10) Hallituksen esitys laeiksi Maaseutuvirastosta sekä maa-
ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta
annetun lain muuttamisesta
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Maaseutuvirastosta
sekä maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta
annetun lain muuttamisesta on nyt lähetekeskustelussa,
ja tämän lain keskeinen tavoitehan on
se, että perustettaisiin Maaseutuvirasto hoitamaan Euroopan
yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden,
yhteisön osaksi rahoittamien maaseudun kehittämistoimien
ja näitä täydentävien kansallisten
toimenpiteiden toimeenpanotehtäviä, eli uuden
viraston perustaminen.
Miksi, herra puhemies, tulin tänne korokkeelle, niin
sen takia, että tässä saman lain yhteydessä on
myöskin merkittävä asia esillä,
eli tämä uusi virasto eli Maaseutuvirasto perustettaisiin ensi
vuoden toukokuun alusta Helsinkiin, mutta Maaseutuviraston toiminnat
siirrettäisiin asteittain Seinäjoelle vuosina
2008—2011, eli tämä on erittäin
merkittävä aluepoliittinen ratkaisu, mikä tämän
lain yhteydessä ollaan tekemässä. Mielestäni
tästä on annettava täysi kiitos Vanhasen
hallitukselle ja erityisesti myöskin ministeri Korkeaojalle,
että tällainen ratkaisu on voitu aikaansaada.
Haluan todeta sen, että Seinäjoki suomenkielisen
Etelä-Pohjanmaan pääkaupunkina ja vahvan
maatalousalueen keskuksena, elintarvikealueen keskuksena, klusterin
keskuksena, on erittäin hyvä paikka tälle
uudelle virastolle. Me kaikki tiedämme, että tämmöisen viraston
hajasijoittaminen ja toimintojen lakkauttaminen täällä pääkaupungissa
ei ole helppo asia, mutta tätä on yritetty hoitaa
mahdollisimman hyvin ja myöskin henkilöstön
näkemykset huomioon ottaen, ja toivon, että tämä lakiesitys
voitaisiin maa- ja metsätalousvaliokunnassa mahdollisimman
pikaisesti käsitellä hallituksen esityksen mukaisena,
ja silloin myöskin nämä toimenpiteet,
mitä Seinäjoen kaupungin kohdalta tarvitaan, voisivat
käynnistyä.
Olen aivan vakuuttunut, että tämä uusi
Maaseutuvirasto otetaan erittäin mielellään
vastaan Etelä-Pohjanmaalla ja se pystyy aivan varmasti palvelemaan
sitä maataloushallinnollista tehtävää,
mitä varten tämä laki on annettu tämän
viraston perustamiseksi. Siitä koituu varmasti myöskin
Etelä-Pohjanmaalle monenlaista toiminnallista hyötyä.
Näinhän aina on. On syytä todeta, etteihän
Etelä-Pohjanmaalla valtionhallinnon työpaikkoja
ole mitenkään paljon; niitä on vähemmän
kuin monessa muussa maakunnassa, vähiten lähes
kaikista Suomen maakunnista. Toivon todella tälle lakiesitykselle
pikaista ja asiallista käsittelyä hallituksen
esityksen mukaisena.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy hyvin pitkälle
yhtyä siihen, mitä ed. Vihriälä totesi.
Kun viime vaalipäivät olin Vaasan vaalipiirin
kansanedustajien puheenjohtajana, niin haluan kiittää myöskin
hallituspuolueitten edustajia siitä, että he omalla
panoksellaan olivat vaikuttamassa käsitykseni mukaan siihen, että tämä ratkaisu
vihdoin ja viimein saatiin ja myöskin sillä tavoin,
että ministeri jo viime vuoden puolella päätti
tästä alueellistamisesta sillä tavoin,
että Maaseutuviraston sijaintipaikaksi tuli Seinäjoki
ja hallinnonalan palvelukeskuksen sijaintipaikaksi alueellistamisen
koordinaatioryhmän puollettua sitä valittiin Pori.
Tämän hallituksen esityksen sivuilla 14 ja 15
perustellaan hyvinkin perusteellisesti sitä, mitkä olivat
ne perusteet, että tähän ratkaisuun päädyttiin,
ja tällä kertaa täytyy kyllä todeta,
että perustelut ovat mielestäni aivan oikeat.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tällä Maaseutuvirastolla
taitaa olla aika pitkä historia; se oli noilla luopumistuillakin.
Se oli varmaan vuotta 2001, jolloin edellisen kerran yritettiin
perustaa Maaseutuvirastoa, mutta sitten se esitys aikanaan jouduttiin
täältä vetämään pois.
Jotta saadaan keskustelua aikaiseksi, niin täytyy olla
sitten valmiiksi jo heti eri mieltä kuin edelliset puhujat.
Ensinnäkin edellinen hallitus aloitti hienosti alueellistamisen,
jota kokoomuskin on kannattanut ja kannattaa edelleen. Aina kun
perustetaan uutta organisaatiota valtionhallintoon tai tehdään
merkittäviä uudelleenjärjestelyjä,
pitää miettiä, missä ne toiminnot
sitten suoritetaan. Niin tälläkin kertaa.
No, aikanaan sitten, kun tämä asia lähti
liikkeelle vuodesta 2001, on monenlaista selvitystä ollut,
ja tämä nykyinen hallitus asetti aikanaan myös
selvitysmiehen, jonka piti miettiä sitten annettujen kolmen
kaupungin pohjalta, jotka olivat Pori, Seinäjoki ja Lahti,
mihinkä olisi järkevintä perustaa uusi
Maaseutuvirasto. Aikanaan, kun tämä on valmisteltu,
on mielletty se, että jos tämmöinen virasto
perustetaan, sen pitää olla jossain sellaisessa
kaupungissa, missä on olemassa te-keskus, jotta voidaan
hyödyntää samoja tiloja mahdollisesti
ja kuitenkin sitä synergiaetua, mikä sitä kautta
sieltä hallinnosta tulee. Se on hyvä periaate
ja sitä kannattaa noudattaa.
Kun selvitysmies sitten tutustui näihin kaupunkeihin,
erilaisiin vaihtoehtoihin ja siihen, mitä ylipäätään
tämä virasto tekee ja millä henkilöstöllä sitä tehdään
ja mitkä ne tehtävät ovat, niin hän
päätyi aivan yksiselitteisesti siihen, että kun
mietitään, missä tämän
viraston pitäisi olla näistä kolmesta
vaihtoehtokaupungista, niin ylivoimainen ykkönen on Lahti.
Kun mietitään henkilöstön asemaa,
kun mietitään sen viraston toimintaa, kun mietitään
taloutta eli sitä, paljonko kuluu rahaa tämän
pyörittämiseen, niin kaikilla näillä mittareilla
Lahti oli aivan ylivoimainen. Ainoa asia, minkä selvitysmies
totesi raportissaan, miksi panna Seinäjoelle eikä Lahteen
tai Poriin, oli tämä niin sanottu aluepoliittinen
näkökulma. Silläkin on omat puolensa,
mutta ei pelkästään aluepoliittisin päätöksin
voida siirtää yhtään mihinkään.
Kun aiemmin on tehty näitä alueellistamisratkaisuja,
niin mukana on ollut myös jotain muutakin eli on mietitty
myös niitä toimintoja, missä se onnistuu
ja mikä on mahdollista.
No, tässä ratkaisussa ei synny yhtään
uusia työpaikkoja, vaan olemassa olevia toimintoja, olemassa
olevaa henkilöstöä siirtyy jonnekin muualle.
Kun henkilöstöltä on kysytty, mihinkä he
haluaisivat mahdollisesti siirtyä, niin kaikista vaihtoehdoista,
mitä on ollut esillä, tietysti Hämeenlinna
on ollut ylivoimaisesti ykkönen ja Lahti sitten kohta perässä,
koska ei henkilöstö halua muuttaa Seinäjoelle,
vaikka kuinka hieno kaupunki onkin, jos heillä on täällä Helsingissä tällä hetkellä
töitä tai
puolisolla on töitä täälläpäin,
vaan he haluavat muuttaa töihin korkeintaan sellaiselle
etäisyydelle, että Helsingistä käsin
siellä voi käydä töissä.
Tämä on se fakta. Eli nyt tiedetään,
että Seinäjoelle ei tule siirtymään kovinkaan
monta ihmistä niistä noin 200 virasta, mitä sinne
tulee, näitten vuosienkaan aikana, ja syntyy päällekkäistä työtä,
eli edelleen pitää täällä tehdä sitä työtä,
osa tekee sitä siellä Seinäjoella, ja
siinä hukkuu sitten niitä veronmaksajien eurojakin
ihan turhaan juttuun.
Eli tämä on huonoa henkilöstöpoliittista
toimintaa, mitä tämän Maaseutuviraston
yhteydessä on tehty, erittäin huonoa. Se on johtanut
myös siihen, että ministeriöstä on
lähtenyt — minulla ei ole tarkkoja lukuja tiedossa,
mutta tiedän, että sieltä on lähtenyt — useita
henkilöitä pois muualle työmarkkinoille,
koska ovat miettineet, että ministeriössä ei
välttämättä omalla urallaan
voi edetä, koska se edellyttäisi muuttamista muualle pois
Pääkaupunkiseudulta, edellyttäisi muuttamista
Seinäjoelle. Eräs virkamies, joka ei ole ministeriössä vaan
on tuolla kentällä te-keskuksessa, totesi minulle
yhtenä päivänä, että on
suunnilleen ministeriöstä sanottu, että älkää nyt
soittako näistä uusista tukiehdoista tänne,
kun meillä ei ole täällä ihmisiä vastaamassa
teidän puheluihinne, kun sieltä on niin paljon
nuorta, koulutettua väkeä lähtenyt muualle.
Sieltä on lähtenyt nimenomaan nuorta ja koulutettua
väkeä. Ne, jotka ovat siellä kauan olleet,
ovat siellä edelleenkin. Se on ongelma tämän
hallinnon kannalta.
Toinen asia on sitten tämä toiminnallinen
näkökulma, johon viittasin, että syntyy
päällekkäistä toimintoa. Kun
perustetaan virasto ensin Helsinkiin, sitten sitä pikkuhiljaa
siirretään sinne Seinäjoelle, niin on
koko ajan tämmöinen tietynlainen muutto menossa.
Elikkä se tulee aiheuttamaan vaikeuksia. Se voi jopa aiheuttaa
vaikeuksia näitten tehtävien hoitamisessa, vaikkapa
esimerkiksi tukien maksamisessa viljelijöille tai joissain
muissa vastaavissa jutuissa. Eli senkään, toiminnankaan,
puolesta ei ole tämä siirto Seinäjoelle
järkevä.
Kolmas asia on sitten tämä taloudellinen näkökulma.
Aikanaan kun tätä virastoasiaa valmisteltiin,
niin tiedettiin se, että sijaitsi se missä tahansa,
niin olennaista on se, että sieltä sijaintipaikasta
on hyvät yhteydet Helsinkiin, koska täällä pitää käydä kokouksissa,
pitää pitää yhteyttä jne. Pitää olla
hyvät yhteydet myös lentokentälle, elikkä päästään
käymään Brysselissä kokouksissa,
on sitten työryhmiä tai valmistelevia kokouksia
tai ihan mitä tahansa. Eli on olennaista, että on
hyvät yhteydet sinne, lyhyet, nopeat, hyvät yhteydet,
jota kautta sitten syntyy säästöä.
No, nyt kun mennään Seinäjoelle eikä esimerkiksi Lahteen,
niin joka vuosi kuluu, en osaa nyt sanoa, puhutaanko kymmenistä vai
sadoistatuhansista euroista, mutta joka tapauksessa huomattavasti
enemmän rahaa pelkästään matkustamiseen
ja myös aikaa kuluu enemmän, kun ollaan Seinäjoella
eikä olla Lahdessakaan. Pikkuisen minua ihmetyttää se,
että jos asetetaan selvitysmies, joka tekee työtä käskettyä,
päätyy johonkin lopputulokseen, niin sitten sillä varsinaisella raportilla
ei ole yhtään mitään merkitystä päätöksenteossa.
Kun luin tämän esityksen ja katsoin, mitä siellä sanotaan,
niin siellä yhdessä kohdassa kyllä viitataan
tähän selvitysmiehen raporttiin, siitä taisi
olla neljä riviä hallituksen esityksessä,
mutta ei, sanotaan vaan kategorisesti, että Lahti oli paras
paikkakunta, mutta ei sen kummemmin kerrota, mitkä ovat
varsinaisesti ne perustelut, mitkä tällä selvitysmiehellä omassa
raportissaan olivat olleetkin. Minulla ei ole mitään
Seinäjokea vastaan. Olen siellä monta kertaa käynyt
kylässä, ja toivottavasti vieläkin kutsutaan,
ja Seinäjoelle voidaan siirtää vaikka
jotain sen tyyppistä tai kun tulee seuraava virasto tai
joku muu vastaava, milloin lähdetään
perustamaan jotain uutta, mutta tässä yhteydessä se,
että nyt lähdetään tekemään
väkinäinen päätös Seinäjoen
puolesta, ei ole hyvä ratkaisu.
Harry Wallin /sd:
Herra puhemies! Tässä vaiheessa tietenkin
pitää lausua parhaat kiitokset hallitukselle tehdystä päätöksestä.
Alueellistaminen jatkuu, ja ensimmäisen kerran Etelä-Pohjanmaakin
on saamassa jotakin, kun alueellistetaan. Kun katsotaan valtionhallinnon
työpaikkojen sijaintia ja tilastointia tuhatta työpaikkaa
kohti, niin yllättäen Itä-Uusimaa ja
Etelä-Pohjanmaa ovat olleet pienimmällä prosenttiluvulla,
0,6 prosenttia tuhannesta työpaikasta on valtion työpaikkoja,
ja yllättäen Hämeessä, ed. Jari
Koskinen, se on viisin—kuusinkertainen. Eli alueellistaminen
on kohdellut erittäin hyvin Hämettä, Kanta-Hämettä ja
perinteistä Hämettä. Siellä tämä työpaikkojen
prosenttiluku tuhatta asukasta kohti on noin 3, ja tietenkin nämä yliopistopaikkakunnat
tulevat mukana, joissa on erittäin paljon valtion työpaikkoja.
Jos katsoo sitten Etelä-Pohjanmaan menetystä valtion
työpaikkoina 90-luvulla, silloin kun VR:n alueellinen keskus
lakkautettiin ja määrättiin ihmiset siirtymään
Tampereelle, kukaan ei heiltä kysynyt, lähdettekö te
sinne Tampereelle 1.1.1989 ja 1995, vaan heille kerrottiin, että teidän
työpaikkanne on siellä Tampereella, otatte sen
vastaan tai ette. Se tarkoitti irtisanomista, jos ei lähtenyt
sinne. Mutta näitten alueellistamisten osalta, kuten olemme
liikenne- ja viestintävaliokunnassakin saaneet kuulla,
on noudatettu parempaa henkilöstöpolitiikkaa ja
on luvattu tarjota työpaikka niille, jotka eivät
halua lähteä sille paikkakunnalle, jolle alueellistaminen
kohdistuu.
Mutta tämä ei ole tietenkään
perustelu Maaseutuviraston sijaintipaikalle Seinäjoelle,
pelkästään nämä valtion
työpaikat, vaan kun katsoo sen alueen infraa, Etelä-Pohjanmaa
kuuluu tällä hetkellä maatalouden investoinneissa
kaikista kovimmin meneviin maakuntiin, eli siellä uskotaan maatalouteen.
Kun katsoo jatkojalostuksen työpaikkoja, mitä siellä on,
Atria-lihatehdas kokonaisuudessaan on maan johtava elintarviketeollisuuskeskittymä.
Kun katsotaan sitä tieteellistä osaamista, mitä siellä on,
osaamiskeskus Foodwest ym., niin sinne on keskittynyt erittäin
paljon myöskin tieteellistä osaamista. On ollut
hyvin järkevää, että hallitus
on päättänyt alueellistaa Maaseutuviraston
sille alueelle, jolla maatalouden tulevaisuuteen uskotaan, jolla
panostetaan tutkimus- ja kehitystoimintaan, jolla panostetaan jatkojalostukseen.
Kun katsoo sitten näitä väitteitä siitä,
että sieltä on huonot liikenneyhteydet Lahteen
tai Hämeenlinnaan verrattuna: 5 edestakaista lentovuoroa
päivittäin, suorat yhteydet aamulla kello kuudelta
Brysseliin, niin että ollaan aamulla kahdeksalta Brysselissä.
Ei Hämeenlinnasta sinne niin ehdi samassa ajassa tai Lahdesta.
(Ed. Pulliainen: Lentokenttä Hämeenlinnaan!) Kun
katsoo sitten näitä junavuoroja: 1,6 miljoonaa
ihmistä matkustaa Seinäjoelta Helsinkiin vuosittain
junalla, tunnin välein parhaimmillaan junavuorot. Kun katsoo
maantieliikenneyhteyksiä: erinomaiset maantieliikenneyhteydet
eri puolille Suomea. Tämän johdosta siitä on
tullut valtakunnallisten tapahtumien yksi keskipiste, sen takia,
että matka on alueellisesti lyhyt joka puolelle.
Kun katsoo sitten tätä henkilökunnan
halukkuutta muuttaa sinne, niin ymmärtää hyvin
sen ensireaktion, kun tämä tieto tulee; muutosvastustusta
on aina ja erityisesti valtionhallinnossa. Yksityisellä puolella
sitä ei kysytäkään, onko muutoshalukkuutta.
Mutta kun nyt jäljempänä asia on esitelty
ja niitä vaihtoehtoja, niin yllättäen
nykyisestä virastosta henkilökuntaa on kymmeniä vieraillut
paikkakunnalla ja asenne on muuttunut. Eli ei pidä luoda
sellaista käsitystä, etteikö sinne ole
ihmisiä halukkaita muuttamaan takaisin. Pääosin
nämä ihmiset ovat vielä sieltäpäin
lähtöisin ja joutuneet koulutuksen jälkeen
tänne sijoittumaan, kun siellä ei ole ollut tarjolla
työpaikkoja.
Kun tämä helposti menee maakuntien väliseksi,
niin sitähän sen ei tietenkään
pitäisi olla, vaan tietenkin pitäisi olla ajatus
siitä, että tulevaisuudessa maaseutuelinkeinon
palvelutoiminta toimii tehokkaasti ja näille viljelijöille
tarjotaan paras mahdollinen neuvonta ja osaaminen, ja tämän
vuoksi uskonkin, että se vaihtoehto nyt tässä alueellistamisessa
toteutuu parhaiten Seinäjoella.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki Maaseutuviraston
perustamisesta maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalle. Maaseutuvirasto perustettaisiin hoitamaan Euroopan
yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden,
yhteisön osaksi rahoittamien maaseudun kehittämistoimien
ja näitä täydentävien kansallisten
toimenpiteiden toimeenpanotehtäviä. Esityksessä ehdotetaan
myös maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta annettua
lakia muutettavaksi. Lakiin tehtäisiin Maaseutuviraston
perustamisesta aiheutuvat muutokset.
Matti Vanhasen hallitus on määrätietoisesti edistänyt
hallinnon hajauttamista maakuntiin. Muutoksia on tapahtunut useiden
ministeriöiden sisällä. Loogisesti ajateltuna
on hyvä, että Maaseutuvirasto sijaitsee maaseudun
keskellä, Seinäjoella. Toki Maaseutuvirasto olisi
voitu sijoittaa muuallekin päin Suomea, mutta Seinäjoki
on kelpo valinta.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Tässä on kyse nyt hallinnosta
ja siitä, että Suomessa on tarvetta perustaa Maaseutuvirasto
nimenomaan hallinnoimaan näitä tukijärjestelmiä. Suhtaudun
erittäin kriittisesti tällaiseen hallinnoinnin
kehittämiseen, joka tässä esityksen perusteluissa
käy ilmi hyvin. Nimittäin täällä jo
todetaan täällä hallituksen esityksen
perusteluissa, että tästä hallinnon kehittämisestä,
siis tästä alueellistamisesta, aiheutuu päällekkäisiä toimintoja
ja tästä myöskin on seurauksena päällekkäistä henkilöstöä ja
että tästä aiheutuvat lisämenot
katetaan ministeriön hallinnonalan tuottavuuden noususta
syntyvillä säästöillä.
En vaan ymmärrä, miten se temppu sitten tehdään,
mutta niin kuin kulunutkin sanonta kuuluu, niin nähtäväksi
jää, miten tuottavuuden noususta syntyvillä säästöillä tämä sitten
katetaan.
Pelkään pahoin, että tässäkin
tapauksessa taas käy niin, että viljelijöitten
selkänahasta tämäkin uudistus taas maksatetaan.
En missään tapauksessa ole suoralta kädeltä kannattamassa
tätä esitystä, ja katsotaan valiokuntakäsittelyn
yhteydessä sitten, miten perusteltu tämä on.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pyydän etukäteen
anteeksi ed. Wallinilta, että taidan olla vähän
ilkeä ihminen, mutta kuitenkin nyt fakta on se, että Seinäjoki
on vähän kauempana Helsingistä kuin Lahti.
Se kestää vähän kauemmin se
matka, mennään nyt sitten millä tahansa,
ja kun niitä matkoja joudutaan töitten takia tekemään
useita, niin se tulee maksamaan veronmaksajille vähän
enemmän. Se on totta, siitä ei pääse
kukaan mihinkään.
Toinen asia on sitten se, että Etelä-Pohjanmaalla
on erittäin voimakas maatalousklusteri, se on hieno asia
ja hyvä asia ja se varmasti jatkuu, mutta se, että missä hallinnoidaan
näitä asioita, sillä ei ole yhtään
mitään tekemistä sen klusteriajattelun
kanssa. Nämä voivat olla ihan missä tahansa.
Ei tarvitse näkyä latoa eikä merta eikä latomerta,
voi näkyä ihan mitä tahansa. Kysymys on
vaan nyt ihan tarkoituksenmukaisuudesta, missä sen olisi
järkevintä sijaita, ja kun kerran on päätetty
se alueellistaa pois Helsingistä, kaikkien selvitysten
perusteella järkevin vaihtoehto olisi ollut Lahti kaikesta
huolimatta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun puolestani sopii oikein hyvin, että virasto ensinnäkin
joudutaan perustamaan ja toiseksi, että se sijaitsee Seinäjoella.
Siihen riittää ihan yksinkertaisesti vaan tarkoituksenmukaisuusperuste.
Se on kaikkein helpoin. Kun on päätetty alueellistaa,
niin alueellistetaan nyt sitten Maaseutuvirasto sen perustamisen
yhteydessä toimintoineen ja valitaan niin kuin hatusta,
että se on Seinäjoki, ja silloin se on ihan yhtä pätevä peruste
kuin melkein mikä muu tahansa, kun on kysymys viraston
sijoittamisesta, ja sillä sipuli.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän kyllä hyvin
ed. Jari Koskisen linjan tässä kysymyksessä.
On totta, että on kysymys hallinnoinnista. Kyllähän
tässä on, niin kuin ed. Pulliainen edellä sanoi,
tarkoituksenmukaisuuskysymys ja myöskin poliittinen kysymys, aluepoliittinen
kysymys. Ei mikään muu. Minä myönnän
avoimesti sen, että näinhän asia on.
Minusta näin pitääkin olla. Huomauttaisin
vain ennen kaikkea ed. Jari Koskiselle siitä, että sillä perusteella,
mitä näitä tutkimuksia ja selvityksiä tehdään,
niin mitäänhän ei voisi alueellistaa
sataa kilometriä kauemmas Helsingistä. Ei meillä olisi
Oulun yliopistoa, ei Kuopion yliopistoa eikä mitään
muitakaan valtion yksiköitä viety tuonne eri puolille
maata. Ja tänä päivänä tiedetään
niiden merkitys. En väitä, että tämä on
mikään yliopistotason veroinen, tämä on
hallintoyksikkö.
Mutta on erittäin hyvä, että nyt
on rohjettu vuonna 2006 tehdä tällainen esitys
ja tuoda ensimmäisen kerran myöskin Etelä-Pohjanmaalle jokin
hallintoyksikkö, valtion virasto, joka sinne ollaan perustamassa
nyt. Pidän tätä kyllä hyvänä.
Ja kyllä liikenneyhteyksin sieltä pääsee eteenpäin,
kuten ed. Wallin sanoi. Ne ovat kehittyneet ja kehittyvät
tästä vieläkin paremmiksi tulevina vuosina.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa puhemies! Arvostan myöskin ed. Jari Koskisen
asiantuntemusta maatalouspolitiikasta hyvin korkealle, mutta juuri
näin: alueellistamisella tarkoitan paljon muutakin kuin
vain sadan kilometrin sädettä Helsingin ympärillä.
Ymmärrän hyvin teidän päätöksenne
siitä, että kun teillä on kuusinkertainen valtion
työpaikkojen määrä esimerkiksi
Etelä-Pohjanmaahan nähden, niin totta kai te haluatte tänne
alueellistaa lisää. Voidaan Helsingistä päin käydä Hämeenlinnassa
töissä, helppo alueellistaminen. Mutta tässä tapauksessa
tämä klusteri-ympäristö luo
hyvät mahdollisuudet tälle Maaseutuvirastolle
toimia tulevaisuudessa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyshän on poliittisen harkintakyvyn
toteuttamisesta silloin, kun tehdään tällaisia
päätöksiä, jossa kilpailijoina
on kolme, neljäkin paikkakuntaa ja jokainen paikkakunta
puolustaa tietenkin omia vahvuuksiaan. Seinäjoen osalta
tietenkin täytyy todeta se, että Seinäjoen osalta
parhaimpia vahvuuksia ei ollut läheisyys pääkaupunkiin,
Helsinkiin, mutta tietenkin sieltä löytyi taas
joitakin muita vahvuuksia, koska ratkaisu on tehty Seinäjoen
puolesta. Varmasti on niin, että optimaalisesti kustannusten
osalta Seinäjoen osalta ei ole päädytty
kaikkein pienikustannuksisimpaan vaihtoehtoon, mutta väitän,
että pitkässä juoksussa kumminkin viraston toiminnan
osaaminen ja henkilöstön pysyvyys ovat niitä suuria
haasteita, kuinka tämä virasto pystyy toimimaan
ja tekemään sen hallintotehtävän,
minkä takia se on perustettu ja minkä takia se
on sijoitettu.
Itse olen luonnollisesti tyytyväinen eteläpohjalaisena
kansanedustajana siitä, että sijoituspäätös
on Seinäjoki. Ymmärrän kuitenkin ne kymmenen
erilaista näkökantaa, jotka ovat sitä mieltä,
että heidän maakuntansa pääkaupunki
olisi ollut huomattavasti parempi tähän vaihtoehtoon nähden.
Jari Koskinen /kok:
Puhemies! Ihan vaan lyhyesti ed. Wallinille, että minun
mielestäni alueellistaminen ei tarkoita sataa kilometriä Helsingistä.
Sen takia esimerkiksi viime vaalikaudella Rovaniemelle perustettiin
Poliisin tietohallintokeskus, joka oli minusta hyvä päätös.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Viljelijöitten määrä on
vähentynyt vuosittain 3 000—4 000
viljelijällä, sen sijaan maatalouden hallinto
on jatkuvasti paisunut niin, että viime vuonna tarvittiin
1,5—2 miljoonaa euroa lisää rahaa hallintoon,
tälle vuodelle tarvitaan 3—4 miljoonaa euroa ja
ensi vuodelle on ennustettu tarvittavan kanssa 3—4 miljoonaa
euroa lisää rahaa hallintoon. Kysyn vaan, miten
pitkälle tämä kehitys mahtaa jatkua.
Saattaa tulla nimittäin vastaan se tilanne, että hallinto
onkin sitten jo monen mielestä tärkeämpi
kuin itse se toiminta, se maatalouden harjoittaminen.
Arvoisa puhemies! On pakko lausua julki tässä lähetekeskustelussa
se käsitykseni, mikä minulla on syntynyt tulevaisuuden
osalta. Olen nimittäin sitä mieltä, että maatalouden
tukijärjestelmiä tullaan rajusti lähivuosina
vielä yksinkertaistamaan, ja olen sitä mieltä,
että tämän yksinkertaistamisen sekä myöskin
sen seurauksena, että tukijärjestelmät
tulevat todella oleellisesti vähenemään,
tällaista hallintoa, tällaista hallintobyrokratiaa,
mitä nyt ollaan muodostamassa, ei ensi vuosikymmenellä enää juurikaan
Suomessa tarvita. Sen vuoksi on hyvin kyseenalaista tässä tilanteessa
nyt perustaa tällaisia uusia hallintobyrokratioita.
Keskustelu päättyy.