4) Hallituksen esitys laiksi yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain muuttamisesta
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvä esitys
hallitukselta, elikkä nyt tämä lisäsuoritusvelvollisuus
velalliselta muuttuisi niin, että puolet täytyy
vain suorittaa, kun aikaisemmin hänelle itselleen jäi
kolmasosa. Aikanaan tein tästä lakialoitteen,
ja ilmeisesti sieltä lakialoitteesta hallitus on nyt poiminut
tämän hyvän asian. Kiitoksia vaan hallitukselle.
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Ihan oikein, kuten ed. Lahtela totesi, niin
varmasti tätä velkajärjestelylakia on
aina syytä aika ajoin tarkentaa, ja sitähän
on paranneltukin. Tällä hetkellä kuitenkin
suurin ongelma velkajärjestelyiden osalta on henkilökunnan
puute eli se, että velkajärjestelyhenkilökuntaa
ei tahdo löytyä tarpeeksi antamaan tätä velka-
ja talousneuvontaa. Erittäin huolestuneena olen seurannut
niitä kauppa- ja teollisuusministeriön suunnitelmia,
että vielä tästäkin lähdetään
supistamaan. Toivon todella, että näin ei tapahdu
vaan tähän toimintaan varataan myös henkilökuntaa
ja rahaa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! En ole ihan täysin ehtinyt tätä hallituksen
esitystä käymään lävitse,
mutta toivoisin, että valiokunta kiinnittäisi
erityisesti huomiota siihen, kun henkilö on velkajärjestelyssä ja
kun tuomitaan sakkoon. Ei se kyllä minun mielestäni
ihan oikein ole, jos henkilö syyllistyy rangaistavaan tekoon, että se
joillakin edellytyksillä sitten huomioidaan ikään
kuin velkajärjestelyyn sisään otettavaksi.
Eli kyllä minun mielestäni tekosista pitää itse
vastata myös silloin, kun seuraamukset ovat sakkoja.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Ed. Lapintien tavoin haluan kiinnittää eduskunnan
ja myös valiokunnan, joka tulee asiaa käsittelemään,
huomiota siihen, että velkaneuvonnassa ei ole tarpeeksi
väkeä, resurssit ovat heikot. Viime viikolla viimeksi
tästä asiasta koetettiin selvyyttä saada.
Lapin puolessa ihmiset valittavat, velalliset, että neuvontaa
ei ole. Ja vastaus on sieltä neuvontapuolelta, että kun
rahaa ei ole eikä väkeä, niin ei maha
mittään. Ei tämmöinen tilanne
ole oikea, että luodaan hyvät lait hyvässä tarkoituksessa,
mutta sitten rahattomuus kaataa koko hyvän tarkoituksen.
Näin on valitettavasti tiettyyn rajaan saakka käynyt.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Aika traagista on se, että velkajärjestelyjenkin
kohdalla ihmiset jakautuvat parempiosaisiin ja huonompiosaisiin.
Ne, joilla ei ole mahdollisuutta, ovat jonossa odottamassa, että pääsisivät
ehkä vuoden päästä velkajärjestelyneuvotteluihin
ja saisivat apua. Ne, jotka jostakin saavat varallisuutta, ostavat
sen velkajärjestelytoiminnan ja selvitykset yksityiseltä juristilta
ja saavat täten asiansa nopeasti eteenpäin, ja
yleensä asia on myös hoidettu niin, että se
velkajärjestely silloin hoituu.
Toivon, että tätä henkilöstökysymystä arvioidaan
ja seurataan samoin kuin näitä tulkintoja eri puolilla
maata, joissa tuntuu olevan kohtuuttoman suuria eroja. Muun muassa
joissakin osin on oltu sitä mieltä, että velkajärjestelyssä olevan henkilön
kilometrikorvausten määrä voi olla pienempi
kuin muiden kansalaisten.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo tullut kuvattua
näitä käytännön ongelmia
vino pino. Niitä on paljon, paljon muitakin. Tässä on
minun mielestäni erotettava kaksi kokonaisuutta. Toinen
on ne lamavuoden jäljiltä olevat tapaukset, joiden
kohdalla kerta kaikkiaan niiltä osin kuin ei ole selvästi
rikolliseksi osoittautuneesta toiminnasta kysymys pitäisi
saada semmoinen velka-armahdus aikaan ja erikoisesti sen takia,
että siellä on sitä yritysosaamista potentiaalisesti
ehkä enemmän kuin missään muualla
käyttämättömänä voimavarana.
Toinen on tämän holtittoman varojenkäytön
tuloksena syntynyt velkajärjestelytarve, joka on sitten
ihan oman veisunsa väärtti asia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin edelleen riiputetaan ihmisiä löyhässä hirressä
tämän
ylivelkaantuneisuuden lopputuloksena. Se on kohtuutonta ja kestämätöntä eikä myöskään,
niin kuin tuli esille jo, kansantaloudellisesti ja yhteiskunnallisesti
hyödyllistä. Se on ongelmallinen tilanne, että nyt
vuonna 2006 edelleen nämä asiat ovat auki huolimatta
siitä, että varsinainen syy on 90-luvun pankki- ja
kasinotalouden tuloksena syntynyt tilanne, jolloinka yllytettiin
jopa ylivelkaantumiseen. Ei ollut minkäänlaista
kontrollia lopultakaan siinä, millä vastuulla
annettiin lainoja, ja myös devalvaatio, josta silloin lyötiin
vetoakin ministeritasolla, että sitä ei tehdä,
oli mukana tätä tilannetta luomassa. Näin
ollen velkojen anteeksianto on viisasta, inhimillistä ja
tarpeellista ja siihen olisi syytä pääsääntöisesti
kyllä edetä.
Matti Kauppila /vas:
Rouva puhemies! Tässä pari viikkoa sitten
keskusteltiin ulosottolain muutoksista ja niistä ongelmista.
Velkajärjestelythän liittyvät nyt siihen,
millä tavalla näitä asioita käsitellään.
Edelleen kaipaisin velkajärjestelyissä sitä uutta
lakia, jolla sitten näitä velkoja annettaisiin
anteeksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain muuttaminen on ihan hyvä esitys, ja se parantaa velallisten
asemaa. Kun täällä ed. Pulliainen nosti
esille nämä 90-luvun lama-ajan velalliset ja ne, jotka
siinä konkurssia tekivät ja muuta, siinä oli kyllä silloin
myös yhteiskunta ja varmaan tämäkin talo
osaltaan vähän mukana, että silloin piikki
aukaistiin ja pankit kaatoivat yrityksiä sinne surutta
ja normaalejakin yrityksiä, ja heidät pitäisi
nyt laskea vihoviimein pois ja tehdä heistä yhteiskuntakelpoisia
ihmisiä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys yksityisen henkilön
velkajärjestelylain muuttamisesta on varmasti perusteltu.
Silloin kun meillä laki suo mahdollisuuden päästä järjestelyyn,
niin tietenkin pitää olla myöskin sitten
yhteiskunnan suomat taloudelliset edellytykset, niin että tämä asia
voidaan mahdollisimman juohevasti hoitaa.
Haluan kuitenkin tässä yhteydessä korostaa
sitä, kun täällä useampaan otteeseen
on jo puhuttu, että pitää antaa anteeksi
ja pitää tehdä näin ja näin,
että kysymys on kuitenkin siitä, että jonkun toisen
rahoja annetaan toisten käyttöön. Tämä asia
on sellainen, että meidän pitää kyllä käydä tässä yhteiskunnassa
entistä syvempää keskustelua myöskin
vastuusta. Meidän täytyy hallita oma elämä.
Täytyy hallita oma talous. On olemassa tapauksia ja tapahtumia,
että varmasti joudutaan vaikeuksiin, mutta pääsääntöisesti
meidän pitää pyrkiä kantamaan
vastuuta itsestämme, ja erityisesti nyt, kun lehtereillä on
paljon nuoria, tässä varmaan on ihan aidosti syytä peräänkuuluttaa
niin nuorten kuin vanhempienkin vastuuta omista asioistaan, ja sitten
vain äärimmäisessä hädässä tulee
näitä asioita järjestellä.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Talousvaliokunta hyväksyi viime
syksyn aikana lain, jossa velkaneuvonnan henkilöstön
pätevyysvaatimuksia korotettiin. Silloin jo tuon lainsäädännön
kuulemisessa tuli esille nykyisten velkaneuvojien huoli siitä,
että kun tulevaisuudessa tullaan vaatimaan korkeakoulututkintoja
ja kuitenkin meillä tätä velkaneuvonnan
määrärahaa vähennettiin miljoonalla
eurolla, niin millä ihmeellä saadaan ihmisiä pysyviin
työsuhteisiin. Todennäköisesti käy
niin, että sitten pystytään palkkaamaan
ainoastaan määräaikaisia henkilöitä,
ja tämä tulee kyllä vaikuttamaan siihen
velkaneuvonnan henkilökunnan ammattitaitoon, joka ennen
kaikkea kertyy sen työn ohessa ja niistä, voisiko
sanoa, tapauksista, jotka työssä tulevat esille.
Lakiesitys sinällänsä on varmasti
hyvä tämän velallisen kannalta. Jonot
velkaneuvontaan, aivan niin kuin ed. Lapintie täällä toi
esille, ovat vähän kaupungista riippuen huolestuttavan
pitkiä. Tänä päivänä meillä on
kasvava joukko nuoria, jotka ovat saaneet raha-asiansa perusteellisesti
sekaisin muun muassa tällaisilla pikalainoilla, joita todella
holtittomasti nykyään markkinoidaan. Meillä tämä velkaneuvonta
pitäisi nähdä myös tämmöisenä ennalta
ehkäisevänä työnä,
ja tässä sen tähden tulisi painottaa
sitä, että velkaneuvojat myöskin kouluttaisivat
nuoria näkemään läpi tämän
epäselvän markkinoinnin, mitä tällä hetkellä meillä harjoitetaan
ennen kaikkea näitten pikalainojen kohdalla.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lapintie otti esille hyvin tärkeän
asian. Velkaneuvonta ry omassa lausunnossaan pitää tätä hallituksen
esitystä pääosin kannatettavana ja tarkoituksenmukaisena
ja ennen kaikkea velallisia aktivoivana. Mutta kannattaa muistaa, mitä resursseja
on varattu tämän asian hoitamiseen käytännössä.
Kuntien rahoitusosuus on kehittynyt niin, että vuonna 2001
rahaa on käytetty pikkusen vajaa miljoona euroa, mutta
vuonna 2004 jo 1,6 miljoonaa euroa. Valtion korvaukset vastaavasti
ovat muuttuneet: vuonna 2003 ne olivat hieman alle 6 miljoonaa euroa,
mutta ne ovat vähentyneet vuoteen 2006 mennessä 2
miljoonalla eurolla, ja vastaavasti henkilömäärä,
joka näitä käytännön
asioita hoitaa, on pudonnut 180:stä 120:een. Eli eilen
sain yhdeltä näitä asioita hoitavalta
henkilöltä viestin, joka päättyy
sanoihin: "Pitäkää meidän puolia.
Me ei kohta itse enää jakseta." Jos auttajat ovat
tässä tilanteessa, niin miten käy autettavien?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä velkajärjestelylakiahan
on paranneltu tässä sinä aikana, minkä täällä eduskunnassa
yli kymmenen vuotta olen ollut, tehty monta pientä korjausta.
Mutta jotenkin tuntuu, että tämä hallitus
on aina ollut vähän jäykänlainen
ja myöhäjunassa tullaan näitä muutoksia
tekemään tässäkin. Tämä on
hyvä muutos.
Toisaalta jos miettii sitä, mitä tässä muuta
esitetään, niin voidaan vähentää matkakulut
pois sieltä ja työnhankkimiskustannukset, jotka
ovat olleet aika kiveen hakattuja aikaisemmin niin, että niitä ei
ole sillä tavalla voinut vähentää.
Mutta iso kysymys koko tähän velkaongelmaan
liittyy silloin, kun myytiin nämä 90-luvun roskapankkivelat
sitten tuonne ulkolaiselle perintäyhtiölle. Siinä tehtiin
kyllä niin iso moka, jotta ei isompaa voi tehdä.
Nimittäin silloin olisi 5 prosentilla voitu ostaa vapaiksi
nämä ihmiset. Nyt sitten nämä ulkolaiset
perintäyhtiöt ovat myyneet ja pantanneet eteenpäin
jonnekin Saksaan ja mihin meneekin. Ei kukaan tiedä, kuka
on se perijä siellä. Siinä tehtiin semmoinen
moka, jolla vietiin kansallisista käsistä pois
tämä saatavien perintä, jolloin nyt on
meidän, eduskunnan, handusta poissa se homma. Jos se olisi
ollut suomalaisten käsissä, niin me olisimme voineet vaikka
anteeksi antaa nämä velat ja pienellä rahalla.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Jo valtiontilintarkastajat kannanotossaan
velkahallinta- ja maksuhäiriömenettelyihin viime
vuonna 2005 kiinnittivät huomiota asiaan, joka nyt sitten on
lakiesityksenä tässä meidän
kaikkien tarkasteltavana. Valtiontilintarkastajat kiinnittivät
huomiota siihen, että velkajärjestelyä on
kehitettävä yhä enemmän kannustavaan
suuntaan siten, että jäännösvelkaa
koskeva maksuohjelma ja maksujen suuruus kannustaisivat velallista
tulojen kasvattamiseen ja uuteen yrittäjyyteen.
Arvoisa puhemies! Me kaikki tiedämme, että erityisen
voimakkaasti ylivelkaantuminen koskettaa niitä 90-luvun
yrittäjiä, jotka tänä päivänä,
osa heistä, edelleen toimivat harmaan markkinan varassa
johtuen siitä, että he eivät ehkä halua
ja jaksa enää yrittää ja kehittää omaa
yritystoimintaa, hakeutua työhön, vaihtaa työpaikkaa, ja
siltä osin tämä esitys parantaa tätä kannustavuutta,
koska nyt tästä lisätulosta voidaan saada lisääntyvä osa
myöskin tämän velan hoitoon. Tällaiset
työmatkakustannukset ja työn hankkimisesta ja
tekemisestä johtuvat kustannukset voidaan myöskin
vähentää tässä uudessa
esityksessä ennen velanmaksua, ja tämäkin
omalta osaltaan parantaa tätä esitystä huomattavasti
nykyiseen tilanteeseen nähden.
Eli kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, minun mielestäni
tämä on pitkästä aikaa hyvä,
positiivinen ele ihan oikeaan suuntaan, ja me haluamme, että kaikki
yrittäjät jaksavat ponnistella edelleen ja pystyvät
maksamaan sitä kautta velkansa pois.
Edustajat Rauno Kettunen ja Esko Kiviranta merkitään
läsnä oleviksi.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Itse olen toiminut pitkään
tuolla asuntomarkkinoilla ja olen huolestuneena seurannut jälleen
kerran tilannetta, kun asuntojen hinnat nousevat koko ajan ja ihmiset
vaihtavat kuitenkin asuntoja ja velkamäärä sitä mukaa
kasvaa. Korkohan on tällä hetkellä alhaalla,
mutta sanotaan, että jos korkokanta lähtee nousuun
ja tulee tällainen korkobuumi vallalle, niin asuntojen
hinnat saattavat lähteä romahtamaan. Tässä mielessä nostaisin
kyllä varoittavaa sormea ylöspäin siinä mielessä,
että meidän pitäisi asuntopolitiikkaa saada
tehtyä niin, että saataisiin lisää tontteja
ja sitä kautta asuntotuotantoa lisättyä,
että pystyttäisiin hillitsemään
asuntojen hintoja.
Ed. Mikko Kuoppa merkitään
läsnä olevaksi.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Vastaan kahden ed. Salon puheenvuoroon.
Ensin Petri Salon puheenvuoroon siltä osin, että yhdyn
siihen, että on hyvä, että tässä laissa on
huomioitu myös tilintarkastajien esiintuoma esitys siitä,
että velkajärjestely ei voi olla rangaistus, vaan
sen pitää olla mahdollisuus ja sen pitää olla
kannustava.
Toisaalta Mauri Salolle siitä, että ei pidä nyt sekoittaa
kaikkia asioita. Kuten täällä muissakin puheenvuoroissa
on tullut vähän esiin, on eri asia puhua siitä,
jos yrittäjänä omasta toiminnasta riippumatta
voi joutua konkurssitilanteeseen ja syntyä siitä velkatilanne,
kuin on se, jos ottaa luottokorttivelkaa tai ottaa kännykällä pikaluottoa
ja on niiden kanssa ongelmissa. Nämä ovat kaksi
eri asiaa.
Kun meillä on yrittäjyyskasvatus nyt opetusohjelmissa
kaikissa meidän oppiaineissamme ja kannustetaan ihmisiä yrittäjyyteen,
niin jos yrittäjyys on suuri riski, kuka siihen enää uskaltaa ryhtyä?
Eli on oltava mahdollisuus myös epäonnistua yrittäjänä ja
silti selviytyä elämässä eteenpäin
mahdollisesti uudelleenkin yrittäjänä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salo käytti hyvin arvokkaan
puheenvuoron. Olen ihan samaa mieltä siitä, että täytyy yrittäjän
kantaa vastuuta tekemisistään ja hoitaa asioita
mahdollisimman hyvin. Mutta ymmärsin, että ed.
Puistokin kiinnitti huomiota asiaan, jonka Valtion vakuusrahaston
valtuuston jäsenenä ed. Mauri Salo erittäin
hyvin tietää, nimittäin että moni
joutui valuuttalaina-aikana sellaiseen loukkuun, johon loukkuun
joutumisesta hän ei voinut millään välttyä.
Jopa ajauduttiin tilanteeseen, jossa pankinjohtajat kirjoittivat
velallisen nimikirjoituksenkin junaillessaan itseään
kuiville, elikkä siis toisin sanoen tällaiset
asiat täytyisi pystyä tämmöisellä velka-armahduksella
hoitamaan historiaan.
Ed. Heli Paasio merkitään
läsnä olevaksi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun nyt puhutaan, että tarvitaan
työpaikkoja ja yrittäjiä, niin kuulimme
juuri valiokunnassa, että jos noin tuhatkunta pientä yritystä palkkaisi
viisi henkilöä lisää, kuinka
paljon se toisi uusia työpaikkoja ja sitä kautta
toimeliaisuutta alueille. Ne luvut ovat tietenkin laskettavissa
tuhansissa, mutta kuitenkin se lisää sitä positiivista
virettä.
Yrittäminen on, niin kuin täällä on
todettu, riski. Monet ovat joutuneet kärsimään
joistakin olosuhteista, on erilaisia tilanteita, eihän
sitä voi koskaan ennalta tietää, mitä tulee
tapahtumaan, mutta 90-luvun lamasta tiedetään,
mitä silloin tapahtui. Kyllä mielestäni
ihmisillä pitää olla ihmisarvoinen mahdollisuus
elää jatkossakin elämäänsä ja
yrittää ilman, että heitä siitä syyllistetään.
Kyllä hallituksen pitää taata riittävät
määrärahat siihen, että asiantuntemusta
ja ohjausta löytyy, että ihmiset löytävät
tiensä takaisin järjestäytyneeseen, normaaliin
elämään.
Toinen asia on sitten, että tietenkin pitää koulujen
riittävästi ohjata yrittämiseen, mutta
myös rahankäyttöön niin, että kyllä rahasta
pitää osata puhua ja neuvoa, kuinka sitä käytetään
vastuullisesti, mutta kouluissa pitää olla yrittäjäopetuksen
kudottuna sisään jo ihan sieltä esikouluasteelta
asti.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on hyvään
suuntaan, kuten ed. Salo sanoi, mutta Suomi tarvitsee lainsäädäntöön
henkilökohtaisen konkurssimahdollisuuden. Velkajärjestely
ei toimi hyvin eikä tehokkaasti esimerkiksi yrittäjän
kohdalla. Tavoitehan on saada mahdollisimman moni yrittäjä takaisin
yritystoimintaan ja madaltaa yrittäjäkynnystä.
Ymmärsin ed. Puiston puheesta, että hän
on samalla linjalla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
hyvin arvokkaasti otettu kantaa nimenomaan siihen, millä tavoin
meidän velkajärjestelylainsäädäntömme
on toiminut, ja voi sanoa näin, että aikaisemmin
oli todella kohtuuttomuuksia, kun viiden vuoden jälkeen
tulkittiin velkojan taholta määrättyjä lisätuloja,
mentiin veroilmoituksia ja vanhoja tuloja lävitse veroilmoitusten
perusteella ja ne johtivat sellaiseen tilanteeseen, että henkilö lopetti
koko järjestelmän maksamisen tavallaan.
Tältä osin voi sanoa näin, että tämä esitys
lisää kannustavuutta, mutta niin kuin täällä edustajat
Puisto ja Sjöblom totesivat ja myöskin ed. Pulliainen,
täytyisi huomioida paremmin se, onko itsestä riippumattomista
syistä ajautunut sellaiseen tilanteeseen. Me muistamme,
millä tavoin pankit kohtelivat yrittäjiä sen
jälkeen, kun eduskunta avasi niin sanotun piikin, ja silloin
terveetkin yritykset ajautuivat konkurssiin, kun pankit ajoivat
niitä väkisin.
Ed. Seppo Kääriäinen
merkitään läsnä olevaksi.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on todella,
niin kuin täällä on todettu, oikean suuntainen,
mutta tämän asian eteen on vielä tehtävissä varsin
paljon. Siksi tällä lähetekeskustelulla
ja kannanotoilla myös tässä on merkityksensä.
Arvoisa puhemies! Pääsääntö totta
kai on se, että jokainen vastaa veloistaan, mutta jos syntyy ylivoimaisia
tilanteita, niin kuin meillä on esimerkkejä, devalvointi
aikanaan, ja yrittäjällä riski kaatuu
kuin vuori, niin siinä tapauksessa on turvattava yrittäjän
osaamisen uudelleenkäyttö ja se, että hänellä on
mahdollisuus yrittää myös myöhemmin.
Liian moni yrittäjä joutui lopettamaan runsas
kymmenen vuotta sitten.
Mitä tulee, arvoisa puhemies, henkilökohtaiseen
konkurssiin, se asia pitäisi oikein kunnolla selvittää.
Se pitäisi syvällisesti selvittää.
Otaksun, että siitä voisi löytyä sellainen
malli, johon liittyy esimerkiksi se, että kun yrittäjä on
aidosti tehnyt työtään ja konkurssi sattuu,
niin hänelle jää tietty omaisuus, esimerkiksi
katto pään päälle. Sen takia
nämä kannanotot myös näissä puheenvuoroissa
henkilökohtaisen konkurssin osalta — olen ymmärtänyt — ovat
olleet sellaisia, että asia pitää tutkia
ja selvittää ja tuoda sitten esitys, jos siihen
päädytään.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
mietitty näitä velallisten syntyasioita, ja haluaisin
osaltani palauttaa mieliin sen ajan, jolloin meillä olivat
vielä rahamarkkinat säännösteltyjä ja
niitä pikku hiljaa lähdettiin vapauttamaan sillä lailla,
että yrityksille sallittiin mahdollisuus ottaa ulkomaista
luottoa.
Sen jälkeen ne vapautettiin sillä lailla,
että yksityisillä ihmisillä oli myös
mahdollisuus ottaa ulkomaista luottoa. Siinä vaiheessa,
kun oli ollut tiukat rahamarkkinat ja rahahanat avautuivat ja otettiin
luottoa, ei ymmärretty ja muistettu, että siinä on
myös devalvaation riski olemassa mukana ja lainaan saattoi
yhden yön aikana tulla 30 prosentin lisä, niin
kuin tapahtuikin sitten 90-luvun alussa.
Tämän yhteydessä myös meillä kiinteistömarkkinat
lähtivät romahtamaan, jolloin vakuudet yrityksiltä ja
yksityisiltä henkilöiltä poistuivat alta.
Mielestäni siinä vaiheessa olisi pitänyt hallitusti
hoitaa tilanne eikä suinkaan painaa paniikkinappulaa ja
lisätä kaasua sillä lailla, vaan hallitusti
käsijarru päälle ja ratkaista tämä tilanne.
Me emme olisi silloin tässä tilanteessa olleet näiden
yritysten ja näitten ihmisten kanssa, missä me
olemme eläneet nyt runsaat kymmenen vuotta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Silloin vain 90-luvun alussa valtiovarainministeri
vakuutti, ettei devalvoida, ja jotkut uskoivat siihen, (Ed. Pulliainen:
Niinhän valtiovarainministerit aina vakuuttavat!) ja näin
ollen ei pitäisi varmaan valtiovarainministeriä yleensäkään
uskoa näissä asioissa. Mutta kuitenkin silloin
lyötiin vetoa asiasta jne. En tiedä, onko veto maksettu,
mutta moni henkilö meni silloin nimenomaan tähän
lankaan, jossa tarkoituksellista harhaanjohtamista oli.
Arvoisa puhemies! Tosiaan 90-luvun alussa pankinjohtajat jakoivat
lainoja. Jos ei sattunut olemaan kassia mukana rahan pois viemiseen, niin
kassikin annettiin kyllä konttorista mukaan. Se tilanne,
mikä tällä hetkellä on, on periaatteellisesti
vähän samanlaista, erittäin pitkät
laina-ajat, matalat korot, ja sitten se huoli siitä, mikä on mahdollisuus
lainan takaisinmaksuun, jää kyllä varsin
helposti lainan antajalta, sen kaupustelijalta tarkistamatta. Silloin,
niin kuin täällä joku aikaisemminkin
on jo todennut, saatetaan joutua aivan vastaavanlaiseen tilanteeseen,
missä nyt moni ylivelkaantunut on.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
kovin positiivisesti käsitelty yrittäjiä,
ja erityisesti olen ilahtunut, että myöskin sosialidemokraattiset
kansanedustajat, edustajat Puisto ja Olin, jotka käyttivät äsken
puheenvuoron, suorastaan pääsivät yllättämään
meikäläisen, niin yrittäjäystävällistä puhetta
harvoin sieltä vasemmalta laidalta kuulee. Olin erittäin
positiivisesti yllättynyt, että ed. Olin suhtautui
myöskin yrittäjän henkilökohtaiseen
konkurssiin jo lähtökohtaisesti positiivisesti.
Muistutan vain siitä äänestyksestä,
joka käytiin edellisen ulosottolain yhteydessä täällä salissa,
kun käsiteltiin sitä, voivatko vainajan, eli yrittäjän,
joka on kuollut, aikaansaamat velat nousta myöhemmin esiin,
vaikka ne olisivat anteeksiannettujakin. Ed. Sjöblom teki
täällä silloin esityksen ja me äänestimme
siitä, mutta silloin me jäimme tällä laidalla
kyllä aivan yksin. Eli myöskin yrittäjän
velat voivat nousta vielä kuolinpesässäkin
maksettavaksi, vaikka ne olisi kerran jo anteeksiannettu. Sellainen
on tällä hetkellä meidän ulosottolakimme.
Kiinnitän huomiota tässä esityksessä siihen, että pääsääntöisestihän
velkajärjestelyt ja maksuohjelma ovat purkautuneet, kun
velallinen on kuollut. Myöskin tähän
asiaan tässä esityksessä tuodaan nyt
jotakin uutta, ja se tarkoittaisi sitä, että velallisen
leski ja lapset voivat joissakin tapauksissa jatkaa tätä velkajärjestelyohjelmaa
ja säilyttää kodin, jos koti vielä siinä vaiheessa
oli esimerkiksi velallisen omistuksessa. Tämä poistaa
monta ylimääräistä tuskaa. Leski
ja lapset voivat säilyttää tämän
maksuohjelman ja noudattaa sitä, ja samalla he saavat pidettyä oman
kodin edelleen asuntokäytössä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voi tietyllä lailla puhua
haudanryöstöstä melkein viitaten tuohon
edelliseen puheenvuoroon ja myös ed. Esa Lahtelan puheenvuoroon, jossa
hän totesi, että iso moka tehtiin silloin, kun myytiin
valtion saamiset ulkomaiselle perintäyhtiölle.
Nämä yhtiöt tekevät kaikkensa
saadakseen tietystikin sitten rahat pois, koska se on niille bisnestä.
Yhteiskunta on omat vastuunsa kantanut, ja koko tämä meidän
velkasaneerauslakijärjestelmämme on ollut valitettavasti
hitaasti toimiva. Laman jälkeen se on ollut pakko toteuttaa,
mutta tämä ei ole vienyt siihen maaliin, mihin
olisi pitänyt päästä jo ajat
sitten. Kymmenettuhannet suomalaiset ovat edelleenkin siinä velkavankeudessa,
mihin reilut kymmenen vuotta sitten olleessa tilanteessa jouduttiin.
Tämä laki on askel eteenpäin, siinä mielessä tämä on
hyvä. Yrittäjyyden esteenä on paljon
näitä vanhoja taloudellisia asioita, ja tänäkin
päivänä ne painavat monella mielessä,
ryhtyäkö yrittäjäksi vai ei.
Siksi myös, arvoisa puhemies, haluan kannattaa niitä näkökulmia,
mitä täällä esitettiin henkilökohtaisesta
konkurssista ja sen selvittämisestä, mitä se
käytännössä sitten merkitsisi.
Hyvin useinhan sanotaan, että se johtaa vastuuttomuuteen.
Voi olla niinkin päin, että se johtaa rahoittajien
ja luotottajien kohdalla suurempaan vastuullisuuteen, kun joutuu
miettimään, että eipä sieltä olekaan
ehkä saatavissa sitten ikuisesti kenties jotain pois. Tässä suhteessa
ei tämä ole niin yksiselitteinen asia. Vasta sitten,
kun henkilökohtainen konkurssi tähän
yhteiskuntaan hyväksytään, meillä syntyy
yhä enemmän yrittäjiä, yrittäjiksi
lähteviä, koska hyvin usein käy niin, että varsinkin
kodissa sanotaan, että ainakaan meidän verhoja
ei takuiksi laiteta. Se on ymmärrettävä näkökulma.
Ed. Arja Alho merkitään
läsnä olevaksi.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä on totta se, että yhteiskunta
on kantanut vastuunsa 90-luvun, 80-luvulta alkaneen laman seuraamuksista.
Se lasku on veronmaksajille ollut todella kallis, todella kallis.
Siinähän pelastettiin meidän pankkijärjestelmämme
ja se näytti olevan ensisijainen tavoite, ei niinkään
sitten ajateltu riittävän pitkälle niitä yksityishenkilöitä,
yrittäjiä, yrityksiä ja heidän
vaikeuksiaan. Toivon mukaan ikinä tämmöistä lamaa
eivät suomalaiset eikä mikään
mukaan kansakunta enää kohtaa. Toivon mukaan tästä on
jotain opittu.
Tämä laki on varsin tarpeellinen yksityishenkilöiden
velkajärjestelyjen järjestämisen osalta, mutta
olisi toivonut, että lakiehdotus olisi tullut jo useita
vuosia sitten eduskuntaan ja olisi pystytty yksityishenkilöitten
osalta tekemään jo aiemmin sellaiset järjestelyt
ja ratkaisut, mitä nyt ollaan tekemässä.
Minä olen myöskin huolissani niitten muiden kollegoiden
kanssa, jotka ovat puhuneet kunnallisesta velkaneuvonnasta. Se on
edelleen tarpeellista johtuen siitä muun muassa, että aika
monet nuoret nimenomaan näitten pikavippien, lyhyiden lainojen,
johdosta ovat ylivelkaantuneet ja kunnallisella velkaneuvonnalla
on edelleenkin tehtävä. Valtiohan on supistanut
määrärahoja tältä osin,
ja kunnat ovat järjestämässä toimintojaan
sillä tavalla, että jopa supistavat resursseja velkaneuvonnan
osalta, ja se ei ole oikea suunta.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Oikein sydämestä tuntuu
hyvälle, kun on kuunnellut noita kannanottoja, joita ed.
Rossi ja jo aikaisemmin edustajat Puisto ja Olin toivat julki henkilökohtaisen
konkurssin kysymyksestä. Suomalainen yhteiskunta ei pyöri
ilman yrittäjiä, ja me olemme suurten haasteitten
edessä monessa suhteessa uusien yrittäjien suhteen.
Yrittäjäjärjestöt joka taholla
peräänkuuluttavat henkilökohtaisen konkurssin
jälkeistä elämää elikkä niin, että silloin,
kun aidosti ja oikeasti on yrittäjä yrittänyt
ja ajautunut konkurssiin, niin hänet voidaan vapauttaa
sieltä. Esimerkiksi ed. Pulliainen on tuonut usein julki
tässä salissa harmaan talouden ongelmat. Tällainen
yrittäjä joutuu, kun hän ei enää voi
palata normaalielämään, toimimaan siellä harmaan
talouden puolella. Tältä osin tämän yhteiskunnan
pitäisi pystyä huolehtimaan ne yrittäjät
pois sieltä, jotka ovat ilman omaa tahtoaan joutuneet sinne.
Toivottavasti tässä salissa löytyy mahdollisimman
pian sellaista henkeä, että tämä lainsäädäntö saadaan
muutettua.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vähän pitää vanhojakin
muistella. Silloin 90-luvun lama-aikaan Ahon hallitus veti liian
pitkälle kovan rahan politiikkaa ja puolitoista vuotta
aikaisemmin olisi pitänyt devalvoida. Sen kovan rahan politiikan
seurauksena 100 000 yritystä meni nurin ja tuli
500 000—600 000 työtöntä.
Silloin olisi pitänyt sen ministerityöryhmän,
joka avasi piikin, vähän rajata tiukemmaksi, keitä sinne kaadetaan.
Se jäi liian löysäksi.
Tästä perinnästä sanoisin,
että onko tämä kotimainen perintätoimisto
sen lauhkeampi kuin joku ulkolainenkaan. Kyllä nämä kotimaiset
pankit kaatoivat yrittäjiä säälittä,
vaikka ne olivat kotimaisia pankkeja. Taitaa tuolla rahalla olla
se oma logiikkansa ja ne hoidetaan, mutta köyhistä ja
huono-osaisista, jotka kaatuvat, ei välitetä.
Matti Kauppila /vas:
Rouva puhemies! Esityksen vaikutukset velkajärjestelyasioiden
kustannusten suhteen ovat tässä vähän
epämääräiset. Täällä sanotaan:
"Velkajärjestelyn valtiolle aiheutuvien kustannusten määrä saattaa
jonkin verran lisääntyä - - ." Kun ulosottolain
merkeissä puhuttiin ihan samasta elikkä valtio
vähentää rahaa budjetin kautta, niin
jostakinhan täytyy tulla tilalle rahaa. Onko tässäkin
nyt sitten joku piilovaikutus sille, että tässä kerätäänkin
valtiollekin rahaa, niin että pystytään
tämä työ hoitamaan?
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kankaalle sanoisin sen verran vastauksena,
että kyllä sinne syvään lamaan
itse asiassa oltiin menossa jo edellisen hallituksen aikana. Neuvostoliiton
romahdus tietysti aiheutti sen, että monet alihankkijat,
jotka isommille firmoille tekivät töitä,
joutuivat luopumaan. Mutta se on totta, että tämän
laman myötä kaatui paljon suomalaisia hyviä,
rehellisiäkin yrittäjiä. Verovelkojen
hoidosta tässä on itselläkin kokemuksia,
ja tiedän, millaisia kansainväliset perintätoimistot todella
ovat. Suuret pankit pelastettiin, mutta valtavan suuri yrittäjien
osaaminen ja se henkinen pääoma ennen kaikkea
menetettiin monen osalta ja näistä ihmisistä tuli
työkyvyttömiä. Esimerkiksi valuuttalainat
oli yksi syy tässä. Lapset ja nuoret ovat nyt
sitten kuulleet näitä kauhutarinoita, ja he eivät
lähde enää ottamaan velkoja eivätkä yrittämään,
koska he ovat pelästyneet tätä, miten
vanhemmille on käynyt. Moni mieluummin tekee vaikka tosiaan
harmaan talouden puolella näitä töitä.
Kyllähän on selvä asia, että meidän täytyy
asenteita muuttaa Kalifornian tyyliin, että henkilökohtainen
konkurssi on mahdollinen, muuten ei synny innovaatiota, ei osaamista,
ei riskien ottamista.
Tässä yhteydessä sanon, että toivottavasti myös
tuo ulosottolaki saadaan myös sillä tavalla muutettua
ja painotettua, että siellä puree todellakin se
ulosotto sitä pääomaa eikä vain
niitä kasvavia korkoja, koska koskaan se ihminen ei pääse
irti niistä veloistaan, jos hän maksaa loppuikänsä vain
pelkkiä korkoja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On ollut erittäin miellyttävä osallistua
seuraavan hallituksen ohjelmaa koskevaan neuvotteluun, jossa on
päästy tulokseen, että a) henkilökohtainen
konkurssimahdollisuus tulee, b) 90-luvun alun pankkikriisistä johtuvat
velka-armahdustarpeet hoidetaan asianmukaisella armahduksella.
Ainut kiusallinen yksityiskohta on, että nyt on muodostunut
kaikkien puolueitten hallitus. Vielä pieni viilaus, joka
pudottaa ylimääräiset pois, että parlamentarismi
voisi toimia.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa puhemies! Yleensä en hirveän paljon
peruutuspeiliin katso, mutta tässä on kuitenkin
hyvä katsoa. Ed. Kangas omassa puheenvuorossaan viittasi
tuohon Ahon hallituksen aikaan. Kuten täällä jo
todettiin, lama lähti liikkeelle 80-luvun loppupuolella,
sen osoittavat kaikki mittarit, missä mentiin. Siinä tilanteessa
tehty Holkerin hallituksen, rakennemuutoshallituksen, revalvointi
oli omalta osaltaan vielä pahentamassa sitä tilannetta.
Varmaan Ahon hallituksenkin aikaan tehtiin virheitä, mutta
oltiin hirmuisen vaikeiden asioiden kanssa tekemisissä.
Mielestäni tuolloin olisi pitänyt tähän
maahan pystyä muodostamaan laaja todellisen taloudellisen
yhteisvastuun hallitus, mutta osa lähti heti vaalien jälkeen
suurin piirtein käpykaartiin, ja näin syntyi sitten
hallituspohja.
Kun tänä päivänä pohditaan
sitten näitä velkavankeuskysymyksiä,
niin nämä ovat enemmältikin inhimillisellä tasolla
olevia kovia kysymyksiä kuin valtiontalouden tasolla. Ne
on hoidettu valtion näkökulmasta jo moneen kertaan,
mutta yksityistasolla tämä ongelma vielä on.
Mitä me tästä opimme: on toivottavaa
kyllä, että talouspolitiikassa on tänä päivänä nähtävissä,
minkälainen vakaus meillä on ollut sekä kotitalouksien että julkisen
talouden kannalta. Viime vuoden valtion tilinpäätöstiedot
osoittavat omalta osaltaan sen, että meidän taloutemme
on kehittynyt hyvin. Verotulojakin on noin 200 miljoonaa euroa enemmän,
myyntituloja on tullut lisää, mutta kaiken kaikkiaan
voi sanoa, että viime vuoden tilinpäätös
on plussalla, ja se on hieno asia. Tästä eteenpäin
mentäessä pitää huolehtia tietysti
siitä, että meidän yksityiset ihmisemme,
eivät myöskään ne yrittäjät,
vaikeuksien tullessa joudu sellaisiin vaikeuksiin, että ne
ovat vielä sitten 10 tai 15 vuoden päästä heidän
kannettavinaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa ed. Kangas totesi, että kovia
on perintäotteet suomalaisillakin yhtiöillä.
Niin se varmasti on, kyllä ne yhtä tiukasti pitävät
omistaan kiinni. Mutta siinä on se ero vaan, jotta kun
myytiin tuonne ulos nämä roskapankkivarat, niin
siinä ilmeisesti oli semmoinen sopimus kuitenkin olemassa,
että suomalainen lainsäädäntö jos
muuttuu, niin me olemme korvausvastuussa valtiovaltana, jos siellä perintätoimi
jotenkin rajoittuu. Se sopimus siinä oli kai aika paha
siinä tilanteessa. Jos se olisi ollut kotimaisissa käsissä,
me olisimme voineet itse hallita sen kysymyksen.
Monelle näistä henkilöistä,
jotka nyt killuvat tämänkin lainsäädännön
alla, jota vähän parannellaan, olisi voitu vaikka
antaa silloin velat anteeksi mahdollisesti 5 prosentilla koko tästä summasta,
mikä saatiin sitä hintaa. Nyt sitä ei
kukaan tiedä, mitä se mahtaa olla, koska ulkolaiset
perintäyhtiöt, niin kuin täällä on
todettu, varmaan haudan takaakin käyvät jahtaamaan
perillisiä vielä, jotta saako sieltä jotain
tai onko eläke noussut monta euroa kuussa. Nytkin, vaikka
velkajärjestely on mennyt läpi, niin siinä tulee
sen kahden vuoden sisällä, kun voi tarkastella
sitä taustaa, vielä kymppitonnien laskua eläkeläisille
siitä, jotta et olekaan läpäissyt velkajärjestelyä,
vaan kun maksat tämän, niin sitten pääset
siitä yli.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on ollut lähetekeskustelussa
hallituksen esitys 30/2006 eli hallituksen esitys eduskunnalle
laiksi yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain muuttamisesta. Täällä on etsitty syitä ja
seurauksia, miksi ihmiset ovat joutuneet velkasaneeraukseen, mutta
myös on käsitelty hyvin monessa puheenvuorossa
ansiokkaasti yrittäjyyttä ja yrittäjyyteen
liittyviä asioita.
Kyllähän totuus on se, että meidän
tulee lainsäädännöllä hoitaa
niin, että yrittäjyyttä on helppo tehdä.
Sitä kautta me saamme kitkettyä harmaan talouden
pois, mistä ed. Pulliainen täällä hyvin
usein ansiokkaasti puhuu, ja myös meidän on lainsäädännöllisesti
hyväksyttävä henkilökohtaisen
konkurssin mahdollisuus, koska se auttaa tässä harmaan
talouden asiassa hyvin pitkästi eteenpäin elikkä me
saamme sitä kautta kitkettyä sitä pois.
Kyllähän, rouva puhemies, yksinkertaisesti, ellei
meillä ole yrittäjiä, ei meillä ole
työpaikkoja, ellei meillä ole työpaikkoja,
ei meillä ole palkkatuloja, ja ellei meillä ole
palkkatuloja, ei meillä ole verotuloja, eikä ilman
verotuloja meillä ole hyvinvointiyhteiskuntaa.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Aina silloin tällöin on
tarpeen tietysti katsoa vähän peruutuspeiliin.
En minäkään niin kovin usein sitä tee,
mutta jotta virheistä oppisi, niin se on aina paikallaan.
Viitaten ed. Rossin puheenvuoroon on tietysti myönnettävä se,
että 80-luvun puolenvälin kieppeillä,
kun pääomat vapautettiin aika tavalla hallitsemattomasti,
kun oli aikaisemmin oltu aika tavalla säännöllisessä taloudessa,
siinä vähän ehkä hurahdettiin
niin, (Ed. Pulliainen: Vähänkö? 35 miljardia
tuli päälle!) että mopo karkasi käsistä ja ajauduttiin
melkoisiin ongelmiin, ja sen päälle tulivat sitten
nämä Neuvostoliiton järjestelmästä johtuvat
romahdukset, Neuvostoliiton kaupan ongelmat, ja siinä oli
sellainen tilanne, että sitten oltiin todella suurissa
vaikeuksissa.
Kun puhuin aikaisemmin, että me pelastimme pankkijärjestelmän,
näinhän kävi, mutta nyt on pakko todeta
kyllä se, jotta se jää pöytäkirjoihin, että Osuuspankki
meidän keskuspankeistamme oli ainut, joka hoiti itse omat
ongelmansa ja sotkunsa sisäisen vakuusrahaston kautta.
Siinä ei käytetty veronmaksajien rahaa. Osuuspankki
otti valtion pääomalainaa, jonka se maksoi korkoineen
takaisin. Muitten pankkien osalta mentiin veronmaksajien kukkarolle.
Mutta kyllä meidän pitäisi ymmärtää nyt
tämä tilanne, missä nämä yksityiset
henkilöt ovat, yritykset, entiset yrittäjät.
Meillä on valtava henkinen pääoma käyttämättä,
koska ei anneta mahdollisuutta tämän velkavankeuden
johdosta esimerkiksi käynnistää uutta
yritystoimintaa, pidetään heitä pannassa,
ja se on kyllä tämän kansakunnan kannalta
erittäin vahingollista. Kyllä pitää löytyä keinot,
millä tämä pääoma vapautetaan niin,
että voivat ihmiset saada sen leiman otsastaan pois ja
ovat vapaita ihmisiä myöskin yrittämään.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Eläneenä nuo molemmat kaudet,
80-luvun ja tämän 90-luvun, niin silloin 80-luvulla
todellakin ne rahoitusmarkkinat vapautuivat, jolloin kaikki hurahtivat
ja jokainen kuvitteli olevansa miljonääri. No,
sitten kun 90-luvulla taas istuin itse talousvaliokunnassa, jossa
näitä asioita käsiteltiin ja pankit tavallaan
kaatuivat niskaan, niin oikeastaan se oli säästöpankkijärjestelmä,
joka oli loppujen lopuksi se kaikkein vakavin ongelma, ja siltä pohjalta
alettiin rakentaa talousvaliokunnassa tätä tulevaisuutta.
Se aika oli todella kovaa, ja siinä mielessä oli
pakko tehdä niitä päätöksiä, mitkä silloin
tehtiin vastuullisestikin, mutta ymmärrän, että varmasti
tehtiin myös sellaisia päätöksiä,
jotka tarvitsee jälkikäteen korjata, koska tilanteet
ovat täysin muuttuneet.
Mutta samalla sanoisin, että tuon yrittäjyyskasvatuksen
täytyisi alkaa jo peruskoulun puolelta. Nythän
esimerkiksi sivistysvaliokunta on ottanut sen yhdeksi painopistealueekseen,
että jo pienestä ja nuoresta lähtien
se vastuu myöskin näille nuorille kasvatetaan.
Ja kun ajatellaan, kuinka paljon nuoret ihmisetkin ovat jo velkaantuneet, kun
se rahan käyttö ei ole heillä tiedossa
ja nämä kännykät ja kaikki (Puhemies
koputtaa) ovat tulleet, niin tämän kasvatuksen
tarvitsee alkaa jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Nyt siihen
on saatu pontta, se oli pitkän aikaa sellainen hämärä alue
myöskin koulutuksessa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tämä hallituksen
esitys puhuu nimenomaan saneerauksessa olevan henkilön
lisätuloista ja siitä, millä tavoin tämä nyt
hoidetaan, siltä osin todella tämä on
myönteinen. Mutta kun täällä on
viitattu siihen, millä tavoin perintäyhtiöt
lähtivät perimään, niin kyllä täytyy
sanoa, että niissä tapauksissa, joita itselleni
tuli, jokaisessa oli aina tämä ulkomainen yhtiö,
jonne silloinen ministeri, nykyinen kansanedustaja Siimes myi ne,
ja olisi mielenkiintoista nähdä, mitkä olivat ne
ehdot. Se sopimushan ei ole julkinen. Minä en ainakaan
sen sisällöstä tiedä, mutta
jos toverit vasemmalla tuntevat sen, niin olisi mielenkiintoista
kuulla myös allekirjoittaneen, mitä sinne sisältyy
todellisuudessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Laitiselle vaan, että säästöpankkileiri
kokonaisuudessaanhan tässä kaatui, (Ed. Dromberg: Niin
kaatui!) mutta sen sijaan pääomalainat nyt liikepankkien
osalta liikepankit joutuivat maksamaan päästäkseen
maksamaan osinkoja, koska se osinkojen maksu oli tästä kiinni.
Mutta sen sijaan tämä kansallispankkileirihän
yritti puhaltaa valtiolta 300 miljoonaa markkaa siinä kikkailulla,
mutta sen Arsenalin tarkastusvaliokunta paljasti ja ne rahat saatiin
valtiolle. Elikkä olemme hankkineet edustaja Kantalaisen
kanssa valtiolle aika ison tukun puhdasta rahaa aikoinansa, elikkä tämä on
sitä historiaa, joka on siis ihan hyvä muistaa,
minkälainen se todellisuudessa oli.
Matti Kauppila /vas:
Rouva puhemies! Siimeksen tekstiä en tunne, mutta tällä hetkellä hän ei
osallistu meidän ryhmätoimintaamme, tiedoksi sinne
ed. Vistbackalle.
Tässä nyt puhutaan tästä laista
aika ylevillä periaatteilla, elikkä tällä ikään
kuin korjattaisiin nyt menneisyyden rötökset velkojia
ja velallisia vastaan, elikkä saa sen kuvan, ikään
kuin tällä lakiesityksellä nyt jotakin
parannetaan. Kehotan lukemaan tämän tekstin: täällä joka
toisessa kappaleessa sanotaan, että merkitykset ovat vähäisiä.
Elikkä ei tällä estetä edes
tulevaisuuden vastaavia tilanteita. Nyt ovat korot nousussa, asuntomarkkinat
lähes samassa tilanteessa ja on monta muuta negatiivista
merkkiä, mikä mahdollistaa kyllä taas
uudet konkurssit ja velkajärjestelyt.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Mieltä lämmitti ed. Laitisen
kommentointi. Vaikka se ei koske itse tätä lakia,
se koskee sitä tulevaa lakiesitystä, joka toivottavasti
hallitukselta tulee. Velkavankeudesta vapautumiseen paras lääke
on henkilökohtainen konkurssi. Se on tehokkain tapa elvyttää yritystoimintaa
ja luoda sitä kannustavaa ilmapiiriä. Siitä on
kokemusta monissa maissa jo, se ei ole siis mikään
uusi asia. Se on osoittautunut kahdessa eurooppalaisessa valtiossa
jo varsin tehokkaaksi. Edellinen oikeusministerihän on
suhtautunut siihen kovin kylmäkiskoisesti, toivottavasti
nykyinen oikeusministeri suhtautuu siihen paljon positiivisemmin,
kuten hänen ryhmätoverinsa suhtautuvat.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Sellainen yleinen piirre tässä salissa
on se, että kun jostain hyvinkin tärkeästä asiasta
puhutaan, niin puhutaan menneistä kahdestakymmenestä vuodesta
enemmän kuin siitä tulevaisuudesta, mihin asianomainen
lainmuutos tai laki tähtää. Niin on käynyt
tämänkin asian osalta.
Kaikki tässä salissa olevat ovat varmaan tavalla
tai toisella olleet sellaisessa tilanteessa, että ovat
kohdanneet ylivelkaantuneita ihmisiä, ja 90-luvun alusta
on henkilöitä, joilta on mennyt koko elämä pilalle,
koko omaisuus, ja he ovat edelleen tänäkin päivänä suurissa
ongelmissa. Pitäisi painottaa nyt sitä, mitä tehdään
valiokuntakäsittelyssä ja mihin suuntaan ohjaillaan
tästä eteenpäin. Minä henkilökohtaisesti
kannatan kovasti niitä ajatuksia, että tavalla
tai toisella tulisi sieltä ehdotus, tai seuraavassa hallituksessa,
hallitusohjelmassa, nimenomaan henkilökohtaisesta konkurssista,
jolla sitten se kokonaisuus paremmin pystyttäisiin ratkaisemaan.
Keskustelu päättyy.