Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lehdissä oli tänä aamuna,
että talouspoliittinen ministerivaliokunta on ryhtynyt
pohtimaan sitä, että Helsingin kaupunkia avustettaisiin
Vuosaaren sataman liikenneinfrahankkeissa 50 prosentilla kustannuksista
ja lisäksi niin, että tuo piikki on avoin tulevia
mahdollisia kuluja varten.
Onko hallituksen piirissä päädytty
siihen arvioon, että Helsingin kaupunki, joka on tässä tekemässä "bisnettiä"
satamalla, on niin huonossa taloudellisessa tilanteessa, että ei
pysty tällaisia liikenneinfrahankkeita itse rahoittamaan?
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Valtion tehtävänä on
rakentaa radat ja tiet, ja lähtökohtana on se,
että valtio rakentaa ne sataprosenttisesti. Käytäntö myöskin
tähän mennessä on ollut se, että kun
satamiin rakennetaan teitä, valtio rakentaa ne tiet.
Tällä kertaa poikkeuslähtökohtana
on se, että siinä neuvonpidossa, joka on käyty
liikenne- ja viestintäministeriön ja Helsingin
kaupungin kesken, on sovittu siitä, että jako-osuudet
ovat 50 ja 50 prosenttia. Mutta erittäin tärkeätä on
se, että eilen, kun talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa
keskusteltiin asiasta, lähtökohtana oli se, että valtio
voi jalostaa omaa maa-aluettaan Keski-Pasilan alueella, ratapiha-alueella,
ja tarkoituksena on, että ratapiha-alueelta valtio saa
tulona sen summan, joka on tuota 50:tä prosenttia vastaava
osuus väyläkustannuksista. Eli käytännössä se
tarkoittaa sitä, että Helsingin avustuksella me
rahoitamme kokonaisuudessaan nuo kustannukset ja siitä ei
jää valtiolle kustannuksia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä tietysti tulee kysymykseen
se, onko mietitty ylipäätään
tämän hankkeen tarpeellisuutta. Mikäli
liikennevaliokuntaan oikeaa tietoa on tullut, niin nämä satamapalvelut
ovat saatavissa jo olemassa olevista satamista ja tätä satamaa
ei lainkaan tarvita.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Hankkeen tarpeellisuutta on hyvin perusteellisesti
selvitetty hyvin pitkän aikaa ja on todettu, että nykyinen
satamakapasiteetti ei riitä, laituripaikkoja tarvitaan
lisää, ja sen lisäksi kustannustekijät
puoltavat sitä, että Helsingissä olevat
kaksi satamaa yhdistetään yhdeksi satamaksi. Myöskin
ympäristöpoliittiset seikat puoltavat sitä,
että Helsingin kaupungin keskustasta saadaan raskasta liikennettä raiteille
ja myös kumipyörille, jotka eivät kulje
kaupungin keskustan lävitse. Hanke on taloudellisesti ja
yhteiskuntataloudellisesti kannattava.
Haluan myöskin korostaa sitä, että sataman sataprosenttisesti,
itse sataman, rakentaa Helsingin kaupunki.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Huoleni on suurin piirtein sama kuin
ed. Pulliaisella hetki sitten.
Pitääkö, ministeri Sasi, paikkansa
se tieto, joka täällä eduskunnassa liikkuu,
että Vuosaaren ratkaisun takana olisi kytkös eräisiin
tiehankkeisiin Hämeessä? (Naurua)
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Toivon, että näin olisi, mutta
valitettavasti näin ei ole. Mitään kytköksiä ei
ole tiehankkeisiin ei Hämeessä eikä Kotkassa eikä myöskään
Oulussa.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Sasin ja hallituksen tiedossa
täytyy olla, että Vuosaaren satamaa perustellaan
ministeriön selvityksellä L8, jossa on tiedossa
oleva 3 miljardin markan laskuvirhe useiden pienempien
virheiden lisäksi. L8-selvitys perustuu vuoteen 95, minkä jälkeen
Vuosaaren satamahankkeen kaikki vaikuttavimmat taloudelliset perustekijät
ovat muuttuneet ratkaisevasti. Hintakin on noussut viisinkertaiseksi
eikä kattoa näy, minkä lisäksi
Vuosaaren sataman valtiontaloudellista tarkoituksenmukaisuutta suorastaan
kieltäydytään selvittämästä kilpaileviin
vaihtoehtoihin, Hankoon, Inkoon, Pikkala—Sompaan, Sköldvikiin,
Kotka—Haminaan nähden, minkä lisäksi kukaan
ei tiedä, mitä EU:n valmisteilla oleva tunnelidirektiivi
ja rautateille muutenkin asetettavat vaatimukset tulevat lopulta
Vuosaaren kohdalla maksamaan maassa, jossa jo ennestään
on rankka ylitarjonta satamakapasiteetista.
Mikä panee liikenneministeri Sasin ja hallituksen talouspoliittisen
ministerivaliokunnan näistä huolimatta ajamaan
Vuosaaren satamahanketta valtion rahoituksella vastuuttomasti pakkomielteen
tapaan?
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Haluan ensinnäkin todeta sen, että koko
tuon rahoituksen tuohon hankkeeseen valtio tulee saamaan Helsingin
kaupungilta suoraan ja välillisesti.
Mitä tulee kustannuslaskelmiin, ne on tehty erittäin
huolellisesti. Kun väylät on jouduttu hyvin perusteellisesti
selvittämään tunnelivaihtoehtojen vuoksi,
tiedämme kustannukset erittäin tarkkaan. Voin
vakuuttaa, että niissä ei ole mitään
epäselvää. (Ed. Bremer: Ei pidä paikkaansa!)
Voin myöskin sanoa sen, että vertailuja on tehty
muun muassa Pikkalan sataman osalta. Pikkalan osalta kuitenkin tilanne
on se, että sinne ei toimijaa ole löytynyt ja
laituripaikkoja ei ole riittävästi rakennettavissa
Pikkalan satamaan, joten tästäkin syystä toimivaa
vaihtoehtoa Vuosaaren satamalle ei ole löydettävissä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Turun kaupungissa on ollut noin 800 vuotta
satama. Ilahduin todella suuresti kuullessani liikenneministerin
lupaavan, että vihdoinkin tieyhteydet valtion kustannuksella
hoidetaan näihin satamiin. Uskon, että nopeasti
Pääkaupunkiseudulta tulee tie Turun satamaan.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Rakennamme parasta aikaa Eurooppa 18:aa Helsingistä Turkuun.
Siinä on se teidän lahjanne.
Katja Syvärinen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä koskee myös
valtatie 2:ta Porin ja Rauman satamien osalta. Haluaisin kysyä:
Jos Helsingin kaupunki todella maksaa tie- ja ratahankkeet,
tarkoittaako tämä, että tulevaisuudessa
esimerkiksi tasoristeyksen poistamiset ja perusrataverkon kehittäminen
eivät vaarannu tästä hankkeesta? Itse
olen siitä vähän toista mieltä.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Haluan korostaa sitä, että valtio
saa rahoituksen tähän hankkeeseen sekä suoraan
että välillisesti Helsingin kaupungilta. Odotan
mielenkiinnolla muitten satamakaupunkien tarjouksia silloin, kun
niille joudutaan rakentamaan infrastruktuuria, että ne
sataprosenttisesti rahoittaisivat kaikki infrahankkeet tältä osin.
Varmasti harkitsemme kaikkia rakennushankkeita hyvin vakavasti ja
nopeasti, jos tämän tyyppisiä tarjouksia
tulee. Voin vain todeta, että niitä ei ole mistään
muualta tähän mennessä tullut.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Asiaa on käsitelty valtiovarainvaliokunnassa
useita vuosia. Jo 90-luvun puolivälissä valtiovarainvaliokunnan
edellyttämä selvitys myös satamavertailusta
suoritettiin. Olemme myös olleet tukemassa sitä,
että tässä tapauksessa Vuosaaren osalta
tehdään Suomen kaupunkien osallistumisennätys
eli se 50 prosenttia vähintään kustannuksiin.
Olisin kysynyt ministeri Sasilta:
Ollaanko pitämässä kiinni tästä prosentista
varautuen nimittäin siihen, että kustannusarviot
eivät pidä paikkansa?
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Luotamme siihen, että kustannusarviot
pitävät paikkansa. Ne on erittäin huolellisesti
ja tarkkaan selvitetty. Täytyy myöskin muistaa
se, että eduskuntahan aikanaan tulee tekemään
viime kädessä asiasta päätöksen
myöntäessään valtuudet ratkaisujen
tekemiseen ja tietysti valtuuksien osalta määritellään
enimmäismäärä, mihin valtuudet
ulottuvat. Tietysti ne ajavat myöskin hallituksen toimintavaltaa.