Täysistunnon pöytäkirja 39/2005 vp

PTK 39/2005 vp

39. TORSTAINA 14. HUHTIKUUTA 2005 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Jääluokituksen korvaaminen jäissäkulkuindeksillä väylämaksun perusteena

Kalevi Lamminen /kok:

Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintäministeri asetti tammikuussa 2004 työryhmän selvittämään väylämaksulain uudistamistarvetta. Työryhmän ensimmäinen esitys syksyllä 2004 oli perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan selvästi perustuslain vastainen, koska esityksessä olisi annettu virkamiehille liikaa harkinta- ja tulkintavaltaa jääluokkien määrittelyssä. Uudessa ehdotuksessa aluksen jääluokitus poistettaisiin väyläveron perusteista. Se korvattaisiin pelkästään aluksen konetehosta ja sen leveydestä riippuvalla jäissäkulkuindeksillä. Tämä ei riippuisi millään tavalla aluksen rungon jäävahvistuksesta. Huolehtiiko ministeri, että nämä asiat tullaan huomioimaan, kun hallitus antaa eduskunnalle uuden väyläverolakiehdotuksen?

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Tarkoitus on ilman muuta käsitellä tämä vuosikausia vellonut väylämaksuasia. Kun perustuslakivaliokunta otti sen kannan, että tämä on vero eikä maksu, se tarkoitti käytännössä sitä, että nämä perusteet eivät ole enää harkinnanvaraisia, millä väylämaksua määrätään, vaan ne täytyy hyvin tarkasti määritellä. Tässä tulee nyt olemaan tämä vaikeus, että pystymme määrittelemään ne kriteerit oikein siten, että muun muassa erilaiset jäässäkulkumahdollisuudet otetaan huomioon. Tämä asia on palautettu asiantuntijatyöryhmälle, jossa sitä paraikaa käsitellään, ja edustajan äsken mainitsema koneteho ja aluksen leveys ovat nyt niitä kriteereitä, joista on sitten ainakin julkisuudessa keskusteltu. Mutta minä lähden siitä, että tämä työryhmä tekee nyt perustellun ja oikeudenmukaisen esityksen ja siltä pohjalta sitten asia etenee hallitukseen ja eduskuntaan, ja toivon tietysti, että tämä asia ratkeaisi mahdollisimman pian.

Kalevi Lamminen /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä kuulostaa hyvältä, mutta kysyn kuitenkin vielä ministeriltä:

Lopetetaanko myöskin alusten eri konetehoilla pelaaminen aluksen miehityksen ja väylämaksun suhteen? Huolehtiiko ministeri, että tämäkin asia otetaan huomioon eduskunnalle tulevassa esityksessä?

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Katsotaan nyt, minkälainen on tämän työryhmän tekemä esitys. Minä olen siis kiirehtinyt sitä, ja siitä tietysti hankitaan kaikki asiantuntevat lausunnot, ja tältä pohjalta sanon vaan sen, että toivon, että pääsemme oikeudenmukaiseen ja toimivaan ratkaisuun, niin että tämä ongelma vihdoin viimein ratkeaisi.

Astrid Thors /r:

Värderade talman, fru minister! Måste jag tolka ert svar på det sättet att ni har uteslutit möjligheten att isklassen skulle vara en faktor som påverkar farledsavgifterna?

Skall jag tolka er på det sättet att ni kan garantera att vi snabbt får ett förslag som kan förverkligas, för enligt uppgifter i offentligheten är transporterna till Finland nu 15—20 procent dyrare än vad de varit och det finns många utländska transportörer som överhuvudtaget inte vill komma till Finland på grund av den här osäkerheten med isklassificeringen och farledsavgifterna?

Arvoisa ministeri! Onko minun pakko tulkita teitä sillä tavalla, ettei jääluokka tule olemaan väylämaksujen yhtenä kriteerinä? Se on ollut erittäin tärkeä meidän meriturvallisuudellemme. Tiedämme vain, minkälainen tilanne oli muutama talvi sitten. Jäävahvistus on erittäin tärkeä.

Oletteko tietoinen siitä ja yhdyttekö siihen käsitykseen, että meillä tällä hetkellä on 15—20 prosenttia korkeammat rahdit, koska tämä sotku jatkuu? Voitteko vakuuttaa, että saamme nämä esitykset nopeasti?

Toivottavasti minulla oli suurin piirtein samanlainen kysymys ruotsiksi ja suomeksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Voin sanoa näin, että näistä kriteereistä on vielä tällä hetkellä turha puhua. Nämä kriteerit, mitkä äsken tulivat esille, ovat niitä, jotka ovat olleet julkisuudessa eniten esillä. Minun puheitani ei tietenkään tässä vaiheessa pidä tulkita yhtään mitenkään. Minä annan työrauhan tälle asiantuntijatyöryhmälle ja vastasin tähän kysymykseen ja totesin, että tämän jälkeen asia siis saa napakan lausuntokierroksen, ja sen jälkeen toivon, että tästä tulemme saamaan oikeudenmukaisen ja hyvän esityksen.

Mitä tulee ed. Thorsin kysymykseen, kyllä minä olen näistä asioista tietoinen. Näitä on jauhettu koko tämä kaksi vuotta puolelta ja toiselta ja sitäkin ennen, niin että kyllä minä olen näistä tietoinen ja toivon todella, että pöytä saataisiin puhtaaksi. Olen tietoinen kaikista näistä erityisistä kustannuksista ja siitä, mitä hankaluuksia näistä on ollut Suomen merenkululle.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.