5) Hallituksen esitys laiksi koe-eläintoiminnasta ja
         laiksi eläinsuojelulain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Rosa  Meriläinen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän lain tärkein
            uudistus on Etelä-Suomen lääninhallitukseen
            sijoitettava eläinkoelautakunta, jonka tehtävänä on
            eläinkoehakemusten arviointi ja lupien myöntäminen.
            Aiemmin koesuunnitelmat arvioi kunkin koe-eläinlaitoksen
            sisäinen koe-eläintoimikunta, ja ainakin toivoin,
            että tämä uusi systeemi voisi tuoda mukanaan
            kriittisempää otetta. Jos minä saisin
            päättää lain tarkoituksen, niin
            se olisi suojella koe-eläimiä parhaalla mahdollisella
            tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta ja
            edistää koe-eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua
            sekä koe-eläinten käytölle vaihtoehtoisten
            menetelmien kehittämistä ja käyttöä.
         
         
         Lakiesitys kuitenkin luettelee varsin löyhästi ne
            tarkoitukset, joita varten eläinkokeita saa tehdä.
            Kasvien tautien tutkiminen tai lähes mikä tahansa
            tieteellinen tutkimus riittää syyksi. Laki ei lähtökohtaisesti
            pyri eläinten suojeluun, vaan eläinkokeiden lievään
            rajoittamiseen. Eläinkokeen saa tehdä esimerkiksi,
            mikäli tavoitellun tuloksen saavuttamiseksi ei ole käytännössä mahdollista
            käyttää muuta tieteellisesti luotettavaa menetelmää.
            On kuitenkin aika lailla tulkinnanvaraista, mitä se tarkoittaa,
            että ei ole käytännössä mahdollista.
            Esimerkiksi riittävätkö taloudelliset
            resurssit tähän perusteluksi?
         
         
         Lisäksi lakiesityksen mukaan eläinkokeet kädellisillä ovat
            edelleenkin sallittuja. Apinakokeet ovat yksi kritisoiduimmista
            eläinkokeista jo siitä syystä, että kädelliset
            muistuttavat sekä käyttäytymiseltään
            että fysiologialtaan ihmistä. Kädellisten
            käyttö olisi kiellettävä kokonaan. Myös
            voimakasta kärsimystä aiheuttavat kokeet ovat
            esityksen mukaan sallittuja, vaikka niille olisi aina käytännössä mahdollista
            löytää parempi vaihtoehto. Lisäksi
            hyvin tuskallisessa kokeessa ollutta eläintä voi
            esityksen mukaan käyttää toistuvasti
            uusissa eläinkokeissa. Tämä pitäisi
            ehdottomasti kieltää.
         
         
         Nykyisen hallitusohjelman tavoitteena on vähentää koe-eläinten
            käyttöä, mutta keinoja tämän
            saavuttamiseksi ei ole kunnolla mietitty eikä tämäkään
            lakiesitys ole riittävän edistyksellinen tämän
            tavoitteen saavuttamiseksi. Sinänsä se ei ole
            mitenkään kovin ihmeellistä, koska näin
            on monelle muullekin hallitusohjelman kohdalle vaarassa käydä.
         
         
         Eläinkoelain lisäksi toinen keino vähentää koe-eläinten
            käyttöä olisi vaihtoehtoisten menetelmien
            kehittämisen avokätinen rahoittaminen. Tämä vaihtoehtomenetelmien
            kehittäminen ja kaupallistaminen saattaisi olla Suomelle
            myös taloudellinen mahdollisuus, koska tulevina vuosina
            menetelmiä tullaan kaipaamaan runsaasti, erityisesti kun
            kosmetiikkadirektiivi ja EU:n tuleva kemikaalilainsäädäntö tulevat
            voimaan. Suomessa on jo vaihtoehtoisten menetelmien osaamista, mutta
            kasvaakseen ala tarvitsee runsaasti lisärahoitusta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Keskusteluun eläinkokeista liittyy
            oleellisesti tällainen periaate kuin kolmen R:n periaate;
            nämä R:t tulevat englanninkielisistä sanoista
            replacement eli vaihtoehtoisten menetelmien käyttö,
            reduction eli eläinmäärän vähentäminen
            ja refinement eli eläinten kipujen lievitys ja hyvinvoinnin
            edistäminen. Tätä kolmen R:n periaatetta
            pitäisi soveltaa kaikkeen kivuntuntoisten koe-eläinten
            käyttöön eikä vain varsinaisten
            eläinkokeiden tekemiseen aikuisilla selkärankaisilla
            eläimillä. Lisäksi kivun lievittämistä olisi
            edellytettävä kaikissa kipua aiheuttavissa toimenpiteissä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä jonkin verran haluaisin pohtia,
            mitkä voisivat olla hyväksyttävät
            syyt eläinkokeiden tekemiseen. Vaikka, totta kai, niin minulla
            kuin monella muullakin eläinten oikeuksien puolustajalla
            ensin selkäydinreaktiona on se, että eläinkokeita
            ei lainkaan tulisi tehdä, toki jonkinlaista välivaiheen
            ajatteluakin tässä asiassa tarvitaan.
         
         
         Nyt tässä hallituksen esityksessä on
            noudatettu orjallisesti Euroopan neuvoston koe-eläinsopimuksen
            vanhentunutta tekstiä siten, että kokeen hyväksyttävät
            tarkoitukset kattavat lähes kaiken mahdollisen. Eläinkokeiden
            teko esimerkiksi kasvitautien tutkimiseksi ja oikeuslääketieteellisiin
            tarkoituksiin ei ole eettisesti hyväksyttävää eikä myöskään
            tieteellisesti välttämätöntä. Myöskään
            tieteellinen tutkimus ei sinänsä ole itseisarvo,
            joka oikeuttaisi eläinkokeiden tekemiseen, varsinkin kun
            perustutkimuksessa mahdollisuudet käyttää eläinkokeille
            vaihtoehtoisia menetelmiä ovat lähes rajattomat,
            jos näin vain halutaan ja resurssit ovat kunnossa.
         
         
         Hyväksyttävät tarkoitukset eläinkokeiden
            tekemiseen olisi määriteltävä niin
            tiukasti, että eläinkokeen saa suorittaa ainoastaan,
            jos se on aivan välttämätöntä ihmisten
            tai eläinten hyvinvoinnille olennaisessa tutkimuksessa
            tai testauksessa. Eli esimerkiksi kasvitieteellisessä tai
            oikeuslääketieteellisissä tutkimuksissa
            ei näin voisi tehdä eikä myöskään
            muussa kuin ihmisten tai eläinten hyvinvoinnille tärkeässä tieteellisessä tutkimuksessa.
         
         
         Myös opetuksen osalta haluaisin todeta, että muussa
            kuin koe-eläinten hoitoon ja eläinkokeiden tekemiseen
            tähtäävässä koulutuksessa
            ei pidä sallia eläinkokeita, koska tämä ei
            vastaa lain tarkoitusta. En ole itse opiskellut lääkäriksi,
            mutta olen kyseisen koulutuksen käyneeltä tuttavaltani
            kuullut, että monet kokevat, että näitä mikrokirurgisia
            harjoitteluja eläimillä tehdään
            paljon myös tavan vuoksi, sen takia, että niin
            on aina ollut tapana tehdä. Kuitenkaan esimerkiksi se,
            että osaa ottaa papa-kokeen hiireltä, ei suoraan
            johda siihen, että osaa ottaa papa-kokeen naiselta. Eli kaikille
            opetustarkoituksessa tehtäville eläinkokeille
            on olemassa vaihtoehtoja, ja jos ei ole kehitetty, niin ainakin
            on pikaisesti kehitettävä. Näitten opetuksen
            osalta asetettujen vaatimusten on koskettava myös eläinten
            tappamista opetustarkoituksiin. Koeläinten dissektio tavallisessa koulussa
            ei ole hyväksyttävää, koska
            toiminta saattaa lisätä koe-eläinten
            turhaa käyttöä ja antaa vääränlaista
            asennetta eläimiä kohtaan.
         
         
         Eli kautta linjan näkisin, että olisi mahdollisuus
            tehdä eläimien kannalta tiukempaa lainsäädäntöä,
            niin että se olisi myöskin realistista eikä vaarantaisi
            tieteellisiä tai kaupallisia intressejä. Todella
            toivoisin, että samassa yhteydessä valiokunnassa
            pohdittaisiin, olisiko mahdollista ohi tämän lakiesityksen
            kannustaa hallitusta ohjaamaan merkittävästi lisävoimavaroja
            eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien kehittämiseen.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan kommenttina ed. Meriläisen
            osin perusteltuun puheenvuoroon totean, että kun hän
            luetteli hyvin paljon näitä rajoittavia ja kielteisiä näkökohtia, niin
            itse asiassa ne ovat ihan tänä päivänä tämmöisessä koe-eläineettisessä toimikunnassa
            se manuaali, mikä käydään läpi.
            Se on juuri tämä luettelo. Se käydään
            tarkkaan kohta kohdalta läpi ja arvioidaan, onko johtopäätös
            juuri se, minkä ed. Meriläinen halusi ehdottomana
            nyt lakiin.
         
         
       
      
         
         Pia Viitanen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä jo
            todettiinkin, niin tämä eläinkokeiden
            vähentäminenhän on meillä kirjattu
            nyt oikein hallitusohjelmaankin, mistä olen kovin iloinen,
            että tällä kertaa hallitusohjelmassa
            oli muutamia eläinsuojelukirjauksia, joita ehkä joskus aikaisemmin
            Suomen historiassa ei ole ollutkaan, ja sinänsä asia
            on hyvin tärkeä. Mutta siitä huolimatta,
            että joku asia lukee hallitusohjelmassa, niin valitettavastihan
            se ei tänä päivänä vielä tarkoita
            sitä, että automaattisesti näin tapahtuisi, vaan
            meillä on sitten kaikilla velvollisuus ihan tosissaan taistella
            sen puolesta, että myös tähän suuntaan
            kehitystä saisimme menemään.
         
         
         Tällä hetkellä esimerkiksi on niin
            surkea tilanne, että Suomessa viime vuosina eläinkokeisiin käytettyjen
            nisäkkäiden määrä ei
            ole vähentynyt vaan päinvastoin reilusti lisääntynyt.
            Eli aiemmin kehitys oli positiivisempaa aina vuoteen 1997 asti,
            mutta siitä eteenpäin nämä nisäkkäillä tehdyt
            eläinkokeet ovat tuplaantuneet hyvin lyhyessä ajassa.
            Sain sellaista tietoa käsiini, että vuonna 1997
            niitä tehtiin 80 000 ja vuonna 2003 jo 150 000.
            Tämä kyllä kuvaa sitä raadollista
            kehitystä, missä nyt tällä hetkellä olemme.
         
         
         Eli kaiken kaikkiaan, jotta me tähän hallitusohjelman
            kirjaukseen pääsisimme ja muutenkin, on hyvin
            tärkeää, että me pohdimme sitä,
            miten näihin tavoitteisiin päästään,
            minun mielestäni pitäisi hyvin pikaisesti pystyä tekemään
            jonkinlainen strategia siitä, miten Suomessa pääsemme vähentämään
            eläinkokeiden määrää.
            Tässä on oikeastaan kaksikin asiaa, jotka siihen
            vaikuttavat. Tietenkin toinen niistä on se, mikä tässä nyt
            meillä on edessämme tänään,
            eli tämä koe-eläinlainsäädäntö sinänsä eli
            se, millaisen koe-eläinlainsäädännön
            me haluamme tehdä. Toinen on tietenkin se hyvin tärkeä asia,
            mikä tässä jo edellisessäkin
            puheenvuorossa tuli näkyvästi esiin eli tämä vaihtoehtomenetelmien
            kehittäminen. Se on äärimmäisen
            tärkeää.
         
         
         Vaihtoehtomenetelmät on sellainen asia, mistä minä jaksan
            itse aina kovasti innostua, koska minun mielestäni se on
            juuri sellainen tyypillinen asia — kun me täällä Suomessa
            puhumme, että me tarvitsemme muitakin osaajia kuin Nokia,
            me tarvitsemme asioita, millä me kilpailemme maailmalla,
            ja me tarvitsemme juttuja, missä me olemme hirmu hyviä — minun
            mielestäni vaihtoehtomenetelmät ovat juuri sellainen
            asia, minkä tarve kasvaa maailmalla jatkuvasti, minkä alan
            osaajat tulevat maailmalla saamaan taloudellista hyötyä,
            ja kaikin puolin, sekä eettisesti että muidenkin
            syiden johdosta, tämä toiminta tulee todella merkittävästi
            kasvamaan. Meillä Suomessa on nyt jo sitä vaihtoehtomenetelmien osaamista.
            Valitettavasti vaan sitä osaamista me emme pysty täysillä hyödyntämään,
            mikäli me emme sitten saa ihan oikeita, tosiasiallisia
            panostuksia siihen riittävällä tavalla.
         
         
         Minä olen itse jäsenenä muun muassa
            ympäristövaliokunnassa, missä me olemme
            näitä vaihtoehtomenetelmiä usein käsitelleet.
            Olemme todenneet omissa lausunnoissamme, muun muassa reachia ja
            kosmetiikkadirektiiviä ja näitä koskien,
            että tämä vaihtoehtomenetelmien kehittäminen
            on mitä tärkeintä. Minusta on ihan hyvä,
            että se on tullut myös eduskunnassa valiokuntatasolla
            keskusteluun. Eli tavallaan sekä yleinen mielipide että sellainen
            yleinen kehitys siitä, että nämä eettiset
            näkökulmat otetaan tarkemmin huomioon, ja sitten
            tämä tosiasiallinen kehitys, että tulee
            säädöksiä, tulee reachia, tulee
            seikkoja, jotka tulevat nostamaan eläinkokeiden määrää,
            ellemme panosta vaihtoehtomenetelmiin, nämä kaikki ovat äärimmäisen
            hyvänä syynä siihen, miksi me tarvitsisimme
            nyt ihan siis valtakunnallisesti ja nopeasti jonkinlaisen strategian
            siitä, a) miten vähennämme eläinkokeita
            ja b) miten saamme vaihtoehtomenetelmiä kehitettyä tarpeeksi
            hyvin. Tämä olisi semmoinen meidän uusi
            osaamisen lajimme.
         
         
         Minä myöskin aina jaksan innostua siitä ajatuksesta,
            että nämä vaihtoehtomenetelmät
            ovat halvempia, ne ovat nopeampia, ne ovat luotettavampia ja ne
            ovat eettisempiä kuin eläinkokeet. Kaikki järkikin
            sen sanoo; ei tämä ole pelkästään sitä,
            että joku puhuu enemmän etiikasta kuin joku toinen,
            vaan tämä on myös ihan todellinen kysymys.
            Kun nykyään aina täytyy kaikesta maailmassa
            puhua kovilla taloudellisilla argumenteilla, niin myös
            taloudellisuus- ja tehokkuusnäkökulma puoltaa
            sitä, että, hyvänen aika, meidän
            täytyisi näitä vaihtoehtomenetelmiä tänä päivänä maailmalla
            kehittää, koska kyllä varmaan jokainen
            haluaa mieluummin luotettavamman, nopeamman ja taloudellisemman
            testin kuin epäluotettavamman ja vielä epäeettisemmän
            testin.
         
         
         Itse tulen Tampereelta, ja meillä on siellä osaamista
            tällä alueella. Meillä on tällainen
            solututkimuskeskus, joka kehittelee vaihtoehtomenetelmiä.
            Senkin osalta minua huolestuttaa sellainen asia, että tällä hetkellä sieltä on
            professori jäänyt virallisesti eläkkeelle
            ja siellä ei ole yhtäkään vakituista
            professuuria, virkaa, sen jälkeen, ei yhtäkään
            pysyvää virkaa. Siellä on tutkijoita, jotka
            ovat erilaisilla stipendeillä ja Tekes-rahoituksella sisässä,
            ja tämä rahoituskin on rajallinen. Se loppuu vuonna
            2006 jnp. On aika huolestuttavaa, jos meillä on tämmöistä osaamista,
            jolla me voimme pärjätä maailmalla, mutta
            sitten meillä ei ole kuitenkaan samaan aikaan halua tai kykyä sitä edistää. 
         
         
         On tietenkin totta, että tämä on
            paljon myös yliopiston sisäinen asia, mutta minä toivoisin myös
            tukea tavallaan eduskunnasta ja Suomen hallitukselta. Toivon tämän
            jollakin tavalla sinne hallituksenkin tietoon menevän ja
            ihmettelen, kun täällä ei ole ketään
            ministereistä paikalla. Toivon, että todella voitaisiin
            myös omalta osaltamme edistää tällaista
            osaamista, jota meillä on olemassa jo: ei päästetä kuihtumaan,
            vaan päinvastoin resursoidaan ja sinne sitten virka myöskin
            perustetaan. 
         
         
         Meillä pitäisi olla Suomessa joku tällainen vaihtoehtomenetelmien
            edistämiskeskus, ja se voisi hyvin esimerkiksi olla tämä Tampereen
            solututkimuskeskus. Tällä hetkellä näitten
            vaihtoehtoisten tutkimusmenetelmien rahoitus on kovin vajavaista.
            Tieto, mikä oli yhteen aikaan, oli noin 34 000
            euroa, eikä se varmasti paljon isompi ole tänä päivänäkään.
            Tietenkin myös semmoiset asiat kuin tutkijoiden koulutusasiat
            ja muut ovat niitä avainkysymyksiä, mihin täytyy voida
            kiinnittää tätä päivää enemmän
            huomiota. 
         
         
         Tietenkin on niin, että ei tämä vaihtoehtomenetelmien
            kehittäminen ole pelkästään
            valtion ja meidän eduskunnan harteilla, vaan samaan aikaan
            myös jokaisen yliopiston ja jokaisen tutkimuslaitoksen
            pitäisi pystyä omassa toiminnassaan tekemään
            oma suunnitelma siitä, miten meillä näitä vaihtoehtomenetelmiä voidaan
            mahdollisimman hyvin hyödyntää.
         
         
         Puhemies! Tämä laki, mikä meillä nyt
            tässä edessämme on, on aika pitkän
            valmistelun käynyt läpi, ja yksi jännä juttu
            oli se, että silloin joskus, kun tämä oli
            tulossa, sanottiin lausunnonantajille, että antakaa pian
            lausunto, teillä on tosi vähän aikaa
            antaa lausuntoa, kun laki tulee eduskuntaan. Siinä sitten
            moni joutui nopeasti reagoimaan ja tekemään työtä melkein
            pyhinäkin, ja niinpä sitten kävi, että sen
            jälkeen, kun lausunnot oli annettu, tämän
            lain antaminen venyi kuukausia, kuukausia ja kuukausia. Aikaa kyllä sinänsä olisi
            sitten ollut. Kun tämä näin kauan on kestänyt,
            tietenkin toivoisi, että tämä laki olisi mahdollisimman
            hyvä ja mahdollisimman täydellinen. 
         
         
         Tuohon äskeiseen, mistä puhuin, eli vaihtoehtomenetelmiin
            todettakoon tähän alkuun, kun laista puhutaan,
            että tämä asia voisi selkeämmin kuin
            tällä hetkellä johdatella joka vaiheessa
            siihen, että niitä vaihtoehtomenetelmiä on
            käytettävä, ja tässä laissa,
            lain perusteluissa pitäisi pohtia enemmän tätä vaihtoehtomenetelmäjuttua. Toivottavasti
            myös valiokuntakäsittelyssä sitten käydään
            tätä läpi. Sinänsähän
            on hyvin tarpeellista, että tätä uudistetaan,
            eli aiempi, voimassa oleva asetus on vuodelta 85. Tietenkin positiivista,
            hyvää tässä esityksessä on
            ehdottomasti se, että nyt sitten tulee tutkimuslaitoksista
            erillään oleva koe-eläinlautakunta jaostoineen
            perustettua. Aikaisemmin tietenkin, kun oli tällainen Koe-eläinlaitoksen
            sisäinen koe-eläinlautakunta, oli vähän
            erilainen lähtökohta tähän arviointiin. 
         
         
         Mutta tämä esitys on saanut kritiikkiä,
            siitä on jonkin verran julkisuudessakin kirjoitettu ja
            keskusteltu. Yksi kritiikki, mikä mielestäni pitää ottaa
            aika vakavasti, on se, kun sanotaan, että tämä on
            syntyessään jo hieman vanhentunut eli tämä perustuu
            hyvin pitkälle tällaiseen EU:sta tulevaan direktiiviin,
            joka on tehty jo noin 20 vuotta sitten. Tietenkin, jos uudistetaan
            jotain, voisi tehdä semmoista uudistamishenkisempää ja
            tavallaan todeta sen, että EU:ltahan meille tulevat vähimmäisvelvoitteet,
            mutta me voimme olla tietenkin edistyksellisempiä kuin
            EU määrää ja moni muu maa on
            ollutkin. Käsittääkseni myös EU:n
            direktiiviä, johon tämä perustuu ja joka
            on jo vanha, ollaan jo uudistamassa. Tietenkin olisi hyvä,
            että me Suomessakin olisimme uudistamishenkisempiä eikä vain
            huolehdittaisi näistä minimiasioista.
         
         
         Lisäksi minä olen saanut liudan kommentteja erilaisista
            ongelmakohdista, mitä esimerkiksi ed. Meriläinen
            kävi läpi aiemmassa puheenvuorossaan. Minä toivon
            todella nyt voimakkaasti, että valiokunta ottaa huomioon
            tämän kritiikin, pohtii sitä, käy
            läpi ja tutustuu huolellisesti tähän
            esitykseen, koska tämä on sen arvoinen ja niin
            iso juttu, että tätä ei sovi jättää vain
            pienelle huomiolle. 
         
         
         Yksi on tätä koe-eläinlautakuntaa
            koskeva asia. Siellähän on tällä hetkellä nyt
            sitten sellaiset säädökset, että sinne
            tulisi neljä edustajaa tieteestä, neljä edustajaa
            koe-eläinten hoitoon perehtyneitä henkilöitä,
            neljä eläinlääkäriä ja
            sitten neljä tällaista etiikan tai eläinsuojelun
            edustajaa. Ja nyt kuuluu kysymys: tarvitseeko siinä olla
            se tai-sana, eikö siinä pitäisi olla
            se ja-sana? Tietenkin vaikka etiikka ja eläinsuojelu ovat
            lähellä toisiaan, niin näillä edustajilla
            on hieman erilaiset intressit, eli eläinsuojelun edustaja
            edustaa sitä eläimen intressiä, ja sitten
            taas tämän etiikan edustajan tehtävänä on
            enemmänkin käydä läpi sitä argumentaatiota,
            perusteluketjua ja muuta, onko tämä kestävä,
            hyvä ja tyydyttävä. Siinä mielessä minä toivoisin,
            että valiokunta voisi tätä vielä omassa
            käsittelyssään harkita.
         
         
         Sitten tässä on muutakin. Yksi, mikä minua askarruttaa,
            on tämä kädellisten käyttö.
            Tässä on vähän hassu juttu.
            Toivon, että ministeri olisi paikalla juuri tämän
            takia. Nimittäin sain välillä sellaista
            tietoa, että olisi tehty jotain matkan varrella, joka olisi
            liittynyt siihen, että näitten kädellisten
            asemaa olisi parannettava. Niiden käyttö pitäisi
            siis kieltää kokonaan. Mutta en ole tähänkään
            päivään mennessä vielä päässyt
            selville, onko se tässä sisällä vai
            ei ja onko nyt, kun tähän on tehty joitakin muutoksia,
            niillä muutoksilla ollut tarkoitus sitten ehkä puuttua
            tähän kädellisten käyttöön.
            Siitä nyt en ole sataprosenttisen varma ja toivon, että tämän
            myös valiokunta sitten perkaa. 
         
         
         Samoin on toivottu, että tällaisille isoille
            laitoksille, jotka käyttävät eläinkokeita,
            olisi oma eläinlääkäri, joka
            olisi (Puhemies koputtaa) vakituinen ja riippumaton. Puhemies! Olenko
            taas ylittänyt aikani? 40 sekuntia? 
         
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Kyllä!
            
          
         
         
         
         
         Onko tämä suositus?
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Suositus on 10 minuuttia, ja yleensä edustajat pitävät
               siitä suosituksesta kiinni.
            
            
          
         
         
         
         
         Aivan, olen samaa mieltä, että edustajan täytyy
            kyllä oikeasti pitää suosituksesta kiinni.
            Mutta kiteytän tämän lopun. Tässä olisi
            ollut muutama pylpyrä minulla, mitä olisin luetellut, ja
            ne ovat näitä aika isojakin ongelmia, mitä tässä on
            sisällä. Toivon, että valiokunnan jäsenet perehtyvät
            näihin kritiikkeihin ja käyvät ne hyvin
            hartaasti ja tarkoituksellisesti läpi sillä pohdinnalla,
            voisimmeko kenties vielä täällä eduskunnassa
            joitakin paikkauksia tälle asialle tehdä. Toivon
            myös, että terveiset vaihtoehtomenetelmistä eivät
            tyhjästä aitiosta huolimatta mene kuuroille korville,
            vaan toivon, että myös hallitus ne kuulee.
         
         
       
      
         
         Heidi  Hautala /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Useimmat ongelmat, jotka tähän
            lakiin liittyvät, ovat tulleet jo tässä keskustelussa
            esiin. Totean vaan sen, että uudistus ei välttämättä todellakaan mene
            niin pitkälle kuin olisi mahdollista ja sekä maa-
            ja metsätalous- että ympäristövaliokunnan kannattaa
            paneutua siihen, että itse asiassa aika reippaastikin kirjoitettaisiin
            tätä hallituksen esitystä uusiksi. 
         
         
         Juuri mainittujen vaihtoehtomenetelmien osalta on aikamoinen
            kiire sen takia, että on useita erilaisia syitä,
            minkä takia koe-eläinten käyttö ja
            eläinkokeet ovat lisääntymään
            eivätkä vähentymään
            päin. Geenitekniikka on yksi sellainen. Tämä on
            itse asiassa mielestäni yksi varteenotettavia perusteita
            suhtautua varauksella geenitekniikkaan. Se toinen syy on se, että vaarallisten kemikaalien
            testaamisessa käytetään paljon koe-eläimiä ja
            Euroopan unionissa kemikaalilainsäädäntöä ollaan
            tiukentamassa, jolloin sieltäkin tulee uutta tarvetta tehdä eläinkokeita,
            ellei vaihtoehtoja ole. Tämä on asia, johon todella
            pitää kiinnittää vakavaa huomiota,
            ja siitä ovat eduskunnan valiokunnat lausuneetkin kemikaaliasetuksen
            käsittelyn yhteydessä, mutta tällä lailla
            kuitenkin nyt pyritään muodostamaan nykyaikainen tapa
            päättää ja antaa lupia eläinkokeille. 
         
         
         Kiinnitän ihan samaan asiaan huomiota kuin esimerkiksi
            ed. Viitanen, että ei ole mitenkään filosofisesti
            perusteltua, että koe-eläinlautakunnassa olisi
            jäsenenä muiden lisäksi joko etiikan tai
            eläinsuojelun asiantuntija. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
            Tässä nyt on varmasti semmoinen kohta, joka eduskunnan
            täytyy muuttaa. 
         
         
       
      
         
         Annika  Lapintie /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! Tämä koe-eläinlaki
            on yksi niistä laeista, joilla pyritään
            säätelemään sitä, mikä on
            oikein ja inhimillistä, vaikka eläimistä nyt
            puhutaankin, humaania ja eettisesti oikein, kun ihminen on tekemisissä eläinten
            kanssa. Meillähän tässä muutamia
            vuosia sitten uudistettiin eläintenpitolainsäädäntöä ja
            eläinrääkkäyssäännöksiä,
            ja myös ovat olleet useaan otteeseen keskustelussa muun
            muassa yleensä tuotantoeläinten olosuhteet. 
         
         
         Vaikka eläinrääkkäys tai
            eläinten huonosti kohteleminen ei koskaan ole hyväksyttävää,
            niin onhan tietenkin totta, että näissä on
            tavallaan aste-eroja niin, että on tavallaan hyväksyttävämpää tärkeän
            ja välttämättömän lääketieteellisen tutkimuksen
            takia pitää koe-eläimiä kuin
            esimerkiksi pelkästään turhamaisuuden
            ja kosmetiikan takia käyttää kivuliaita
            eläinkokeita. Aivan samoin on paljon hyväksyttävämpää esimerkiksi pitää tuotantoeläiminä
            vaikkapa
            lehmiä ja kanoja, kun huolehditaan niiden mahdollisimman
            hyvistä olosuhteista, kuin pitää pelkästään
            turkiskoristeiden takia häkeissä eläimiä,
            jotka sitten tapetaan. Eli näitä aste-eroja on,
            ja sen takia on tietenkin hyvin tarkasti katsottava, mihin eri laeilla
            pyritään. 
         
         
         Itse olisin nähnyt, että tässä koe-eläinlaissa olisi
            selkeämmin ollut syytä ilmaista, niin kuin täällä esimerkiksi
            ed. Viitanenkin ja muissakin puheenvuoroissa edustajat Meriläinen
            ja Hautala toivat esille, että päämääränä tulee
            olla nimenomaan eläinkokeiden vähentäminen
            paljon selkeämmin kuin tässä nyt on kirjattu.
            Toivonkin, että kun vihdoinkin nyt 20 vuoden kuluttua tätä lakia
            ollaan muuttamassa, valiokunnassa voitaisiin tätä puolta
            vielä tarkemmin määritellä.
            Ykköstavoitteena tulisi aina olla se, että ei
            tarvitse tehdä eläinkokeita, vaan lähdetään
            siitä, että tehdään vaihtoehtoisia
            menetelmiä ja kehitetään näitä vaihtoehtoisia
            menetelmiä. 
         
         
         Täällä on pitkälti puhuttu
            niistä, joten ihan lyhyesti vaan totean, että nykytiede
            pystyisi suurimman osan näistä eläinkokeista
            korvaamaan, jos siihen todella panostettaisiin myös rahallisia resursseja
            ja tutkijatyövoimaa, tekemään näitä tietokoneohjelmilla,
            kudosmalleilla ja muun muassa soluviljelmillä. Aivan liian
            vähän tähän puoleen on kiinnitetty
            huomiota. 
         
         
         Kuten kävi ilmi, valitettavasti viime vuosina eläinkokeiden
            käyttäminen ei ole suinkaan vähentynyt,
            vaan useita satojatuhansia eläimiä vuosittain
            käytetään eläinkokeisiin. Jos
            näitä vaihtoehtoisia menetelmiä enemmän
            kehitettäisiin, niin niiden käyttäminenkin
            olisi sitten paljon tavanomaisempaa kuin se on nykyään. 
         
         
         Puutun ihan yhteen kohtaan tässä koe-eläinlaissa,
            jota toivon valiokunnassa käsiteltävän.
            Se on 14 §. Kun sitä pykälää oikein
            lukee ja sen perusteluitakin katsoo, niin on mielestäni
            aika väärin kirjoittaa ja hyväksyä se
            periaate, että myös suuren kärsimyksen
            tuottaminen eläimille on sallittua koe-eläintoiminnassa.
            Minusta näin ei pitäisi olla, vaan lähtökohtana
            pitäisi olla se, että mikään
            tarkoitus ei oikeuta suuren kärsimyksen aiheuttamiseen
            eläimille. Erityisesti tällaisessa tilanteessa
            tulisi pyrkiä löytämään
            vaihtoehto. Nythän tämä pykälä on
            kirjoitettu sillä tavalla, että nämä ovat
            sallittuja, vaikka olisi myös mahdollista löytää toinen
            keino. Toivoisin, että tällaista lakia eduskunta
            ei lähtisi hyväksymään. 
         
         
         Erityisen pahaa on se, että tämän
            pykälän muotoilu lähtee siitä,
            että jos eläintä on käytetty sellaisessa
            kokeessa, jossa sille on aiheutettu voimakasta kipua, tuskaa ja
            kärsimystä, niin sen lisäksi tällaista
            eläintä voidaan käyttää myös
            uudelleen kokeeseen. Tämä minusta ei ole hyväksyttävää,
            vaan silloin pitäisi kyllä selkeämmin kirjata,
            että voidaan tehdä ainoastaan hyvin, hyvin vähäisiä toimenpiteitä ja
            erittäin poikkeuksellisissa tilanteissa voidaan hyväksyä sellainen menetelmä,
            että jo kerran suurta tuskaa tai suurta kärsimystä kokenut
            eläin voidaan ottaa koe-eläinkäyttöön. 
         
         
         Toivon todellakin, että näihin asioihin kiinnitetään
            huomiota ja koko tämän lain lähtökohta kirjoitettaisiin
            toisella tavalla niin, että tavoitteena ja tarkoituksena
            tulee aina olla vaihtoehtoisen menetelmän käyttäminen,
            jos se suinkin on mahdollista, ja pelkästään
            viittaus siihen, että tarvitaan nopeaa ja halpaa menetelmää,
            ei ole riittävä peruste. Tällaiset asiat
            kuin kustannukset ja eläinten käyttäminen
            kokeissa, jos muitakin vaihtoehtoja on, eivät ole yhteismitallisia,
            vaan kyllä alkuvaiheessa, niin kauan kuin näitä vaihtoehtoisia
            menetelmiä kehitetään, voidaan myös lähteä siitä,
            että tämä vaihtoehtoinen menetelmä saa
            olla jopa kalliimpi, ja mielestäni myös valtion
            varoilla tulee enemmän ja tehokkaammin tukea näitä vaihtoehtoisia
            menetelmiä. 
         
         
       
      
         
         Pia Viitanen /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Oikeastaan ed. Lapintie toi esiin tämän
            asian, mistä olisin halunnut vielä pikkuisen jatkaa
            keskustelua: erittäin suurta kärsimystä,
            tuskaa ja kipua tuottavat eläinkokeet. Se on kyllä sellainen
            pykälä, mikä pitää todellakin
            täällä eduskunnassa vielä katsoa.
            Toivon hartaasti, että edustajat siihen lähtevät
            ihan tosissaan, ettei otettaisi sitä aina annettuna, että kun
            jossain sanamuodossa ollaan, niin siinä sitten pysytään
            ja kirjan mukaan. Erityisesti tosiaan, kun siellä on se
            kirjaus, joka on hieman epäselvä ja on muuttunut
            eri versioissa eri kohdissa, että saisi käyttää uudelleen,
            niin se on kyllä semmoinen asia, mikä pitää ihan
            tosissaan katsoa, miten se voi olla tällä tavalla
            siihen sitten kirjoitettu.
         
         
         Yksi asia, mihin haluaisin vielä kommentoida, liittyy
            oikeastaan tähän lautakunnan kokoonpanoon. Paitsi
            että siinä on se etiikan tai eläinsuojelun
            edustaja, sen lisäksi siinä pykälässä lukee,
            että pitäisi olla käytännön
            eläinsuojelutyöstä kokemusta. Tämä on
            myös mielestäni aika tulkinnanvaraista, mitä on
            se käytännön eläinsuojelutyö,
            koska on paljon ihmisiä, joilla on hyvin vankka kokemus
            esimerkiksi vaihtoehtomenetelmien kehittämisestä ja
            muusta ja ollaan opillisesti kovin korkealla, mutta ei ehkä välttämättä käytännöllisesti
            ole tehty sitten jotain eläinsuojelutyötä paikan
            päällä, ettei tämä nyt
            sitten ainakaan aiheuttaisi rajoitteita niin, että monet
            ihmiset, jotka ovat hyvin tietäväisiä tässä asiassa,
            jäisivät tämän vuoksi ulkopuolelle. 
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.