2) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2000
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Toimenpidekertomuksen sivulla 190 hallitus kertoo
toimenpiteistään lausumien johdosta, jotka tein
voimassa olevan autoverolain hyväksymisen yhteydessä jo
vuonna 1998, jotka valtiovarainvaliokunta hyväksyi yksimielisesti,
otti nimiinsä ja liitti autoverolain käsittelyyn
ja jotka sittemmin eduskunta otti omikseen yksimielisesti edellyttäen
hallitukselta niiden pikaista selvittämistä ja
toimeenpanoa.
Nyt kun kolme vuotta on vierähtänyt, mitään eduskunnan
vaatimuksista ei ole toteutettu vaan hallituksen vastaus kuuluu
yhä: asia on valtiovarainministeriön selvitettävänä.
Hallitus pitää näin eduskunnan edellyttämää täysin
pilkkana. Ei ihme, että kansalaiset vuorostaan pilkkaavat eduskuntaa,
vaikka pilkan kohteena tässä asiassa pitäisi
olla hallituksen.
Puhemies! Ensimmäinen ponsi liittyy auton vuosittaiseen
arvonalennukseen ja siten käytettynä maahan tuodun
auton arvon määritykseen, joka vuorostaan on lähtökohta
autoveron ja arvonlisäveron määräämiselle.
Ministeri Sasin, silloin ed. Sasin, 1998 ajama ja hallituksen läpi saattama
autoverolaki on peruslähtökohdiltaan tietoisesti
täysin totuudenvastainen. Se väittää, että auton
arvonalennus on lineaarinen ja 0,6 prosenttia kuukaudessa auton
lähtöhinnasta. Mutta ensinnäkään
laki ei määrittele, mikä on lähtöhinta.
Käytännössä se on hallituksen
toimesta jätetty Tullilaitokselle kaikista maailman autotuntijoista.
Laki ei sano, onko lähtöhinta uuden auton hinta
Suomessa vai ostomaassa vai sen todellinen hankintahinta ulkomailla
vai kotimaassa ja mikä se on niiden automallien kohdalla,
joita ei enää valmisteta. Seurauksena eri tullipiirit
eri puolilla maata arvioivat saman auton verotuksen lähtöhinnan
täysin sekavasti, mielivaltaisesti ja kymmenientuhansien
markkojen haarukalla.
Toiseksi autoverolaki jättää arvonalennusmäärityksessään
täysin huomioimatta, onko kysymyksessä Mersu vai
Lada, onko kyseessä oleva auto paljon vai vähän
ajettu, hyvin vai huonosti hoidettu, ruosteinen vai ei, kolaroitu
vai ei jne. Laki väittää ykskantaan,
että arvonalennus tullin mielivaltaisesti määrittämästä lähtöhinnasta
on 0,6 prosenttia kuukaudessa lineaarisesti 100 kuukautta ja sen
jälkeen 0,9 prosenttia kuukaudessa 100 kuukautta lisää ja
sen jälkeen 0,4 prosenttia kuukaudessa vielä 100
kuukautta lisää. Näin päästään
lineaarisesti etenevään arvonalennukseen 25 ikävuoteen
saakka, kun EU:ssa normaali romutusikä on 10 vuotta ja
sen jälkeen on enää vain romutusarvo.
Minä toivon, hallitus ja ministeri Sasi ja ministeri
Niinistö ja pääministeri Lipponen, että jokainen
teistä ostaa uuden auton ja menee sen jälkeen
vuoden kuluttua autokauppiaalle ja sanoo, että auton arvo
on alentunut 0,6 prosenttia kuukaudessa eli 7,2 prosenttia vuodessa,
koska te olette päättäneet niin ja eduskuntakin
on päättänyt niin. Joka ikinen autonmyyjä tulee
suosittelemaan kallonkutistajaa, koska todellisuudessa uuden auton
arvo putoaa vuodessa ensimmäisen vuoden aikana 25—30
prosenttia uushinnasta ja toisena vuonna lisää 20
prosenttia eli arvonalennus on todellisuudessa uudesta autosta 40—50 prosenttia
kahdessa vuodessa siinä, missä nykyinen autoverolaki
väittää sen olevan 14,4 prosenttia.
Puhemies! Eduskunta teki aivan oikein hyväksyessään
yksimielisesti vuonna 98 autoverolain saatteeksi lausuman: "Eduskunta
edellyttää hallituksen pikaisesti selvittävän,
miten voidaan oikeudenmukaisesti määrittää lähinnä uuden
auton hinta tai muulla tavalla se hinta, josta ikäalennukset
lasketaan." Eduskunta siis edellytti pikaista selvitystä.
Nyt on kolme vuotta kulunut ja hallitus vastaa yhä eduskunnalle:
asia on valtiovarainministeriön selvitettävänä.
Puhemies! Toinen eduskunnan samassa yhteydessä yksimielisesti
hyväksymä lausuma liittyy samaan lineaariseen
valheeseen. Autoverolain lineaarinen arvonalennus johtaa nimittäin
päätepisteessään 8 prosentin
autoveroon, kun auto on 24 vuotta ja 11 kuukautta vanha, siihen
asti kunnes se on päivää vaille 25 vuotta
vanha. Se johtaa siihen, että sitten vain päivää myöhemmin, kun
auto täyttää 25 vuotta, se luokitellaan
veteraaniautoksi, josta peritäänkin 30 prosenttia
veroa, eli autovero arvonlisäveroineen hyppää yhdessä yössä 8:sta
30 prosenttiin. Tämä virhe todettiin yksiselitteisen
selvästi autoverolain hyväksymisen yhteydessä,
jolloin eduskunta velvoitti hallitusta lausumallaan alentamaan veteraaniautoilta
perittävää autoveroa vastaavasti. Lausuma
kuuluu: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin niin sanottujen veteraaniautojen autoverotason
alentamiseksi."
Kysyin viime vuonna kyselytunnilla, milloin hallitus aikoo noudattaa
eduskunnan yksimielisesti edellyttämää.
Ministeri Siimes vastasi naureskellen, että kyllä se
sitten tulee tarkasteluun, kun autoveron kokonaisuudistusta joskus
taas käsitellään. Eihän eduskunta
sellaista edellytä vaan se edellytti, että korjaus
tulee heti, vuonna 98. Mutta nyt vielä kolme vuotta myöhemmin hallitus
vastaa eduskunnan sille määräämästä tehtävästä päin
naamaa: asia on valtiovarainministeriön selvitettävänä.
Puhemies! Kaikista Suomen lapsiperheistä 94 prosentilla
ja kaikista Suomen perheistä 84 prosentilla on auto välttämättömistä syistä.
Samalla maaltapako kiihtyy, maaseutu autioituu, koska siellä ei
enää tule toimeen ilman autoa. Useimmiten tarvitaan
perheessä jo jopa kaksi autoa. Auton tarve pitkien välimatkojen
maassa ei ole leikin asia, mutta hallitus, valtiovarainministerit
ja heidän ministeriönsä pilkkaavat kansaa
autoveroasiassa. Se on pilkkaa, joka on herättänyt
huomiota koko EU:ssa kyseenalaisella tavalla koko Suomen maineelle.
Vaadin ja epäilemättä koko eduskunta
yhä yksimielisesti vaatii, että tämä irvokas
leikki ja mauton pilkka eduskunnan kustannuksella loppuu nyt heti
ja eduskunnan vuonna 1998 edellyttämät autoverolakilausumat
toteutetaan hallituksen toimesta jo nyt vuonna 2001 heti paikalla.
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Regeringen presenterar ännu
en gång en diger berättelse om åtgärder
som har vidtagits, i det här fallet senaste år.
Många områden skulle vara värda en kommentar,
positiv eller negativ, men jag uppehåller mig likväl
endast vid två områden som har varit och är
mycket aktuella.
För det första ett hänvisande till
sidan 63: Samarbetet mellan kommuner i Sverige och Finland, vilket
utreds på riksdagens begäran är en utredning
som bör påskyndas. Det här samarbetet gäller
inte endast kommuner med gemensamma landgränser, vi bör
komma ihåg att också samarbetet över
havsområdena är betydande. När det gäller
samarbetet på lokal nivå mellan Sverige och Finland
framkom det tydligt i aktualitetsdebatten nyligen om det nordiska
samarbetet att kontakterna mellan enskilda personer och företag
i Norden är livligare än någonsin.
Arvoisa puhemies! Pohjoismainen yhteistyö on vilkasta
tänään varsinkin henkilökohtaisella tasolla,
ja tämä luo tarpeen parantaa yhteistyötä ja
ehkä erityisesti poliittista yhteistyötä ja
päätöksentekoa.
Kyse ei ole pelkästään kunnallisesta
yhteistyöstä, vaan Suomen ja Ruotsin välisissä suhteissa
tarvitaan laajempaa alueellista yhteistyötä. Tällä hetkellä konkreettisia
toimenpiteitä vaikeuttavat säännökset
ja rajaesteet. Alueviranomaisilla ja alueellisilla toimijoilla ei
yksinkertaisesti ole nykyisellään luonnollisia
valtuuksia yhteistyön lisäämiseen. Tästä on
meillä huomattavia kokemuksia Merenkurkun alueella.
Olemassa olevat vilkkaat yhteydet yli rajojen velvoittavat meitä poliitikkoja
poistamaan tarpeettomat rajaesteet maittemme väliltä.
Yhteistyötä on kehitettävä siten,
että se ottaa huomioon vallitsevan EU-todellisuuden ja
kohdistuu alueille, jotka voivat tuottaa lisäarvoa kansalaisille.
Arvoisa puhemies! Toinen seikka, johon haluan puuttua, on merenkulku.
Viittaan sivulle 47 ja erityisesti Merenkurkun liikenteeseen.
Ruotsin hallitus esitti eilen kevätbudjettinsa, joka
sisälsi odotetusti esityksen matkustaja-alusten niin sanotusta
nettopalkkamallista. Ruotsi siirtyy ehdotuksen mukaan nettopalkkajärjestelmään
mahdollisimman nopeasti, kuitenkin viimeistään
1. päivänä tammikuuta 2002. Olen tietoinen
siitä, että meidän liikenne- ja viestintäministeriömme
on seurannut ja seuraa tilannetta ja kehitystä Ruotsissa.
Toivonkin, että voimme aloittaa neuvottelut vastaavasta
järjestelmästä nopeasti Ruotsin tekemän
päätöksen jälkeen ennen kuin
jokin matkustaja-aluksistamme liputetaan ulos. Erityisen tärkeä nettopalkkajärjestelmä
on
Merenkurkussa, jossa tax-free-kauppa ei ole enää sallittua.
Värderade talman! Jag hoppas att regeringen även
följer hur det nya rederiet RG Line klarar sig i Kvarkentrafiken
och har beredskap att ingripa för att hålla trafiken
vid liv, ifall det visar sig att det stöd som nu har beviljats
fram till februari 2002 inte räcker till för att
få trafiken lönsam igen. Ett faktum är
nämligen att lönsamhetsvillkoren i Kvarken är
mycket sämre än på de taxfreelinjer
som trafikerar på Tallinn och Stockholm.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen kertomus tarjoaa mahdollisuuden
keskustella melkein mistä hyvänsä asiasta.
Itse keskityn nyt Kehitysyhteistyökertomukseen, joka on osa
Hallituksen toimenpidekertomusta ja joka tulee ulkoasiainvaliokunnan
käsittelyyn.
Tämä kertomus on tälläkin
kertaa laaja katsaus, josta saa hyvän kuvan Suomen kehitysyhteistyöstä kansallisesti
katsottuna ja myös EU-yhteistyön kautta. Keskeisenä Suomen
tavoitteena on köyhyyden poistaminen. Olen sitä mieltä,
että näissä tavoitelinjauksissa, jotka
liittyvät jo hyväksyttyyn toiminnallistamisasiakirjaan,
köyhyyden poistamisen pitää olla keskeisellä sijalla. Suomen
kehitysyhteistyön painotukset ovat ihan hyviä.
Tulevaisuudessa joudutaan miettimään yhä tarkemmin
sitä, mihin asioihin Suomi pystyy nykyisillä resursseillaan
keskittymään.
Pidän jossain määrin pulmallisena
sitä, että varsinaiset kehitysyhteistyömäärärahat
ja Imf:n ja Maailmanpankin kautta koordinoitava tuki eivät
kulje aivan käsi kädessä. Näkisin
tärkeäksi, että kehitysyhteistyöosaston,
valtiovarainministeriön ja Suomen Pankin yhteistyötä kehitetään niin,
että kaikki Imf:n ja Maailmanpankin kautta kulkevat luototukset
ja muut avustuserät tukevat Suomen varsinaisen kehitysyhteistyön
tavoitteita.
Arvoisa puhemies! Paljon on keskusteltu myös siitä,
mikä on järkevä bkt-osuus Suomen kehitysyhteistyömäärärahoille.
Itse olen sitä mieltä, että Suomen pitäisi
vakavasti tavoitella YK:n normien mukaista 0,7 prosentin bkt-osuutta.
Nythän ollaan kaukana siitä. Tämän
vuoden budjetissa tuo osuus on noin 0,34 prosenttia. Tarkoitus oli,
että viime vuonnakin osuus olisi tällainen, mutta
ilmeisesti bkt:n nopeamman kasvun vuoksi tästäkin
prosenttiosuudesta jäädään.
Joka tapauksessa luvut ovat puolet siitä tavoitteesta, johon
Suomen pitäisi pyrkiä. Edellinen hallitus teki
suunnitelman 0,7 bkt-osuuteen pääsemisestä,
mutta tästä suunnitelmasta on nyt jääty
selvästi jälkeen. On toki myönnettävä,
että bkt:n kasvun vuoksi määrärahat
ovat kasvaneet, mutta meidän suhteellisessa osuudessamme
on jääty jälkeen tavoitteesta. Enää ei
voida puhua siitä, että Suomen hallituksen politiikka
nojautuisi selvitysmies Paasion raporttiin, vaan ihan muusta eli
siitä, että määrärahat
ovat jämähtäneet tietylle tasolle eikä näytä siltä,
että lähitulevaisuudessa määrärahojen
osuutta tultaisiin kasvattamaan.
On esitetty kritiikkiä, että tarkoituksenmukaisella
varojen käytöllä saadaan parempia tuloksia kuin
määrärahoja kasvattamalla. Itse en näe
kysymystä tällä tavalla. Pidän
tärkeänä, että kehitysyhteistyömäärärahoja
kasvatetaan, siis myös niiden bkt-osuutta kasvatetaan,
ja samalla pystytään priorisoimaan ja arvioimaan
kehitysyhteistyön laatua. Näen, että näiden
molempien prosessien pitäisi kulkea käsi kädessä ja
täydentää toisiaan. Ne eivät
siis ole toisiaan pois sulkevia.
Mitä sitten tulee Suomen kansainväliseen vastuuseen,
näen, että aktiivinen ympäristöpolitiikka
kansainvälisissä yhteyksissä ja kehitysyhteistyö ovat
ne ulottuvuudet, joilla Suomi voi osoittaa oman kansainvälisen
vastuunsa, sen, että kannamme huolta siitä, mitä tapahtuu
muualla maailmassa, ei yksinomaan maamme rajojen sisäpuolella.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Nämä molemmat asiakirjat,
jotka meille on esitelty, sekä varsinainen hallituksen toimintakertomus
että myös kehitysyhteistyötä käsittelevä raportti,
ovat minusta erittäin tärkeitä asiakirjoja
muun muassa siitä syystä, että ne ovat hyvä hakemisto
monessa mielessä. Kuten muutkin ovat todenneet, täällä on
paljon asioita, joita voisi kommentoida. Minä yritän
lyhyesti kommentoida kolmea eri asiaa: puolustusministeriön sektoria,
opetusministeriön sektoria tämänpäiväisen
keskustelun takia ja myös kehitysyhteistyömäärärahoja
jonkun verran.
Aloitan puolustusministeriöstä; sivu 25 on
silloin kysymyksessä. Koko puolustusministeriön alaa
tietysti eniten hallitsee nykyisin se, että turvallisuus-
ja puolustuspolitiikka on aikamoisena puheenaiheena monestakin eri
syystä. Meillehän on eduskuntaan tulossa puolustuspoliittinen
selonteko. Jotenkin koen mielenkiintoisena sen, että toiseksi
viimeisen kappaleen lopussa sanotaan, että tavoitteena
on antaa valtioneuvoston selonteko eduskunnalle kevään
2001 aikana. On mielenkiintoista, jos tässä kertomuksessa
sanotaan, että se on pelkkä tavoite. Olisin kyllä toivonut,
että se olisi paljon definitiivisemmin sanottu ja että siinä olisi
myös pyritty pitäytymään. Nyt kaikki
signaalit näkyvät tarkoittavan sitä,
että hyvä jos edes kesäkuussa pääsemme
käsiksi tähän tosi tärkeään
asiaan.
Sitten varsinaisesti näistä muista Puolustusvoimien
tehtävistä. Valmiuksien ja valvontatehtävien
osalta ei kyllä ole hauska lukea semmoista tekstiä,
jossa sanotaan: "Ilmavoimien hävittäjäpäivystys
säilyi edellisen vuoden tasolla. Ilmavalvonnan tasoa ei
kyetty kertomusvuonna pitämään riittävänä koko
valtakunnan alueella, virka-ajan ulkopuolella valvonnan taso oli
vain välttävä. Ilmapuolustuksen suorituskykyä heikentävä tekijä on
kv. vertailussa mitaten lentäjiemme riittämätön
lentotuntimäärä."
Toimintakertomuksessa siis sanotaan, että kalusto,
ovat hävittäjät sitten vaikka kuinka
hienoja, ei ole läheskään siinä käytössä,
missä sen pitäisi olla. Kyllä minusta
köyhänkin miehen pitää ostaa
vain semmoisia välineitä, joita se pystyy koko
ajan käyttämään. Arvoisa puhemies!
Muun muassa tästä asiasta on viime vuonna aika
paljon jo keskusteltu. On ikävää, että hallitus
on joutunut sen tänne tällä lailla taltioimaan,
mutta halusin sen ottaa esille sen takia, että tämä muistettaisiin,
kun puolustuspoliittista selontekokeskustelua jatkossa käymme.
Koulutuksen osalta pitää todeta, että vaikka yleinen
käsitys oli, että määrärahat
selvästi koulutuksessa nousivat, niin maastokoulutuksen määrä oli
kuusi kuukautta palvelleiden kohdalla 54 vuorokautta, kun tarkoitus
oli, että tuona lyhyenä aikana se olisi ollut
60 vuorokautta. Siis siitä jäätiin viikon
päähän. Se on itse asiassa aika tärkeä tieto.
Samaten kertausharjoituksissa jälkeenjääneisyys
on huomattavaa johtuen kertausharjoitusten supistuksista aikaisempina
vuosina. Myöskin seikkoja, joita toivoisin muistettavan, kun
puolustuspoliittista selontekoa tehdään.
Samaten vielä materiaalipuolelta yksi maininta. Maavoimien
kehittämisen ja varustamisen painopistehän on
harkitusti ollut valmiusprikaatien ja helikopteritoiminnan kehittämisessä.
Siellä myös on tämä jännä aikamuoto,
että hankintapäätös tehtäneen
vuoden 2001 keväällä. Nyt taidamme tietää,
että tokkopa sitä keväällä tehdään. Tietysti
hyvä, että hallitus tämän asian
näin sanoo, mutta toivottavasti sen täältä hakuteoksesta myös
muut edustajat löytävät sitten, kun näitä tietoja
tarvitaan.
Tämän jälkeen opetusministeriön
kapitteliin ja lähinnä siihen yliopisto-osuuteen,
koska siitä on tänään hyvin
kattava keskustelu käyty. Pyydän teitä edustajia
vaan miettimään, että jos teidän
pitäisi tähän kaikkeen yliopisto- ja
korkeakoulupolitiikkaan tutustua pelkästään
sivulla 35 olevan aineiston perusteella, joka vie vain puolet tästä sivusta,
niin kuinka kauaksi jäisimme siitä totuudesta,
mikä ilmeisesti useimpien meidän mielestä vallitsee
tällä alalla? Asia voidaan, totta kai, sanoa näin,
mutta olisin kyllä toivonut, että toimenpidekertomuksessa
olisi ollut selvästi toisenlainen ote, ei enemmän
palstatilaa palstatilan vuoksi vaan asian tärkeyden vuoksi,
ja syvällisempää analyysiä määrärahakehityksistä ja muista.
Sen olisi minusta meidän yliopisto- ja korkeakoululaitoksemme
tarvinnut tähän toimenpidekertomukseen.
Tämän jälkeen vielä lyhyesti
muutama asia kehitysyhteistyötavoitteidemme toteuttamisesta. Minusta
tässä on hyvää se, että ministeri
Hassin toimesta on viime vuoden keväällä aloitettu
kattava arviointiprosessi, jotta määrärahojen
käyttö voitaisiin entistä selkeämmin
perustella. Mutta kun lukee siltä pohjalta, mitä on
saatu aikaan, niin aika vaikeaa on semmoisen henkilön,
joka kehitysyhteistyössä on ollut mukana — minullakin
on siitä kokemuksia jonkin verran — saada irti
sitä, kuinka tehokasta koko tämä toiminta
on. Koska tästä puolesta ei oikein näyttöä tule
ulos, niin lyhyesti sanoisin olevani eri mieltä ed. U. Anttilan
kanssa siitä, että määrärahoja
pitäisi tässä vaiheessa nostaa 0,7 prosentin
tasolle. En vastusta kehitysyhteistyötä lainkaan,
mutta kyllä perään hyvin voimakkaasti
sitä, että tehokkuudesta pitäisi olla
aivan toisenlaista näyttöä. Pelkkä rahan
jakaminen, avun antaminen, semmoisenaan yleensä valuu ei
edes niihin kohteisiin, mihin luullaan, vaan herkemmin vielä jonnekin
muualle. Niitä teistä, jotka ehkä vähän
epäilette näitä asioita, kehotan esimerkiksi
lukemaan sivulta 66 eteenpäin Tansaniaa koskevan kappaleen,
siellä olevan kehitysyhteistyöraportoinnin. Tansania on
Suomen pitkäaikaisin kehitysyhteistyökumppani
ja yksi suurimmista avunsaajista.
Itse haluaisin, että materialistisen avun ja yleisen
avunannon ohella erityisesti kiinnitettäisiin huomiota
avun know-how-luonteeseen, koulutukseen ja sitä kautta
vastuun siirtoon kyseisen maan omalle väestölle,
joka käytännössä merkitsisi,
että vähitellen näistä maista
pitäisi myöskin vetäytyä pois.
Jos jatkuvasti jäädään sinne
pelkästään avun tasolla työskentelemään,
se harvoin on lopulta suureksi avuksi edes sille kohdemaalle.
Ensimmäinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus enintään 1 minuutti.
Ulla Anttila /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Akaan-Penttilälle, että olen
samaa mieltä, että kehitysyhteistyön
tavoitteena ei tietenkään voi olla se, että yhteistyö on
jatkuvaa. Mutta kehottaisin teitä tutustumaan tähän
toiminnallistamisasiakirjaan, joka on hyväksytty valtioneuvostossa
ja jota käsittelevä seminaari viime syksynä järjestettiin
eduskunnassa. Siinä on käyty läpi näitä teidän
pohtimianne asioita. Minusta on tärkeää,
että asetetaan tavoitteet ja tutkitaan avun tehokkuutta.
Näen, että tämän prosessin jälkeen
meillä on nyt mahdollisuudet tehdä erittäin
hyvin tutkitun työn perusteella päätöksiä kehitysyhteistyömäärärahojen kasvattamisesta,
koska nyt tiedetään, mihin kannattaa priorisoida.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan muutama sana kommenttina täältä edestä.
Ed. Bremerin puheenvuoroon voi yhtyä siinä mielessä,
jotta ikäautojen osalta on kohtuutonta se, jotta verotus
määrätään lähes
uushankinnan mukaan. Sen takia minusta pitää päästä eurooppalaiseen
käytäntöön, että semmoisia
kohtuuttomuuksia ei sallita. Minun käsitykseni mukaan siitä on
jopa EU-tuomioistuin jotain lausunut, mutta suomalaiset yhä jukuripäisesti
ovat sitä mieltä, että sitä ei
lähdetä noudattamaan.
Sitten varsinaiseen asiaan, josta aion puhua. Ensinnäkin
liikennepuolella on asia, joka tuntuu tässä salissa
ehkä pieneltä, joka koskee kolmi- ja nelipyörämopoja,
lähinnä nelipyörämopoa. Meillä maaseudulla
on paljon ikääntyneitä ihmisiä,
jotka joutuvat elämään mökeissään
syystä tai toisesta, tai jos eivät sitten elä siellä,
niin siirtyvät kirkonkyliin tai kaupunkeihin asumaan. Sen takia
niiden ihmisten asemaa pitäisi pyrkiä turvaamaan
sillä tavalla, kun he eivät pysty taksilla ajamaan
eikä busseja kulje, jotta heillä olisi mahdollisuus
hankkia tämmöisiä nelipyörämopoja, jotka
ovat vähän tukevampia kuin tavallinen mopo. Meillä on
semmoinen vääristymä yhä edelleen
tässä olemassa, mikä kertomuksestakin
näkyy: Aikaisemminhan nelipyörämopoon
tarvittiin autonajokortti. Se vaatimushan poistui vuonna 2000, joskus
puolivälissä vuottako se poistui, mutta siitä huolimatta
yhä edelleen verotuksen puolella nelipyörämopoja
verotetaan autoverolain mukaan kuten moottoripyöriä.
Kun nelipyörämopojen kuutiotilavuudet ovat huomattavasti isommat
kuin tavallisissa mopoissa, vaikka nopeus on ihan tavallisen mopon
nopeus, nelipyörämopojen verotus on sen verran
kova, että ne maksavat auton hinnan, toistasataatuhatta.
Sen takia minusta tässä pitäisi siirtyä semmoiseen käytäntöön,
että ne ovat samalla tavalla kuin kolmipyörämopotkin
saman arvoisia verotuksen osalta kuin tavalliset mopot, jolloin
niiden hinta voisi pudota huomattavasti alemmaksi. Sittenkin hinta
olisi vielä kohtuuton, mutta putoaisi jonnekin 30 000—40 000
markkaan. Toivoisin, että tämä viesti
menee perille, vaikka täällä ei yhtään ministeriä olisikaan,
pöytäkirjojen kautta.
Sitten asia, joka on vähän pehmeämpiä asioita ja
koskee sosiaali- ja terveysministeriön puolta. Täällä on
joka vuosi korostettu omaishoitajien aseman parantamista. Silti
yhä edelleen sivulla 298 todetaan, jotta ei ole siitä huolimatta,
vaikka eduskunta on edellyttänyt omaishoitajien aseman
parantamistoimenpiteitä hallitus tämmöisiin
ryhtynyt. Kuitenkin siinä on tärkeä asia
kyseessä. Monessa tapauksessa tällä hetkellä lähimmäisenrakkautta
on sen verran olemassa, jotta omaiset hoidetaan kotona joko ilman
tai hyvin pienellä korvauksella. Jos tämmöinen
tahto häviää, niin siinä on
mahdollisesti laitoshoito vaihtoehtona, ja se on yhteiskunnan kannalta
huomattavasti kalliimpi vaihtoehto. Sen takia minusta nyt meidän
pitäisi varustautua siihen ja pyrkiä myös yhteiskunnan
toimin ohjeistamaan nämä omaishoitosäännökset
siten, jotta jokaisessa kunnassa olisi yhdenmukainen normitus, tehdä minimisäännökset,
jotka ovat kohtuulliset myös korvausten osalta, ja olla
valmiit myös tarkastelemaan verotusta, olisiko mahdollista,
jotta omaishoidon tuet olisivat suoraan verottomia korvauksia. Kun
tiedetään kuitenkin, jotta koskaan niitä korvauksia
näillä näkymin ja tahdosta ja rahasta riippuen
ei pystytä tarpeeksi isoiksi saamaan, niin siinä tapauksessa
miksi, kun tämmöistä hyväntekeväisyystyötä tehdään,
ei tehtäisi niin, että maksetaan sen tasoisia
korvauksia, mihin pystytään, mutta ei peritä niistä enää veroa.
Vielä hurjempia ovat ne tilanteet, jotka lainsäädäntö mahdollistaa
omaishoidon tuen osalta. Sellaisessa tilanteessa, kun vaikka tyttö hoitaa isäänsä
ja
saa omaishoidon tukikorvausta, niin isältä voidaan
periä nykyisen lain mukaan sosiaalipalvelumaksua. Siinä nyt
ei ole kyllä päätä eikä häntää.
Kun katsotaan perheen sisällä oleva tilanne, voi
olla, jotta siinä ei oikeastaan jää perheelle
mitään hyötyä. Siinä vain
verottaja hoitaa omia byrokratioitaan ja kunta maksaa omaishoidon
tukea ja perii isältä vielä sosiaaliturvamaksua.
Siinä ei välttämättä nettohyöty
hyvin isoksi jää. Sen takia voi olla, että joissakin
tapauksissa, jos sitä lähimmäisenrakkautta,
mistä puhuin aikaisemmin, ei riittävästi
ole, tämmöinen henkilö joutuu sitten
laitoshoitoon.
Sitten yksi asia liittyen sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalaan on myös kansaneläkkeen kaksinkertainen
leikkaus. Tässähän eduskunta edellytti,
jotta hallitus selvittää ensinnäkin,
millä tavalla tämä kaksinkertainen leikkaus voidaan
kompensoida, oikaista. Minä odotan mielenkiinnolla, millaisia
esityksiä tulee. Tässä kertomuksessahan
ei vielä sinällään todeta, mihin
kaikkiin toimenpiteisiin on ryhdytty, mutta tämänhetkisten
tietojen mukaan, mitä olen kuullut tuolta käytäviltä,
siellähän on se tilanne, että ilmeisesti
ollaan tyrmäämässä tämä kompensointi
sillä perusteella, että tämä on
niin byrokraattinen systeemi ja joudutaan tekemään
niin mahtavia laskutoimituksia, jotta koko uusien eläkkeiden
myöntäminen halvaantuisi siinä. Minusta
se on huono selitys sinällään, koska
jos leikkaus onnistuu tehdä nopeassa aikataulussa, minä uskon, että samalla
tavalla pitää onnistua myös kompensoinnin,
palautuksen, siinä.
Sitten yksi asia, joka on viimeinen, jota kommentoin vain lyhyesti,
on oikeusministeriön puolella koskien velkaongelmia, Yksityishenkilöiden
velkaongelmat -otsikolla. Tänä päivänä tässä salissa
on lakialoite siihen liittyen. Täällähän todetaan,
että oikeusministeriö on ryhtynyt moniin hyviin
toimenpiteisiin. Täällä todetaan toimenpiteet
ulosottolain osauudistuksen osalta. Tullaan näkemään,
mikä se paketti tulee olemaan. Mutta yhtä asiaa
tässä voisi arvostella, sitä, jotta kun
eduskunta on myös edellyttänyt tässä,
jotta hallituksen toimesta tämän velkajärjestelylain
epäkohdat tuotaisiin mahdollisimman nopeasti korjauksen
alle tänne eduskuntaan, jostain syystä vain, sanoisiko,
herrojen kiireet ovat hirveän hitaita. Vie pitkään,
ennen kuin tänne mitään tulee. Sen takia
olen tehnyt lakialoitteen, jota jokainen pääsee
tässä salissa kohta käsittelemään.
Toivon mukaan kansanedustajat, missä ovatkin bunkkereissaan,
työhuoneissaan, tulevat tänne tästä kommenttia
lausumaan.
Sitten tähän liittyy vielä korkojuttu.
Oikeusministeri on luvannut tuoda korkolain uudistuksen. Siinä on
täysin kohtuuttomia seikkoja olemassa, että peritään
vielä viivästyskorkoja, jotka ovat jostakin toisesta
maailmasta. Ne ovat ihan toista luokkaa kuin tänä päivänä yleinen
korkotaso. Minusta nämä pitää kyllä saada
oikaistua, jotta ei tämmöistä hullua
hommaa enää ole olemassa, kun korot voivat olla
täysin kohtuuttomia ja kasvattaa sillä tavalla
velkapääomaa, jotta sitä ei koskaan pysty
oikeastaan maksamaan. Sen takia kohtuullistamisen ja jopa anteeksi
antamisen pitää olla mahdollista.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Akaan-Penttilä kiinnitti
erinomaisella tavalla huomiota määrärahaleikkauksiin,
joihin Puolustusvoimamme ovat joutuneet mukautumaan täysin
vastoin Mattssonin komitean minimimäärityksiä.
Valitettavasti on pakko todeta, että meillä ei
enää ole uskottavaa maanpuolustuskykyä, vaikka
kuinka kauniisti yrittäisi asiaa katsoa.
Ed. Akaan-Penttilä otti yhtenä esimerkkinä esille
leikkaukset, jotka kohdistuvat Ilmavoimiin. En malta olla sanomatta
tähän asiaan seuraavaa. Nato vaatii Hornet-lentäjiltä vähintään 140,
yleisimmin 180 lentotuntia vuodessa, jotta välttämätön
taito säilyisi pitää nämä kalliit
laitteet ilmassa turvallisesti, että hallitaan asejärjestelmiä ja
koko lentokoneen lentämisen edellyttämä elektroniikka.
Siis 140—180 tunnin minimivaatimus, että uskalletaan
antaa tällainen kallis laite lentäjän
käsiin. Tällä hetkellä Suomen
ilmavoimilla on varaa antaa Hornet-lentäjille 30 lentotuntia
vuodessa, 30. Sillä riskeerataan 500 miljoonan markan laite
asejärjestelmineen. Yksi ainoa sellainen kone mäessä puuttuvan
harjaantumisen ja taidon takia kaataa koko valtiovarainministeriön
tavoitteleman säästön moninkertaisesti.
Tietysti suomalainen sotilaslentäjä on parempi
ja taitavampi kuin kukaan muu maailmassa, mutta ei sentään
niin paljon parempi kuin Nato-maiden massoista valikoidut ja moneen
kertaan seulotut lentäjät. Jos heiltä vaaditaan
140—180 tunnin minimi vuodessa, on mieletöntä jättää Hornetien
lentämiset 30 tunnin kokemuksen varaan vuodessa. Voisin
kertoa hyvin paljon siitä, miltä itsestä tuntuu,
kun on ruosteessa, kun on lentänyt liian vähän.
En pitkitä keskustelua. Sitä ei ymmärrettäisi.
Voin vain vakuuttaa, että se on itsemurhamenoa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelussa puututtiin myöskin
velkajärjestelyyn ja elinikäisen velkavankeuden
katkaisemiseen, josta myöskin on tänään
ed. E. Lahtelan aloite. On todella kestämätöntä,
että luottohäiriöiden rekisteröinnistä aiheutuvat
vaikeudet ja elinikäinen velkavankeusasia on edelleenkin
meillä keskusteltavana.
Kuitenkin sanoisin, että ed. E. Lahtela näki asiat
turhan mustina sikäli, että oikeusministeriö on
kyllä Ulosotto 2000 -toimikunnan esitysten mukaisesti lähtenyt
valmistelemaan elinikäisen velkavankeuden katkaisujärjestelmää,
ja se on erittäin välttämätöntä.
Itse olen lakialoitteessa n:o 4/99 esittänyt ulosottolain
muutosta sillä tavalla, että täytäntöönpanotoimenpiteitä ei
voitaisi jatkaa yli kymmentä vuotta, mikäli tässä ajassa
ei ole saatu perityksi yli 80 prosenttia alkuperäisen saamisen
korottomasta markkamäärästä. On
hyvä, että eduskunnassa on lakialoitteita, ja meidän
on omalta osaltamme pidettävä huoli siitä,
että oikeusministeriön valmistelu etenee Ulosotto
2000 -toimikunnan esitysten pohjalta ripeästi ja että inhimillisesti
kohtuuttomat ja yhteiskunnan kannalta vahingolliset elinikäisen velkavankeuden
seuraamukset voidaan katkaista.
Hyvin monethan näistä johtuvat nimenomaan siitä,
että pankkien automaattipiikkiin kaadettiin terveitäkin
yrityksiä ja saatettiin ihmisiä tähän kurimukseen
devalvaatiosta seuranneessa tilanteessa pankkikriisin kärjistyessä.
Monet ovat täysin ilman aihetta myöskin joutuneet
tähän kurimukseen. Tältä osin
on erittäin hyvä, että eduskunnassa tullaan
pitämään niin Hallituksen toimenpidekertomuksen
kuin erillisten aloitteiden kautta tässä asiassa
painetta yllä.
Leena Rauhala /skl:
Arvoisa puhemies! Ainoastaan yhteen asiaan puutun. Täällä on
nostettu jo esiin omaishoitajien asema ja tuotu esille se ja tämä kertomus
osoittaa sen, että heille ei sitä arvostusta ole
riittävästi osoitettu, minkä he ansaitsevat,
kun tekevät omaishoitotyötä pyyteettömästi
ja lähimmäisenrakkaudella ja muulla.
Vielä haluan nostattaa esiin, että täällä on
sosiaali- ja terveysministeriön osalta sivulla 282 nostettu
myös erityisryhmien kuntoutus esille. Nämä luvut
osoittavat myös erään ryhmän,
joka jää ilman sellaista arvostusta, mikä valtion
taholta tulisi osoittaa. Täällä on nimenomaan
määräraha kuntoutuksiin, mitä sodissa
vammautuneille on annettu. Kun katsoi näitä lukuja,
miten paljon on anomuksia ja kuinka paljon kuntoutusta on annettu
ja kuinka paljon on jonossa hakemuksia ja odottavia ihmisiä,
väsyneitä ja vanhoja, jotka ovat Suomen eteen
paljon tehneet, nämä olivat kyllä korutonta
kertomaa. On tietysti hyvä, että ne ovat täällä olemassa,
mutta toivoisi, koska kysymys on muutamista tuhansista, että tulevana vuonna
voitaisiin asia korjata.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Bremerille, että olen
hänen kanssaan aivan samaa mieltä Puolustusvoimien vuosibudjetista,
että se on tällä hetkellä liian
alhainen. Mielestäni se pitäisi nyt konkretisoida sillä tavalla,
että se kestää kaikkien puolustushaarojen
tarkastelun rahoituksen osalta.
Mitä tulee lentotunteihin Hornetien kohdalla, niin
totean, että 30 tuntia on todella alhainen määrä verrattuna
Naton vaatimukseen 140—180 tuntia. Mutta meidän
täytyy muistaa, että simulaattorikoulutus on erittäin
pitkälle vietyä sotilaslentäjien kohdalla
ja sillä korvataan osittain lentotuntien määrää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti: Ed. Rajamäki
ennätti kyllä poistua salista. Hän totesi,
että minä näen liian mustana tämän
velkaongelmaisten aseman korjaamisen. Kyllä minä sillä tavalla
näen aika mustana sen, että jos katsoo Lipposen
ensimmäistä hallitusta ja tätä,
niin pieniä toimenpiteitä olemme saaneet aikaan,
mutta mitään isompaa emme ole onnistuneet saamaan,
jolloin se on kohtuuttoman pitkä aika. Kun 90-luvun alkupuolella
on joku konkurssin tehnyt, nytkään vielä ei
ole päässyt elämään
oikeasti. Minusta se on turhan pitkä aika. Tässä ei
pitäisi vetkutella yhtään.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmaselle vastaan sen verran,
että myöskin Naton lentäjillä on
käytössään simulaattorit ja
he voivat siellä harjoitella. Siitä huolimatta katsotaan,
että 140—180 lentotuntia todellisessa ympäristössä on
minimivaatimus, kun Suomella on varaa 30:een.
Jouni Lehtimäki /kok:
Rouva puhemies! On tosiaan sääli, että ed.
Rajamäki ehti poistua paikalta. Olen hänen kanssaan
samaa mieltä siitä, että elinikäinen
velkavankeus pitää tosiaan poistaa. Mutta pitää muistaa
se, että saatava on velkojan omaisuutta. Me emme voi lähteä siinäkään niin
radikaaliin ehdotukseen kuin ed. Rajamäki näkee.
80 prosenttia on liian paljon. Tämän takia minäkin
aika paljon odotan hallituksen esitykseltä, joka nyt on
tulossa syksyllä. Lausunnon antaminen on päättynyt
maaliskuun loppuun mennessä. Jos päästään
siihen, että raja on 50 prosenttia, 5 tai 15 vuotta, 12
vuotta, niin silloin ollaan oikeilla linjoilla. Minunkin lähtökohtani
on se, että elinikäinen velkavankeus pitää poistaa,
mutta ei kuitenkaan velkojan oikeutta loukaten.
Keskustelu päättyy.