2) Pääministerin ilmoitus Irak-keskustelun taustoista
Pääministeri Anneli Jäätteenmäki
Arvoisa puhemies! Oikeuskanslerilta toukokuun alussa saamani
neuvon mukaisesti olen pidättäytynyt pääministerinä julkisesti
kommentoimasta Irak-vuotoa koskevia tutkimuksia. Olen eilen keskustellut
oikeuskanslerin kanssa ja ottanut selville, että voin julkistaa
asiaan liittyvät tietoni. Kansleri on tämän
hyväksynyt. Samat asiat olen kertonut viime viikolla viranomaisille,
kun minua kuultiin asiassa todistajana. Tämän
perusteella annan asiasta nyt ilmoituksen eduskunnalle. Halusin
tehdä sen ensimmäisessä mahdollisessa
tilaisuudessa.
Joudun ensiksi palauttamaan mieliin, mistä vaalien
alla käydyssä keskustelussa oli kysymys silloisen
opposition näkökulmasta. Pidin silloin ja pidän
edelleen tärkeänä, että keskustelua
käytiin, koska lähestyvä Irakin sota
askarrutti kaikkia kansalaisia. Lisäksi viime eduskuntavaalit olivat
ensimmäiset uuden perustuslain aikana, jolloin hallitus
on osaltaan eduskunnalle parlamentaarisessa vastuussa myös
ulkopolitiikasta. Nykyaikaisessa Suomessa on tärkeätä,
että ulkopolitiikan tosiasiat ovat kansalaisten tiedossa
ja niistä voidaan käydä avointa keskustelua.
Demokraattisessa maassa kansalaisten on saatava tietää,
mitä heidän turvallisuudestaan päätetään
tai sovitaan.
Käyty keskustelu johti siihen, että hallitus
täsmensi Irak-politiikkaansa 7. maaliskuuta, jolloin myös
silloinen oppositio saattoi siihen täysin yhtyä.
Itse asiassa nykyinen hallituskin on jatkanut tuolloin määritellyllä,
laajaan kansalliseen konsensukseen perustuvalla linjalla. Itse sisällön osalta
käyty keskustelu on käytännössä vahvistanut
johdonmukaiseen politiikkaan perustuvia ulkosuhteitamme.
Vaalikeskustelun aikana sain suurimman oppositiopuolueen puheenjohtajana
runsaasti tietoja useista lähteistä sekä suullisesti
että kirjallisesti. Keskustelin Irak-asiastakin hyvin monien
ihmisten kanssa. Julkisuudesta poissa olleet tiedot tulivat minulle
poikkeuksellista tietä, joten minun on ollut hyvin vaikea
puhua asiasta. Välttelevistä lausunnoista on ymmärrettävästi
syntynyt epäjohdonmukainen kuva. Uskon, että nyt esittämieni
tietojen valossa muodostuu oikea kuva.
Ulkoministeriön salaisia Irak-asiakirjoja en ole pyytänyt
enkä saanut. Annoin Irak-vuotoa koskevan todistajalausunnon
viranomaisille 11.6. Kuulemisen yhteydessä minulle esitettiin useita
ulkoministeriön alkuperäisiä, salaisiksi leimattuja
asiakirjoja. Totesin, etten ollut koskaan nähnyt kyseisiä asiakirjoja.
On tärkeätä, että tutkinnassa
selviää, kuinka kyseiset asiakirjat ovat päätyneet
julkisuuteen.
Antaessani Irak-vuotoa koskevan todistajalausunnon viranomaisille
11.6. kerroin, että nettisivuillani ja vaalikeskusteluissani
esittämäni tiedot perustuivat Martti Manniselta
faksilla saamiini kahteen niin sanottuun briefing-muistioon, joista
toinen oli Mannisen kirjoittama ja toinen kooste, joka myöhemmin
on ilmennyt koosteeksi ulkoministeriön Grosman-asiakirjasta.
En ollut näitäkään muistioita
pyytänyt, ja ne tulivat minulle yllätyksenä.
(Hälinää — Eduskunnasta: Valehtelija!) — En
ollut pyytänyt, ja ne tulivat minulle yllätyksenä.
Minulle on ollut alusta alkaen selvää, että tosiasioiden
on tultava esiin sekä ulkopolitiikassa että siinä,
miten nämä tosiasiat on saatu julkisuuteen. Tämän
ilmoituksen viivästyminen ei ole johtunut minusta vaan
virallisen tutkinnan edellyttämästä pidättyvyydestä.
Nyt kun olen voinut tietoni julkistaa, esitän pahoitteluni
tasavallan presidentille. Olen hänen kanssaan asiasta keskustellut.
Uskon totuuden parantavaan voimaan demokraattisessa yhteiskunnassa.
(Välihuutoja) Maamme on osa muuttuvaa maailmaa. Vain demokraattisen
keskustelun ja avoimuuden pohjalta voimme kehittää ja vahvistaa
ulkopolitiikkaamme tässä muuttuvassa maailmassa.
Keskustelu:
Timo Kalli /kesk (ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että meillä on
mahdollisuus täällä eduskunnassa saada
pääministeriltä ilmoitus ja käydä keskustelua
Irak-vuotoa koskevista tutkimuksista. Tämä keskustelu
on tarpeen eduskuntavaaleja edeltäneiden tapahtumien selkiyttämiseksi.
Kansainvälisen tilanteen epävakaus ja Irakin sodan
uhka askarruttivat suomalaisia. Kansalaiskeskusteluissa ennen vaaleja
nousivat esille Suomen ulkopolitiikan linjaukset, koska uuden perustuslain
mukaan hallitus on eduskunnalle parlamentaarisessa vastuussa myös
ulkopolitiikasta. Jännite hallituksen ja opposition välillä korostui
myös näissä kysymyksissä.
Oppositiolla on parlamentarismissa hallituksen politiikan valvontaoikeus,
eikä vain oikeus vaan jopa velvollisuus. Tämä koskee
myös ulkopolitiikkaa. On erittäin tärkeää,
että ulkopolitiikan tosiasiat ovat kansalaisten tiedossa.
Silloin niistä voidaan käydä demokraattista
keskustelua sekä eduskunnassa että kansalaisten
keskuudessa. Ennen vaaleja käyty keskustelu täsmensi
Suomen ulkopolitiikkaa, ja siksi on olemassa laaja kansallinen yhteisymmärrys,
jonka tavoittelu jo sinällään on edelleen
arvo itsessään. Muuttuvassa kansainvälisessä yhteisössä avoin
keskustelu Suomen asemasta ja linjauksista on tarpeen.
Pääministeri on kertonut avoimesti kanavan, jota
kautta hän sai tietoja keskusteluista. Samalla on tullut
selväksi, että myös tutkinnalliset syyt ovat
estäneet pääministeriä kertomasta
tietoja. Nyt tiedetään, mitä kautta nykyinen
pääministeri ja edellinen oppositiojohtaja tulivat
informoiduiksi asioista. Edelleen tehdään selvitystyötä siitä,
kuinka ulkoministeriön asiakirjat ovat päätyneet
julkisuuteen.
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä on tyytyväinen
pääministerin ilmoitukseen Irak-asiassa (Naurua)
ja antaa tukensa pääministeri Anneli Jäätteenmäelle.
Toivottavasti tämän selvityksen jälkeen
pääministeri ja hallitus saavat työrauhan.
Jouni Backman /sd(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä pitää hyvänä,
että eduskunnalle annetaan nyt selvitys nykyisen pääministerin
ja vaalien aikaisen oppositiojohtajan toiminnasta niin sanotun Irak-vuodon
osalta. On perusteltua, että selvitys annetaan pääministerin
ilmoituksen muodossa, koska kysymyksessä on nyt nimenomaan
pääministerin toiminta ja osin oppositiojohtajan
toiminta ennen vaaleja.
Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä korostaa, että nyt
ei ole kysymys koko hallituksen toiminnan arvioinnista eikä siten
ole mitään tarvetta tässä yhteydessä arvioida
koko hallituksen toimintapolitiikkaa. Haluan todeta yksiselitteisen
selvästi, että meidän mielestämme
tehty hallitusratkaisu ja myös hallitusyhteistyö saa
tukemme.
Nyt annettu selvitys ja erityisesti sen perustelut herättävät
valitettavasti uusia kysymyksiä ja vahvistavat käsitystä toimintatavoista,
joita sosialidemokraatit eivät voi hyväksyä,
ei ennen vaaleja, ei nyt, ei tulevaisuudessa.
Vaalien alla käydyn keskustelun osalta on todettava,
että pääministerin nyt antama kuvaus
ei vastaa lainkaan sosialidemokraattien käsitystä tapahtuneesta.
Edelleen esitetään väite, että perusongelma koko
asiassa olisi muka edellisen hallituksen Irak-politiikka ja presidentti
Bushin kanssa käydyn keskustelun niin sanottu salaaminen.
Edes vaalien jälkeen olisi odottanut ja toivonut tunnustettavan,
että kysymyksessä oli vain pääministerikampanjaan
kuulunut vaaliväite.
Haluan todeta, että myös tasavallan presidentti
on todennut useaan kertaan kaikkien Irakia koskeneiden päätösten
syntyneen yksimielisesti. Näitä yksimielisiä päätöksiä silloinen
pääministeri Lipponen esitteli presidentti Bushille.
Tältä osin myös entinen pääministeri
ja oppositiojohtaja Esko Aho on todennut asian sellaiseksi, ettei
se anna aihetta kritiikkiin, ei varsinkaan nyt esille tulleella
menettelytavalla.
On valitettavaa, jos vieläkään ei
nähdä vaalien alla tehdyssä mitään
väärää. Sosialidemokraatit eivät
nyt esille tulleita tapahtumia missään tapauksessa
voi hyväksyä ja pitävät asiaa
tämän vuoksi hyvin vakavana. Politiikkaan ei voida tuoda
hiihtoladuilta tunnetuksi tullutta harmaata aluetta, jossa suurin
ongelma näyttää olevan vilpistä kiinni
jääminen, ei vilppi sinänsä.
Vaalien alla tapahtuneen niin sanotun Irak-vuodon yhden lähteen — tässä yhteydessä
on huomautettava,
että lehtiin asiakirjat vuotanut henkilö on vielä selvittämättä — paljastuminen presidentin
avustajaksi on sinänsä kova ja vakava uutinen.
Vielä vakavampaa on kuitenkin se, että silloinen
oppositiojohtaja käytti tietoisesti tätä lähdettä vaalityössään
pyrkiessään pääministeriksi.
Politiikan sisällön lisäksi ratkaisevaa
on edelleen, ja haluan tätä korostaa, toimintatapa
erityisesti keskinäisen luottamuksen ja oikeanlaisen kunnioituksen
osalta.
Luottamuksellisten keskustelujen vaatiminen avoimiksi on osa
sellaista tarkoitushakuista vihjailua, että keskusteluissa
ja edellisen hallituksen toimissa olisi jotain salattavaa. Todellisuudessa kysymys
on vain hyviin tapoihin kuuluvasta niin kansainvälisestä kuin
kansallisesta käytännöstä. Minun
on vaikea kuvitella, miten Suomen valtion johto voisi tulevaisuudessakaan
menestyksellisesti hoitaa asioidemme hoitamista, jos kukaan ei suostu
keskustelemaan heidän kanssaan pelätessään,
että keskustelut vuodetaan julkisuuteen. Tämän
asian vääristely salailuksi ei ole mielestämme
asiallista eikä kansallisen edun mukaista.
Kansallinen etu on nyt se, että Suomi voi edustautua
toimintakykyisenä EU:n tulevassa huippukokouksessa. Kansallinen
etu edellyttää myös sellaisen luottamuksen
ja uskottavuuden ilmapiirin syntymisen hallituksen johtamiseen,
että hallitus voi täysipainoisesti työskennellä hyvin
vaikeassa talous- ja työllisyystilanteessa. Valittaen on
todettava, että äsken kuultu ilmoitus ja selvitys
ei tältä osin ole riittävä ja
tyydyttävä.
Ville Itälä /kok(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Irak-sotku sai eilen tulleiden tietojen valossa
uuden käänteen. Sotkusta tuli skandaali. Tilanne
on muuttunut erityisen vakavaksi siksi, että mukaan on
kytketty presidentti-instituutio. Nyt olevien tietojen perusteella
vakavaa vahinkoa on aiheutettu valtionelinten välisille suhteille.
Tulevaisuuden arvioitavaksi jää, mikä vahinko
on aiheutettu Suomen ulkopolitiikan uskottavuudelle.
Me odotimme tänään pääministeriltä avoimuutta
ja rehellisyyttä, totuuden kertomista. Pääministeri
Jäätteenmäki, tasavallan presidentin luottamus
on petetty. Te veditte tietoisesti tasavallan presidentin instituutiona
mukaan eduskuntavaalikamppailuun. Sen jälkeen te olette
antanut peitteleviä ja ristiriitaisia vastauksia.
Arvoisa puhemies! Tämä asia on äärimmäisen
vakava. Pääministeri on puolueensa työvaliokunnan
pöytäkirjojen perusteella tehnyt hyvin harkitun
ja tietoisen teon. Painavan todisteen tästä antaa
myös entinen pääministeri Esko Aho kertoessaan,
että hänen ainut nykyiselle pääministerille
antamansa neuvo koski Irak-muistiota. Aho kehotti teitä olemaan
käyttämättä tätä asiaa poliittisena
leimakirveenä ja vihjailun välineenä.
Rouva pääministeri, te olette ottanut kovan, tietoisen
riskin ja olette nyt kantamassa vastuuta tuosta riskinotosta. Pääministeri
on käyttänyt rikoksella hankittuja tietoja hyväkseen.
Sen lisäksi hän on, kuten edellä todettiin,
antanut hyvin ristiriitaisia selvityksiä ja vastauksia.
Muunnellun totuuden puhuminen on ehkä lievin ilmaisu, jota
tässä voi käyttää.
Mitä tasavallan presidentin papereiden hyväksikäyttö poliittisessa
valtataistelussa kertoo pääministeri Jäätteenmäen
harkintakyvystä? Luottamuksen ylläpitämisessä ja
sen voittamisessa avoimuus ja rehellisyys ovat avainasemassa. Epäily,
salailu, peittely ja tarkoitus pyhittää keinot
-ajattelu luo sulkeutuneen ja ummehtuneen poliittisen kulttuurin.
Luottamus ei synny pyrkimyksestä puhua niin totta kuin
osaa. Se ei riitä. Kyse ei ole onnettomista sananvalinnoista.
Kyse on henkilökohtaisesta poliittisesta moraalista ja totuudesta.
Tämä on vakava paikka. Kyse ei ole vain pääministerin
sanaan luottamisesta tai hallituksen ja opposition välisestä normaalista
väittelystä. Kyse on politiikan uskottavuudesta,
kaikkien mukana olevien motiiveista, toimintavoista ja moraalista.
Osapuolia eivät ole hallitus ja oppositio. Osapuolia
ovat valtiovallan toimielimet, poliittinen kulttuuri, politiikan
uskottavuus, avoimuus ja rehellisyys. Tämä skandaali
uhkaa viedä suomalaista avoimuutta monta askelta taaksepäin.
Salaisten asiakirjojen vuotaminen ja harkittu hyväksikäyttö sulkee
politiikan keskustelua. Tällainen suunta ei ole toivottavaa.
Siitä kärsii kansanvalta.
Kansanedustaja Jäätteenmäki totesi
itse täällä eduskunnassa Alho—Sundqvist-jupakan
yhteydessä vuonna 97 seuraavasti:
"Me täällä eduskunnassa toimimme
kansan luottamuksen varassa, ja jos tämä luottamus
romahtaa, siitä voi olla arvaamattomia seurauksia.
Kuilu kansalaisten ja vallanpitäjien välillä ei voi
kasvaa liian suureksi jälkiä jättämättä.
Ristiriidat lain ja moraalin välillä syövät
sekä oikeudellisen että poliittisen järjestelmämme
uskottavuutta."
Eduskuntakeskustelussa on kysymys nimenomaan pääministerin
luotettavuudesta. Samanaikaisesti on käynnissä poliisiviranomaisten
toimesta esitutkinta, jossa arvioidaan presidentti Halosen lainopillisen
neuvonantajan Martti Mannisen toimien lainmukaisuus. Tämä juridinen
prosessi etenee viranomaisten toimesta aikanaan mahdollisesti syyteharkintaan
ja jopa tuomioistuinkäsittelyyn. Manninen kantaa vastuun omasta
menettelystään, ja pääministeri
Jäätteenmäki kantaa vastuun omasta menettelystään.
Pääministeri Jäätteenmäen
osalta kysymys on kahdesta asiasta: Ensinnäkin, hän
käytti oppositiojohtajana laittomasti saamaansa salassa
pidettävää tietoa omiin poliittisiin
tarkoitusperiinsä. Toiseksi, hän pääministerinä pyrki
salaamaan sen, miten oli saanut Irak-muistion haltuunsa.
Kokoomuksen osalta haluan todeta painokkaasti seuraavaa: Me
emme ole aloittaneet keskustelua Irak-muistioista vaaliväittelyjen
yhteydessä. Me emme ole julkistaneet keskustan työvaliokunnan
pöytäkirjoja. Me emme ole toimittaneet kyseisiä muistioita
lehdistölle. Me olemme halunneet olla asiassa korostetun
pidättyväisiä. Meitä on kiinnostanut
totuus. Olemme lähteneet siitä, että pääministerin
tehtävä on se kertoa. Mielestämme on
myös luonnollista, että länsimaisessa
demokratiassa lehdistö pyrkii selvittämään
sen, mitä asiassa todella on tapahtunut.
Kysymys pääministerin luotettavuudesta Irak-muistioista
keskusteltaessa on vakava asia. Me emme voi tyytyä siihen,
että asian käsittely päättyy
tähän keskusteluun. Kokemuksemme viime viikkojen
tapahtumista ovat osoittaneet, että julkisuuteen tulee
jatkuvasti uusia tosiseikkoja. On tärkeää,
että eduskunta voi huolellisesti perehtyä tähän
asiaan. Sitä paitsi poliisitutkinta on vielä kesken.
Kun kokoomuksen eduskuntaryhmä eilen kokoontui käsittelemään
pääministerin menettelyä Irak-muistion
asiassa, edellytimme vain yhtä asiaa. Halusimme,
että pääministeri kertoo vihdoin koko
totuuden. Meille ei riitä se, että Jäätteenmäki
kiistää tai myöntää tiedotusvälineiden kautta
julkisuuteen tulleet tiedot. Haluamme, että pääministeri
oma-aloitteisesti kertoo tässä asiassa nyt koko
totuuden. Tällöin ei riitä se, että hän kertoo
vain sen, mikä nyt on välttämätöntä.
Kokemus tämän prosessin edetessä on opettanut meidät
erittäin varovaisiksi. Pääministerin
selittelyjen jälkeen on aina ilmennyt jotain uutta. Jäätteenmäki
tiesikin Irak-muistion vuotaneen virkamiehen henkilöllisyyden.
Jäätteenmäki olikin jopa itse allekirjoittanut
sen keskustan työvaliokunnan pöytäkirjan,
josta tämä ilmenee.
Juuri kuultu pääministerin selvitys tapahtuneesta
oli jälleen puutteellinen. Jäätteenmäki
ei kertonut, miten ulkoministeriön salaiset muistiot joutuivat
iltalehtien palstoille. Presidentin neuvonantajahan myöntäessään
faksanneensa tiedot Jäätteenmäelle kiisti
vuotaneensa asian lehdistölle. Tätä lausuntoa
on kaikki syy uskoa. Tällöin kysymys kuuluukin,
kuka on toimittanut tiedot iltapäivälehdille.
Haluankin kysyä teiltä, pääministeri
Jäätteenmäki: Toimititteko te tai tiedättekö te,
kuka on se, joka toimitti nämä tiedot iltapäivälehdille?
Arvoisa puhemies! Työllisyystilanne on erittäin
vakava. Taloustilanne on vakava. Euroopan unionin tulevaisuuden
hahmotelmat ja neuvottelut ovat tärkeässä vaiheessa.
Ihmisten huoli työllisyydestä ja toimeentulosta
on aitoa. Suomalaiset yrittäjät elävät
epätietoisuudessa verokohtelunsa tulevaisuudesta, eikä meillä ole
toimintakykyistä ja luottamusta herättävää hallitusta.
Kokoomus on syvästi huolestunut kansakunnan tilasta.
Tällainen tilanne ei voi yksinkertaisesti jatkua. Tämä tärkeä ratkaisu
tulee saattaa eduskunnan päätettäväksi.
Se merkitsee, että eduskunnan on koko ajan oltava valmiudessa
toimia. Tämä tänään
annettu pääministerin selvitys ei riitä.
Koko totuus on vihdoin saatava esille. Oppositiopuolueet tulevat
pitämään huolen siitä, että tämä asia
selvitetään täällä eduskunnassa loppuun
asti. Tästä ei pikaselvityksillä selvitä. Maa
tarvitsee hallituksen, jonka pääministeriin voi
luottaa.
Suvi-Anne Siimes /vas(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tälle Irak-vuotosotkulle ovat olleet
ominaisia pääministerin muuttuvat ja epätäydelliset
selittelyt ja peittelyt ja myös se, että monista
muista asioista ei nyt puhuta ollenkaan. Ilman tätä sotkua
tässäkin salissa puhuttaisiin nyt työttömyyden
kasvusta, taloustilanteen heikkenemisestä, kuntien palveluiden
leikkaamisesta ja siitä, miten hallituksen politiikka vastaa,
jos vastaa, niissä esiintyviin ongelmiin vai vastaako ollenkaan.
Nyt tilanne on se, että niin työttömyys kuin
muutkin ihmisten päivittäisen elämän
asiat jäävät tämän
vuotovirran alle.
Vasemmistoliiton mielestä on ala-arvoista, että myös
tasavallan presidentti on sotkettu tähän päättymättömään
tarinaan, sillä menestyksekäs toiminta ulkopolitiikan
kysymyksissä edellyttää, että valtioneuvosto
ja presidentti, nämä ulkopolitiikan kaksi keskeistä instituutiota,
kykenevät työskentelemään saumattomasti
yhdessä. Tämänkin asian myöhempiä seurauksia
on syytä pohtia.
Erikoisinta asiassa on kuitenkin se syvä epäluottamus,
jota hallituspuolue sosialidemokraatit nyt ilmaisee nimenomaan pääministeriä kohtaan.
Sosialidemokraatit eivät kiistä hallituksen linjaa,
he eivät halua muutosta hallituspohjaan, mutta julkisesti
he kuitenkin vaativat teiltä selitystä. Juuri
tällä hetkellä sosialidemokraatit eivät selvästikään
halua, että koko valtioneuvosto ottaisi kantaakseen taakan,
joka teidän päällenne on sälytetty.
He eivät niin ollen haluaisi myöskään
olla äänestämässä teille
luottamusta. Tilanne on se, että pääministeri
aluksi peitteli hätävalheilla vuotoa ja vuotajaa,
nyt SDP peittelee erilaisin selityksin sitä, että sekin
on hallituspuolue ja siten omalta osaltaan vastuussa myös
pääministerin toimintatavoista. (Välihuutoja)
Minun onkin pakko kysyä pääministeriltä: Miten
teidän johtamanne hallitus kykenee tällaisessa
tilanteessa hoitamaan kansalaisten asioita? Miten tässä tilanteessa
kyetään puolustamaan suomalaisten etua kansainvälisillä areenoilla, muun
muassa EU:n huomenna alkavassa huippukokouksessa ja sitä seuraavissa
kokoontumisissa?
Sosialidemokraatit peräävät teiltä,
arvoisa pääministeri, lisäselvityksiä.
Vasemmistoliitolle ei kuitenkaan riitä, että te
antaisitte selvityksiä vain sosialidemokraattiselle ryhmälle.
Meidän mielestämme olisi parempi antaa asiaan
kuuluva selvitys esimerkiksi perustuslakivaliokunnalle, niin että myös
valiokunta voisi tehdä lisäkysymyksiä,
eivät vain sosialidemokraattisen ryhmän jäsenet.
Pääministeri Jäätteenmäki,
te olette halunnut avointa keskustelua ulkopolitiikasta ja olette käyttänyt
hyväksenne salateitse saamianne asiakirjatietoja vaalikeskustelussa.
Kysynkin: Oletteko te nyt valtaan päästyänne
valmis itse yhtä avoimeen keskusteluun? Lupaatteko te,
arvoisa pääministeri, että myös
oppositioryhmien puheenjohtajat saavat jatkossa nimenomaan virallista
tietä haltuunsa kaikki olennaiset ulkopolitiikan asiakirjat?
Ilman sitä avointa keskustelua ei nimittäin ole
mahdollista käydä, ja juuri avointa keskusteluahan
te halusitte, ainakin ennen vaaleja. Mikä siis on tilanne
nyt?
Lupaan omasta puolestani käyttää näin
mahdollisesti saatavia asiakirjoja sellaisessa muodossa, vaikka
yhdessä sopien, että niistä ei koidu haittaa
Suomen edulle, mutta että niillä kuitenkin turvataan
avoin keskustelu. Avoimuutta ja luottamustahan tarvitaan paitsi
poliitikkojen ja keskeisten valtioelinten kesken myös poliitikkojen
ja kansalaisten kesken, ja siksi oikeus saada tärkeitä tietoja
kuuluu myös kansalaisille.
Keskeisessä asemassa tämän tiedon
levittämisessä on lehdistö ja muu media,
jonka toimintaoikeuksien kaventamiseen tulee suhtautua ehdottoman
kriittisesti. Myös toimittajien lähdesuojaa tulee
kaikesta tapahtuneesta huolimatta kunnioittaa aukottomasti. Ilman
sitä aito avoimuus ei nimittäin ole mahdollista,
ei ulkopolitiikassa eikä muissakaan poliittisissa kysymyksissä.
Vasemmistoliiton mielestä myös ulkopolitiikka
on todella aika avata avoimelle keskustelulle. Vanhasta tunkkaisuuden
ja salailun ajasta on päästävä lopullisesti
eroon. Mutta, arvoisa pääministeri, oletteko te
siihen valmis pääministerinä, niin kuin
olitte ennen vaaleja oppositiojohtajana? Teistä riippuu
nyt, onko avoin keskustelu tulevaisuudessa mahdollista. Te teitte
aloitteen ennen vaaleja. Onko teillä kanttia nyt jatkaa
kaikilta osin avoimuuden tiellä ja myös asiakirjojen aiempaa
laajemman, mutta tällä kertaa kuitenkin virallista
tietä tapahtuvan jakelun tiellä? Odotan teiltä,
arvoisa pääministeri, vastausta asiaan tämän
keskustelun kuluessa.
Osmo Soininvaara /vihr(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaiken sen jälkeen, mitä niin
sanotussa Irak-jupakassa on tapahtunut, joudumme täällä eduskunnassa
keskustelemaan siitä, nauttiiko pääministeri
Jäätteenmäki sellaista luottamusta kansan
ja eduskunnan keskuudessa, että hänellä on
edellytykset jatkaa pääministerinä. Pääministerin
ilmoitus ei juurikaan tuonut asiaan uutta, ja nyt valitettavasti
tarvitsemme asiasta lisää tietoa.
Vaikuttaa vahvasti siltä, että Anneli Jäätteenmäki
on pääministerinä ja tätä ennen
puheenjohtajana antanut tämän jupakan yhteydessä useita kertoja
lausuntoja, jotka joko eivät ole olleet totta tai ovat
olleet harhaanjohtavia.
Presidentin kansliassa työskennellyt korkea-arvoinen
virkamies on antanut tietoja hallussaan olevista presidentin salaisista
asiakirjoista keskustalaiselle poliitikolle auttaakseen tätä vaalitaistelussa.
Kyseisen virkamiehen toimi on mitä ilmeisimmin selkeä rikos.
Pääministeri on virkakautenaankin suojellut kyseistä virkamiestä kiinni
joutumiselta. Olennaista on, että nykyinen pääministeri
on käyttänyt luvatta hyväkseen presidentin
asiakirjoja ja täten loukannut presidentti-instituutiota.
Suomessa ulkopolitiikan johtamisessa pääministerin
ja presidentin on toimittava tiiviissä yhteistyössä keskenään.
Miten nämä tapahtumat vaikuttavat tuon yhteistyön
edellytykseen?
Julkisuudessa on pääministeri Jäätteenmäen toimintaa
perusteltu sillä, että opposition tiedonsaantioikeudet
Suomessa ovat heikot ja että tehdään
palvelus kansanvallalle, jos yleiseen tietoisuuteen saatetaan tietoja
ulkopoliittisista toimista, joita kansan enemmistö ei voi
hyväksyä. Tähän myös
pääministeri Jäätteenmäki
viittasi omassa puheenvuorossaan. Monen maan lainsäädäntö tunteekin
salassapitosääntöihin poikkeuksen, jonka
mukaan salassa pidettävän tiedon voi paljastaa
ja virkamiehet voivat sen paljastaa, jos tämä on
ilmeisesti maan edun mukaista tai suuremman edun mukaista. Joissakin
tapauksissa tämä voisi Suomessakin olla perusteltua,
mutta tämä ei vaikuta sellaiselta tapaukselta.
Tosin me emme tiedä siitä kaikkea.
Suomessa eduskunnan, erityisesti sen ulkoasiain- ja suuren valiokunnan,
tiedonsaantioikeus ulkopolitiikasta on poikkeuksellisen laaja. Anneli
Jäätteenmäki on suuren valiokunnan jäsen.
Oppositiojohtaja saa halutessaan tietoja laajasti maan ulkopolitiikasta.
Ei tunnu perustellulta, että juuri oppositiojohtajan on
tarpeen ryhtyä kansalaistottelemattomaksi tietojen saamiseksi.
Vihreät kannattavat avoimuutta voimakkaasti myös
maan ulkopolitiikassa. Olemme nykyisin niin vakiintuneessa ja vakaassa
tilassa, että ulkopolitiikasta on voitava keskustella aivan
samalla tavalla kuin muistakin politiikan lohkoista: avoimesti ja
salailematta.
Pääministeri Jäätteenmäki
esitti puheenvuorossaan väitteen, että hänen
toimintansa ansiosta Suomen Etyk-linja Irak-kysymyksessä muuttui 7.3.
Saattaa olla, että hän käytti sanaa "täsmentyi".
Kun pääministeri on ulkopolitiikassa merkittävä toimija,
voi tätä ilmoitusta pitää melkoisena
uutispommina. Minun tiedossani tällaista ulkopolitiikan
suunnanmuutosta ei ole, mutta olisi hyvä kuulla ulkoministeri
Tuomiojan kanta asiaan, koska hän on ollut ulkoministerinä sekä ennen
7.3. että sen jälkeen, onko ulkoministerin johtamassa
ulkopolitiikassa tapahtunut merkittävä suunnanmuutos.
Tämä olisi hyvä tietää ja
se auttaisi myös sen arviointia, oliko Suomen Irak-politiikassa
sellaisia piirteitä, että poikkeukselliset menettelyt
olivat oikeutettuja.
Arvoisa puhemies! Pääministerin ilmoitus ei johda
hallituksen tai pääministerin luottamuksen mittaamiseen
eduskunnassa. Tämä asia jää epäselväksi,
eikä sosialidemokraattien täällä käyttämä ryhmäpuheenvuoro
ainakaan asiaa selventänyt. Uhkaa epäselvä tilanne,
jossa syksyyn asti hallitus ja erityisesti pääministeri
voivat olla ainakin osittain toimintakyvyttömiä.
Sellainen ei voi olla maan ja kansakunnan etu. Tällaisen
tilanteen estämiseksi ja ilman puhdistamiseksi vihreä eduskuntaryhmä esittää muille
oppositioryhmille, että tässä tilanteessa
mittautettaisiin pääministerin luottamus välikysymyksellä.
Välikysymyksen jälkeen voidaan sitten palata normaaliin
tilaan: Joko pääministeri ei nauti eduskunnan
luottamusta ja hänen on erottava; jos taas eduskunnan enemmistö katsoo,
että pääministeri voi jatkaa, asia on
sillä selvä ja pääministeri
on taas toimintakykyinen.
Christina Gestrin /r (ryhmäpuheenvuoro):
Värderade talman! Situationen som uppstått är på många
sätt problematisk. Det är fråga om trovärdighet, ärlighet
och öppenhet. Det är viktigt att komma ihåg
att det inte är en fråga som hela regeringen varit
part i. Inom svenska riksdagsgruppen är vi konfunderade över
hela affären och anser att det är nödvändigt
att grundligt reda ut problemen och sedan gå vidare.
Statsministern gjorde rätt i att informera riksdagen
om sin roll i denna fråga. Det viktiga är att förtroendet
för regeringen kvarstår och att regeringen
med full kraft skall kunna arbeta vidare. Det finns en juridisk
sida av denna fråga som handhas av polisen och som vi i
riksdagen inte skall blanda oss i, och en politisk sida som vi måste
ta ställning till. I den politiska bedömningen
står vi nu i ett vägval. Nu måste regeringen återfå sin
handlingskraft och återgå till normal politisk
ordning.
Svenska riksdagsgruppen utgår från att statsminister
Jäätteenmäki talat sanning. Problemet har
varit att informationen givits bitvis och varit otydlig. Med facit
i handen kan man säga och se att det hade varit mycket
bättre att från början få tydligare
uppgifter och att från början redogöra för
hela förloppet. Det har varit svårt att förstå hela
händelseförloppet och besvärande att
mest via kvällspressen bli serverad information vars riktighet
har varit svår att bedöma.
Inom svenska riksdagsgruppen hoppas vi att den här
saken nu snabbt kan redas ut så att vi kan fortsätta
med full handlingskraft i detta regeringssamarbete.
Arvoisa puhemies! Syntynyt tilanne on monella tavalla ongelmallinen.
On kyse uskottavuudesta, rehellisyydestä ja avoimuudesta.
On tärkeätä muistaa, että koko
hallitus ei ole ollut asiassa osallinen. Pääministeri
teki oikein tiedottaessaan eduskunnalle osuudestaan tässä asiassa. Tärkeätä on,
että luottamus hallitukseen säilyy ja että hallitus
täysissä voimissaan voi jatkaa työtään.
Asiassa on juridinen puoli, jota poliisi käsittelee ja
johon meidän ei tule eduskunnassa puuttua, ja poliittinen
puoli, johon meidän on otettava kantaa. Lähdemme
siitä, että pääministeri Jäätteenmäki
on puhunut totta. Ongelma on ollut, että tietoa on annettu
palasina.
Ruotsalaisessa eduskuntaryhmässä toivomme,
että tämä asia käsitellään
valmiiksi, jotta hallitusyhteistyö voisi jatkua. On tärkeätä,
että vakava Tasavallan presidentin kansliasta tapahtunut
vuoto selvitetään perusteellisesti.
Bjarne Kallis /kd(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies, ärade herr talman! On surullista
todeta, että tähän saakka olemme saaneet oikeat
tiedot pääasiallisesti median kautta. Suurin toivein
odotin pääministerin ilmoitusta. En kirjoittanut
mitään puhetta etukäteen, vaan odotin,
mitä te sanotte, miten minä siihen reagoin, ja sen
puheenne perusteella haluan kommentoida teidän puhettanne.
Te sanoitte, että olette pidättäytynyt
kommentoimasta Irak-juttua. Kunhan olisitte niin tehnyt, niin kaikki
olisi kunnossa. Te olette ulkopuolisille, meille, ilmoittanut, että te
ette tiedä, kuka on vuotanut, mutta omille olette kertonut,
että te ette halua lähdettä pettää.
Eli me olemme saaneet yhden tiedon, yhdenlaisen tiedon: te ette
tiedä, ja omille olette kertonut, että te ette
halua lähdettä pettää.
Viittasitte vaalien alla käytyyn keskusteluun ja siihen,
miten suuri kysymys lähestyvä Irak-sota oli. Se
oli kaikkien puolueitten, koko kansan, mielestä erittäin
suuri kysymys. Minulla kristillisdemokraattien puheenjohtajana ei
ollut minkäänlaista vaikeutta esittää puolueemme kantaa
lähestyvään Irak-sotaan. En tarvinnut asiakirjoja,
en niitä hankkinut. Kanta ja linja oli sama kuin hallituksen
linja, jota tukivat mielestäni kaikki poliittiset puolueet.
Te sanoitte, että te ette ollut pyytänyt mitään tietoa
presidentin kansliasta. Kuitenkin sieltä tuli teille faksi.
Minulle ei tullut faksia presidentin kansliasta, vaikka minäkin
olin oppositiopuolueen johtaja, todennäköisesti
siitä syystä, että puolueemme on niin
paljon pienempi. Mutta te saitte pyytämättä faksin
ja Martti Manninen on oma-aloitteisesti sen teille lähettänyt.
Uskon, että tämä pitää paikkansa,
kun te kerran olette näin sanonut. (Naurua)
Mutta sitten tulee tämä suuri mutta. Ymmärrän,
että te ette vaalien alla halunnut nimeä paljastaa,
mutta sen jälkeen ja siitä lähtien, kun
teistä tuli pääministeri, olisin odottanut,
että olisitte puuttunut asiaan. Jos minulle tulee presidentin kansliasta
fakseja, joissa on salaiseksi julistettuja asioita, ja minulle pyytämättä nämä lähetetään,
niin minä pelkäisin, että tämä henkilö lähettää myöskin
muille tällaisia fakseja, mahdollisesti ne saattavat jopa
tulla sellaisten henkilöitten käsiin, jotka käyttävät
niitä maan edun vastaisesti. Tästä syystä oletin,
että kun pääministerinä tiesitte,
että siellä on vuoto, olisitte välittömästi siihen
puuttunut niin, ettei tämä olisi jatkunut. Mehän
emme tiedä, onko se mahdollisesti jatkunut vielä tuon
jälkeen.
Sitten ihan lopuksi: En tiedä, loppuuko tämä keskustelu
Irak-asiasta ja -vuodosta tähän. Vihreät
ovat esittäneet, että tulee välikysymys.
Toivon todella, että vastaatte kaikkiin niihin kysymyksiin,
mitä me olemme esittäneet. Jos te olisitte välittömästi
pääministeriksi tultuanne ilmoittanut, mikä on
totuus, niin tätä keskustelua ei olisi tarvinnut
käydä.
Minä olen myöskin samaa mieltä niiden
kanssa, jotka katsovat, että tämä vie
aivan liian paljon aikaa eduskunnan työstä. On
suuria asioita käsittelemättä. Kansalaiset
odottavat, että niitä asioita hoidettaisiin, ja
pelkään, että EU:ssa jonkin verran Suomen
maine on kärsinyt, kun pitää käydä keskustelua
tätä maata koskevista hyvin tärkeistä asioista.
Timo Soini /ps (ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmisellä on kaksi hetkeä,
jolloin ei pidä keinotella: silloin, kun siihen on varaa,
ja silloin, kun siihen ei ole varaa. Olemme moraalin ydinjuurilla.
Nyt tunnustetaan tipottain vain se, mistä jäädään
kiinni, kun olennaista on pitää ajatukset rehellisinä.
Moraalia ei voi eikä pidä sitoa kiinnijäämiseen
tai paljastumiseen. Totuus on suurin voima, ja se lopulta murtautuu
tavalla tai toisella esiin. Valtapeli on tätä:
valtaa ja peliä. Kansan, siis suomalaisten, etu on kaukana
tästä. Tällainen sotku on yhtä pelottavaa
kuin pelätä, onko meidän teinimme sekaantunut
huumeisiin. Parhaissa suomalaisissa perinteissä luotamme saunaan,
sisuun ja kättä päälle -sopimuksiin. Näin
minä ja me perussuomalaiset haluaisimme edelleen luottaa
ja uskoa.
Ihminen erehtyy tällä tavalla. Luottamus meni kepulilla
tavalla. Tämä koko roska voitaisiin polttaa juhannuskokossa
ja ryhtyä jälleen töihin. Kansalainen,
perussuomalainen, tarvitsee EU-aikana entistä enemmän
sitä, mikä menee nopeimmin ja kasvaa hitaimmin:
luottamusta. Kansalaiset kävivät äänestämässä sen
vuoksi, että me täällä eduskunnassa
hoitaisimme heidän asioitaan. Suomen talous menee alamäkeä,
työttömyys kasvaa ja toimeentulohuolet painavat
päälle. Ihmiset tarvitsevat tukea ja näkemystä heidän edustajiltaan,
joiden tehtävänä on puolustaa heikkoja,
rohkaista pelokkaita ja olla esimerkkinä. Me voimme vatvoa
ja vatkata tätä asiaa vaikka kuinka kauan.
Tapahtunut on ennen kaikkea moraalinen, ei niinkään
ehkä juridinen ongelma. Onko tässä tapauksessa
tällä hetkellä esillä vain jäävuoren huippu?
Isänmaamme moraalinen selkäranka on nyt koetuksella.
Kuinka paljon tässä maassa petetään,
vuodetaan ja valehdellaan? Jos yhteiskuntamme on moraaliltaan vääristynyt,
niin näitä tapauksia tulee lisää.
Kuinka kauan Suomen kansa kestää tätä?
Olennaista on pitää ajatukset rehellisinä,
sillä ajatuksista lähtevät teot ja tekojen
mukaan tuomitaan. Käry on käynyt, mutta tuo hetki
on tilattu jo silloin, kun pelin politiikkaa on päätetty käyttää vallan
tavoitteluun. Vallan tavoittelu sokaisi pääministeri
Anneli Jäätteenmäen. Hän erehtyi,
ja luottamus meni.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Istuvan hallituksen ministerillä ei ole
muutoin aihetta puuttua keskusteluun, joka ei koske tämän
hallituksen toimia, mutta kun tässä on myös
sivuttu edellisen hallituksen ulkopoliittista päätöksentekoa
eikä silloinen pääministeri ole tilaisuudessa
osallistumaan keskusteluun, on todettava, että edellisen
hallituksen linjaukset on, kuten tasavallan presidentti on todennut,
kaikissa vaiheissa tehty yhdessä ja yksimielisesti ja niistä on
pidetty myös yhdessä kiinni, ja tämä linja
on jatkunut myös tämän hallituksen aikana.
Edellinen hallitus ei missään vaiheessa tarkistanut
Irak-linjauksiaan tai tehnyt uusia päätöksiä joidenkin
julkisuuteen tulleiden salaisten tietojen perusteella, vaan kun
hallitus ja tasavallan presidentti kokoontuivat 7.3., se ei tapahtunut siksi,
että olisi ollut tarvetta ottaa kantaa kotimaiseen keskusteluun,
vaan siksi, että turvallisuusneuvosto kokoontui New Yorkissa
samana päivänä hyvin tärkeään
istuntoon ja oli tarve käydä tilannetta lävitse.
Suomen linja on ollut koko ajan ja on edelleen YK:n tukeminen Irakin
konfliktin osalta ja sen korostaminen, että kaikkien toimien
on tapahduttava YK:n johdolla ja YK:n puitteissa. Siitä pidettiin
kiinni niin pitkälle kuin oli mahdollista. Jouduimme toteamaan,
että toimet ilman YK:n valtuutusta eivät olleet
hyväksyttäviä. Tämä on
ollut alusta alkaen selkeä Suomen linja.
Pääministeri Anneli Jäätteenmäki
Arvoisa puhemies! Vastaan kysymyksiin, joita täällä on
minulle esitetty.
Ensimmäinen kysymys koski sitä, kuka on vuotanut
nämä asiakirjat iltapäivälehdille.
Sitä en tiedä ja sen olen myös tässä kuulustelupöytäkirjassa
todennut. Olen todennut siellä, että olen julkisuudessa
muistion sisältämistä asioista keskustellut
ja kirjoittanut niistä nettipäiväkirjassani,
muuten en ole tietoja välittänyt eteenpäin.
Haluan vielä korostaa, että ei minulla ole ollut
ulkoministeriön salaisia asiakirjoja, joten niiden eteenpäinvieminen
olisi ollut myös sitten mahdotonta.
Sitten toinen kysymys koski sitä, tiesinkö,
että ne olivat salaisia. Olen myös tuossa kuulustelussa
todistajanlausuntoa antaessani jättänyt yhden kaksisivuisen
muistion, jonka sain, jossa on yhden lauseen lainaus. Ei tästä käy
ilmi, mistä tämä lainaus on. (Välihuutoja) — Siinä on,
mutta siinä ei ole mitään kirjoitettu,
että se olisi salainen. Siinä on yksi lause eikä mitään
muuta. (Välihuutoja)
Sitten haluan edelleen korostaa sitä, että lausunnot,
mitä tästä asiasta olen monta kertaa
antanut, olisivat voineet olla ja niiden olisi pitänyt olla
täsmällisempiä. Olen iloinen, että saatoin nämä tiedot,
mitä minulla on, nyt saattaa eduskunnan tietoon, ja halusin,
että saatan nämä nimenomaan eduskunnan
tietoon, että ne eivät tule joittenkin lehtien
kautta. (Hälinää)
En tiedä, jos täällä kysytään,
mitä minun muuta olisi pitänyt kertoa. Minä olen
kertonut, mistä olen saanut tiedot ja millä tavalla.
Haluan vieläkin todeta, että se, että olen
saanut näitä fakseja Manniselta, on ollut ja on
minulle edelleen yllätys. En ole pyytänyt, en
ole yhtään kertaa pyytänyt. (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Tämä vain on nyt se totuus. (Ed. O.
Ojala: Kerroitteko presidentille?) — Olen kertonut presidentille
aikaisemmin kuin olen kertonut poliisille.
Puhemies:
Vastauspuheenvuoroja pyydetään seisomaan nousten
ja painamalla V-painiketta.
Ville Itälä /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pääministeri Jäätteenmäki
antoi tässä vastauksia kysymyksiin, joita tuli
keskustelussa esiin. Olisin toivonut, että olisitte kertonut ne
jo etukäteen, ettei tarvitse aina pumpata näitä asioita.
Mutta nämäkin vastaukset herättivät
lisää kysymyksiä:
Sanoitte, että siinä faksissa, jonka saitte,
oli vain yksi lause, ja te ette tiedä, mistä se
lause oli peräisin, eikä siinä kerrottu,
että se on salainen. Miksi te sitten rupesitte tätä lähdettä suojelemaan?
Minkä ihmeen takia tarvitsee lähdettä suojella,
jos ei ole mitään salaista eikä mitään epäilyttävää?
Tuntuu jotenkin ristiriitaiselta.
Sitten jos teille oli kovin yllätys se, että Manninen
lähetti teille paperin, niin eikö olisi ollut sopivaa
kysyä häneltä, miksi hän näin
tekee ja mikä on tarkoitus? Miksi päätitte
kuitenkin tätä yllätystä sitten
käyttää vaaleissa hyväksenne?
Suvi-Anne Siimes /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin pääministeriltä halunnut
hieman täydennystä nyt tähän
tietoon, minkä annoitte siitä, että teillä ei
ollut oikein kokonaisnäkemystä siitä,
mihin briefing-muistionne erilaiset lainaukset ja siinä olevat
tiedot perustuvat.
Kysyisin, miten te edes vaalikampanjassa voitte käyttää sellaisia
tietoja, joiden todenperäisyydestä, mahdollisesta
salaisuudesta tai alkuperästä te ette ole tietoinen.
Kai teidän on täytynyt keskustella näiden
tietojen toimittajan kanssa, vuotaja Mannisen kanssa, ennen kuin
näitä tietoja olette voinut käyttää hyväksenne,
ja ei kai teille sentään ole voinut olla yllätys
se, että te olitte päättänyt
käyttää näitä tietoja
vaalikampanjassa, ei vain kerran yhdessä keskustelussa,
vaan useamman kerran? Te olette sisäisesti epäjohdonmukainen
nyt siinä, että te esitätte tietämätöntä papereiden
sisällöstä ja todenperäisyydestä ja kuitenkin
aktiivisesti niillä kävitte politiikkaa, joka
ulkoministeri Tuomiojankin kertomuksen mukaan ei ole yhtäpitävä sen
kanssa, mitä edellisessä hallituksessa Irak-politiikan
yhteydessä tapahtui ja päätettiin.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietysti vähän samoja näkemyksiä,
mitä tässä jo eräät
muut vastauspuheenvuorojen käyttäjät.
Jos pääministerillä — silloisella
puheenjohtaja Jäätteenmäellä — oli
se käsitys, että näissä teksteissä ei
ole mitään salaista, niin miksi piti suojella
lähdettä? Jos hänellä sitten
taas oli käsitys, että niissä on salaista,
niin silloinhan niiden eteenpäin kertominen myöskään
ei ole, ei virkamiehelle eikä kenellekään
Suomen kansalaiselle, sallittua. Miksi niistä sitten piti
kertoa eteenpäin?
Haluaisin myös kysyä: Kun ulkoministeri nyt tuntui
kumoavan tämän teidän ulkopoliittisen lausuntonne
siitä, että Suomen ulkopolitiikan linja tässä asiassa
muuttui 7.3., niin mikä teidän tavallaan käsityksenne
asiasta nyt on?
Edelleen — no, ehkä tämä riittää.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun pääministeri sanoi, että hän
ei tiennyt, että se lainaus oli salainen, niin uskon, että te
ette sinä hetkenä tiennyt. Mutta seuraavana päivänä,
kun tuo salainen asiakirja oli mediassa ihan kopiona, niin silloinhan
ainakin minä tiesin, että se oli salainen, (Naurua)
ja silloin tekin tiesitte varmasti, että se on salainen.
Minä kysyin omassa puheenvuorossani, että jos
nyt presidentin kansliasta vuotaa salaisia tietoja, niin kai se
on meidän kaikkien kansalaisten velvollisuus ilmoittaa
siitä presidentille, että häntä lähellä oleva
henkilö lähettää fakseja ympäri, en
sano maailmaa enkä maata, mutta lähettää fakseja
tilaamatta eri henkilöille, niin että tällainen
henkilö saadaan välittömästi
pois. Nimittäin hänhän voi tehdä valtavan
paljon vahinkoa isänmaallemme.
Kysyn: Minkä takia te ette pääministerinä puuttunut
siihen?
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on tänään
paljon puhuttu moraalista. Pääministerin ilmoitus
oli sikäli erikoinen, että siinäkin sovellettiin
moraalia, jesuiittamoraalia: päämäärä pyhittää keinot.
Pääministerin ilmoituksen mukaan keinot, joita
käytettiin, olivat valitettavia, mutta päämäärä,
jota ajettiin, oli oikea, koska Suomen linja Irak-kysymyksessä saatiin
muutettua, näin te kerroitte.
Arvoisa puhemies! Minusta keinot eivät pyhitä päämääriä.
Kaiken lisäksi kuulimme juuri ulkoministeriltä sen,
että myöskään päämäärät
eivät olleet oikeat, ja tässä suhteessa
tilanne on erinomaisen ongelmallinen.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen ryhmäpuheenvuorossa siteerattiin
edeltäjänne Esko Ahon lausumaa siitä,
että hän antoi teille neuvon, joka koski Irak-muistiota,
neuvon, jonka mukaan olisi ollut parempi olla käyttämättä tätä asiaa
poliittisena leimakirveenä ja vihjailun välineenä. Ahon
lausunto antaa ymmärtää, että myöskin
hänellä on ollut käytettävissä näitä muistioita.
Miten te kommentoitte tätä kysymystä?
Toinen kysymys vielä toistona: Miksi te ette ottanut
kokeneena poliitikkona, myöskin muun muassa suuren valiokunnan
jäsenenä, selvää siitä,
miksi hän lähetti teille näitä muistioita
ja ovatko ne salaisia vai eivät?
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se, mitä tapahtui ennen vaaleja, on
yksi asia, ja se, mitä on tapahtunut vaalien jälkeen,
on toinen.
Pääministeri Jäätteenmäki,
te tiesitte vaalien jälkeen, vaalivoittonne jälkeen
ja hallitusneuvotteluja käydessänne ja pääministeriksi
tultuanne, että tämä asia on arka asia
ja tämä ei ole voinut tapahtua siten, kuin pitäisi
mennä. Te olette käyttänyt puolitotuuksia
ja yrittänyt pitää tämän
asian salassa; te ette ole halunnut, että siitä keskustellaan
avoimesti, ennen kuin pakon edessä.
Nyt minun on tiedusteltava, arvoisa pääministeri,
teiltä: Kun te keskustelitte oikeuskanslerin kanssa, niin
kerroitteko te oikeuskanslerille siitä, että te
olitte saanut Martti Manniselta näitä asiakirjoja,
ja pyysittekö te silloin oikeuskanslerilta apua, neuvoa,
miten teidän tulisi menetellä?
Toinen asia, jonka haluan teiltä kysyä nyt
tässä yhteydessä, on: Oletteko te luovuttanut
näitä fakseja, joita saitte, papereita, jollekin
toiselle henkilölle?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri, jos pääministerin
kansliasta löytyy martti manninen, joka lähettää salaisia
asiakirjoja ulkopuolelle niitä referoiden, niin mitä te
ajattelette niistä tahoista, jotka käyttävät
hyväkseen näitä teidän salaisia
asiakirjojanne?
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esitän kysymyksen pääministerille:
Koska te saitte sen Irak-vuotomuistion Manniselta itsellenne ja
koska te esittelitte sen keskustapuolueen päättäville
elimille ja oliko teillä tarkoitus kampittaa pääministeri
Lipponen pääministerin paikalta pois tämän Irak-muistion
kautta?
Pääministeri Anneli Jäätteenmäki
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta, että olen tietysti,
kuten te jokainen, saanut tähän Irak-asiaan liittyviä tietoja
monilta tahoilta ja Irak-politiikan kokonaiskuva muodostuu tietysti
siitä koko informaatiosta, mitä itse kukin meistä on saanut.
Jos ja kun olen saanut Manniselta yhden muistion, jonka hän
on itse tehnyt, ja jos se vastaa sitä kuvaa, mikä minulla
on Irak-politiikasta, ei ole ollut tarpeen soittaa hänelle — enkä ole soittanut
hänelle enkä ole ollut häneen yhteydessä.
Siihen, miksi hän on lähettänyt, minä en
pysty vastaamaan. Se pitää kysyä häneltä,
ja hän on varmaan sen itse kertonut. Minä voin
vain kertoa sen, että olin yllättynyt.
Sitten haluan edelleen todeta, että en ole näitä tietoja
julkistanut muuta kuin siinä televisio-ohjelmassa ja Internet-sivuilla.
En ole kenellekään mitään muistioita
jakanut. (Välihuutoja — Puhemies koputtaa)
Olen keskustellut televisio-ohjelmassa Irak-politiikasta, kuten
moni muukin, ja siinä olen käyttänyt
kaikkia niitä tietoja, mitä minulla on. En ole
ollut yhteydessä edelliseen puheenjohtajaan Ahoon.
Virheeni on se, että en ajoissa ilmoittanut, mistä sain
tiedot, ja myönnän, kun nyt ajattelen, että minun
olisi pitänyt heti kertoa se tietysti tasavallan presidentille.
Esitän pahoittelut tasavallan presidentille, kuten
jo alussa sanoin, mutta haluan vielä sanoa, että kun
sain sen muistion, ei siinä ollut — siinä oli
yksi lause. (Ed. O. Ojala: Seuraavana päivänä tiesitte!) — Ei,
minä sain muistion maaliskuun alussa.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa on peräänkuulutettu
uutta poliittista kulttuuria, jonka avainsanaksi on nostettu avoimuus. Tätä avoimuuden
ja suoraselkäisyyden linjaa myös pääministeri
Jäätteenmäki on ollut meille vaalien
alla tarjoamassa. Pääministerin valoisampi vaihtoehto
on kuitenkin osoittautunut joksikin aivan muuksi.
Pääministerin uskottavuus horjahti vakavasti jo
aivan hallituksen alkumetreillä. Me oppositiossa olemme
joutuneet kovan kritiikin kohteeksi siitä, että hallitusohjelman
lisäpöytäkirjasta tehty välikysymys
olisi ollut perusteiltaan liian kepeä. Näin ei
mielestäni ollut. Kysymys oli jo silloin pääministerin
kyvystä puhua totta. Tilanne paheni, kun niin sanotussa
Irak-kysymyksessä pääministeri on vältellyt
ja väistellyt kysymyksiä lähes loputtomiin.
Vasta poliisikuulustelussa alkoi löytyä vastauksia.
Eikö kaikkien kannalta, ennen kaikkea teidän itsenne,
arvoisa pääministeri, olisi ollut viisaampaa kertoa
heti totuus? Sen jälkeen käyty keskustelu olisi
ollut lähinnä siitä, onko oikein, että oppositiojohtaja
käyttää luottamuksellista tietoa vaalitaistossaan.
Kiertoilmaisut siitä, että pääministeri
puhuu niin totta kuin osaa, murentavat poliitikkojen uskottavuutta edelleen,
eikä pääministerin myöntely
siitä, että hänen sananvalintansa ovat
olleet onnettomia, ainakaan nosta kansalaisten arvostusta.
Ilmiselvää on, että pääministeri
on puhunut muunneltua totuutta. Kuitenkin pääministeri
jatkaa selvityksissään niukan tiedottamisen linjaa, ja
edelleen liian monet kysymykset jäävät
auki. Yhteenkään vastaamattomaan kysymykseen pääministerin
ilmoitus ei vastaa. Nyt olisi ollut viimeinen hetki kertoa totuus.
Kertaalleen menetettyä luottamusta on äärimmäisen
vaikea palauttaa. Luottamus ansaitaan näyttöjen
myötä, ja tällä hetkellä nuo
näytöt ovat kovin heiveröiset.
Itse ministerinä ollessani tein virheen, myönsin
sen ja kannoin poliittisen vastuun. Haluaisinkin kuulla pääministeriltä vastauksen
siihen, mitä pääministerin mielestä käytännössä poliittisen
vastuun kanto tarkoittaa.
Puhemies:
Myönnän tästä eteenpäin
puhemiehen valtuuksilla puheenvuoroja sellaisessa järjestyksessä,
joka ottaa huomioon eri eduskuntaryhmät.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Keskustelu ulkopolitiikasta on legitiimi osa vaalitaistelua,
ja siinä mielessä, niin kuin me kaikki muistamme,
Irakin sodan alkaminen oli näköpiirissä ja
myöskin keskustelu siitä oli tärkeää käydä Suomenkin vaalitaistelussa.
Tosiasia on se, että pääministeri Jäätteenmäki
on itse myöntänyt onnettomat sananvalintansa ja
onnettomat menettelynsä. Minusta ehkä se grillaaminen,
mitä nyt täällä tapahtuu pääministeriä kohtaan,
saattaa monen suomalaisen mielestä mennä vähän
liiankin pitkälle.
Minun mielestäni tässä asiassa pitäisi
nyt päästä eteenpäin. Pitäisi
muun muassa keskustella siitä, mikä on opposition
oikeus saada tietoja ja miten se turvataan.
Toinen asia on se, että meidän pitäisi
myös päästä eteenpäin
siinä Irakin jälleenrakennuskeskustelussa. Eduskunta
ei ole missään vaiheessa päässyt
keskustelemaan siitä, miten Suomen pitäisi osallistua
Irakin jälleenrakentamiseen YK:n johdolla.
Puhemies! Minun käsitykseni on, että ei tämä keskustelun
jatkaminen, jauhaminen, hyödytä eduskuntaa, se
ei varmasti hyödytä Suomen kansaa. Minulla on
se käsitys, että mitä nopeammin me saamme
tämän keskustelun nyt päättymään, sitä parempi
se on eduskunnan kannalta, Suomen kannalta. Väitän,
että suomalaiset odottavat nyt hallitukselta tekoja talouden
ja työllisyyden osalta. Kun täällä on
muun muassa väitetty, että Suomen kansainvälinen
maine on kärsinyt, minä väitän
kyllä, että Suomen kansainvälinen maine kärsii
siitä, että Suomen eduskunta jatkaa tätä jauhamista
ilman, että sillä on oikeastaan mitään uutta
saatavana.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Vaalien aikana käydystä Irak-keskustelusta
on nyt ollut paljon haittaa koko eduskunnan työlle ja koko
hallituksen työlle, ja tärkeämmät
asiat ovat jääneet käsittelemättä.
Mutta sen lisäksi on totta kai tärkeää,
että tämä tilanne selvitetään.
Itse olen ollut kovasti yllättynyt siitä, pitävätkö todellakin
ne tiedot paikkansa, että kyseistä Irak-muistiota
on jaettu noin 50—70 virkamiehelle. Ihmettelenkin, eikö tämä salaileva
ulkopolitiikan hoito ole demokratian vastaista. Eikö myös tähän
pitäisi saada muutos niin, että poliittiset päättäjät,
jotka ovat kansalaisille suoraan vastuussa, myös saavat
näitä tietoja? Toivoisinkin, jos nykyinen hallitus
jatkaa, jos nykyinen pääministeri jatkaa tehtävässään,
vastausta siihen, onko tarkoitus vastaisuudessa informoida myös
oppositiota, informoida myös eduskuntaa ja sillä tavalla
kunnioittaa kansanvaltaa.
Ihan toinen asia on se, jos salaisia asiakirjoja käytetään
oman edun tavoitteluun. Sitä en voi hyväksyä.
Se on tässä asiassa tuomittavaa, ja se pitää myös
ottaa huomioon.
Viime päivien pahin käänne on tietenkin
ollut se, että tasavallan presidentin, jonka pitäisi
yhdessä perustuslain mukaan valtioneuvoston kanssa hoitaa
ulkopolitiikkaa, lähipiiristä löytyy tällainen
vuoto ja sitten käy ilmi, että muodollisesti ainakin
sitoutumaton virkamies vuotaa tietoja ulkopuolisille eikä ole
lojaali omalle työnantajalleen. Tämähän
on rikollista, ja rikostutkinta on meneillään.
Mutta pitäisi mielestäni myös pohtia,
onko meillä väärä systeemi,
kun me luotamme sitoutumattomiin virkamiehiin. Kun ministeri vaihtuu,
pitäisikö vaihtaa koko virkamieskunta, vai voiko
meidän virkamiehiimme luottaa? Kun presidentti vaihtuu,
pitääkö presidentin vaihtaa koko virkamieskuntansa,
koska nyt tällainen vakava tapaus on käynyt ilmi?
Markku Koski /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Globalisaatio etenee, ja valtiot ovat
yhä lähempänä toisiaan. Meidän
pitää pystyä keskustelemaan myöskin
kansainvälisistä asioista ja kysymyksistä mutta
tietysti sillä tavalla, että meillä on
suomalainen linja. Mielestäni Irak-asiassa on tukeuduttu
lähinnä YK:n linjaan ja se on ihan oikea.
Voisi esittää kysymyksen tämän
keskustelun jälkeen, jota nyt on käyty, mikä on
sellainen totuus, jota ei hyväksytä. Ei tämä voi
olla mikään lynkkauspaikka, missä lynkataan
ja epäillään toista, joka sanoo totuuden
omasta mielestään. (Naurua) Mielestäni
olennaista tässä asiassa on se, että Jäätteenmäki
ilmoitti saaneensa faksin, joka ei ollut salainen-merkinnällä varustettu.
Sen jälkeen tuli julkisuuteen tietoja salaisesta asiakirjasta,
jonka vuoti joku taho, jota me emme tiedä. Ei sitä asiaa
voida panna Jäätteenmäen niskaan, vaan
siihen on joku toinen vuotaja, ja se saattoi olla myöskin
tarkoitushakuista sitä tilannetta ajatellen.
Tässä asiassa mielestäni on lähdettävä siitä, että todennäköisesti
poliisi tutkii asiaa niin kuin tutkii, sieltä tulee päätöksiä ja
ratkaisuja, mutta ei hallitus tai eduskunta voi niitä ratkaisuja
odottaa. Meidän pitää hyväksyä tilanne
ja mielestäni myöskin se vastaus, minkä olemme
saaneet, ja on mentävä niihin olennaisiin asioihin,
mitä Suomessa tällä hetkellä on.
Me olemme tavallaan kansainvälisessä lamassa,
josta pitää päästä ylös, ja
siinä on kyllä hallituksella ja eduskunnalla ihan
tarpeeksi töitä, ja niiden asioiden osalta töitä joudutaan
tekemään myöskin ensi kesänä.
On valitettavaa, jos me lukkiudumme tähän tilanteeseen,
syyttelemme ja syyttelemme ja mitään ratkaisua
asian osalta ei tule. Siitä ei kärsi mikään muu
kuin Suomen kansa.
Me olemme kuulleet totuuden, ja minä uskon ja luotan
siihen, että pääministeri Jäätteenmäki on
ollut asiassa rehellinen. Annan siinä mielessä hänelle
myöskin tunnustusta, että hän kertonut sen,
mikä hänen mielestään on totuus,
(Naurua) ja me uskomme sen.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen itse henkilökohtaisesti tästä prosessista
surullinen. Itse katson, että ulkopoliittisessa keskustelussa
pitää pyrkiä suurempaan avoimuuteen,
ja ennen vaaleja korostin sitä, että Irakin sotaa
pitää pyrkiä välttämään.
Olin mukana laatimassa vetoomusta presidentti Bushille sotaa vastaan
ja katsoin, että Suomi voisi tukea voimakkaammin Saksan,
Ranskan ja Belgian kantaa tässä sotakysymyksessä.
Kyse ei kuitenkaan ollut suuresta linjaristiriidasta vaan enemmänkin
profiilista, millä asioita ilmaistaan ja manifestoidaan
kansainvälisissä yhteyksissä. Siis ainakin
vihreiden osalta vaatimus tiukemmasta linjasta oli eri asia kuin
se, että väitetään, että Suomi
oli osana sotakoalitiota. Tämä on mielestäni
ollut virhe, että tällaista käsitystä on
levitelty liittyen joulukuun tapahtumiin Washingtonissa. Kuitenkin
Irakin sota oli poliittinen kysymys, ja siitä käydään
keskustelua, ja katson, että vaalien allakin pitää pystyä käymään
rehellisesti keskustelua vaikeista ulkopoliittisista kysymyksistä.
Mitä tulee tähän asiakirjavuotoon,
pidän pääministerin käytöksessä ongelmana
salailua ja sitä, että hänen käsityksensä on
matkan varrella muuttunut. Kuitenkin on selvää,
että pääministerin pitää nauttia
täyttä luottamusta kaikkien kansanedustajien puolelta,
ja rehellisyys on osa juuri tätä luottamusta.
Mitä tulee siihen, kuinka tämä kysymys
ulkomailla tulkitaan ja kuinka tämä vaikuttaa
hallituksen työskentelyyn, ainakin viime viikolla oli selvää,
että niiden tietojen valossa, joita oli kyselytunnilla,
tämä vaikutti hallituksen työskentelyyn.
Ministeri Tuomioja puolusti pääministeriä niiden
tietojen valossa, joita silloin oli käytössä, ja
totesi tuolloin, että kyseinen asiakirjavuoto Irak-kysymyksestä ei
vaikuta Suomen ulkopolitiikan uskottavuuteen. Itse taas uskon, että tämä valitettavasti
vaikuttaa kielteisellä tavalla. Kuinka suuri tuo vaikutus
on, on vaikea tarkkaan arvioida. On selvää, että kysymys
täytyy käydä läpi perusteellisesti
siitäkin huolimatta, että olennaisempaa tietenkin
olisi tällä hetkellä keskustella muista
asioista, mutta tämä asia voi halvauttaa eduskunnan
täysin. Jos asiaa ei perusteellisesti selvitetä,
muihin asioihin ei päästä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Näyttää siltä,
että sota vaatii aina uhrinsa ja Irakin sota vaatii vielä tänä päivänä täällä Suomessa
uhria, korkean virkamiehen ja ehkä pääministerinkin.
Se on valitettavaa. Myös voi nostaa tässä yhteydessä perustellusti
esille sen, että perustuslakiamme muutettaessa sen seurauksena
eduskuntavaaleista tuli kohtuuttoman vahvasti pääministerivaalit,
ja kun pääministerin paikasta ja vallasta käydään
kamppailua, siinä herkästi yksi ja toinen varmasti
sortuu sellaisiin keinoihin, jotka sitten aiheuttavat tällaisen
tilanteen. Varmaan kukaan ei näin syvää kriisiä odottanut
syntyvän, mutta ehkä tätäkin
puolta on tässä syytä miettiä.
Poliisi tutkii näitä sen pohjalta, mikä on
oikeudellinen näkökulma näissä kysymyksissä,
ja on syytä kiirehtiä poliisin tutkimuksia, jotta
siltä osin saadaan selvyys ja totuus esille, mutta myös poliittinen
puoli on selvitettävä. Siinä yhteydessä toivon,
että opposition ei tarvitsisi tehdä eikä se
lähtisi tekemään välikysymystä eikä muita vastaavanlaisia
toimenpiteitä vaan että arvoisa pääministeri
henkilökohtaisesti ja ennen kaikkea keskustan eduskuntaryhmä ja
sosialidemokraattien eduskuntaryhmä ottaisivat asian nyt äärimmäisen
vakavasti selvitettäväkseen ja miettisivät,
voidaanko tästä jatkaa entisellä tavalla
vai tarvitaanko joitakin muutoksia. Korostan, että vastuu
on kahdella suurimmalla hallituspuolueella ja niiden eduskuntaryhmillä,
onko olemassa edelleen luottamus hallituksen toimintakykyyn.
Käsillä on todellakin ajankohtaisina talouspolitiikassa
tavattoman tärkeitä ja vakavia kysymyksiä,
joita kansalaiset varmasti odottavat. Euroopan unionin asiat, maatalousuudistus
ja ehkä vielä suurempi perustuslakihanke ovat
nyt kääntymässä hallituksen
syliin, pääministerin vastuulle ajaa Suomen etua
näissä vaikeissa väännöissä.
Siinä tarvitaan todella vahva pääministeri,
vahva hallitus, joka nauttii eduskunnan, ennen kaikkea hallituspuolueitten,
vankkumatonta luottamusta mutta myös koko kansan luottamusta
ja myös kansainvälisesti arvostusta. Kysymys on
vakava, ja näitä on syytä tässä nyt
rauhallisesti mutta määrätietoisesti
ja nopeasti pohtia.
Puhemies:
Pyydän edustajia noudattamaan 3 minuutin suositusta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ed. Kankaanniemi äsken
totesi, kansakunta on tällä hetkellä hyvin
suurten ja vakavien haasteiden edessä. Talouskasvu on hidastunut selvästi,
ja uhkaavasti ihmisiä irtisanotaan ja lomautetaan lähes
päivittäin. Kunnilla on ylivoimaisia vaikeuksia
kansalaisten peruspalvelujen turvaamisessa, on kyse terveydenhoidosta,
vanhustenhuollosta, koulutuksesta, lasten päivähoidosta
jne. Euroopan unionissa on valmistauduttava hallitustenvälisessä konferenssissa
puolustamaan Suomen asemaa EU:n uudistuksessa. Nämä ovat
niitä asioita, joihin Suomen tasavallan hallituksen tulisi
nyt kyetä keskittymään. Nämä ovat
niitä asioita, joihin Suomen kansa odottaa maan hallituksen
nyt keskittyvän.
Nykyisen hallituksen toimintakyky on kuitenkin vakavasti vaurioitunut,
vakavasti rapautunut. Tämä johtuu tästä Irak-skandaalista
ja ennen kaikkea siitä, että maan pääministeri
ei ole ollut valmis kertomaan koko totuutta tässä asiassa. Tästä on
seurannut jatkuva keskustelu, joka selvästi häiritsee
hallituksen ja myös eduskunnan keskittymistä oleellisiin
asioihin. Keskustelun jatkuminen ei ole niiden vika, jotka pyrkivät
totuuden selvittämiseen, vaan niiden vika, jotka pyrkivät
totuuden peittelemiseen ja panttaamiseen.
Nyt kuultu pääministerin ilmoitus oli pettymys:
ei tyhjentävää selontekoa, ei vastauksia avoimiin
kysymyksiin, ei avoimuutta, ei koko totuutta. Lukuisat kysymykset
jäivät vielä vaille vastausta. Pääministeri
Jäätteenmäki ei näköjään ole
valmis, ei eduskunnan edessä eikä julkisuudessa,
Irak-skandaalin perinpohjaiseen selvittämiseen, koko totuuden
kertomiseen. Päinvastoin: peittely jatkuu, osatotuudet
jatkuvat, epäuskottavat selitykset jatkuvat. Kun näin
on, pääministerillä ei näköjään
ole edellytyksiä palauttaa hallituksensa toimintakykyä.
Juuri sitä Suomi nyt kuitenkin tarvitsee. Maa tarvitsee
toimintakykyisen hallituksen.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä valitettavassa tapahtumassa
on kysymys kansanedustaja ja nyttemmin pääministeri
Anneli Jäätteenmäen henkilökohtaisesta
asiattomasta menettelystä. Kysymys ei ole hallituksen tai
hallituspuolueiden tai keskustapuolueen virheistä. Puheet
hallituksen kaatamisesta puhumattakaan puheista eduskunnan hajottamisesta
ovat asiattomia ja vievät asian käsittelyn täysin
väärälle tolalle. Todettakoon, että eduskunnan
hajottaminen ei ole edes mahdollista ilman eduskunnan omaa myötävaikutusta.
Johtopäätökset tilanteesta tulisi
tehdä henkilökohtaisella tasolla. Jos siellä tasolla
ei johtopäätöksiä tehdä,
on tietenkin selvää, että keskustapuolue
joutuu niitä tekemään ja mahdollisesti
sen jälkeen muut hallituspuolueet, koska jos hallituksella
ei ole toimintakykyä sen takia, että pääministerillä ei
ole täyttä luottamusta, jokainen meistä ymmärtää,
että semmoinen tilanne ei voi jatkua kovin kauan.
Tilanne on valitettava, koska nykyinen hallituspohja sai kansan
enemmistön tuen vaaleissa, ja itse haluan tukea sen toiminnan
jatkumista niin kokoonpanon kuin hallitusohjelmankin osalta. Pahoittelen
eduskunnan puolesta kansalaisille, että olemme joutuneet
tähän vaikeaan tilanteeseen. Itse pidän
erittäin valitettavana, että vaalien puitteissa
silloinen oppositiojohtaja Anneli Jäätteenmäki
käytti niin epäasiallista menettelyä kuin
Irak-politiikkaa, kun hän hyökkäsi silloista pääministeri
Paavo Lipposta vastaan ja kylvi myös epäsopua
tasavallan presidentti-instituution ja hallituksen välille.
Vaikka on vaaleista kysymys, meidän täytyisi muistaa,
että elämää on myös
vaalien jälkeen.
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! En ole pyytänyt puheenvuoroa,
mutta voin sen kyllä pitää.
Olisi kiinnostavaa tietää, missä vaiheessa
tasavallan presidentti on saanut tämän tietää.
Minullekin tulee fakseja päivittäin, vaikkei niissä luekaan
salaisia tietoja, mutta jos presidentin kansliasta minä saisin
faksin, niin kyllä kysyisin muilta, mitä tämä koskee.
Tosiaankin olisi kiva tietää, missä vaiheessa
presidentti sai tämän tiedon vai tuliko se vasta
sitten poliisilta, pääministeri Jäätteenmäeltä.
Minun mielestäni, niin kuin täällä salissa
on puhuttu, tämänhetkinen pääministeri
ei ansaitse eduskunnan luottamusta ja hänen pitäisi
erota virastaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Puutun tässä vaiheessa
enää vain kahteen kohteen, joita tänään
saimme pääministerin ilmoituksessa kuulla.
Ensimmäinen oli se, että tämä faksi
olisi siis yllätys, ja kuitenkin sitten päätitte
tämän yllättävän faksin
tai kaksi saatuanne, kun ne olivat sieltä faksikoneesta
tulleet, käyttää niitä sekä televisiokeskustelussa
että Internet-sivuilla ottamatta yhteyttä niihin
tahoihin. Näin jälkeenpäin arvioiden
olette ollut käsittääkseni hiukan pahoillaan tästä menettelystä,
mutta minun on pakko kysyä, onko tämän
kaltaisia fakseja tullut teille jo aikaisemminkin taikka tämän
tapahtuman jälkeen. Kuulostaa hyvin hämmentävältä,
että jos todellakin vain kerran on faksista tullut kaksi
faksia, niihin luotetaan niin paljon, että niitä käytetään
sekä televisiossa juuri ennen vaaleja että Internet-sivuilla.
Minusta tässä on jotain hyvin häkellyttävää.
Sitten, arvoisa puhemies, nyt ei ole enää vaalit,
vaan te olette toistaiseksi ainakin tasavallan pääministeri,
hallituksen johtaja, ja te olette keskeinen uuden perustuslain mukainen
ulkopoliittinen toimija, ja te olette täällä tänään
väittänyt, että Suomen Irak-politiikassa
on ainakin tapahtunut täsmennys ennen vaaleja mainitsemananne päivämääränä.
Sen jälkeen teidän johtamanne hallituksen ulkoministeri
Tuomioja on hyvin selvästi tänään
täällä ilmoittanut olevansa toista mieltä.
Suomen ulkopolitiikkaa ei voida johtaa näin. Nyt ei
ole kysymys vaalikeskustelusta, nyt ei ole kysymys opposition mielipiteistä,
vaan te olette tänään täällä pääministerinä väittänyt
Suomen ulkopolitiikasta toista kuin ulkoministeri. Olisi erittäin
kohtuullista, että tämä hämmentävä tilanne
korjattaisiin täällä tänään
ja kerrottaisiin, kumpi lausunto on Suomen ulkopoliittinen linja.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pyysin puheenvuoron alun perin sen
takia, että eilen iltapäivällä ja
illalla käymieni monien keskustelujen yhteydessä totesin,
että kaikkialla ei välttämättä ole
oivallettu sitä, kuinka ison ja vakavan kysymyksen ääressä tässä ollaan
erityisesti sen jälkeen, kun tasavallan presidentti-instituutio
on tähän sekoitettu.
Tänään kuitenkin, erityisesti kuultuani
ed. Jouni Backmanin puheenvuoron, minulle syveni se käsitys,
että ei tässä oikeastaan mitään
muuta tarvitse enää sanoa. Siinä puheenvuorossa
oli kyllä tyhjentävästi kerrottu, mistä on
kysymys. Sen takia en tätä keskustelua haluakaan
pitkittää muuta kuin toteamalla, että puheilla
tämä ei enää parane. Nyt on
johtopäätösten aika.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri, kyse
ei todellakaan nyt enää ole mistään
onnettomista sananvalinnoista. Niin kuin täällä on
monasti tullut ilmi, kyse on erittäin vakavasta asiasta.
Kysymys on siitä, voivatko kansalaiset luottaa meihin poliitikkoihin
yleensä. Kysymys on myös siitä, onko
meillä toimintakykyinen hallitus. Kysymys näyttää olevan myös
siitä, voivatko hallituspuolueiden kansanedustajat luottaa
toisiinsa, ja ennen kaikkea siitä, onko pääministeri
Jäätteenmäellä myöskin
suurimman hallituspuolueen luottamus. Te ette saanut täällä ryhmäpuheenvuorojen
perusteella synninpäästöä, jos
näin sanotaan. Omaa ryhmäänne lukuunottamatta
kaikkien ryhmien puheenvuoroissa oli enemmän tai vähemmän
suuria varauksia, kritiikkiä, jopa eronpyyntönäkökohtia.
Tässä mielessä tämä asia
ja tämä keskustelu ei voi olla se, mikä antaa
tyhjentävän vastauksen tähän
erittäin valitettavaan tilanteeseen. Kysymys on todellakin
siitä, että kansalaiset edelleen ovat varmaan
siinä käsityksessä, että salaisia
tietoja on vuotanut, niitä on vuodatettu luvattomalla tavalla
ja että asiassa on valehdeltu eikä ole puhuttu
totuutta ja koko totuus on vielä auki.
Tässä suhteessa täällä ovat
vihreät esittäneet, että oppositio, joka
kokoontuu kohta, miettisi välikysymystä. Minä kuitenkin
kysyn, onko välikysymys tällaisessa menettelyssä ja
erityisesti tässä tilanteessa tämän
pääministerin ilmoituksen jälkeen se
paras keino. Se voi olla se, mitä tarvitaan, jolla voidaan
hallituksen luottamus mittauttaa, mutta toisaalta tämä keskustelu
jatkuu täällä varmaan samanlaisena, mitään
uutta välttämättä emme saa.
Silloin minusta on hyvä miettiä myöskin
sitä mahdollisuutta, että perustuslakivaliokunta
käsittelee asian ja sinne voidaan kutsua sitten myöskin
muita asiantuntijoita, jolloin tämä asia saataisiin
kokonaisuudessaan käytyä läpi.
Jos tämä asia velloo ja velloo ja velloo,
tästä tulee todellakin Suomelle myös
kansainvälisesti niin suuri asia, että me emme
pärjää kansakuntana. Kuten on käynyt
ilmi, meillä on paljon suurempia ongelmia: Meillä on
työllisyydessä huono suunta eli työttömyys
kääntyy nousuun ja monia muita ihmisten arjessa
olevia asioita. Sen takia minä toivon, että kaikki
nyt vastuullisesti miettivät, mikä on paras tapa
päästä eteenpäin.
Pääministeri Jäätteenmäki,
minä ja moni muu olisi toivonut, että te olisitte
antanut sen tyhjentävän selvityksen. Sitä te
ette valitettavasti nyt tehnyt.
Maija Perho /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Jäätteenmäki
edustajantoimessaan on hyvin monessa eri yhteydessä korostanut
nimenomaan oikeuden, totuudellisuuden, rehellisyyden ja avoimuuden
periaatteita. Näin te toimitte muun muassa Alho—Sundqvist-kysymyksessä,
siitä käydyssä välikysymyskeskustelussa. Silloin
te totesitte muun muassa seuraavaa: "Kansalaisten närkästys
on myös toivon merkki. Oikeudentaju ei ole kadonnut Suomen
kansasta. Ihmiset osaavat edelleen erottaa oikean väärästä."
Edelleen te totesitte: "Tuntuu kuin hallitus olisi kokonaan unohtanut,
mistä elementeistä oikeus rakentuu: laista, tosiasioista
ja arvoista."
Kysymys on juuri siitä, että tämä teidän
korostamanne arvoperusta, avoimuuden ja rehellisyyden periaatteet,
ei voi olla tapauskohtainen. Tästä syystä mielestäni
on valitettavaa se, että te olette saanut yli 15 000
kansalaiselta luottamuksen ja valtakirjan uskoakseni paljolti näiden edustajantoimessanne
esille tuomienne arvojen ja periaatteiden takia. Tämä koko
prosessi, jossa te valitettavasti olette kumonnut vanhoja sanomisianne
uusilla, vahvistaa sitä ikävää mielikuvaa, joka
on valitettavan yleinen kansalaisten keskuudessa, eli monet kansalaiset
kokevat, että silloinen oppositiojohtaja Anneli Jäätteenmäki,
jonka toivottiin edustavan valoisampaa tulevaisuutta ja nimenomaan
näitä arvoja, avoimuuden, rehellisyyden, oikeudentunnon
arvoja, ei nyt sitten olekaan menetellyt näiden edustamiensa
periaatteiden mukaisesti.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Tämän keskustelun sävy
ja etenkin hallituspuolue sosialidemokraattien ryhmäpuheenvuoro
ja sieltä tulleet puheenvuorot kertovat, että hallituksen
sisäinen tilanne, se tilanne, jossa nyt olemme, on erittäin
vakava. Tällaisena ei varmasti voida tilannetta jatkaa,
vaan joitakin ratkaisuja täytyy tapahtua.
Se, mikä minua on myös hämmästyttänyt,
on se, miten yksin pääministeri Jäätteenmäki
näyttää tässä jäävän,
niin että suorastaan täältä katsoessa
herää säälin tunteita. Kun katselin
puhujalistaa, niin totesin, että sieltä ei löydy
lainkaan keskustalaisia nimiä. Yksikään
keskustalainen ministeri ei ole käyttänyt teidän
tueksenne puheenvuoroja. Vain kaksi keskustalaista on tämän
keskustelun aikana käyttänyt puheenvuoroja ja Rkp:stä taisi
tulla vain yksi ainoa puheenvuoro. Toivoisinkin, että keskustalaiset
ministerit ja keskustapuolueen varapuheenjohtajat myös kommentoisivat,
miten he näkevät tämän tilanteen.
Ed. Lindén omassa puheenvuorossaan kuvasi sen, miten
hän menetteli kantaessaan poliittisen vastuun oman virheensä jälkeen.
Toivoisin, että pääministeri Jäätteenmäki
vielä kommentoisi sitä, miten koette, olisiko
tässä yksi vaihtoehto ratkaista tämä tilanne.
Pääministeri Anneli Jäätteenmäki
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäselle voisin todeta,
ettei tässä nyt sääli auta.
Minulta on pyydetty tyhjentäviä vastauksia,
ja olen tässä kertonut, mistä olen tietoni
saanut, minkälaisessa muodossa olen saanut ja millä tavalla
olen saanut. Minusta se on se oleellinen. Olen myös kertonut
sen, millä tavalla olen käyttänyt tätä tietoa.
Haluan edelleen kerrata sen, että en ole saanut enkä pyytänyt
salaisia Irak-asiakirjoja enkä ole myöskään
pyytänyt näitä muistioita, mitkä sain. (Ed.
Itälä: Miksi suojasitte lähdettä?)
Sitten haluan todeta, että tämä keskustelu
ei ole aiheuttanut vahinkoa Suomen ulkosuhteille tai Suomen asemalle,
kuten ulkoministeri Tuomioja viime kyselytunnilla sanoi. 7. maaliskuuta hallituksen
ulko- ja turvallisuuspoliittinen valiokunta kokoontui ja käsitteli
silloin Irak-asiaa, ja sen jälkeen silloinen oppositio
saattoi yhtyä silloisen hallituksen määrittelemään
kantaan, ja siitä lähtien tämä kanta
on nauttinut laajaa konsensusta. Silloin 7.3. totesin, että silloinen
oppositio saattoi sitä tukea. (Ed. Siimes: Mitään
linjan tarkistusta ei silloin tapahtunut!) — Se on varmaan sitten
makukysymys, onko se tarkennus vai täsmennys. (Välihuutoja — Puhemies
koputtaa)
Arvoisa puhemies! Suomen hallituksen pitäisi nyt voida
keskittyä isoihin, kansalaisille tärkeisiin asioihin.
Hallitus on tähän saakka työskennellyt
koko ajan tehokkaasti ja yksimielisesti. Meillä on ollut
tänä aamuna 8.30 kokous, jossa käsittelimme
hallituksen strategioita ja olimme täysin yksimielisiä.
(Välihuutoja) Hallituksen työskentelyyn tämä asia
ei ole millään tavalla vaikuttanut.
Tässä salissa on kysymys poliittisesta luottamuksesta.
Tämä sali ratkaisee, ja tämän
salin kaikki jäsenet ja erityisesti hallituspuolueiden kansanedustajat
ratkaisevat, onko poliittista luottamusta. Sitten toinen asia on
juridiset tutkimukset. Ne menevät omalla painollaan, omassa
aikataulussaan. Siihen en minä eikä siihen pysty
hallitus vaikuttamaan. Haluan edelleen todeta sen, että tämä sali
ratkaisee tämän poliittisen puolen, poliittisen
luottamuksen.
Toivon, että tässä asiassa voisin
oman rakentavan panokseni antaa niin, että poliittinen
luottamus olisi ja tämä hallitus voisi jatkaa
ohjelmansa toteuttamista. Meillä on paljon isoja haasteita. Meillä on
ollut erittäin hyvä yhteistyöhenki. Hallitus
ei ole yhdestäkään asiasta äänestänyt.
Päinvastoin, siellä on ollut innostunut, eteenpäin
katsova henki ja, olen ymmärtänyt, toinen toistensa kunnioituksen
ja luottamuksen henki.
Puhemies:
Keskustelu on päättynyt.