Tarkistettu versio. 2.0
2) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle puoluerahoituksen
valvonnasta 2012
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävään
asiaan liittyen tuon esille nuorisojärjestöjen
avustukset. Ne ovat perussuomalaisia lukuun ottamatta suhteessa
kyseisten järjestöjen emopuolueiden kokoon valtakunnan
politiikassa. Esimerkiksi Kokoomuksen Nuorten Liitto sai avustusta
650 000 euroa, Demarinuoret noin 560 000, Keskustanuoret
670 000 ja Vasemmistonuoret noin 320 000 euroa.
Todella räikeä poikkeus on Perussuomalaiset Nuoret,
joille on myönnetty avustusta noin 20 000 euroa.
Jäsentä kohti tuki oli esimerkiksi Demarinuorilla
noin 120 euroa, mutta Perussuomalaisilla Nuorilla vajaa 10 euroa.
Perussuomalaiset Nuoret on aktiivinen ja nopeasti kasvava järjestö.
Vilkaisin nettisivuja, ja Perussuomalaisten Nuorten nettisivuilta
löytyy pitkä luettelo tulossa olevista erilaisista
tapahtumista. Vasemmistonuorten nettisivujen mukaan tulossa oli
yksi tapahtuma. Silti esimerkiksi Vasemmistonuoret saa 16 kertaa
enemmän tukea kuin Perussuomalaiset Nuoret. Suomen perustuslain
6 §:n mukaan ketään ei saa asettaa
eri asemaan muun muassa vakaumuksen ja mielipiteen perusteella.
Arvoisa puhemies! En ole juristi, mutta näin maallikon
silmin Arhinmäen toiminta on perustuslain 6 §:n
vastaista. Avustuksista päättävä ministeri
ei voi syrjiä yhtä järjestöä ja
siinä toimivia nuoria esimerkiksi näiden vakaumuksen
tai mielipiteiden perusteella.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja asiasta mahdollistetaan vastauspuheenvuorojen pyytäminen.
Pyydän edustajia, jotka haluavat ottaa osaa asiaa koskevaan
debattiin, ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Hyvä, että tänään
näkyy, arvoisa puhemies, kiitos. Joo, tämä on
niin selkeä laskelma. Tästä on aikoinaan
maakunnissakin puhuttu, ja tämä on todella törkeätä.
Eli siis jos kulttuuriministeri tai urheiluministeri on sitä tasoa,
ettei ymmärrä, mitä ajassa tapahtuu,
niin se on kyllä helppo havaita siinä, että kokoomuksen
johtama urheilupolitiikka on johtanut Suomen katastrofiin, niin kuin
kaikilla näillä jutuilla, ja annettu kulttuuri niin
kun sitten kokonaan Vasemmistoliitolle, että voi jakaa
paikat keskenään.
Mutta tämmöisissä asioissa, joissa
ollaan parlamentaarisuuden ja demokratian kanssa tekemisissä,
niin on todella kammottavaa, että ei niin kun hallituspuolueet
osaa pitää huolta siitä. Esimerkiksi
Yle-jaossa me perussuomalaiset kannatimme tätä Yle-veroa,
mutta silti Ylessä aikoinaan puoluepoliittisesti pistettiin
ihmiset hommiin. Nyt kun Perussuomalaisilla ei ole siellä ketään,
niin mitenkään ei Yle kunnioita perussuomalaisia
edes uutisissa. — Mutta tässä ministeri Arhinmäen
toiminta on ollut todella impotenttia.
Juho Eerola /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oli erittäin hyvä puheenvuoro Reijo
Tossavaiselta tuossa äsken. Ei ole montaa vuotta siitä aikaa,
kun itse olin perussuomalainen nuori. Nyt olen jo entinen nuori,
olen kasvanut aikuiseksi siinä suhteessa, mutta tiedän
tämän toiminnan, mikä Perussuomalaisilla
Nuorilla on, ja olen ollut perustamassa aikanaan Kymen piirijärjestöä Perussuomalaisiin
Nuoriin.
Nämä ovat käsittämättömiä nämä väitteet
siitä, että Perussuomalaisten Nuorten toiminta
olisi jotenkin vähäisempää laadullisesti
tai määrällisesti kuin muilla puolueilla.
Nämä selitykset eivät mitenkään
pidä paikkaansa. Koen hyvin vahvasti niin, että tässä ei
noudateta tasa-arvoa eikä oikeudenmukaisuutta siinä,
miten nämä rahat jaetaan. Vaikka ehkä onkin
uusi ja nuori puolue kyseessä, niin ei ole mitenkään
vähempää tämä Perussuomalaisten
Nuorten toiminta kuin muilla puolueilla, että nyt tasa-arvoa
tähän asiaan, ministeri Arhinmäki.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kaksi erillistä asiaa on minusta syytä ottaa
huomioon nyt tässä käsittelyssä ja
tässä keskustelussa.
Ensimmäinen on se, että millä perusteella
tuota rahoitusta jaetaan. Minusta tämä peruste,
millä ministeri nyt ja millä ministerit aiemmin
ovat rahoitusta jakaneet, on oikea: eli ei mennä parlamentaarisen
koon perusteella, vaan mennään toiminnan perusteella,
toiminnan laadun, laajuuden, kaiken tämän perusteella.
Olisi mukava kuulla, oletteko tästä nyt samaa
mieltä, että tämä on oikea peruste,
miksi näin tehdään. Ei ole tarkoitus,
että siellä kasvaa politrukkeja nuorisojärjestöissä,
vaan siellä on tärkeä osallisuustehtävä, kasvatustehtävä.
Nuorison aktivoimistehtävä on ihan erityyppinen
tehtävä kuin poliittisella puolueella, ja sen
vuoksi nämä kriteerit ovat oikeat.
Siihen en osaa ottaa kantaa, että onko Perussuomalaisten
Nuorten toimintaa arvioitu oikeassa laajuudessa. On muuten äärimmäisen
vakava väite, että virkavastuulla olevat virkamiehet
olisivat vääristelleet tätä valmistelua,
joka on ministerille esitetty. Jos näin on, niin tämä on
tietysti erittäin vakava asia. En siihen kyllä itse
ihan tältä istumalta usko.
Annika Saarikko /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nuorisojärjestöihinhän kohdistui
jo viime vuonna laajamittainen selvitys, joka liittyi nuorisojärjestöjen
jäsenistöihin — ja lähtökohtaisesti
kaikki nuorisojärjestöt tuon seulan läpäisivät — osana
tätä merkityksellistä avoimuuskeskustelua,
jota suomalaisen poliittisen järjestelmän suhteen
on käyty.
Itse edelleen nuorisojärjestön jäsenenä pidän kaikkien
poliittisten nuorisojärjestöjen osalta varsin
merkityksellisenä sitä, että niiden riippumattomuus
turvataan — ja nyt tarkoitan riippumattomuutta suhteessa
omaan emopuolueeseen — siksi, että nuorisojärjestöllä on
varmaan meidän kaikkien puolueissa oma erityislaatuinen piikkinä lihassa
-tyyppinen tehtävä, joka mahdollistaa uusien ajatusten
tuomisen puolueeseenkin. Enkä pidä hyvänä ajatuksena
sitä, että nuorisojärjestö ja
sen voima ja taloudelliset resurssit olisivat sidottuja siihen,
miten emopuolue menestyy eduskuntavaaleissa. Miten tällä logiikalla koskaan
mikään puolue (Puhemies koputtaa) kykenisi nousemaan
suuremmaksi?
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itsekin aikanaan nuorisojärjestön
puheenjohtajana toimineena pidän kyllä tärkeänä,
että sinänsä näistä kriteereistä keskustellaan
aika ajoin ja käydään läpi,
että mitkä ne ovat, mutta minusta se, että meillä puoluetuki on
jo tarkasti sidottu siihen, mikä on vaalien tulos — näin
pitää ollakin — mutta sitten kun mennään
tänne nuorisojärjestöihin tai vaikka
sivistysjärjestöihin, kuten vaikka Työväen
Sivistysliitto tai Maaseudun Sivistysliitto, niin en missään
nimessä pidä hyvänä, että niitten
tukea sidottaisiin vaalien tulokseen. Aina pitää pyrkiä katsomaan
erityisesti täällä nuorisojärjestöpuolella
myös näitä toiminnallisia ja laadullisia
tekijöitä. En pidä kyllä hyvänä sitä,
jos poliittisten nuorisojärjestöjen ainoa tehtävä on
vain kasvattaa putkesta toimimaan emopuolueessa, vaan pitää olla
nimenomaan tämmöisiä sivistyksellisiä ja
laajempia kasvatuksellisia merkityksiä. Mutta sinänsä pidän
hyvänä, että kriteeristöstä aina
keskustellaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä kysymys on ihan aiheellinen.
Meillä puolueiden eduskuntaryh-mien naisjärjestöjen,
taitaa olla jopa ajatushautomoiden, valtiolta saamat tuet perustuvat
parlamentaariseen voimasuhteisiin. Sitten meillä on, niin
kun täällä on sanottu, nuorisojärjestöjä,
opiskelijajärjestöjä, opintokeskuksia,
sivistysjärjestöjä, jotka ovat puolueita
lähellä tai niiden jäseniä,
ja niiden tuet taas periaatteessa ilmeisesti perustuvat vain toiminnan
määrään, laajuuteen ja laatuun.
Käytännössä kuitenkin on
aikamoista hurskastelua väittää, etteikö jaettaessa
näitä avustuksia puolueetta lähellä oleville
tai niihin kuuluville järjestöille toiminnan laajuuden
ja laadun ohella siihen tavalla tai toisella vaikuttaisi myös
puolueen valtakunnallinen kannatus ja sen toiminnan valtakunnallinen
laajuus. Eli meillä on käytännössä tällä hetkellä tämmöinen
sekamalli näiden nuorisojärjestöjen kohdalla,
jossa näyttää siltä, että toiminnallisuuden
ohella myös nämä parlamentaariset voimasuhteet
vaikuttavat, ja kyllä tässä olisi selkiyttämisen
tarvetta.
Stefan Wallin /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On äärimmäisen
positiivinen ilmiö, että lisää nuoria
tulee mukaan puoluepoliittiseen toimintaan. Se on tämän
koko alamme kannalta positiivinen asia ja myöskin kyseisen jälkikasvun
kannalta hyvä ratkaisu tulla mukaan poliittiseen nuorisotoimintaan.
Mutta tämä itse kysymys, tämä jakoperuste,
kuuluu näihin "hyvää päivää kirvesvartta"
-kysymyksiin, koska ne nousevat esille joka vaalikausi, myöskin
viime vaalikaudella, kun olin ministeri Arhinmäen kengissä ja
housuissa näitä avustuksia jakamassa. Ja väite
on aina se sama: mistä syystä ei parlamentaarisin
perustein, mikä on se oikea avain, jonka mukaan näitä lasketaan.
Kuten edustaja Puumala tuossa äsken valaisi, tähän
tietysti lasketaan mukaan laadulliset ja määrälliset
kriteerit. Jäsenmäärä on eräs
tekijä mutta myöskin toiminnan laajuus, onko piiritoimintaa,
onko julkaisuja, minkä verran henkilökuntaa. Nämä ovat
erittäin tärkeitä kriteereitä, koska
ne ovat eräs tapa, aika hyvä tapa, mitata toiminnan
laajuutta, ja tietysti myöskin tulokset ratkaisevat. Tulee
varmaan myöskin se päivä sitten, (Puhemies
koputtaa) jolloin perussuomalaiset nuoret ovat ikään
kuin toiminnan kannalta samalla tasolla kuin muut, mutta siihen
pitää pyrkiä ja siihen pitää päästä.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On kaksi tapaa: voidaan jakaa eduskuntaryhmien
koon mukaan tai sitten pitää nämä nuorisojärjestöt
itsenäisinä ja katsoa heidän omaa toimintaansa,
ja minun mielestä tämä on oma keskustelunsa.
Nyt perussuomalaisten joukoista on tullut aika kovaa kritiikkiä siitä,
onko ministeri Arhinmäki kohdellut heitä samojen
pelisääntöjen mukaan. Ja kun nyt ministeri
on itse paikalla, niin kysyn: ovatko perusteet olleet samat kokoomusnuorille, keskustanuorille,
vasemmistonuorille, perussuomalaisten nuorille, vai onko siellä erilaisilla
jakoperusteilla näitä rahoja jaettu?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen ministeri Arhinmäki,
5 minuuttia puhuja-aitiosta, ja sitten jatkamme vielä toisen
kierroksen tätä debattia.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Viime vuonna käytiin laaja keskustelu
siitä, vääristävätkö poliittiset
nuorisojärjestöt jäsenmääriään.
Silloin tehtiin hyvin laaja ja huolellinen tutkimus, jossa kaksi
korkeinta nuorisopuolen virkamiestä selvitti kaikilla keinoilla,
mitä oli käytettävissä, sen, onko
näissä poliittisten nuorisojärjestöjen
jäsenmäärissä ilmaa. Tällaisia
systemaattisia haamujäseniä ei löydetty,
ja mikä on oleellista huomata, ei niitä ole syytä kerätäkään,
koska näitä avustuksia ei jaeta jäsenmäärien
mukaan, vaan nämä jaetaan toiminnan, laadun, laajuuden,
ajankohtaisuuden perusteella.
Jos nyt katsoo näitä tänä vuonna
tehtyjä esityksiä, kuten täällä on
viitattu, nämähän esitellään
vastaavalle ministerille virkavastuulla virkamiesten toimesta ja
käydään läpi hakemukset. Jos
katsoo poliittisia nuorisojärjestöjä,
jotta saa oikean kuvan, mitä on tapahtunut, tänä vuonna viime
vuoteen nähden kokoomusnuorten, demarinuorten ja Svensk
Ungdomin avustukset laskivat ja lapsipuolella Pioneeriliiton avustus
laski.
Tänä vuonna nousivat kahden järjestön
avustukset, Perussuomalaisten Nuorten 33 prosentilla viime vuoteen
nähden, (Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä) — 33
prosentin korotus viime vuoteen nähden — ja toinen,
jolla nousi avustus viime vuoteen nähden, oli Vihreät
nuoret, jolla oli euromääräisesti korkein
korotus. Mikä oli peruste sille, että Perussuomalaisten
Nuorten tukea haluttiin nostaa näinkin paljon, peräti
33 prosenttia? En tiedä, mikä järjestö on
saanut yhtä korkean prosentuaalisen korotuksen. Syy oli
ennen muuta se, että näyttää siltä,
että Perussuomalaisiin Nuoriin jäsenmäärän
perusteella virtaa uutta toimintaa ja se on entistä aktiivisempi,
ja on hyvä, että sellaisten nuorisojärjestöjen — joiden toiminta
aktivoituu, joissa on entistä enemmän nuoria mukana — rahoitus
myös kasvaa.
Mutta sitten jos katsoo ihan niitä lukuja, mitä eri
järjestöt ilmoittavat, minkä pohjalta
tehdään päätöksiä,
Perussuomalaiset Nuoret oman ilmoituksensa mukaan viime vuonna on
järjestänyt kolme valtakunnallista tapahtumaa,
joissa on ollut yhteensä sata osallistujaa — kolme
valtakunnallista tapahtumaa ja sata osallistujaa. Tänä vuonna
tuen taso on 20 000 euroa. Onko se paljon vai vähän,
sen voi jokainen näihin lukuihin verrattuna viitata. (Pertti
Virtanen: Miljoona vasemmistoliitolla!) Jos katsoo myös
sitä määrää, minkä verran
perussuomalaiset nuoret hakivat ylipäätänsä avustusta,
perussuomalaiset nuoret hakivat toimintaansa avustusta 55 000
euroa, joten jo tällä perusteella voidaan tulkita,
että perussuomalaiset nuoret itsekin lähtevät
siitä, että heidän toiminnan laatu ja
laajuus eivät millään tavalla ole vastaavia
esimerkiksi keskustanuoriin, kokoomusnuoriin tai demarinuoriin verrattuna, jotka
täällä on nostettu esiin. (Pertti Virtanen:
Eivät uskoneet saavansa!)
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
periaatteeseen, pitääkö nämä rahat
jakaa parlamentaarisesti: Nuorisojärjestöille
jaettavat tuet jaetaan veikkausvoittovaroista. Perussuomalainen
puolue on tähän asti ollut hyvin tiukka siinä,
että rahoja ei pitäisi jakaa poliittisin perustein
kuin hyvin, hyvin rajatuissa asioissa. Veikkausvoittovaroista ei
voi jakaa puoluetukea. Niistä jaetaan avustusta nuorisojärjestöille,
nuorten aktivointiin, nuorten toimintaan laadun ja laajuuden perusteella.
Osa nuorisojärjestöistä on puolueeseen tiiviisti
yhteydessä, ovat puolueiden jäseniä,
toiset poliittisista nuorisojärjestöistä ovat
täysin itsenäisiä.
Voiko siis täysin itsenäisen järjestön
avustuksen tasoon vaikuttaa se, mikä on puolueen kannatus
kulloisissakin vaaleissa eduskunnassa? Minun mielestä sen
ei pidä vaikuttaa vaan toiminnan laajuuden ja laadun. Toinen
kysymys on se, pitääkö laadukasta, laajaa
valtakunnallista nuorisotyötä tekevää järjestöä palkita
tai rangaista sen mukaan, miten sitä lähellä oleva
puolue menestyy. Esimerkiksi olisiko Keskustanuorilta viime vaalien
jälkeen pitänyt tehdä roima leikkaus
tukiin vain sen vuoksi, että emopuolue ei onnistunut vaaleissa?
Tai pitääkö Perussuomalaisilta Nuorilta
nostaa, vaikka ei ole toimintaa, tukea vain sen vuoksi, että puolue
menestyy, ja jos seuraavissa vaaleissa tulee takapakkia, viedä nämä rahat
pois? Se ei ole kestävää, pitkäjänteistä nuorisotyön
tukemista.
Kriteerit ovat kaikille samat, joilla näitä järjestöjä arvioidaan,
ja sen pohjalta tehdään nämä päätökset.
Reijo Tossavainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puheenjohtaja! Arhinmäki puhui äsken
kauniisti toiminnan laajuudesta. Äsken, puoli tuntia sitten,
katsoin vasemmistoliiton Vasemmistonuorten nettisivuja tulossa olevista tapahtumista.
Siellä oli yksi tapahtuma. Perussuomalaisten Nuorten luetteloa
en laskenut, montako tapahtumaa, mutta noin 25—30 tapahtumaa
oli tulossa. Siitä huolimatta Vasemmistonuoret saavat 16
kertaa enemmän avustusta. Mitenkä nämä asiat
ovat oikein suhteessa toisiinsa? Eivät mitenkään.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Harvoin on kuullut kohtalaisen fiksulta ministeriltä noin
epärehellistä kykenemättömyyttä tietää,
miten Suomessa parlamentarismi toimii. Jokainen sana oli hurskastelua
ikään kuin täällä olisi
ollut jotain todella lapsellisia kuuntelemassa.
Esimerkkinä siitä, kuinka niitattiin vanha
valta, on Yle. Nykyään Yleen ei tehdä poliittisia
virkanimityksiä, joten perussuomalaisia ei enää pääse
parlamentaarisessa suhteessa Yleen. Mutta kuinka kauan — kymmeniä vuosia? — meidän
on odotettava, että nämä kaikki rkp:läiset, vasemmistoliittolaiset
ja keskustalaiset kuolevat pois? Huomatkaa, emme me voi edes sitä odottaa,
koska nämä samat johtajat valitsevat uudet alaisensa
ja heidät on jo poliittisesti sinne valittu. Luuletteko,
että he valitsevat sinne perussuomalaisia? Ei, vaan tämä on
jotenkin uskomatonta, samaa hätävarjelun liioittelua
siinä, kun meille on noussut uusi poliittinen voima, että niitataan vanha
valta vielä tämänkaltaisella hurskastelulla,
mitä osoitetaan (Puhemies koputtaa) sitä kohtaan — minä olen
nähnyt netissäkin — että Perussuomalaiset
Nuoret on kaikista ahkerin poliittinen voima tänä päivänä.
Tämähän on täyttä hölynpölyä,
ministeri Arhinmäki.
Jussi Halla-aho /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin huomauttaa edustaja Puumalalle
ja ministeri Arhinmäelle, että jos perussuomalaisten
nuorisojärjestö saa julkisista varoista avustusta
10 tai 20 kertaa vähemmän kuin vastaavankokoisten
tai pienem-pien puolueiden nuorisojärjestöt, sillä ei
ole minkäänlaisia edellytyksiä palkata
henkilökuntaa, harjoittaa julkaisutoimintaa tai järjestää rahaa vaativia
yleisötilaisuuksia. Jos uuden rahan jakamisessa kriteerinä on
se, paljonko rahaa on käytetty aiemmin, niin me olemme
tavallaan itseään ylläpitävässä pattitilanteessa
maailman loppuun saakka.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy ministeri Arhinmäelle
sanoa, että kiitos, että rehellisesti kävit
tämän asian läpi täällä salissa.
Pelisäännöt ovat olleet kaikille nuorisojärjestöille
samanlaiset, ja silloin mielestäni ministeri Arhinmäki
on toiminut aivan oikein. Jos perussuomalaisten nuorilla on ollut
viime vuonna kolme valtakunnallista tapahtumaa ja niissä yhteensä sata
kävijää, niin minun mielestäni
33 prosentin lisäys on sekin jo erittäin kova,
ja jos tänä vuonna, niin kuin edustaja Tossavainen
toi esille, on 25 tapahtumaa tulossa, niin se varmasti näkyy
seuraavan vuoden jaossa, ja näin se on näkynyt
kaikilla muillakin.
Nyt se iso keskustelu, jos sitä halutaan käydä, on
se, lähdetäänkö nämä rahat
tulevaisuudessa jakamaan niin, että täällä salissa
katsotaan, kuinka monta kansanedustajaa kullakin puolueella on.
Olen aivan varma, että edustaja Virtanen viime kaudella
olisi ollut tiukasti sitä vastaan, että nämä jaetaan
eduskunnan voimasuhteiden mukaan. Mutta nyt kun he ovat tuossa voimantunnoissaan
puskasta huutelemassa, niin ollaan sitten sitä mieltä,
että tehdään mieluumminkin parlamentaaristen
voimasuhteiden mukaan nämä jaot. (Pertti Virtanen:
Mistä puskasta?)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän edustajien huomiota siihen, että parlamentaariseen
puhetapaan kuuluu teitittely ja muutoinkin sanojen valitseminen
niin, että ketään ei loukata.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Virtaselle lohduksi kuitenkin
sen verran, että ei nyt tarvitse ainakaan kuolemaan asti
odottaa. Toivottavasti meillä eläkejärjestelmä toimii
siten, että myös Yleltä päästään
eläkkeelle ihan normaalien eläkesäännösten
mukaan, jolloin sitten tätä valintaa voidaan ehkä jouduttaa,
eikä näitä ikuisuusvirkoja toivottavasti
tähän maahan luoda — ainakaan tämän
hallituksen toimesta sitä ei tulla tekemään.
Ministeri Arhinmäki hyvin kuvasi, kuinka rahanjako
suoritetaan, ja minun mielestäni on hyvä todeta
se, että rahaa jaetaan toteutuneen toiminnan perusteella,
se on oikeudenmukaista. Jos toimintasuunnitelman mukaan ennakoitaisiin
rahanjakoa, niin se olisi ennustettavuutta: ei voida varmasti sanoa,
että se perustuu tehtyyn toimintaan. Kyllä meistä varmasti
jokainen täällä pystyisi rakentamaan
semmoisia toimintasuunnitelmia, jotka eivät välttämättä toteutuisi.
Mutta oikea tapa on toiminnan mukainen rahanjako.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustaja Halla-aholla oli aivan rakentava puheenvuoro
tässä, eli minä oletan niin, että näistä kriteereistä voi
olla erilaisia mielipiteitä ja niin edelleen. Itse olen
edelleen sitä mieltä, että oikea tapa
on nimenomaan tämä toiminnan laajuus. Mutta ministeri
voisi siihen kiinnittää huomiota, että kun
tulee uusi liike, niin on aivan totta, että alkuvaiheessa
siitä helposti tulee itse itseänsä ruokkiva
kehä, että ei pääse sinne sellaisiin
summiin, millä taas pystyisi sitä toimintaa entisestään
laajentamaan. Ehkä tällaisiin tapauksiin tässä sinänsä hyvässä järjestelmässä on
syytä kiinnittää huomiota, mihin edustaja
Halla-aho minusta aivan kohtuullisen hyvällä,
reilulla tavalla tässä äsken viittasi.
Sari Palm /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin nämä jakoperusteet
perustuvat toteutuneeseen toimintaan, ja jos aktiivisuus on ainoastaan
jakopäivän jälkeen, niin se ei kyllä ole
riittävää. Nimenomaan kentälle
levinnyt aktiivinen toiminta on varmasti hyvä näyttö.
Itse ajattelen näin, että jos me pitäisimme kaikkien
lapsi- ja nuorisojärjestöjen puolta yhtä vahvasti
kuin tänään tässä keskustelussa,
niin se olisi aivan erinomaista. Toisaalta näen myös
sen, että kun samaa könttiä poliittisille
järjestöille jaetaan, niin kun on näyttöä,
kun on toimintaa, kun on tekoja, niin aivan varmasti se jakoperuste muuttuu,
mutta asiakirjoista voi käydä tutustumassa siihen,
mitä on saatu. Esimerkiksi omaan nuorisojärjestöön
lähetän aina terveisiä tässä jakopäivän
jälkeen, että kannattaa lisätä kenttäaktiivisuutta,
mennä toimimaan piireihin, tehdä, niin kuin täällä mainittiin,
esimerkiksi painotuotteita ja tutkimusta ja saada aktiivisuutta
monella tasolla aikaan.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on kovasti
viitattu siihen, että ikään kuin perussuomalaiset
nuoret vaatisivat tätä jäsenmäärän
mukaista rahan saamista tai noiden 700 000 euron tukien
saamista, kuten keskusta ja kokoomus saavat. Hehän hakivat vain,
niin kuin ministeri mainitsitte, 55 000 euroa, niinkö?
Elikkä eiväthän he ole sitä samaa edes
pyrkineet saamaan kuin muut nuoret. Perussuomalaiset saivat 20 000
euroa, ja se 33 prosentin korotus oli 5 000 euroa, ja te
tiedätte varsin hyvin, ministeri, sen, että sillä ei
edes palkata puolikasta työntekijää,
jos järjestön pitäisi jotain perustoimintaa
tehdä. Joten eiväthän järjestöt
voi kasvattaa työtä millään
tavalla, jos ne eivät saa edes yhtä henkilöä sinne
johtamaan ja rakentamaan ja kehittämään
tehtävää.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä on
täysin hurskastelua, etteivätkö perussuomalaiset
nuoret voisi saada edes kohtuullista tukea tehtävälleen, sillä onhan
siellä valtavan nopeasti kasvava nuorisojoukko, lähes
2 000 nuorta, ja pitäähän heitäkin
ohjata oikealla tavalla eteenpäin, eikö totta?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jatkamme muutaman minuutin yli puoli kahden.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puhutaan prosenteista. Niillä euromäärillä,
millä perussuomalaiset nuoret ovat toimineet, on helppo
saavuttaa 33 prosentin nousu. Se ei ole euromääräisesti
vielä lähelläkään muita.
Vanhoilla puolueilla toki kuuluu peilata siihen toteutuneeseen toimintaan,
mutta kun, kuten edustaja Puumala sanoi, tämmöinen
uusi aktiivinen porukka tulee toimintaan mukaan, niin silloin kuuluu
katsoa korostuneesti sitä toimintasuunnitelmaa, ja mielestäni
tässä kohtaa ei oikeudenmukaisuus ole toteutunut.
Avoimuutta voitaisiin lisätä myös
siinä, mitä näissä kaikissa
järjestöissä on takana ja mikä puolue
siellä on takana. Näiden lapsi- ja nuorisojärjestöjen
pitäisi ehkä ilmoittaa, mikä on keskustan
järjestö, mikä on vasemmiston järjestö ja mitkä eri
säätiöt ovat minkäkin puolueen
toiminnassa mukana. Se lisäisi avoimuutta.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Korkeasta iästäni johtuen olen
pyörittänyt monenlaista tahkoa elämäni
varrella. 70-luvulla olin mukana erään suuren
puolueen varhaisnuorisotoiminnassa Keski-Suomessa ja myöskin
valtakunnan tasolla ja myöhemmin nuorisotoiminnassa. Luulen
suunnilleen tietäväni, miten näitä avustusanomuksia
tehdään, jotta pärjätään
rahanjaossa. Jäsenmäärä, arvoisa
ministeri, joka ilmoitetaan jäsenmääräksi,
ei ole mikään dokumentti. Pitää katsoa
myöskin, paljonko tällä jäsenmäärällä on
kertynyt jäsenmaksutuloja sinne tulopuolelle. Se kertoo
todellisen jäsenmäärän. Edelleen
komppaan edustaja Zyskowiczia siinä, että kyllähän
tässä melkoista sekaannusta on nyt emäpuolueitten
ja sen erilaisten alaosastojen ja nuorisojärjestöjen
välillä, siitä ei pääse
mihinkään.
Toinen asia, arvoisa ministeri: kysyn teiltä, kontrolloiko
kukaan nuorisojärjestöjen edellisen vuoden tilinpäätöksiä,
vertaako toimintakertomusta tuloslaskelman taseeseen, vai uskotaanko siinä pelkästään
tiettyjä asioita.
Kolmanneksi: sen verran puolustan nyt ministeri Arhinmäkeä,
että virkamiehet yleensä nämä asiat
ministeriössä valmistelevat ja ministeri laittaa
vain nimensä.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oli todella surullista kuunnella tätä keskustelua,
kun ajatellaan, miten nämä vanhojen puolueitten
kansanedustajat näkevät tämmöisen
nousevan puolueen nuorisotyön ja sen tukemisen tarpeen.
Onko tarpeen, että perussuomalaiset nuoret rahoittavat
toimintaansa ja matkustamistaan nuorten kokouksiin ympäri
Suomea omasta taskustaan, kuten meistä monet viime vaaleissa
valituksi tulleet perussuomalaiset kansanedustajatkin ovat tehneet?
Itse olen ollut toiminnassa noin 17 vuotta mukana omilla rahoillani,
ennen kuin pääsin eduskuntaan, että saadaan
puolueen ääntä kuuluviin. Tuskin tässä nuorisojärjestörahoituksessa
täytyy niin kauan tehdä työtä.
Minusta hakemusten taso on ollut asiallinen, mutta siihenkään
ei ole ministeri kyennyt myöntämään
varoja. On kohtuutonta tämmöinen sorto vielä senkin
jälkeen, kun puolue on (Puhemies koputtaa) murtautunut
omilla varoillaan eduskuntaan.
Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vanhat silmäni kyllä ajattelivat, että kyllä johonkin
on menty. Tietysti aatteellista työtä ei tehdä rahalla,
mutta kun seurasin näitä tilastoja täällä,
joka ikisen puolueen nuorisojärjestöjen jäsenmäärät
viiden vuoden aikana ovat laskeneet tuhansista, yli viisituhatta.
Perussuomalaisten jäsenten määrä on
noussut 300:sta tähän päivään
yli 2 000:een, ja kehtaatte sanoa, että tämä on
oikeudenmukaista, kun meillä on 20 000 ja muut
puolueet saavat yli 600 000. Jotain pitäisi tehdä.
Varmaan meidän nuoremmekin ovat tehneet, mutta eivät
he ole heilutelleet lippuja Hakaniemen tai Paasikiven aukiolla.
Kyllä tätä toimintaa on ollut joka puolella
Suomessa. Kyllä nyt pitäisi kulttuuriministerin
vähän tarkemmin tarkistaa tätä,
jonkinlaista oikeudenmukaisuutta näissä. Vaikka,
niin kuin sanoin, tätä työtä ei
tehdä suurella rahalla vaan suurella sydämellä,
niin kyllä meidänkin pitäisi (Puhemies
koputtaa) jonkinlaiset rippeet tästä saada.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt kaikki vastauspuheenvuoroa pyytäneet ovat saaneet
vähintään yhden vastauspuheenvuoron.
Seuraavaksi 2 minuuttia, ministeri Arhinmäki, ja sen jälkeen meidän
täytyy päästää suuri
valiokunta työhön.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Edustaja Tossavainen oli vertaillut eri järjestöjen
nettisivuja. Me emme tee sitä, vaan me vertailemme asiakirjoja,
tilinpäätöksiä, toimintakertomuksia.
Ne ovat ne dokumentit, joiden pohjalta nämä päätökset
pitää tehdä.
Kun tässä nostettiin esille jäsenmäärät,
niin pitää muistaa, että tässä menevät
nyt sekaisin puolueet ja nuorisojärjestöt. Nämä eivät
ole puolueita, nämä ovat nuorisojärjestöjä.
Jotkut näistä ovat puolueen jäseniä,
toiset ovat täysin itsenäisiä, ja kaikki
muut eivät saa 600 000:ta, kuten joistain puheenvuoroista
sai semmoisen käsityksen. Myöskään
kaikkien jäsenmäärät eivät
ole laskeneet, osalla on myös noussut.
Mutta oleellinen kysymys on se, että ministeri jakaa
olemassa olevien sääntöjen perusteella
ja säännöt perustuvat siihen, että toiminnan
laatu ja laajuus ovat jakokriteereitä. Jos vaaditaan esimerkiksi
parlamentaarisia jakokriteereitä, niin silloin siitä pitää tehdä erilliset
päätökset. Olen itse kertonut, että en
kannata näitä, koska nuorisojärjestöillä pitää olla
mahdollisuus itsenäiseen toimintaan. Mutta en minä voi
myöskään jakaa ministerinä vastoin
sitä, mitkä ovat ne perusteet, joilla näitä tukia
on haettu.
Pitääkö tukea nousevia järjestöjä?
Perussuomalaiset, meillä on yksi jäsenmääräkriteeri.
Se on se, että pitää olla vähintään
tuhat alle 29-vuotiasta jäsentä. Perussuomalaiset
Nuoret itse asiassa täytti tämän kriteerin
ensimmäisen kerran viime vuonna. Siitä huolimatta
Perussuomalaisille Nuorille on annettu jo aikaisemmin tukea, koska
on mahdollisuus antaa sellaisille järjestöille,
jotka näyttävät olevan nousemassa. Eli
Perussuomalaisia Nuoria on suosittu aikaisemmin. (Naurua perussuomalaisten
ryhmästä)
Nyt on kysymys siitä, että jos... No, viime vuonna
kaikilta muilta leikattiin, paitsi perussuomalaisilta ja vihreiltä.
Toiminta ei kasvanut viime vuonna suhteessa edelliseen vuoteen,
nyt annetaan lisää. Toivon mukaan toiminta kasvaa. Tätä kautta
myös kasvavat nämä avustukset. Se on
se käytäntö, millä toimitaan.
Ne ovat ne kriteerit, joilla pitää jakaa. Jos
rahaa jaettaisiin vain sillä perusteella, minkä verran
on esimerkiksi kannatus, niin nähdään,
mihin perussuomalaiset puolueena on käyttänyt
esimerkiksi nousseet puoluetuet. Ei ostettu puoluetoimistoa lähiöstä Itä-Helsingistä
duunareiden
parista, vaan mentiin Etelä-Helsinkiin, sinne kaikkein
rikkaimmille alueille. Lounaat varmaan käydään
syömässä Chez Dominiquessa. (Pertti Virtanen:
Kyllä oot epärehellinen mies!)
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Puheenvuoro oli varsin värikäs, mutta tätä voidaan
jatkaa vielä, koska tämän asian käsittely
nyt keskeytetään ja sitä jatketaan myöhemmässä istunnossa.