2) Hallituksen esitys laeiksi alkolukolla valvotun ajo-oikeuden
kokeilemisesta ja tieliikennelain väliaikaisesta muuttamisesta
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys alkolukon käyttöönottamisesta
on erittäin hyvä ja perusteltu, ja on tyydytyksellä pantava
merkille, että liikennevaliokunta on asian käsitellyt
nopeasti ja puoltaa hallituksen esitystä.
Tällä hetkellä meillä on
yksi suurimpia ongelmia yhteiskunnassa se, että liikenneturvattomuus
on kasvanut. Se myönteinen onnettomuuskehitys, joka on
saatu 90-luvulla aikaan, on pysähtynyt, ja kuolemaan johtavat
liikenneonnettomuudet eivät tällä hetkellä vähene.
Täytyy sanoa, että siihen on tietyt selkeät
syyt. Tiestön kunto on heikkenemään päin,
ja se vaikuttaa siihen, että onnettomuusmahdollisuudet
jatkuvasti kasvavat. Urapaikkauksia ei suoriteta riittävästi. Meillä on
huonokuntoisia teitä aivan liian paljon ottaen huomioon
kasvavat liikennemäärät.
Tämän lisäksi toinen keskeinen ongelma
on se, että nuorten liikennekäyttäytyminen
ei ole kehittynyt sillä tavalla kuin olisi toivottu. Pari
vuotta sitten tehtiin ratkaisuja, joilla pyrittiin vaikuttamaan
siihen, ja ehkä kaikkein tärkein sen aikaisista
ratkaisuista oli se, että nuoret saavat seuraamuksen väärästä liikennekäyttäytymisestä
välittömästi
ja että myöskin ajoaikojen kieltoa on pidennetty.
Sillä on ollut jonkin verran myönteistä vaikutusta,
mutta ei riittävästi. Liian usein edelleen tänä päivänä tilannekuva
on se, että viikonloppuna humalainen joukko, kuitenkin
selvän kuljettajan kanssa, lähtee liikenteeseen
ja ajaa vastuuttomalla tavalla ja kuolonuhreja on tuon käyttäytymisen
seurauksena.
Ja kolmas keskeinen merkittävä kielteinen
tekijä on alkoholin käyttö liikenteessä,
jota pitää ehdottomasti pyrkiä nykyistä tehokkaammin
torjumaan.
Sen sijaan tunnustusta täytyy antaa autoteollisuudelle.
Autot ovat kehittyneet, turvalaitteita on tullut lisää.
Muun muassa turvatyyny on olennaisesti antanut mahdollisuuksia liikenneturvallisuuden
parantamiseen. Mutta, arvoisa puhemies, sanon, kaikki keinot liikenneturvallisuuden
parantamiseen on käytettävä.
Jos ajatellaan liikennerikkomuksia ja sanktioita, niin ajokielto
on ehkä yksi tehokkaimpia sanktioita. Se ohjaa käyttäytymään
oikealla tavalla. Se nimittäin tuntuu, kun autoa ei voi
ajaa useamman kuukauden aikana. Mutta täytyy sanoa, että se
on myöskin jossain määrin epätasa-arvoinen
sanktio johtuen siitä, että ammattiautoilijoille
tai paljon ajaville sillä on erittäin suuri merkitys,
sen sijaan nuorelle, joka käyttää autoa vain
huvivälineenä, sillä on suhteellisen
vähäinen merkitys. Siitä syystä tasa-arvon
kannalta on mielestäni hyvä, että tuolla
ajokiellolla on vaihtoehtoja, tässä tapauksessa
alkolukko.
Eräänä vaihtoehtona oikeustuomioistuimessa on
ollut myöskin esillä se, että auto konfiskoitaisiin
niissä tilanteissa, joissa on ajettu humalassa, eli ajaja
menettäisi omistamansa auton valtiolle. Kuitenkin ylemmät
tuomioistuimet ovat päätyneet kantaan, että näitä konfiskointeja
ei ole hyväksytty, ja täytyy sanoa, että kun
autojen arvot vaihtelevat niin suuresti ja tekijöitten
taloudelliset olosuhteet vaihtelevat erittäin suuresti,
tuo konfiskointi olisi erittäin epätarkoituksenmukainen,
epätasa-arvoinen keino rikosseuraamuksena.
Arvoisa puhemies! Oli erittäin myönteistä se, että ed.
Vahasalo pari kolme vuotta sitten otti erittäin väkevästi
ja vahvasti esille tämän alkolukkokysymyksen täällä eduskunnassa,
ryhtyi sitä voimakkaasti ajamaan, sai myöskin
liikennevaliokunnan kannalleen. Liikennevaliokunta otti aikanaan
kantaa siinä suhteessa, että alkolukkoa olisi
syytä kokeilla. Liikenne- ja viestintäministerinä aikoinaan
asetin työryhmän tarkoituksella valmistella lainsäädäntö,
niin että alkolukko voidaan ottaa käyttöön.
Tästä toimenpiteestä johtuen olen erittäin
tyytyväinen, että työryhmä sai työnsä päätökseen,
teki ehdotuksensa ja nyt meillä tämä lakiesitys
täällä eduskunnassa on ja laki toivottavasti
nyt astuu voimaan 1. heinäkuuta tänä vuonna.
Mielestäni sinänsä on hyvä,
että suoritetaan nyt ensin pitkä kokeilu, kolmen
vuoden kokeilu. Tekniikan pitäisi toimia erittäin
hyvin, siinä ei pitäisi olla ongelmia, mutta täytyy
sanoa, että kun on uusi järjestelmä,
on ehkä hyvä, että sitä ensin
kokeillaan. Saatujen kokemusten perusteella sitten se pitäisi
saattaa pysyvästi voimaan.
Toinen hyvä elementti tässä hallituksen
esityksessä on se, että tuo ratkaisu tehdään
pyynnöstä tuomioistuimessa eli alkolukkoa automaattisesti
ei määrätä, vaan jokainen voi
pyytää. Tämä osittain johtuu
siitä, että on aivan oikein, että maksaja
alkolukolle, sen käytölle, on asiakas, rikkomukseen
syyllistynyt henkilö, eikä yhteiskunta. Jossakin
vaiheessa käytiin keskustelua siitä, että yhteiskunnan
pitäisi hankkia nämä laitteet. Mielestäni
se vaihtoehto oli täysin perusteeton. Mutta koska ihmisten
elämäntilanteet ovat erilaisia, on tarkoituksenmukaista,
että tuo laite asetetaan pyynnöstä.
Mikä on myöskin hyvä tässä hallituksen
esityksessä, on se, että samalla kun alkolukko
asennetaan, myöskin täytyy tehdä päihderiippuvuuden
arviointiohjelma. Niissä tilanteissa, joissa alkoholi on
todellinen ongelma, alkolukko opettaa käyttäytymään
oikein, se on erittäin hyvä pidäke. Mutta
mielestäni on kuitenkin hyvä, että tällainen
arviointiohjelma myöskin tehdään ja että tuon
ongelmatapauksen kanssa käydään perusteelliset
keskustelut ja mietitään, mitenkä hän ymmärtää,
että hän ei vaaranna toisten henkilöiden
henkeä tieliikenteessä olemalla alkoholin vaikutuksen
alainen.
Suomi on korkean teknologian maa, ja siinä suhteessa
on hyvä, että olemme ensimmäisten joukossa,
jotka ottavat käyttöön tämän
järjestelmän. Tämähän
on Ruotsissa käytössä, Yhdysvalloissa
sitä käytetään, eräissä muissakin
maissa, ja siinä suhteessa on hyvä, että siirrymme
näitten muitten korkean teknologian maitten joukkoon.
Arvoisa puhemies! Olen erittäin tyytyväinen, että alkolukkokokeilu
tulee pian käyttöön. Uskon, että sillä on
kuljettajaa oikealla tavalla ohjaava vaikutus. Olen sitä mieltä,
että tämän kokeilun kestäessä tai
viimeistään sen päättyessä pitäisi
myöskin miettiä sitä, että jos
henkilö toistuvasti syyllistyy rattijuopumukseen, niissä tapauksissa
ajoluvan ehtona tulevaisuudessa olisi pysyvästi alkolukon
käyttäminen.
Ed. Jouko Laxell merkitään
läsnä olevaksi.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Lyhyt kommentti ed. Sasin käyttämään
puheenvuoroon. Oli erinomaista havaita, että ed. Sasi näkee
tässä aivan oikein ne hallituksen tavoitteet.
Tällä halutaan todellakin puuttua siihen höltyneeseen
alkoholinkäyttöön liikenteessä,
joka varsinkin nyt juuri tähän aikaan, kun tulee
kesäkelit, on nähtävissä ja
erityisesti nuorison keskuudessa.
Mutta erityisesti siihen haluan puuttua, kun sanoitte, että autoteollisuus
on tehnyt hyvää työtä. Tavoitteenahan
on se, että tästä kokeilusta voidaan
siirtyä pitkäjänteisemmällä tavalla
uuden teknologian pysyvään rakenteelliseen käyttöön.
Tavoitteena pitää olla, että autoissa
olisi pysyvänä lisävarusteena sellainen
laite, joka tunnistaisi kuljettajan hengitysilman ja estäisi
auton käynnistymisen, jos se tunnistaa promilleja. Sama
koskee myöskin esillä ollutta nykyistä handsfree-lainsäädäntöä,
jossa on selviä ongelmia. Eli hyvin paljon pitäisi
päätelaiteteollisuuden tehdä sitä kehitystyötä teknologiapuolella, että sekin
olisi pysyvä lisävaruste jokaisessa autossa, (Puhemies:
Minuutti!) ettei tarvitsisi autoa vaihtaessa vaihtaa myöskin
tätä laitetta, jossa kännykkä on.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tosiaan, varsinkin nuorten liikennekäyttäytyminen
on ollut retuperällä, autoa ajetaan usein nauttineena
miestä väkevämpää. Siinä mielessä tämä alkolukko
on todella hyvä asia ja on hyvä, että tämä kokeilu
tulee käyttöön. Sekin on hyvä,
että maksaja tälle alkolukolle on itse valvottava
tänä koetusaikana.
Autojen arvot todella vaihtelevat niin suuresti, että tässä on
hyvä asia, että nyt ei takavarikointitoimenpiteisiin
lähdetä, ei edes kokeilemaan sitä. Se
olisi erittäin epätasa-arvoista.
Kolmen vuoden kokeilu on hyvä asia, ja uskon, että autot
tulevat kehittymään tulevaisuudessa niin, että nämä laitteet
ovat sisään rakennettuina. Näin säästyisimme
monilta onnettomuuksilta.
Ed. Tuula Väätäinen
merkitään läsnä olevaksi.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Sasi totesi, että tämä laki
on tasa-arvoistava. Olen kyllä tästä eri
mieltä. Totta on, että rattijuoppous on iso ongelma
ja neljännes liikenneonnettomuuksista tai -kuolemista johtuu
nimenomaan rattijuopumuksesta, mutta se, että tämä olisi
tasa-arvoistava, on kyllä täysin väärin,
koska nythän on niin, että ne, joilla on varaa
maksaa tämä noin 150 euroa kuukaudessa, voivat
sitten jatkaa ajamista, vaikka ovat syyllistyneet rattijuopumukseen,
kun taas niillä, joilla sitä rahaa ei ole, on
ajokielto ainoa mahdollisuus. Kyllä se minusta on iso kysymys,
ja ihmettelen, ettei valiokunta ole sitä pohtinut, että rikkaat
pääsevät alkolukolla ja köyhät
saavat ajokiellon. Minusta se on kaikkea muuta kuin tasa-arvoistava.
Päinvastoin, ei pitäisi olla tällaisia rankaisuja,
jotka kohtelevat ihmistä eri tavalla riippuen hänen
taloudellisesta asemastaan.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi piti varsin laajan alustuksen tälle
aiheelle. Täytyy sanoa, että siinä, missä hän
suhtautui vain myönteisesti muutamaan seikkaan, itse epäröin.
Yksi niistä on tämä ed. Lapintien esiin
nostama kysymys, jota kylläkin pohdittiin valiokunnassa,
mutta edettiin sitten kuitenkin tähän suuntaan
idealla, että kysymyksessä on kokeilu ja katsotaan,
miten tämä etenee. Mutta kyllä koen itsekin
hieman ongelmallisena sen, että kun asiakas maksaa, niin
se tarkoittaa silloin — kun keskustellaan aika isoista
rahasummista — sitä, että kenellä on
varaa, jatkaa ajamista, ja kenellä ei ole varaa, ei aja, vaikka
rike taustalla on sama.
Sitten toinen kysymys, mikä jäi itseäni
pohdituttamaan, on se, että alkolukko mittaa ainoastaan
alkoholia ja edelleen ovat ne kaikki muut päihteet, joiden
käyttö lisääntyy ja jotka ovat ihan
yhtä ongelmallisia tuolla liikenteessä.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tasa-arvo-ongelma liittyy siihen, että ajokiellot
usein määrätään lähestulkoon saman
mittaisiksi riippumatta ajotarpeesta. Jossain määrin
se otetaan tuomioistuimessa huomioon, mutta on aika suuri ero siinä,
onko kyseessä ammattiautoilija tai esimerkiksi kauppias,
joka joutuu jatkuvasti ajamaan autoa, verrattuna siihen, että autoa
käytetään huviajoon pelkästään. Tässä suhteessa
niillä ihmisillä, joilla on suurempi tarve, on
myöskin intressiä hankkia tämä laite. Tietysti
sen laitteen erityinen etu on se, että se turvaa sen, että kukaan
alkoholin vaikutuksen alaisena ei tule liikenteeseen. Eli ihminen
suojelee itseään ja myöskin muita käyttämällä tätä laitetta.
Ed. Laukkasen kanssa olen samaa mieltä, että pitkällä tähtäimellä teknologia
pitää täysimääräisesti
käyttää hyväksi ja laite tulee
ottaa vakiovarusteeksi autoihin, mutta ottaen huomioon sen hinta,
se vaihe ei ole vielä, vaan siinä vaiheessa, kun
siitä on riittävästi kokemuksia ja sitä riittävän
laajasti käytetään, tämä askel
voidaan ottaa.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vielä tähän tasa-arvokysymykseen,
jonka ed. Lapintie nyt nostaa täällä esiin:
olisiko toinen vaihtoehto sitten ollut, että emme olisi
lähteneet tähän kokeiluun lainkaan, vai
se, mikä oli esillä, että yhteiskunta
maksaa silloin kaikkien kokeiluun lähtevien kustannukset?
Sehän olisi ollut mahdoton tie. Paljon parempi on se, että tämä 150
euron kustannus tulee ilman muuta sille päihdeongelmaiselle,
joka haluaa tämän kautta irti siitä omasta päihderiippuvuudestaan
liikenteessä. Tämä on minusta erinomainen
malli vaihtoehtona. Tässä katsannossa, kun tämä on
kokeilu, oli aivan perusteltua lähteä mukaan.
Pitkässä juoksussa, ed. Lapintie, vastaus tähän
tasa-arvokysymykseen löytyy nimenomaan teknologian kehittymisestä, ja
on hyvä kannustaa päätelaiteteollisuutta
kehittämään sellaisia laitteita, jotka
ovat edullisia ja mieluiten niitä vakiovarusteita, ja sen
kautta kaikki ovat sitten käytettävyydeltään
samalla viivalla.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Laukkaselle: Edelleen ihmettelen, että valiokunta
ei ole mietintöönsä näitä pohdintoja
kirjannut, ja nyt kun siihen ei ole puututtu mitenkään,
tulee sellainen mielikuva, että ikään
kuin valiokunta katsoisi, että rattijuopumuksesta voidaan
päästä vähemmällä rankaisulla
silloin, kun on riittävästi rahaa. Uskon, että 150
euroa kuukaudessa on iso raha, vaikka kuinka tarvitsisi autoa vaikka
työmatkoihin tai työssä käymiseen,
ja kyllä se nyt sitten, että joillekin se on paljon
helpompi löytää ja toisille mahdoton löytää,
silloin on iso epätasa-arvoistava kysymys, kun rikos on
kuitenkin sama.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime aikoina ja oikeastaan pitkän
ajan jo hyvin suuri osa vakavista onnettomuuksista on ollut sellaisia,
joissa mukana ovat olleet nuoret henkilöt, juuri kortin
saaneet henkilöt. Ajolukosta kun puhutaan, niin sellainen
kasvatuksellinen ajolukko lähtee kyllä jo kehittymään
kotona, koulussa ja sitten viimeisenä siellä autokoulussa.
Minä korostaisin sitä, että ensi kertaa
kortin hankkiville henkilöille annettaisiin huomattavasti
tehokkaampaa koulutusta tältä osalta kuin aikaisemmin,
käytettäisiin kaikki mahdolliset visuaaliset,
tekniset keinot opettaa ajattelemaan se nuori, joka saa kortin,
niin, että tulee sellainen henkinen ajolukko: minä en
aja humalassa, minä en tee liikenteessä mitään
sellaista, mikä vaarantaa minun tai muiden hengen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa ed. Lapintielle:
Siihenkin, ed. Lapintie, että tämä mietintö on
lyhyimmän mahdollisen kaavan mukainen, sisältyy
selvä viesti.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintielle toteaisin sen, että mielestäni
suurin epätasa-arvoistava tekijä yhteiskunnassamme
on se, kun humaltunut tarttuu yleensä auton rattiin, ja
sanon, että me oikeastaan keskustelemme vanhanaikaisesta
tekniikasta jo tänä päivänä,
kun keskustelemme alkolukosta, sillä kehitteillä on
erinomaisen hyviä virtalukkosysteemejä, joilla
jo tunnistetaan jokaikisen autoilijan ajokyky. Tämä on
mielestäni suunta, johon meidän kaikkien kannattaa
pyrkiä. Auttamattomasti tämä alkolukko
on jo vanhanaikaista teknologiaa.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintielle täytyy täältä puhujakorokkeelta vielä vastata
se, että ihmettelen teidän näkemystänne
siitä, että pitäisi julkisin varoin kustantaa alkolukko.
Tällaista keskustelua ei edes Ruotsissa käyty.
Ruotsissakin pidettiin itsestäänselvänä, että rattijuoppo
itse maksaa viulut, ja totta kai siihen on varaa, tähän
alkolukkoon. Se on aikamoinen asia, että ihmiseltä viedään
ajo-oikeus pois. Varmasti se raha löytyy tähän
alkolukkoajokorttiin ja alkolukon vuokraan, kun on varaa viinaankin.
Yhtä kalliiksi sekin tulee kuukaudessa, kun oikein ryyppää.
(Ed. Pulliainen: Jospa säästäisi kovasti
eikä ryyppäisi!) — Aivan, ja pitääkö se viinakin
ostaa sitten julkisin varoin? (Naurua — Ed. Pulliainen:
Kokoomuksen uusi alkoholipolitiikka!)
Mutta jos mennään nyt muuten tähän,
niin rattijuoppouksien vähentämiseksi oli jo korkea
aika keksiä uusia keinoja. Haluan kiittää nyt
tästä ideasta Henrik Söderlundia, joka
toi tämän idean tänne eduskuntaan, ja
tein siitä lakialoitteen, jonka, kiitos eduskunnan, suurin
osa kansanedustajista allekirjoitti, 128 edustajaa. Erityiskiitokset vielä silloiselle
liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasille, joka ennakkoluulottomasti
aloitti tämän lain valmistelun, ja ministeri Leena
Luhtanen on sitten hienosti jatkanut tätä työryhmän työskentelyä.
Kiitos erityisesti valiokunnalle siitä, että tämä käsiteltiin
todella nopeassa aikataulussa, erikoiskiitos puheenjohtajalle ja
koko valiokunnalle. Aikataulu oli todella tiukka, koska voimaantulo
tässä on jo heinäkuun alussa. Toisaalta
olisin toivonut, että tämä olisi voinut
olla ihan pysyväislakikin jo suoraan. Ruotsissa ollaan
tästä varsinkin kovasti innostuneita ja siellä aloitettiin
myös kokeilulailla. Koska innostus oli niin suuri, niin
he etuajassa jo ottivat tämän pysyväiskäytäntöön.
Ruotsissa tavoitteena on, että tämä tulee
vakiovarusteeksi uusiin autoihin jo 2012 mennessä, ja uskon,
että me seuraamme tässä perässä.
Rattijuoppoudessa on se ongelma, että jos on siihen
taipumusta, että humalaisena lähtee rattiin, silloin
lähtee rattiin, ja silloin pelkkä henkinen ajolukko
ei oikein riitä. Täytyy keksiä keinoja,
joilla se auto ei kerta kaikkiaan käynnisty. Ei siinä muu
auta. Eräs nuori mies soitti minulle ja sanoi, onko jo
mahdollista saada tällainen, että hän
ei voi sille mitään, että hänellä on
tämmöinen taipumus, että kun hän
vähän ottaa, niin hän heti ryntää rattiin,
ratin taakse. Juuri tällaisia henkilöitä varten
tämä on erittäin hyvä asia.
Tämä on ensimmäinen askel raittiuteen,
voi olla sitä, ja tämä siis palvelee
monella eri tapaa yhteiskuntaa, säästää yhteiskunnan
varoja, ja muualla maailmassa tätä on jo pitkään
käytetty. Meille se saadaan nyt onneksi kokeiluun. Toivon
tälle erittäin vahvaa ja menestyksekästä tulevaisuutta.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ed. Vahasalo kysyi, pitäisikö minun
mielestäni viinatkin sitten valtion kustantaa. Täytyy
sanoa, että kyllä nykyinen hallitus kovasti sitä yrittää,
kun jatkuvasti alkoholiveroa lasketaan.
Mutta nimenomaan tämän lain osalta on hyvä, että asiasta
keskustellaan, koska alkoholi liikenteessä on hyvin iso
asia. Esimerkiksi noin 400 ihmisestä, jotka kuolivat liikenteessä — muutamana
viime vuonna on pysynyt aika vakiona tämä surullinen
luku — melkein sata oli joko rattijuoppoja, rattijuopon
matkustajia tai kohdalle sattuneita sivullisia, eli puhumme kyllä hyvin
vakavasta asiasta. Silloin, jos ajetaan 0,5 ja 0,9 promillen humalassa,
riski aiheuttaa kuolemaan johtava onnettomuus on kymmenkertainen.
Jos promilleja on yli 1, silloin puhutaan jo 50-kertaisesta riskistä.
Eli itse asiassa minä kyllä näkisin niin, että jos
tietoisesti lähtee rattiin sen jälkeen, kun onnettomuusriski
on näin valtavan paljon korkeampi kuin selvin päin,
kyllä silloin ajokielto on se ensimmäinen ja varsinainen
vaihtoehto, ei suinkaan se, että ei tehtäisi mitään.
Kuten tässä debattiosuudessa totesin, kyllä tähän
taloudelliseen rankaisuun liittyy se, että ihmiset ovat
epätasa-arvoisessa asemassa lain edessä. Tehtäessä samanlainen
teko, ajettaessa humalassa, vaikkapa aiheuttamalla 50-kertaisen riskin
tilanteeseen, että sitä alkoholia ei olisi nauttinut,
niin on se minusta aika isokin ongelma, että tämä sidotaan
sitten taloudellisiin mahdollisuuksiin hankkia tällainen
alkolukko.
Toinen ongelma, mistä ei ole puhuttu, on se, että lukon
voi asentaa vain yhteen kuljettajan nimeämään
ajoneuvoon. Entä sitten, kun kerran tähän
taloudellisen edun suosimiseen on lähdetty eli ne, kenellä on
enemmän rahaa, pääsevät tavallaan
helpommin rattijuoppoudesta, niin jospa niitä autoja onkin
useampia, jos se raha ei ole niin suuri ongelma? Mielestäni
on oikein, että puhutaan rattijuopumuksesta, otetaan se
vakavasti, mutta parempi keino kuin tämä rikkaiden
suosiminen alkolukolla olisi kyllä ollut se, että lähdetään
pidentämään ajokieltoja ja valvomaan
niitä tehokkaammin. Sitä vastaan minulla taas
ei ole yhtään mitään, että uusiin
autoihin asennetaan järjestelmät, jotka varmistavat
ja tarkistavat, että kukaan ei aja näitä autoja
humalassa.
No, kokeilulaki tästä nyt on tehty, ja kokeilla toki
voi, mutta mielestäni ei saa vähätellä sitä viestiä,
että me täällä eduskunnassa
emme näe sitä tilannetta, että ihmiset
joutuvat eriarvoiseen asemaan, kun jonkin laitteen hankinta maksaa 150
euroa kuukaudessa ja toiset sen pystyvät maksamaan ja toiset
eivät. Eli kyllä tämä johtaa siihen,
että katsotaan, että rattijuopumus on pienempi
rike silloin, kun on enemmän rahaa. Se on väärä viesti.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Istuskelen tuolla lautamiehenä Oulun
käräjäoikeudessa, olen ollut siellä vuosikausia,
ja siellä tulee nähtyä sellainen, ed.
Lapintie, että niillä ajokielloilla ei ole juurikaan
merkitystä. Useimmat rattijuopot ovat uusijoita, joihin
ajokiellot eivät vaikuta yhtään mitään.
Mielestäni tämä kokeilulaki ei mitään
kesää tee. Kokeiluun tulee kuitenkin alle prosentti
vuodessa todetuista rattijuoppotapauksista, elikkä noin
300 on ajateltu tähän kokeiluun tulevan mukaan,
ja rattijuoppoja on lähes 30 000 vuodessa. Tuo
noin 1 800 euron maksu, mikä siitä tulee
vuodessa, on kuitenkin vielä kohtuullinen verrattuna siihen,
mitä se Ruotsissa maksaa, jotain 4 500 euroa.
Se on selvä asia, että pyrkimys olisi siihen,
että tämä tulisi vakiovarusteeksi kaikkiin
autoihin jossakin vaiheessa. Tämä kokeilu ei todellakaan
kesää tee, mutta on hyvä alku keväälle
tässä asiassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kaiken kaikkiaan tämä esitys
on erittäin hyvä. Tästähän
käytiin hyvin pitkään keskustelua viime
kaudella, kun ed. Vahasalo teki tästä lakialoitteen,
joka sai runsaasti kannattajia myöskin eduskunnasta, ja
valmistelu lähti liikkeelle. Huomaan kyllä, että liikenne-
ja viestintävaliokunta on tehnyt asiasta mietinnön,
valitettavasti vaan kovin lyhyen ja typistetyn. Olisi tietenkin
ollut ihan paikallaan, että tässä mietinnössä olisi myöskin
näitä esille tulleita ongelmatilanteita mietitty
ja katsottu myöskin vähän tulevaisuuteen,
koska uskon, niin kuin monet muutkin edustajat tässä salissa,
että meidän autoteollisuutemme tulee kehittymään
ja kehittämään laitteita siten, että saattaa
joku päivä olla, että nämä ovat autoissa
myöskin vakiovarusteita ja sillä lailla pyritään
vähentämään rattijuoppojen määrää liikenteessä.
Olen aivan samaa mieltä kuin ed. Rajala, että ei
tämä ratkaise näitä ongelmia.
Ei tämä kesää tee Suomen liikenteelle
eikä myöskään rattijuoppojen
määrän olennaiselle vähentämiselle,
mutta on hyvä askel siihen suuntaan.
Sitä en tiedä vielä, miten tämä laite
käytännössä toimii niissä tilanteissa,
joissa ajon aikana joudutaan tähän laitteeseen
puhaltamaan, ja pystytäänkö tätä laitteen
toimintajärjestelmää kiertämään
esimerkiksi siten, että asennetaan joku johto, jolla pystytään
kiertämään tämän laitteen
toiminta, ja se ei olisikaan toiminnassa koko aikaa. Suomalainen
on aika kekseliäs, ja näin tulee varmasti tässäkin
käymään, että muutamia väärinkäytöksiä tapahtuu.
Mutta jokaiselle, joka haluaa ajaa ajoneuvolla tiellä ja
tarvitsee ajokorttia ja käyttää tätä laitetta,
on parempi, että hän tekee sen selvin päin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos tästä keskustelusta
jotakin vetää yhteen, niin eniten näyttää kiusaavan
kansanedustajia se, että mietintö on lyhyimmän
mahdollisen kaavan mukainen. Erikoisesti tässä keskustelussa
annettiin jo vastaus siihen, miksi juuri näin on. Nimittäin tämä sattuu
olemaan kerrankin sellainen asia, että kaikki puheenvuoron
käyttäjät ovat oikeassa, aivan täydellisen
oikeassa. Kysymys on vain aikaperspektiivistä, mihin projisoidaan
nämä mielipiteet.
Erikoisen mielenkiintoista oli ed. Salon viimeinen puheenvuoro,
koska hän antoi jo ohjeita siitä, miten tätä tekniikkaa
voidaan kiertää. Poliisimiehenä tietysti
hänellä on siihen loistavat edellytykset tietopohjansa
avulla. Samalla hän vastasi valiokunnalle siihen, miksi
valiokunta päätyi lyhyimmän kaavan mukaiseen
ratkaisuun: siksi, että emme halunneet suoraan sanoen ruveta
pohdiskelemaan, juuri niin kuin ed. Lapintie toi esille aivan oikein,
hän oli aivan oikeassa tässä, että välittömästi
asiat ovat juuri niin kuin hän sanoi. Siis tämähän
on eriarvoistava, taloudellisesti eriarvoistava, kun se rike siellä taustalla
on täsmälleen sama. Mutta sitten kun ajatellaan
sitä asiaa vähän pitemmällä aikavälillä,
niin sitten tilanne muuttuukin jo ehkä toisenlaiseksi. Kysymys
on kokeilulaista. Kysymys ei ole pysyvästä laista.
Se, mihin tässä tietysti pitää pyrkiä nyt
erikoisesti, kun liikennekuri ei kun höltyy ja höltyy
ja höltyy, on se, että kerta kaikkiaan reaktion
tästä salista täytyy olla, että menemme
kohti nollatoleranssia. Se on näin, ja siinä on
teknisesti kaksi vaihtoehtoa. Niin kuin ed. Laukkanen valiokunnan
puheenjohtajana totesi, kysymys on siitä, että tekniikka
hoitaa sen nollatoleranssin, niin että kerta kaikkiaan,
kun höyryä on, niin silloin se ajaminen loppuu
siihen paikkaan. Elikkä uusissa autoissa se asia on hoidettu
tekniikan avulla, ja sitä pitäisin erinomaisen
hyvänä asiana sen takia, että on juuri
käynyt niin kuin tässä keskustelussa
taustalla on ilmiönä olemassa elikkä liikennekuri
on höltynyt.
Toinen on sitten se ed. Visbackan täällä muun muassa
eräässä yhteydessä esiintuoma
asia, että poliisimiehiä on niin paljon tuolla
tienvarressa, liikkuvan poliisin miehiä sun muita, että kiinnijäämisriski
on niin suuri, että se rupeaa jo vaikuttamaan, paitsi siihen
porukkaan, johon ei tehoa yhtään mikään,
johon ei tehoa mikään muu konsti kuin se, että tekniikka
estää sen ajamisen. — Siellä paikalla
olevat poliisimiehet nyökkäävät, että näinhän
se asianlaita on.
Elikkä juuri näistä mainituista syistä,
kun on kokeilulaki, niin emme sortuneet pohdiskelemaan kaikkia teoreettisia
vaihtoehtoja, mitä pitäisi ottaa näkyviin,
kun vielä kaiken lisäksi, niin kuin ed. Salon äskeinen
puheenvuoro osoitti, niitä voidaan käyttää sitten
eräällä tavalla perusteena johonkin suuntaan
omassa mielessä, kun tämä asia näyttää niin
valtavasti ihmisiä kiinnostavan.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle sen johdosta vaan, että kyllä liikenne-
ja viestintävaliokunnan mietintöjä voi
tässä salissa ihan vapaasti arvioida, mutta olisin
tietenkin toivonut siihen muutamia pääkohtia enemmän
perusteluosaan kuin tämän yhden varsinaisen kappaleen.
Jää vaan sellainen kuva, kuinka paljon tämä on
siellä keskustelua herättänyt ja millä tavalla
tätä asiaa on viety.
Mutta sen voin todeta kyllä, että tämä alkolukkolaite
on tehokkaampi kuin suomalainen poliisi. Jos suomalainen poliisi
puhalluttaa liikenteessä ja on alle 0,5 promillea, niin
autolla vielä jatketaan, huomautus ehkä saadaan,
mutta tämähän reagoi jo hyvinkin pieneen
alkoholimäärään, niin että auto
ei käynnisty tai lopettaa tiellä liikkumisensa.
Hyvin tehokas tämä laite on silloin, kun tämä onnistuu.
Väärinkäytöksiä en
manaile. Minä luulen, että kyllä se vaatii
tietenkin vähän miettimistä, että tämän
laitteen ohittaminen ei ihan joka mieheltä onnistu, varsinkaan
niiltä, jotka todella tämän laitteen
haluavat itselleen ja siihen sitoutuvat. Ensimmäisenä ei
varmasti sitä väärinkäyttöä siinä mietitä,
mutta joku toinen henkilö saattaa puhaltaa laitteeseen
kuin se, joka siellä kuskin paikalla istuu.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun olen lukenut lain, kuten edustajat keskimäärin
lakiesityksen lukevat, ja kun mietintökin on noin lyhyt,
niin pitää kysyä: Entä sitten,
jos se ajokielto on määrätty ja alkolukon
käyttöön sitoutunut, tuomittu, asettuukin
istumaan toisen auton, esimerkiksi sukulaisensa auton, ohjauspyörän
taakse? Kuinka moneen autoon itse asiassa se lukko pitää asentaa,
että tämä ajo varmasti estyy?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän on kokeilulaki. Nyt
katsotaan, miten poliisimiesten kaikki täällä jo
esiintuomat vippaskonstit ja vaihtoehdot ja muut sellaiset tulevat
esille. Sitten nähdään, onko mitään
järkeä tämmöistä lakia
jatkaa. Siitähän tässä on kysymys.
Sitten vielä se, että jos ihmisellä on
todella taipumusta ajaa päihteitten vaikutuksen alaisena autolla,
on harvinaisen hyvä, että laite ensimmäiseen
höyryyn reagoi ja sanoo, että et aja.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tämä alkolukkokokeilu
nyt saadaan aikaiseksi. Itse asiassa tämä on oiva
esimerkki siitä, miten yksittäisen kansanedustajan aloitteellisuus
voi tuoda tulosta. Tästä samasta asiasta keskusteltiin
kolme vuotta sitten, kun ed. Vahasalo teki juuri tätä asiaa
koskevan aloitteen, ja nyt ollaan sitten vaikkakin vasta kokeiluasteella
mutta kuitenkin.
Se, mitä tuosta mietinnöstä ei selville
käy, kuitenkin käy hallituksen esitystekstistä selville,
että tällaisia alkolukkokokeiluja taikka pysyviä lakeja
on jo muualla maailmassa olemassa, ja ilmeisesti valiokunta on tullut
sitäkin kautta vakuuttuneeksi, että Suomessakin
tätä pitää ja kannattaa kokeilla.
Näkisin, että Suomi voisi olla, kuten ed.
Vahasalo eduskunnassa on ollut aloitteellinen, EU:ssa nyt aloitteellinen
ja yrittää aikaansaada koko EU:n laajuisen vähintäänkin
kokeilun vaikka sen jälkeen, kun tämä kokeilu
on saatu Suomessa päätökseen, sen jälkeen
koko yhteisön alueelle tällaisen järjestelmän.
Se olisi nimittäin omiaan innostamaan myöskin
auton valmistajia tämmöisen tekniikan ja tekniikoiden
kehittämiseen. Nimittäin on aivan selvää,
kuten ed. Virtasenkin puheenvuorosta ja muista puheenvuoroista on käynyt
selville, että tässä yritetään
ehkä keplotella sitten, mutta kun tekniikat kehittyvät,
sen jälkeen tästäkin saataisiin kohtuullisen
aukoton järjestelmä.
Toivon, että tämän kokeilun tulos
nyt sitten hallituksen piirissä myöskin herättäisi
kiinnostusta niin paljon, että hyvissä ajoin,
ennen kuin (Puhemies koputtaa) kokeilu päättyy
vuonna 2008 kesällä, saataisiin pysyvä laki,
jossa olisi otettu huomioon myöskin nämä uudet
tekniikat.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoinen laki, alkolukko. Kun eduskunta
on käsitellyt liikennepolitiikkaa, täällä aina
on luovuus päässyt kunniaan, ja se on hyvä asia.
Aikoinaan melkein meni läpi myös punaisissa valoissa
oikealle kääntyminen, asia kyllä ymmärrettiin
sitten päin seiniä niin sanotusti. Eduskunta äänesti
kuitenkin ja se jäi hilkun päähän. Jokainen,
joka liikenteessä liikkuu, tietää sen, että joustavuus
on monestakin syystä hyvä asia. Täällä se
tulkittiin kylläkin silloin itse asiassa kymmenen vuotta
sitten, ja on jopa uudistettu sitä yritystä, että siellä sitten
ajetaan ihmisiä kumoon. Päinvastoin polttoainepäästöt
vähenevät ja sujuvuus paranee. Liikenteen sujuvuus
on yksi meidän suomalaisen liikennekulttuurimme ongelma,
ja rystyset valkeina kun tuolla mennä posotamme eteenpäin,
niin se on yksi heikkous meillä. Siinä olisi oppimista.
Tämä laki ja esitys nyt kaiken kaikkiaan on mielenkiintoinen
ja hyvä. Kaliforniassa asti se on vuodesta 1986 ollut toiminnassa
ja otettu hyväksi malliksi. Tässä suhteessa,
kun täällä on arvioitu, että liikenne-
ja viestintävaliokunnan mietintö on varsin lyhyt,
niin ei tätä kyllä pidä senteillä eikä metreillä lähteä mittaamaan
vaan asia sinällänsä on kohdallaan. Hallituksen
esitys on perusteltu varsin kattavasti, joskin tässä kokonaisuudessa
varmasti on kokeilulakikin huomioon ottaen tiettyjä puutteita,
joista yhteen haluan nyt sitten puuttua. Tähän
asiaan on myös liikenne- ja viestintävaliokunta
kiinnittänyt huomiota tai todennut sen.
Kun valvotun ajo-oikeuden määrääminen edellyttää rattijuopumuksesta
epäillyn pyyntöä ja valvottava vastaa
valvotusta ajo-oikeudesta hänelle aiheutuneista kustannuksista,
niin voi sanoa, että tähän sisältyy
varmasti tämän kokeilun eräs heikkous
ongelmatapauksissa. Eräs Guinnessin kirjaan pyrkinyt henkilö toistasataa
kertaa ajoi rattijuopumuksen alaisena eli alkoholin tai päihteiden
vaikutteiden alaisena päästäkseen todella
Guinnessin kirjaan, ja voi sanoa, ettei hän tule pyytämään
alkolukkoa autoon. Tämä on sellainen tekijä,
jos nyt ei mennä ihan näin pitkällekään,
että voi kysyä, että kun lainsäädäntöä tehdään,
miksi sitten lähteä tällaisen tietyn
tyyppisen vapaaehtoisuuden puolelta liikkeelle. Yhteiskunnan, kansalaisten
ja liikenneturvallisuuden kannalta on kuitenkin todettu, että riippumatta syystä tai
toisesta päihteiden alaisena ajaminen ei ole sallittua
eikä luvallista ja se on kaiken päälle vielä kielletty.
Näin ollen tässä ikään
kuin vielä vapaaehtoistetaan tämä, että jos
itse sitten pyytää, niin tätä kautta
tämä asia tulee hoidetuksi.
Eräät nimismiehet, joita yleensä valtakunnassa
on moitittu aina viranomaistenkin taholta, jotka ovat toteuttaneet
omia oppejaan asiassa, ovat mielestäni olleet hyvällä linjalla.
Ajokortti kuivumaan esimerkiksi nimismiehen kanslian ikkunan ulkopuolelle
pyykkinarusta on hyvin oivallinen asia. Tähän
puuttuvat tietysti viranomaiset, tässä loukataan
ihmisen intimiteettisuojaa. No jokainenhan kylällä tietää,
jos joku on humalassa ajanut autoa, ainakin maaseutualueella tämä on
näin. Mutta tässä me olemme itsellemme
tavallaan vähän liian helläkätisiä tai
ajattelemme, että siitä nyt sitten koituu vielä jotain
muuta. Kun nuoriso hurjastelee tuolla, niin ajokortti laitetaan kuivumaan,
poliisimiehiä tämä nyt ainakin miellyttää.
Tiedän konkreettisesti, että sillä on
monesti se vaikutus, että kun ajatellaan, että julkinen
häpeä tulee päälle, niin se
vaikuttaa paljon enemmän kuin jokin rapsu sitten. Kun joku
nimismies on ottanut ajoneuvon poliisilaitoksen parkkiin halliin,
niin tätäkin on oikein virallisesti paheksuttu,
että tässä puututaan ihmisen oikeuksiin.
Ei tuossa saa hirvikiväärinkään
kanssa kävellä Mannerheimintiellä ilman,
että se on suojattu. On tiettyjä sääntöjä,
joihin me olemme yhteisesti sitoutuneet, ja sama pätee
tässäkin asiassa. Tämän haluan
vain esimerkkinä ottaa, että liikennepolitiikan
lainsäädännön säätäminen
ei ole kyllä helppoa, ja tässä syntyy
monta keskustelua.
Siksi, herra puhemies, halusin myös tulla tähän
mukaan, koska minusta tämän sopan pyörittäminen
ja keittäminen on ihan hyvä. Ed. Vahasalo oli
liikenne- ja viestintävaliokunnassa, kun tätä viimeksi
siellä käsiteltiin. On hyvä, että hallitus
on tästä tämän esityksen nyt
sitten saanut tehtyä ja eteenpäin, ja on toivottavaa,
että tämä ei ainoastaan jää kokeilulaiksi
ja sitten tässä olevat puutteet, joihin muun muassa
olen viitannut, pystytään ajan myötä korjaamaan.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Minä pidän sitä hyvänä asiana,
että mietintö on lyhyt, sillä se osoittaa
vaan sen, että hallituksen esitys oli hyvä, ja
perustelut löytyvät sieltä hallituksen
esityksen perusteluista. On myöskin hauska kuunnella sitä,
miten kansanedustajien energia kanavoituu nyt siihen, miten alkolukkoa
voitaisiinkaan kiertää. On selvää,
että naapuri voi puhaltaa siihen alkolukkoon toisen puolesta, mutta
ihan yhtä hyvin nykyisinkin auton avaimet voidaan rattijuopolle
antaa. Se on ihan yhtä tuomittavaa kummassakin tapauksessa.
Ihan aukotonta lainsäädäntöä emme
saa millään tehdyksi. Jokaisessa on puutteensa.
Senpähän takia meillä täällä eduskunnassa
paljon töitä aina riittääkin.
Tämä on ollut erittäin hyvä lakiesitys
ja hyvin yksimielinen lakiesitys. Toivon sille menestystä.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! Päätin käyttää puheenvuoron
sen takia, että perustuslakivaliokunnan jäsen
ed. Rossi mielenkiinnolla käsitteli sitä, voidaanko
esimerkiksi poistetut ajokortit laittaa riippumaan pyykkinarulle
nimismiehen kansliaan. Itse en näe tässä sellaista
yksityisyyden suojaa vaan nimenomaan näen siinä lähikontrollia.
Jos me tietäisimme julkisesti, kenenkä ajokortti
on pois otettu, kuka on syyllistynyt rattijuopumukseen tai kenellä on
ajokielto päällä, niin myöskin
ympäröivä yhteiskunta pystyisi kontrolloimaan
sen, että silloin kun ajo-oikeudetta ajoa jatkuu, mennään
kertomaan poliisille, että tämä henkilö ei
noudata ajokieltoa, mikä näkyy esimerkiksi netissä tai
jossakin muualla. Mutta meillä on joskus rikoksen tekijällä parempi
turva kuin rikoksen uhrilla. Tästä on aika monta
kertaa keskusteltu.
Toinen asia, mitä haluan korostaa tässä:
Tämä laki puuttuu niihin rattijuoppoihin, jotka
haluavat itse tämän alkolukon ja ovat valmiita
siitä maksamaan. Tieliikenteessä on paljon paljon muita
henkilöitä. Tämä on aivan promillen
osa niistä autoilijoista, jotka tällä hetkellä liikkuvat tien
päällä, mutta siitä huolimatta
tämä on tärkeä laki. Mutta korostan
myöskin sitä, että perheenjäsenillä,
muilla, jotka asuvat rattijuopon kanssa tai tällaisen,
jolla on taipumusta rattijuopumukseen, heilläkin on myös
aktiivinen toimintavelvollisuus. Kun he huomaavat, että perheen
isäntä on lähdössä liikkeelle
alkoholin vaikutuksen alaisena, otetaan avaimet talteen ja pannaan
pois ja pystytään sitä kautta estämään
jo paljon tehokkaammin. Kaikkein tehokkain alkolukko on oikein tiukka
emäntä, sitä mieltä olen.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa ei varmasti
ole yhtäkään edustajaa, joka kritisoisi
itse liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtääviä toimia,
joihin tällä alkolukon käyttöönotolla
nimenomaan tähdätään. Liikenneturvallisuuden
parantamisesta on kysymys, ja niitä toimenpiteitähän
täällä on monesti eri lakiehdotusten
käsittelyn yhteydessä nostettu esille.
Mitä sitten tämä lähikontrolli,
mistä äsken ed. Salo jo mainitsi, voisi parhaimmillaan
olla: tietysti paitsi tietoisuus siitä, että alkoholin
vaikutuksen alaisena ei saa ajaa, ei saa nousta auton rattiin eikä minkään
muunkaan ajoneuvon kuljettajaksi, myöskin tietoisuus tässä tapauksessa
siitä, että jollakin tietyllä henkilöllä on
asennettuna väliaikaisesti tällainen autolukko,
että se tietoisuus on olemassa, että alkolukko
on olemassa ajoneuvossa.
Miten sitten tulevaisuudessa tämä voitaisiin saada
pysyväiseksi laiksi ja mitenkä tekniikat voisivat
kehittyä niin, että autoissa olisi asennettuina
tämä? Vain sillä tavalla, että tämä alkolukko
on asennettuna kaikkiin autoihin, pystytään kaikkein
tehokkaimmin estämään rattijuoppojen liikennöinti,
se on aivan selvää. Kuten ed. Pulliainen totesi
aikaisemmin puheenvuorossaan, niin eihän näitä kaikkein
kovapäisimpiä rattijuoppoja estä mikään,
mutta tämä ehkä estäisi. Tämä estäisi
sitten monet muut niistä 30 000 rattijuoposta, joita
valitettavasti Suomen teillä vuosittain liikkuu, joita
saattaa olla todellakin paljon enemmänkin kuin 30 000,
estää heidän liikennöintinsä ja
liikennevahinkojen aiheuttamisensa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Mielestäni kysymys on hyvästä lakiehdotuksesta,
vaikka kyse on myöskin kokeilusta. Ed. Vahasalo kyllä ansaitsee
eduskunnan tunnustuksen siitä aloitteesta, jonka hän
muutama vuosi sitten teki.
Liikenneturvallisuus on todella meille kaikille tärkeä.
Tällä kokeilulla varmasti tullaan parantamaan
liikenneturvallisuutta. Jos verrataan Suomen ja Ruotsin tilannetta,
niin mehän olemme selvästi Ruotsista jäljessä liikenneturvallisuuden suhteen,
ja olen varma, että muun muassa rattijuoppoudella on oma
osuutensa tässä.
Kun ed. Pulliainen täällä puhui nollatoleranssista,
niin muistan, että 1980-luvulla eduskunta on äänestänyt
myöskin siitä, pitäisikö meidän sallia
tämä 0,5 promillea vai pitäisikö meillä olla nollatoleranssi.
Silloin minä äänestin nollatoleranssin
puolesta ja olen vieläkin sitä mieltä,
että se olisi todella tarpeen. Auton rattiin ei pitäisi
kenenkään lähteä, joka on alkoholia
nauttinut.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun rattijuoppojen määrä tieliikenteessä lisääntyy
valtavasti, niin eikö olisi nyt syytä harkita
sitä, että otettaisiin käyttöön
60-luvulla ollut yhdyskuntapalvelusysteemi eli toisin sanoen, jos
ehdollista saa, se muutettaisiin ehdottomasti yhdyskuntapalveluksia
ja sillä tavalla varmasti pystyttäisiin karsimaan
voimakkaasti rattijuoppojen määrää,
koska rattijuopot edustavat kaikkia yhteiskuntaluokkia? Siinä mielessä alkolukko
on hyvä yksi vaihe, mutta jos tämä ei
pure, niin meidän täytyy lainsäädäntöä kylmästi
tiukentaa ja mennä todella yhdyskuntapalvelun puolelle.
Kun vankilat täyttyvät, nämä tyhjät
kasarmit olisivat sellaisia paikkoja, joita voitaisiin hyödyntää.
Sinne sakkovangit ja yhdyskuntavangit pistettäisiin töihin.
On lentokentän rakentamista, on maantien rakentamista,
on asfalttihommaa, on kaiken näköistä vanhustenpalveluhommaa,
eli nämä saataisiin hyötykäyttöön.
Se olisi varmasti pelote monelle nuorelle ja vähän
vanhemmallekin, jos tämmöiseen yhdyskuntapalveluun
tuomittaisiin.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Ihan vielä tähän
loppuun. Minä näen tämän alkolukkokysymyksen
vähän saman tyyppisenä kuin sen, että kun
vaikkapa nyt aseissa, jos ajatellaan tuota puolta, on varmistin,
ei vahinkoja pääse sattumaan. Samalla lailla alkolukkohan
käytännössä tulisi asentaa ja
tulee tulevaisuudessa asentaa jokaiseen autoon vakiovarusteena,
se on silloin siinä. Minä olen nähnyt
kuorma-autoliikenteessä malleja, joissa ennen kuin tietokonejärjestelmä kuljettajan
päästää käynnistämään
moottoria, tietokone vaatii häneltä puhalluksen.
Siihen liittyvät tietysti alkoholi sekä muut huumeet
ja ehkä lääkkeet — voidaanko
niitä mitenkään karsia — mutta
tietysti alkoholi on näissä suurin kysymys. Tämä on
tietysti vääjäämätön
tie. Silloin kun se kulkee tätä kautta, ne ovat
vakiovarusteina niin kuin muutkin hallintalaitteet, se ei ole edes
kustannuskysymys. Pikemminkin se voisi olla, näin ainakin
ajattelen, vakuutusyhtiöille erinomaisen suuri syy myös
huojentaa vakuutusmaksuja.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen ihan samaa mieltä kuin
ed. Rossi äskeisessä puheenvuorossaan. Jää vain
miettimään, mihin tämä maailma
menee, kuinka paljon kohta teknisin laittein aletaan tieliikennettä valvoa.
Tulee vain mieleen esimerkiksi lepoaikalain noudattaminen. Jos ei
ilmoiteta autolle, että kuljettaja on vaihtunut ja siellä on
jo 16 tuntia sama kuljettaja ajanut, niin mitäs jos ei
auto käynnistykään. Jää vaan
miettimään kaikkia näitä eri
vaihtoehtoja.
Myöskin ed. Elolle: aloite nollatoleranssista on mielenkiintoinen.
Itse olen miettinyt monelta eri näkökulmalta,
mikä olisi viisainta, mutta yhteiskunnan signaalina se
olisi kaikkein paras. Nyt tämä alkolukkohan toimii
siten, että ei saa olla alkoholia yhtään,
ei kaljapullon kaljapulloa, vaan se toimii nollatoleranssin periaatteella.
Suomalainen poliisi toimii vasta 0,5:n jälkeen, mikäli puhalluslaite
näin näyttää.
Mutta jään miettimään sitä vaihtoehtoa,
että jos meillä olisi täysi nolla, niin
se olisi hyvin selkeä kaikille kansalaisille. Sitten meillä voisi
olla myöskin rangaistuksena lievä rattijuopumus
tieliikenteessä, joka hoidettaisiin tien päällä sakolla eikä byrokraattisesti
verikokeiden tai jonkun muun kautta, jolloin se tulisi kalliimmaksi
kuin tämä systeemi olisi. Ehdotan ed. Elolle:
tehkää lakialoite. Katsotaan, miten tämä eduskunta
siihen suhtautuu.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys on askel oikeaan suuntaan
estääksemme rattijuopumusta. Toivonkin, että tämä mahdollisimman
pikaisesti tulee kaikkiin autoihin käyttöön,
jolloin se vastaa sitten sitä todellisuutta, koska näinhän
on, että ne vaikeimmat tapaukset eivät todellakaan
lähde tätä pyytelemään
itselleen. Jos me aiomme niihin pureutua, tarvitaan aika monensuuntaisia
keinoja vielä, että rattijuopumus estetään.
Meillä tulee todella näitä onnettomuuksia
niin paljon vuosittain, jotka aiheuttavat kuolemantapauksia ja vammautumisia,
että jos me voimme estää edes joitakin
tapauksia, niin paljon säästyy inhimillisiä kärsimyksiä.
Myös taloudellisesti tämä on varmasti
kannattavaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossi sanoi todellakin olennaisimman:
Siis jos kaikissa autoissa estin, joka estää ajamasta
huumautuneena, on olemassa, niin kaikki ne ongelmat, mistä täällä on
tänään keskusteltu, poistuvat, kun se
estää lähtemästä liikkeelle
jokaisen auton, jos kuljettaja on vähänkin huumaantunut. Silloin
aivan varmasti vakuutusmaksut tulevat laskemaan, koska liikenneonnettomuuksia
aiheuttavat menot, jotka ovat valtavat, tulevat vähenemään
ratkaisevasti. Itse asiassa jopa poliisin menot vähenevät,
koska ei tarvitse sen jälkeen enää puhalluttaa
tuolla tiellä, jos voidaan luottaa siihen, niin kuin tietysti
pitää, että autolla ei pääse
liikkeelle, jos on humalassa. Silloin myöskin nollatoleranssi
tulee automaattisesti, ilman että siitä erikseen
säädettäisiin. Eiköhän
nyt tehdä se aloite, ed. Elo tai ed. Salo tai vaikkapa
kaikki yhdessä?
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tässä salissa
käydään nyt tämmöistä harjoitusta
viikon kuluttua käytävää liikenneturvallisuuskeskustelua
ajatellen. Se, mikä tässä nyt on noussut
esille monessa puheenvuorossa, on nimenomaan liikenneturvallisuuden
parantaminen ja se, miten nykytekniikoilla pystytään
liikenneturvallisuutta parantamaan. Ei meidän olen syytä epäillä sitä,
etteivätkö nimenomaan tekniset apuvälineet
ja tekniikan kehittäminen, siis nimenomaan ajoneuvotekniikan
kehittäminen, ole yksi keino liikenneturvallisuuden parantamisessa
ja siihen tähtäävissä toimissa.
Minkä takia sitten on esimerkiksi raskaan kaluston
osalta hyvinkin merkittäviä parannuksia tullut,
mitkä suorastaan estävät ajamisen? Tässä keskustelussa
on mainittu esimerkiksi tietyt ajoajat, kuinka pitkään
sama kuljettaja voi ajaa. Siellä on piirturikiekot, joita
sitten hyvin tarkasti tarkkaillaan, ettei näitä enimmäisajoaikoja
rikota. Vastuu on kuljettajan ja vastuu on sen autoilijan, joka
siitä ajosta viime kädessä on vastuussa.
Minä sanoisin, että jos tämä eduskunta
kokonaisuudessaan on niin yksimielinen kuin me nyt täällä salissa
olevat olemme yksimielisiä näistä tekniikoista
ja tekniikan kehittämistarpeista, niin annettakoon se mahdollisuus
lainsäätäjinä sitten, että ne,
joilla on tekniikan kehittämiseen avaimet, voivat sitä tehdä.
Säädettäköön sellaiset
lait, että liikenneturvallisuutta voidaan kaikissa tilanteissa
ja olosuhteissa parantaa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ei ollut tarkoitus enää pyytää puheenvuoroa,
mutta kun ed. Salo ja sen jälkeen myöskin ed.
Virtanen käyttivät erinomaisen puheenvuoron koskien
nollatoleranssia, niin minun mielestäni ed. Salo kehitteli
jo tässä ihan hyvän mallin: nollatoleranssi
ja sen jälkeen 0,5:een jonkinlainen lievä rattijuopumussakko
ja sitten 0,5:n jälkeen palataan taas nykyiseen käytäntöön,
siihen, mikä nyt on. Minun mielestäni tämä on
todella hyvä ajatus, mutta ei se välttämättä tee
tarpeettomaksi ollenkaan ed. Vahasalon aloitetta ja meidän
nyt hyväksymäämme kokeilulakia. Mutta
varmasti erittäin mielenkiintoinen ajatus, ja sitä kannattaa
kehitellä. Me voimme kaikki ehkä yli puoluerajojen
tässä ruveta sitä aloitetta niin sanotusti
väsäämään.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Nyt on tietysti syytä havaita, että tämä niin
sanottu nollatoleranssikeskustelu on ihan eri asia kuin alkolukkokysymys.
Jos tämä maailma saataisiinkin hoidettu lainsäädännöllä kuntoon,
niin tämähän olisikin helppo homma. Käyttäytykää kunnolla,
ja kymmenestä käskystä kun aloitetaan, niin
tarvittaisiinko sitä paljon juuri muuta sinällänsä?
Mutta näin tämä asia tietysti ei
ole. Nollatoleranssi käytännössä tarkoittaa
meillä yhteiskunnassa sitten taas ihan toisentyyppisiä ongelmia. Sitten
tullaan jo valvonnan puolelle ja virkavallan toimintaan. Sitten
meillä on valtava määrä rattijuoppoja,
jotka niin sanotusti syyllistetään rattijuopoiksi
ihan uudella lailla. Mutta näin ollen tämä alkolukkokysymys
tulee nähdä sellaisena, että tekniikan
kautta tämä asia on todellakin hoidettavissa.
Tässä on minun mielestäni meidän
liikenne- ja viestintäministeriölle ja hallitukselle
ja ministerille hyvä tehtävä lähteä viemään tämä myös
eurooppalaisesti niin, että tällä mantereella
alkolukko olisi vakiovarusteena autoissa. Silloin se lähtisi
toimimaan, ja muun muassa ed. Virtasen viittaamiin kustannuskysymyksiin kun
tullaan, niin puhutaan valtavista yhteiskunnallisista henkisistä ja
inhimillisistä säästöistä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossille: Tässä määräaikaislaissahan
on kysymys siitä, että sitoudutaan siihen, että ei
päihtyneenä ajeta. Kyllä nollatoleranssilla
sillä tavalla tässä on oma roolinsa;
siis se on signaali siitä, että tähän
sitoudutaan. Katsotaan nyt, mitenkä sitten tässä käy.
Yleiskeskustelu päättyy.