin pois päin.
Ja kaikki tämä työvoiman vapaa liikkuvuus, nämä siirtymäsäännökset,
ne ovat kaikki alisteisia tälle isolle päämäärälle,
rahan tekemiselle ja vielä enemmän rahan tekemiselle.
Siksi vapaata liikkuvuutta kannatetaan, ja siellä saa ay-liike tulla
jäsenkirjoinensa ja kansainvälisen solidaarisuuden
kanssa. Se on aina askeleen perässä.
Siitä tässä on kysymys, että kun
tulee ulkomaalainen duunari, hän menee töihin,
ei hän ammattiliittoon liity. Hän menee töihin,
hän on riippumaton, hän on riippumaton kaikesta
muusta paitsi itsestään. Ei hän järjestäydy.
Suomessa ja Ruotsissa ja monessa pohjoismaassa tullaan näkemään,
että meidän järjestäytymisasteemme menee
sinne, missä se Keski-Euroopassa on. Sitä se yhdentyminen
on, eli rikkaiden maiden köyhät auttavat köyhien
maiden rikkaita. Siitähän tässä unionissa
on kysymys.
Arvoisa puhemies! Puolalaiset sinänsä ovat hyvää väkeä.
Sieltä saattaisi tulla hieman ryhtiä ja moraalista
tahtiakin tähän Suomeen. Siellä vielä jonkin
näköiset arvot ovat kunniassa, ja siellä työmiehetkin äänestävät
valtaosin oikeita puolueita.
Mutta, arvoisa rouva puhemies, sitten lopuksi pari... Arvoisa
herra puhemies! Siellä oli tapahtunut vaihdos, en huomannut,
anteeksi. — Arvoisa herra puhemies! Kun katsotaan näitä siirtymäsäännöksiä tulevaisuuteen,
siellä Turkki odottaa jo eteisessä ja valtapuolueet
kannattavat Turkin jäsenyyttä. Sitten tulee työvoimaan
liikkuvuutta. Voi sanoa, että sitten ovat junat täynnä ja lentokoneet
täynnä. Mutta, arvoisa puhemies, eikö sitten,
kun on Turkki, islamilainen Turkki, niin miksei juutalainen Israel?
Eipäs nyt lopeteta tätä liikkuvuutta
alkuunsa, vaan islam, juutalaiset ja katolilaiset — sitten
me vasta olemme kunnon sekasotkussa, kun kaikki on vapaata, ei ole mitään
rajoja. (Ed. Gustafsson: Koko maailma yhteen!) — Koko maailma
on yhteinen ja rahalle alisteinen, ed. Gustafsson. — Työväenliikettä tullaan
vielä todella tarvitsemaan, mutta nyt se on Brysselin sylikoira.
Se ei ole taisteleva työväenliike eikä mikään
sellainen, vaan se on sylikoira, alistunut, hieman nukkavieru ja
elää menneisyydessä. Nyt täytyy
elää tulevaisuudessa, ja se tulevaisuus tulee
vain, jos puolustaa suomalaista duunaria.
Arvoisa puhemies! Olen kyllä hieman skeptinen tämän
auvoisen tulevaisuudennäkymän suhteen tästä työvoiman
vapaasta liikkuvuudesta. Minä kun katson, että kun
kontrolli annetaan pelkästään suurelle
rahalle, niin sitä ei pystytä silloin suitsimaan.
Ja kun siihen menevät nämä tuottotavoitteet
ja muut, niin yhä enemmän firmat lähtevät
pois Suomesta. Meillä tulee olemaan täällä keskenämme
melkoisesti tilaa jatkossa, jos tämä meno jatkuu.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän alkuun haluan
todeta, että näin pitkään piti
tätä keskustelua kuunnella, ennen kuin tuli todellinen
uutinen ed. Soinin puheenvuorossa äsken. Olin kuulevinani,
että hän ehdotti jäsenyysneuvottelujen
aloittamista Israelin kanssa. Sehän tietysti olisi aikamoinen
pommi, jos tämmöinen voisi tapahtua.
Herra puhemies! Nyt käsitellään kuitenkin tätä valtioneuvoston
selontekoa siirtymäaikalaista. Kaksi vuotta sitten hyväksytyssä laissahan
rajoitettiin työntekijöitten vapaata liikkuvuutta
uusista jäsenvaltioista vanhojen jäsenvaltioitten suuntaan.
Tämän lain valmistelun yhteydessä nostettiin
tuolloin kaksi vuotta sitten esille monia uhkakuvia, mitä tästä työvoiman
vapaasta liikkuvuudesta voisi seurata. Eräs uhkakuva oli se,
että jos työsuhteen ehtojen valvonta ei ole kunnossa,
halpa työvoiman käyttö voi syrjäyttää kotimaisen
työvoiman, siis jopa monelta alalta Suomessa, ja kokonaiset
toimialat uhkaavat siirtyä ulkomaisten toimijoiden hoidettavaksi.
Tämä on faktaa kahden vuoden takaa, mitä meille
maalailtiin. Pelättiin, että uusien jäsenmaiden
veroratkaisut, niiden sosiaaliturvan rahoitusratkaisut, eläkeratkaisut
ynnä muut sellaiset siirtyvät vanhoihin jäsenmaihin.
Ehkä kaiken huippuna oli SAK:n teettämä tutkimus,
jonka mukaan Suomen työmarkkinoille vyöryy 400 000
virolaista työntekijää. Tämän
asian käsittelyn yhteydessä täällä eduskunnassa
kaksi vuotta sitten Viron suurlähettiläs lähetti
meille kansanedustajille kirjeen, jossa hän oikoi näitä SAK:n
luomia uhkakuvia muun muassa siten, että hän kertoi,
että Virossa on kaiken kaikkiaan 585 000 henkilöä työelämässä.
Ja SAK maalaili uhkakuvan, että vyöryy 400 000
työntekijää Suomen työmarkkinoille. Toki
tuolloin valiokuntakin jo näki myös sen, että vuokratyön
ja aliurakoinnin yleistyessä työvoiman liikkuvuudelle
asetettua siirtymäaikaa tultaisiin kiertämään
palvelujen vapaan liikkuvuuden kautta.
Herra puhemies! Vuokratyövoiman käytön
lisääntyminen ja toisaalta suomalaisten yritysten kiinnostus
yhä enemmän siirtää toimintojaan maamme
ulkopuolelle on olennaisesti kahden vuoden kuluessa muuttanut työmarkkinatilannetta
Suomessa. Esitystä valmisteltaessa pidettiin suomalaisten
työntekijöiden edun mukaisena rajoittaa mahdollisimman
laajasti muiden EU-maiden kansalaisten pääsyä,
siis näitten uusien EU-maiden kansalaisten pääsyä,
yrityksiimme työntekijöiksi. Siihen, että samat
työt voidaankin teettää ulkomaisilla
työntekijöillä vuokrattuna työnä,
on nyt kiinnitetty onneksi erityistä huomiota. Baltian
maiden kansalaisia on kiinnostanut tosiasiassa näitten
kahden vuoden kuluessa enemmän Keski-Euroopan kuin Suomen
työmarkkinat.
Suomalainen yhteiskunta ja elinkeinoelämä pärjäävät
EU:n sisäisessä kilpailussa tietysti ja aivan
varmasti parhaiten juuri sillä tavalla, että kaikki
työntekijät ovat meillä keskenään
tasaveroisessa asemassa. Kun ulkomailta tullaan töihin Suomeen,
ollaan täällä samanlaisessa työsuhteessa,
samalla palkallakin, kuin suomalaiset työntekijät.
Rajoitusten sijaan pitää nyt keskittyä siihen,
että suomalaisten yrittäjien ja työntekijöiden
kannalta ja oikeastaan koko yhteiskunnan kannalta tärkeintä on
suojata kotimaista työllisyyttä sillä,
että mahdollisimman moni täällä työskentelevä muiden
EU-maiden kansalainen olisi suomalaisen lainsäädännön
ja erityisesti suomalaisten työehtosopimusten piirissä.
Vielä, herra puhemies, oikeastaan mitkään pari
vuotta sitten esitetyt uhkakuvat eivät ole sellaisinaan
toteutuneet, mutta sen sijaan kielteisiä vaikutuksia valitettavasti
toki on ilmennyt monia. Kun lainsäädännöllä estettiin
yrittäjiä palkkaamasta ulkomaisia työntekijöitä normaaliin työsuhteeseen,
samalla edistettiin sitä, että yritykset ovat
siirtäneet työtä esimerkiksi Viroon ja vieläkin
kauemmaksi. Siispä tavoitteet ja tulokset ovat menneet
ylösalaisin. Meiltä on tosiasiassa ehkäpä tämän
siirtymälain takia kadonnut monta yritystä. Mene
ja tiedä. Uudet jäsenmaat ovat kokeneet tulleensa
EU-kansanäänestyksessä luvatuista lupauksista
petetyiksi, koska silloin jäsenyyttä markkinoitiin
niille aivan toisin puhein. Monet vanhat EU-maat ovat niiden mielestä tavallaan
pettäneet uudet hakijamaat. Ruotsissakin Perssonin hallitus
esitti samanlaista siirtymäajan suojaa kuin Suomessa, mutta
Ruotsin onneksi hallituksen esitys kaatui parlamentissa. Lopputulos
on ollut Ruotsissa paljon suomalaisia parempi. Uusien jäsenmaiden
työvoimaa on pystytty tarkoituksenmukaisesti integroimaan osaksi
ruotsalaisia työmarkkinoita. Samoin Irlannissa avoimuudella
työmarkkinoilla on ollut sangen positiivinen vaikutus maan
kehitykseen.
Herra puhemies! On hyvä, että rajoitukset Suomessa
edes nyt poistuvat. Toivottavasti emme ole jääneet
liiaksi takamatkalle.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! On tietysti hyvä, että kokoomuksen
edustajat, tietysti Sasi, mutta myöskin Hemmilä,
tuovat avoimesti esille sen näkemyksen, että Suomen rajat
olisi tullut avata varsin koppavalla tavalla reilut kaksi vuotta
sitten. Ruotsihan teki näin, ja ainakaan valiokunnan saaman
informaation mukaan mitään olennaista eroa Suomen
ja Ruotsin tilanteessa ei ole. Tältä osin tällaisen
hirveän mustavalkoisen asetelman virittäminen
ei nyt hirveän objektiivista totuutta vastaa.
Haluan nyt tässä luonteeltaan hyvin henkilökohtaisessa
puheenvuorossa todeta sen, kun itse myöskin olin valiokunnan
puheenjohtajana silloin, että kun tätä siirtymäaikalakia
käsiteltiin, ihan aidosti mietittiin ja päädyttiin
kuitenkin siihen vaihtoehtoon, että on turvallisinta ja
isänmaan kannalta parasta ottaa tämä kahden
vuoden siirtymäaika tähän eli toteuttaa
hallitusti ja asteittain tämä työvoiman
vapaa liikkuvuus tältä osin. Olen sitä mieltä,
että tämä lain voimassaolo on kuitenkin
ollut tarpeen ja hyödyllinen. Esimerkiksi sen nojalla on
voitu tuhansissa tapauksissa tarkistaa, onko kyseiseen tehtävään
saatavissa kotimaista työvoimaa ja ovatko tulijoille tarjottavat
työehdot työehtosopimusten ja Suomen lainsäädännön
mukaiset. En tiedä, antaako kokoomus sitten tälle
mitään arvoa, että kannetaan suomalaisesta
työvoimasta ja sen ensisijaisuudesta huolta, koska sadoissa
tapauksissa työlupa on jouduttu eväämään,
koska sen ehdot eivät ole täyttyneet.
Valtioneuvoston selontekohan osoitti myös sen, että laki
on ollut erittäin tarpeellinen työkalu poliisille,
ed. Hemmilä, ja muille viranomaisille, jotka sen nojalla
ovat voineet torjua harmaata taloutta ja pimeää ulkomaista
työvoimaa työpaikkakohtaisilla tehoiskuilla. Uskallan
väittää täällä istuntosalissa,
että ilman tätä siirtymäaikalakia
ja sen poistamisesta käytyjä neuvotteluja ei myöskään
olisi saatu aikaan niitä parannuksia työehtojen
valvonnan resursseihin ja valtuuksiin, joista on sovittu viime tulopoliittisissa
ratkaisuissa ja nyt viimeksi tässä Ulteva 2 -työryhmässä koskien
muun muassa tilaajan vastuuta koskevaa lainsäädäntöä.
Eli mikäli rajat olisi avattu vappuna 2004, neuvottelujakaan
lisäkeinoista suomalaisten työehtojen varmistamiseksi
tuskin olisi saatu käynnistettyä, mutta en kuullut
ed. Sasin enkä ed. Hemmilän puheenvuoroissa sanaakaan
siitä, että tästä valvonnasta
ja sen voimavaroista olisi kannettu tippaakaan huolta, mikä kuitenkin
on ihan ydinkysymys harmaan talouden ja sitten ikään kuin
tämän luvattoman työvoiman hallintaan saamisessa.
Väitän, että tämä parempi
työehtovalvontaa hyödyttää sekä suomalaisia,
täällä jo asuvia ulkomaalaisia työntekijöitä että rehellisesti
toimivia kotimaisia yrittäjiä. Tämä on
koko suomalaisen yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeä asia.
Sitten, oliko muistaakseni ed. Lahtela, joka viittasi mielestäni
myöskin tärkeään näkökohtaan.
Suomalaisten enemmistö eri selvitysten ja tutkimusten mukaan
tuki tätä siirtymäaikojen asettamista.
Työllisyystilanne kaksi kolme vuotta sitten oli huononemassa
ja kääntymässä huonompaan suuntaan.
Silloinhan oli tämmöinen notkahdus ja suoraan
sanoen vähän tämmöinen epävarmuuden
aika siinä, mihin suuntaan Suomi-laiva lähtee
purjehtimaan. On helppo nyt täällä viisastella,
että olisi voitu luopua näistä siirtymäajoista,
mutta väitän, että se oli tällaista
isänmaallista toimintaa ja vahvisti kansalaisten silmissä tämmöistä legitimiteetin
säilymistä ja jotain uskoa sitten myöskin
meitä päättäjiä kohtaan.
Uskaltaisin sanoa, että nyt tämä päätös, joka
nyt tehdään, että siirtymäajoista
luovutaan, on ajoitettu varsin oikein ja voimme hyvillä mielin
tämän päätöksen nyt
tehdä.
Keskustelu päättyy.