Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on sinänsä lähtökohtaisesti erittäin hyvä. Siihen sisältyy yksi piirre, joka on se, että verovelvollinen on myöskin vastuussa niistä tiedoista, joita verottaja saa suorasiirtona muualta, muun muassa kiinteistöviranomaisilta. Tietysti täytyy sanoa siitä, ovatko tontin kaikki tiedot täsmälleen oikeita, että harva omistaja tosiasiassa niitä tietää ja tietysti luottaa näihin viranomaisen suorasiirtotietoihin. Korostan sitä, että olennaista on se, että minkäänlaisia rangaistusseuraamuksia ei saa tulla niissä tilanteissa henkilölle, jos henkilö on lähtökohtaisesti voinut luottaa siihen, että viranomaisen tiedot ovat oikeita, eikä ole lähtenyt sitten erikseen selvittämään niitten oikeellisuutta.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eräissä maissa tätä kiinteistökauppojen julkisuutta noudatetaan vielä laajemmin kuin Suomessa. Julkinen viranomainen pitää kaikille avoinna olevaa tiedostoa, jossa kaikki kauppahinnat ovat nähtävissä — myös edelliset, ei pelkästään viimeinen — jolloin markkinoilla syntyy selkeä käsitys, mikä oikea hintataso on, ja sitä kautta voidaan estää niin sanottujen pimeiden kauppojen toteutumista. Joissain maissa tätä käytetään myös kiinteistöveron lähtökohtana, mikä on sitten vielä omiaan johtamaan siihen, että tiedot ovat asianmukaisia.
Keskustelu päättyi.