4) Hallituksen esitys laiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva maa-
ja metsätalousvaliokunnan mietintö hallituksen
esityksestä laiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta merkitsee eräitä metsänparannukseen
liittyviä parannuksia juurikäävän
torjunnasta aina työllisyystyökysymyksen järjestämiseen myöskin
tämän lain ja talousarviossa osoitetun määrärahan
puitteissa.
Tässä on myöskin olennainen laajennus.
Se on valtion varojen ja metsänparannusvarojen käytön
laajentaminen metsäteiden ja -tiestön rahoitukseen.
Meillähän on ongelmana alemman asteisen tieverkon
kunto, joka on tällä hetkellä maaseutupoliittinen
mutta myöskin puuhuollon ja raaka-ainekuljetusten ongelma.
Metsäteollisuus käyttää muun
muassa nykyisin yli 100 miljoonaa markkaa sorastukseen. Tältä osin
myöskin tietysti monet maaseutuyrittäjät
ja monet muut ovat kärsineet ja jopa leimikoita on valittu sen
mukaan, mikä alemman asteisen tieverkon kunto on. Tämä on
tietysti metsäpoliittisesti tärkeä laajennus.
Tähän liittyy kuitenkin tietysti monia kysymyksiä,
joita on syytä tarkemmin arvioida. Tässä katsottaisiin
perusparannukseksi myös muiden kuin aikanaan metsänparannusvaroilla
rahoitettujen, metsäteinä rakennettujen yksityisteiden perusparannus.
Tällä hetkellähän meillä yksityistieavustusjärjestelmä,
jota oltiin alasajamassa 95, on eduskunnankin toimesta ja nyttemmin
hallituksen toimesta sitouduttu säilyttämään
ja kehittämään. Tämän
vuoden avustushan on 50 miljoonaa markkaa, ja hallituksen maaseutupoliittisen periaatepäätöksen
puitteissa tarkoitus on nostaa summa varsin nopeasti noin 100 miljoonaan markkaan.
Tämä, että metsätalouden rahoituslakia
muutetaan siten, että tien perusparannukseen voidaan myöntää valtion
varoja, jos samaan tiehen ei myönnetä avustusta
yksityistielain nojalla, on siis alempiasteisen tieverkon kannalta
sinällään hyvä asia.
Tässä on pakko kiinnittää kuitenkin
jälleen huomiota pariin isompaankin kysymykseen. Ensinnäkin
siihen, että maa- ja metsätalousministeriön
lainvalmistelun taso on ollut menneinä vuosina aiheellisesti
huomautusten kohteena. Maa- ja metsätalousministeriö on
pystynyt käyttäytymään oikeusministeriön
ja liikenne- ja viestintäministeriönkin saralla
suurimpana asiantuntijana ja tällaista poikkihallinnollista
valmistelua monissa sen laeissa ei ole riittävästi
harrastettu, vaikka olisi pitänyt.
Erittäin merkittävä toinen piirre
on se, että maa- ja metsätalousministeriön
esitykset useasti tulevat oikeusministeriön laintarkastuksen
ohi. Tämäkin kyseinen hallituksen esitys n:o 198
on tullut oikeusministeriön lainvalmistelun ulkopuolelta
suoraan eduskunnan käsittelyyn. Se olisi jo hallituksen
käsittelyvaiheessa poistanut eräitä selviä puutteita,
joita sosialidemokraattien vaatimuksesta, kun haluttiin kuulla oikeusministeriötä,
saatiin toki maa- ja metsätalousvaliokunnassa tietysti
esille ja pystyttiin jonkin verran tarkentamaan.
Kolmas asia, joka on mielestäni iso periaatteellinen
kysymys, on se, että meillä tällä hetkellä yksityistieavustuksia
perusrakentamiseen saanut tie on kymmenen vuotta yleiselle käytölle avoin.
Tällä hetkellä, jos avustus on tien osalta perustunut
johonkin muuhun lakiin kuin yksityistielakiin, tilapäinen
liikenne on voitu kieltää tiellä eli
esimerkiksi metsänparannusvaroilla rahoitetun metsätien
käyttö voidaan kieltää ulkopuolisilta
yksityistielain 96 §:n mukaan. Kyseessä on meille
sosialidemokraateille jokamiehenoikeuksiin ja oikeuskäsityksiin
liittyvä periaatteellisesti iso kysymys. Ihmisillä on
oltava oikeus jokamiehenoikeuksien käyttöön,
ja toisaalta, jos yhteiskunnan verorahoja suunnataan tieverkon rakentamiseen,
ovat ne yksityistieavustuksia tai metsänparannusvaroja,
niin ei voi olla oikein, että me hyväksymme täällä sen,
että omistaja voi vaikka seuraavana päivänä huviksensa
panna betoniporsaat tai jääkauden siirtolohkareet
tien päähän. Kysymyksessä on
aika iso periaatteellinen kysymys, oikeudenmukaisuuskysymys.
Tältä osin meillä on seuraava korkeimman
oikeuden ratkaisu n:o 30/1991: "Valtion metsänparannusvaroista
yksityistien rakentamiseen myönnetyt tilakohtaiset lainat
ja avustukset eivät ole sellaisia yksityisistä teistä annetun
lain 96 §:n 3 momentissa tarkoitettuja valtionavustuksia,
joiden saaminen estäisi tiekuntaa määräämästä tielle
80 §:n 1 momentissa tarkoitettuja käyttörajoituksia."
Tämä on korkeimman oikeuden vuoden 91 ratkaisu,
joka oli myöskin valiokunnan käytössä,
myös valiokunnan porvarijäsenten käytössä,
vaadittuamme oikeusministeriön lainvalmisteluosastolta
lainsäädäntöneuvos Marja Ekroosin
kuultavaksi. Tämän on myös oikeusministeriö kirjallisesti
antanut valiokunnan käyttöön. Valitettavasti
tämä lähestymistapa ja pohdinta ei erityisesti
lämmittänyt ja herättänyt huolta
kantamaan kuin sosialidemokraatit ja vasemmistoliiton.
Tältä osin käytiin neuvotteluja maa-
ja metsätalousministeriön suuntaan siitä,
millä tavalla nykyisessä laissa työlajien
määritelmän, 6 §:n, kautta tätä asiaa
voitaisiin ratkaista. Ministeri Hemilä ilmaisi seisseensä loppuun
saakka ja vähän sen jälkeenkin kyseisen
muotoilun takana, joka olisi kuulunut sillä tavalla, että 6 §:ään Työlajien
määritelmät olisi tullut kohta 7: "Jos perusparannus
koskee muuta kuin aikanaan metsänparannusvaroilla tai tämän
lain 1 §:ssä tarkoitetuilla varoilla rahoitettuna
metsätienä rakennettua tietä, noudatetaan
soveltuvin osin, mitä yksityisistä teistä annetun
lain 96 §:n 1 momentissa säädetään
tien käytön rajoittamisesta." Tämä olisi
selkiyttänyt tältä osin asiaa.
Kun valiokunnassa ei enemmistö, kuten sanottua, halunnut
hyväksyä tätä periaatteessa
selkeätä lähestymistapaa, valiokunnan
mietintöön on kirjattu vain yleisesti tämän
asian ongelmallisuus ja on asiantuntijakuulemiseen viitaten todettu,
että yksityistielaki on nyt kysymyksessä olevilta
osin tulkinnanvarainen ja epäselvä ja että mahdolliset
selventävät lainmuutokset edellyttävät
erityisselvitystä. Ei minulta vaatinut kuin pari puhelinsoittoa
paitsi maa- ja metsätalousministeriöön
myös liikenne- ja viestintäministeriöön, jossa
on myöskin erittäin hyviä tielainsäädäntöasiantuntijoita,
jotka puhelinkeskustelussa pystyivät kartoittamaan tätä periaatteellista
puolta ja olivat hyvin nopeasti samaa mieltä siinä,
että on erikoista, jos tien nimityksen takia tehdään
näin suuri ero tien käyttöoikeuteen,
kun kuitenkin verorahoja käytetään, samaa
Suomen markkaa tällä hetkellä vielä,
niiden teiden kunnostamiseen ja ylläpitoon. Näissä keskusteluissa
on käynyt selvästi ilmi, että kun nyt
tuli hylättyä työtapamääritelmään
liittyvä selvennys, jota ministeri Hemilä olisi
suositellut, niin tässä osin tietysti liikenne-
ja viestintäministeriön kautta selkeintä on
yksityistielainsäädännön kautta
korjata asiaa ja nimenomaan sellaisella yksityistielain muutoksella,
että kaikki yhteiskunnan varoja saaneet tiet rinnastettaisiin
yksityistieavustuksia saaneisiin teihin.
Oli vahinko, että valiokunnassa kokoomus, keskusta,
kristilliset, tietysti Rkp ja vihreät eivät yhtyneet
SDP:n esitykseen, että on ryhdyttävä pikaisesti
valmistelemaan teiden käyttöoikeuksien lainsäädännön
kokonaisuudistusta, jolla taataan kansalaisille esteetön
liikkumisoikeus niillä teillä, joihin on käytetty
julkista rahoitusta. Uskon ja toivon, että hallitusryhmien
keskusteluilla ja nimenomaan hallituksen piirissä, kun
selkeästi myös virkamiespuolella todetaan epäjohdonmukaisuus,
tämä asia voidaan saada kuntoon ja että toisaalta
meille tärkeiden ja välttämättömien metsäpoliittisten
tavoitteiden toteuttamiseen ei jätetä näin
pahaa hiertävää kiveä, joka
kärjistää maata ja vesialueita omistavien
ja omistamattomien välistä ristiriitaa edelleen.
Tässä on eräällä tavalla
samanlainen asenne kuin kalastuslainsäädännön
kohdalla. Ed. Mäki-Hakola vieläkin näkee
varmaan painajaisia siitä, että eduskunta on jokamiehenoikeuksia
pilkintää myöten laajentanut. Joillekin
tämä oli samanlainen asia periaatteesta vastustaa
maattomien oikeuksia. Mutta kun on kyse yhteiskunnan rahalla tapahtuvista järjestelyistä,
kyllä silloin myöskin maattomilla on tietyt perusoikeudet
tässä maassa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus enintään 1 minuutti.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rajamäen puheenvuoroon:
Haluan kääntää tämän
asian toisin päin. Tässä maassa on kymmeniätuhansia
kilometrejä yksityisteitä, joihin on kaikilla
kansalaisilla jokamiehenoikeus. Kyllä minun mielestäni
pitäisi olla laki, että jos kerta on jokamiehenoikeus
kulkea niitä yksityisteitä, niin kyllä valtiolla
pitää olla vastuu osallistua näiden teiden
käyttökustannuksiin ja ylläpitokustannuksiin
aivan täysillä. Noin yksipuolinen ja vain näinpäin
asia ei voi olla, mitä ed. Rajamäki esitti.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olen erittäin iloinen ed. Rajamäen äskeisestä puheenvuorosta.
Kun
hän epäili siinä, että on ideologisia
syitä ollut siihen, että tätä sosialidemokraattien
ja vasemmistoliiton ajatusta ei ole paremmin hyväksytty,
niin hän olisi mielestäni voinut sanoa sen vielä paljon
paljon painokkaammin.
Itse tein 90-luvun alkupuolella lakialoitteen ihan täsmälleen
vastaavasta asiasta. Nimittäin varsinkin ruotsinkielisellä Pohjanmaalla
on täysin yleistä, että teitä pannaan
kiinni ja jokamiehenoikeus ei voi toteutua.
Yksi asia, mihin ed. Rajamäki puheessaan, huomasin,
ei puuttunut, koski sitä, miten pitkän aikaa tien
käyttöä ei saisi rajoittaa sen jälkeen, kun
jotakin avustusta siihen on saatu valtion varoista. Se on näkökohta,
jolla ainakin viimeksi torjuttiin täydellisesti oma lakialoitteeni.
Minun mielestäni tämä idea on selvittämisen
arvoinen, ja tosiaan (Puhemies koputtaa) meidän pitäisi
lunastaa jokamiehenoikeus tähän tapaan kuin ed. Rajamäki
esitti.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä mietintöluonnoksella
on nimenomaan metsäpoliittisia vaikutuksia. Puheenvuoro,
jonka ed. Rajamäki käytti, oli enemmän
liikennepoliittinen ja otti kantaa siihen, pitääkö rajoittaa
vai eikö pidä. Valiokunnassa selkeästi
todettiin, että tämän kaltainen käsittely
ei ole nyt oikeassa paikassa, vaan se liittyy yksityistielakiin
ja eduskunnassakin jokin toinen valiokunta kuin maa- ja metsätalousvaliokunta
on asiantuntevampi ottamaan kantaa tähän asiaan. Minusta
tässä pitää nimenomaan keskittyä metsäpoliittisiin
tavoitteisiin ja siihen, että puuta käyttöpaikoille
voidaan saada riittävästi kaikkina vuodenaikoina
ja kaikkina päivinä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Liikennevaliokunnan vetäjänä täytyy
sanoa, että kyllähän se tietysti niin on,
että yksityistielain korjaukset kuuluvat sille valiokunnalle
ja silloin myöskin pitää katsoa, että ne
ovat oikealla tavalla rakennettuja ja niin yksityiskohtaisia, että ne
palvelevat sitä tarkoitusta, mikä on.
Se, mikä sekä vastalauseessa että ed.
Rajamäen äskeisessä puheenvuorossa hiukan
häiritsi, oli ilmaisu "tämä on meille
sosialidemokraateille jokamiehenoikeuskysymys". Toistan tämän
saman. Siis eihän lainsäädännössä voi
olla sosialidemokraattien jokamiehenoikeuksia ja meidän muun
sortin sakin oikeuksia.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen kuitenkin samaa mieltä ed. Rajamäen
kanssa, että tätä asiaa on syytä pohtia.
Mutta kun en ole kyseisessä valiokunnassa, kysyisin, mietittiinkö siellä,
kun pohdittiin kaikkia kansalaisia koskevaa jokamiehenoikeutta,
samalla myös sitä, että Metsähallitus
tällä hetkellä sulkee teitä,
asettaa puomeja erityisesti parhaiden marjamaiden kohdille. En tiedä niitä perusteita,
millä Metsähallitus näin tekee, mutta
kuitenkin tällä hetkellä on useitakin
teitä, joita Metsähallitus ei anna yleiseen käyttöön,
vaan siellä on myös puomit käytössä.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajat Kalli ja Pulliainen totesivat jo,
mikä tässä lainsäädännössä on
olennaista. Sen sijaan ed. Rajamäki samoin kuin ed. Vehkaoja
ottivat esille jokamiehenoikeuden tässä yhteydessä.
Tällä lainsäädännöllä ei
todellakaan rajoiteta jokamiehenoikeuksia, eikä tällä lainsäädännöllä myöskään
jokamiehenoikeuksia, jos toisin säädettäisiin,
kuin nyt on esitetty, myöskään voitaisi
laajentaa. Siis jokamiehenoikeudethan koskevat liikkumista jalan,
polkupyörällä, ratsailla. Näillä puomeilla,
mitkä esimerkiksi kelirikkoaikana on aihetta ja syytä heikkokuntoisille,
heikosti perustetuille metsäautoteille asettaa joissakin
tapauksissa, ei todellakaan jokamiehenoikeuksia rajoiteta.
Jari Koskinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kannattaa ehkä muistaa kaksi
asiaa tässä yhteydessä. Toinen on se, että tämä liittyy
olennaisena osana siihen, että hallitus on päättänyt
toteuttaa Kansallista metsäohjelmaa ja metsänhoitoakin
pitää parantaa ja rahoitusta siihen lisätä.
Toinen asia on jokamiehenoikeudet. Tuntuu siltä,
että kaikilla ei ole ihan selvyyttä, mitä jokamiehenoikeudet
todella tarkoittavat. Kuten ed. Hemmilä totesi, ne eivät
tarkoita sitä, että autolla voidaan ajaa ihan
missä lystätään ja kuinka halutaan,
vaan nimenomaan liikkumista jalan ja polkupyörällä ja
muulla tavalla. Voisi olla ehkä paikallaan, että kun
eduskunnassa järjestetään monenlaisia
seminaareja, seuraavaksi olisi seminaari, jossa kerrottaisiin, mitä todella
jokamiehenoikeudet tarkoittavat. Saman tien voitaisiin kysyä,
minkälaisia velvollisuuksia myös jokamiehellä on,
kun hän liikkuu luonnossa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä lakiesityksellä on
siis myös tienkäyttöoikeuksiin liittyviä ulottuvuuksia.
Yleensäkin tässä asiassa olisi pitänyt
tehdä valmistelua paljon laaja-alaisemmin kuin pelkästään
maa- ja metsätalousministeriön sisällä,
kuten totesin. Kyse on siitä, että me olisimme
pitäneet välttämättömänä varmistaa
jo tässä vaiheessa muutos, jolla metsänparannusvaroilla
rahoitetun metsätien käyttöä ei
voida kieltää ulkopuolisilta. Kyse on siis yhteiskunnan
varoilla rakennetun tien käytöstä, samoin
kuin yksityistielainsäädännön
puolella yksityistieavustuksiin liittyy jo kymmenen vuoden käyttöoikeus
ja -velvoite yleiselle liikenteelle.
Esitetty liikkumisoikeus niillä teillä, joihin
on käytetty julkista rahoitusta, on meidän mielestämme
ja, ed. Pulliainen, kansalaisten oikeustajun mukaan varsin selkeä asia.
Tässä mielessä liikennevaliokunnan vihreän
puheenjohtajan ylimielisyys kansalaisten oikeustajua vastaavaa asiaa
kohtaan yllätti minut.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Selvitettävää tässä varmaan
on, ei ehkä niinkään jokamiehenoikeuden
sisällössä vaan siinä, miten
jokamies voi käyttää oikeuksiaan Suomen
valtavan laajoilla metsäalueilla. Tässähän
on varmastikin ajatuksena se, että kun yhteiskunta rahoittaa
teiden rakentamista, ovat ne yksityisteitä tai metsäautoteitä,
sen vastineeksi tulee sallia sen kaltainen tien käyttö,
joka ei aiheuta haittaa itse tien päätarkoitukselle,
esimerkiksi puukuljetuksille tai yksityistien osakkaiden kulkemiselle,
ja joka mahdollistaisi jokamiehenoikeuksien, esimerkiksi
sienestyksen ja marjastuksen laajoilla metsäalueilla.
Minusta on järkevää varmasti tätä selvittää. Siinä tarvitaan
oikeusministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön
sekä maa- ja metsätalousministeriön yhteistyötä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunta kävi
vilkkaan keskustelun tuen saamisesta ja tienkäyttöä koskevien
rajoitusten määräämisestä eikä,
niin kuin ed. Rajamäen puheenvuorossa todettiin, päässyt
asiasta yksimielisyyteen. Pidän välttämättömänä sitä,
että tehdään erillisselvitys, jossa velvollisuutta
pitää tie avoimena ja toisaalta sulkemisoikeutta
sekä näiden suhdetta erilaisiin avustuksiin tarkastellaan
kokonaisuutena.
Valiokunnan vasemmistoedustajien allekirjoittamassa, perusteluihin
liittyvässä vastalauseessa mainittu teiden käyttöoikeuksien
lainsäädännön kokonaisuudistus
tulee tehdä erillisselvityksen tultua tehdyksi. Uudistus
kohdistuu erityisesti yksityistielakiin ja sen tulkintoihin. Nykyinen
käytäntö perustuu käsitykseni
mukaan yhteen maaoikeuden ennakkopäätöksessään tekemään
yksityistielain tulkintaan. Kansalaisille on taattava esteetön
liikkumisoikeus niillä teillä, joihin on käytetty
julkista rahoitusta.
Vasemmiston vastalauseessa esitetään kannanotto
siitä, että kestävän metsätalouden
rahoituslain soveltaminen ei saa vaarantaa todella tienkäytön
mahdollisuuksien toteutumista laajentamalla käytännössä teiden
sulkemista. Meille on valiokunnassa todistettu, että tämä vaara
ei tule toteutumaan. Puheet eivät kuitenkaan meitä vakuuttaneet.
Mietinnössä mainittu erillisselvitys tulee tehdä ja
sen jälkeen lainsäädännön
uudistukset.
Nyt esillä olevat lainmuutokset ovat haja-asutusalueiden
alemman asteisen tieverkon kunnon, puuhuollon, Kansallisen metsäohjelma
2010:n toteutumisen ja työllisyyden kannalta tärkeitä. Pidän
tärkeänä myös sitä,
että yksityisteiden käyttöoikeuksia koskeva
keskustelu, erillisselvityksen laatiminen ja mahdollinen lainsäädännön kokonaisuudistus
eivät vaaranna ja viivästytä nyt esillä olevien
lainmuutosten voimaantuloa.
Valiokunta oli mietinnössään yksimielinen siitä,
että puuntuotannon kestävyyden turvaamiseksi tehtävien
töiden rahoittamista koskevien säädösten
tarkistaminen on välttämätöntä Kansallisen
metsäohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Työllisyystyönä toteutettavaan
nuoren metsän hoitotyöhön ja energiapuun
korjuuseen myönnettävä tuki ehdotetaan
maksettavaksi mainitun lain tarkoituksiin valtion talousarviossa osoitetusta
määrärahasta eikä työllisyysvaroista. Ehdotus
on perusteltu ja kannatettava, sillä nuoren metsän
hoidon ja energiapuun korjuun lisääminen on tärkeätä myös
edellä mainitun Kansallisen metsäohjelman toteutumisen
kannalta.
Lain hyväksymisen myötä valtio maksaa
80 prosenttia työttömien ihmisten tekemän
nuorten metsien kunnostuksen kustannuksista. Tuki olisi sama kuin
pitkäaikaistyöttömän työllistämisestä asetuksen
perusteella maksetaan. Uudistus antaa erittäin suurelle
joukolle työttömiä työpaikan
jo ensi kesäksi, näin uskon. Tekemätöntä työtähän metsissä riittää.
Todellisten kustannusten huomioon ottamisessa myös yhden
tilan hankkeiden tuen perustana tulisi tehtävän
selvityksen jälkeenkin pitäytyä korkeintaan
vain kaikkein kalleimmissa hankkeissa.
Valiokunnan esittämä selvitys siitä,
että kulotus rahoitettaisiin kokonaan valtion varoista
siten, että metsäkeskukset päättävät
varojen käyttämisestä samoin perustein
kuin muidenkin metsäluonnon hoitohankkeiden osalta, on
kannatettava.
Kun eduskunta nyt hyväksyy kestävän
metsätalouden rahoituslain muutokset maa- ja metsätalousvaliokunnan
esittämässä muodossa, sillä turvataan
osaltaan, kuten jo aiemmin totesin, Kansallinen metsäohjelma
2010:n toteutumista ja maamme syrjäisimpienkin alueiden
hyvinvointia.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Metsä- ja paperiteollisuus
on Suomen elinkeinoelämän tukipilareita. Näitten
alojen varassa Suomen talous on voinut kehittyä sille tasolle, missä se
nykyään on. Metsäteollisuuden kotimaisen
raakapuun käyttö on noussut viime vuosina yli
55 miljoonan kuutiometrin ylittävälle tasolle. Metsään
suoraan tai välillisesti liittyvillä tuotantoaloilla
on huomattava työllistävä vaikutus. Metsät
uusiutuvana luonnonvarana on pidettävä hyvässä kunnossa
ja maassamme harjoitetun metsätalouden on oltava kestävällä pohjalla. Tämä edellyttää
metsäteitten
ylläpitämistä ja kuljetusyhteyksistä huolehtimista.
Metsätalouden rahoituksesta annetussa laissa metsätien
tekemiseen sisältyvä tien parannus rajataan koskemaan
vain aiemmin metsänparannusvaroilla rahoitettuna metsätienä rakennetun tien
perusparannusta. Tällainen teitten perusparannuksen määrittely
antaa osittain virheellisen kuvan uusien metsäteitten rakentamisen
tarpeesta. Tämän vuoksi nyt käsiteltävässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
metsätien tekemiseen sisältyvän tien
perusparannuksen määrittelyä muutettavaksi
niin, että perusparannukseksi katsottaisiin myös
muitten kuin aikanaan metsänparannusvaroilla rahoitettuina
metsäteinä rakennettujen yksityisteitten perusparannus.
Tässä on nyt vaarana se, että muutetulla
rahoituslailla voidaan rahoittaa uusien tieryhmien perusparantaminen ja
laajentaa metsätie-käsitettä, jolloin
kansalaisilta suljettujen tieryhmien määrä saattaa
kasvaa.
Kansalaisten jokamiehenoikeuksien kaventamista en voi kannattaa.
Perusparannus olisi edelleen osa metsätien tekemisen työlajia
mutta niin, ettei sitä rajoiteta yksityistielain mukaan
metsätien käsitteen piiriin tai sidota aikaisempaan
rahoitusmuotoon eli metsänparannusvarojen käyttöön.
Valiokunnassakin esille noussut kysymys siitä, mitä vaikutuksia
ehdotetulla muutoksella ja kyseisen tuen saamisella on tien käyttöä koskevien
rajoitusten määräämiseen, on
erittäin tärkeä. Ilman näitä tarkennuksia
hallituksen esitys jää vajaaksi.
Jos valtion rahoilla parannetaan paitsi valtion teitä myös
yksityisteitä, silloin on huolehdittava, että näitten
teitten käyttö ulotetaan jokamiehenoikeuksien
piiriin. Perusparannettavien teiden pitää olla
kansalaisten käytössä, jotta ihmiset
pääsevät marjastamaan ja sienestämään.
Näitten puomittaminen kaventaisi jokamiehenoikeuksia, koska
se haittaisi kansalaisten liikkumista metsäautoteillä.
Hallituksen esitys on kokonaisuudessaan muuten kohtuullisen hyvä,
mutta siihen pitää tehdä käyttöoikeuden
ja käyttörajoitusten suhteen tarkennus; tällainen
varaus siihen on jätettävä.
Jokamiehenoikeuksilla tarkoitan tässä sitä, että kaupunkilaiset
lähtevät marjaan mieluummin autolla kuin polkupyörällä tai
kävellen. Jos valtion rahoilla rakennetaan ja perusparannetaan teitä,
on kohtuutonta, jos ei voi mennä autolla kaksi kolme kertaa
syksyssä marjastamaan ja sienestämään.
Pitää muistaa, että Suomessa yli puolet
metsänomistajista on kaupunkilaismetsänomistajia.
Puomia ei pidä laittaa kumminkaan puolin, asuu metsänomistaja
sitten kaupungissa tai maaseudulla. On turha lähteä kaatamaan
hyvää asiaa tällaiseen kysymykseen, koska
kyllä ne tiet kestävät sen vähäisen
käytön, mikä niihin marjastajien taholta
kohdistuu.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykseen sisältyy työllisyystyönä toteutettavan
nuoren metsän hoidon ja energiapuun korjuutöiden
rahoitus. Nuoren metsän hoidon ja energiapuun korjuun sekä metsätalouden
työllisyyden edistäminen on ajankohtaisia tehtäviä.
Lakimuutos tähtää siihen, että rahoitus
tapahtuisi puun tuotannon kestävyyden turvaamiseen osoitetuista
määrärahoista eikä työllisyysvaroista.
Tavoite on hyvä, koska näin vapautuvat työllisyysvarat
voidaan käyttää muihin, vähintään
yhtä tärkeisiin kohteisiin.
Maantieteellisesti muutos kohdistuu oikein, koska työllisyystyönä toteutettavaa
nuoren metsän hoitoa ja energiapuun korjuuta tullaan tekemään
erityisesti Pohjois-, Itä- ja Keski-Suomessa, joissa on
ammattitaitoisia työttöminä olevia metsureita
suhteellisesti enemmän kuin muualla. Metsänhoitotyö tuo
työtä lisää arvoilta noin tuhannelle
metsurille. Metsien kunnon turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Talousmetsien pahin sienituhojen aiheuttaja on juurikääpä.
Kuuselle se aiheuttaa tyvilahoa ja männylle tyvitervastautia.
Juurikäävän metsätaloudelle
aiheuttamat vahingot liikkuvat vuosittain 200 miljoonan markan paikkeilla.
Juurikäävän torjuntaan myönnetään
tukea, mutta toistaiseksi tukea on voitu käyttää vain
torjunta-aineitten hankkimiseen. Hallituksen esityksen sisältämä muutos
koskee sitä, että myös torjunta-aineiden
levittämisestä aiheutuvia kustannuksia alettaisiin
korvata. Torjunnan lisääminen on tärkeää,
ettei kesähakkuitten yhteydessä sieni pääse leviämään
uusiin terveisiin metsiköihin.
Hallituksen esitys on tältä osin arvokas ja
kannatettava, koska sillä on metsätalouselinkeinoa tukeva
merkitys ja työllistävä vaikutus. Juurikäävän
torjunnan edistäminen juurikäävän
riskialueella on kestävän metsätalouden
harjoittamisen kannalta erittäin tärkeää.
Kestävää metsätaloutta on se,
että rahoitusta suunnataan kokonaisuuden kannalta tärkeisiin
kohteisiin. Tehtävillä ratkaisuilla on tuettava
metsäteollisuuselinkeinon kannattavuutta ja työllisyyttä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Uosukainen.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensiksi täytyy sanoa ed. Rajamäelle,
että pitää paikkansa, että minä edelleen
näen painajaisia näistä pilkintäoikeusmuutoksista.
Siellä ovat tällä hetkellä lupamaksutulot
romahtaneet ja on erittäin isoja vaikeuksia hoitaa asioita.
Näin aiheutetaan ongelmia, varmaankin hyvää tarkoittavassa
asiassa.
Maa- ja metsätalousvaliokunta on käsitellyt hyvässä yhteisymmärryksessä kestävän
metsätalouden rahoituslain muutokseen liittyviä asioita. Me
olemme kuulleet suuren joukon asiantuntijoita, jotka ovat kaikki
olleet hyvin yksimielisiä siitä, että kaikki
ne ehdotukset, mitä on tehty, ovat tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisia
ja vievät metsätalouden asiaa eteenpäin
ja auttavat toimimaan Kansallisen metsäohjelman pohjalta,
ja varmaan näin onkin. Siitä huolimatta aivan
selvää on, että kestävän
metsätalouden rahoituslakiin jää vielä asioita,
jotka tarvitsevat tarkempaa tarkastelua. Sitä ei tässä vaiheessa
ollut mahdollisuutta tehdä, koska oli tarpeen nimenomaan juurikäävän
torjunnan osalta saada mahdollisimman äkkiä laki
eduskunnan käsittelyyn ja mahdollisimman äkkiä voimaan,
joten voidaan jo ensi kesänä ryhtyä torjumaan
juurikääpää tehokkaammalla tavalla
kuin tähän asti.
Kaiken kaikkiaan olivat erittäin myönteisiä ne esitykset,
mitä tässä oli. Ehkä kysymys,
mikä olisi tässä vaiheessa ollut aika
helppo toteuttaa, oli kulotuksen edistämiseksi tehtävät
toimenpiteet, mutta kun se ei ollut ministeriön valmistelussa ollut,
tässä vaiheessa katsottiin, että on parempi palata
siihen asiaan perusteellisella tavalla ja rauhallisemmissa merkeissä.
Yhtäkkiä ja yllättäen lakiesityksen
valiokuntakäsittelyssä nousi taas kerran esille,
suoraan sanoen, sosialisoinnin tarve näköjään
täällä meidän vasemmistopuolella.
Tuntuu, ettei siellä oikein ymmärretty, mistä oli
kysymys, ja tahtoivat mennä puurot ja vellit sekaisin.
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Kalli ihan oikein totesi, tässä on
kysymys nimenomaan kestävän metsätalouden
rahoituslaista ja metsätalouden edistämiseksi
tehtävistä toimenpiteistä eikä suinkaan siitä,
että halutaan maanomistajan oikeuksia taas kerran olla
polkemassa jalkoihin. Kysymys on siitä, että näillä rahoilla,
mitä kestävän metsätalouden
rahoituslain puolelta tulee, kehitetään metsätalouden
elinkeinotoimintaa. Sen on tässä metsästä elävässä valtakunnassa
oltava hyväksyttävää, ja olisi
toivottavaa, että sitä oltaisiin kaikin voimin
tukemassa.
Kysymys on myöskin siitä, että tässä tehdään nimenomaan
teitä, jotka on tarkoitettu metsätalouden
tarpeisiin eikä mihinkään muuhun käyttöön.
Lähtökohta on, että ne tehdään
ministeriön hyväksymien normien perusteella teiksi
metsätalouden tarpeisiin. Täytyy myöskin
muistaa, että teistä aina, kun on kysymys yksityisteistä,
niin kuin tässä tapauksessa kaikki nämä tiet
ovat, on vastuussa tiekunta. Hyvin yksiselitteisesti vastuussa on
tiekunta. Jos siellä tapahtuu jokin vahinko ulkopuoliselle
liikkujalle, tiekunta voidaan haastaa asiasta käräjille
ja se voi saada siitä mahdollisesti rangaistuksen, jos
tien kunto on aiheuttanut sen, että siellä on
tapahtunut vahinko, esimerkiksi henkilöautoliikenteelle.
Toisaalta kysymys on siitä, että kun tällainen
tie rakennetaan, yksiselitteisen selkeästi tien kunnossapitovastuu
sen jälkeen siirtyy tiekunnan osakkaille. Se on rajoittamaton
vastuu, eli jos sitä ei mistään muualta
tueta, kunnossapidosta vastaa aina tiekunta. Näin ollen
tuntuvat täysin käsittämättömiltä ne
vaatimukset, että tien pitäisi olla jatkuvasti
yleisessä käytössä.
Toisaalta täällä on jokamiehenoikeudet,
niin kuin edustajat Hemmilä ja Pulliainen totesivat, taisi
ed. Kallikin todeta, sotkettu tässä tapauksessa
täysin käsittämättömällä tavalla
tähän lakiehdotukseen. Meillä oli oikeusministeriön
lainvalmisteluosastolta lainsäädäntöneuvos
Marja Ekroos 27.3.2001 valiokunnan kuultavana, ja hän toteaa
lausunnossaan selkeästi, että "jokamiehenoikeuden
perusteella on luvallista liikkua toisen maalla (ja tiellä)
kävellen, pyöräillen, ratsastaen (yksinään),
mutta ei moottoriajoneuvolla". Se on ollut tähän
asti se tulkinta, josta on lähdetty. Kun puhutaan jokamiehenoikeuksista,
se tarkoittaa nimenomaan muulla kuin moottoriajoneuvolla tapahtuvaa
liikennöintiä.
Suurin osa meidän yksityisteistämmehän
on täysin vapaasti ihmisten käytettävissä.
Puomia ei aseteta jo senkin perusteella, että se vaikeuttaa myös
tieosakkaiden omaa liikkumista ja elinkeinotoiminnan harjoittamista
alueella. Suurin osa meidän yksityisteistämme
on nimenomaan vapaassa käytössä. En usko,
että tilanne on millään tavalla oleellisesti
muuttumassa. Muilta osin kuin täällä,
varsinkin Etelä-Suomessa asutuskeskusten lähettyvillä,
esiintyy erittäin suurta tienkäyttöpainetta
yksityisteille. Nimenomaan painetta on syntynyt myöskin
sillä tavalla, että on syntynyt luvattomia kaatopaikkoja
nyt, kun jätehuoltomääräykset
ja -kustannukset ovat olleet nousussa. On syntynyt luvattomia kaatopaikkoja,
ja yksityisteiden omistajat, yksityisteiden osakkaat, ovat kyllääntyneet
siihen, että heidän maaomaisuuttaan, heidän
metsiään, roskataan täysin vastuuttomalla
tavalla. Ainakin minä olen hyvin valmis ymmärtämään
sen, että tällaisessa tapauksessa halutaan laittaa
puomi myöskin metsätielle ja estää luvaton
liikkuminen siellä. Toisaalta myöskin marjastusaikana,
varsinkin suurten asutuskeskusten läheisyydessä,
on useamman kerran käynyt sillä tavalla, että kun
maanomistaja tai tieosakas on elinkeinon harjoittamisen tarkoituksessa
yrittänyt päästä metsäänsä, siellä onkin
ollut marjastajien autot edessä ja elinkeinotoiminnan harjoittaminen
on tässä tapauksessa estynyt.
Mitä tämä nyt merkitsisi, jos lähdettäisiin
siihen, että nämä tiet avattaisiin vapaaseen
käyttöön, jos ne saavat valtion avustusta?
Se merkitsisi silloin sitä, että pysyvän
asutuksen pääsytiet, jotka ovat saaneet yksityistielain
mukaista rahoitusta, läpikulkutiet samoin, viljelyksille
vievät tiet, vesipiirin toimesta tehdyt huoltotiet, esimerkiksi
tekoaltaiden alueella, Metsähallituksen toimesta tehdyt
tiet, jos on käytetty valtion varoja, Metsätutkimuslaitoksen
toimesta tehdyt tiet, VR:n toimesta tehdyt tiet, esimerkiksi korvaavat tiet,
kun tasoristeyksiä on poistettu, voimayhtiöiden
toimesta tehdyt tiet, jos on käytetty valtion varoja, uusjaon
yhteydessä tehdyt tiet ja myös maanomistajien
omat tiet haluttaisiin avata nyt täysin vapaalle liikkumiselle
täällä meidän eduskunnassamme
olevien vasemmistolaisten edustajien toimesta. Toivottavasti ei
kuitenkaan kaikkien; ainakin katson vetoavasti kansanedustaja Walliniin,
joka Pohjanmaalta kotoisin olevana varmasti ymmärtää,
mistä tässä asiassa on kysymys.
Tässä avattaisiin nyt aivan käsittämättömällä tavalla
täysin uusi tilanne ihmisten omaisuuden käytölle.
Lisäksi täytyy muistaa se, että avustushan
ei tässä tapauksessa, kun tie rakennetaan, tule
suinkaan kaikille. Ulkopuolelle jäävät
esimerkiksi firmat, yhteisöt, seurakunnat ja muut vastaavat,
jotka eivät ole kestävän metsätalouden
rahoitukseen oikeutettuja. Miten voidaan näiden osalta
edellyttää, että tällaistenkin
osakkaiden, jotka eivät edes ole saaneet tätä avustusta,
pitäisi olla valmis avaamaan tie vapaalle yleiselle käytölle?
Eihän tämä voi olla oikein. Lisäksi
täytyy muistaa, että avustusprosentti vaihtelee.
Meillä on kolme rahoitusvyöhykettä tässä valtakunnassa.
Etelässä avustusprosentti uuden tien tekemisessä on
muistaakseni 20 prosenttia ja perusparannuksen yhteydessä 30
prosenttia, kun se Pohjois-Suomessa on puolta suurempi. Tämä myös
asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Toisaalta, jos katsotaan sillä tavalla, että tie
on tärkeä ihmisten yleisen liikkumisen kannalta, niin
yksityistielain 96 §:hän todetaan, että jos valtio
tai kunta avustaa yksityistien kunnossapitoa tai kunta kustannuksellaan
vastaa yksityisteiden kunnossapidosta, tien käyttämistä muuhun kuin
tieosakkaan hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää.
Eli tässä tapauksessa yksiselitteisen selvää on,
että jos kunta katsoo, että tie on kunnan asukkaiden
liikkumisen osalta tarpeellinen, niin kuntahan voi antaa avustuksen
tälle tielle ja sitä kautta tukea tien kunnossapitoa
ja siten avata sen myös muulle kuin tieosakkaiden liikenteelle.
Tällä tavalla minusta tämä asia
pystytään täysin hoitamaan.
Lisäksi täytyy muistaa se, että yksityistielaki lähtee
siitä, että kun perustetaan yksityistie, nykyisten
säädösten mukaan on aina pidettävä tietoimitus
ja muodostettava tiekunta, jos käytetään kestävän
metsätalouden rahoituslain mukaisia varoja. Silloin saattaa
käydä sillä tavalla, että sellainenkin
kiinteistönomistaja voidaan pakottaa mukaan tällaiseen
tiehankkeeseen, joka ei välttämättä itse
olisi halukas lähtemään siihen mukaan jostakin
syystä — monta kertaa syy on se, että on mukana
käyttää toisten rakentamaa tietä,
mutta ei itse ottaa osaa sen rahoittamiseen. Yksityistielaki lähtee
siitä, että näin voidaan tehdä,
jos tietä tarvitaan tai sitä voidaan käyttää kiinteistön
tarpeisiin. Eli voi joutua ilman, että itse haluaa, osakkaaksi
tiehankkeeseen, jos yksityistietoimituksessa maanmittarin johtama
toimituskunta katsoo, että tie sijaitsee sillä tavalla,
että on todennäköistä, että sitä tullaan
käyttämään tilan tarpeisiin.
Tällaisessakin tapauksessa on aika kohtuutonta lähteä siitä,
että tie olisi täysin selkeästi myös
yleisessä käytössä.
Lisäksi täytyy huomata, että kysymys
on todella metsätiestä, jossa liikenne pääsääntöisesti tapahtuu
raskailla autoilla ja hyvin hitaalla vauhdilla. Kaikkein suurin
kunnossapitokustannus yksityistielle aiheutuu siitä, että siihen
joudutaan lisäämään päällysrakennemateriaalia,
joka siellä, missä ei luonnonsoraa ole käytettävissä,
on tänä päivänä erittäin
kallista materiaalia. Silloin, kun tielle ohjautuu lujaa liikkuvaa
henkilöautoliikennettä, siinä käy
sillä tavalla, että nimenomaan tien kulutuskerros,
joka on monta kertaa tehty hienolla murskeella ja joka on sitä kalleinta materiaalia,
sieltä rajautuu kevyen liikenteen ja nopeuden takia ojaan,
mikä lisää olennaisesti tien kunnossapitokustannusten
syntymistä. Sellainen liikenne, joka tapahtuu puutavara-autoilla
oikeana aikana, kun ei ole kelirikosta kysymys, ei aikaansaa vastaavaa
vaikutusta tien päällysrakenteelle. Tässäkin
tapauksessa tuntuu täysin kohtuuttomalta, että haluttaisiin
avata nimenomaan kevyelle liikenteelle, henkilöautoliikenteelle, täysin
vapaa liikkumisoikeus tiellä.
Kysymys on kestävän metsätalouden
rahoituslaista, kysymys on siitä, että tässä halutaan
edistää nimenomaan puutavaran liikkeelle saamista, joka
on meidän kaikkien elämisen kannalta erittäin
tärkeä asia.
Lisäksi totean vielä sen, että valiokunnan
mietinnössä on kuitenkin selkeästi todettu:
"Yleisenä huomiona valiokunta toteaakin, että mahdolliset
selventävät lainmuutokset edellyttävät
erityisselvitystä, jossa velvollisuutta pitää tie
avoimena ja toisaalta sulkemisoikeutta sekä näiden suhdetta
erilaisiin avustuksiin tarkastellaan kokonaisuutena." Siinä on
sanottu se, jonka pitäisi riittää minun
mielestäni myös eduskunnan vasemmistoryhmille.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että oli onni kyllä,
että meillä oli aikoinaan metsälakikomitea,
jossa keskeisten puolueiden edustajat pystyivät laajasti
arvioimaan metsäpolitiikkaa myös yhteiskuntapoliittista
taustaa vasten, ja sitä tässäkin ollaan
nyt toisaalta ymmärtämässä ja
viemässä eteenpäin. Mutta kun puhutaan
sosialisoinnista silloin, kun me puhumme yhteiskunnan rahojen käyttämisestä,
verorahojen käyttämisestä, yksityisiin
teihin, niin täytyy sanoa, että Pohjanmaalla on
aivan erikoinen sosialisointikäsitys. Olen käsittänyt,
että joissakin toisissa yhteyksissä siitä on
puhuttu, kun te olette sitä ennen käyttäneet.
Nyt kyse on siitä, että yksityistielaissahan
lähdetään siitä, että tien
käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden
hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää,
ellei siitä aiheudu huomattavaa haittaa. Säännölliseen
liikenteeseen sen sijaan tarvitaan tällöinkin
tiekunnan lupa.
Pitää, arvoisa puhemies, jälleen
toistaa sitä, että kun yhteiskunnan varoin lähtevä avustus
perustuu muuhun lakiin kuin äsken mainittuun yksityistielakiin,
myös tilapäinen liikenne tiellä voidaan
kieltää nykyisin korkeamman oikeuden ynnä muun
käytännön mukaan. Tällöin
on kyseessä se, että täytyy yksityistielainsäädännön mukaisesti
tarkastella saman kaltaista tietä, jossa yhteiskunnan verovaroja
on käytössä. Kyse on myös kansalaisten
yhdenvertaisuudesta (Puhemies koputtaa) ja tilapäisen liikenteen
turvaamisesta myös tältä osin.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kysymys on, ed. Rajamäki, aivan
selvästi sosialisointitarpeesta, sosialisointihankkeesta.
Tämähän on aika käsittämätön
tilanne, jos lähdette siitä, että jos
johonkin saa yhteiskunnan tukea, sen pitää olla
vapaasti käytettävissä. Onko se käsitettävä myös sillä tavalla,
että kun otetaan aravarahoitusta talon rakentamiseen, talo
on avattava myöskin yleiselle käytölle,
siellä on sallittava liikkua, tai kun annetaan investointitukia
yritysten toiminnan kehittämiseen, jossa on kysymys ihan
samalla tavalla nimenomaan tuotanto-omaisuuden käytöstä,
kehittämisestä, kuin on nyt kysymys metsätalouden
osalta, tämä on myöskin avaus mahdollisuudelle
vapaasti liikkua tällaisella alueella? Teidän
rajanne on aika häilyvä tällä hetkellä.
Kysymys on aivan selvästä sosialisoimishankkeesta,
jossa selkeästi jo nämä vanhat jäljet kalastuslain
muutoksen osalta peljättää hyvin perusteellisesti.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan oikein ed. Rajamäki kiinnittää huomiota
yhteiskunnan tukeen, jota käytetään teitten
rakentamiseen, mutta minusta ed. Rajamäki sekoittaa kaksi
asiaa. Kun puhutaan metsäteitten rakentamisesta ja niitten
avustamisesta — ja nimenomaan yhteiskunnan avustusprosentti,
kuten ed. Mäki-Hakola totesi, on hyvin alhainen, vain ehkä 20—30
prosenttia — kyse on rakentamiseen saadusta tuesta, mutta
yksityistielaissa puhutaan kunnossapitoavustuksista, jotka tulevat
vuosittain tiekunnalle. Siinähän on olennainen
ero, jos otetaan tie yleiseen liikenteeseen ja käyttöön,
että metsänparannusvaroin avustetut tiet eivät
kuulu vuosittaisten kunnossapitoavustusten piiriin.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vielä toistaa lopuksi, että kyseessä on
ollut meillä se vaatimus, että näille
metsäteille tulevat, samoin kuin yksityistieavustuksia
saavilla yksityisteillä on, tietyt käyttöä koskevat
määreet, käyttöoikeudet ja toisaalta
rajoitukset. Sama on oltava kaikilla, myös metsänparannusvaroilla,
yhteiskunnan varoilla, rahoitettujen teiden osalta: yksityistielainsäädännön
kaltainen tulkinta, joka on oikeustajun mukaan oikeus.
Ed. Mäki-Hakola, en ollut linja-autoliikennettä enkä muuta
käynnistämässä näillä teillä,
vaan tilapäistä liikennettä, turvaamassa
kansalaisten yleisiä oikeuksia yhteiskunnan rahoittamassa
tilanteessa. Sinänsä pidän arvokkaana
tätä keskustelua, koska kaikki voivat lukea ed.
Mäki-Hakolan ynnä muiden puheenvuorojen jälkeen
menneisyyden koppaan todella ne puheet, että puolueet muistuttavat
toisiaan.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Kysymyshän on siitä, että jos
linja-autoliikennettä näille teille tulee eli jos
tiet rakennetaan sillä tavoin, että ne linja-autoliikennettä voivat
palvella, koulukuljetuksia voivat palvella, kaikkia muita mahdollisia
yhteiskunnan kuljetuksia, silloin käy sillä tavalla, että luultavasti
kunta lähtee tukemaan tällaista tietä nimenomaan
kunnossapitoavustuksin ja avaa tien sillä tavalla tällaisen
liikenteen käyttöön. Silloinkin vaaditaan
tiekunnan lupa, kun kysymys on yksityistiestä, mutta kuitenkin
kunta voi omilla toimenpiteillä olla edistämässä tällaisen
tien käyttöä. Se on erinomaisen hieno
asia, jos tällaisia teitä tulee, jotka palvelevat
myöskin muuta käyttöä, mutta
se, että avataan ne täysin vapaasti liikenteelle,
(Ed. Rajamäki: Kuka sellaista on esittänytkään?)
on täysin järjetön ajatus.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta valiokunnan mietintö on
hyvä ja kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttaminen oli hyvin tarpeellinen ja
myös hyvin ajankohtainen asia. Tähän
sisältyy kolme tärkeää muutosta:
Ensinnäkin metsätien perusparannustyön
uusi määrittely selkeyttää uuden
metsätien tekemisen ja metsätien kunnostuksen
käsitteet ja näin poistaa osaltaan niitä virheellisiä käsityksiä,
jotka ovat liittyneet uusien metsäteiden tekemisen tarpeeseen
ja määrään.
Sitten on työllisyysasia eli työllisyystöiden
rahoitus. Hoitotöitä ja energiapuun korjuuta voidaan
vihdoinkin myös käytännössä tehdä työllisyystöinä,
minkä rahoituslain muutosesitys mahdollistaa. Tämä lisää työllisyyttä.
Ennen kaikkea meillä on työttöminä metsureita,
ja lainmuutos mahdollistaa näitten työllistämisen
ja on myös todella metsien hoidon kannalta erittäin
tärkeä.
Sitten kolmas asia on, juurikäävän
torjunta-asia. Myös siinä levityskustannukset
otetaan avustuksen piiriin ja näin tätä voidaan
tehokkaammin toteuttaa.
Valiokunta kiinnitti myös huomiota mietinnössään
keskimääräisiin kustannuksiin, kun yhden
tilan osalta on mahdollista jakaa tukea vain keskimääräisten
kustannusten perusteella. Valiokunnan mielestä tätä asiaa
tulisi tutkia jatkossa, että voitaisiin myös ottaa
huomioon todellisia kustannuksia paremmin kuin nyt. Kulotuksen osalta
ehdotetaan, että rahoitusta muutettaisiin sillä tavalla,
että myös kulotusta voitaisiin tehokkaammin toteuttaa
ja rahoitus myös tämän osalta olisi parempi.
Toivottavasti päästään näissä asioissa
eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Valiokuntakuulemisessa tuli myös
esille tiettyjä ongelmia, puutteita, joita ed. Mäki-Hakolakin
toi esille, muun muassa 4 §:n 3 momentti, kun maa- ja metsätalousministeriö on
metsälain muuttamisen jälkeen tulkinnut kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain 4 §:n
3 momenttia niin, että mikäli Metsäkeskus
ei ole saanut taimikon perustamisilmoitusta taimikon perustamista
koskevien toimenpiteiden tultua tehdyiksi, metsänomistaja
ei voi saada kyseiselle kohteelle nousseen nuoren metsän
hoitoon valtion tukea kymmenen vuoden aikana. Maa- ja metsätalousministeriön
tulkinta valtion tuen myöntämisen epäämisestä ei
vastaa rahoituslain tarkoitusta, koska lain 4 §:n 3 momentin
säännöksellä on haluttu estää valtion
tuen käyttäminen nimenomaan metsälain
vastaisen toiminnan seurauksena syntyneeseen metsänuudistamistyöhön.
Valtion tuen saamista ei ole tarkoitettu evättäväksi
esimerkiksi nuoren metsän hoitotyöstä,
mikäli kyseiselle kohteelle tehtyä taimikon perustamisilmoitusta
ei ole vuosia ennen nuoren metsän hoitotyötä jostain
syystä sisällytetty Metsäkeskuksen tietojärjestelmiin. Tämä oli
ainakin yksi sellainen asia, joka on jatkossa otettava esille, jotta
tätä tulkintaa voitaisiin muuttaa niin, että metsän
kannalta asiaa katsotaan, koska se on tässä tärkeintä.
Arvoisa puhemies! Tähän sisältyy
myös yksi vastalause, joka itse asiassa valiokunnassa sitten viivytti
tämän lain käsittelyä varsin
paljon ja joka koskee jokamiehenoikeutta. Tästä on
täällä nyt puhuttu aika paljon, mutta
itsekin olen perehtynyt jokamiehenoikeuteen, mitä se pitää sisällään.
Meillähän ei ole sinällään
olemassa lakia jokamiehenoikeudesta, vaan jokamiehenoikeus perustuu
useampien lakien tulkintaan, hyvin vanhaan tulkintaan ja on hyvin
vanha oikeus. Käsittääkseni missään
muualla maailmassa ei ole, ei ainakaan unionin alueella, tällaista
ja näin laajaa jokamiehenoikeutta, mikä meillä Suomessa
on. Minusta on erittäin hyvä asia, että meillä tällainen
jokamiehenoikeus on olemassa. Sehän mahdollistaa sen, että ihmiset
saavat liikkua vapaasti toisten omistamilla mailla tietenkin niin,
että ei tehdä siellä vahinkoa, voidaan
sienestää ja marjastaa vapaasti, harjoittaa elinkeinoa
siellä, hankkia toimeentuloa jne., liikkua jalkaisin ja
ratsastaen jne. Jokamiehenoikeuden käsitteeseen kuuluu
myös se, että jos yleisellä tiellä liikkuu
hevosella reen kanssa, toisen metsästä saa ottaa
aisapuun edellyttäen kuitenkin, että aisa on mennyt poikki.
Tänä päivänä tällä ei
ehkä hyvin paljon ole käyttöä,
mutta tällainenkin kuuluu jokamiehenoikeuteen.
Kun vastalauseessa tuodaan esille, että tällä lailla
rajoitettaisiin jokamiehenoikeutta, minusta tähän
lakiin ei sellaista sisälly. Siinä mielessä vastalause
on tarpeeton.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen kestävä metsien
käyttö on menestystarina, jonka seurauksena tietenkin
on syntynyt tietynlaisia lieveilmiöitä. Kun maailma
on muuttunut, myöskin lainsäädännön
pitää muuttua. Minusta tässä asiassa
on oikeastaan vain kaksi juttua: Puuntuotannon kestävyyden
turvaaminen ja puiden saattaminen tehtaille käyttöpaikkoihin.
Kun suomalainen metsäteollisuus edellyttää,
että puu pitää saada kannolta tehtaalle
vähintäänkin kahden viikon aikana, se
edellyttää sitä, että myöskin
nuorista kuusikoista ja reheviltä kankailta puita pitää kuljettaa
tehtaille. Tämän seurauksena meille on syntynyt
juurikääpä, maannousemasieni. Jotta metsiä voidaan
kesällä hakata, tulevaisuuden turvaksi on syytä hyväksyä se,
että myöskin yhteiskunnan tukea laajennetaan koskettamaan
urean käyttöä ja levitystä,
jotta kestävyys voitaisiin turvata. Minusta tämä on
selkeä asia, jonka kaikki ainakin valiokunnassa ovat hyväksyneet.
Toinen asia: Kun näitä puita kuljetetaan,
metsätiet, yksityistiet ja kaikki tiet ovat joutuneet kovemman
rasituksen kohteeksi. Kun samaan aikaan yksityisteiden valtionapua
on vähennetty, on jouduttu tai joudutaan turvautumaan muihin kohteisiin.
Nyt ollaan käynnistämässä sitten
se mahdollisuus, että myöskin kestävyyteen
käytettäviä varoja käytetään
yksityisteiden kunnostamiseen, jotta puun tarve voidaan turvata.
Rehellisyyden nimissä tämäkin on syytä hyväksyä.
Jos yksityisteille olisi ollut käytössä selvästi
enemmän yhteiskunnan rahaa, välttämättä tämän
kaltainen vaatimus ei täällä olisi nyt
käsiteltävänä.
Ed. Mäki-Hakola totesi, että rakentamiseen Etelä-Suomessa
on mahdollisuus saada 20 prosenttia ja kunnostamiseen 30 prosenttia.
Kun nyt tällä muutoksella yritetään
mahdollistaa se, että sellaiset tiet, jotka muodostuvat
metsäteistä, muista yksityisteistä, jonkin
metsän reunalla kenties olevasta peltotiestä,
jonka jälkeen taas on metsätie, voidaan saattaa
yhteishankkeeksi, niin tässä jonkun yksittäisen
metsänomistajan tuki saattaa muodostua merkittäväksi,
kun taas joidenkin toisten osalta se jää hyvinkin
pieneksi. Yhteisöt, kunta ja valtio eivät tämän
kaltaisia rahoitusmuotoja saa ollenkaan käyttöönsä,
mutta jonkun yksittäisen kannalta tuki saattaa olla merkittävä.
Käytännössä kuitenkin, kun metsäkeskukset
ovat ne, jotka operoivat sekä rakentamisen että kunnostamisen,
tälle edellytetään suunnitelmaa ja sen
kustannusarvio vähintäänkin peittää alleen
koko sen summan, joka on mahdollisuus saada joko 20 tai 30 prosentin
osalta. Jos edellytettäisiin toimittavaksi niin, että vastalauseessa
esitetty ajatus hyväksyttäisiin, vesitettäisiin
mahdollisuus ottaa käyttöön myöskin
muita mahdollisuuksia. Silloin ei välttämättä yksittäinen
metsänomistaja hakisikaan tätä tukea,
vaan saattaisi omin voimin tehdä sen hiukan vaatimattomammin.
Näin tämä syvempi, pidempi ja laajempi
mahdollisuus ei toteutuisikaan.
Minusta ne edustajat, jotka eivät ole osallistuneet
valiokunnan asiantuntijakuulemiseen, saattavat tästäkin
keskustelusta saada hiukan väärän kuvan,
mistä on kysymys. Haluan lopuksi korostaa sitä,
että nimenomaan kysymys on urean käytön
sallimisesta, siitä, että sen levitykseen myös on
mahdollisuus saada tätä tukea; myös muita yksityisteitä kuin
metsänparannusvaroilla rakennettuja voidaan saattaa tämän
rahoituksen piiriin; sen lisäksi myös työllistämistuen
käytön osalta tässä syntyy selkiintyminen.
Kaikki muut asiat ovat enemmän tai vähemmän
poliittista keskustelua eivätkä millään
tavalla liity tähän asiaan. Ei allekirjoittaneella
eikä kellään muullakaan varmaan ole sitä vastaan,
jos liikenne- ja viestintäministeri, maa- ja metsätalousministeri ja
oikeusministeri yhdessä tekevät ehdotuksen, jossa
he ottavat kantaa ja edistävät sitä ajatusta, mikä vastalauseessa
on esitetty. Se on sitten toisen messun asia ja sen osalta kuullaan
asiantuntijoita ja perehdytään siihen asiaan,
mutta se ei millään tavalla saa olla hämärtämässä eikä estämässä sitä,
että jo tämän kesän korjuukelpoisille hakkuille
voidaan saada näitä tukia, jotka tässä ovat
kysymyksessä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On todella näin, että kenenkään
ei ole pakko ottaa yksityistieavustuksiakaan, joihin liittyvät
nämä lievät käyttöoikeuteen
liittyvät määreet. Uskon, että tämä ei
ole ongelma. Täällä on paavia paavillisempia
maanomistajien edustajia nyt paikalla, jotka eivät näe tätä kysymystä.
Luulen, että moni maanomistaja haluaa välttää näitä vastakkainasetteluja,
jotka on nyt nimenomaan poliittisella tavalla porvarien toimesta
luotu tähän keskusteluun.
Metsäpoliittista keskustelua on ehdottomasti käytävä.
Nimittäin minä olen huolissani siitä, että puun
tuottamisen turvaaminen ei ole kunnossa, koska uudistamisen laiminlyönteihin
ja metsälainsäädäntöön
liittyvät sovellutukset ja myös metsäkeskusten
toimintaan liittyvät toimintatavat eivät ainakaan
vielä osoita, että meidän pyrkimyksemme
metsäpolitiikan osalta ja esimerkiksi metsän uudistamisen
osalta olisivat menneet oikealla tavalla perille. Tätä olisi
ollut syytä tässäkin yhteydessä syvällisemmin,
niin kuin esitin, pohtia, mutta se on ainakin asia, johon maa- ja
metsätalousvaliokunnan ja eduskunnan pitää vakavasti
jatkossa paneutua.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy sanoa, että kyllä ed.
Rajamäki osaa lukea asioita kuin piru raamattua. Kyllä nyt
kysymys oli nimenomaan siitä, että vasemmisto
nosti täysin epäoleellisen asian, joka ei liittynyt
kestävän metsätalouden rahoituslain käsittelyyn
millään tavalla, poliittiseksi kysymykseksi ja
halusi rajoittaa maanomistajan oikeuksia. Olemme todenneet selkeästi,
että jos tällainen tarkastelu halutaan tehdä ja
tehdään, ei meillä ole mitään
sitä vastaan, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja hyvin selvästi
totesi. Ei tässä ole kysymys siitä, että vastustaisimme
jonkin selvityksen tekemistä, jos kerran asia ongelmaksi
todetaan. Mutta me emme halua asettaa nimenomaan maanomistajia ja
maattomia vastakkain, vaan huolehtia siitä, että tilanne
pysyy tällaisena, koska tämä johtaa väistämättä siihen,
että vastakkainasettelua syntyy entistä enemmän,
jos tällaista ajatusta lähdetään
viemään eteenpäin.
Kaiken kaikkiaan metsäpuolella asiat ovat menneet erittäin
positiivisella tavalla joka suhteessa eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa syntyy silloin tällöin
niin sanottuja päätuloksia, eli täällä pystytään
päättämään lakiehdotuksista,
ja sitten saattaa myöskin tulla sivutuloksia. Tänä iltapäivänä on
tullut sellainen sivutulos, että toivottavasti joku Äidinkielen opettajain
liiton aktivisti on kuullut tämän keskustelun
ja kutsuu edustajat Rajamäki ja Mäki-Hakola käymään
ensi kesän väittelykilpailun aiheesta kuinka maailman
positiivisimmasta asiasta voidaan saada täydellinen erimielisyys
aikaiseksi ja käydä sitä keskustelua
keskenään tuntikaupalla nytkähtelemättä yhtään
mihinkään siitä suuntaan taikka toiseen.
Arvoisa puhemies! Jos satuitte kuulemaan tämän,
niin välittäkää tämä viesti
eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys erittäin myönteisestä asiasta.
En olisi suurin surminkaan voinut kuvitella valiokunnassa, että tästä voi
tulla tällainen ongelma. Siihen taas yksinkertainen syy
on se, että mielikuvitusrajoitteisuuteni on siinä rajoittava
tekijä.
Olen kuitenkin huolissani muutamasta näkökohdasta
tässä keskustelussa, ensinnäkin siitä, että tähän
keskusteluun on tuotu jokamiehenoikeus, joka on ihan erityinen suomalainen
erikoisuus, erittäin varjeltava erikoisuus. Se on suorastaan
kansallisen ylpeyden kohde. Esimerkiksi Keski-Euroopassa mitään
tällaista, esimerkiksi Saksassa, ei tunneta laisinkaan,
mikä meillä on. Jokamiehenoikeus on hyvin tarkkaan
lainsäädännössä määritelty,
ja mielestäni sitä ei pitäisi mennä muuttamaan,
päinvastoin pitäisi varjella sitä hamaan
ikuisuuteen saakka. Se on ollut yksi sellainen virhe, joka tähän
keskusteluun on tullut.
Toinen on tavallaan lainsäädäntötekninen
virhe, se, että kun on yritetty erästä sosialidemokraattien
ja vasemmistoliiton ajamaa tavoitetta ajaa lainsäädäntöön,
siinä on käytetty yksityistielakiin viittauksen
tekniikkaa ilman, että on pystytty näkemään,
mitä se tulisi merkitsemään, myöskin
näkemättä sitä tilannetta, että jos
sitten samanaikaisesti ajettu yksityistielain revisio antaisi aiheen
pykälien muuttamiseen, niin muutettaisiinko siinä yhteydessä tätä kestävän
metsätalouden rahoituslakia, jos on menty tällaista
asiaa muuttamaankin yllättäen tämän
lain yhteydessä. Tässä on eräällä tavalla
ajettu täydellisesti umpisolmuun tämä asia.
Ilmeisesti sitä on jollakin tavalla yritetty perustella,
mutta siitä on tullut lähes mahdoton hyväksyä.
Siksi, jos tässä on tarvetta, pannaan silloin
täällä niin moneen kertaan mainitut ministerit
keskustelemaan keskenään, siis liikenne- ja viestintäministeri,
oikeusministeri ja maa- ja metsätalousministeri, siitä,
onko tämän laatuiseen yksityistielain muutokseen
tarvetta. Juurihan me sitä käsittelimme, eihän
siitä ole kuin muutama kuukausi, kun laki oli täällä suurelta
osaltaan auki. Jos siihen on aihetta, tehtäköön
se sitten.
Mutta jos tässä yhteydessä jonkin
kohdan piti muuttua, niin miksi ei sitten tuotu niin konkreettista
ehdotusta, että siltä osin kuin valtion rahojen
käyttöä nyt laajennettiin sen laatuisiin
tarkoituksiin kuin tässä on lukemattomia kertoja
kuvattu, mahdollisia käyttörajoituksia tai käyttöoikeuksia,
kummin päin vain, olisi tuotu suoraan pykäläehdotuksina
siten, että tässä tapauksessa, jos näin
menetellään, se johtaa näihin ja näihin seuraamuksiin
ja piste, eikä millään viittaustekniikalla,
koska ed. Mäki-Hakola tässä suhteessa aivan
oikein kuvasi sen, mitä kaikkea nämä viittausratkaisut
olisivat käytännössä merkinneet. Elikkä minä olen
mietinnön kannalla jyrkimmän jälkeen,
arvoisa puhemies.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietysti edustajat voivat täällä suhtautua
vähätellen niihin keskusteluihin ja painotuksiin,
joita toiset esittävät. Kansalaiset päättävät
tietysti, mitkä asiat ovat arvokkaita ja puolustamisen
arvoisia myöskin.
Nyt on kyse siitä, millä tavalla, yksityistieavustuslainsäädännön
kaltaisella vai vielä huonommalla tavalla, jokamiehenoikeudet
voivat toteutua, miten ihminen voi liikkua hyödyntäen, ed.
Pulliainen, jokamiehenoikeuksiaan. Meneekö se pitkospuita
myöten suota pitkin samaan aikaan, kun vieressä on
suljettu tie, joka on saanut yhteiskunnan verorahoista tukea? Nämä ovat
asioita, jotka ed. Pulliaista liikennevaliokunnan puheenjohtajana
eivät paljon liikauta eivätkä ole hänestä merkittäviä.
Sekin on hyvä, että se on aikakirjoihin merkitty.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys nyt
siitä, millä liikutaan. Liikutaanko sillä moottoriajoneuvolla
vai jollakin muulla vimpaimella? Tässä suhteessa
on erittäin merkittävä periaatemuutos,
jos laajennetaan sinne moottoriajoneuvolla liikennöintiin,
koska siitähän seuraa silloin paitsi oikeus myöskin
velvollisuus. Se lainsäädäntö on
tosi monimutkainen asia.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoro oli erittäin
hyvä ja haki sieltä sen olennaisen asian, mistä on
kysymys. Viimeksi siinä vaiheessa, kun moottorikelkat tähän
valtakuntaan keksittiin ja nämä mönkijät,
todettiin, että tämä johtaa täysin
mahdottomaan tilanteeseen. Jouduttiin säätämään
moottoriliikennelaki, jouduttiin tekemään reitit,
joita käytetään, jottei tämä johda
täysin mahdottomaan tilanteeseen. Tässä on
pikkasen saman tyyppisestä ongelmasta tällä hetkellä kysymys.
On erittäin tärkeää, että ed.
Pulliainen noin selkeällä tavalla toi esille sen, että kysymys
on siitä, millä liikutaan ja missä liikutaan.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! "Kuljeta, kustanna, kannusta" sanotaan erään
jääkiekkoseuran ohjeessa jääkiekkojunioreitten
valmentajalle siitä, mikä on vanhempien tehtävä erilaisissa
lasten harrastuksissa. Tämä tämmöisenä aasinsiltana
voi liittyä ehkä tähän kestävän
metsätalouden rahoituslakiinkin. Tässä puhutaan
kuljettamisesta, kustantamisesta ja varmaan täällä on
kannustettukin. Ainakin tässä salissa on kannustettu
edustajakollegoita hyviin puheenvuoroihin.
Kaksi asiaa: Ensinnäkin hallitusohjelmassa on kirjattu,
että hallitus toteuttaa Kansallista metsäohjelmaa.
Tämä laki on jälleen yksi askel eteenpäin
Kansallisen metsäohjelman toteuttamisessa. Ensinnäkin
tämä sallii sen, että metsänparannusvaroja
käytetään myös yksityisteiden
perusparantamiseen elikkä niiden teiden, joita välttämättä tarvitaan
myös metsätalouden kuljetuksiin.
Toinen tärkeä asia on se, että metsissä on
paljon tekemätöntä työtä.
Pulaa on työntekijöistä, ja nyt mahdollistetaan
myös se, että kestävän metsätalouden
rahoja käytetään myös työllisyystöihin.
Tällä toivottavasti saadaan niitä tekijöitä lisää sinne
metsään, että välttämättömät
nuoren metsän hoitotyöt saadaan tehdyiksi.
Kolmas tärkeä asia on se, että tällä myös
lisätään sitä tukea, jota saa
esimerkiksi juurikäävän torjuntaan hakkuiden
yhteydessä. Kun tiedetään, että Etelä-Suomessa
on paljon kuusikoita, jotka ovat hakkuukypsiä, ja hakkuutkin
tällä hetkellä hyvää vauhtia
käyvät, on myös tärkeätä,
että juurikäävän torjuntaa hoidetaan,
koska ne tulokset nähdään vuosikymmenten
päästä. Jos silloin on pelkkää lahoa
metsää, siitä ei kyllä hyödy
kukaan, ei kansantalous, ei metsänomistaja eikä mikään
muukaan instanssi. Tämä on se tärkein
asia tässä laissa. Tästä tuskin
on mitään erimielisyyttä.
Sitten voidaan mennä tähän sivujuonteeseen tai
sivuosaan, niin kuin ed. Pulliainen sanoi, onko se sitten politiikkaa
vai onko se erilaista näkemystä vai mitä lieneekään.
On puhuttu niin sanotuista puomeista tai siitä, millä tavalla
pitää valtakunnassa teitten parantamista avustaa
tai mitä ylipäätään
pitää tehdä. Minä luulen, että kaikki
ovat samaa mieltä siitä ja hyväksyvät
sen periaatteen, että jos julkisia varoja huomattavia summia
tai huomattavia määriä pannaan johonkin
hankkeeseen, silloin siinä myös voi jonkinnäköinen
intressi olla sillä julkisella yhteisöllä,
joka voi vähän antaa ohjeita, millä tavalla
niitä rahoja käytetään ja mitä oikeuksia
tai velvollisuuksia siitä syntyy. Mutta jos avustussummat
ovat erittäin pieniä tai prosentit pieniä,
ehkä voi ymmärtää myös,
ettei siitä voi syntyä hirveitäkään
velvollisuuksia sille taholle, joka niitä avustuksia saa.
Koko tämän keskustelun aikana niin valiokunnassa
kuin täälläkin ei ole kyllä tullut
yhtään selville se, paljonko ylipäätään
Suomessa on niitä puomeja, joista paljon puhutaan. Minulla
on sellainen käsitys, että puomeja ei juurikaan
ole. Yleensä maanomistajat suhtautuvat jokamiehenoikeuksien
käyttämiseen erittäin positiivisesti. Kenelläkään
ei ole mitään sitä vastaan, että metsistä kerätään
sieniä tai marjoja tai että muuten siellä käyskennellään.
Pikemminkin se on hyvä asia, kun suomalaisten kuntokin
on huono ja niitä marjoja ja sieniäkin jää keräämättä.
Mikäs siinä, sankoin joukoin ihmiset vaan metsään,
jos vaikka oppisivat suunnistamaan pikkuhiljaa samalla reissulla.
Käytännössä on valitettavasti
myös todettava se, että kaikki eivät
ymmärrä, mitä jokamiehenoikeus on. Tämänkin
keskustelun aikana on syntynyt sellainen kuva, että tosiaan
yksityisteilläkin voisi liikkua ihan miten huvittaa eli
jokamiehenoikeus olisi sitä, että mitä jokaiselle
miehelle sattuu päähän pälkähtämään,
sitä voisi toteuttaa. Näinhän se ei todellakaan
ole.
Voisi olla ehkä paikallaan, jos ei sitä seminaaria
järjestetä, lähettää kansalaisille
joka kotiin sellainen jokamiehen opas, missä kerrotaan,
mitkä ovat jokamiehenoikeudet ja mitä niillä tarkoitetaan
ja miten luonnossa pitää liikkua ja millä tavalla
luontoa voi käyttää hyväksi
ja mikä on hyväksi luonnolle ja mikä on
hyväksi ihmisille. Onhan kotiin lähetetty perustuslakeja
ja Raamattujakin. Ehkä seuraava voisi olla jokamiehenoikeuksista
kertova opas.
Käytännön esimerkkejä löytyy
paljon siitä, mitä ihmiset kuvittelevat, että jokamiehenoikeudet
ovat. Hauholla oli aikanaan eräs suuri sipulinviljelijä.
Eräänä kauniina sunnuntaipäivänä hän
huomasi, että joku on siellä sipulipellon laidassa
auton kanssa. Hän meni katsomaan, mitä tämä teki.
Siellä eräs ilmeisesti kaupungista kotoisin oleva
henkilö keräsi sipuleita sieltä pellosta.
Kun isäntä meni kysymään, mitä te
oikein teette, niin tämä sanoi, että kerään
tässä sipuleita. Isäntä ilmoitti,
että ne sattuvat olemaan hänen sipuleitaan, hän
viljelee niitä ammatikseen. Tämä kyseinen
henkilö ei ihan ymmärtänyt sitä ja
sanoi, että eikö jokamiehenoikeuksiin kuulu se,
että saa kerätä kaikkea, mitä löytää.
Isäntä sanoi, ettei se nyt ihan ehkä vielä niinkään
ole kuitenkaan, että sipuleita ei yleensä kerätä pellolta, vaan
ne ostetaan kaupasta. Siinä mielessä ihmisillä on
ehkä eri näköisiä käsityksiä.
Toinen asia, joka on viime aikoina herättänyt paljon
huomiota maaseudulla, on se, että ihmiset eivät
aina tunnu ymmärtävän sitä,
mihinkä esimerkiksi roskat pitää laittaa.
Teiden varsista, niin yleisten teiden varsista kuin yksityisteidenkin varsista,
löytyy yhä enemmän erilaisia jätteitä. Se
on erittäin valitettavaa. Kyllä ihmisten pitäisi huolehtia
omista jätteistään. Jos tulee hyviä kulkureittejä keskelle
metsiä, todennäköistä on, että jätteiden
rahtaaminen metsiin lisääntyy eivätkä jätteet
mene sinne, minne pitäisi, eli kaatopaikalle oikealla tavalla
tehtynä.
Vielä lopuksi, kun on puhuttu viittauksista ja lainsäädännöstä,
valiokuntavaiheessa tuli eräs esitys siitä, millä tavalla
olisi muutettu yhtä pykälää ja
pykälässä olisi viitattu yksityistielain
96 §:ään. Tämä viittaus
oli erittäin epäselvä, ja siinäkin
mielessä sitä oli aivan mahdoton hyväksyä,
vaikka periaatteen ymmärsikin. Jos viittaus olisi lakiin
tullut, voi olla, ettei siitä olisi kukaan ottanut selvää,
mitä siinä oikein tarkoitetaan, koska pykäläehdotus
lähti liikkeelle siitä, että soveltuvin
osin noudatetaan sitä, mitä yksityisteistä annetun
lain 96 §:ssä kerrotaan. Kun siinä puhutaan
pelkästään yksityisen tien kunnossapidosta
ja kun taas kestävän metsätalouden rahoituslaissa
puhutaan tien perusparantamisesta, siinä vaiheessa varmaan
olisivat menneet asiat sekaisin ja todennäköisesti
olisi voinut syntyä ainoastaan riitaisia oikeusjuttuja.
Se ei ole kyllä kenenkään etu tässä asiassa.
Niin kuin on todettu, jos on yksityistie, jolla on huomattavaa
yhteistä ja yleistä käyttöä,
jos kunta antaa siihen avustusta vuodessa vaikka markankin, sen
jälkeen se on yleisesti liikennöitävissä.
Luulen, että kaikissa fiksuissa kunnissa varmaan näin
ajatellaankin ja mietitään, mihin avustusrahoja
laitetaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edellisissä puheenvuoroissa
jo useampaankin kertaan on todettu, olennaistahan tämän lain
valmistelulle ja sille, että se pitäisi nyt kiireen
vilkkaa hyväksyä, on se, että puun tuotanto ja
sen kuljetus teollisuuden tarpeisiin turvataan entistä paremmin.
Siitähän tässä on kysymys. Kun
saadaan julkista rahoitusta tämän jälkeen entistä enemmän
nimenomaan metsätalouden tarpeisiin, nuoren metsän
hoitoon, siitä aiheutuviin kustannuksiin ja lisäksi
näillä toimenpiteillä voidaan tehostaa
nimenomaan työllisyyttä ja parantaa jopa pitkäaikaistyöttömien
työllistymistä, ovat tavoitteet varmasti meidän
kaikkien hyväksyttävissä ja voimme todellakin
kannustaa tällä tavalla myöskin työttömien
työllistämistä.
Toinen hyvä asia, joka myöskin on moneen kertaan
jo todettu, on juurikäävän torjunta.
Jos juurikäävän torjuntaan nyt ripeästi
ryhdytään, se puolestaan tulevaisuudessa turvaa
teollisuutemme ehjän, terveen puun saantia.
Lisäksi on mahdottoman tärkeää,
että puun kuljetus, nimenomaan metsäkuljetuksen
jälkeen tapahtuva kuljetus tehtaille teollisuuden tarpeisiin
saadaan nykyistä joustavammaksi. Teollisuushan ei enää varastoi
juurikaan puuta siinä määrin kuin joskus
esimerkiksi kymmenen vuotta sitten on tapahtunut, vaan on tarvetta
siirtää puu niin sanotusti kannolta tehtaalle.
Nämä ovat olennaisia, ja olemme kaikki myöskin
valiokuntakäsittelyn aikana olleet yksimielisiä siitä,
että laki pitäisi saada voimaan mahdollisimman
nopeasti. Valitettavasti vain lain voimaantuloa on viivyttänyt
täälläkin oikeastaan keskustelun kärjeksi
noussut vastalauseessa mainittu jokamiehenoikeusasia. Vastalause
sinänsä olisi ihan ok, mutta kun siinä viitataan yksityistielakiin
ja vielä kun sitä perustellaan jokamiehenoikeuksilla,
silloin mennään aika pahasti tieltä metsään.
Nimittäin kysehän on juuri siitä asiasta,
minkä ed. Pulliainen on ansiokkaasti nostanut esiin, että yksityisteitä voidaan
käyttää eikä tarvita silloin
jokamiehenoikeuksia, kun käytetään julkisista
varoista, lähinnä kunnan varoista, vuosittain
avustettavia yksityisiä teitä. Kun siitä on
kyse, ei tarvitse perustella jokamiehenoikeuksilla.
Kun jokamiehenoikeudet ulottuvat todellakin vain muuhun liikkumiseen
paitsi moottoriajoneuvolla tapahtuvaan, eihän voi mitenkään
olla mahdollista, että tällaisen lain valmistelun
ja käsittelyn yhteydessä otettaisiin tämmöinen
erittäin merkittävä uusi periaatteellinen
näkökohta kuin jokamiehenoikeuksien ulottaminen
myöskin moottoriajoneuvoliikenteeseen. Jos me käsittelisimme
tässä yhteydessä nyt jokamiehenoikeuksia,
emme missään nimessä puhuisi moottoriajoneuvoliikenteestä.
Vastalauseen tekijät perustelevat nimenomaan moottoriajoneuvoliikenteen
sallimista kyseisillä osittain valtion varoin perusparannettavilla
tai rakennettavilla teillä. Kyse on kahdesta aivan eri
asiasta. Pyytäisin vastalauseen tekijöitä ja
myöskin niitä ihmisiä, jotka täällä mahdollisessa äänestyksessä ottavat kantaa,
ottamaan nämä seikat huomioon.
Muuten, jospa tämä todellakin vaikuttaisi
positiivisesti jo tulevana kesänä metsänhoito-
ja metsänparannustöihimme, niin kaikki hyvin.
Pentti Tiusanen /vas:
Rouva puhemies! Kysymyksessä on siis Kansallisen metsäohjelman vuoteen
2010 ulottuvien tavoitteiden toteuttaminen hallituksen esityksen
n:o 198/2000 vp osalta. Tässä kohdassa,
kun on kysymys yleiskeskustelusta, haluaisin painottaa sitä,
että Kansallisen metsäohjelman muut osa-alueet,
eteläisen Suomen vanhojen metsien suojelu ja biodiversiteetin
huomioiminen, ovat edenneet paljon hitaammalla aikataululla. Huoleni
ei johdu siitä, että nyt olisi jollakin tavalla
liian nopeasti menty eteenpäin tällä tuotantopuolella,
mutta tuo toinen osa Kansallista metsäohjelmaa ei ole samalla
tavalla liikkunut eteenpäin.
Lopuksi, puhemies, haluaisin huomioida myös sen, valiokunnan
ulkopuolelta, että keskustelu, joka nyt syntyi tässä kysymyksessä jokamiehenoikeuksista,
on sikäli mielestäni arvokas, että kukaan
ei tässä salissa ole niitä oikeuksia kiistänyt,
vaan voi sanoa, että lähes kaikissa puheenvuoroissa
on tuotu niiden arvo ja merkitys suomalaisena erikoisuutena esille.
Tässä mielessä tämä keskustelu
on ollut myös aivan paikallaan.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
käynyt ilmi, että sekä valiokunnassa
että täällä salissa on oltu
pääosiltaan yksimielisiä lain sisällöstä ja
jopa käsittelyn nopeudesta. Sen sijaan keskeiseksi on keskustelussa
noussut tienkäyttöoikeus. Puuttumatta sen laajemmin
tähän keskusteluun, jossa selvästi on
näkyvillä toisaalta metsänomistajien
ja toisaalta omistamattomien käyttäjien etujen
vastakkaisuus, totean vain sen, että kukaan ei ilmeisesti
ole väittänytkään, että jokamiehenoikeus
tarkoittaisi moottoriajoneuvolla liikkumista. Mutta jokamiehenoikeuden
käytännön toteutuminen edellyttää,
että suomalainen tiestö on mahdollisimman hyvin
ihmisten käytettävissä, että metsään
sitten myös päästään
kulkemaan. Siinä mielessä niiden teiden, joita
yhteiskunta rahoittaa, pitäisi olla mahdollisimman vapaasti
käytettävissä. Täällä on
vedottu siihen, että nämä ovat pieniä summia; ed.
Jari Koskinen sanoi, että pieni avustussumma. Toisaalta
on syytä muistaa, että näitä avustuksia
ei ole pakko ottaa vastaan. Joka rakentaa tien, käyttää sitä suvereenisti
ja sulkee sen myös. Avustusta vastaanottaessa ottaa vastaan
myös velvoitteita.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Jos Suomella onkin nyt kännykkä kädessä, niin
kyllä me puujaloilla tässä maassa edelleen seisomme.
Siksi on erinomaisen hyvä asia, että nyt mahdollistetaan
se, että metsänparannustöitä voidaan
teettää kestävän metsätalouden
rahoituslain pohjalta työllisyystyönä työttömillä.
Tämä on Lapissa suuren tyytyväisyyden
aihe, ja tämä on nyt olennainen pointti tässä lakimuutoksessa. On
tärkeätä, että metsänparannustöitä tehdään
ja että niitä voidaan teettää ja
että sitä tuetaan selvästi valtiovallan
toimesta, olkoon se instrumentti mikä hyvänsä;
niin kuin nyt on valittu, niin se on valittu, ja se käy
meille. On erinomaisen hyvä asia, että myös
työttömät asetetaan tässä ihan
selvästi etusijalle. Ei ole viisaampaa työn teettämistä työttömillä minusta
kuin metsänparannustyöt. Niihin pystyvät
myös meillä pohjoisessa ne, jotka ovat ennen metsätöitä tehneet,
mutta ovat nyt työttöminä. Tämä on
olennaista tässä lakimuutoksessa.
Yleiskeskustelu päättyy.