5) Hallituksen esitys laeiksi ulkomaalaislain ja ulkomaalaisrekisteristä annetun
lain 8 §:n muuttamisesta
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Näiden kahden ulkomaalaislakiin liittyvän
EU:n direktiivin pohjalta tehtävien muutosesitysten taustaksi
laajemmin ihmiskauppaan liittyvää pohdintaa.
Kyseessä on todella vakava ja kasvanut maailmanlaajuinen
ongelma, ja Suomi pitää tärkeänä, että EU:n
ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman täytäntöönpanossa
pysytään sovitussa aikataulussa. Ihmiskaupan vastainen
toiminta ja toimintasuunnitelman tehokas toimeenpano on yksi Suomen
tulevan puheenjohtajuuskauden kärkiasioista. Olemme sen
myös nostaneet Itämeren järjestäytyneen
rikollisuuden vastaisen Baltic Sea Task Forcen työssä keskeiseksi.
Viime syksynä linjasimme naisten ja lasten ihmiskaupan
vastaisen työn yhdeksi maaliasiaksi. Asiaa käsitellään
myös toukokuun alussa Kolilla Itämeren alueen
poliisiministereiden, muun muassa Venäjän, edustuksen
myötä. Suomi tulee järjestämään
myös toimintasuunnitelman mukaisesti lapsiuhrien tunnistamista
koskevan seminaarin tulevana syksynä, mikä on
tärkeätä.
EU:n ihmiskaupan vastaisen toiminnan tulee ollakin määrätietoista
ja konkreettista. Suomi painottaa suunnitelman toimeenpanossa kolmea läpileikkaavaa
periaatetta: operatiivisen toiminnan kehittämistä,
ihmisoikeus- ja uhrikeskeistä näkökulmaa,
ihmiskaupan vastaisen toiminnan jatkuvuuden turvaamista. Näissä esitettävissä direktiivipohjaisissa
ulkomaalaislain muutoksissa pannaan ensinnäkin täytäntöön
pakolaisen määritelmädirektiivin ja turvapaikanhakijoiden
vastaanottoa koskevan direktiivin säännökset,
joissa jäsenvaltioiden edellytetään pyrkivän
suojellakseen ilman huoltajaa olevan alaikäisen etua jäljittämään
hänen perheenjäsenensä mahdollisimman
nopeasti. Toisaalta toisessa muutosesityksessä lähdetään
ihmiskaupan uhreille myönnettävästä oleskeluluvasta
ihmiskaupan uhrin suojelun ja auttamisen näkökulmasta,
että hän voi toipua järkyttävistä kokemuksistaan,
ja toisaalta myöskin, että voidaan päästä pureutumaan myöskin
taustalla olevaan rikolliseen toimintaan.
Arvoisa puhemies! Tiedonsaantioikeutta koskevalla säännöksellä pyritään
kehittämään vastaanottokeskusten ja lupaviranomaisten
välistä yhteistyötä. Säännöksen
avulla edistetään lapsen edun toteutumista mahdollistamalla
hänen tilanteeseensa nykyistä kokonaisvaltaisempi
viranomaiskäsittely ja se, että päätöksenteko
perustuu myös kaikkiin tiedossa oleviin tosiasioihin. Tiedonsaantioikeutta
koskevalla säännöksellä perustettaisiin
Ulkomaalaisvirastolle, poliisille ja Rajavartiolaitokselle oikeus
saada nimenomaisen pyynnön perusteella vastaanottokeskukselta tiettyjä ilman
huoltajaa olevaa alaikäistä turvapaikanhakijaa
koskevia tietoja. Näitä tietoja olisivat alaikäisen
syntymäaika, perheenjäsenet ja näiden
olinpaikka sekä muut näihin verrattavissa olevat
alaikäisen tai hänen perheenjäsentensä henkilökohtaisia
olosuhteita koskevat tiedot. Tietojen tulee olla välttämättömiä selvitettäessä alaikäisen
henkilöllisyyttä, matkareittiä tai maahantulo-
tai oleskeluluvan myöntämisen edellytyksiä.
Tällä pannaan siis täytäntöön
EU-direktiivin säännöksiä, mutta
kyseessä on nimenomaan myös kansallisen toimintakyvyn
vahvistaminen tältä osin koskien nimenomaan ilman
huoltajaa tulevien alaikäisten turvapaikanhakijoiden aseman
parantamista. Ilman huoltajaa Suomeen tulleiden turvapaikanhakijoiden
määrät ovat kasvaneet viime vuosina.
Viime vuonna heitä saapui Suomeen 220. Pidän erittäin
tärkeänä, että Suomessa pyritään
parantamaan alaikäisten asemaa ja lapsen edun toteutumista,
ja tämä tavoite saavutetaan parhaiten viranomaisten
välisellä yhteistyöllä.
Ihmiskaupan uhreille myönnettävä oleskelulupa
tähtää siihen, että EU-direktiivin
voimaan saattamisella eli tämän niin sanotun uhridirektiivin
kautta yhteistyötä toimivaltaisten viranomaisten
kanssa tekeville kolmansien maiden kansalaisille, jotka ovat ihmiskaupan
uhreja tai jotka ovat joutuneet laittomassa maahantulossa avustamisen
kohteeksi, myönnetään oleskelulupa. Kyseessä on
myös osa ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman toimeenpanoa,
ja tällä tehostetaan ihmiskaupan vastaista työtä,
torjuntaa, rikollisten kiinni saamista ja uhrien suojelua. Tässä luodaan uusi
oleskelulupatyyppi ihmiskaupan uhreille, määräaikainen
oleskelulupa, ja uhrilta ei edellytetä turvattua toimeentuloa
kuten useimmilta oleskeluluvan saajilta. Lupa voidaan myöntää,
vaikka luvan saajalla ei olisi voimassa olevaa matkustusasiakirjaa.
Tilapäisen luvan saaminen edellyttää sitä,
että oleskelu on perusteltua ihmiskaupparikoksen esitutkinnan
tai tuomioistuinkäsittelyn vuoksi, että asianomainen
tekee myös yhteistyötä viranomaisten
kanssa syyllisten kiinni saamiseksi ja että asianomaisella
ei ole enää siteitä ihmiskaupasta epäiltyihin.
Uhrille voidaan ennen luvan myöntämistä antaa
myös harkinta-aika.
Ihmiskaupan uhreille tulee tarjota suojelua, neuvontaa ja tukea,
jotta he voisivat toipua kokemuksistaan. Tukitoimenpiteistä ei
säädetä ulkomaalaislaissa, vaan eri hallinnonalojen
on tehtävä tarvittavat järjestelyt riittävän
tuen ja suojelun takaamiseksi. Tältä osin ihmiskaupan
uhrien suojeluun ja sijoittamiseen liittyviä kysymyksiä valmistellaan
työministeriön työryhmässä.
Me pidämme erittäin välttämättömänä sisäasiainministeriössä,
että ihmiskaupan uhrien suojelu kaikissa tilanteissa on
varmistettava ottaen huomioon tämä raaka taustalla
oleva rikollisuus.
Yleensä EU:ssa on nyt myönteistä kehitystä konkretian
suuntaan. Muun muassa tämän viikon oikeus- ja
sisäasiainministereiden kokouksessa sisäministerit
käyvät läpi suosituksia ihmiskaupan ja
lapsikaupan vastaisiksi toimenpiteiksi, ja niitten keskeinen periaate
muun muassa näissäkin tapauksissa on se, että lapsen
etu tulee huomioida prosessin jokaisessa vaiheessa ja toimenpiteiden
tulee perustua suojeluun sekä ihmisoikeuksien kunnioittamiseen,
jotka on mainittu muun muassa YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksessa.
Lapsi tulee rekisteröidä ja dokumentoida heti,
kun hän tulee viranomaisten tietoon. Lasta tulee auttaa
ja suojella, vaikka hän ei olekaan todistajan asemassa
tai ei suostu yhteistyöhön viranomaisten kanssa.
Kansallisten lastensuojelujärjestelmien tulee myös
toimia paremmin, jotta ne voivat suojella lasta joutumasta seksuaalisen
hyväksikäytön, kaupan tai turvattoman maahanmuuton
kohteeksi. Tiivis yhteistyö kaikkien asianomaisten viranomaisten
kesken on tässä suhteessa erittäin olennaista.
Myöskin tunnistamisen osalta on erittäin tärkeä se
periaate, jota käsittelemme, että heti, kun lapsi
on tunnistettu uhriksi, hänelle tulee nimetä vartija,
joka on lapsen kanssa prosessin joka vaiheessa. Lapsiuhrin henkilöllisyyden
selvittäminen on välttämätöntä,
jotta nimenomaan voidaan antaa myöskin sitä suojaa,
jota tässä kyseisessä tilanteessa niin
kansallisesti kuin kansainvälisesti tarvitaan. Myöskin
iän arviointi on ministerineuvostossa esillä,
että se tulee tehdä ainoastaan, jos iästä on
epäselvyyttä ja jos henkilöllisyyspapereita
ei ole olemassa. Tällä hetkellä Suomen osalta
meillä oli 220 alaikäisestä turvapaikanhakijasta
viime vuonna 35 sellaisia, jotka olivat muissa EU-maissa hakeneet
turvapaikkaa täysi-ikäisinä, eli tässä suhteessa
kysymys on tullut esille. Eräissä maissa tehdään
iän määritykseen liittyvät toimenpiteet.
Lainvalvontaviranomaisten ja tuomioistuinlaitoksen tulee tunnistaa
yhteistyön tarve asiantuntijoiden kanssa mukaan lukien
sosiaaliviranomaiset. Tämä on tärkeä periaate,
jota nyt myöskin oikeus- ja sisäasiainministerineuvostossa
erityisesti korostetaan. Myös tutkinnassa lapsikauppa-asiat
tulee priorisoida. Jokaisen tutkijan ja toimijan tulee
tehdä riskiarvioita lapsen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
Asia, joka myöskin on tässä yhteydessä syytä noteerata,
on, missä määrin eri viranomaisten yhteistyö on
välttämätöntä myöskin,
etteivät ihmissalakuljetusorganisaatiot pysty hyödyntämään turvapaikkaprosessia.
Turvapaikkaprosessihan laillistaa henkilön maassaoleskelun,
vaikka henkilö olisikin saapunut maahan ilman maahantuloedellytyksiä,
esimerkiksi käyttäen väärennettyjä matkustusasiakirjoja.
Samoin turvapaikkaprosessi antaa henkilölle vapaan liikkuvuuden
valtion ja nykyisin käytännössä esimerkiksi
koko Schengenin alueella. Tällöin esimerkiksi
ihmissalakuljetusorganisaatioon kuuluvilla rikollisilla voi olla
mahdollisuus vapaasti järjestää henkilöt eteenpäin
Schengenin alueella. Tämä on syy, miksi alaikäisten
lasten osalta jokaisen viranomaisen on kyettävä tunnistamaan
tosiasiat ja nöyryyttä tuntien kyettävä myöskin
vakavaan yhteistyöhön näiden asioiden
selvittämiseksi.
Tältä osin omalta osaltamme selvitämme
parhaamme mukaan muun muassa alaikäisten kiinalaisten katoamisiin
liittyviä kysymyksiä. Tältä osin
viittaan muun muassa Dagens Nyheterin varsin laajaan artikkeliin
18.4., jossa todetaan, että nimenomaan turvapaikkajärjestelmään
liittyen ja organisoidusti sitä hyväksi käyttäen
on kyseessä ilmeisesti ihmiskauppa, ihmissalakuljetus lasten
osalta, "Ryggsäckar enda spåret efter barnen" -otsakkeella.
Eva Biaudet /r:
Arvoisa puhemies, ärade talman! Suomessahan turvapaikkatilanne
on siinä mielessä aika hallittu, että meillä turvapaikanhakijoiden
määrät ovat vähentyneet vuosi
vuodelta noin ainakin keskimäärin ja itse asiassa
pysyneet aika tasaisina, samoin kuin koko Euroopassa. Ongelma, yksin
tulleiden lasten oikeus perheeseensä, on tietenkin erittäin
tärkeä, ja yhdyn tietenkin ministeri Rajamäkeen
ja hallitukseen siinä, että tämän
asian ratkaiseminen on erittäin keskeistä niin,
että löydetään lasten perheet
ja että pyritään tekemään
töitä niin, että näitä lapsia ei
lähetetä ympäri maailmaa. Kuitenkin tähän asti
perheen yhdistämisen ongelma tai ihmisoikeusongelma on
ainakin oikeusasiamiehen huomautuksissa liittynyt Ulkomaalaisviraston
hitauteen käsitellä perheenyhdistämisasioita.
Onkin monta kertaa mietitty sitä, onko suoranaisesti haluttu
pitää prosessit hitaina niin, että lapset
täyttävät 18 vuotta, jolloin tämä oikeus
perheen yhdistämiseen loppuu. Kysymyksessä ehkä on
ollut nimenomaan tällainen haluttomuus löytää lapselle
vanhemmat ja perhe, jotta lasta ei tarvitsisi suojella.
Näitä lapsia, jotka häipyvät
ja jotka ovat olleet ihmiskaupan uhreja, onneksi Suomessa ei vielä ole
ollut niin paljon — onneksi. (Ed. Vistbacka: Yksikin on
liikaa!) Siitä huolimatta asia on tietenkin erittäin
vakava. Jos vertaa Ruotsin ja Suomen tilannetta, niin voi sanoa,
että Ruotsissahan on tehty tämä uudistus,
jossa on tämä tietosuoja, myöskin sosiaalityöntekijöiden
ja vastaanottokotien tietosuoja, murrettu, mutta silti tapauksia
on satoja Ruotsissa. Se ei ole millään tavalla
ratkaissut tätä lapsikauppaongelmaa valitettavasti.
Monet sanovat, että se jopa pahentaa sitä.
Haluaisin puuttua nimenomaan keskusteluun siitä, että tässä esitetään,
että tehdään ja yritetään toteuttaa
lapsen paras ja lapsen etu. On ehkä hyvä tunnustaa,
että kun pohditaan ihmisoikeuksia ja lapsen etua ja lapsen
edun toteutumista, niin tulkinnan pitää tapahtua
yksilökohtaisesti, jokaisen lapsen kohdalla erikseen. Ei
riitä, että yritetään kollektiivisesti
torjua jotain tiettyä trendiä, mitä tapahtuu,
tai se ei myöskään voi olla lapsen etu, että hänen
etuaan rikkomalla yritetään ennalta ehkäistä muiden
lasten tulo Suomeen. Tämän esityksen ongelma on
juuri tässä. Tässä ajatellaan
enemmän kansallista ja tällaista yleistä kehitystä kuin
ehkä sitä, että ratkaistaan jokaisen
lapsen kohdalla hänen etunsa.
Perhekodeissa tällainen salassapitovelvollisuus liittyy
sosiaalityöntekijöihin, ja nimenomaan, kun lapset
ovat perhekodissa, jonne nämä lapset yleensä laitetaan,
ehkä keskeisin asia, jotta heitä voisi auttaa,
on luottamuksellisen aikuissuhteen rakentaminen. On erittäin
tärkeätä, että lapsi voi lähtökohtaisesti
olettaa, että tämä suhde on luottamuksellinen,
että hän voi kertoa vaikeista asioista. Tämä aivan
korostuu silloin, jos lapsi on lapsikaupan uhri ja ihmiskaupan uhri.
Silloinhan lapsella ei ole ketään muuta kuin se
aikuinen, joka hoitaa hänen ihmiskauppaansa ja joka käyttää häntä hyväksi.
Se on se suhde, joka hänellä on. Silloin perhekodin
haaste on nimenomaan jollain tavalla löytää se
suhde, jolla lasta voisi oikeasti auttaa ja tietää,
mitä hänelle tapahtuu. Lapsen täytyy
myöskin osata odottaa, että nämä aikuiset
tässä perhekodissa tekevät ratkaisuja
hänen yksilökohtaisen etunsa turvaamiseksi eikä niin,
että ajatellaan ehkä jotain kansallista trendiä.
Lapsen suojeleminen ja lapsen edun toteutuminenhan tarkoittaa
tällaisessa tilanteessa ehkä ennen kaikkea sitä,
että lapsi saa ruokaa ja saa asuinpaikan, hän
saa opetusta, hänellä on jopa vapaa-aikaakin,
mutta kaikkein tärkein on luoda tämä aikuiskontakti,
jossa hän voi tuntea oikeasti, että hän
on suojeluksen ja suojan alaisena. Käytännössähän
tämä on päivittäinen taistelu, lapsen
ja henkilökunnan urakka löytää ja
yrittää ymmärtää toisiaan.
Monta kertaa heillä ei ole edes yhteistä kieltä,
täytyy toimia tulkin kautta. Lapsilla on myöskin
eri käsitys todellisuudesta kuin ehkä aikuisilla
on. Lapsilla on pelkoja, joita ei voi ehkä välttämättä ymmärtää,
jotka voivat liittyä heidän tilanteisiinsa ja
monesti varmaan liittyvätkin.
On osoittautunut, eri raportit kertovat, että hyvin
paljon tapahtuu koko ajan väärinkäsityksiä sosiaaliviranomaisten
kanssa, perhekodissa ja lasten kanssa, että jatkuvasti
pitää oppia uudestaan. Ei voi ajatella aina, että asia
on näin, koska on niin vaikea ymmärtää toisiaan.
On myöskin kulttuurillisesti hyvin erilaisia tapoja käsitellä asioita
ja kertoa asioista. Tämä luottamushan vie todella
pitkän aikaa rakentaa, mutta voi hetkessä romuttaa
koko sen työn, mitä siinä on rakennettu.
Koska näillä lapsilla on yleensä hyvin
vaikea elämäntilanne, he ovat hyvin yksinäisiä,
niin tämä luottamus on se perusta, jolla yksilöllisesti lapselle
voi antaa sitä tukea silloin, kun hänen mielenterveytensä järkkyy
tai lapsen elämänhalu hiipuu tai kun ongelmat
ovat kasvaneet hallitsemattomiksi hänen ympärillään.
Silloin ratkaisut löytyvät vain tästä keskustelusta,
dialogista tämän sosiaalityöntekijän
kanssa.
On mielestäni tärkeää tunnustaa,
että on olemassa ihan oikea konflikti, kun pyritään
ratkaisemaan tätä tilannetta, millä tavalla
näistä lapsista saadaan noin yleisellä tasolla
tietoa, poliisi saa tietoa ja viranomaiset, kun se, että suojellaan
yksilöllisesti lasta, mielestäni tässä hallituksen
esityksessä ei toteudu. Hallituksen esitys on myöskin
toteutettu tavalla, joka ei mielestäni ole yhteisymmärryksessä direktiivin
kanssa, koska siellä nimenomaan puhutaan ihmisoikeuksista
ja lapsen edun suojelemisesta.
Perhekotien näkökulmasta tämä voi
johtaa siihen, että osa lapsista ei uskalla ottaa yhteyttä vanhempiinsa,
koska heitä on näin ohjeistettu ja jopa vanhemmat
ovat näin sanoneet tai sitten salakuljettaja on näin
heitä ohjeistanut. Tämä tarkoittaa sitä,
että lapsen oikea mahdollisuus ottaa yhteyttä ja
olla yhteydessä vanhempiinsa vaarantuu todellisuudessa,
koska hänellä ei ole tätä ohjetta
tai toisenlaista ohjetta sitten tältä luottamukselliselta
henkilöltä siellä perhekodissa. Tällaisia
kokemuksia löytyy todellisuudessa Ruotsista useita, jolloin
ei millään tavalla voi sanoa, että lapsen
etu toteutuisi.
On eri asia puhua ihmisoikeuksista ja lapsen edusta kuin sitten
pohtia ihan oikeasti, millä tavalla se voi toteutua. Mielestäni
tämä esitys ei rehellisesti aja sitä asiaa,
mitä se väittää ajavansa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy ensinnäkin todeta
osanottoni ed. Rajamäelle hänen ministerinä vastaanottamastaan
tehtävästä: onpahan joutunut hankalat
asiat hoitamaan yhteiskunnassa, jotka tämä maapalloistuminen
tuo tullessaan.
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että hallituksen
esitystä 32 saa myöskin tässä jo
käsitellä, aivan oikein. Siis mikä koskee
hallituksen esitystä 32 elikkä tätä oleskelulupaa
koskevaa säännöstä, joka voidaan
myöntää henkilölle, jonka voidaan
perustellusti epäillä joutuneen ihmiskaupan uhriksi
ja joka on valmis tekemään yhteistyötä viranomaisen
kanssa rikoksen selvittämiseksi, sen suhteen ei tietenkään
voi olla sinänsä mitään huomautettavaa,
ei liioin sitä harkinta-aikakohtaa vastaan tässä HE
32:ssa, samoin kuin sitä, että merkitään
ulkomaalaisrekisteriin tiedot ihmiskaupan uhreista, joille on annettu
harkinta-aika. Tietoja rekisteristä saataisiin luovuttaa
ihmiskaupan uhrien vastaanottojärjestelmille. Tämäkin
on mielestäni ihan asiallinen asia. Sitten kun on myöskin
tukitoimenpideasia tavallaan ratkaistu, senkään
suhteen ei ole huomauttamista.
Mutta sen sijaan tullaan siihen asiaan, johon ed. Biaudet äskeisessä puheenvuorossaan
kiinnitti huomiota, nimittäin nythän hallitus
esittää ulkomaalaislakiin lisättäväksi
Ulkomaalaisviraston, poliisin ja Rajavartiolaitoksen oikeutta saada
pyynnöstä ilman huoltajaa olevaa alaikäistä turvapaikanhakijaa
ja hänen perheenjäsentään koskevia
tietoja vastaanottokeskukselta. Lisäksi esitetään
säännöstä ilman huoltajaa olevan
alaikäisen turvapaikanhakijan vanhemman tai muun hänen
tosiasiallisesta huollostaan vastanneen henkilön jäljittämisestä.
Tämä asia jos joku on aiheuttanut yhteydenottoja
ja kiinnostusta alan järjestöjen toimesta. Jos
olen nyt oikein viestin ymmärtänyt, niin Suomen
Punainen Risti on ilmoittanut harkitsevansa omaisten jäljittämistä koskevan
toimintansa jatkamista uudelleen, jos esitys tulee voimaan, ja perustelee
sitä sillä, että vastaanottokeskusten
henkilöille tulisi velvollisuus kertoa viranomaisille pyynnöstä alaikäiseltä turvapaikanhakijalta
saamiaan luottamuksellisia tietoja, jolloin tämä murtaisi
henkilökunnan ja alaikäisten turvapaikanhakijoiden
luottamuksellisen suhteen.
Arvoisa puhemies! Kun ajattelen millä tavalla tahansa
asiaa inhimillisen kokemuksen perusteella, niin tämä järjestöjen
kannanotto ja lähestymistapa vaikuttaa ainoalta oikealta.
Siis se on erittäin vakava havainto, se pitää ottaa
vakavasti. Joudun nyt arvoisalta ministeriltä kysymään: Kun
laaditte tätä hallituksen esitystä sisäasiainministeriössä,
niin harkittiinko tätä puolta asiasta ja kuultiinko
järjestöjä ja Suomen Punaista Ristiä ja
harkittiinko joitakin muita tapoja hoitaa tätä asiaa,
sillä tässä tuntuu siltä kuin
asia menisi aivan väärään suuntaan?
Samalla kun pyritään varmasti vilpittömästi
hyvään, niin kuin arvoisa ministeri esittelypuheenvuorossaan
totesi, sitten toisaalta saa sen vaikutelman, että nyt
ollaan astumassa sellaiseen käytäntöön,
joka ei ole inhimillisesti ja humanitäärisesti
perusteltua.
Ed. Unto Valpas merkitään
läsnä olevaksi.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on tullut jo monia
arvokkaita näkökulmia ed. Biaudetin ja ed. Pulliaisen
puheenvuoroissa. Lähtökohta asiassa on varmasti
se, että se vastaanottokeskus tai perhekoti, jossa nämä lapset asuvat,
on sillä hetkellä se koti, jossa he asuvat, ja tätä lakia
arvioitaessa on nimenomaan pystyttävä harkitsemaan
se, mitä lapsen tilanteelle tarkoittaa se, että asiallisesti
ottaen kodissaan hän on sellaisessa asemassa, että häntä koskevia
tietoja voidaan luovuttaa viranomaisille. Mitä se tarkoittaa
sille, syntyykö lapselle luottamukselliset suhteet niihin
ihmisiin, jotka tosiasiallisesti hänestä näissä paikoissa
huolehtivat?
Olisin kysynyt ministeri Rajamäeltä: Mitkä ovat
olleet ne käytännön yksittäistapaukset
tai tilanteet, joissa on havaittu, että olisi tällainen
epäkohta, että nimenomaan lapsesta huolta pitävät viranomaiset
eivät toimi yhteistyössä poliisin tai Rajavartiolaitoksen
kanssa, ja millä perusteella ministeriössä on
päädytty siihen, että on nimenomaan niinpäin,
että näiden lapsesta huolta pitävien
viranomaisten tulee pyynnöstä luovuttaa näitä tietoja?
Kuinka paljon kysymyksessä ovat olleet jotkut käytännön
ongelmat, ja minkälaisia ristiriitoja tässä itse
asiassa on ollut? Esityksessä myös lähdetään
aika paljon siitä olettamasta, joka varmaan monissa tapauksissa
pitääkin paikkansa, että lapsella on
oikeus vanhempiinsa, mutta onko esityksessä harkittu ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Sinnemäki, jos te haluatte jatkaa, niin pyydän
siirtymään puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Tämän lauseen loppuun vaan:
onko esityksessä harkittu tarpeeksi myös niitä tapauksia,
joissa vanhempien löytäminen välttämättä ei
ole lapsen ensisijainen etu?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana, ehkä paikalta
puhuttuna ei puhemies olisi sietänyt, olisin ylittänyt
ajan.
Mutta ensiksi, kun en ole lainsäädäntöekspertti,
niin jäin hieman pohtimaan vaan sitä, että kun kumpikin
hallituksen esitys pohjautuu direktiivimääräyksiin
ja nimenomaan muutoksiin ulkomaalaislain ja ulkomaalaisrekisterin
osalta ja nämä ovat peräkkäisiä hallituksen
esityksiä, onko joku periaatteellinen syy, että niitä ei
voitu tuoda yhtenä hallituksen esityksenä.
Mutta, arvoisa puhemies, täällä on
mielenkiintoisia puheenvuoroja tullut, ja voi olla arvostuskysymys,
miten asiaa lähestyy. Itse kun kuuntelin edustajien Biaudet’n,
Pulliaisen ja Sinnemäenkin puheenvuoroja, mieleeni tuli
myöskin osittain se, että niitten yhteydenottojen
perusteella, joissa meillä kotimaassa lapsia on sijoitettu
taikka otettu huostaan ja joissa on annettu sellaisia määräyksiä,
että moneen vuoteen vanhemmat eivät saa edes lapsiaan
tavata, niin tämä ongelmahan on osittain määrätyllä tavoin
kotimaassakin sillä tavoin, että itse en aina
ymmärrä, mikä on lapsen etu niissä tilanteissa.
Sen sijaan ymmärrän kyllä sen, että tarpeen
on tällainen asioitten esille tuominen, niin kuin tässä lakipykälässä on
todettu, tämä tiedonsaantioikeus 105 a §:ssä ja
myöskin se, millä tavoin sitten tämä jäljittäminen
tapahtuisi 105 b §:n perusteella. Itse jäin vaan
pohtimaan sitä, että kun ministeri totesi, että meille
on tullut ilman huoltajaa viime vuonna 220 lasta, alaikäistä,
ja heistä on todettu, että 35 on ollut turvapaikanhakijana
aikuisena jossakin muussa EU-maassa, niin silloin syntyy kyllä ainakin
minulle jonkinlainen epävarmuuden tila, että ei
nyt EU:ssakaan sitten, EU:n sisällä, kovinkaan
tarkasti näitä asioita kaikesta huolimatta selvitetä.
Vaikka meillä on tunnistamisoikeuksia, on Dublinin sopimuksia
ja muita vastaavia, niin jossakin on suuria aukkoja.
Kun julkisuudessa on ollut hyvin paljon puheita ja kirjoituksia
myös siitä, millä tavoin näitä lapsia
katoaa, ja kun on tuotu esiin jopa sellaisia väitteitä — nimenomaan
väitteitä, arvoisa puhemies, haluan sanoa — että osa
olisi kaupattu elinsiirtojärjestelmään,
mikä minun mielestäni on kyllä aika kammoksuttavaa,
niin jäin pohtimaan, onko tässä kuitenkin
periaatteellinen tarkoitus hallituksella ollut se, että pystytään
nämä kaikki selvittämään.
En halua ottaa sen enempää kantaa enkä ole
asianomaisen valiokunnan jäsen. Minä toivon, että valiokunnassa
selvitettäisiin näitä määrättyjä ristiriitatilanteita.
Arvoisa puhemies! Sitten tästä hallituksen
esityksestä 32. Minun mielestäni yksi asia, jota
jäin vaan pohtimaan 52 a §:ssä, on nimenomaan
se, että tiedämme ja meillä on ollut
aika paljon puhetta tässä salissakin myöskin
ihmiskaupasta, törkeästä ihmiskaupasta,
tämän kuuluisan seksinostolain yhteydessä,
ja tässähän nyt korostuu nimenomaan se,
että ihmiskauppa on rangaistavaa jo tällä hetkellä.
Tämä on minun mielestäni mielenkiintoinen
pykälä, 52 a, joka minun mielestäni ainakin,
kun sen lukee, tuo mahdollisuuden sille, että nyt on parempia
mahdollisuuksia selvittää näitä niin
sanottuja ihmiskauppiaita, ja tavallaan yritetään
kannustaa myöskin näitä ihmiskaupan uhreja
siihen, että näitä tekijöitä saataisiin
kiinni. Kun en ehtinyt ihan tarkasti lukemaan, niin jäi
vaan mieleeni se, että tällaisen ihmiskaupan uhrin
osalta, vaikka täällä puhutaan myöskin
jatkuvan oleskeluluvan myöntämisestä ja
sitten harkinta-ajan päättämisestä,
kuitenkin toivon, että tähän otetaan
sitten tarkemmin, mikäli sitä täällä nyt
ei perusteluissa ole, tämä suojelu, koska minun
mielestäni ihmiskauppa on todella sen verran raakaa kauppaa,
että siellä ihmishengellä ei ole suurtakaan
merkitystä, mutta jos henkilö lähtee
tekemään yhteistyötä viranomaisten
kanssa, tavallaan hänellä olisi erilaisia mahdollisuuksia
sitten myös jatkoelämässään, vähän
samalla tavalla kuin meillä on keskusteltu todistajan suojasta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella tässä on kaksi ulkomaalaislain
ja ulkomaalaisrekisteristä annetun lain uudistusta irrotettu kahteen
hallituksen esitykseen.
Ensiksi tästä hallituksen esityksestä 31.
Tässä kohdin olisi tietysti mielenkiintoista kysyä arvoisalta
ministeriltä, joka hienosti on paikalla myös silloin,
kun täysistunto käsittelee asiaa lähetekeskustelussa,
sitä asiaa, kun lisäys koskee ilman huoltajaa
olevaa alaikäistä turvapaikanhakijaa. Muun muassa
viime sunnuntaisessa maan laajimmin leviävässä lehdessä oli
teidän laaja haastattelunne, kirjoitus teistä.
Sen yhteydessä tuli tämä niin sanottu
ankkurilapset-termi esille. Onko se näkökulma,
että tänne olisi tarkoituksella lähetetty
tai saatettu lapsia ikään kuin muiden sukulaissuhteessa
olevien henkilöiden saamiseksi Suomeen tai tulemiseksi
perään, edelleenkin mielestänne ongelma
tai todellinen asia, jota pitäisi käsitellä?
Sitten tästä toisesta hallituksen esityksestä tässä lyhyesti
on syytä todeta, että kansainvälisen
rikollisuuden keskeisimpiä ja tuomittavimpia kohteita on
toki ihmiskauppa, mutta myöskin juuri elinkauppa, joka
liittyy tähän, ihmisen elimillä käytävä kauppa,
uhanalaisilla eläimillä ja kasveilla käytävä kauppa,
huumekauppa ja laiton asekauppa.
Matti Kauppila /vas:
Rouva puhemies! Periaatteessa nämä kaksi lakiesitystä ovat
hyvin tarpeellisia ja hyviä sinänsä.
Näitten rekisteritietojen yhdistäminen on sinänsä hyvä asia.
Mutta kysyisin kumminkin, jääkö tässä nyt
aukkoja viranomaisten välille näitten erilaisten
tiedonkulkujen suhteen, onko tässä vielä esteitä erilaisille
tiedonkuluille siitä, missä nuori taikka lapsi
on, jos hän poistuu taikka katoaa perhekodistaan taikka
sitten maasta. Niin kuin olen ymmärtänyt, tieto
eri ministeriöiden välillä ei aina kulje,
vaan esimerkiksi työministeriön ja sisäasiainministeriön
välit ovat välillä aika tiukatkin, niin
voiko tässä olla nyt joitakin kohtia, mitkä aiheuttaisivat
sitten vielä katkoksia?
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2003 Yhdysvallat kritisoi ihmiskaupparaportissaan
Suomea hyvin voimakkaasti. Tuolloin Suomen viranomaiset totesivat,
että Suomessa ei ole ihmiskauppaa, mutta pian tämän
raportin ilmestymisen jälkeen, kun julkinen sana pohti
sitä, onko tämä virallinen totuus oikea
vai ei, tätä ihmiskauppa-asiaa on alettu käsitellä ja
miettiä myös suomalaisessa lainsäädännössä.
Tämä on hyvä asia. Mutta tämä kyseinen
esitys liittyy hyvin vaikeaan nivelkohtaan, joka liittyy siis lapsen
oikeuksiin, ihmiskauppakysymykseen ja pakolaisuuteen ja turvapaikan
hakemiseen. Katson, että näissä kysymyksissä,
kun mietitään sitä tapaa, jolla ongelmia
ratkaistaan, niin lapsen oikeuksien pitää olla
se vahvin periaate. Toivon, että kun valiokunta tätä esitystä käsittelee
ja miettii, mikä on se tasapainoinen tapa, jolla lapsen
oikeudet parhaiten turvataan, se harkitsee mahdollisesti myös
muita säädösvaihtoehtoja ja ainakin tapaa,
jolla turvataan lapsen oikeuksien ensisijaisuus, kun näitä hallinnollisia
päätöksiä tehdään.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin näistä muutoksista. Tällä hetkellä EU:n
turvapaikkajärjestelmän harmonisointipyrkimykset
kuin toisaalta myös ihmiskaupan vastaiset toimet, jotka
tulevat yhä kiireellisemmiksi monelta osin, aikaansaavat
eri asteista etenemistä. Tämä ei ollut
niin sanottu tarkoituksellinen yhteensovitus, vaan kerta kaikkiaan
näitä on koko ajan myös uusia tulossa
toivon mukaan, jotta EU-maissa paremmin puututtaisiin erityisesti
tämän räikeimmän, iljettävimmän rikollisuuden
eli ihmiskaupan ja ihmissalakuljetuksen, jopa elinkaupan ilmentymiin,
mitä on syytä pelätä.
Tältä osin olen samaa mieltä, että me
olemme erittäin vaikeiden asioiden kanssa tekemisissä. Sen
takia lapsen edun, lapsen suojelun pitää olla päällimmäinen
lähestymistapa erilaisissa toimenpiteissä. Itse
asiassa, kun me puhumme kansainvälisen yhteistyön
välttämättömyydestä järjestäytyneen
rikollisuuden ja ihmiskaupan torjunnassa, niin on aika kestämätöntä,
jos me koemme, että meillä omassa maassamme ei
viranomaisten pitäisi näiden samojen arvojen eteen
tehdä aina lapsen edun mukaista ja ihmiskaupan ja myöskin
ihmissalakuljetuksen torjuntaan liittyvää yhteistyötä.
Muutenhan me emme onnistu näissä, jos tämä ei
ole sisäänkasvanut asia myöskin.
Itse asiassa tämän asian paremmaksi soveltamiseksi
olen myöskin sopinut, että asetamme Ulkomaalaisviraston
ja työministeriön eli vastaanottokeskusten henkilöstön
kanssa yhteisen työryhmän, joka heti tämän
lain täytäntöönpanovaiheessa
myöskin näitä sopivia käytänteitä,
oikeita käytänteitä myöskin
kentältä hakee. Minä uskon, että se
on arvokasta, koska elävän elämän
ja sen lapsen taustan ja hänen asemansa turvaamiseksihan
tätä järjestelmää rakennetaan
plus sitten, että pystymme torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta,
joka ilmenee ihmiskauppana ja ihmissalakuljetuksena.
Tältä osin sanoisin, kun ed. Pulliainen kiinnitti
huomiota eräisiin kriittisiin kansalais- ym. järjestöpalautteisiin,
että olen valitettavasti huomannut, että jotkut
elävät ensimmäisen luonnoksen varassa
eli sen ensimmäisen luonnoksen lausunnolla olleen kappaleen
varassa. Tältä osin esitystä on muutettu
oikeusministeriön kanssa sovitulla tavalla, niin että täsmennetään
tarkkaan, mistä ikään kuin tietoa on
vaadittavissa tai selvitystä pyydettävissä,
ja toisaalta myöskin rajattiin vastaanottokeskuksen johtajan
tiedonantovelvollisuus, jolloin se myöskin, toivon mukaan,
toimii hyvin ja pysyy hallitusti myöskin käsissä.
Toisaalta on myöskin kentältä tullut
turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttöön
ja myöskin organisoituun toimintaan liittyen monilta vastaanottokeskustenkin
henkilöstöiltä yhteydenottoja siitä, että tarvitaan
viranomaisten parempaa tiedonvaihtoa ja seurantaa. Tältä osin
minä nyt toivon, että kaikki nämä uudistukset
auttavat tässä asiassa eteenpäin lapsen
edun ja ihmiskaupan vastaisiksi toimiksi.
Haluan tässä todeta ankkurilapsiin liittyvästä tilanteesta,
että muutamia kymmeniä ilmeisiä tapauksia
vuositasolla on, joissa on selkeästi alaikäinen,
pieni lapsi lähetetty ikään kuin vanhempien
turvapaikan järjestelijäksi. Tämä on
kaikin tavoin tuomittavaa käytäntöä,
eikä tällaista voida suosia tai sille antaa jotain
vapaata väylää pienen lapsenkaan suojelun
näkökulmasta. Tältä osin haluan
eduskunnan pöytäkirjoihin lukea hallintovaliokunnan
tuoreesta perheenyhdistämisdirektiivin edellyttämää ulkomaalaislain
muuttamista koskevasta mietinnöstä seuraavan osan:
"Ratkaisutoiminnan kannalta ongelmallisimpia ovat alaikäisten
yksin tulleiden lasten tekemät turvapaikkahakemukset sekä heidän
tekemänsä hakemukset perheenyhdistämiseksi
sen jälkeen, kun he ovat saaneet oleskeluluvan Suomeen
pakolaisuuden tai suojeluntarpeen perusteella. Näissä tapauksissa
lapsen todellisen edun selvittäminen saattaa olla hyvin
hankalaa.
Valiokunta viittaa myös siihen haitalliseen lieveilmiöön,
että jotkut vanhemmat lähettävät
niin sanottuja ankkurilapsia joko yksin tai tuttavansa mukana hakemaan
turvapaikkaa Euroopan unionin jäsenmaasta. Pahimmassa tapauksessa
matkan järjestää ihmissalakuljettaja.
Valiokunta katsoo, että ankkurilapsi-ilmiöön
tulee puuttua ja etsiä keinot, joilla estetään
lapsen käyttäminen maahantulosäännösten
kiertämisen välineenä. Erityinen huolenaihe
on se, kuinka moni ihmissalakuljettajan mukana lähetetty
lapsi ei ole koskaan saapunut Suomeen, vaan on päätynyt
esimerkiksi hyväksikäytön uhriksi."
Minulla ei ole tähän mitään
lisättävää. Olen iloinen siitä,
että se asia, josta olen kantanut huolta, on täysin
eduskunnassa yksimielisellä mietinnöllä jaettu
tältä osin.
Sen sijaan täällä ed. Kauppila viittasi
viranomaisten yhteistyöhön kansallisesti. Tämä on
hyvin tärkeä näkökohta. Ei auta,
että pidämme juhlapuheita kansainvälisestä yhteistyöstä ja
järjestäytyneen rikollisuuden, huumausainerikollisuuden
ja ihmiskaupan torjumiseksi. Kyllä meidän on itse
myöskin katsottava, että tältä osin
viranomaiset tekevät hyvää yhteistyötä.
Kun nyt ministerineuvostossa käsitellään
tälläkin viikolla ihmiskaupan ja lapsikaupan vastaisia
toimia, siellä on keskeistä tunnistaminen, lapsen
henkilöllisyyden tunnistaminen mukaan lukien iän
arviointi, yhteistyö kansallisella tasolla ja kansainvälinen yhteistyö.
Tässä yhteydessä on todella todettava,
että turvapaikkajärjestelmää on
selkeästi voitu ja saatettu käyttää organisoituun
ihmissalakuljetukseen ja ihmiskauppaan. Ruotsin tapaus 97 kadonneesta
kiinalaisesta lapsesta on näistä kyllä järkyttävin.
Kaikki tunnusmerkit viittaavat organisoituun toimintaan. Myöskin
meillä tehdään tästä määräyksestäni
tarkemmat selvitykset alaikäisten kiinalaisten katoamisista.
On muistettava, että havaintohan ilmenee Marek-rekisterin
eli vastaanottokeskuksia koskevan työministeriön rekisterin
kautta vasta, kun majoituksesta tulee tieto häviämisestä.
Tässä tapauksessa voi olla hyvin vaikea päästä jäljille,
kuten tässä Dagens Nyheterin 18.4. artikkelissa
todetaan, että varustukset, vaatteet, selkäreput,
kännykät, ohjeistetut esiintymiset lapsilla, kaikki
oli yhtäpitävää. Yhtä kaikki,
emme tiedä, missä lapset ovat.
Keskustelu päättyy.