2) Hallituksen esitys eduskunnalle yhdenvertaisuuslaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Minulla on ilo esitellä eduskunnalle
hallituksen esitys, joka sisältää ehdotuksen
uudeksi yhdenvertaisuuslaiksi ja useita muutosehdotuksia tasa-arvolakiin.
Kyse on yhdestä viime aikojen merkittävimmästä ihmisten
perusoikeuksien toteutumista vahvistavasta uudistuksesta. Sillä myös pyritään
osaltaan saattamaan Suomen lainsäädäntö sellaiseksi,
että Suomi voisi ratifioida YK:n vammaisten henkilöiden
oikeuksien yleissopimuksen.
Ärade talman! Jag har glädjen att för
riksdagen nu presentera regeringens proposition till ny
diskrimineringslag och flera ändringar i jämställdhetslagen.
Det är fråga om betydande förändringar
och förbättringar som gör att människors
grundrättigheter bättre än förut
kan förverkligas rent praktiskt i det vardagliga livet.
Förslaget strävar också till
att möjliggöra att Finland snart ska kunna ratificera
FN:s konvention om handikappade personers rättigheter.
Haluan ehdotetusta uudesta yhdenvertaisuuslaista nostaa esille
erityisesti kolme asiaa.
Ensinnäkin uusi yhdenvertaisuuslaki antaisi nykyistä laajempaa
ja yhtenäisempää suojaa syrjinnältä.
Nykyinen lakihan on sillä tavoin epäsymmetrinen,
että siinä kielletään syrjintä laajasti
työelämässä ja koulutuksessa,
mutta syrjintä muilla elämänalueilla
on kiellettyä vain etniseen syrjintään
perustuvana. Ei voi olla niin, että häirintä ja
syrjintä esimerkiksi elinkeinotoiminnassa on kiellettyä vain
etnisen syrjinnän osalta mutta ei vammaisuuden tai seksuaalisen
suuntautumisen osalta. Nykyistä yhdenvertaisuuslakia antaessaan
eduskunta hyväksyikin ponnen, jonka mukaan hallituksen
tuli valmistella sellainen yhdenvertaisuuslainsäädäntö,
jossa kaikki syrjintäperusteet asetetaan samanlaisten oikeussuojakeinojen
piiriin. Nyt voin ilokseni todeta, että näin on
tehty.
Toiseksi uudessa yhdenvertaisuuslaissa edellytettäisiin
viranomaisten, koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten
sekä työnantajien omatoimisesti myös
edistävän yhdenvertaisuutta. Tavoitteena on ennalta
ehkäistä syrjintää, jotta ihmiset voivat
esimerkiksi alkuperästään, uskonnostaan, vakaumuksestaan,
vammastaan tai seksuaalisesta suuntautumisestaan riippumatta opiskella,
tehdä töitä ja muutoinkin toimia yhteiskunnassa
ilman pelkoa häirinnästä ja syrjinnästä.
Kuten hyvin tiedämme, on aina parempi yrittää ehkäistä ongelmia
kuin jälkikäteen korjata niitä.
Syrjinnän ennaltaehkäiseminen on tärkeätä myös
siksi, että tutkimusten mukaan vain harva syrjintää kokenut
vie asiansa tuomioistuimeen tai muuhun viranomaiseen. Euroopan komission
eurobarometritutkimuksen mukaan Suomessa 16 prosenttia ihmisistä kokee
vuosittain tulleensa syrjityksi, siis yli 800 000 henkilöä,
mutta silti käräjäoikeuksissa käsitellään
vuosittain vain muutamia kymmeniä syrjintätapauksia.
On ihmisten oikeusturvan tosiasiallisen toteutumisen kannalta erittäin
tärkeätä, että rekrytointi-
ja muut prosessit ovat aidosti syrjimättömiä.
Ärade talman! Det föreliggande lagförslaget betonar
förebyggande arbete mot diskriminering. Det här är
mycket viktigt, inte minst på grund av att flera undersökningar
visar på hur allmänt förekommande diskriminering
på olika grunder fortfarande är i Finland. Enligt
EU-kommissionens senaste Eurobarometer-undersökning upplever
faktiskt hela 16 procent av Finlands befolkning att de årligen
har utsatts för någon form av diskriminering,
alltså över 800 000 personer. Trots det
här är det väldigt få diskrimineringsfall
som behandlas i våra domstolar. För säkerställandet
av alla individers rättssäkerhet är det
därför mycket viktigt att till exempel rekryterings- och
andra processer också i verkligheten är genuint
fria från diskriminering.
Arvoisa puhemies! Kolmas asia, jonka haluan nostaa esiin, on
ehdotus siitä, että nykyinen vähemmistövaltuutetun
virka korvattaisiin uudella yhdenvertaisuusvaltuutetun viralla.
Vähemmistövaltuutettuhan voi tänä päivänä puuttua
vain etniseen syrjintään, mutta uusi yhdenvertaisuusvaltuutettu
voisi puuttua myös esimerkiksi ikään, vammaisuuteen,
uskontoon tai seksuaaliseen suuntautumiseen perustuvaan syrjintään.
Tämä parantaisi huomattavasti syrjintää kokevien
mahdollisuutta saada neuvontaa ja saada asiansa selvitettyä.
Työelämässä uuden yhdenvertaisuuslain
noudattamista valvoisivat kuitenkin jatkossakin työsuojeluviranomaiset
ja tasa-arvolain noudattamista valvoisi tasa-arvovaltuutettu, kuten
nykyisinkin. Koska yhdenvertaisuusvaltuutettu, tasa-arvovaltuutettu
ja lapsiasiainvaltuutettu säilyisivät erillisinä viranomaisina,
pidän erittäin tärkeänä,
että niiden olisi mahdollista tehdä saumatonta
yhteistyötä. Yksi mahdollisuus on, että valtuutetut
tulevaisuudessa voisivat kuulua samaan hallinnonalaan ja ehkä he
myös voisivat toimia esimerkiksi samassa rakennuksessa.
Uudistuksessa nykyiset tasa-arvolautakunta ja syrjintälautakunta
yhdistettäisiin. Uusi lautakunta olisi niin sanotun matalan
kynnyksen oikeusturvaelin, jolla olisi toimivalta käsitellä laajasti erilaisia
yhdenvertaisuuslain ja tasa-arvolain mukaisia syrjintäasioita.
Hallitus on halunnut myös varmistaa, että uusi valtuutettu
ja uusi lautakunta saavat ne lisäresurssit, jotka he tarvitsevat
huomattavasti laajennetun mandaatin ja laajenevien työtehtäviensä hoitamiseksi.
Hallitus on tässä tarkoituksessa kehysneuvottelujen
yhteydessä varannut määrärahoja
viidelle lisäviralle tulevan yhdenvertaisuusvaltuutetun
toimistoon ja yhden lisäviran uudelle lautakunnalle.
Arvoisa puhemies! Otan seuraavaksi esille myös muutamia
keskeisiä asioita sosiaali- ja terveysministeriössä valmistelluista
tasa-arvolakia koskevista ehdotuksista.
Hallitusohjelman mukaisesti yhdenvertaisuuslaki ja naisten ja
miesten välistä tasa-arvoa käsittelevä tasa-arvolaki
säilytetään jatkossakin erillään.
Tasa-arvolain osalta kyseessä ei ole kokonaisuudistus,
vaan ehdotukset ovat enemmänkin täydennyksiä nykylakiin.
Uutta lain tasolla on, että syrjintä sukupuoli-identiteetin
ja sukupuolen ilmaisun perusteella kiellettäisiin selvästi.
Tasa-arvolain syrjintäkieltoja on käytännössä sovellettu
sukupuolivähemmistöön kuuluvien, kuten
transsukupuolisten henkilöiden, kokemaan syrjintään
jo aiemmin, mutta lainsäädäntöä selkiytettäisiin
nyt tältä osin.
Lakipaketin yhteydessä on myös tarkoitus parantaa
työpaikan tasa-arvosuunnittelua ja erityisesti palkkakartoitusta
koskevia säännöksiä. Uudistuksen
yhteydessä palkkakartoituksen sisällöstä säädettäisiin
nykyistä tarkemmin, henkilöstön osallistumis-
ja vaikuttamismahdollisuuksia korostettaisiin ja tasa-arvolakiin
lisättäisiin uusi velvollisuus tiedottaa henkilöstölle
tasa-arvosuunnitelmasta. Vastapainoksi työpaikoille ehdotetaan
mahdollisuutta harventaa suunnitteluväliä joka
toiseen vuoteen.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lopuksi todeta, että tämä hallituksen
esitys kokonaisuudessaan on merkittävä ajatellen
perusoikeuksien suojan kehittämistä maassamme.
Ärade talman! Jag konstaterar slutligen att den här
propositionen har stor betydelse med tanke på det praktiska
tillgodoseendet av de grundläggande rättigheterna
i vårt land. — Tack, kiitos.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kuuntelemme ensin edustaja Arhinmäen puheenvuoron,
ja sen jälkeen mahdollinen debatti.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri Henriksson äsken
totesi, yhdenvertaisuuslain uudistuksella on tarkoitus antaa nykyistä vahvempi
suoja syrjinnältä. Pidän tätä uudistusta
erittäin merkittävänä. Tässä kokonaisuudessa
on siis kaksi lakia: on yhdenvertaisuuslainsäädännön
kokonaisuudistaminen ja tasa-arvolakiin tehtäviä muutoksia.
Niitä on kolmen vuoden ajan yhdessä toimiessani
tasa-arvoministerinä viety eteenpäin, ja nyt tulos
on salissa keskusteltavana. Siinä on jokainen joutunut
antamaan joissain asioissa periksi, mutta oleellista on se, että iso
kokonaisuus myös tasa-arvolain kannalta ja tärkeitä asioita
saadaan edistettyä.
Ensinnäkin, syrjintä sukupuoli-identiteetin
ja sukupuolen ilmaisun perusteella kiellettäisiin selvästi
tasa-arvolaissa. Tätä tasa-arvolain syrjintäkieltoa
on sovellettu sukupuolivähemmistöihin kuuluviin
jo aikaisemmin, mutta täsmällinen kielto on silti
erittäin tärkeä. Se luo konkreettisia oikeuksia
ja velvoittaa ja toimii viestinä syrjinnän tuomitsemiseksi.
Lakiin tulee myös velvoite ennalta ehkäistä sukupuoli-identiteettiin
tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää.
Tämän tavoitteena on se, että asenteet
ja käytännöt viranomaistoiminnassa, työelämässä ja
oppilaitoksissa muuttuvat niin, että myös sukupuolivähemmistöön
kuuluvat ihmiset voivat opiskella ja työskennellä ilman
pelkoa syrjinnästä.
Toinen muutos tasa-arvolaissa on se, että tällä tasa-arvolain
muutoksella on tarkoitus parantaa työpaikan tasa-arvosuunnittelua
ja erityisesti palkkakartoitusta koskevia säännöksiä.
Tasa-arvosuunnittelu on tärkeätä, sillä sen
avulla työpaikoilla päästään
keskustelemaan naisten ja miesten tasa-arvon ja etenkin samapalkkaisuuden
toteutumisesta käytännön tasolla. Jos
katsoo selvityksiä, joita on tehty tasa-arvosuunnitelmista
ja palkkakartoituksista, niin ne osoittavat sen, että laadussa
ja kattavuudessa on ongelmia. Huomiota herättävä on
se tulos, että suuri osa kyselyyn vastanneista luottamusmiehistä ei
tiennyt, onko työpaikalla tehty palkkakartoitusta. Lain
ajatus, joka nytkin on laissa, yhdessä henkilöstön
kanssa tehdystä suunnitelmasta ei siis ole toteutunut ollenkaan
niin laajasti kuin on toivottu. Työelämän
tasa-arvoa koskevat ongelmat, kuten raskaussyrjintä ja
palkkasyrjintä, eivät ole poistuneet, vaan työtä naisten
ja miesten välisen tasa-arvon edistämiseksi on
terävöitettävä, ja tämä laki
antaa uudet mahdollisuudet palkkakartoitusten parempaan tekemiseen.
Uusissa palkkakartoitusta koskevissa säännöksissä käsitellään palkkaerojen
syiden selvittämistä ja korvaaviin toimiin ryhtymistä,
minkä myötä olisi selvempää,
että palkkakartoitus ei ole vain kuvaus naisten ja miesten
palkoista. Tarkoituksena on, että palkkakartoitus tuo esiin
mahdollisia naisten ja miesten välisiä perusteettomia
palkkaeroja ja johtaa niiden poistamiseen.
Kolmas iso asia tässä tasa-arvolain uudistamisessa
on se, että oppilaitosten tasa-arvosuunnittelua koskeva
velvoite ehdotetaan laajennettavaksi myös perusopetukseen.
Järjestelmällinen tasa-arvotyö perusopetuksessa
on itse asiassa jopa tärkeämpää kuin
ylemmillä koulutusasteilla, koska perusopetuksen aikana
tehtävillä valinnoilla on suuri merkitys jatko-opintoja
ja ammatinvalintaa ajatellen.
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ministeri Henrikssonia
yhteistyöstä, jota olemme tehneet yhdenvertaisuuslain
ja tasa-arvolain uudistamisen eteen. Ymmärtääkseni
tasa-arvolakia on yhteensä seitsemän vuotta oltu
uudistamassa ja viimeiset kolme vuotta tällä eduskuntakaudella,
ja nyt se on täällä salin käsiteltävänä.
Toivon, että uudistukset ja niiden yhteydessä käytävä julkinen
keskustelu näkyvät ihmisten elämässä myönteisinä muutoksina,
joidenka seurauksena naisten ja miesten tasa-arvo toteutuu nykyistä paremmin
ja myös eri vähemmistöihin kuuluvien
ihmisten on helpompi elää ja toimia suomalaisessa yhteiskunnassa
täysivaltaisina jäseninä ilman pelkoa,
ilman tuskaa syrjinnästä. Nämä ovat
hyvin tärkeitä asioita. Sen vuoksi on hienoa,
että tämä lakikokonaisuus on nyt saatu
eduskunnan käsiteltäväksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Otetaan debatti, ja sen jälkeen tai sen aikana ministeri
Ihalaisen puheenvuoro.
Aino-Kaisa Pekonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On kyllä syytä kiittää sekä ministeri
Henrikssonia että entistä tasa-arvoministeri Arhinmäkeä tästä esityksestä yhdenvertaisuuslaiksi.
Tämä on todella merkittävä, ja
tätä on pitkään odotettu. Esitys
vahvistaa ja asettaa tasa-arvotyön niihin kehyksiin, mitä on odotettu
jo monia vuosia.
Arvoisa puhemies! Kun täällä on työministeri paikalla,
olisin kysynyt ministeri Ihalaiselta, näkeekö hän
joitakin konkreettisia keinoja naisten ja miesten välisen
palkkatasa-arvon aikaansaamiseksi. Tämä on kysymys,
joka on puhuttanut jo vuosia.
Kristiina Salonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me suomalaiset uskomme aika laajasti tasa-arvoon
ja yhdenvertaisuuteen. Siitä huolimatta tämä laaja
arvopohjamme vaatii kuitenkin käytännössä lakia
edesauttamaan näiden arvojen toteutumista. Vaikka syrjintää Suomessakin
tapahtuu päivittäin, vain harvat ihmiset jaksavat
taistella oikeudestaan yhdenvertaiseen kohteluun. Yksin taistelu
onkin kohtuuton vaade syrjintää kokeneelle, ja
sen vuoksi on tärkeää, että meillä on
neuvontaa ja tukea, asiantuntija-apua, sitä tarvitseville.
Varsinaisessa valiokuntakäsittelyssä esille nousee
varmasti vielä monta pohdittavaa asiaa, mutta kaksi kysymystä haluaisin
ministerille tässä kohtaa esittää:
tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmat ovat teoriassa hyviä,
mutta kuinka monessa työyhteisössä ne
jäävät pölyttymään
paperipinona vain hyllylle? Toisena kysymyksenä haluaisin
kysyä: miten tämä yhdenvertaisuuslaki muuttaa
kaikkien ihmisten tasa-arvoista oikeutta avioliittoon?
Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka en ole tätä lakia
oikeastaan tutkinutkaan, meidän pitäisi jo tänä päivänä tietää,
että kaikkien ihmisten pitää olla yhdenvertaisia,
on se sitten ikään, sukupuoleen tai muuhun katsottuna,
ja sama on myös, että lain nimessä pitäisi
olla yhdenvertaisia, mutta välttämättä se
ei aina näin toteudu.
Täällä esityksessä sanotaan,
että viranomaisten tulee maahanmuuttajien ohella kiinnittää huomiota
myös saamelaisiin ja romaneihin laatiessaan yhdenvertaisuussuunnitelmia.
Tämä on ihan hyvä asia, mutta sitten
työelämässä on käytännössä sanonta,
että naisen euro on se 80 senttiä.
Ja mitä vielä tulee sitten koulutukseen, on
sillä lailla, että vaikka tavoite olisi, että esimerkiksi tämän
päivän niin sanotuilla naisvaltaisilla aloilla
olisi yhtä paljon miehiä kuin naisia, me emme varmaan
koskaan voi koulussakaan tehdä niin, että nyt
sitten määrätty osa poikia kasvatetaan vaikka
sinne sosiaali- ja terveydenhuollon alalle. Tästä me
emme koskaan pääse siihen, vaikka toivottavaa
työelämässä on, että juuri
tämmöisillä sosiaalialoilla nähtäisiin
miespuolisia henkilöitä.
Kaiken kaikkiaan tämä laki on hyvä ja
kannatettava, mutta käytännössä on
sitten niitä monia ongelmia, jotka eivät tämänkään
lain myötä vielä ratkea.
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitokset hallitukselle tästä merkittävästä yhdenvertaisuutta,
tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia edistävästä lakikokonaisuudesta.
Naisten ja miesten välinen tasa-arvo työelämässä paranee,
ja on hienoa, että sukupuoli-identiteettien syrjintäkielto
on nyt selvästi laissa.
Oli hyvä kuulla myös ministeri Henrikssonilta,
että lakimuutos edistää YK:n vammaisten henkilöiden
oikeuksien sopimuksen ratifiointia. Kysyisin tästä hieman
lisää: onko myös kehitysvammalain pakkokeinopykälän
kumoamisessa edistytty, mikä myös on tärkeää sopimuksen
ratifioimiseksi?
Lisäksi kysyisin resursseista: nimittäin kun yhdenvertaisuusvaltuutettu
varmasti tarvitsee lisää henkilötyövuosia
lain tärkeiden tavoitteiden eteenpäinviemiseen,
onko näihin hallitus mahdollisesti varautunut?
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tämä yhdenvertaisuuslaki
on nyt tässä vaiheessa. Tässä on
tehty suuri työ tämän valmistelemiseksi.
Perustuslain 6 §:ssähän määritellään,
että ihmiset ovat kaikki tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia
lain edessä, ja kun tutustuin tähän lakiin,
katsoin, että siellä tuo 5 § kertoo
yhdenvertaisuuden edistämisestä ja viranomaisten
velvollisuuksista sen suhteen. Kysynkin ministeriltä: miten
paljon tässä lain valmistelussa on otettu tämmöistä alueellista
yhdenvertaisuutta esille, ja miten arvioitte sen vaikuttavan alueellisen
yhdenvertaisuuden arviointiin? Esimerkiksi väestö ikääntyy
ja ihmiset tarvitsevat sähköisiä palveluita,
laajakaistayhteyksiä, jotka eivät ole tasavertaisia
koko maassa. Voidaanko tätä yhdenvertaisuuslakia
soveltaa näihin tapauksiin, kun arvioidaan esimerkiksi palveluiden
saatavuutta sähköisessä muodossa?
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä asia, että vammaisten
oikeuksiin ja asemaan tulee parannuksia.
Tällä hetkellä Suomessa on paljon
osatyökykyisiä, jotka ovat sekä kiinnostuneita
että motivoituneita tekemään töitä mutta
törmäävät erilaisiin esteisiin.
Pidän hyvänä ajatuksena, että vähemmistövaltuutetun
toimivaltaa laajennetaan niin, että jatkossa myös
vammaisten oikeuksien toteutumisen valvonta kuuluu hänelle.
Tämä on mielestäni erittäin
tarpeellinen uudistus, eli saadaan selkeästi yksi viranomainen,
joka valvoo vammaisten oikeuksia.
KD esitti hallitusneuvotteluissa kirjausta vammaisten oikeuksien
ratifioimisesta, ja se löytyykin sieltä, sivulta
61. Kysyn ministeri Henrikssonilta: onko ratifiointi nyt tämän
lain myötä toteutumassa tämän
hallituksen aikana, vai edellyttääkö se
vielä muiden lakihankkeiden läpiviemistä?
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tätä lakiesitystä on
odotettu kauan ja sitä on valmisteltu huolellisesti.
Lain tehokas toteuttaminen edellyttää eri
tahoille annettavaa tiedottamista ja koulutusta, ja asennemuutostakin
varmasti tarvitaan. Jatkossa on edelleen syytä pohtia,
onko järkevää, että työelämän
syrjintää valvotaan useiden eri tahojen toimesta,
sekä työsuojeluviranomaisten että yhdenvertaisuus-
ja tasa-arvovaltuutetun toimesta. Tämä jakaa käsittääkseni
myös asiantuntijoiden mielipiteitä, ja kysyisinkin
molemmilta ministereiltä: Mitä mieltä olette
tästä asiasta? Miksi päädyttiin
tähän ratkaisuun?
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
todella hyvä ja odotettu. Esityksessä on paljon
asioita luettavana, elikkä kaikkea en mitenkään
ole ehtinyt vielä edes lukea, mutta on hyvä, että vammaisten
asia tulee tässä esille, ja yhdenvertaisuuslainsäädännön
uudistaminenhan on ollut yksi edellytys sille, että Suomi
voi ratifioida YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan
yleissopimuksen. Hiljaiset ja pienet ryhmät, ikääntyneet
ja vammaiset, ottavat hyvin paljon yhteyttä ja kertovat
asioista, joita he kokevat. Siitä epätasa-arvosta,
mitä vastaan on tullut ja mitä on havainnut, totean,
että todellakin neuvoja ja jopa sitä oikeusapua
on hyvin vaikea saada, jopa löytää, ja
on tärkeää, että näitä asioita
tähdennetään ja heillä on sitten
mahdollisuus myös saada apua asioihinsa.
Kysyisin tästä yhdenvertaisuusvaltuutetun
toimenkuvasta. Sanoitte, että viisi virkaa on tulossa sinne
lisää. Kuinka paljon on odotettavissa, että tämä yhdenvertaisuusvaltuutettu
juuri korvaa esimerkiksi vanhusasiamiehen ja vammaisasiamiehen toimenkuvia,
joista on kovasti puhuttu Suomessa viime vuosina? Heillähän
ei ole tällaista toimenkuvaa, mutta työtä sitten
tulee tälle yhdenvertaisuusvaltuutetulle heidän
asioitaan selvitettäessä ja hoidettaessa.
Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hieno hetki, saamme lain, joka parantaa muun
muassa sukupuolten, seksuaalisten vähemmistöjen
ja vammaisten oikeuksia. Yhdenvertaisuus on ainakin minulle erittäin
tärkeä arvo, ja tätä lakiesitystä on
syytä meidän kaikkien puoltaa.
Tässä on myös tärkeätä se,
että tässä on vahva henki edistää yhdenvertaisuutta.
Tämä ei ole sellaista suvaitsevaisuutta, jossa
jotkut hienot ihmiset suvaitsevat toisia, vaan tällä lailla
me haluamme nimenomaan edistää yhdenvertaisuutta,
ja tätä pidän tämän
lakiesityksen ehkä kaikkein suurimpana arvona. Edistämisvelvoite
koskee niin viranomaisia, koulutuksen järjestäjiä,
oppilaitoksia kuin työnantajiakin.
Työpaikkojen yhdenvertaisuutta pidän ehkä erittäin
ajankohtaisena, tärkeänä asiana, ja tässä lailla
tulee velvollisuus 30 hengen työpaikoille, siis työnantajille,
jotka työllistävät vähintään
30 henkeä säännöllisesti, laatia
yhdenvertaisuussuunnitelma. Mutta kysyisin ministeriltä:
Miten me sitten edistämme yhdenvertaisuutta pienemmillä työpaikoilla,
koska usein ongelmia saattaa esiintyä juuri silloin, kun
on kysymyksessä pieni työpaikka, missä on
vähän ihmisiä, vähän
ehkä voimia puuttua siihen, jos esiintyy syrjintää?
Miten me edistämme yhdenvertaisuutta myös pienissä työpaikoissa?
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Seitsemän vuotta eikä suotta,
eli kansalaisten yhdenvertaisuus on myöskin tätä yhteiskuntaa
ylläpitävä ja kehittävä arvo,
ja sen eteen meidän kaikkien sopii kaikin mahdollisin keinoin
töitä tehdä. Kyllä tämä laki
kaiken kaikkiaan on kannatettava, oikeastaan voisi sanoa semmoisella
erityismaininnalla, että erityisen kannatettava.
Mielestäni lain nimi eli yhdenvertaisuuslaki kuvaa
todella hyvin sitä ajatusta, mikä täällä kaiken
kaikkiaan on takana. Sitten myöskin vähemmistövaltuutetun
virka korvataan yhdenvertaisuusvaltuutetun viralla. Se henkii tätä lain
ajatusta kaiken kaikkiaan, ja erityisen tyytyväinen olen siihen,
mikä on tullut monessa puheenvuorossa jo esille, että työpaikan
tasa-arvosuunnitelmaa ja siihen liittyvää muun
muassa palkkakartoitusvelvollisuutta täsmennetään.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Myönnän vielä puheenvuorot edustajille
Arhinmäki ja Salonen, ja sen jälkeen ministeri
Ihalainen.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkipää nosti esille
naisten ja miesten väliset palkkaerot, tämän
epätasa-arvon. Osa siitä selittyy tietysti sillä,
että naisvaltaiset alat ovat usein hoito- ja hoiva-aloja
julkisella sektorilla, jolla on pienemmät palkat. Tämän
eteen pitää tehdä töitä,
että entistä enemmän miehet hakeutuisivat
naisvaltaisille aloille ja naiset miesvaltaisille aloille.
Tässä tasa-arvolaissa on nimenomaan tämä tasa-arvosuunnittelu
peruskouluun, jolla pyritään siihen tilanteeseen,
että jo etukäteen ei olisi ajatusta siitä,
että tietyille aloille ei voi hakeutua. Tutkimukset osoittavat,
että tytöistä vain reilu 10 prosenttia
ajattelee, että on semmoisia aloja, jonne ei voisi hakeutua,
mutta pojista noin yksi kolmasosa. Tämä osoittaa,
että meillä on iso tasa-arvo-ongelma vielä.
Toinen kysymys, joka on ministeri Ihalaiselle, on se, että tässä tulee
palkkakartoitus mutta voisiko lainsäädäntöä vielä tiukentaa
sen osalta, että luottamusmiehet pystyisivät käymään
palkkoja vielä selkeämmin läpi niin,
että sieltä löytyisi, jos on tämmöisiä ei-perusteltuja
palkkaeroja naisten ja miesten välillä.
Kristiina Salonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkan vielä vähän
tästä valvonnan merkityksestä. Valvonta
on oleellinen osa lakien noudattamisessa, ja nykyisen yhdenvertaisuuslain
ongelmana on ollut juuri se, että esimerkiksi suunnitelmien
laiminlyönnistä ei ole seurannut mitään.
Käsittääkseni se on nyt nostettu tässä lakiesityksessä esille.
Myöskin keskeistä yhteiskunnassa on edelleenkin
kasvatus ja valistus. Asenteitamme on kasvatettava oikeaan suuntaan
jo lapsesta pitäen, ja sen takia onkin tärkeää,
että nyt myöskin koulutus osana tulee tämän
yhdenvertaisuuslain alle.
Työelämästä kysyisin edustaja
Mäkisalo-Ropposen tavoin: Työelämää koskevat
syrjintäkysymykset jäävät työsuojeluviranomaiselle,
ja resurssien puutteen takia näen, että se voi
olla ongelmallista. Kysyisin ministeri Ihalaiselta, onko työsuojeluviranomaisilla
riittävästi resursseja valvoa myöskin
tätä uutta lakia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen ministeri Ihalainen,
5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämän lain valmistelussa
oikeusministeriön rinnalla työ- ja elinkeinoministeriön,
sosiaali- ja terveysministeriön ja ministeri Arhinmäen
panos ovat olleet erittäin tärkeitä.
Nimittäin nämä työelämää koskevat
osiot on valmisteltu kolmikantayhteistyössä ja
työministeriön johdolla, ja itse asiassa tämän
yhdenvertaisuuslain ehkä yksi merkittävimpiä alueita
on nimenomaan sen soveltamisalue työelämässä.
Tällä lailla on siis kaksi isoa tarkoitusta:
pyrkiä yhdenvertaisuuden edistämiseen yleisesti
ottaen ja puuttua syrjintään sillä mielellä,
että oikeussuoja tulee hyvin toteutettua. Työelämän kannalta,
sen arkisen työn kannalta, se iso muutos on se, että tässä palvelusuhdelainsäädännöstä
siirretään
yhdenvertaisuuslainsäädäntöön
sellaisia kohtia, jotka liittyvät syrjintäkieltoon.
Eli selkeytetään näiden kahden lainsäädännön
eroja, ja tämähän heijastuu sitten työehtosopimuksiin
ja lakien soveltamiseen arjessa, mutta selkeyttää tätä lainsäädäntöä.
Tämä oli aika iso työ, kun tämä muutos
tässä hankkeen yhteydessä tehtiin.
Toinen merkittävä asia on juuri se, mistä täällä on
jo puhuttu, että laki edellyttää yli
30 henkilöä koskevissa yrityksissä yhdenvertaisuussuunnitelman
laatimista, joka on tämmöinen kaikkia yrityksiä ja
työnantajatahoja koskeva toimintatapasuunnitelma, joka
edellyttää sitten sitä, että nämä yhdenvertaisuusasiat
myös työelämän osalta otetaan
yrityksissä osaksi yrityksen strategiaa ja henkilöstöpolitiikkaa
ja johtamista, ja näillä on näin ollen
tämmöistä ennakoivaa, ennakolta ehkäisevää merkitystä.
Taustalla tietysti on se, että myös tämä työelämä monikulttuurillistuu ja
meidän pitää kohdata yhdenvertaisuuden
kannalta kaikki toimijat.
Kun meillä työelämässä on
nyt henkilöstö- ja koulutussuunnitelma, tasa-arvosuunnitelma
ja yhdenvertaisuussuunnitelma, ajattelen, että se tulevaisuudenkuva
on se, että ehkä meidän kannattaa näitä eri
suunnitelmia vähän koota yhteisen sateenvarjon
alle ja katsoa, että niistä muodostuu sen yrityksen
toiminnan synergian kannalta järkevän henkilöstöpolitiikan
väline, ne tukevat toisiansa, mutta tämä työ on
ehkä tässä sitten vielä edessä.
Kaikki eri asemaan asettautuminen ei ole syrjintää.
Tämä laki pitää sisällään
myös tämmöisen positiivisen erityiskohtelun,
ajatellaanpa vain ikääntyvien työntekijöiden
asemaa työllisyys- tai työmarkkinoilla, sinne
voidaan asettaa erilaisia kannustimia ja esityksiä heidän
työmarkkinoille pääsynsä suhteen,
ja sitä ei katsota syrjinnäksi.
Sitten merkittävä asia on se, että tämä luettelo syrjintäperusteista
laajenee merkittävästi. Se laajenee enempi kuin
mitä direktiivi olisi edellyttänyt: muun muassa
ammattiyhdistystoiminta, poliittinen toiminta tai sukupuolinen suuntautuminen
ja niin poispäin ovat perusteita, joista katsotaan, että jos
niitä rikotaan, se on syrjintää.
Sitten ehkä se kiteytys on se, että tämän
lain soveltamisala siis laajenee: Yhdenvertaisuuden edistämistä koskevat
suunnitelmat täytyy tehdä työyhteisötasolla,
ja näiden lisäksi tähän tulee semmoinen
mukauttamisperiaate, joka koskee nimenomaan vammaisia. Heidän
työolosuhteisiinsa liittyviä järjestelyjä täytyy
tehdä, jotta heillä on tosiasialliset edellytykset
päästä työelämään,
ja tämäkin tulee nyt näihin syrjintälainsäädännön
suojien piiriin.
Valvonnasta lopuksi haluaisin sanoa sen, että yhdenvertaisuusvaltuutetun
merkitys on tärkeä yleisten suositusten antajana,
mutta kun mennään työelämän
lainsäädännön valvonnan puolelle,
sen valvonnan suorittavat työsuojeluviranomaiset. Syy on
kuitenkin se, että se on työelämää koskien
tässä maassa kattavin verkosto, joka tätä valvontaa
pystyy tekemään. Totta kai resursseja voisi olla
enempi, mutta yhdenvertaisuusvaltuutettu ei voi antaa yksittäisissä tapauksissa arviota
vaan tämmöisiä yleisiä suosituksia,
mikä on tietysti hyvä työnjako niitten
viranomaisten kesken, jotka tätä työtä tekevät.
Molempia tarvitaan, ja se on hieno asia.
Jos puheenjohtaja sallii sitten näihin kysymyksiin
vielä vastauksia.
Palkkatasa-arvon edistämisen asiat. On viisi asiaa,
joilla voidaan edistää palkkatasa-arvoa: palkkakartoitusten
saaminen laajemmaksi eikä vain yhden toimialan tai sektorin
sisälle, tasa-arvosuunnitelmien edistäminen työyhteisöissä — niitä ei
kaikissa tänäkään päivänä ole,
vaikka laki edellyttää — tulospalkkausjärjestelmien
kehittäminen niin, että ne koskettavat myöskin
naisvaltaisia aloja, ja sitten tämä palkkaprofiili
aina on tärkeä tasa-arvon kannalta, minkälaisia
ratkaisuja tehdään, ja viimeksi tietysti sitten
se, että meillä on äärettömän
kahtiajakautuneet työmarkkinat miesten ja naisten työmarkkinoihin,
ja tämän purkaminen on keskeinen edellytys myös
sille, että palkkauksellista tasa-arvoa voidaan edistää.
Miten sitten voidaan näitä toimia edistää alle 30
henkilöä koskevissa yrityksissä? Se on
hyvä kysymys. Minä luulen, että tällä lainsäädännöllä on
kuitenkin sellainen voima, että myös näissä pienemmissä yrityksissä heidän
omien etujensakin mukaan näitä käytäntöjä varmaan
tullaan soveltamaan, ja olisikin hyvä, että me
teemme töitä, vaikka se ei ole lainsäädäntövaatimus,
jotta myös pienemmissä yrityksissä nähtäisiin
tämä yhdenvertaisuus sen yrityksenkin menestystarinaksi
ja -tekijäksi, ja sen eteen pitää tehdä tässä kovasti
työtä. — Kiitoksia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Henriksson, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Kiitos hyvistä kysymyksistä.
Tässä ihan alussa kysyttiin, vaikuttaako tämä tasa-arvolakiuudistus
tai sen täydentäminen myös tähän
avioliittolakikysymykseen. Siihen se ei vaikuta. Se avioliittokysymys
on erillisessä lainsäädännössä,
ja tämä lakipaketti ei suoranaisesti siihen vaikuta.
Siihen otetaan sitten kantaa tässä salissa, kun
tämä kansalaisaloite on käynyt sen valmistelun
läpi, mitä nyt lakivaliokunnassa tehdään.
Mutta tähän asiaan enemmänkin liittyvät
kysymykset: Tässä kysyttiin siitä, miksi
on tavallaan kaksi valvojaa. Ministeri Ihalainen jo vastasi siihen,
ja on tärkeätä todeta, että nämä eivät tule
tekemään päällekkäistä työtä.
Elikkä yhdenvertaisuusvaltuutetun toimi ja tehtävä on
tavallaan tämmöinen neuvoa-antava, ja sitten työsuojeluviranomaiset
voivat puuttua näihin yksittäisiin tapauksiin,
ja näitä molempia nyt tässä tarvitaan.
Sen takia on myös tärkeätä se,
että me onnistuimme nyt hallituksen kehysriihineuvotteluissa saamaan
aikaiseksi sen, että saadaan riittävät
resurssit. On ilmiselvää, että yhdenvertaisuusvaltuutetun
työmäärä tulee kovastikin kasvamaan, koska
syrjintäperusteet nyt ovat niin kattavia. Kun aikaisemmin
ainoastaan etnisen syrjinnän perusteella on voinut kääntyä vähemmistövaltuutetun
puoleen ja pyytää neuvoja ja apua, niin nyt kaikki
nämä, sekä vammaisuus, uskonto, rotu että kaikki
muut, tulevat tähän samaan piiriin. Sen takia
tämä on tärkeää, että onnistuttiin,
ja kiitokset myös vielä edustaja Arhinmäelle
tästä työstä, minkä hän
on ministerinä ollessaan tehnyt tämän
asian edistämiseksi.
Sitten kysyttiin tästä YK:n vammaissopimuksesta
ja sen ratifioinnista, ja se on äärettömän
tärkeä asia myös tässä kokonaisuudessa.
Edustaja Östman, joka myös kyseli tätä,
ehti jo poistua salista, mutta muun muassa edustaja Karimäelle voin
sitten kertoa, että vammaissopimuksen ratifioimiseksi tarvitaan
vielä STM:n valmistelussa oleva uudistus liittyen niin
sanottuun itsemääräämisoikeuslainsäädäntöön.
Sen tiedon mukaan, mikä minulla nyt on, uudistusta valmisteleva
työryhmä on antanut loppuraporttinsa viime viikon perjantaina
ja tätä asiaa koskeva hallituksen esitys on tarkoitus
antaa kesäkuussa ja sen jälkeen UM saattaa ratifiointia
koskevan HE:n eduskuntaan. Elikkä eletään
siinä toivossa nyt, että tämä asia
saadaan hoidettua tällä hallituskaudella, ja se olisi
erittäin hieno juttu, jos siinä onnistutaan.
Arvoisa puhemies! Tässä on myös kysytty paljon
tästä palkkatasa-arvosta. Se on varmasti niin,
että me jokainen saamme tehdä työtä sen eteen,
että me tulevaisuudessa olisimme sellaisessa Suomessa,
jossa naisten ja miesten palkkaerot eivät olisi niin isoja
kuin ne ovat tänä päivänä.
Tähän ei varmasti löydy suoranaista ratkaisua.
Niin kuin edustaja Mäkipää totesi, me
emme pysty määräämään,
että tietyn osan pojista on hakeuduttava sosiaalipuolelle.
Meillä ei ole sellainen järjestelmä kuin
eräissä maissa on, että katsotaan, että tietty
osa väestöstä kouluttautuu tiettyyn ammattiin
ja niin edelleen.
Tässä uudistuksessa on nyt tärkeintä se,
että päästään eteenpäin,
että me autamme ja parannamme heikommassa asemassa olevia
ryhmiä, että me pääsemme siihen,
että kaikkien vammaisten, maahanmuuttajien, nuorten ja
ikääntyvien mahdollisuuksia osallistua työelämään
ja muuhun yhteiskunnalliseen toimintaan edesautetaan. Tässä on
myös suuria mahdollisuuksia siihen, että lisäämällä ihmisten
oikeusturvaa, parantamalla ihmisten oikeusturvaa, me voimme myös
saada aikaiseksi säästöjä. Jos
vammaiset henkilöt, vanhemmat ihmiset myös kykenevät olemaan
aktiivisia omassa yhteisössään, pääsevät
työmarkkinoille ja niin edelleen, niin sitä kautta
edesautetaan sitä, että syrjintää voidaan välttää ja
että ihmisten arki on tasa-arvoinen kaikille.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen
esitys uudesta yhdenvertaisuuslaista ja eräiden siihen
liittyvien lakien muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan syrjintäsuojan laajentamista
ja yhtenäistämistä siten, että suoja
olisi yhtä laaja syrjintäperusteesta — muun
muassa alkuperä, ikä, vammaisuus, seksuaalinen
suuntautuminen — riippumatta. Ehdotus laajentaa yhdenvertaisuuden
edistämisvelvoitetta. Viranomaisten lisäksi myös
koulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset
sekä työnantajat velvoitetaan edistämään
yhdenvertaisuutta. Nykyinen velvollisuus koskee työn teettäjiä ja
koulutuksen järjestäjiä.
Tasa-arvolaissa esitetyt sukupuoleen perustuvan syrjinnän
kiellot laajennettaisiin koskemaan myös sukupuoli-identiteettiin
ja sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää.
Lisäksi lakia täydennettäisiin velvoitteella
ennalta ehkäistä sukupuoli-identiteettiin tai
sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää. Nykyistä oppilaitosten
tasa-arvosuunnittelua koskevaa säännöstä ehdotetaan muutettavaksi
siten, että suunnitteluvelvollisuus koskisi jatkossa myös
perusopetuslaissa tarkoitettuja kouluja ja oppilaitoksia. Esitys
siis mahdollistaa entistä varhaisemman puuttumisen syrjintään
ja lisää suvaitsevaisuutta ja yhdenvertaisuutta
kouluympäristössä.
Tämä esitys on linjassa hallitusohjelman kanssa,
ja eduskunta on edellyttänyt samansuuntaisia toimia. Esityksellä on
yhtymäkohtia myös ulkoministeriössä valmisteilla
olevaan YK:n vammaisyleissopimuksen täytäntöönpanoon.
Arvoisa puhemies! Yksi eduskunnan tärkeimmistä tehtävistä on
varmistaa, että kaikilla kansalaisilla on yhdenvertaiset
mahdollisuudet elää, opiskella ja tehdä työtä.
Tämä esitys on askel kohti entistäkin
avoimempaa ja tasa-arvoista yhteiskuntaa, ja siksi kannatan esitystä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys yhdenvertaisuuslaiksi
muodostaa tärkeän kokonaisuuden, jolla lähdetään päivittämään
lakeja, jotka koskevat ihmisten perusoikeuksia. Yhdenvertaisuuden
lähtökohdat ovat tärkeitä, ja
voidaan sanoa, että tässä asiassa käsitellään
yhteiskuntamme yhtä perusarvoa.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi yhdenvertaisuuslaki, joka tulisi voimaan siis ensi vuoden alussa.
Lain soveltamisalue laajenee käsittämään
yksityisen ja julkisen toiminnan. Kokonaisuus on kattava, ja uudistukset
käsittävät useita eri lakeja. Yhdenvertaisuuslainsäädäntöä on
valmisteltu useita vuosia, ja muun muassa järjestökenttä laajasti
on odottanut lakipaketin valmistumista varsin hartaasti. Meidän
on kyettävä kitkemään erilaiset
syrjinnän muodot yhteiskunnasta kokonaan.
Yhdenvertaisuuslain tarkoituksena on edistää yhdenvertaisuutta
ja ehkäistä syrjintää. Velvollisuutta
edistää yhdenvertaisuutta laajennetaan voimassa
olevaan lakiin verrattuna. Velvollisuus koskee viranomaisten lisäksi
koulutuksen järjestäjiä ja oppilaitoksia
sekä työnantajia. Viranomaisen velvollisuutta
laatia yhdenvertaisuussuunnitelmia myös laajennetaan — hyvä niin. Syrjinnän
määritelmää ja oikeutettua erilaista kohtelua
koskevia säännöksiä täsmennetään. Syrjintä olisi,
kuten nykyisinkin, kiellettyä muun muassa iän,
alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen,
mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen
ja muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Kohtuullisten mukautusten epääminen määriteltäisiin
syrjinnäksi. Velvollisuutta tehdä kohtuullisia
mukautuksia vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi
laajennetaan. Yhdenvertaisuuslain noudattamisen valvontaa uudistetaan
myös eräiltä osin.
Kyseinen laki tulee muun muassa meille työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaan käsittelyyn, ja olen todella tyytyväinen,
että yhteistyössä muiden käsittelyvaliokuntien
kanssa järjestämme myös julkisen kuulemistilaisuuden
heti pääsiäisen jälkeisellä viikolla
tästä kyseisestä lakipaketista.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tämä lakiesitys
on hyvä ja se edesauttaa, kuten edustaja Taimelakin tuossa
mainitsitte, vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, ne ovat kaksi sanaa, jotka monesti
menevät sekaisin, ja aina ei itsekään
muista, kumpaako pitäisi käyttää.
Yhdenvertaisuus — kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Tasa-arvo — viittaa
enemmän sitten miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon.
En malta olla tässä nyt mainitsematta vammaisiin
liittyvää asiaa, kun vuoden alusta astui voimaan
vanhuslaki, jossa lailla säädetään
vanhusneuvostot, jotka parantavat sitten ikäihmisten äänen
kuuluvuutta siellä kunnissa. Meillä on nyt tässä laissa
tällainen pieni porsaanreikäongelma, että meillä ei
ole vammaisneuvostoja vielä. Kunta voi ne kyllä perustaa,
mutta se ei ole lakisääteistä, ja tästä perussuomalaiset
ovatkin tehneet lakialoitteen. Vammaisneuvosto on hyvin tärkeä toimija
ja asiantuntija vammaisuuteen liittyvissä asioissa. Vammaisuuden
perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista säädetyn lain mukaan vammaisilla
henkilöillä ja heidän omaisillaan ja
järjestöillä tulisi olla myös
riittävä edustus siellä vammaisneuvostossa.
Eli on todella hyvä, että tämä esitys
on, ja toivottavasti myös ehkäpä tämäkin
asia saadaan tulevaisuudessa korjattua ja yhdenvertaisuus paranee
vanhusneuvoston ja vammaisneuvostojen välillä.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä yhdenvertaisuuslain
suuri muutos on erittäin merkittävä,
ja se edistää tasa-arvoa ja ennalta ehkäisee
syrjintää. Syrjintä on kiellettyä iän,
alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen,
mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen
ja muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Kohtuullisten mukautusten epääminen määritellään syrjinnäksi.
Velvollisuutta tehdä kohtuullisia mukautuksia vammaisten
henkilöiden yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi laajennetaan.
Laki on tärkeä ja hyvä kokonaisuus.
Siinä on mukana laaja-alainen yhtenäinen syrjintäkielto. Myös
koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten sekä työnantajien
edellytetään edistävän yhdenvertaisuutta.
Esimerkiksi kaikissa yli 30 hengen yrityksissä pitää jatkossa
laatia yhdenvertaisuussuunnitelma. Vähemmistövaltuutetun
virka korvataan tehtäviltään laaja-alaisemmalla
yhdenvertaisuusvaltuutetun viralla. Tasa-arvolautakunta sekä syrjintälautakunta
yhdistetään. Työelämän tasa-arvo
naisten ja miesten välillä paranee. Laki vahvistaa
työpaikan tasa-arvosuunnittelua, ja uutena velvoitteena
tulee palkkakartoitus. Naisen euro on vain 80 senttiä,
ja nyt tähän epäkohtaan vihdoin puututaan.
Arvoisa puhemies! Tasa-arvolakiin tulee uutena asiana sukupuoli-identiteettiin
ja sukupuolen ilmaisuun perustuvan syrjinnän kielto. Vihreät pitävät
tätä muutosta olennaisena ihmisarvoa parantavana
lisäyksenä, vaikka tässä olisi
voinut olla tiukempikin kirjaus syrjinnän ennaltaehkäisystä.
Toivon tässä huolellista ja laajaa eduskuntakuulemista
ja sitä, että lakia voitaisiin vielä tältä osin
eduskuntakäsittelyssä täsmentää.
On merkityksellistä, että jokainen voi elää ilman
pelkoa syrjinnästä.
Lasten ja nuorten osalta tasa-arvotyö ottaa harppauksen
eteenpäin. Oppilaitosten tasa-arvosuunnittelua koskeva
säännös ulotetaan nyt koskemaan peruskouluakin.
Vammaiset ihmiset kokevat päivittäin syrjintää esimerkiksi
palveluiden ja tilojen esteettömyyden muodossa. Vammaisten
palveluita ja ihmisoikeuksia koskevissa kysymyksissä on
tultu vuosien saatossa pienin askelin eteenpäin. Viime eduskuntakaudella
voimaan astunut vaikeavammaisten henkilöiden oikeus henkilökohtaiseen avustajaan
on hyvä asia. Sen sijaan se, että YK:n vammaisten
henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus on vielä ratifioimatta,
on meille häpeäksi. Sopimuksen ratifiointi on
loppusuoralla. Vihreät kiirehtivätkin kaikkia
tarpeellisia lainsäädäntömuutoksia,
jotta ratifiointi saataisiin tämän vuoden kuluessa
todeksi.
Oli ilo kuulla ministeri Henrikssonilta tarkemmin tästä prosessista.
Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee itsemääräämisoikeuslainsäädäntöä,
ja tavoite on saada laki eduskuntaan kesäkuussa käsittelyyn.
Tämä olisi sitten viimeinen lakimuutos, jonka
jälkeen ratifiointi voitaisiin toteuttaa. Erittäin
tärkeä unelma monelle.
Esteetön ympäristö, tärkeiden
palvelujen turvaaminen, pääsy harrastuksiin ja
kulttuurin pariin, mahdollisuus työhön ja opintoihin
sekä kohtuulliseen toimeentuloon ovat asioita, joiden mahdollistaminen
parantaa vammaisten henkilöiden ja heidän läheistensä elämänlaatua.
Nyt eduskunnalla on mahdollisuus käsitellä yhdenvertaisuutta
hyvin laajasti ja heikommassa asemassa olevien väestöryhmien
ihmisoikeuksien parantamisen kannalta. Tärkeä laki
vaatii myös resursseja, jotta hyvät tavoitteet
toteutuvat. Edistämisvelvollisuuksien laajentamisesta koituu
selvitysten mukaan valtion viranomaisille ja kunnille yhteensä yli
600 000 euron kustannukset vuosittain. Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimiston
on arvioitu tarvitsevan yhteensä kuuden henkilötyövuoden
suuruisen henkilöresurssilisän. Jo tällä hetkellä vähemmistövaltuutetulla on
ollut resurssipulaa muun muassa tärkeiden ihmiskaupanvastaisten
kysymysten hoidossa. Olikin hyvä kuulla, kun ministeri
Henriksson kertoi, että yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistoon on
tulossa viisi lisävirkaa. Tässä kohdin
on kehysriihineuvotteluissa onnistuttu. Jatkossa on tärkeää varmistaa,
että uudistuksella on riittävä rahoitus.
Kokonaisuudessaan tämä laki on merkittävä parannus.
Perusoikeudet vahvistuvat, tasa-arvo ja ihmisoikeudet koskettavat
meitä kaikkia.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Voimassa oleva yhdenvertaisuuslaki säädettiin
nopealla aikataululla vuonna 2004 EU-direktiivien voimaan saattamiseksi.
Lain säätämisen yhteydessä eduskunta
edellytti, että hallitus valmistelee esityksen sellaiseksi
yhdenvertaisuuslainsäädännöksi,
jossa lähtökohtana on suomalainen oikeusjärjestelmä ja
kaikkien syrjintäperusteiden asettaminen samanlaisten oikeussuojakeinojen
ja seuraamusten piiriin. Samalla päätettiin, että lain
voimaantulon jälkeen yhdenvertaisuuskysymyksiä on
syytä selvittää yhdenvertaisuuslaista
saatujen kokemusten pohjalta.
Voimassa olevan yhdenvertaisuuslain säätämisestä on
kulunut kymmenen vuotta. Laista on saatu kokemuksia, sen toimivuudesta
on tehty tutkimusta ja lain uudistamistarpeen laajuutta ja uudistamisvaihtoehtoja
on selvitelty. Näin on tultu siihen tulokseen, että voimassa
oleva yhdenvertaisuuslainsäädäntö on
hajanaista ja osin epäyhtenäistä. Tutkimusta
on myös tehty syrjinnän esiintymisestä.
Tutkimusten mukaan esimerkiksi 69 prosenttia suomalaisista arvioi
etniseen alkuperään perustuvan syrjinnän
olevan Suomessa yleistä. Syrjintää tapahtuu
erityisesti työelämässä.
Nyt kymmenen vuotta yhdenvertaisuuslain säätämisen
jälkeen meillä on käsissä hallituksen esitys
uudeksi yhdenvertaisuuslaiksi. Hallituksen esitys on huolellisen
valmistelun tulos. Se on oleellisesti laajempi, kattavampi ja täsmällisempi
kuin voimassa oleva yhdenvertaisuuslaki. Esitetyn yhdenvertaisuuslain
soveltamisala on nykyistä lakia laajempi. Eri perusteilla
tapahtuva syrjintä on pyritty asettamaan mahdollisimman samanlaisten
oikeussuojakeinojen ja seuraamusten piiriin. Myös yhdenvertaisuuden
edistämisvelvollisuus on voimassa olevaan lakiin nähden laajempi.
Syrjinnän määritelmää sekä syrjinnän oikeuttamisperusteita
koskevat säännökset ovat nykyistä täsmällisempiä.
Vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi
tehtäviä mukautuksia, esimerkiksi esteettömiä kulkuväyliä,
esitetään laajennettavaksi. Syrjityksi tulleiden
oikeussuojaa ehdotetaan parannettavaksi. Myös lain noudattamisen
valvontaa ehdotetaan uudistettavaksi.
Nämä ovat vain osa esitetyistä muutoksista. Pidän
näitä uudistuksia tärkeinä ja
uskon, että uudella yhdenvertaisuuslailla on todellisia myönteisiä vaikutuksia
ihmisten yhdenvertaisuuteen ja syrjimättömyyteen.
Hallituksen esityksessä todetaan ehdotetulla sääntelyllä olevan vaikutusta
esimerkiksi työelämän laatuun, mikä osaltaan
tukee pyrkimystä työurien pidentämiseen.
Ehdotetulla sääntelyllä on myönteinen
vaikutus myös esimerkiksi maahanmuuttajien kotouttamiseen
ja väestön ikääntymisen mukanaan tuomiin
haasteisiin. Yhdenvertaisuuden edistäminen koulutuksessa,
työelämässä, palvelujen tarjonnassa
ja viranomaistoiminnassa edistää kaikkien ihmisten
mahdollisuutta osallistua yhteiskuntaan ja vähentää syrjäytymistä.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Lain tehokas toteutuminen edellyttää eri
tahoille annettavaa ohjeistusta, tiedottamista ja koulutusta, myös
asennemuutosta tarvitaan. Näiden asioiden toteuttamiskeinoja
toivon valiokunnissa pohdittavan. Lisäksi on syytä pohtia
huolellisesti, miten lain toteutumista voidaan valvoa tehokkaasti. — Kiitos.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana ehdotetun lain 7 §:stä,
jossa työnantaja velvoitetaan vähintään
30 hengen yrityksissä tekemään yhdenvertaisuussuunnitelmia.
Laajennan tältä kohtaa hieman sitä asiaa:
vaikka työnantaja tietenkin velvoitetaan olemaan siinä aloitteellinen,
kyllähän tämä koko työyhteisön
asia sitä tasavertaisuutta on edistää yhdessä toimien, ja
tästä ajatus tietenkin menee siihen, että kun
se työnantaja lähtee toivon mukaan asiaa eteenpäin viemään,
siinä myöskin henkilöstön sopii
olla aktiivisesti mukana. Näinhän ei tällä hetkellä vielä valitettavasti
ole, eli kaikilla työpaikoilla ei muun muassa näitä nykyisenkään
lainsäädännön vaatimia tasa-arvosuunnitelmia
ole olemassa.
Tästä yhdenvertaisuustoiminnasta kaiken kaikkiaan
siellä työpaikalla pitää pystyä tekemään
semmoista ihan normaalia arkipäivää.
Se ei saa olla mitään hienostelevaa puuhaa. Tarkistaa sitä pitää aika
ajoin, niin kuin lakiesityksessä on todettu. Kun ihmiset
kokevat oikeudenmukaisuutta siellä yrityksissä,
kyllähän myös se yritys menestyy, eli
kyllä tämä laki niin sanotusti oikein
toimiessa luo myös tuottavuutta yrityksiin ja sitä kautta
paremmin pärjäämistä.
Tästä miesten ja naisten välisestä palkkatasa-arvosta,
eli miehen euro on 1 euro ja naisen euro on 80 senttiä.
Sehän ei ole koskematon paikka, vaan kyllä lukuisissa
eri työehtosopimuksissa siihen on yritetty puuttua ja myöskin
puututtu ja töitä sen eteen tehty. En tarkoita
tällä sitä, että siihen ei pitäisi
nyt puuttua, sehän ei ole kunnossa, mutta eihän
se kävelemätön polku tietenkään
ole tässä vuosikymmenienkään
mitassa ollut.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin puheenvuoroihin, joissa on korostettu sitä,
että tämä on merkittävä laki.
On tietysti niin, että työpaikoilla kenenkään
ei tule kokea syrjintää, on syy sitten mikä tahansa,
ja tässä on hyvin kattavasti lueteltu ne syyt.
Aivan kuten täällä ainakin edustaja Taimela
mainitsi, työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
tulee varsin perusteellisesti tätä asiaa myöskin
omalta osaltaan käsittelemään, prosessihan
on ollut pitkä, ja kiitokset myöskin ministereille
siitä, että tässä vaiheessa ollaan.
Eli pitkälti tässä on siis hyvää ja
asiaa, joka kuuluu suomalaiseen yhteiskuntaan, ja varmasti on myöskin
hyvä, niin kuin edellinen puhuja sanoi, että tätä yhdenvertaisuustyötä tehdään
sekä työnantajien että työntekijöiden
toimesta. Tämähän on erittäin
tärkeää esimerkiksi silloin, kun meillä on
työperäisiä maahanmuuttajia ja heidän
integroitumistaan suomalaiseen yhteiskuntaan, ja tiedän,
että tässä elinkeinoelämän järjestöt
ja ammattiyhdistysliike ovat yhdessä tehneet hyvää työtä.
En kuitenkaan malta olla sanomatta yhtä asiaa, joka
jälleen kerran tässä tulee vastaan. Se
on tämä raja, että 30 hengen yritys on
velvollinen tekemään tämän yhdenvertaisuussuunnitelman.
Se on hyvä, että se on 30 eikä 20 niin
kuin yt-laissa, mutta kyllä eurooppalainen käytäntö on,
että pk-yrityksen raja on 50 henkeä, ja toivoisin
kyllä, että me suomalaisessa lainsäädännössä ottaisimme
vallitsevaksi säännöksi tämän
50, koska silloin kun me olemme isossa yrityksessä, siellä on toimihenkilöitä,
on luottamushenkilöitä, jotka kykenevät
näitä töitä tekemään,
mutta mitä pienempi yritys on, sen enemmän ne
kuormittavat sitä yrittäjää,
ja mitä enemmän sitä yrittäjää kuormitetaan,
sen vähemmän meillä näitä työnantajia
ja yrittäjiä on.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän yrityskokoon ja sen
arveluun: Euroopassa yritykset ovat yleisesti ottaen suurempia kuin
Suomessa. Siitä varmaan tulee osittain tuo yt-lain 20 ja
tämä 30. Totta on, mitä edustaja Satonen
sanoi tästä, että mitä pienempi yritys,
sitä pienemmät resurssit, ja hankalampi siellä on
sitten yhdeksää hyvää kymmentä kaunista
toivoa ja varsinkaan sitten saada aikaiseksi ja tehdä,
mutta kyllä se tämä 30 henkeä minun mielestäni
on ihan passeli koko tässä laissa, tai on tarkoitettu,
että se on 30. Ymmärrykseni mukaan myöskin
sen 20 hengen yrityskoon rajalla siellä yhteistoimintalain
puolella on kyllä pystytty kohtuullisen hyvin elämään.
Keskustelu päättyi.