Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! On ollut ilahduttavaa seurata, että vihreiden
pitkään kannattamat ruuhkamaksut ovat nousseet
näyttävästi julkiseen keskusteluun. Erityisen
hienoa on ollut se, että myös liikenneministeri
Vehviläinen on suhtautunut myönteisesti ruuhkamaksujen
käyttöönottoon. Ruuhkamaksujen käytöstähän
on erittäin hyviä kokemuksia Euroopasta, esimerkiksi
Lontoosta ja Tukholmasta. Naapurikaupungissa Tukholmassa ruuhkamaksut
ovat merkittävästi vähentäneet
ruuhkia ja päästöjä, minkä lisäksi
niillä on saatu kerättyä rahaa joukkoliikenteen
rahoittamiseen. Helsingin kaupunginvaltuusto teki pari viikkoa sitten
päätöksen selvittää ruuhkamaksujen
käyttöönotto, ja päätös
on ensimmäinen askel kohti ruuhkamaksujen käyttöönottoa
Pääkaupunkiseudulla. Kysynkin:
Aikooko ministeri Vehviläinen säätää mahdollistavan
lain, joka luo puitteet ruuhkamaksujen käyttöönotolle?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Sanoisin tähän kysymykseen ensinnäkin,
että vähän, hieman jäitä hattuun,
että en ole säätämässä hetimmiten
kyllä lakia, vaan tämä tarkoittaa sitä,
että meidän pitää selvittää tämä ruuhkamaksumalli.
Ja sen vuoksi juuri, että Helsingin kaupunginvaltuusto
aika suurellakin enemmistöllä päätyi
siihen, että tällaista mallia Pääkaupunkiseudulla
pitäisi selvittää, niin liikenne- ja
viestintäministeriössä valmistellaan tämmöisen
selvityksen laatimisen edellytyksiä, eli tehtäisiin,
ministeriö ja Pääkaupunkiseudun kunnat
yhdessä, selvitys. Mutta korostan sitä, että me
emme voi ottaa suoraan kantaa ruuhkamaksuun, ennen kuin selvitys
on tehty. Meillä ei ole minkäänlaista
käsitystä siitä, millaisella keräysmallilla
esimerkiksi ruuhkamaksua kerättäisiin, mikä olisi
ruuhkamaksun taso, missä sitä kerättäisiin.
Me emme voi ottaa suoraan mallia Tukholmasta, koska Tukholmassa
on erilainen kaupunkirakenne. Mutta minusta on oikein ja myös
hallitusohjelman mukaista, että näitä liikenteen
hinnoittelumalleja aletaan selvittää.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministeri Vehviläiselle vastauksesta.
On todellakin totta, että näitä malleja
on erilaisia. On alueellisia malleja, joita voidaan käyttää kaupunkiseudulla,
ja sitten on valtakunnallisia tiemaksuja, ja on oikein hyvä,
että ministeri tekee tätä selvitystä.
Jatkokysymykseni olisi:
Millä aikavälillä tämä selvitys
valmistuu?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Luulen, että pääsemme
asettamaan tämmöisen selvitystyöryhmän
tässä aivan tänä keväänä tulevina
viikkoina. Mutta sitten kun tähän liittyy erittäin
monia näkökohtia siitä, mikä se
malli todellakin olisi, niin uskaltaisin arvioida näin
lonkalta, että kyllä varmasti ainakin vuosi siihen
malliin menee. Mutta sitten totean tästä aikataulusta,
että vaikka me saisimme semmoisen mallin aikaiseksi, että voidaan
todeta, että se otettaisiin käyttöön,
niin erittäin olennainen kysymys on siinä sitten
se, millä keräysmallilla se tehtäisiin.
Tarkoitan sitä, että monessa maassa on käytössä tämmöisiä vanhanaikaisia
malleja. Itse ainakin lähden siitä, että jos
ruuhkamaksuun mennään tai tienkäyttömaksuun,
tarkoittaisi siis muualla kuin Pääkaupunkiseudulla,
niin meidän pitäisi ottaa käyttöön
moderni malli eli esimerkiksi tämmöinen satelliittipaikannukseen
perustuva malli. Sen takia se arviointi, että ruuhkamaksut
olisivat heti sylissämme, ei ole kovin realistinen.
Esa Lahtela /sd:
Puhemies! Tuo Venäjän rekkaliikenne on ollut
koko ajan aikamoinen ongelma. Onko sille tarkoitus joku tienkäyttömaksu
laittaa, koska jotenkin tuo homma täytyy saada hallintaan?
Toinen kysymys siihen liittyen on tämä rekkaparkki.
Eihän siinä vaan ole lähdetty mihinkään toimenpiteisiin?
Toivon mukaan katsotaan enstäin ne muut toimet, jotta miten
voidaan sen rajan kanssa ...
Puhemies:
Tässä on nyt ruuhkamaksuista kysymys.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tänne kuuluu kyllä erittäin
huonosti, niin että on aihetta ehkä uusia todellakin tämä äänentoistojärjestelmä.
Mutta tähän ed. Lahtelan kysymykseen toteaisin
sen, että alueellista tienkäyttömaksua
selvittää kansliapäällikkö Pursiaisen
työryhmä, ja juuri tällä viikolla
he ovat linjanneet sen, että on ehkä aluetaloudellisesti
erittäin epäoikeudenmukainen tämmöinen
alueellinen tienkäyttömaksu. Ja siitähän
oli suunnitelma, että me laittaisimme sen raskaalle liikenteelle
sinne Kaakkois-Suomeen. Nyt todennäköisesti me
joudumme arvioimaan sitä, että tämmöistä tienkäyttömaksua emme
laita, koska sen ikään kuin hyvittäminen kotimaiselle
raskaalle liikenteelle tulisi aika monimutkaiseksi.
Mutta rekkaparkista totean sen, että olemme todellakin
toimineet. Tässä salissa on päätetty, että rekkaparkki
tulee, sitä ruvetaan rakentamaan, ja tarkoitus on, että se
tämän vuoden lopussa on valmiina, ja sinne tulee
rapsakka maksu, jos se minusta riippuu. Ja totean sen, että senkään
takia ehkä tienkäyttömaksua (Puhemies: Minuutti
täyttynyt!) ei ole järkevää laittaa,
jos laitetaan jo rekkaparkkimaksu.
Puhemies:
Pyydän pysyttelemään alkuperäisessä kysymyksessä.
Se siis koski Pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuja.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! On myönteistä, että liikenneministeriö on
asettamassa ruuhkamaksuja selvittävän työryhmän.
Ne myönteiset kokemukset, joita on saatu Tukholmassa ruuhkamaksun
käytöstä, perustuvat ennen kaikkea siihen,
että joukkoliikenteeseen on panostettu huomattavasti. Mielestäni
meillä on selkeä vaara tällä hetkellä,
että yleinen mielipide voi asettua ruuhkamaksun käyttöönottoa
vastaan, jos se koetaan ikään kuin rangaistuksenomaiseksi,
ja sen takia täytyy olla selkeä vaihtoehto, että autoilijat,
joille on mahdollista käyttää joukkoliikennettä,
käyttäisivät sitä. Eli joukkoliikenne
on tehtävä nykyistä huomattavasti edullisemmaksi.
Meitä pelotellaan nyt sillä, että ruuhkamaksu
on useita kymmeniä euroja viikossa. Tukholmassa kuitenkin
kokemus osoittaa, että hyvin pienellä, 1—2
euron suuruisella summalla — siellä nyt on kruunut
käytössä — on saatu hyviä tuloksia.
Eli kysymykseni on:
Aikooko liikenneministeriö samalla, kun se selvittää ruuhkamaksuja,
panostaa joukkoliikenteen tehostamiseen Pääkaupunkiseudulla?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Nämä asiat liittyvät
kyllä olennaisesti yhteen, ja ainakin henkilökohtaisesti
lähden tässä vaiheessa, kun tätä selvitystä ei
ole tehty, siitä, että tämä ruuhkamaksu
antaisi mahdollisuuden myös saada niitä voimavaroja
joukkoliikenteen kehittämiseen. Pidän erittäin
tärkeänä, että ruuhkamaksu ei
ole vero, vaan se on nimenomaan maksu ja se voitaisiin kohdistaa
sinne joukkoliikenteen kehittämiseen sillä alueella, mistä sitä maksua
kerätään.
Sitten totean sen, että ymmärrän
hyvin, että tämä ruuhkamaksu herättää voimakkaita
tunteita puolesta ja vastaan, ja se on minusta aivan ymmärrettävää,
ja sitä ei tietysti yhtään helpota se, että lehdissä on
aika isoilla kirjaimilla se, mitä tämä tarkoittaisi
lapsiperheen kannalta vaikka yhden viikon aikana. Sen takia toivon,
että me täällä, edustajat ja
ministerit, erityisesti haluamme saada perusteellisen selvityksen
aikaiseksi, jotta kyetään analyyttiseen keskusteluun
tästä mallista.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos tässä tuo tämän
kehyskuntienkin näkökulman tähän
keskusteluun, kehyskunnat, joista noin puolet työssä käyvistä käy
Pääkaupunkiseudulla päivittäin
töissä. Harvapa sieltä nyt ruuhka-aikaan
ihan vain huvin vuoksi tänne ajelee. Kyse on pitkälti
siitä, että joukkoliikenneyhteydet eivät
vieläkään ole riittävän
hyviä, ja sen suhteen tarvitaan toimenpiteitä.
Ensinnä olisi hyvä, että Ytv-joukkoliikennealue
ulotettaisiin myöskin kehyskuntiin, jotta ne olisivat kiinteä osa
myöskin Ytv-joukkoliikennejärjestelmää.
Toisekseen se, että nämä rataratkaisut
pitää saada eteenpäin ja valmiiksi, Kehärata, Länsimetro,
ehkä Itämetrokin, jotta olisi todellinen vaihtoehto
yksityisautoilulle. Tarvitaan tilanne, jossa auton voi jättää radanvarteen,
josta voi hypätä junaan ja tulla junalla tai metrolla Helsinkiin.
Eikö olisi kohtuullista, arvoisa ministeri, että ensin
luodaan nämä todelliset vaihtoehdot joukkoliikenteelle
ja sitten siirrytään ruuhkamaksuihin?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Näitä molempia asioita
tarvitaan samaan aikaan, mutta minusta se ei ole oikein rehellistä puhetta
itse asiassa, koska meille ei varmasti koskaan tule täydellistä joukkoliikennejärjestelmää,
että jokainen kehyskunnissa tai täällä Helsingissä asuva
voisi sanoa, että nyt tämä on täydellisesti
valmis. Eli meidän pitää myös
näitä muita keinoja tässä rinnalla
kehittää.
Mutta sitten totean sen, kun puhuitte myös tästä,
että pitäisi olla tämmöistä välipysäköintimahdollisuutta,
niin mikäänhän ei myöskään
nyt tällä hetkellä estä sitä,
että olemassa olevia ratoja ja asemia hyödynnettäisiin
niin, että niitä pysäköintipaikkoja
myös tehtäisiin sinne, että ne olisivat ihmisille
siellä kehyskunnissa edullisia pysäköidä ja
hypätä sieltä asemalta sitten junaan.
Eli kyllä tässä luovuutta tarvitaan monella
muullakin suunnalla kuin tässä selvitystyössä.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan tästä ed. Kaikkosen
esille nostamasta kehyskuntien joukkoliikennetarjonnasta oikeastaan
näinpäin, että, niin kuin ministeri totesi, ruuhkamaksulla,
mahdollisella sellaisella, kerättäisiin rahaa
joukkoliikenteen kehittämiseen.
Missä vaiheessa luodaan järjestelmä,
jossa kaikki kunnat Helsingin seudulla ottavat vastuun joukkoliikenteestä,
kuten Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen tekevät? Runsaat
170 euroa vuodessa per asukas subventoidaan joukkoliikennettä,
kun se näissä muissa Helsingin seudun kunnissa
pyörii luvussa 20 euroa per asukas. Miten yhdyskuntarakenteen
hajautumisen estäminen, miten tietty velvoite, joukkoliikenteen
kehittäminen, aidosti tuotaisiin kunnille jonkinlaisena
velvoitteena, että ne ymmärtäisivät,
että Helsingin niemi ei kestä niitä autoja,
jotka väkisinkin tulevat, koska ei ole muita vaihtoehtoja?
Kysyn myöskin ministeriltä: Kun liityntäpysäköinti
on tällä hetkellä järjestetty
niin, että kunta, jossa on asema, joutuu rakentamaan liityntäpysäköinnin,
milloin tavallaan velvoitteen kautta otetaan naapurikunnat, (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) jotka käyttävät
pysäköintiä, mukaan maksamaan liityntäpysäköinnistä?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Totean, että ei se kovin helpolta näyttänyt
tämä joukkoliikenneorganisaation rakentaminenkaan
tässä viime viikkoina ja viime kuukausina täällä Pääkaupunkiseudulla.
Minusta tuntuu, että kun ed. Mäkinen myös
toimii siellä omassa valtuustossaan merkittävissä tehtävissä,
ovat juuri niitä asioita, joita myös kuntien itse pitäisi,
kuntien luottamushenkilöitten, ratkaista. Kaikkea emme
voi täältä hallituksen puolelta ratkaista.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Eihän se yhteisen joukkoliikennejärjestelmän
rakentaminen Pääkaupunkiseudulla kyllä helppoa
ollut, mutta oleellista on se, että maaliin tultiin. Järjestelmä on
tarkoitus toteuttaa 2010. Ja nyt, ministeri Vehviläinen,
hyvällä tavalla on yhdistetty joukkoliikenteen
kehittäminen ja ruuhkamaksut. Kun ruuhkamaksujärjestelmän kehittäminen
vie ainakin viisi vuotta näillä näkymin,
niin emme voi odottaa sitä rahoitusta Länsimetron
ja Kehäradan rakentamiseen, eli rapsakkaasti rahoitusta,
nyt päätöksiä tänä keväänä Länsimetroon
ja Kehärataan. Se on paras lääke Pääkaupunkiseudun
liikenteen kehittämiseen.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ed. Hiltusen puheenvuoro taisi olla kyllä enemmän
evästysluonteinen, ja näihin asioihin palataan
liikennepoliittisen selonteon yhteydessä.