Christina Gestrin /r:
            		
         
         
         Värderade talman! Lagförslaget om fartygstrafikservice
            handlar om att förbättra trafiksäkerheten
            till havs. Stadganden, som till stor del redan funnits i förordningsform, förs
            nu över till en lag i enlighet med grundlagens föreskrifter.
            Det här styrsystemet är mera allmänt
            känt under begreppet VTS-systemet. 
         
         
         Syftet med propositionen är att öka fartygstrafikens
            säkerhet och förbättra dess effektivitet samt
            att förebygga miljöolägenheter som fartygstrafiken
            kan medföra. Servicen ges i form av navigationsassistens
            och fartygstrafikreglering. Avsikten är att man från
            land skall kunna styra trafiken och på så sätt
            minska risken för olyckor. Systemet fungerar interaktivt
            mellan stationerna på land och fartygen. Information ges
            om farleder, om speciella tillbud, om säkerhetsanordningar
            och annat. 
         
         
         Oljetransporterna och fartygstrafiken ökar just nu
            kraftigt, de ökade oljetransporterna och transporten av
            andra farliga kemikalier är ett växande problem
            för Östersjöns miljö och alldeles
            särskilt för Finska viken. Oljetransporterna har mångdubblats
            under de senaste åren. År 2010 beräknar
            man att oljetransporterna uppgår till 190 miljoner ton.
            Samtidigt ökar också den tvärgående
            passagerartrafiken över Finska viken och riskerna för
            olyckor stiger i takt med de ökade transporterna. 
         
         
         Beträffande oljeskyddet, miljöskyddet och trafiksäkerheten
            har ändå många förbättringar förverkligats
            under de senaste åren. Bland de mest betydande förbättringarna
            kan nämnas att Finland, Ryssland och Estland 2004 tog i
            bruk ett obligatoriskt fartygsrapporteringssystem för Finska
            viken och det gäller även för de internationella
            havsområdena. Systemet stämmer överens med
            VTS-systemet, som vi nu alltså har en lagproposition om.
            Tack vare båda dessa system kommer också sjöräddningsverksamheten
            att kunna förbättras märkbart. 
         
         
         VTS-styrningssystemet har under de senaste åren byggts
            ut och täcker nu alla rutter som används vid Finlands
            oljetransporter. Särskilt viktigt är VTS-systemet
            på känsliga skärgårdsområden
            där miljöolyckor kan ha ödesdigra följder. Fartygstrafiken
            blir tryggare då trafikledningen kan skötas och
            man får ett interaktivt system med stationerna på land. 
         
         
         År 2003 utsågs Finska viken till ett så kallat PSSA-område
            av den internationella maritima organisationen. Det här
            gjorde det möjligt att tilllämpa strängare
            regler och begränsningar på trafiken i Finska
            viken än på andra internationella vatten. Arbetet
            med att utforma reglerna pågår som bäst
            inom IMO och här gäller det naturligtvis för
            Finland att aktivt driva på stränga regler för
            alla farliga transporter, speciellt på Finska viken.
         
         
         År 2004 godkändes en ekonomisk zon längs med
            Finlands kust. Genom den utvidgades då det ekonomiska
            området och genom det blir det lättare
            för myndigheterna att övervaka miljöbrott
            som olagliga oljeutsläpp. Det här är
            ju ett problem som man har haft väldigt svårt
            att komma åt. Man har också försökt
            komma åt det genom att införa en obligatorisk
            avgift för avfall i hamnarna, men trots det har de här
            små oljespillen fortsatt. Det är rätt
            att regeringen nu hittat nya lösningar för att
            minska på de här problemen.
         
         
         I samband med budgeten för 2005 har regeringen förbundit
            sig att ta i bruk en mångfunktionell isbrytare som lämpar
            sig för bekämpning av olja även vintertid.
            Arbetet med att utveckla ett kunskapscentrum för oljebekämpning
            pågår också som bäst och det är
            miljöministeriet som leder det här arbetet. 
         
         
         Regeringen har alltså på flera sätt
            förbättrat trafiksäkerheten till havs
            och den här lagpropositionen är en viktig del
            av den helhet och det arbete som krävs för att
            förbättra trafiksäkerheten och minska
            miljöriskerna på Östersjön.
         
         
       
      
         
         Roger Jansson /r:
            		
         
         
          Värderade herr talman! Det tekniska trafikledningssystemet
            fungerar ju redan idag på ett tillfredsställande
            sätt och är väl utbyggt med de sex VTS-ledningscentraler
            som finns. Så som riksdagsledamot Gestrin sade är det
            här främst ett lagfästande av sådana
            bestämmelser som idag finns på lägre
            regleringsnivå och som enligt grundlagens 80 § måste
            regleras i lag, vilket nu föreslås att göras.
         
         
         Jag vill framhålla att det vore värdefullt
            om trafikutskottet i sin behandling av det här ärendet också skulle
            kontrollera och tillse att enbart en eventuellt utökad
            byråkrati inte leder till onödiga ökade
            kostnader, som i sin tur därmed skulle höja de
            redan idag internationellt sett ovanligt höga farledsavgifterna,
            som vi har i Finland idag. Regeringen säger i sin proposition
            att så inte kommer att ske och det är skäl
            att vi här i riksdagen kontrollerar att det håller.
         
         
         De fördelar, som ledamot Gestrin här anförde med
            det här systemet, är vi helt övenens
            om.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.