7) Laki omaishoidon tuesta annetun lain 3 §:n
muuttamisesta
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omaishoitajat ovat mielestäni suurmiehiä ja
suurnaisia, koska he useinkin, tai voi sanoa, melkein aina, kantavat
sen taakan, mitä he omaistensa tai omaisen hoitajana tekevät,
hyvinkin hiljaisesti ja ottavat vastuuta siitä lähimmäisestään
tai perheenjäsenestään suurella rakkaudella.
Täällä eduskunnassa omaishoidosta annettiin
laki vuonna 2005, joka oli erittäin hyvä laki
monilta osin, koska se avasi tämän näkyväksi,
että omaishoitajat tarvitsevat tukea. Omaishoitajan työtähän
ei lasketa ansiotyöksi, vaan omaishoidon laki sisältää käsitteen
omaishoidon tuki, eli määrätyt kriteerit
täyttäville henkilöille tulisi myöntää omaishoidon
tuki. Sehän tämän lain perusidea oli,
että jos on omaishoitaja, joka täyttää määrätyt
kriteerit, niin yhteiskunta tulee vastaan, että hän
voi hoitaa kotonaan omaista ja näin tämä välttyy
laitoshoitoon viemiseltä ja toteutuu se, mikä monelle
ihmiselle on tärkeää, että voi
itselle turvallisessa ja tutuksi tulleessa ympäristössä saada
hyvää hoitoa.
Nyt se ongelma vuoden 2005 laissa, joka tuli voimaan 2006 alussa,
on se, että omaishoitajat ovat hyvin eriarvoisessa asemassa
tämän tuen saamisen suhteen. Tämän
lakialoitteeni ainoa kohta on nyt tässä se, että yhdestä sanasta
seuraa se, että omaishoitajat joutuvat eriarvoiseen asemaan,
koska siinä lain 3 §:ssä on, että kunta
"voi" myöntää. Haluan esittää nyt
tässä lakialoitteessa, että se sana "voi"
poistetaan sieltä. Se tekisi sitovammaksi tämän,
että jos kriteerit täyttyvät, niin omaishoitaja
saisi sen tuen. Uskon, että tässä saattaa
keskustelua tai kysymyksiä syntyä, että no,
mitä se sitten yhteiskunnalle maksaa, kuinka paljon, ja
paljonhan se tietenkin maksaa. Jos alin omaishoidon tuki on noin
300 euroa kuukaudessa ja jos meillä nyt on noin 30 000,
jotka sen saavat tämän lain myötä,
ja jos omaishoitajia, jotka kriteerit täyttävät — meillähän
siitä ei ole aivan todellista faktalukua — on
arvion mukaan 300 000, niin näitä lukuja
kertomalla me saamme suuren summan. Ymmärrän kyllä sen,
että vaikka kysymys on pienestä sanasta, niin
on kysymys suuresta asiasta valtion taloudelle, ja tietysti, kun
tässä lakialoitteessani ei ole sanottu "maksettavaksi
Kelalle".
Meidän kristillisdemokraattisen ryhmämme yhtenä tavoitteena,
jota olemme sekä aloittein että myös
täällä salissa puhuen useammankin kerran
nostaneet esille, on, että tässä eduskunnassa
toteutettaisiin se selvitysmies Elli Aaltosen jo aikoinaan esiin
nostama ehdotus, että omaishoidon tuen maksatus siirtyisi
Kelalle. Mielestäni kaiken kaikkiaan tämä omaishoitajien
aseman parantaminen tai omaishoitajien asian kehittäminen
paremmaksi on tärkeää, on useampia eri
kohtia, mitä tulee tulevaisuudessa hoitaa. Kuitenkin haluaisin
nähdä sen sillä tavalla, että korjattaisiin
tämä epäoikeudenmukaisuus, että samaa
työtä tekevät, saman asian kokevat, ovat
hyvin eriarvoisessa asemassa. Tämän epäoikeudenmukaisuuden
toivoisin korjattavan, ja tämän lakialoitteen
tavoite on se. Niin kuin huomaatte, hyvät edustajat, olen
ihan käyttänyt siellä ilmausta "omaishoidon
tuen muuttamista lain kriteerit täyttäville omaishoitajille
subjektiiviseksi oikeudeksi". Varmasti tässä monelle,
voi sanoa, on niin sanottu miina tai se, että se tekee ehkä punaisen
vaatteen näköiseksi tämän lakialoitteenkin,
kun puhutaan subjektiivisesta oikeudesta tai jos puhuttaisiin mahdollisesti
jostakin toisestakin käsitteestä. Koska siitä kuitenkin
on kysymys, että aivan samalla tavalla kuin päivähoidon
yhteydessä kaikki ne, jotka ikänsä puolesta
tarvitsevat päivähoitoa, saavat sitä,
niin myös tässä ne omaishoitajat, jotka
täyttävät ne kriteerit, saisivat ne oikeudet,
joka on tämä omaishoidon tuki.
Se, minkä vuoksi pidän tätä erittäin
tärkeänä, on se, että se korjaa
sen epäkohdan, että jos ei ole tätä määritettä,
että on päässyt omaishoidon tuen saajaksi,
niin ei saa myöskään kunnalta sitä kaikkea
mahdollista tukea, mitä tämä lakikin
edellyttää, koska kun on kunnan kanssa tehnyt
sopimuksen, niin tietysti sopimuksen tehneelle hoitajalle kertyy
tästä työeläketurvaa, jos hän
ei ole eläkkeellä. Sehän meillä on
vielä ongelma, että jos hän on eläkkeellä,
niin silloin ei tämä eläke kerry. Kunta
huolehtii myös omaishoitajan tapaturmavakuutuksesta.
Hoito- ja palvelusuunnitelmassa myös määritellään
hoidettavalle annettavien palvelujen lisäksi myös
hoitajalle suunnatut omaishoitoa tukevat palvelut. Ja nämähän omaishoitajat
itse ovat nostaneet hyvin tärkeäksi, että he
saisivat ne omaa jaksamista tukevat palvelut. Puhutaan työhyvinvoinnista
muiden kohdalla, mutta tässä voisi puhua ehkä enemmänkin
omaishoitajien jaksamista tukevista palveluista, heidän
hyvinvointiaan tukevista palveluista, että he jaksavat
sitä työtä tehdä, palvella, hoitaa.
Omaishoidon lakiahan, joka silloin 2005 annettiin, on korjattu
jo 2006, mikä tarkoitti sitä, että omaishoidon
vapaapäiviä lisättiin. Ongelmia on myös
sillä saralla, että omaishoitajat eivät
useinkaan pysty niitä kolmeakaan päivää käyttämään,
koska saattaa olla, että ei ole niitä niin sanottuja
tilapäishoidon paikkoja riittävästi tai
ainakaan oikeanlaisia tai hyviä sellaisia, mikä olisi
tätä hoidettavaakin ajatellen paras mahdollinen.
Sillä saralla tietenkin meillä on myös
tehtävää.
Jos kaiken kaikkiaan omaishoitajien tilannetta ajattelee, niin
toivoisin, että myös näihin muihin,
jotka liittyvät vapaapäivien lisäämiseen, tilapäishoitopaikkojen
tarpeeseen, vastaamiseen jne., niihinkin tässä eduskunnassa
uudelleen palattaisiin. Mutta tässä lakialoitteessani
on nyt tämä, että kaikki, jotka tämän
omaishoidon kriteerit täyttävät, saisivat
sen omaishoidon tuen ja sitä kautta pääsisivät
näitten muitten palvelujen piiriin.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Omaishoidon tuen maksaminen on Suomessa kestämättömällä pohjalla.
Tällä hetkellä tuen saaminen riippuu
ajasta ja paikasta ja saattaa ihmiset siksi hyvin eriarvoiseen asemaan
eri kunnissa.
Omaishoidon tuki perustuu kuntien harkintaan. Tällä hetkellä eri
kunnissa on käytössä erilaisia asiakkaan
kuntoa kuvaavia mittareita, mikä tarkoittaa käytännössä sitä,
että yhdessä kunnassa tuen saaminen voi olla paljon
helpompaa kuin jossakin toisessa. Siitä syystä hoitotarpeen
määrittelyyn pitää ottaa käyttöön
koko maata sitovat kriteerit. Tuen saamisessa on noudatettava tasapuolisuutta
koko maan alueella. Kuten opintorahan, toimeentulotuen tai työttömyyspäivärahan myös
omaishoidon tuen kriteerien pitää olla kaikille
samat.
Tällä hetkellä Suomen yli 300 000
omaishoitajasta tukea saa vain vajaa kymmenesosa. Omaishoidon rahakorvaukset
eivät ole nousseet indeksien tahtiin, ja eri kunnat maksavat
palkkioita rahatilanteestaan riippuen. Jos omaishoitoon varatut
rahat loppuvat kesken maksukauden, jäävät
asiakkaat ilman korvausta loppuvuodeksi. Siksi palkkiot tulee siirtää maksettavaksi
valtion
varoista Kelan kautta.
Olenkin iloinen, että hallitusohjelma lupaa luoda edellytyksiä lisätä omaishoidon
tuen piiriin kuuluvien määrää.
Syykin on hyvin yksinkertainen ja looginen. Omaishoidon tuen kehittäminen
on yksi helpoimmista tavoista, joilla kunnat voivat pitää huolta
ikääntyvästä väestöstä. Tasapuolinen
tuki korvaa ja lykkää kallista laitoshoitoa ja
säästää siten kuntien terveysmenoja.
Iloitsen myös siitä, että sosiaali-
ja terveysministeriöstä vahvistettiin, että selvitys
kotihoidon tuen maksatuksen siirtämisestä kunnilta
Kelalle valmistuu syksyllä. Tämä selvitys
tulee tarpeeseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämänhetkinen tilanne voidaan
kuvata seuraavalla tavalla: Eduskunta on säätävinään
lakeja omaishoidon tuen maksamiseksi, ja kunnat ovat maksavinaan
omaishoidon tukea, kun sattuvat sille päälle.
Tämä on se tosiasia. Tämä lakialoite tähtää sen
jatkumon täsmälleen toiseen päähän. Sieltä ei
mennä enää yli millään
konstilla. Minä toivoisin, että olisi tätä ikää suotu
ihmiselle niin paljon, että näkisi, että tämmöinen
laki pystyy toteutumaan, mutta tällä hetkellä,
kun tuntuu molemmissa kohti pätkivän.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhala on tehnyt hyvän aloitteen,
ja kannatan tätä täydellisesti siinä mielessä.
Ihmettelen, jotta miten tähän on sotkettu tämmöinen
maatalouspoliittinen ajattelu "voi"-sana tähän
sekaan. Tämä "voi" pitää poistaa
tästä nyt kokonaan, jolloin siitä tehdään
tämmöinen subjektiivinen oikeus ja tämä maksatus
Kelalle, koska nyt, jos se näin jatkuu, niin se on juuri
niin kuin ed. Pulliainen kuvasi tässä. Tässä vähän
kaikkia hämätään koko hommassa.
On olevinaan laki, mutta todellisuudessa se laki voidaan vesittää ihan
sillä syyllä, ettei rahaa varata budjettiin. Ei
tarvitse järjestää mitään
hoitoja eikä maksaa mitään. Muuten tätä ei
kyllä saada ollenkaan puihin ja kunnollisiin, sanotaan,
puitteisiin, jos ei tehdä tämmöistä isoa ratkaisua,
jota ollaan jo pitkään valmisteltu.
Selvitysmiehenä Aaltonen teki tosi hyvän — tai
-naisena — Elli Aaltonen teki hyvän työn. Kun
niitä suuntaviittoja seurataan tämä omaishoidon
järjestelmä ja tuki ja kriteerit yhdenmukaistaen,
niin silloin ihmiset tulevat tasavertaiseen asemaan koko maassa,
ja minusta tämä pitäisi saada ehdottomasti
mahdollisimman nopeasti eikä jättää enää siihen,
jotta se tehdään ensi hallituskaudella tai tuleva
eduskunta tekee. Toivon mukaan saadaan semmoinen tahto tässä nyt aikaan,
että tehdään se tämän
kolmen vuoden aikana, mitä tätä kautta
vielä on olemassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella ed. Rauhalalle kiitoksia aktiivisuudesta.
Sitten tuo sanan muuttaminen, että se velvoittaa, niin
se tietysti merkitsee, että kotihoidon tuki pitäisi
siirtää Kelan maksettavaksi, koska kunnillahan
ei nykytilanteessa ole mahdollisuutta tällaiseen subjektiiviseen
oikeuteen, oikeuden täyttämiseen taloudellisesti,
jotenka se kuuluu Kelalle. Se on se iso asia.
Sitten vielä huomio siihen, millä tavalla
kuntien johto, ehkä kamreerit, vetivät lainsäätäjiä nenästä,
kun me todella säädimme kotihoidon tuen minimin,
niin siitä tulikin sitten maksimi. Sen johdosta monen ihmisen
kotihoidon tuki on laskenut. Omaishoidon antaminen on usein vanhemman
ihmisen, joka itsekin on sairaana, tehtävänä,
ja hän tarvitsisi vapaapäivät. Niitä on
vaikea järjestää. Tämä järjestelmä kaiken
kaikkiaan on aika epäinhimillinen. Siinä usein
on kaksi vanhenevaa sairasta ihmistä ja toinen vähän enemmän
sairas ja häntä sitten hoidetaan. Tämä järjestelmä on
toisaalta pakko olla, koska jos sitä ei olisi, niin kuntien
terveyden—sairaanhoito romahtaisi. Tämän
vuoksi sitä pitää todella aidosti kehittää.
Leena Rauhala /kd:
Puhemies! Mielestäni on hyvä, että kun
puhutaan omaishoidosta — vaikka tässä omassa
lakialoitteessani on vaan niin kuin yksi sana tai tämä kohdentuu
yhteen asiaan — niin tämän yhteydessä puhutaan
tästä kokonaisuudesta, millä voidaan
edistää sitä, että omaishoitajien
työ, palvelu, hoitotyö saa sen arvon, mikä sille
kuuluu. Jos me vertaamme sitä, millä tavalla me
arvostamme tänä päivänä sitä, että me
teemme laadukasta palvelutyötä sosiaali- ja terveyspalveluissa,
niin aivan samalla tavalla pitää ajatella näiden
omaishoitajien kohdalla sitä, että sitä työtä tuetaan.
Haluan vielä tässä nostaa vaan sen
yhden asian, kun olen miettinyt, miksi nämä ovat
niin eriarvoisessa asemassa, kun omaishoitajat maksavat siitä tilapäishoidosta.
Se kylläkin saatettiin lailla, että se päivä on
vain 9 euroa, mutta kuitenkin meillä on esimerkiksi maatalouslomittajat, jos
he tulevat kotiin, niin siitä ei — kun se on omaishoitajan
lomapäivä, kun hän vie omaisensa hoitoon,
niin hän siitä lomapäivästä joutuu maksamaan — mutta
jos maatalouslomittaja tulee, niin siitä ei emäntä,
isäntä maksa mitään. Mutta nämä järjestelmät:
Mikä on se peruste, että kun se pienin on 300
euroa, niin se 9 euroa kuitenkin, kun se lasketaan, jos se on kolme
päivää, niin se on kymmenisen prosenttia
siitä omaishoidon tuesta, kun hän sitten maksaa
siitä, että hän pitää vapaapäiviä.
Jos tarkastelee tätä koko kokonaisuutta, mitä omaishoitaja
kaiken kaikkiaan saa yhteiskunnalta tukea ja minkälaista
palvelutyötä hän tekee, niin siinä on
kyllä suuri aukko.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhala on tehnyt hyvän aloitteen,
jota lämpimästi kannatan. Omaishoitajat tekevät
hyvin arvokasta työtä, lähinnä rakkaudesta
ja kutsumuksesta. Se on se peruslähtökohta, joka
on se motiivi, miksi tätä työtä tehdään.
Mutta se tuki, mitä tästä yhteiskunnan
kannattaisi ja tulisi antaa, tulisi olla kyllä mahdollisimman
hyvä kaikilta osin, ja kannatan ed. Rauhalan aloitetta.
Keskustelu päättyi.