Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Suomessa ovat irtisanomisajat kohtuullisessa
kunnossa, mutta irtisanomissuoja ei ole läheskään
kaikilla samanlainen eikä se ole riittävä.
Kun Suomessa tapahtuu irtisanomisia erityisesti isojen yritysten
johtopaikoilta, niin yleensä tämä johtaja
saa kultaisen kädenpuristuksen, joko vuoden tai jopa kahden
vuoden palkan, vaikka hän olisi johtamassaan yrityksessä aiheuttanut
jopa miljarditappiot. Näitäkin esimerkkejä Suomesta
löytyy.
Sen sijaan kun tämän heikon johtamisen tuloksena
huonosti mennyt yritys sanoo irti työntekijöitä,
jotka ovat olleet jopa kymmeniä vuosia yrityksen palveluksessa,
niin heille lankeaa seitsemän päivän
karenssi, ennen kuin he saavat edes työttömyysturvaa,
ja tätä ei voi pitää oikeana
eikä kohtuullisena. Tämä karenssihan
koskee tietenkin hyvin suurta joukkoa. Tänäkin
päivänä jatkuvasti on lehdissä ilmoituksia
tai kertomuksia suurista joukkoirtisanomisista, ja työntekijät ovat
tältä osin varsin eriarvoisessa asemassa verrattuna
näihin hyväpalkkaisiin johtajiin, joitten ratkaisut
monta kertaa aiheuttavat sen, että näitä irtisanomisia
joudutaan tekemään.
Tämän johdosta olen tehnyt lakialoitteen,
joka lähtee siitä, että kun työnantaja
saa irtisanoa työsopimuksen, kun tarjolla oleva työ on
taloudellisista tai tuotannollisista tai työnantajan toiminnan
uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä vähentynyt
olennaisesti ja pysyvästi, niin näille irtisanotuille
työntekijöillä ei olisi tätä seitsemän päivän
karenssia, vaan he saisivat irtisanomispäivän
jälkeen välittömästi työttömyysturvaa,
koska he ovat työttömiä. Tämän
mielestäni tulisi koskea myöskin lomautettuja,
koska samalla tavalla lomautetut ovat myöskin työttömiä.
Näin ollen työttömyysturvalain 5 §:n
13 lukua tulisi muuttaa tällä uudella momentilla,
jotta tämä kohta tulisi korjattua.
Lisäksi työttömäksi joutuneella
työntekijällä on monia ongelmia. Työttömyys
on kasvussa, ja te-toimistojen resurssit ovat äärirajoilla.
Vuoden 2010 alussa 60 prosenttia niistä pitää henkilöresurssien
riittävyyttä huonona kaikkien tehtävien
hoitamiseen. Tilanne huononee edelleen. Te-toimistot painottavat
työnantajapalveluja. Henkilöasiakkaiden, etenkin
pitkäaikaistyöttömien ja ikääntyvien
työttömien, tarpeisiin pystytään
vastaamaan varsin huonosti, ja tämä on tietenkin näitten
työttömäksi joutuneiden kohdalta varsin ongelmallista.
Lisäksi näiden aktivointi- ja työnhakusuunnitelmien
tulee velvoittaa viranomaisia. Mikäli viranomaisesta johtuvasta
syystä asiakkaalle ei voida tarjota aktivointitoimenpiteen
aikana suunnitelmissa kirjattuja toimenpiteitä, tulisi
henkilöiden saada korotettua etuutta. Näin voidaan
nykyistä paremmin varmistaa palvelusuunnitelmiin kirjattujen
toimenpiteiden toteuttaminen ja sitovuus sekä asiakkaan
että viranomaisen kannalta. Tänä päivänähän
näin ei ole. Työttömältä työnhakijalta
vaaditaan, että hän täyttää kaikki nämä velvoitteet,
mutta viranomaiselta ei vaadita vastaavaa. Vaikka viranomainen ei
täytä näitä velvoitteita, niin
siitä huolimatta kaikki on viranomaisen kannalta kunnossa,
mutta työttömän kannalta ei ole.
Herra puhemies! Suomalaisen työttömyysturva,
kuten jo totesin, on tältä osin puutteellinen. Erityisesti
Suomessa ei ole tätä niin sanottua irtisanomisrahaa
elikkä korvausta siitä, jos joutuu tuotannollisista
tai taloudellisista syistä irtisanotuksi, toisin kuin monissa
Euroopan maissa ja Suomen kilpailijamaissa on. Edes pieni korjaus tähän
olisi se, että tämä karenssiaika irtisanotun kohdalta
poistettaisiin.
Esa Lahtela /sd:
Herra puhemies! Tapansa mukaan ed. Kuoppa taas on tehnyt hyvän
aloitteen. Kyse on myös oikeudenmukaisuudesta, joka pitäisi
saada enemmän keskusteluun. Jos työntekijä on
tehnyt kaiken hyvin, mitä on edellytetty, niin ei ole mitään
oikeutusta sitten hänelle antaa niin kuin rangaistuskarenssi.
Seitsemän päivää on pitkä aika,
ei saa mistään mitään, ja kun
tiedetään tämä mekaniikka, miten
se toimii, niin sitten tehdään työttömyysturvahakemus.
Siinä menee nytkin useampi viikko, vaikka millainen työttömyyskassa
olisi olemassa. Varmaan viisi kuusi viikkoa ovat lyhimmät
ajat, mutta monessa tapauksessa voi mennä kuukausia, ennen kuin
ensimmäinen päiväraha sieltä tulee.
Sen takia tämä ed. Kuopan tekemä aloite
on paikallaan, jotta ei ihmistä pidä rangaista
siitä, kun työnantaja potkaisee pois nimenomaan
tuotannollisten syiden takia, jos työntekijä on
kaikki tehnyt oikein.
Sitten toinen kysymys on se, mistä ed. Kuoppa puhui,
miten työnantajat tänä päivänä pääsevät
helpolla ja halvasti irti työntekijöistä.
Meidän pitäisi ottaa käyttöön
samanlainen järjestelmä kuin tuolla keskisessä ja
eteläisessä Euroopassa on olemassa, jolloin tämä irtisanominen olisi
huomattavasti kalliimpaa eikä niin kuin tänä päivänä,
kun käytännössä ihmisistähän
pääsee ihan täysin maksutta eroon. Tekee
vaan oikeassa järjestyksessä nämä temput,
ja ihminen tekee irtisanomisajan palkan edestä töitä,
ja irtisanominen ei maksa mitään sille työnantajalle,
kun työntekijä tekee sen työpanoksella
pois. Sen takia pitäisi olla erillinen raha, jonka joutuu
maksamaan sen takia, kun työsuhde katkaistaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Keskustelu päättyi.