Kalevi Lamminen /kok:
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintäministeri asetti
tammikuussa 2004 työryhmän selvittämään
väylämaksulain uudistamistarvetta. Työryhmän
ensimmäinen esitys syksyllä 2004 oli perustuslakivaliokunnan lausunnon
mukaan selvästi perustuslain vastainen, koska esityksessä olisi
annettu virkamiehille liikaa harkinta- ja tulkintavaltaa jääluokkien määrittelyssä.
Uudessa ehdotuksessa aluksen jääluokitus poistettaisiin
väyläveron perusteista. Se korvattaisiin pelkästään
aluksen konetehosta ja sen leveydestä riippuvalla jäissäkulkuindeksillä.
Tämä ei riippuisi millään tavalla
aluksen rungon jäävahvistuksesta. Huolehtiiko
ministeri, että nämä asiat tullaan huomioimaan,
kun hallitus antaa eduskunnalle uuden väyläverolakiehdotuksen?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Tarkoitus on ilman muuta käsitellä tämä vuosikausia
vellonut väylämaksuasia. Kun perustuslakivaliokunta
otti sen kannan, että tämä on vero eikä maksu,
se tarkoitti käytännössä sitä,
että nämä perusteet eivät ole enää harkinnanvaraisia,
millä väylämaksua määrätään,
vaan ne täytyy hyvin tarkasti määritellä. Tässä tulee
nyt olemaan tämä vaikeus, että pystymme
määrittelemään ne kriteerit
oikein siten, että muun muassa erilaiset jäässäkulkumahdollisuudet
otetaan huomioon. Tämä asia on palautettu asiantuntijatyöryhmälle,
jossa sitä paraikaa käsitellään,
ja edustajan äsken mainitsema koneteho ja aluksen leveys
ovat nyt niitä kriteereitä, joista on sitten ainakin
julkisuudessa keskusteltu. Mutta minä lähden siitä,
että tämä työryhmä tekee
nyt perustellun ja oikeudenmukaisen esityksen ja siltä pohjalta
sitten asia etenee hallitukseen ja eduskuntaan, ja toivon tietysti,
että tämä asia ratkeaisi mahdollisimman
pian.
Kalevi Lamminen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä kuulostaa hyvältä,
mutta kysyn kuitenkin vielä ministeriltä:
Lopetetaanko myöskin alusten eri konetehoilla pelaaminen
aluksen miehityksen ja väylämaksun suhteen? Huolehtiiko
ministeri, että tämäkin asia otetaan
huomioon eduskunnalle tulevassa esityksessä?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Katsotaan nyt, minkälainen on tämän
työryhmän tekemä esitys. Minä olen
siis kiirehtinyt sitä, ja siitä tietysti hankitaan kaikki
asiantuntevat lausunnot, ja tältä pohjalta sanon
vaan sen, että toivon, että pääsemme
oikeudenmukaiseen ja toimivaan ratkaisuun, niin että tämä ongelma
vihdoin viimein ratkeaisi.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, fru minister! Måste jag
tolka ert svar på det sättet att ni har uteslutit
möjligheten att isklassen skulle vara en faktor som påverkar
farledsavgifterna?
Skall jag tolka er på det sättet att ni kan
garantera att vi snabbt får ett förslag som kan
förverkligas, för enligt uppgifter i offentligheten är transporterna
till Finland nu 15—20 procent dyrare än vad de
varit och det finns många utländska transportörer
som överhuvudtaget inte vill komma till Finland på grund
av den här osäkerheten med isklassificeringen
och farledsavgifterna?
Arvoisa ministeri! Onko minun pakko tulkita teitä sillä tavalla,
ettei jääluokka tule olemaan väylämaksujen
yhtenä kriteerinä? Se on ollut erittäin
tärkeä meidän meriturvallisuudellemme. Tiedämme
vain, minkälainen tilanne oli muutama talvi sitten. Jäävahvistus
on erittäin tärkeä.
Oletteko tietoinen siitä ja yhdyttekö siihen
käsitykseen, että meillä tällä hetkellä on
15—20 prosenttia korkeammat rahdit, koska tämä sotku jatkuu?
Voitteko vakuuttaa, että saamme nämä esitykset
nopeasti?
Toivottavasti minulla oli suurin piirtein samanlainen kysymys
ruotsiksi ja suomeksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Voin sanoa näin, että näistä kriteereistä on
vielä tällä hetkellä turha puhua.
Nämä kriteerit, mitkä äsken
tulivat esille, ovat niitä, jotka ovat olleet julkisuudessa
eniten esillä. Minun puheitani ei tietenkään
tässä vaiheessa pidä tulkita yhtään
mitenkään. Minä annan työrauhan
tälle asiantuntijatyöryhmälle ja vastasin
tähän kysymykseen ja totesin, että tämän
jälkeen asia siis saa napakan lausuntokierroksen, ja sen
jälkeen toivon, että tästä tulemme saamaan
oikeudenmukaisen ja hyvän esityksen.
Mitä tulee ed. Thorsin kysymykseen, kyllä minä olen
näistä asioista tietoinen. Näitä on
jauhettu koko tämä kaksi vuotta puolelta ja toiselta ja
sitäkin ennen, niin että kyllä minä olen
näistä tietoinen ja toivon todella, että pöytä saataisiin puhtaaksi.
Olen tietoinen kaikista näistä erityisistä kustannuksista
ja siitä, mitä hankaluuksia näistä on
ollut Suomen merenkululle.