2) Laki rikoslain 23 luvun 3 §:n muuttamisesta
Miapetra Kumpula /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jätin jo viime vuoden puolella lakialoitteen,
joka esittää rikoslain 23 luvun 3 §:n
muuttamista. Sen sisältö on se, että uusia
ajokortinhaltijoita kohdeltaisiin eri rattijuopumusrajalla, ei 0,5:llä,
joka on yleinen Suomessa, vaan 0,2 promillen rajalla ensimmäiset
kaksi vuotta uuden ajokortin saatuaan. Promillerajan alentamista
voidaan perustella monien tutkimusten valossa. Jo tuon meillä olevan
rattijuopumusrajan — 0,5:n alkoholipitoisuuden veressä — alle
olevalla rajalla on vaikutusta ajosuorituksiin. Naapurimaissamme
Ruotsissa ja Norjassa on rattijuopumusrajaa laskettu 0,5 promillesta 0,2
promilleen, Ruotsissa jo vuonna 1990 ja Norjassa vuonna 2001. Molemmissa
maissa rattijuopumusrikollisuus on sen jälkeen vähentynyt
ja myös asenteet ovat kiristyneet. Suomessa asiaa oikeusministeriön
toimesta selvitettiin muutama vuosi sitten, mutta ei päädytty
esittämään rattijuoppousrajan alentamista.
Kuitenkin tiedämme Suomessa nyt alkoholinkulutuksen lisääntyneen monestakin
syystä, ja sen takia asia on hyvin ajankohtainen.
Viidesosa liikenteessä kuolleista on nuoria, ja monista
tutkimuksista olen selvitellyt erityisesti nuorten olevan riskiryhmä,
ja varsinkin uudet kuljettajat ja nuoret hyötyisivät
promillerajan alentamisesta eniten. Heidän onnettomuusriskinsä kasvaa
jo pienillä alkoholipitoisuuksilla. Myös asenteet
ovat nuorten parissa minusta tänä päivänä hukassa.
Kaiken kaikkiaan kolmasosa nuorista pojista on ilmoittanut ajaneensa
alkoholin vaikutuksen alaisena, ja vaikka alle 10 prosenttia kiinnijääneistä rattijuopoista
on alle 24-vuotiaita, he vastaavat kuitenkin kuolemaan johtaneista
onnettomuuksista 30 prosentista. Rattijuoppous näyttää olevan
myös sillä lailla kohortti-ilmiö, että kun
nuorena ajetaan maistissa tai rattijuoppona, niin on suurempi todennäköisyys, että
tällaisena
myös jatketaan. Sen takia näen, että tällä lakialoitteen
esittämällä tavalla voisi olla myös
pedagoginen ja opettava merkitys rattijuoppouteen suhtautumisessa.
Vaikka idea tuli itselleni ihan keskustelun kautta ulkomaalaisten
kanssa, niin idea ei ole täysin omani, koska myös
Euroopan unionin turvallisuussuunnitelmassa suositellaan nimenomaan
nuorille alhaisempaa ja juuri tätä 0,2 promillen
rajaa. Esimerkkejä tämmöisestä on
jo. Itävallassa nuorille kuljettajille on säädetty
0,1 promillen raja, ja se vähensi myös nuorten
kuljettajien onnettomuuksia 33 prosentilla. Yhdysvalloissa on samanlaista
alempaa rajaa ainakin joissain osavaltioissa. Espanjassa rattijuoppouden
promillerajaa pidetään alempana ensimmäisen
vuoden aikana, ja Saksassa taas on kahden vuoden koeaika, jolloin
vakavasta liikennerikkomuksesta, kuten rattijuopumuksesta, annetaan kovempia
rangaistuksia ja määrätään
uudelleen koulutukseen. Tämä 0,2 promillea alempi
raja tulisi kaikille muille kuin pysyvän ajo-oikeuden haltijoille
esityksessäni.
Perusteluja sille, että esitän tätä myös
koskemaan muita kuin vain nuoria uuden ajokortin omaavia, voin löytää näistä tutkimustuloksistakin
sillä lailla, että monesti juuri kokemattomuus lisää onnettomuusriskiä niin
sanotusti maistissa olevilla kuljettajilla. Kaiken kaikkiaan tehokkain
rattijuopumusta estävä tekijähän
on kiinnijäämisen riski. Valvontaa on siis syytä tehostaa entisestään.
Muita keinoja ovat alkoholikieltojen pidentäminen, rattijuoppojen
hoito-ohjelmat, tekniset laitteet, kuten paljon täälläkin
keskustellut alkolukot sekä alkoholipoliittiset keinot
kaiken kaikkiaan, miten ehkäistä ongelmakäyttäjien
syntyä ja raitistaa ongelmakäyttäjiä.
Ajankohtaiseksi tämän asian tekee täällä eduskunnassa
ihan mukavasti se, että olen nähnyt, että huomenna
liikennevaliokunta järjestää seminaarin
Nopeusrajoitukset ja liikenneturvallisuus ja ensi torstaina keskustelemme
ajankohtaiskeskustelussa Suomen liikenneturvallisuuden parantamisesta.
Toivottavasti eri tahot muistavat myös tämmöisen
mahdollisuuden, jolla pureutua toivottavasti näihin nuorten
onnettomuuksiin mutta myös ennen kaikkea näistä nuorista
kasvattaa tulevaisuudessa raittiita ajelijoita.
Kun olen tässä lakialoitteen taustatietoina käyttänyt
muun muassa Liikenneturvan ja Liikennevakuutuskeskuksen tietoja,
niin kaivan niistä vielä muutaman kohdan esiin,
joita ei välttämättä lakialoitteeni
perusteluissa ole. Liikenneturvan tutkimus vuodelta 2004, Sirpa
Rajalin on tekijä, kertoo esimerkiksi juuri tämän
kasvavan alkoholinkäytön olevan vuoteen 2005 mennessä 11
litraa asukasta kohti. Hän arvioi, että mikäli
muut tekijät säilyvät ennallaan, voidaan rattijuopumuskuolemien
ennustaa kasvavan jopa 17 prosenttia tänä kuluvana
aikana. Liikenneturvan tutkimuksesta, myös Sirpa Rajalinin
tekemä elokuussa 2003, voin lainata tämmöisen
kohdan, että kun alkoholin kulutus on jo silloin elokuussa 2003
ollut kasvussa ennen näitä meidänkin
päättämiämme alkoholipoliittisia
linjauksia ja EU-jäsenyyden naapurimaissa aiheuttamia alkoholinkäytön
lisääntymisiä, niin hän jo arvioi
tuolloin, että rattijuopumusonnettomuuksissa kuolleiden määrä on
kääntynyt kasvuun liikennekuolemien yleisestä kehityksestä poiketen.
Tämä pieni osa tähän kokonaisuuteen.
Erittäin huolestuttavaa on myös se, että toisin
kuin alkoholiasenteet, rattijuopumusasenteet ovat Suomessa löysentyneet. Maistissa
ajaminen on yleistynyt 1990-luvun puolivälin jälkeen.
Kun jo kerroinkin, että kolmasosa nuorista pojista
ilmoittaa ajaneensa moottoriajoneuvoa alkoholin vaikutuksen alaisena,
niin se on kasvava osuus, ja nykyään myös
naiset kertovat ajavansa humalassa useammin kuin aikaisemmista tutkimuksista
on ollut luettavissa.
Kun tämä maistissa ajelu on juuri tämä,
mihin haluaisin puuttua, elikkä tämä alle
0,5 promillen humala, niin löysin myös tutkimuksen
Liikennevakuutuskeskuksesta, jonka on tehnyt Markku Salusjärvi
vuonna 2004. Sen nimi on "Maistelleet kuolonkolareissa", ja täältä voidaan
lukea, että maistelleet joutuivat onnettomuuteen sitä alemmilla
promillemäärillä, mitä vaikeammaksi ajotehtävä arvioitiin
ja mitä kokemattomammasta kuljettajasta oli kyse. Tässä hän
ei erottele edes nuoria ja vanhoja. Hän päättää lyhyen
yhteenvetonsa siihen, että maistelleiden kuolemaan johtaneitten
onnettomuuksien tutkimuksesta saatavat tulokset puoltavat erityisesti
nuorten kuljettajien promillerajan laskemista 0,2 promilleen.
Kiitän niitä, jotka ovat tässä allekirjoituksella yhtyneet
lakialoitteeseen tai muuten antaneet positiivista palautetta,
ja toivon, että tämä kokonaisliikenneturvallisuuskeskusteluissa
otetaan myös huomioon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Miapetra Kumpula on tehnyt hyvän
aloitteen. Jos edustaja olisi esittänyt allekirjoituspyynnön,
olisin allekirjoittanut, mutta käytän nyt täysistunnon
lähetekeskustelussa kannatuspuheenvuoron. Aloite on oikea.
Se tähtää liikenneturvallisuuteen. Itse
olen tehnyt aivan äskettäin toimenpidealoitteen,
josta minulla on myös lakialoitteen valmistelu parhaillaan
menossa. Se on aivan saman suuntainen sillä erotuksella,
että minä näkisin, että yleensäkin
tämä 0,2—0,5 promillea veressä alkoholia
on asia, johonka pitäisi puuttua kaikkien tieliikenteessä olijoitten
osalta.
Näen, että tämä on tietysti
aivan hyvä, että kiinnitetään
huomiota nuorten käyttäytymiseen, koska nuorissa
on tulevaisuus ja sinänsä luotan nuoriin. Mutta
aivan liian monet ajavat, niin nuoret kuin vanhemmatkin, niin sanotusti
maistissa tai viineissä, kumpaa ilmaisua vain haluaa käyttää,
ja on kyseessä vaaratekijä, jonka seurauksena,
niin kuin ed. Kumpula esitti, on kymmenen vuoden aikana kuollut
50 henkilöä. Liikenteessä toki kuolee
muutenkin enemmänkin, mutta meillä on tavoitteet
kaukana siitä, mihinkä meillä liikennekuolemien
määrät pitäisi saada vuosien mittaan.
Näitten tavoitteitten saavuttamisessa auttaisi se, että me
sanktioisimme tämän lievän rattijuopumuksen,
viineissä, maistissa ajamisen, 0,2—0,5 promillen
välisen osuuden.
Nyt ovat jotkut sanoneet, että tämä lisäisi
byrokratiaa, vaikeuttaisi poliisin toimintoja. Toimenpidealoitteessa
esitin rikesakkokäytäntöä. Se on
nopea, vaivaton ja aiheuttaisi valtiolle pelkästään
tuloja. Nyt saattaisi tietysti olla henkilöitten kohdalla,
jotka eivät vielä pysyvää ajo-oikeutta omaa,
sanktio, jossa ajo-oikeus otettaisiin pois ja tämä olisi
uudelleen sitten suoritettava. Ilmeisesti ed. Miapetra Kumpula tätä tarkoitti.
Mutta minä kyllä näkisin, että nuoruudesta
ja iästä riippumatta, ajokokemuksesta riippumatta
pitäisi olla kaikille samanlainen sanktio tuosta päihteen alaisena
ajoneuvon kuljettamisesta.
Näen, että tämä aloite on
oikea, synnyttää hyvän keskustelun, mutta
kaikki toimet, joilla liikenneturvallisuutta parannetaan, tulisi
tehdä. Tämä olisi toimi, joka ei maksaisi
yhtään mitään. Tieratkaisut
maksavat paljon. Kevytliikenneväylät, nämä kaikki
ovat hyviä. Ne maksavat. Tämä ei maksaisi
mitään, mutta välittömästi
seurauksena olisi ihmishenkien säästymistä,
vammautumisten säästymistä, aineellisten
vahinkojen vähenemistä ja toivon mukaan asenteen muuttumista
rattijuoppouteen kielteisesti suhtautuvaksi.
Aiemmin on ollut iskulause "Jos ajat, et ota. Jos otat, et aja".
Meillä pitäisi olla selkeä nollalinja
tavoitteena alkoholipolitiikassa liikenteen suhteen ja ajoneuvon
kuljettamisen suhteen. Mutta se, että jos tuo raja kuitenkin
on joku 0,2 promillea, niin se poistaa mahdolliset mittarivirheet,
joittenkin lääkeaineitten, yskänlääkkeen, kosmeettisten
aineitten, desinfioimisaineitten jne. vaikutukset. Jos 0,2 promillesta
on kyse, niin kyllä silloin on jo selkeästi nautittu
jotain muuta kuin näitä aineita. Silloin on jo
alkoholia veressä, ja on selkeä yhteiskunnan signaali,
että halutaan liikenneraittiutta. Tämä on
erittäin hyvä toimi liikenneturvallisuuden parantamiseksi,
ja toivon, että aloite saa myönteisen jatkokäsittelyn valiokunnassa
ja jalostuisi vielä siihen muotoon, että se olisi
kaikille ajoneuvonkuljettajille sama liikennekokemuksesta ja iästä riippumatta.
Luotan nuorisoon. Nuorisossa on toivoa. Jos nuorten asenne on liikenneraittiutta
suosiva, silloin on toivoa paremmasta tieliikennekulttuurista.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kumpulan aloite on mielenkiintoinen,
ja nousin lähinnä tänne puhumaan sen
takia, että toivon, että valiokunnassa pohditaan
laajemmin sitä perusongelmaa, joka tällä hetkellä suomalaisessa liikennekulttuurissa
on, ja se on nimenomaan nuoret miehet, se yksi kohderyhmä,
joka tällä hetkellä aiheuttaa kuolemankolareita
ja vakavista onnettomuuksista, niin kuin tiedätte, kohtuuttoman
suuren osan ja suuren murheen ympäristölle, ja
tietysti liian monta ihmistä kuolee auton rattiin.
Isäni, joka toimi tuolla Kymen läänissä sekä liikennetutkijalautakunnan
hommissa että myös poliisinvirassa, on tästä puhunut
minulle usein ja olemme keskustelleet lähinnä siitä ajasta,
kun oli tämä kahdeksankympin lätkä (Ed.
E. Lahtela: Se pitäisi palauttaa!) niillä henkilöillä,
jotka saivat ajokortin, ensimmäisen vuoden ajan. Tuli mieleen,
miksihän se on poistettu, siinä oli varmasti jälleen
jotain ihmisoikeussyitä, minkä takia se on poistettu,
mutta tuli mieleen, miksi sitä välinettä ei
voitaisi uudestaan pohtia tässä samaan aikaan. Toivon,
että nyt, kun valiokunta asiaa käsittelee, pohtii
laajasti tätä nuorten ajokulttuurin rapautumista,
samalla kun pohditaan tätä alkoholiongelmaa noin
laajemmin tieliikenteessä. Muistan toki kuitenkin esimerkkinä ne
poliisin ja virkavallan kommentit siitä, että kun
rajaa lasketaan, mitä muita toimia se vaatii.
Ed. Oinosen kommentit täällä käsittelyn
nopeuttamisesta ovat oikeita. Minä olen kyllä vähän
sitä mieltä, että yhteiskunnassa tällä hetkellä rattijuoppouteen
suhtaudutaan hyvin kielteisesti ja se tuomitseminen on erittäin
rankkaa. Näin pitääkin olla. Mutta edelleenkin
liian moni nuori menettää elämänsä tyhmyyksiin,
joita sitten vanhempana ei edes saa katua. Tämän
takia toivon todella, että valiokunta miettii myös
muita toimia nuorten ihmisten kohdalla siihen, että saisimme
otteen siihen kulttuuriin. Silloin poliisilla oli mahdollisuus puuttua
nopeasti ja aika terävällä kädellä ajamiseen.
Nyt nämä mahdollisuudet ovat pienempiä ja
se näkyy yleisessä kulttuurissa. Tämä aloite
on erinomainen tähän aikaan, mutta siinä mietinnössä voisi
miettiä laajemminkin tätä tilannetta
tai antaa vinkkejä hallitukselle, mitä tässä pitää tehdä,
koska juuri tämä yksi kohderyhmä, nuoret
miehet, ovat aivan liian usein osallisina vakaviin onnettomuuksiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Niin aloitteen ensimmäinen
allekirjoittaja kuin ed. Bryggare ovat täysin oikeassa näissä perusteluissa,
ja havainnot ovat teräviä ja oikeita. Erikoisesti
kiinnitin huomiota siihen ed. Bryggaren puheenvuoron kohtaan, jossa
hän kiinnitti huomiota siihen, että asenneilmasto
on tällä hetkellä jyrkästi rattijuoppoutta
vastaan.
Arvoisa puhemies! Näin voi olla, mutta kylläpä on
vaikeaa hallituksen esityksiä saada tänne eduskuntaan,
joissa promillerajaan puututaan. Edellisen vaalikauden aikana, se
oli liikenneministeriö siihen aikaan, liikenneministeriö teki
oivan yli 30-kohtaisen liikenneturvallisuuden parantamissuunnitelman.
Siitä on tullut, onko kaksi osaa tullut eduskuntaan neljän
viiden vuoden aikana, siis käytännöllisesti
ei juuri paljon mitään. Sekin vähä,
mikä on tapahtunut, on tapahtunut valiokunnan omasta aloitteellisuudesta
lähinnä.
Arvoisa puhemies! Tämä on turvallinen aloite.
Tässä on kuusi allekirjoitusta. Minä olisin
toivonut, että ensimmäinen allekirjoittaja olisi
tsekannut yli sata kansanedustajaa ja tuonut meille tilaston siitä,
kuinka moni sanoi ei ja kuinka moni allekirjoitti.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Periaatteessa mielestäni aloite on
oikean suuntainen. Jätin itse loppuvuodesta aloitteen,
jossa vesiliikenteen promillerajaa vaaditaan laskettavaksi 1 promillesta
tieliikenteessä käytettyyn 0,5:een, sillä tällä hetkellä saa
vesillä mennä aikamoisessa tuiterissa. Kun tiedetään
esimerkiksi lisääntyneet moottoriveneet, vesijetit
ja sitten esimerkiksi Suomenlahdella oleva aikamoinen laivaliikenne ja
kun siihen sekaan sitten, kun laitetaan niitä humaltuneita
huviveneilijöitä, onnettomuusriski, joka on jo
olemassa ihan sen laajan liikenteen takia, moninkertaistuu. Toivonkin,
että siellä puolella myös toimittaisiin,
eli olen ihan samassa suunnassa aloitteentekijän kanssa.
Itse asiassa viime kaudella olin uutena eduskuntaan tullessani jättämässä aloitetta,
jossa vaadittiin promillerajan laskemista kaikilta, mutta sitten
kun liikenne- ja viestintävaliokunnassa on ollut ilo kuunnella
alan asiantuntijoita, siellä on tullut aika monelta sellainen
viisaus, että ongelmat eivät todellakaan ole tässä 0,5:ssä,
vaan ne ovat siellä promillessa ja niissä, jotka
ihan oikeasti ajavat kännissä liikenteessä,
ja jos tähän promillerajaan puututaan, se tarkoittaa
sitä, että myös valvontaa on lisättävä.
Kun reaalitilanne on se, että sitä ei voida määrättömästi
lisätä, niin ollaan lainsäädännössä,
jota ei pystytä seuraamaan, ja meistä jokainen
tietää sitten, minkälaista lainsäädäntöä se
on.
En sano tätä siksi, että jotenkin
vastustaisin tätä hanketta, vaan kerron lähinnä sen,
minkälaisen tavallaan ajatuksen muutoksen itse tein enkä ajanut
sitten promillerajan kiristyshanketta viime kaudella vaan luotin
asiantuntijoihin valiokunnassa, niin kuin aika monessa kohtaa tässä eduskunnassa
olen oppinut, että heihin on kuitenkin uskottava.
Itsekin koen kyllä, että promillerajan alentaminen
on signaali yhteiskunnalta: jos menet rattiin tai ruoriin, älä ota.
Mutta sitten kyllä, sanotaan näin, jos ihan tämmöistä tapajuoppoilua
on ja on yleistynyt se, että mennään
aikamoisessa tuiterissa rattiin, niin ei kyllä sitten riitä,
että puhallutetaan. Täytyy olla sitten jonkinlaista
hoitosuunnitelmaa, hoitoon ohjausta, niin kuin tässä alkolukkokokeilussa
nyt on mukana, mutta siinä on tietysti ihan erityyppisestä ja
isommasta ongelmasta kysymys kuin tämän pohjalla.
Mutta nyt jos mietitään, minkälaisesta
asiasta keskustellaan, niin juuri kun tuota omaa lakialoitetta tein — yleensähän
70-kiloinen on semmoinen keskivertohenkilö, jota käytetään
mittana — oli kysymyksessä muistaakseni tällainen
noin 70-kiloinen henkilö, ja jotta hänen verensä alkoholipitoisuus
on 0,5, täytyy juoda esimerkiksi yksi snapsi ja puoli pulloa
keskiolutta. Itse en siinä tilassa menisi rattiin, mutta
kun ajatellaan sitten tuota veneilyä, niin hyvin voi kuvitella,
että snapsi ja puoli pulloa keskiolutta eivät
ihan äkkiä monenkaan mielessä tunnu siltä,
että siinä vielä on veren alkoholipitoisuus
niin noussut. Kun ajatellaan tämä sama tuonne
tieliikenteeseen, niin tutkittua tietoa on, että jo 0,4:ssä onnettomuusriski
kohoaa huomattavasti. Eli kyllä tässä hyvät
perusteet on, mutta edelleen valvontaa pitäisi sitten pystyä tekemään
ja jonkinlaista seuraamusta myös, sanotaan, hoitopuolella,
että nuori ymmärtäisi oman käytöksensä seuraukset ja
syyt ja sen, mihin se johtaa, jos hän siellä humalassa
kaahailee.
Sitten toinen asia, jota tässä pohdin, on
se, että promilleraja on kuitenkin vain yksi osa kokonaistotuutta.
Siellä on myös muut päihteet. Siellä on
erilaiset lääkeaineet, joita käytetään
huumaamistarkoituksessa, alkoholin ja lääkkeiden
sekakäyttö, ekstaasi, amfetamiini, kannabis, kaikki tämän
tyyppiset huumaavat aineet, jotka eivät sitten tietenkään
tässä näy. Nekin ovat oma ongelmakenttänsä,
joka, varsinkin kun nuorista kuljettajista puhutaan, on ikävä kyllä varmasti
lisääntyvä alue.
Sitten sekin pitää pitää mielessä,
että aina ei korttia ajeta nuorena. Se saatetaan ajaa vähän vanhempanakin,
ja onko sitten enää oikein, että leimallisesti
nuoret laitetaan johonkin kategoriaan ja heillä on sitten
oma rangaistusasteikkonsa? Vielä kun otetaan se mukaan,
että onnettomuuksissa on hyvin usein mukana väärä tilannenopeus,
usein jopa ylinopeus, niin ihan niin kuin edustajakollega Bryggare
hetki sitten sanoi, tämä on isompi kokonaisuus,
mutta se ei kyllä silti poissulje sitä, että kun
näitä liikenteen turvallisuuskysymyksiä pohditaan,
otettaisiin tämäkin huomioon. Lisäksi
mietin sitä signaalivaikutusta, joka yhteiskunnalla olisi
annettavissa, jos alennettaisiin ja kiristettäisiin näitä rajoja.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kumpulan aloite on hyvä ja
kannatettava. Voi todeta, että eduskunnan tietopalvelu
on huipputasoa. Nimittäin sain tämän
valtioneuvoston periaatepäätöksen liikenneturvallisuuden
parantamisesta, joka on 18. päivänä tammikuuta
vuonna 2001 hyväksytty, ja mehän käsittelimme
sitä viime eduskuntakaudella liikennevaliokunnassa hyvinkin
perusteellisesti. Se oli täällä isossa
salissa keskustelussa, niin kuin silloinen puheenjohtaja ed. Pulliainen
totesi. Sen tavoitteena oli, että tänä vuonna
eli vuoteen 2005 mennessä Suomessa liikenteessä kuolleiden
määrä olisi vain 250, mikä on
sama kuin Pohjoismaissa, ja meillä on tämä 400
uhrin taso ollut, eli se on kaukana siitä.
Niin kuin ed. Pulliainen totesi, vähän tästä 30 toimenpiteen
ohjelmasta on toteutettu. Siinä ehkä merkittävin
on se handsfree-lainsäädäntö, joka
astui voimaan. Sitten tuli myöskin tämä veneilyn
promillerajan alentaminen siihen 1 promilleen, ja sitten tuli pyöräilyssä kypäräsuositus.
Ne
ovat ainoat tästä 30 suosituksesta eli erittäin vähän.
Me vierailimme liikkuvassa poliisissakin silloin, osallistuimme
Malmilla liikennetarkkailuun ja osallistuimme myöskin puhallusoperaatioon
siellä. Samalla reissulla keskustelimme liikkuvan poliisin
johdon kanssa tämän promillerajan laskemisesta,
sillä tässä periaatepäätöksessä on
14. kohta: "Kaikkien kuljettajien päihteiden käytön
vähentämiseksi selvitetään edellytykset rattijuopumuksen
promillerajan alentamiseksi 0,5:stä 0,2:een. Selvitetään
myös mahdollisuudet ottaa käyttöön
huumeiden 0-raja." Sehän on tullut, mutta tämä alkoholin
promilleraja on edelleenkin se 0,5. Olen kyllä samaa mieltä siitä,
että sitä tulisi laskea sen takia, että se
0,5 antaa sellaisen signaalin, että tässä voi
nyt yhden keskioluen, tuopin, juoda ruuan kanssa eikä se
sitten mitään haittaa. Pitääkö se
sitten erikseen nuorille asettaa, se on sitten eri kysymys. Mutta
jos se siitä lähtee liikkeelle, niin hyvä näin.
Parempi kuitenkin olisi se, että se alennettaisiin kaikille. Mutta
se, mitä saimme viestiä silloin liikkuvasta poliisista,
oli se, että poliisin resurssit eivät riitä. Tämä 0,5
on heille sopiva, mutta yhteiskunnalle se on liian korkea, eli jos
myöskin tehdään ratkaisuja tämän
promillerajan laskemiseksi, niin sitten myöskin poliisien
voimavaroja pitää lisätä.
Täällä on myöskin sellainen
kohta, joka ei varmaan olisi rahallisesti kovin merkittävä,
joka vaikuttaa asenteisiin, kohta 8 Liikenneturvallisuuden arvostaminen:
"Kaikille kansalaisille annetaan elinikäisellä liikennekasvatustyöllä riittävä tieto
ja taito liikkua turvallisesti liikenteessä. Varmistetaan
liikennekasvatuksen asema kouluissa." Kyllähän
siitä nyt varmaan pitäisi lähteä, että ammattikouluissa,
jo ehkä ala-asteella, olisi ihan selkeä linja.
Otettaisiin siellä tiukka linja liikenteen ja alkoholin
suhteeseen toisiinsa eli lähdettäisiin kasvattamaan
ihmisiä siihen, että jos otat, et aja, ja sillä periaatteella
toimittaisiin. Tämä ei tulisi maksamaan valtiolle
paljon, jos opetusministeriö tämän ohjelman
ottaisi ohjelmistoonsa.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Bryggare taitaa olla sen verran
nuori isänsä poliisiurasta huolimatta, että hän
ei muista sitä aikaa, kun oli kahdeksankympin lätkä nuorille kuljettajille.
Se aiheutti kyllä asennevamman ikään
kuin kaikille muille autoilijoille, joilla semmoista lätkää ei
enää ollut, eli minä en ainakaan kannattaisi.
Muistelen kyllä sitä aikaa niin, että se
ei todellakaan antanut minkäänlaista tasa-arvoa
liikenteessä.
Ed. Salo ja ed. Elo muistaakseni toissa päivänä tiistaina
täällä alkolukkokeskustelun yhteydessä taisivat
puhua nollatoleranssiin siirtymisestä. Se olisi selkeä signaali
oikeuslaitoksen puolelta ja eduskunnan puolelta tuohon suhtautumiseen.
Ed. Oinonen täällä sanoi, että hän
on tehnyt toimenpidealoitteen tästä aiheesta alentaa
tuota juttua. Nyt hän on valmistelemassa lakialoitetta. Ed.
Oinonen ei ole paikalla, mutta luultavasti työhuoneessa
kuulee, että minä olen tällä kertaa pappiakin
vikkelämpi, minulla se nimittäin on jo valmiina,
eli promilleraja laskettaisiin kaikilta — toisin kuin ed.
Kumpulan aloitteessa eli nuorilta kuljettajilta, laskettaisiin kaikilta — 0,2:een,
vaikka
ed. Karhu täällä kertoikin viime kauden asioita
ja varmasti silloisen liikennevaliokunnan puheenjohtaja, joka on
täällä kuulolla, oli varmasti kuulemassa
samoja asioita poliisin puolelta. Poliisi oli siis sanonut, että heillä eivät
riitä resurssit. Mihinkä ne eivät riitä?
Minun mielestäni poliisin mittareissa on 0,2 samalla kuin
0,5:nkin. Ei se varmasti resursseihin vaikuta sen kummemmin, mikä luku
siellä on. Ei se vaikuta siihen mitään,
mutta minun mielestäni se olisi erinomainen signaali tiellä liikkujille.
Vielä tietenkin yksi asia on se, että käräjäoikeudessa
lautamiehenä vuosikaudet istuneena ja sitä työtä edelleenkin
tekevänä olen kyllä havainnut, että useimmiten,
olivatpa he sitten nuoria tai vanhoja, niin sanotusti kännissä,
pienessä tai isossa maistissa ajavat ovat kyllä rikoksen
uusijoita eli sellaisia, joilla on näitä tuomioita
taustalla vaikka kuinka paljon. Heihin yleensä esimerkiksi
ajokielto ei vaikuta mitään, sakot ovat huomattavasti
kovempi keino, ennen kaikkea — kun ed. Kumpula puhui nuorten
ajoasioista — sakot ovat kovempia sanktioita. Ehdollista
vankeutta ei mielletä miksikään rangaistukseksi
nykyään oikeastaan. Vaikka täällä on
moni tänään puhunut siitä, että asenne
Suomessa on hyvin rattijuoppoutta vastaan, niin asenne saattaa olla
mutta oikeuslaitoksessa on kyllä rangaistuksia aivan äärettömän
vaikea saada toimeen. Todellakin hyvin usein kuulee käräjäoikeuden
salissa tauolla tai muualla, että en saanut mitään,
kun sai ehdollista vankeutta. Se ei ole monen nykynuoren mielestä,
ennen kaikkea nuorten mielestä, mikään rangaistus.
Sakko olisi paljon pahempi.
Kuten tiedämme, myöskin ehdonalaisia vankeuksiahan
tulee päällekkäin ja päällekkäin
vaikka kuinka monta. Meillähän on eriskummallinen lainsäädäntö vielä toistaiseksi.
Nythän sitä toivottavasti saadaan hiukan muutetuksi,
lakivaliokunnassa on käsittelyssä parasta aikaa
ja tulee tänne saliin jossakin vaiheessa. Nykyäänhän käytäntö on
semmoinen, että vaikka saisit ehdotonta vankeutta kuusi
vuotta ja istut sitä ensikertalaisena puolet ja syyllistyt
uuteen rikokseen koeajalla, niin sen jälkeen siitä tuomitaan
jäännöserää vain yksi
kuukausi. Se on erikoinen käytäntö, mikä meillä Suomessa
on.
Tämä on hyvä alku, ed. Kumpula, tuohon suuntaan,
mutta mielestäni ei eriarvoisteta nuoria sen kummemmin
tässä, vaan jos tiputetaan promilleraja 0,5:stä 0,2:een,
niin tehdään se kaikille.
Arto Bryggare /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Rajala
vähän arvioi kahdeksankympin lätkän
historiaa. Minäkin ajoin kahdeksankympin lätkällä.
Tiedän, että 99 prosenttia nuorista kuskeista
varmaan ajaa tyylikkäästi ja heidän mielestään
tämä on aiheeton, mutta jos sillä kahdeksankympin
lätkällä voidaan pelastaa yhden ihmisen
henki ja usean loukkaantuminen, niin tässä pitää ajatella
myös sitä, että vaikka se vuoden harjoittaminen
vähän kirpaisee, se voi olla kuitenkin oikea askel
siihen suuntaan, että sen vaarallisen välineen
nimeltä auto kanssa opitaan ajamaan kunnolla. Ainakin ammattimiesten
eli poliisien mielestä se toimi aika hyvin alussa. Mutta
niin kuin kerroin myös, siinä oli ihmisoikeusongelmia.
En tiedä, onko se nyt mahdollista, mutta joitakin konsteja
pitäisi olla siinä, koska se on nyt niin selkeä se
ryhmä, juuri kortin saaneet pojat, jotka tässä tällä hetkellä Suomessa
hurjastelevat.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on käyty
hyvää keskustelua, ja lakialoitetta on perusteltu
hyvin esimerkiksi aloitteen ensimmäisen allekirjoittajan
puheenvuorossa mutta myös monessa muussa puheenvuorossa,
jotka tässä on käytetty. Sen takia omasta
puolestani riittää, että totean, että kannatan
tätä ja otan tästä kaksi faktaa
oikeastaan vaan perusteluiksi sille.
Ensinnäkin kymmenessä viime vuodessa on lain
sallimalla alkoholimäärällä eli
alle 0,5 promillen humalassa ajetuissa onnettomuuksissa kuollut
noin 50 henkilöä, ja sitten taas toisaalta, kun
ottaa kansainvälisiä kokemuksia esiin, niin nuorille
kuljettajille säädetty 0,1 promillen raja Itävallassa
puolestaan on vähentänyt uusien kuljettajien onnettomuuksia
33 prosentilla. Näin ollen voi pitää selvänä,
että tällä lakialoitteen hyväksymisellä,
arvoisa puhemies, ei mitään menetetä.
Päinvastoin sillä säästetään
ihmishenkiä ja säästytään
monilta loukkaantumisilta. Toivon, että tämä lakialoite
menee hyvässä myötätuulessa
eteenpäin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Kumpula totesi, ensi
viikon torstaina keskustelemme laajemminkin liikenneturvallisuudesta,
muustakin kuin pelkästään rattijuopumuksen
alarajan muuttamisesta, kun käymme ajankohtaiskeskustelua
kahden tunnin ajan liikenneturvallisuudesta. Tämä aloite
ja myöskin se, että liikenneturvallisuus on pinnalla,
osoittavat, että eduskunta on todella huolestunut tämän hetkisestä vallitsevasta
tilanteesta ja pyrkii yhdessä miettimään
korjauksia. Ed. Kumpulan esitys pyrkii tähän samaan
tarkoitukseen, vähentää Suomesta rattijuoppojen
määrää mutta vähentää myöskin
liikenneonnettomuuksia, joita on tällä hetkellä aivan
liikaa.
Hän esittää tässä aloitteessaan,
että promilleraja alennettaisiin 0,2 promilleen uusille
kuljettajille eli kahden vuoden väliaikaisen ajokortin haltijoille
ja ilman ajo-oikeutta ajaneille. Oma mielipiteeni on se, että jos
Suomessa asetetaan jonkinlainen raja, niin sen täytyy koskea
jo perustuslain hengen mukaisesti kaikkia kansalaisia tasapuolisesti
ikään, sukupuoleen tai mihinkään muuhunkaan
katsomatta. Me tiedämme, että alkoholin vaikutus
on erilainen eri ihmisillä, eri promillemäärät
vaikuttavat eri tavalla. On henkilöitä, joille
0,5 promillea vaikuttaa jonkin verran huonontavasti ajosuoritukseen,
mutta on myöskin henkilöitä, joilla ei
ole vielä merkittävästi todettu 0,5 promillen
vaikuttaneen virheettömiin suorituksiin liikenteessä.
On myös tutkimuksia, joissa on todettu, että 0,4
saattaa jo aiheuttaa joillakin esimerkiksi lääkkeen
kanssa yhteisvaikutuksena sen, että tekee enemmän
virheitä liikenteessä, ja taas on päinvastaisiakin
tutkimuksia.
Täällä on paljon puhuttu siitä,
mikä on lainsäätäjän
signaali, mikä on se signaali, minkä lainsäätäjä haluaa
antaa liikenneturvallisuuden eteen. Paras signaali on tietenkin
se, että olisi kokonaan nollatoleranssi. Se olisi yksiselitteinen
ja myöskin selvä. Mutta elävä elämä on
muuttunut siihen, että tietyt nautintoaineet, yskänlääkkeet
ja suuvedetkin saattavat sisältää sen
verran alkoholia, että viisari hyvin pian tämän
nauttimisen jälkeen nousee sen verran, että 0,2:n
raja voisi olla ehkä se oikeampi raja, koska monet tällaiset
lyhytaikaiset suusuihkeet esimerkiksi haihtuvat nopeasti suun limakalvolta
ja puhallustilanteessa ei enää mennä yli
0,2:n. Siinä mielessä tämä raja 0,2
on jotenkin perusteltu.
Mutta sen jälkeen täällä on
puhuttu hyvin paljon myöskin siitä, että alle
0,5 promillen kuljettajan aiheuttamat kolarit eivät ole
Suomessa ollenkaan pääongelma. Täällä on
todettu, että kymmenessä vuodessa on lain salliman
alkoholimäärän, alle 0,5 promillen, humalassa
ajetuissa onnettomuuksissa kuollut noin 50 henkilöä.
Tässä pitäisi olla myös se toinen
vastaus, moniko näistä onnettomuuksista on aiheutunut
nimenomaan tästä alkoholin käytöstä ja
sen aiheuttamasta virhetilanteesta tai -arvioinnista, olisivatko
nämä tapahtumat tapahtuneet kaikki muutenkin riippumatta siitä,
oliko kuljettaja esimerkiksi 0,2:n humalassa vai ei. Se on se olennainen
juttu tässä tilastossa.
Sitten puhutaan myöskin valvonnasta ja sen lisääntymisestä,
muun muassa edustajat Karhu ja Wallin puhuivat siitä ja
puuttuivat siihen. Kerron vain elävää elämää,
kuinka se menee esimerkiksi tämän päivän
liikennevalvonnassa. Kuten te toteatte, jos Kehäykkösellä on
liikkuva poliisi pitänyt valvontaa, niin todetaan lehdistötiedotteessa,
että törkeästä rattijuopumuksesta
epäiltyjä jäi kiinni 35, tavallisia rattijuoppoja
jäi kiinni esimerkiksi 95 ja muita, joilla viisari värähti, 157.
Hyvät edustajat, se tarkoittaisi sitä, että jatkossa,
jos tämä laki näin hyväksyttäisiin,
nämä 157 epäiltyä kuljetettaisiin
sen jälkeen tarkkuusalkometriin, ja jos he kieltäytyisivät
hyväksymästä tämän
tarkkuusalkometrin tuloksen, niin heidät vietäisiin
verikokeeseen lääkäriin ja vielä sen
jälkeen mahdolliseen kuulusteluun jne. Haja-asutusalueella,
niin kuin ed. Vihriälä tietää,
jossakin Lapuan kihlakunnassa se tietäisi yhden 0,2 rattijuopon
osalta poliisipartiolta jopa 5—6 tunnin kahden henkilön
työtä, kun ottaa huomioon matkat ja etäisyydet.
No, sitten taas lainsäätäjä kysyy,
onko tämä tarkoituksenmukaista. Meidänhän
pitäisi poliisin virkoja lisätä aivan
olennaisesti Suomessa, jotta tähän päästäisiin.
No, mikä olisi sitten ratkaisu tähän,
että tällaista byrokratiaa ja mallia ei syntyisi?
Rattijuopumus on Suomessa määritelty niin, että jotta
epäillyn oikeusturva säilyy, niin hänellä pitää olla
mahdollisuus tarkkuusalkometriin puhaltaa ja myöskin tarvittaessa,
jos hän haluaa, hänen pitää päästä verikokeeseen,
oikeusturvanäkökohdista. Jos oikeusministeriö ja
lakivaliokunta, eduskunta, olisivat sitä mieltä,
että kysymyksessä on esimerkiksi tällainen
niin sanottu sakkorikos, jossa näyttöä ei
vaadita niin tehokkaaksi, että tarvitaan tarkkuusalkometrin
tulos tai verikokeen tulos, ja jos Suomessa olisi esimerkiksi tällainen
uusi rikoslain lievempi säännös kuin
lievä rattijuopumus liikenteessä ja jos eduskunta
sanoisi, että silloin kun henkilö syyllistyy lievään
rattijuopumukseen liikenteessä, poliisi voi antaa pelkän
poliisin autossa olevan mittarin mukaisesti henkilölle
sakon siitä, että hän kuljetti ajoneuvoa
liikenteessä ja oli 0,205, moraalinen kysymys tulee siitä,
voiko henkilö sen jälkeen jatkaa vielä ajoaan
vai pitäisikö ajo keskeyttää. Tämä on
ehkä se problematiikka.
Mutta näin sakkoperiaatteella pystyttäisiin hoitamaan
tavallaan tämä tapaus kerralla pois. Jos näitä sakkoja
tulisi samalle henkilölle useita peräkanaa vuoden
aikana tai kahden vuoden aikana esimerkiksi kolme tai neljä kappaletta,
niin poliisipiirin päällikkö toteaisi,
että hän suhtautuu piittaamattomasti rikoslain
säännöksiin ja ajaa jatkuvasti pienessä kännissä,
ja peruuttaisi hänen ajokorttinsa, mikä vaikuttaisi
ennalta estävästi ja yleisestävästi
taas näitten rikosten vähentämiseen.
Mutta problematiikka näin henkilökohtaisesti,
kun itse on poliisintyötä tehnyt 17—18 vuotta,
on se, onko sen jälkeen, kun olen sakottanut henkilöä,
joka syyllistyy esimerkiksi lievään rattijuopumukseen,
mahdollista antaa hänen jatkaa ajoneuvon kuljettamista
sen jälkeen.
Herra puhemies! Aivan lopuksi sanoisin, että ed. Kumpulan
lakialoite on oikean suuntainen, mutta se on riittämätön.
Uskon, että liikenneturvallisuudesta keskustelu jatkuu
hyvin vilkkaana ensi viikon torstaina tähän samaan
aikaan ja samassa paikassa.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni ed. Kumpula on tehnyt
erittäin kannatettavan aloitteen nuorten kuljettajien promillerajan
alentamiseksi 0,2:een. Kuten aloitteessa todetaan, niin USA:ssa,
Itävallassa, Espanjassa ja Saksassa on jo alhaisempi promilleraja
nuorille kuljettajille; siitä on saatu hyviä tuloksia.
Lisäksi Ruotsissa ja Norjassa — mikä tässäkin
keskustelussa on tullut jo esille, että tämän alennuksen
pitäisi koskea kaikkia kuljettajia — on pysyvästi
0,2 promillen raja koskien kaikkia kuljettajia. Pitäisikö Suomessakin
tähän suuntaan mennä, tästä varmasti
keskustelu jatkuu. Mutta joka tapauksessa nuorilla kuljettajilla
tätä rajaa pitäisi mielestäni
alentaa.
Ylipäätään tarvitaan uusia
toimenpiteitä Suomessa siihen, miten rattijuopumusta saataisiin kitkettyä liikenteestä.
Itse olen esittänyt myöskin sitä lakialoitteen
muodossa pohdittavaksi, että rattijuopoilta otettaisiin
autot takavarikkoon siihen asti, kunnes kaikki tuomitut rangaistukset
on suoritettu, nimenomaan törkeimmissä tapauksissa.
Tämä asia on jo lakivaliokunnan käsittelyssä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kumpulan aloite on hyvä.
Jäin miettimään ed. Salon käyttämää puheenvuoroa,
joka oli aika perusteellisesti pohtiva, mitä tässä voisi
tehdä. Mietin vain sitä kysymystä, mitä hän
kysyi tuossa lopussa, jotta pitäisikö siinä tilanteessa
henkilö laskea ajamaan jatkossa, jos promillet ovat 0,2—0,5:n
välillä ja poliisimies antaa sakot. Tämänhetkisen
käsityksen mukaan siitähän ei tule mitään
rangaistusta. Jos pidetään se 0,5:n promilleraja
ja sitten tulisi tämä sakotusmahdollisuus, niin
todennäköisesti se toimisi noinpäin kuin
ed. Salo totesi, että se olisi tämmöinen
varoitus. Korttia ei vielä otettaisi kokonaan siinä vaiheessa
hyllylle, vaan toistuvista tapauksista se lähtisi, jolloin
se voisi olla aika toimiva järjestelmä, noin äkkipäätä kun
miettii.
Mutta kaiken kaikkiaan, jos ed. Kumpulan aloitetta miettii,
niin tässä se tarkoitus on hyvä kuitenkin,
jotta tämä kohdentuisi näihin nuoriin, siis
juuri kortin saaneisiin henkilöihin, jotka enimmäkseen
hurjastelevat, ovat piittaamattomia ja sattuvat olemaan poikia.
Viimeaikaisia tilastoja kun katsoo, niin nuoria kavereita on kuollut
yllättävän paljon, ja kyllä siihen
pitää joku ratkaisu löytää.
Toinen ratkaisu siihen voisi olla myös kahdeksankympin
lätkä. En minä näe sitä niin
pahana kuin ed. Rajala totesi. Kyllä minä ymmärsin
ja koin sen sillä tavalla vaikka omien poikien osalta aikanaan,
että kun se kahdeksankympin lätkä oli,
niin kyllä se vaan oli sillä tavalla, että ne
kaverit hyvin mielellään kokivat noudattaa sitä, koska
kyse oli siitä, että voi kortti aika nopeasti livahtaa
pois, ja se kuitenkin jarrutti sitä kaasujalkaa. Eihän
se kaikilla tietysti vaikuta ollenkaan, jotkuthan ovat piittaamattomia
ja saattavat hurjastella siitä huolimatta, onpa lätkää tai
ei, mutta kuitenkin se olisi hillitsevää, koska
(Puhemies koputtaa) suurin osa nuorista ja vanhemmistakin on lainkuuliaista
porukkaa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Perusperiaatteenhan täytyy
olla se, että liikenteessä pitäisi olla
ehdottoman raittiuden linja. Kaikki tiedämme, että se
ei ole käytännössä ollut mahdollista
eikä ole. Mielestäni tämä ed. Miapetra
Kumpulan lakialoite on erittäin hyvä ja oikean
suuntainen.
Täällä esimerkiksi ed. Salo puuttui
myöskin niihin ongelmiin, mitä tulee ja ennen
kaikkea mihin poliisi joutuu, jos tämmöinen promillerajan muutos
toteutettaisiin, mutta jostainhan pitää lähteä liikkeelle.
Sitten myöskin on puututtu tähän 80:n
kilometrin lätkään, joka aikanaan oli nuorilla
kuljettajilla. En minä tiedä, mitä haittaa siitä oli;
päinvastoin se oli myönteinen asia. Tiesi silloin,
että on nuori kuljettaja liikkeellä, joka kahdeksaakymppiä ajoi.
Mutta sekin piti poistaa, ja siihen liittyivät, niin kuin
täällä todettiin, nämä ihmisoikeuskysymykset.
Kyllä turvallisuutta pitäisi voida katsoa vähän
laajemmin ja syvällisemmin kuin lähteä tämmöisiä muutoksia tekemään.
Tämä aloite tietenkin, joka on vain lakialoite, menee
lakivaliokuntaan, mutta ei todennäköisesti siellä nyt
etene muuta kuin siinä mielessä, että ministeriöön
menisi viesti siitä, että asiaa hallituksen pitäisi
lähteä viemään eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajala viittasi edellisen liikennevaliokunnan visiittiin
poliisin luona näissä promilleasioissa, jolloinka
kävi ilmi, että poliisi ilmoitti, että jos olisi
0,2:n promilleraja, niin resurssit eivät riittäisi.
Ed. Rajala totesi, että siinä mittarissa on kohta 0,2
siinä missä 0,5:kin ja päinvastoin.
Arvoisa puhemies! Ne syyt, miksi poliisi katsoi, että resurssit
eivät riitä, tulivat ed. Salon puheenvuorossa
juuri täsmälleen sellaisina esiin kuin ne tulivat
liikkuvan poliisin ilmaisemina meille liikennevaliokunnassa, elikkä tämä asia vaatii
tältä osalta perusteellisen arvioinnin, millä tavalla
toimitaan niin, että poliisin resurssit todellisuudessa
riittävät.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Miapetra Kumpulan aloite on synnyttänyt hyvän
keskustelun, jossa nähdään eri näkökulmia.
Minusta pääasia olisi kuitenkin nopeasti saada
lainsäädäntöä, joka
edistää liikenneturvallisuutta liikenneraittiuden
muodossa. Pidän kaikkia keinoja tässä harkitsemisen
ja kokeilemisen arvoisina ja toivon, että tämän
asian käsittely ei tarpeettomasti pitkittyisi.
Ed. Salo käytti täällä poliisimiehen
kokemuksella hyvän puheenvuoron. Minä en tiedä,
ed. Salo tietää paremmin, kuinka usein rattijuopot vaativat,
että heitä pitää tarkemmin testata,
ja ryhtyvät vastustamaan ja protestoimaan poliisimiehelle,
joka on todennut rattijuoppouden, en tiedä, onko tämä kuinka
yleistä ja kuinka paljon noita pitkiä kuljetusmatkoja
saattaisi tulla. Mielestäni tämän sanktioinnin
lievästä rattijuopumuksesta pitäisi olla
helppo toteuttaa. Minulla oli siinä suhteessa ajatus, joka
on toimenpidealoitteena, rikesakosta, mutta voi olla, että se
on liian lievä. Rikesakkohan olisi helppo antaa. Kaikki ymmärtävät,
että on jotain tuomittavaa asiassa, ei toivottua, kun rikesakko
annetaan. Se olisi käytäntönä helppo,
mutta onko se liian lievä, sitä jäin pohtimaan.
Ed. Salo voisi verrata sen ja sakon välistä suhdetta.
Mutta, sakko on taas prosessi, jonka voi hankala henkilö viedä vankeudessa suoritettavaksi,
ja siellä saattaa tulla mutkikkaampia prosesseja.
Näkisin, että tärkeintä olisi
mahdollisimman pian päästä siihen, että meillä annettaisiin
jonkunlainen ilmaisu siitä, että alkoholia veressä on sanktioitu
asia. Rikesakkokin olisi tässä suhteessa parempi
käytäntö kuin nyt se, että jos
on alle 0,5 promillea veressä, niin sanktiota ei tule,
ellei poliisi voi osoittaa, että moottoriajoneuvon kuljettaja
on vaarantanut liikennettä, ja osoittaa sitten, että alkoholilla
on tähän osuutta. Näin poliisit sanovat,
että jo alhaisemmastakin promillemääristä voidaan
rangaistus antaa, jos osoitetaan, että on vaarantanut liikennettä.
En tunne tässä asiaa. Mutta toivon, että yhteiskunnan
signaali olisi selkeä, liikenneraittiutta voimakkaasti edistävä ja
tukeva.
Rikesakkomenettely olisi siinä suhteessa kyllä hyvä,
että se on kaikille sama. Nythän sakkorangaistus
riippuu osaltaan tuloista ja osaltaan, esimerkiksi nuorten ihmisten
ollessa kyseessä tai muutoin yhteiskunnan säännöistä piittaamattomien
ihmisten kohdalla, ei oikeastaan se sakkorangaistuskaan kovinkaan
paljon merkitse. Voi olla, ettei rikesakko merkitse sitäkään,
kun siitä ei ole vankilaseuraamusta.
Mutta toivon, arvoisa puhemies, että lakivaliokunta
nopeasti löytäisi rangaistusmuodon tai sanktion
sille, että alkoholia on veressä tuo 0,2 promillea.
Se olisi signaali siitä, että yhteiskunta ei halua
hyväksyä rattijuoppoutta. Se vaikuttaisi nuorisoon
kasvattavasti, mutta sillä olisi myöskin tervehdyttävä vaikutus
kaikenikäisiin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti ensiksi vastauksena ed.
Oinoselle, että rikesakkolakihan säädettiin
paljon myöhemmin kuin rangaistusmääräyslaki,
joka koskettaa sitä vanhaa sakkomenettelyä.
Sakkomenettelyssä on hyvä puoli se, että jos ei
sakkoa maksa, niin se voidaan tarvittaessa myöskin muuntaa
ja pitää huoli siitä, että rangaistus
jollakin lailla aina kärsitään. Sakossa
on myöskin se hyvä puoli, että jos henkilö suhtautuu
yhä enenevästi piittaamattomasti niihin sakkoihin,
niin päiväsakon lukumäärää voidaan
toistokerralla aina nostaa ylemmäksi ja ylemmäksi
ja sitä kautta ojentaa henkilöä, niin
että jos et vieläkään lopeta
tämän tyyppistä toimintaa, niin sakon
määrä koko ajan nousee. Se on myöskin
vahva paperi silloin, kun mietitään ajokortin
peruuttamisasioita, koska moitittavuus menee vähän
eri lailla rikesakossa suhteessa esimerkiksi suuntamerkin käyttämättä jättämiseen
tai turvavyön käyttämättä jättämiseen.
Tämän toisen minuutin aikana yritän
lyhyesti vaan puuttua keskusteluun tästä kahdeksankympin
lätkästä. Kun kahdeksankympin lätkää mietitään,
niin kenelle se on tarkoitettu, onko se muille tielläliikkujille,
takana tuleville, onko se tarkoitettu valvovalle henkilölle,
poliisille vai kenelle? Silloin, kun kahdeksankympin lätkä on, niin
siihen sisältyi myöskin 80 kilometrin rajoitus
tällä ajoneuvolla, vaikka ajoneuvo olisi kuinka
hyvä, ja myöskin hyvällä tiellä,
sellaisella tiellä, missä on satasen nopeusrajoitus.
Ongelman paras asiantuntija tässä salissa on ed.
Salovaara, joka on monta kertaa korostanut sitä, että jos
muu ajoneuvojono ajaa esimerkiksi 100 kilometrin nopeutta ja mukana
on henkilöauto, joka ajaa 80 kilometrin tuntinopeutta,
tämä aiheuttaa lisääntyvää ohitustarvetta
ja lisääntyviä vaaratilanteita enemmän
kuin se, että tämä nuori kuljettaja ajaisi
satasta verrattuna kahdeksaankymppiin. Kaikkein tärkeintä,
ja siitä nyt ensi viikon torstaina tulee jatkumaan se keskustelu,
on se, että mikä on turvallinen tilannenopeus.
Se on se olennainen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! 18 vuotta täällä oltuani
totean, että moneen kertaan tämä asia
on käsitelty, esityksiä on tehty. Taisi olla viime
kaudella, kun itsekin olin lakivaliokunnassa ja äänestytin
tästä asiasta eduskuntaa ja enemmistöä ei
löytynyt.
Nyt kuitenkin alkoholin hinnan aivan liian raju alentaminen
vuosi sitten on johtanut uuteen tilanteeseen, joka pitäisi
nyt eduskunnan ottaa vakavasti huomioon. Toivottavasti viikon kuluttua
siihen laajemmalla porukalla paneudutaan kuin nyt. Mutta yhdyn siihen
näkemykseen, että ed. Kumpulan tekemä lakialoite
on oikean suuntainen, ehkä ei ihan riittävä,
mutta erittäin kannatettava kuitenkin.
Minun mielestäni olisi tavattoman tärkeätä, että eduskunta
lainsäätäjänä ottaisi
selkeän kannan, tahdonilmaisun, täysraittiuden
puolesta. Käytännössä 0,2 promillea
mielestäni tarkoittaa täysraittiutta liikenteessä,
ja siinä mielessä tältä pohjalta
pitäisi edetä. Ongelmia tässä valvonnassa
aivan varmasti on, mutta uskoisin, että tämä 0,2
promillea kuitenkin veisi pohjan siltä yleiseltä tavalta,
mikä nykyisin on, että laskelmoidaan, sietääkö ottaa
yksi, kaksi, kolme, neljä kaljaa, ehkä väkevämpiä ja
kuinka paljon sietää, että voin vielä lähteä liikenteeseen.
Kun oltaisiin näin tiukassa rajassa, niin kaikki tietäisivät,
että se ei käytännössä siedä oikeastaan
yhtään ottamista, kun lähtee liikenteeseen.
Tämän päivän liikenne on niin
vilkasta ja nopeata, että siellä ei kyllä ole kenenkään
turvallista liikkua, jos siellä kulkee seassa niitä niinkin
paljon kuin tänä päivänä liikkuu,
jotka ovat humalassa. Tässä suhteessa toivoisin,
että todella tästä asiasta päästäisiin
eteenpäin lopultakin ja lainsäätäjän
selkeä kanta tulisi.
Miapetra Kumpula /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on noin yksitoista
henkilöä, jos oikein laskin, käynyt keskustelua,
mikä on aika pieni osa tästä salista.
Merkittävänä voin puheista todeta, että kaikki
olivat tämän kannalla, mutta aika moni myös
vielä radikaalimman linjan takana, että koko väestöä koskien
laskettaisiin promilleraja alhaisemmaksi. Vain muutama vuosi sitten oikeusministeriö
tämän
asian selvitti, ja kuten viimeksi ed. Toimi Kankaanniemi totesi,
sitä ei saatu eteenpäin silloin poliittisen tahdon
takia. Senkin takia näin, että tämä voisi
olla hyvä tapa: puuttuminen uuden kortin omaaviin.
Vaikka tässä on korostetusti puhuttu nuorista, niin
lakialoitteeni kohdistaa tämän kaikille, vaikka
viisikymppisenä ajokortin ajavalle, ja siihen löytyy
perustelua näistä tutkimuksista. Elikkä paljon
vaikutusta on tällä promillerajan laskulla nimenomaan
niille, joilla ei ole ajokokemusta, ja jos viisikymppinen ajaa ajokortin,
niin hänelläkään ei ole ajokokemusta.
Elikkä nämä ei-automatisoituneet toiminnot
kuitenkin ovat niitä, jotka lisäävät
riskin määrää. Ennen kaikkea
tässä lähdetään myös
siitä, että asennekasvatus on hirveän
tärkeää ja voisi johtaa siihen, että opittaisiin
oikea asenneilmapiiri heti ajokortti saataessa.
Ed. Petri Salo nosti esille tämän, kuinkahan monta
kuolemaa — jos tämä maistissa ajavien kuolleisuus
on ollut 51 noin 10 vuoden aikana — olisi voitu välttää.
Ei ainakaan kaikkia: tutkimuksen mukaan osa näistä ja
rattijuopoistakin jopa viidennes yhteensä on itsemurhia
ja niissä ei varmaan auta, missä se promilleraja
on. Mutta "Maistelleet kuolonkolareissa" -tutkimus nimenomaan suosittaa
nuorten kuskien promillerajan alentamista 0,2:een. Itse en usko
tähän perustuslailliseen ongelmaan, koska tämä on
liitetty muutenkin jo määräaikaiseen
ajokorttiin eikä (Puhemies koputtaa) toistaiseksi voimassa
olevaan. Jo se mahdollistaa tämmöisen.
Puhemies! Jottei minun tarvitse pyytää toista puheenvuoroa,
sanon yhden lauseen: sakkoperiaatteella voisi kehitystä tapahtua
senkin takia, että laitteet ovat parantuneet ja verikokeen
todistavaan (Puhemies koputtaa) vaikutukseen on silloin vähäisempi
tarve.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti tästä paikalta
yksi näkökulma vielä.
Tässä joku edustaja totesi siitä,
jotta pitäisikö vehkeet ottaa valtiolle joksikin
ajaksi. Minusta siinä tilanteessa — ihan käytännön
elämässä kun on seurannut lehtien palstoilta
ja nähnyt omassa kunnassakin tapauksia — jos on
ihan piittaamaton henkilö eli on lukemattomia kertoja palanut jopa
yhden vuoden aikana, kärähtänyt rattijuoppoudesta,
ja siitä huolimatta hänellä on mahdollisesti
jopa oma auto, niin minusta kyllä tietyssä rajassa
pitäisi olla semmoinen mahdollisuus, onko se joku kolme
neljä kertaa tai mikä se raja onkin sitten. Odottaisi,
että kyllä hallituksessa ja tietysti valiokunnassakin
voisi pohtia, missä vaiheessa tämmöiseltä henkilöltä voisi
ottaa sen ajoneuvon valtion omaisuudeksi kokonaan, koska se on ikään
kuin semmoinen rikoksentekoväline, koska tuntuu hassulta,
että samalla autolla voi ajaa vaikka miten paljon. Tai
jos joku on antanut hänelle sen auton, niin se menisi valtiolle,
jos on tiedossa, että tämmöiselle henkilölle
on annettu tämä auto.
Keskustelu päättyy.