4) Laki työsopimuslain 4 luvun 4 §:n
muuttamisesta
Ulla Anttila /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vihreiden vaalilause viime vaaleissa oli
"Enemmän aikaa, vähemmän roinaa", ja
tämäkin aloite käsittelee tätä samaa
kysymystä eli sitä, miten perhe ja työ ovat
yhteensovitettavissa.
Monet perheet kärsivät siitä, että vanhemmilla
ei ole tarpeeksi aikaa lapsille, ja näiden perheiden ongelmien
ratkaisemiseksi eduskunta on myös hyväksynyt lakiesityksiä,
jotka liittyvät siihen, että osittaista hoitovapaajärjestelmää on
laajennettu. Tämä eduskunta on hyväksynyt
esityksen, jossa osittaista hoitovapaata laajennettiin niin, että silloin,
kun lapsi on vielä toisella luokalla, sen lukuvuoden loppuun
asti jommallakummalla vanhemmista on oikeus lyhennettyyn työaikaan
eli osittaiseen hoitovapaaseen. Jos lapsi on pidennetyn oppivelvollisuuden
piirissä, tämä pätee sitten
kolmannen luokan loppuun.
Nämä uudistukset ovat olleet oikean suuntaisia,
mutta ne eivät ole ottaneet riittävästi
huomioon sitä, millaista elämä on perheissä,
joissa on niin sanottu erityislapsi, ja tällä tarkoitan
joko vammaista tai pitkäaikaissairasta lasta. Tässä lakialoitteessa
esitetään, että vammaisen tai pitkäaikaissairaan
lapsen jommallakummalla vanhemmalla olisi oikeus osittaiseen hoitovapaaseen
siihen asti, kun lapsesta tulee täysi-ikäinen.
Miksi sitten tällainen ehdotus? Siksi, että monissa
perheissä, joissa on vammainen tai pitkäaikaissairas
lapsi, perheiden hoitovastuu on huomattavasti suurempi kuin muiden
perheiden, muiden vanhempien. Käytännössä vastakkain
ei välttämättä asetu se, että jompikumpi
vanhemmista, usein äiti, tekisi täyttä työpäivää ja
osittaista hoitovapaata, vaan vastakkain on tilanne, jättäytyykö hän
pois kokonaan työelämästä vai jatkaako
jollakin tällaisella tukikeinolla. Nykyisin osittaista
hoitovapaamahdollisuutta ei ole olemassa kuin toisen tai kolmannen
luokan loppuun asti. Käytännössä monet
perheet ajautuvat siihen tilanteeseen, että vammaisen tai
pitkäaikaissairaan lapsen hoidon vuoksi käytännössä äiti
jää pois työelämästä.
Jotta perheillä olisi enemmän vaihtoehtoja, on
siis järkevää näiden perheiden
osalta laajentaa osittaista hoitovapaajärjestelmää.
Viime kaudella, arvoisa puhemies, tein saman sisältöisen
lakiesityksen koskien vammaisia ja pitkäaikaissairaita
lapsia. Sen lisäksi ehdotin muiden lasten kohdalta, että osittaista
hoitovapaata laajennettaisiin siihen asti, kun lapsi täyttää kaksitoista
vuotta. Tällä kaudella, arvoisa puhemies, kun
tämä laajennus on jo saatettu voimaan, päädyin
siihen ratkaisuun, että pyrin keräämään
mahdollisimman suuren joukon allekirjoituksia kaikista eri poliittisista
ryhmistä, jotta nimenomaan vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten
perheiden tilanteeseen kiinnitettäisiin huomiota.
Kuten kaikki hyvin tiedämme, tämän
tyyppisistä asioista keskustellaan myös kolmikannassa.
Siitä johtuen olen lähettänyt työmarkkinajohtajille
kirjeen, jossa esitellään tämä aloite.
Tuossa kirjeessä toivon, että työmarkkinajohtajat edistäisivät
neuvotteluissa tätä aloitetta. Tämä tie ei
välttämättä ole aivan lyhyt,
mutta toivon, että myös pienten ryhmien asioita
käsiteltäisiin työmarkkinapöydässä,
käsiteltäisiin perhe- ja lapsikeskeisesti myös
työelämän asioita. Voi olla, että tämän
aloitteen puolestapuhujia ei noihin pöytiin asti eksy,
mutta uskon, että se, että 112 kansanedustajaa
on tämän aloitteen allekirjoittanut, on kuitenkin
merkki siitä, että tahtoa vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
lasten perheiden asioiden hoitamiseen on laajalti olemassa. Olen
hyvin tyytyväinen siihen, että tämän
aloitteen vastaanotto eri eduskuntaryhmissä oli niin myönteistä kuin
oli. Teistä, kollegani, joilta nimikirjoitusta pyysin,
suurin osa suhtautui myönteisesti. Aivan kaikkia kollegoita
en ehtinyt käydä läpi allekirjoitusten
metsästyspuuhassa.
En ole, arvoisa puhemies, sisällyttänyt tähän lakialoitteeseen
esitystä osittaisen hoitorahajärjestelmän
laajentamisesta. Näin ollen tämä aloite ei
merkitse valtiontaloudellisesti lisämenoja. Ne vaikutukset,
jotka tällä on työmarkkinoihin, ovat hyvin
pienet. Lakialoite merkitsisi toteutuessaan sitä, että tämän
pienen ryhmän työntekijöiden kohdalla
pitäisi joustavoittaa työaikaa. Työnantajalla
pitäisi olla enemmän halua neuvotella työajoista.
Mutta katson, että työmarkkinoiden toimivuuden
kannalta tämä kysymys on aika pieni eikä varmastikaan
tuota ongelmia.
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että tämä aloite
otetaan valiokuntakäsittelyyn ja että se etenee
toimenpiteisiin valiokunnassa, toivottavasti myös lain
muotoon asti.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. U. Anttila on tehnyt hyvän aloitteen.
Usein on niin, että vaikeasti vammaisen tai pitkäaikaisesti
sairaan lapsen vanhemmilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jäädä kokonaan
pois töistä. Ed. Anttila esittää,
että useille vanhemmille voi olla kuitenkin parempi vaihtoehto,
että he pystyisivät työskentelemään
lyhyempää työpäivää ja
säilyttämään tuntuman työelämään.
Mielestäni esitys on hyvä. Lisäksi
se on hyvä vanhemmillekin monella eri tavalla. Omaishoitoystävällinen
työsuhdepolitiikka tulee jatkossa entistä tärkeämmäksi.
Omaishoitotyötä voi tehdä myös
ansiotyön ohella, jolloin omaishoitaja on koko- tai osa-aikaisesti
työssä. Hoitajista 16 prosenttia on tällä hetkellä kokoaikatyössä, 6 prosenttia
osa-aikatyössä, 1 prosentti virkavapaalla ja 8
prosenttia työttöminä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Erään kehitysvammaisia
tukevan järjestön vetäjänä olen
läheltä seurannut sitä tilannetta, mikä perheissä vallitsee.
Olen siinä katsannossa tervehtinyt tätä lakialoitetta
varsin suurella ilolla ja tyydytyksellä, että tämmöinen
on saatu aikaiseksi — tässä on yli 100
allekirjoitusta — koska tämä olisi oikeastaan
se inhimillisin ja paras tapa tätä väsymisilmiötä rajoittaa,
mikä tällä hetkellä on todella
huutava. Olemme ryhmäkoteja saaneet aikaiseksi, joissa
on haastavasti käyttäytyviä lapsia, ja
nähneet sen, mikä valtava merkitys sitten sillä on,
että on saatu nämä ryhmäkodit, elikkä vanhemmat
ovat siinä yhteydessä sitten kokeneet helpotusta
elämässään.
Mutta, arvoisa puhemies, yksi asia, joka minulla tuli
mieleen tässä asiassa, on se, kun ed. U.
Anttila, joka on tämän lakialoitteen äiti,
kirjoittaa aloitteessa: "Työnantajille osittaisen hoitovapaan
laajeneminen ei aiheuta merkittäviä lisäkustannuksia,
koska työajan lyhennyksiä voidaan osaksi korvata
työn tehostamistoimilla ja töiden uudelleenjärjestelyillä."
Tämä ei tietysti sellaisenaan ole kauhean hyvässä synkassa
tämän itse perimmäisen ajatuksen kanssa.
Minä toivoisinkin, arvoisa puhemies, että nyt
kun on sellainen yleisvire, että tehostetaan kansanedustajien
työtä, joka on edennyt erinomaisen hyvin viime
aikoina, voisiko olla jokin sellainen instrumentti, että tällaista tarkoitusta
varten olisi
saatavissa näitten kustannusten oikea laskentajärjestelmä,
että ei tarvitsisi sanallisesti niin sanotusti keikailla,
vaan että homma hoituisi ihan eksaktilla tekstillä,
joka lisäisi vielä sitä uskottavuutta,
mikä hyvillä aloitteilla on.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olen yksi tämän
ed. Ulla Anttilan lakialoitteen allekirjoittajista ja sen takia
mielihyvin käytän tähän liittyvän
puheenvuoron.
Tässähän ehdotetaan työsopimuslain
4 luvun 4 §:n muuttamista niin, että jos kotona
on vammainen lapsi tai pitkäaikaissairas lapsi, niin vanhemmilla
tai toisella heistä olisi mahdollisuus saada osittaista
hoitovapaata siihen asti, kun kyseinen lapsi täyttää 18
vuotta.
Tämä käsitteistö voi tuntua
vähän oudolta niille perheille, joissa ei vammaista
lasta ole koskaan nähty eikä minkäänlaisia
kokemuksia heistä ole. Mutta ne perheet, joilla tämä on
jokapäiväistä elämää,
tietävät varsin hyvin, miten hyvä tämä muutosehdotus
olisi. Tämä ei pakota ketään
perhettä muuttamaan mitään tapoja. Tämä ei tuo
mitään lisävelvoitteita työnantajalle
muuta kuin siinä tapauksessa, että kyseinen perhe
anoo tätä puolipäiväisyyttä tai
osittaista hoitovapaata itselleen. Silloin työnantaja ei
siitä tylysti voi kieltäytyä. Tämähän
tämän lain henki kaikkinensa on.
Siinä mielessä on erinomaista, että ed.
Ulla Anttilalla on ollut energiaa muiden kiireittensä keskellä kerätä tähän
112 kansanedustajaa allekirjoittajiksi. Se nyt varmasti johtaa siihen,
että tämä jatkossa toivottavasti myöskin
jollain lailla tulee sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, vaikka lakivaliokunta
voi olla se pääasiallinen kohde. Eduskunnan käytännön
mukaanhan tästä pyydetään ministeriön
lausunto ilman muuta. Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ilman muuta
tulen tekemään sen, mitä valiokunnan
puitteissa varapuheenjohtajana voin tehdä, jotta tämä asia
menisi eteenpäin.
Noin yleisesti sanoisin koko tästä vammaisuussektorista,
että esimerkiksi tämän asian puitteissa
olisi hyvä vähitellen päästä siihen,
että voitaisiin vähän paremmin määritellä,
kuka on vammainen, kuka on vaikeavammainen. Miten sitten lasten
kohdalla tämä pitkäaikaissairaus-käsite ymmärretään?
Käsitteet ovat tähän asti todennäköisesti
riittäneet sekä etuuksien ratkaisussa että muussa
hallintokäytännössä.
Mutta kyllä nyt esimerkiksi on nähtävissä,
kun meillä on valiokunnassa käsillä lakiehdotus
Kelan kuntoutuksen uudistamisesta, että siinä yhteydessä on
ihan selkeästi nyt aikamoinen ongelma se, miten vaikeavammaisuus
rajataan, miten se määritellään,
ja toisaalta siihen liittyen miten 65:n ikä otetaan huomioon,
kun se tähän asti on lopettanut vaikeavammaisilta
kuntoutuspalvelut Kelan rahoituksella ja pelkkä ikäkriteeri
on siirtänyt nämä ihmiset täyteen
tuntemattomuuteen ja usein semmoiselle sektorille, jolla kunnilla
ei ole rahaa läheskään samalla tavalla
turvata kuntoutusta kuin alle 65-vuotiaille. Meillä on
tämmöistä kätkettyä epäinhimillisyyttä ihan
selvästi meidän koneistossamme.
Ja niin on näihin termeihin totuttu, että kun olen
useissa valiokuntakuulemisissa asiantuntijaa pyytänyt määrittelemään,
mikä hänen mielestään on vaikeavammainen,
niin kyllä osa meistä edustajista tietää,
että asiantuntijoiden vastaus on siihen oikeastaan aika
kurja. Asiantuntijat sanovat, että jaa, se onkin niin vaikea
asia määritellä, että sitä ei
oikein voikaan määritellä. Itse asiassa sen
voisi määritellä esimerkiksi vaikka tällä tavalla:
henkilö, joka kaikissa jokapäiväisissä toiminnoissaan
tarvitsee pysyvästi, toistuvasti toisen henkilön
apua, on vaikeavammainen. Siinä ei oikeastaan tarvita edes
lääketiedettä avuksi. Totta kai on hyvä,
että on diagnoosit ja kaikki asiat on tutkittu. En minä niitä vähättele
ollenkaan.
Mutta tämän puolen halusin jotenkin erityisesti
tässä asiassa nostaa esille ja sen, onko siitä sitten
hyötyä, jos lain valmistelussa jotenkin näitäkin
eriteltäisiin. Nyt täällähän
esimerkiksi ei puhuta vaikeavammaisista ja vammaisista ja pitkäaikaissairaista.
Ne ovat kuitenkin erilaisia kohderyhmiä. Jos suomalaisen
käytännön mukaan sitä osittain
ruvetaan uudistamaan, niin tietysti se pro primo -ryhmä on
vaikeavammaiset. Minä luulen, että ed. Ulla Anttila
on ihan samaa mieltä tästä. Sitten sitä voitaisiin
laajentaa näihin muihin, jos se olisi budjetillinen asia,
mutta kun tämähän nyt ei ole sitä,
niin tässä voitaisiin koko tämä kohderyhmä kyllä käsitellä hyvin
hienolla ja avaralla tavalla.
Kuitenkin perhe ja koti on kaikille meille paras paikka tässä maailmassa.
Totta kai se olisi niin myös näissä tapauksissa,
joissa vaikeavammaista lasta isä ja äiti usein
itse asiassa voimiensa äärirajoilla yrittävät
hoitaa. Jos he silloin tämän 18 vuotta pystyvät
monitoroimaan niin, että osa ajasta ollaan työssä kokopäiväisesti
ja osa ajasta puolipäiväisesti, kun perheen muu
rytmi sanelee, niin sehän olisi sitä todellista
valinnanvapautta. Siinä mielessä erinomainen aloite.
Tähän loppuun sanon sen, että jos
perusopetuksessa nähdään tämä tarpeelliseksi
tietyn ikäisten lasten osalta tietyllä tavalla,
niin aivan sama analogia koskee näitä vammaisia
lapsia myös sen perusopetusvaiheen jälkeen, koska
heistä ei tule kuitenkaan itsenäisiä ihmisiä sillä lailla
kuin normaaliperuskoululaisista aikanaan tulee. Toisin sanoen kaikkea
hyvää tälle lakialoitteelle.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olen myös allekirjoittanut tämän
aloitteen. Varmaankin se on niin, että mitä enemmän
on tekemisissä näitten asioitten kanssa ja tuntee
vammaisia ja vaikeavammaisia ihmisiä, sitä helpompi
on ymmärtää esimerkiksi tämänkin
lakialoitteen taustat. Kun tuen tätä aloitetta
tietysti hyvin voimakkaasti, olen sanonutkin näille vammaisjärjestöille,
että ehkä olisi hyvä hakea eduskunnasta
tällaiset kummit, koska tällaisen kummitoiminnan kautta
minäkin olen sitten pitkäaikaissairaan lapsen
elämää ja myöskin sen perheen
arkea oppinut näkemään. Toki työssäni
aikaisemmin kuulovammaisten koulussa vammaisasiat tulivat hyvinkin
tarkkaan esille ja myöskin ongelmat, mitä siellä perheissä ihan
käytännön asioissa on. Se näyttää olevan
niin, että monet viranomaisetkaan eivät sitten
aina ymmärrä, mistä oikein on kysymys.
Kyllä siinä monesti vammaisen lapsen vanhemmilla
on jaksamista siinä, että taistelee näillä eri
luukuilla ihan niittenkin oikeuksien puolesta, mitkä on
lailla määritelty. Siinä mielessä olisi
hirveän tärkeätä, että nyt
tällainen kummitoiminta laajenisi vieläkin enemmän,
että ymmärtäisimme, minkälaisissa
elämäntilanteissa nämä ovat,
ja ymmärtäisimme myöskin sitten me muut
asettua paremmin heidän asemaansa ja olla onnellisia siitä tilanteesta,
missä olemme, että emme aina valittaisi jokaisesta
turhasta asiasta.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää teitä,
arvoisat kollegat, hyvin asiallisesta ja hedelmällisestä keskustelusta
tässä asiassa. Kiinnittäisin vielä huomiota
siihen seikkaan, joka usein meillä jää huomaamatta
vammaispolitiikasta keskustellessamme. Se on siirtyminen pois laitospainotteisuudesta.
Edelleenkin voi sanoa, että vammaisten asiat on Suomessa
järjestetty liian laitospainotteisesti, mutta nimenomaan lasten
kohdalla on siirrytty pois tästä laitospainotteisuudesta
ja suurin osa vammaisista lapsista asuu kotonaan. Kuntoutuslainsäädäntöä on
kyllä kehitetty, kuntoutusta viimeisen kahden vuosikymmenen
aikana on ansiokkaastikin viety eteenpäin, mutta juuri
tämä lapsen perheen arviointi, perheen tilanteen
tukeminen sillä tavalla, että jokaisella perheenjäsenellä olisi
oikeus hyvään arkeen, on jäänyt
vähemmälle arvioinnille. Tästä lähtökohdasta
pidän tärkeänä, että nämä työaika-asiatkin
otetaan uuteen tarkasteluun, ja katson, että tämän
aloitteen myötä se on mahdollista. Kun tämä aloite
nyt menee itse asiassa työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan,
niin toivon, että siellä käydään
läpi perusteellinen asiantuntijakuuleminen. Toivon, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta asiasta myös antaa lausuntonsa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kaksi asiaa. Ensinnäkin, täytyy
yrittää järjestää niin,
että voitaisiin tämä lausunto antaa. Sitten
toinen pieni havainto, jonka äsken unohdin vaan sanoa.
Se on se, että kun oli 112 allekirjoittajaa, niin se on
sama kuin hätäpuhelimen numero. Onko itse asiassa
niin, että tämä on jonkinlainen hätähuuto
myöskin näiden perheiden osalta? Ja hätähuutoonhan
pitää aina auttavassa mielessä vastata.
Olkoon se tämmöinen lähtösignaali
myöskin tälle asialle.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Minun piti sanoa vähän
samaa asiaa kuin ed. Huotari sanoi, että vallankin pienissä kunnissa
kuullun kokemuksen perusteella ovat kyllä sietämättömiä ne
ongelmat saada järjestymään tämä asia. Se
on yksi semmoinen seikka vielä, mikä on todella
vaikeuttanut paljon näitten muutenkin jo vaikeaa asemaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Onnittelen ed. Ulla Anttilaa siitä,
että hän on nähnyt kovasti vaivaa ja
saanut 112 kansanedustajan nimet tähän lakialoitteeseen.
Olen sen itsekin hyvin mielelläni allekirjoittanut. Tässä on
tietenkin muuttumassa kunnissa talouspaineessakin tämä tilanne
tällä hetkellä, kunnatkin järjestävät
näitä vammaispalveluja hyvin eri tavalla. Osa
on lisännyt laitospainotteisuutta ihan yllättäenkin,
kun osa on taas sitten siirtynyt kodinomaiseen hoitoon ja on lähdetty
tukemaan sen tyyppistä toimintaa. Ongelma on tässä myöskin
se, että lisääntyvästi myöskin
vanhemmat väsyvät kotihoidon yhteydessä.
Kaikki sellainen tuki tarvitaan, mitä pystytään
antamaan myöskin vanhemmille, että he jaksavat
tehdä tätä työtä kotonaan silloin,
kun siihen on oma tahto ja on todettu, että se on vammaisen
lapsen kannalta esimerkiksi paras vaihtoehto. Järjestelyjä muilta
osin yhteiskunnassa on, puhutaan monestakin toiminnasta, missä tällaiseen
vanhempien jaksamisasiaan on kiinnitetty huomiota, mutta näissä asioissa
me olemme vielä aivan alkutekijöissä silloin,
kun puhutaan vammaisista.
Toisekseen vielä, eduskunnassahan toimii hyvin ansiokkaasti
tämä Vamyt, jos se näin nyt sanotaan,
ja varmasti ne, jotka siinä aktiivisesti toimivat, joskus
miettivät, mahtavatko jotkut muut lukea näitä tiedotteita
ja kannanottoja. Kyllä ne luetaan, vaikkei välttämättä kokouksessa
olla mukana päätöksenteossa, koska näyttää,
että siellä ei asiantuntemuksesta ole puutetta.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, että kunnilla on
nyt erilaisia linjauksia vammaispolitiikassaan. Siksi pidän
tärkeänä, että myös
uudistuksia vammaisten ihmisten sosiaaliturvan ja palveluiden osalta
tehdään niin, että heidän tilanteensa
paranee ja yhdenvertaisuutensa kasvaa. Tätä taustaa
vasten juuri tämä vaikeavammaisuuden ja muiden
näiden käsitteiden määrittely
on paikallaan, mutta sitä työtä en tehnyt
kuitenkaan tähän aloitteeseen, joka on keskittynyt
nimenomaan työelämäpuoleen ja perheiden
hyvinvointiin. Mutta mitä tulee sitten vielä kysymykseen
omaishoitajien asioista laajemminkin, niin uskon, että niitä asioita
joudutaan käsittelemään lähivuosina
vielä paljon enemmän kuin tähän
mennessä on käsitelty, koska väestö ikääntyy
ja siinä on yksi haaste omaishoitojärjestelmän
kehittämiselle. Myös vammaisilla henkilöillä on
paljon omaishoitajia, ja silloin joudutaan myös miettimään
tätä kysymystä joustavasta työajasta,
millä ehdoin omaishoitajalla on mahdollisuus vapaaseen,
työelämässä tehdä lyhyempää työaikaa.
Mutta koska halusin rajata tämän kysymyksen nyt
selvästi näiden vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
perheiden tilanteeseen, niin en lähtenyt sitä keskustelua
tämän aloitteen kautta laajentamaan. Mutta todella
toivon, että sitäkin kysymystä käydään
läpi ja niitä esityksiä hallitukselta
tulee omaishoitajien aseman parantamiseksi yleisemminkin.
Keskustelu päättyy.