Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Suomen suurlähettiläs
Natossa Antti Sierla oli huolissaan, kun hoivamenot kasvavat vuosien
saatossa, että suomalainen puolustus joutuu erittäin
hankalaan tilanteeseen kasvavien asejärjestelmäkustannusten
myötä asejärjestelmien teknistyessä.
Puolustusministeri Kääriäinen vastasi
Sierlalle, että kysymys esimerkiksi liittoutumisessa ei
ole rahasta vaan poliittisista päätöksistä.
Tämä on aivan totta, ja se on aivan oikea vastaus.
Mutta te ette vastannut Sierlan huoleen siitä, kuinka Suomi
varautuu kallistuvien asejärjestelmien paineessa. Kysynkin:
Aikooko hallitus selvittää maanpuolustuksemme
tarvitseman kalusto- ja laitehankinnan kustannukset seuraavan kymmenen
vuoden aikaperspektiivillä?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Suomi käyttää ja
on käyttänyt noin kolmanneksen puolustusbudjetistaan
materiaalihankintoihin joka ikinen vuosi. Se on erittäin
merkittävä summa. Sillä on voitu nykyaikaistaa
meidän puolustusvälineitämme siinä hyvin
onnistuen. Voimassa on pitkän tähtäyksen hankintasuunnitelmia
kymmenen vuotta eteenpäin, kaksikymmentä vuotta
eteenpäin, ja niissä suunnitelmissa on otettu
huomioon tämä realiteetti, että käytämme
noin kolmanneksen puolustusbudjetista näitten materiaalien
uudistamiseen. Se on totta, ed. Katainen, että materiaali kallistuu
koko ajan, varsinkin sen ylläpitäminen ja huoltaminen,
varaosat, koko tämä kokonaisuus kallistuu hurjaa
kyytiä, ja siihen tietysti pitää tulevina
aikoina varautua. 2010-luku tulee olemaan tässä suhteessa
kyllä tiukkaa aikaa, rohkenen sanoa, että tiukempaa
aikaa kuin nämä 2000-luvun alun vuodet ovat olleet.
Näitä selvityksiä tehdään,
ed. Katainen, koko ajan, ja ne kertovat tästä asejärjestelmien
hintakehityksestä, niitten vaikutuksista meidän
puolustusbudjettiimme.
Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvä kuulla, että valmistaudutaan,
niin kuin tietysti tiedossa onkin, pitkällä aikäjänteellä.
Minkälaisista kustannuseristä puhutaan, jos ajatellaan
2010:een asti, kalusto- ja materiaalihankintojen osalta, ja onko
teillä arvio, että Suomi tulee siis tekemään
kaikissa olosuhteissa nämä samat hankinnat riippumatta
siitä, onko Suomi 2010:een mennessä liittoutunut
tai pysynyt liittoutumattomana?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Jotakin siitä, mitä mittaluokkaa tämä kallistuminen
on, kertoo, että kaikkein kalleimpien materiaalien osalta
hintojen nousu on seitsemisen prosenttia, pelkästään
hankintahinta, ja ylläpitokustannukset vielä sitten
siihen päälle. Kaikki ei nouse kuitenkaan tuota
vauhtia, mutta tuo on kyllä eräitten tärkeimpien
ja kalleimpien hankintojen hintojen nousu noin vuositasolla. Se
kertoo siitä, että kuljemme koko ajan tiukkoja
aikoja kohti. Siinä on voitu selviytyä tähän
mennessä sillä tavalla, että on voitu
nostaa puolustushallinnon sisäistä tuottavuutta
ja näin ikään kuin säästää sieltä voimavaroja
tänne materiaalihankintojen puolelle siinä erittäin
hyvin tähän mennessä onnistuen, ja myös
lähivuosina tällä politiikalla kyllä tullaan
onnistumaan. Tarkoitus on, että jatkossakin materiaalihankinnat tulevat
kattamaan kaikki kolme puolustushaaraa.
Antero Kekkonen /sd:
Rouva puhemies! Myös puolustusmateriaaliteollisuuden
puolella maailman rajat madaltuvat, itse asiassa ovat poistumassa
kokonaan. Kilpailu on jo käytännössä avattu,
ja kilpailu tulee avautumaan entistä enemmän.
Kotimainen puolustusvälineteollisuus on näihin
saakka pärjännyt varsin hyvin, ei vähiten
ammattitaidon takia, mutta myöskin tämmöisen
innovatiivisen ajattelun kautta. Kysymykseni, rouva puhemies, kuuluukin:
Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta tämä massiivinen
kansainvälinen aseteollisuus ei niele meidän omaa
korkeatasoista, mutta sittenkin aika pienillä volyymeillä toimivaa
tuotantoa?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Eduskunta on edellyttänyt, että materiaalihankinnoista
puolet, kutakuinkin puolet, suuntautuisi kotimaahan, ja tämä suhdeluku on
voitu kyllä pitää tänä vuonna.
Viime vuonna se taisi nousta jopa reippaasti yli sen 50 prosentin,
joka oli poikkeusvuosi, mutta tuo taso on voitu pitää.
Jatkossakin se aiotaan pitää, vaikka tällaisia
kiintiöitä oikein ei ole lupa nykymaailmassa kovin
paljon julistaa, mutta käytännössä voidaan
kuitenkin tämän mukaan toimia, kiitos sen, että meillä on
sellainen kotimainen teollisuus, joka osaa tehdä, jonka
laatu on huipputasoa, niin että mahdollisuuksia jatkossakin
on kyllä tuon suhteen säilyttämiseen.
Eda, siis Euroopan puolustusvirasto, tarjoaa jatkossa tiettyjä mahdollisuuksia
työnjakoon Euroopan sisällä ja myös
sille, että suomalaiselle osaamiselle tiettyjä niche-alueita
tämän työnjaon puitteissa voidaan osoittaa.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Juuri aioin kysyä, miten tämä puolustusviraston
toiminta on lähtenyt liikkeelle. Tämä tietysti
edellyttää, että suomalaisella puolustustarviketeollisuudella
on todella kotimaassa tulevaisuudessakin riittävästi
hankintoja, jotta voi kehittyä ja pysyy tässä teknologian
kehityksessä mukana. Onko meillä mahdollisuus
nimenomaan vientiponnisteluissa tulevaisuudessa puolustustarvikeviraston
puitteissa vastata siihen haasteeseen, joka tulee sitten taas toisaalta
muun muassa USA:sta, että olisimme vahvoja koko Euroopan
tasolla?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Tämän puolustusviraston
työ on alkanut kyllä erittäin hyvin.
Se on tietysti luonnollista, että kun lähdetään
lähes nollapisteestä liikkeelle uutta asiaa kokoamaan,
niin se alku yleensä tapahtuu pitkin askelin, ja niin on
käynyt tässäkin. Suomi voisi olla omalta
osaltaan tyytyväinen senkin takia, että tällaisten
yhteisten eurooppalaisten markkinoitten syntymisestä — täytyy
koputtaa puuta — jos tämä jatkuu, on
kyllä hyötyä nimenomaan suomalaiselle
teollisuudelle, joka on tottunut kilpailemaan avoimilla markkinoilla
hyvällä laadulla, korkealla osaamisella ja sopivalla
hinnalla. Vientikilpailu Euroopankin ulkopuolella on ankaraa, erittäin
kovaa. Se ei ole mitään leikkimeininkiä,
ja siinä saavutetut voitot kyllä ovat yleensä myös
kovan työn takana, johon ponnistukseen teollisuus kyllä on hyvin
suunnistautunut ja niin, että valtiovalta sitten on antanut
hallituksen kautta niihin ponnistuksiin oman poliittisen tukensa.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Kokoomuksen puheenjohtaja ja muut Nato-uskovaiset
ovat viime kuukausien aikana yhä enemmän toistaneet
sitä väitettä, että sotilaallisesta liittoutumattomuudesta
luopuminen alentaisi puolustusmäärärahoja,
että Naton jäsenyys muka säästäisi
puolustusmäärärahoja. Kokoomuksen puheenjohtaja
ei näytä ottavan huomioon lainkaan sitä,
että aivan viime viikkoinakin Naton päättävissä elimissä on
korostettu välttämättömyyttä nostaa
puolustusmäärärahat 2 prosenttiin bruttokansantuotteesta
eli Naton aikaisempien päätösten mukaiselle
tasolle. Pelkästään tämä merkitsisi
sitä, että Suomen puolustusmäärärahat
nousisivat noin miljardi euroa vuodessa, mikäli tästä Naton
suosituksesta, jota nyt ajetaan väen väkisin lävitse,
pidettäisiin kiinni. Haluaisin kysyä puolustusministeri
Kääriäiseltä:
Uskotteko te siihen, että sotilaallisesta liittoutumattomuudesta
luopuminen vähentäisi sitä panostusta,
jonka Suomi nyt panee sotilaalliseen puolustamiseen? Merkitsisikö Nato-jäsenyys
sitä, että (Puhemies: Minuutti!) Suomi esimerkiksi luopuisi
jostakin kokonaisesta puolustushaarasta, esimerkiksi ilmavoimista,
vai millä tavalla, ed. Katainen, nämä säästöt
muka saataisiin aikaan?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Pari kolme vuotta sitten puolustusministeriön
selvityksen mukaan osoittautui, että se mahdollinen jäsenyys
maksaisi noin 70 miljoonaa euroa sen päälle, mitä tuossa
tasossa käytettiin tuolloin Suomen puolustamiseen. Nämä ovat
kaikki näppituntumia, niistä ei pidä kovin
voimakkaasti vannoa suuntaan eikä toiseen, mutta se kertoo
kuitenkin sen, että ainakin tuon suuruisesta tason noususta
oli liittoutumisessa joka tapauksessa kysymys. Tietenkin pitää muistaa,
että jos Suomi tuollaiseen jäsenyysneuvotteluun
joutuisi joskus tai menisi joskus, niin se neuvottelutuloshan sitten
määräisi aikanaan, mikä olisi
Suomen maksuosuus jne. Mikäli Suomi liittoutuisi, niin
lähtökohta on se, että Suomi puolustaa
joka tapauksessa aina ensisijaisesti itse itseänsä,
omilla värkeillään aina itse itseänsä,
ja näin ollen meidän pitää myös
oma puolustuksemme pitää kaikissa tilanteissa
suorituskykyisenä eikä lähteä siihen,
että joku muu ottaisi Suomen puolustamisen vastuulleen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Suurlähettilään
viesti oli oikeastaan se, että joko on määrärahaa
nostettava tai sitten pitäisi harkita liittymistä Natoon.
Tässä salissa varsin usein kysytään
sitä, että selvitystä pitäisi
tehdä, selvitys Natoon liittymisen eduista ja haitoista.
Sellainen selvitys tehtiin pari vuotta sitten, ja kun siitä ruvettiin
pikkasen keskustelemaan, niin silloin kiellettiin keskustelemasta
siitä. Nämä luvut, mihin puolustusministeri
viittasi, löytyvät siitä selvityksestä,
(Ed. Jaakonsaari: Missä se on tehty?) ja kysyn puolustusministeriltä:
Eikö olisi paikallaan, että hallitus antaisi
vaikkapa selonteon, joka pohjautuisi vaikkapa tuohon selvitykseen,
jotta jokainen kansanedustaja tietäisi, mitkä ovat
ne edut ja haitat ja seuraamukset mahdollisesta liittymisestä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Sovitulla tavalla seuraava selonteko tullaan
antamaan vuodelle 2008. Jo sitä ennen on myös
se vanha selvitys kaikkien luettavissa kyllä. Minun arvioni
mukaan Nato-jäsenyys ei näillä euroilla
ratkea, vaan se on poliittinen kysymys, johon otetaan seuraavan
kerran varmastikin kantaa tämän selonteon yhteydessä.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Kääriäinen
on ansiokkaasti tuonut esille sen ristiriidan, joka on olemassa
Puolustusvoimain resurssien ja kasvavien uusien tehtävien
välillä. Voisi sanoa, että Puolustusvoimat
on kuin kuminauha: jos toisessa päässä on
kasvavat kansainväliset velvoitteet ja niiden tarvitsemat
resurssit ja toisessa se kansallinen velvoittavuus ja kansalliset
puolustustehtävät, niin jossakin vaiheessa tämä kuminauha
katkeaa, jos ei sille tehdä mitään.
Ministeri Kääriäinen, onko tilanne
käytännössä se, että nykyisellä talous-
ja kustannuskehityksellä, joka koskettaa, me olemme tilanteessa,
jossa joudumme joko arvioimaan uhkakuvamme uudelleen, rakentamaan
puolustustaloutemme uudelleen tai etsimään sitten
muita vaihtoehtoja, tuon liittoutumisen tai vastaavia? Onko, ministeri
Kääriäinen, edessä tilanne,
että me joudumme seuraavassa selonteossa hyväksymään
sen, mitä Ruotsissa tehtiin jo viime kerralla: Puolustusvoimista
tulee kansainvälinen kriisinhallintaorganisaatio, joka
varautuu kansainvälisiin kriiseihin eikä koe vastaavaa
muuta uhkaa lähialueillansa?
Ed. Kaarina Dromberg
merkitään läsnä olevaksi.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Minusta jatkossakin ehdoton lähtökohta
on se, että Suomen puolustusvoimat ovat Suomen puolustamista
varten tiukasti ja ensisijaisesti ja että sitten sen perässä tulevat
ja siihen liittyvät myös kansainväliset
tehtävät, mutta nimenomaan tässä järjestyksessä.
Puolustusvoimat toimivat aina niillä voimavaroilla, jotka
viime kädessä eduskunta niille osoittaa, niin
kuin kaikki tietävät, toimivat siinä suhteessa
erittäin tehokkaalla ja mallikelpoisella tavalla.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanen vastasi
naulan kantaan sanomalla, että mahdollinen jäsenyys
ei ole mikään eurokysymys vaan suuren luokan poliittinen
kysymys, ja näinhän se on. Mutta jotta näistä Nato-fobioista
päästäisiin irti vähän
jäsennellympään keskusteluun, niin sen
takia olisi erittäin hyvä, kuten esimerkiksi keskustapuolueen puoluesihteeri
Lankia eilen televisiossa sanoi, tämmöisen selvityksen
tekeminen näistä hyödyistä ja
haitoista. Minä haluaisin vielä kysyä pääministeriltä,
onko todellakin niin, että tämmöisen
jäsennellymmän keskustelun mahdollistava selvitys
tehdään vasta vuonna 2008, että siihen
saakka käydään tätä hedelmätöntä juupas—eipäs-keskustelua
ja kummallisella koodi- ja salailukielellä käytävää keskustelua.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä selonteon valmisteluhan
on pitkä prosessi. Me olemme oikeastaan edellisen selonteon
keskustelun vasta käyneet aika lyhyt aika sitten, ja tuntuu,
että se jatkuu koko ajan. Uuden selonteon valmistelu lähtee
verraten pian myös liikkeelle, viimeistään
seuraavan eduskuntavaalikauden alkaessa. Kuten on sovittu, sitä ennen
jo tämän vaalikauden loppuvaiheessa asetetaan tämmöinen
parlamentaaristyyppinen seurantaryhmä, niin kuin oli edelliskerrallakin.
Minusta ei ole mitään esteitä sille,
etteikö sen selonteon valmisteluprosessissa voisi olla
vähän erilaisia vaiheita sen keskustelun jäntevyyden
lisäämiseksi, ja kaikki tällaiset ideat
ovat varteenotettavia ja ne kirjataan ylös.
Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kaikki tämä tiedetään
ja ollaan yhtä mieltä siitä, että Suomea
puolustavat suomalaiset ja Suomen puolustusvoimat ovat Suomea varten
ja Nato ei ole rahakysymys, vaan se on poliittinen ja turvallisuuspoliittinen
kysymys. Tämä on kaikki selvää.
Mutta esimerkiksi minä veikkaan, että kovinkaan
moni meistä kansanedustajista ei tiedä sitä kysymystä,
että kun me tiedämme, mitä kalustoa me
tarvitsemme, niin tulemmeko me tekemään tismalleen
samat investoinnit riippumatta siitä, onko Suomi liittoutunut
vai liittoutumaton vaikkapa kymmenen vuoden päästä.
Minusta olisi äärettömän hyvä,
että meillä olisi semmoinen selvitys, jonka ei
tarvitse olla niin mittava selonteko, jossa kylmän viileästi
arvioidaan erilaisia vaihtoehtoja, sitä, mihin Nato menee,
mikä on Suomen rooli, mikä on rahoituspohja, jotta
me pääsisimme esimerkiksi eduskuntavaaleissa ihan
järkevään, rakentavaan keskusteluun Suomen
turvallisuuspolitiikasta, ettei tarvitse kuunnella tämmöistä,
kuten ed. Jaakonsaari sanoi, juupas—eipäs-väittelyä tai
erityisen kiihkon vallassa käytävää keskustelua.
(Puhemies koputtaa) Aiotteko te, esimerkiksi puolustusministeri,
asettaa sellaisen työryhmän, tai pääministeri,
joka tekisi tämmöisen (Puhemies: Minuutti!) selvityksen?
Se olisi palvelus kansanvallalle.
Ed. Juhani Sjöblom merkitään
läsnä olevaksi.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Ei minun mielestäni keskustelu Suomen
turvallisuuspolitiikan eri vaihtoehdoista ole ollut luonteeltaan
juupas—eipäs-väittelyä, tämmöistä tyhjää väittelyä,
vaan kyllä siinä on ollut älyllisiä piirteitä ihan
riittävässä määrin.
(Naurua)
Toisekseen totean sen, ed. Katainen, että tällaista
työtä kyllä tehdään
koko ajan, jota peräätte, tehdään
virkatyönä ainakin puolustusministeriössä yhteistyössä Pääesikunnan
asiantuntijoiden kanssa, mutta eihän mikään
estä, jos hallitus siihen aikanaan päätyy,
teettämästä tällaista kokonaisselvitystä,
jossa sitten nämäkin asiat ovat osana. Mutta niin
kuin totesin tuossa alussa, niin jo virkatyönä tällainen
työ on jatkuva prosessi. Ei tässä olla
mitenkään ikään kuin eksyksissä taikka
mitenkään uusia asioita etsimässä.