7) Hallituksen esitys Marokon kanssa tehdyn sijoitusten edistämistä ja
vastavuoroista suojaamista koskevan sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnalla on nyt käsittelyssä neljä pitkälti
saman sisältöistä lakiesitystä ja
myös saman sisältöistä mietintöä koskien
investointisuojasopimuksia eri maiden kanssa. Sopimukset ovat tietenkin
kaikki erillisiä. Ne ovat kahdenvälisiä sopimuksia,
joista ensimmäisenä on käsittelyssä siis
investointisuojasopimus Marokon kanssa. Muut sopimukset koskevat
Qataria, Tunisiaa ja Kuubaa.
Arvoisa puhemies! Ensimmäistä kertaa ulkoasiainvaliokunta
on kiinnittänyt näissä neljässä sopimuksessa
huomiota kaupan ja ihmisoikeuksien yhteen nivomiseen. Mietintöön
on liitetty virke: "Valiokunta pitää tärkeänä,
että taloudellisen yhteistyön avulla edistetään
poliittista dialogia Marokon kanssa ihmisoikeuksien edistämiseksi."
Vastaavan sisältöinen virke on näissä kolmessa
muussakin mietinnössä.
Kun nämä asiat olivat ulkoasiainvaliokunnassa
käsittelyssä, pidin tärkeänä,
että ihmisoikeusnäkökulma otetaan mietinnöissä esille.
Kaikissa näissä neljässä maassa
on ongelmia ihmisoikeuksien toteutumisen suhteen. Marokon osalta
mainitsisin erityisesti Länsi-Saharan tilanteen. Marokko
miehittää Länsi-Saharaa, ja meneillään ovat
neuvottelut, joiden tarkoituksena on YK:n johdolla mahdollistaa
kansanäänestys Länsi-Saharan itsehallintomallista,
siis joko itsenäisyydestä tai jostakin muusta
hallintomallista. Nämä neuvottelut ovat tunnetusti
jatkuneet pitkään, koska miehitystä on
jatkunut 26 vuotta. Sanotaan, että tämä Länsi-Saharan
kriisi on viimeinen kolonialismin jälkikriiseistä.
Totta totisesti on syytä toivoa, että nuo neuvottelut
saadaan loppumaan.
Miehitetyllä alueella asuvien asemaan liittyy ihmisoikeusongelmia,
ja totta kai ongelmallista on se, että tuolta alueelta
on siirtynyt joukko ihmisiä Algerian puolelle. He asuvat
Tindoufissa, jossa siis on länsisaharalaisia pakolaisia
165 000. Itselläni oli mahdollisuus eduskunnan
ihmisoikeusryhmän delegaatiossa käydä tammikuussa
tutustumassa näiden pakolaisten tilanteeseen. Delegaatio
ehdotti toimenpiteenä muun muassa humanitaarisen avun lisäämistä.
Mainitsen muutaman sanan muiden maiden tilanteesta. Qatarissa,
Tuniassa ja Kuubassa on mielipidevankeja ja mielipiteenilmaisun
rajoitukset ovat sellaisia, että ne rikkovat ihmisoikeuksia.
Vaihdellen on muitakin ongelmia. Näin ollen pidän,
puhemies, tärkeänä sitä, että kauppapolitiikka
nivotaan myös ihmisoikeuspolitiikkaan ja että eduskunta
omissa mietinnöissään tämän
asian osoittaa. Toivon myös, että jatkossa, kun
mietitään ulkoasiainhallinnon tilaa ja haasteita,
ihmisoikeuskysymykset nivotaan laajemmin myös kauppapolitiikkaan.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ed. U. Anttila
puhui tässä myös oikeasta asiasta, ja
näinhän ulkoasiainvaliokunnassa juuri lisäsimme
näitä lausumia. Näitä investointisopimuksia
on siis 39 maan kanssa Suomella. Tässä on nimenomaan
kyse siitä, että näitä riskejä,
joita liittyy sijoitustoimintaan ja yritystoiminnan kansainvälistymiseen,
voidaan ikään kuin eliminoida tai riskien toteutuessa
voidaan sitten myös turva löytää.
Afrikan maistahan ajatellen kehitysmaita nopeinta on kehitys
taloudellisesti ollut Etelä-Afrikassa, mutta esimerkiksi
Tunisia, jota käsitellään seuraavassa
kohdassa, on nykyään tavallaan kakkostilalla.
Nämä maat ovat hyvin mielenkiintoisia silläkin
lailla, että muistan, että Tunisiassa esimerkiksi
perheissä lasten lukumäärä on
rajoitettu kahteen. Joskus se oli kai neljä, muistan, mutta
tämä on muistinvaraisesti. Peruskysymys, johon
valiokunnan lausunnossa todella nyt on otettu kantaa ja johon ed.
Anttila on myös perusteellisesti täällä puuttunut,
on se, että kauppa, ihmisoikeudet nähdään
myös ikään kuin yhteisdimensiolla, -ulottuvuudella.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää se,
että myös näitä rajoja arvioidaan
eli kun näissä tapauksissa ulkoasiainvaliokunta
on katsonut ihan aiheelliseksi sen, että investointisuojasopimukset
voidaan toteuttaa, niin kuitenkin ihmisoikeustilannetta seurataan.
Jos on syytä rajoittaa kaupallista yhteistyötä,
se tehdään sitten sellaisissa tapauksissa, joissa
tilanne menee huonompaan suuntaan. On nähtävissä,
että esimerkiksi Burmassa, jossa ihmisoikeustilanne on
pitkään ollut huono, sillä, että Burman
valtio on kaupallisesti eristetty, on ollut myös sellainen vaikutus,
että tietoa maan tapahtumista ei tule kansainväliselle
yhteisölle, ja näin ollen saartotoimet tuossa
tapauksessa ovat heikentäneet ihmisoikeustilannetta. Toisaalta,
jos ei mitään tällaisia taloudellisia
uhkia ole olemassa, on mahdollista, että sitten sortotoimet
jatkuvat myöskin. Tapauskohtaisesti pitää katsoa
aina yhteistyön laatu ja miettiä juuri sitä,
miten sitten vuorovaikutuksella voidaan edistää myös
ihmisoikeuksia, kun on kyse siitä, että taloudellisen
yhteistyön kautta opitaan myös muita toimintamalleja.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Juuri siten kuin ed. U. Anttila
totesi. Haluan vielä mainita sen, että itse asiassa
nykyinen kansainvälispoliittinen pyrkimys on, että jokaisessa maassa
ihmisoikeuskysymykset nähdään kokonaisuutena
ja myös yhteiskunnan eri instituutioita, kuten kauppaa,
taloutta, koulutusta, perhettä, väestöä,
turvallisuutta, monia muita, tarkastellaan ikään
kuin ihmisoikeusnormien kautta. Tältä osin myös
Suomella on parannettavaa. Esimerkiksi meillä ei ole, toisin
kuin Ruotsissa ja muissa Euroopan unionin maissa, ihmisoikeusvaltuutettua.
Tältä osin myös, jos ajattelemme näitäkin maita,
joiden kanssa kauppaa tehdään, pitäisi
tarkastella, missä määrin ne täyttävät
juuri ihmisoikeuskriteerit noin kansainvälisessä tarkoituksessa.
Yleiskeskustelu päättyy.