2) Hallituksen esitys laiksi alkoholilain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on laatinut
mietinnön hallituksen esitykseen, jossa esitetään
vuonna 2007 helmikuussa alkoholilakiin lisätyn pykälän
kumoamista, pykälän, jossa olisi alkoholijuomiin,
alkoholituotteisiin, pulloihin, tullut terveysvaaroista kertovat varoitusmerkinnät.
Sen pohjana, että täällä tämä kumoamisesitys
on, on se, että Euroopan unionin komissio (Ed. Soini: Mikäpä muukaan!)
on ottanut asiaan kantaa ja todennut kannanotossaan, että on
hyväksyttävää, että alkoholijuomapakkauksissa
varoitetaan alkoholin aiheuttamasta haitasta sikiöille,
mutta sen sijaan komissio on ilmoittanut vastustavansa yleistä varoitusta
alkoholijuomien haitallisuudesta terveydelle. Hallitus on tehnyt
tämän komission yhteydenoton ja neuvottelujen
jälkeen sen ratkaisun, että tämä hallituksen
esitys tästä niin sanotusta tarrapykälästä on
tuotu eduskunnan käsittelyyn.
Valiokunta on ottanut laajemmin tässä yhteydessä kantaa
alkoholipolitiikkaan, semminkin kun aikanaan tämä tarra-asia
oli yksi osa lakikokonaisuutta, jolla alkoholin haittoihin ja alkoholin
vaaroihin liittyvää lainsäädäntöä pyrittiin
täsmentämään ja viestittämään
kansalaisille, että suomalainen alkoholipolitiikka on terveyspolitiikkaa,
ja siihen liittyviin asioihin vaikuttamaan pyrittiin.
Valiokunta ottaa kantaa mietinnössään
alkoholiveroon tavalla, jolla toistamme aikaisemman kannanottomme
siitä, että kun tiedossa on, että keskeisin
alkoholin kulutukseen vaikuttava tekijä on hinta saatavuuden
lisäksi, niin esitämme, että hallitus
harkitsee kaikkien juomaryhmien osalta tuntuvampia alkoholiveron
korotuksia ja hallitus toteuttaa ne vielä tällä vaalikaudella
ja mahdollisimman pikaisesti.
Toisekseen alkoholimainonta, siinä muodossaan kuin
se Suomessa on sallittu, on hyvin monelta osin mielikuvamainontaa.
Valiokunta toteaa esimerkkinä, että tulisi tv:n
osalta rajoittaa parhaaseen katseluaikaan tapahtuvaa alkoholimainontaa
ja vielä toimia niin, että alkoholimainonnan mielikuvaluonnetta
päästäisiin vähentämään.
Valiokunta ottaa esille erityisesti urheilun ja alkoholimainonnan
urheiluun liitettynä, joka on mielikuvien maailmaa jos
mikä. Valiokunta toteaa ja esittää, että esimerkiksi
valtionosuuksien jaossa tulisi jatkossa kriittisesti tarkastella
niiden lajiliittojen osuutta valtionosuuksista, joilla on kytköksiä alkoholimainontaan.
Arvoisa herra puhemies! Pykälää esitämme kumottavaksi.
Tähän valiokunnan mietintöön
on jätetty vastalause, jonka vastalauseen jättäneet tullevat
esittelemään.
Ed. Suvi Lindén merkittiin läsnä olevaksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitän valiokunnan
puheenjohtajaa ja sosiaali- ja terveysvaliokuntaa siitä,
että tämä mietintö, joka tämän
hallituksen esityksen pohjalta on tehty, on mielestäni
monella tavoin erinomaisen hyvä. Kyllä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa on sellaista henkeä, että alkoholihaitat, alkoholiongelmat,
otetaan todella vakavasti.
Tässä mietinnössä on erinomaisen
tärkeitä ehdotuksia ja evästyksiä hallitukselle,
esimerkiksi se, että alkoholiverotusta tulee edelleen korottaa mahdollisimman
pikaisesti. Samoin valiokunta pitää tarpeellisena,
että alkoholin mainontaa nykyisestä rajoitetaan,
ja sitten otetaan ihan erityisesti tämä urheilutoiminnan
yhteydessä käytetty alkoholin mainonta esiin.
Kyllähän nämä toimenpiteet ovat
todellakin niitä kaikkein tärkeimpiä,
kun ajatellaan alkoholihaittojen torjumista. Kun nyt tänään
puhumme näistä varoitusmerkinnöistä,
niin luulen, että aika yksimielisiä olemme siitä,
että niiden vaikutus alkoholihaittoihin ei ole kovin merkittävä,
mutta että kyllä niilläkin on oma vaikutuksensa.
Hallitus siis esittää kumottavaksi sitä alkoholilain
pykälää, joka viime kaudella täällä hyväksyttiin
ja jossa edellytettiin, että vuoden 2009 alusta tulisi
olla yleinen varoitus tuotteen haitallisuudesta terveydelle ja erityinen
varoitus sikiövauriovaaroista. No, hallitus on perustellut
nyt tätä luopumista sillä, että Euroopan
unionin komissiolta, komissaarilta, tuli kirjelmä, ja sen vuoksi
sitten tehtiin tällainen pikainen päätös
tämän pykälän kumoamisesta.
Mutta olisi ollut toinenkin tie, toinenkin mahdollisuus, reagoida
tähän kirjelmään. (Ed. Soini: Päättää itsenäisesti!)
Itse olen sitä mieltä, että parempi vaihtoehto
on se, mitä oppositio, sosialidemokraatit ja kristillisdemokraatit,
tässä vastalauseessa esittävät.
Nimittäin perustelut näiden varoitusmerkintöjen
hyväksynnälle eivät ole muuttuneet. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta viime kaudella piti varoitusmerkintöjen
lisäämistä perusteltuna, koska katsottiin,
että tiedon jakamisella myös tuotepakkauksissa
voidaan tukea muita kulutuksen vähentämiseen tähtääviä toimia.
Edelleen valiokunta totesi, että yhtä aikaa toteutettuina
nämä toimenpiteet antaisivat samansuuntaisen viestin
kulutustottumusten muuttamiseksi.
Asiantuntijakuulemisessa valiokunnassa kävi ainakin
minulle ihan selväksi se, että ei tuo komission
kirjelmä ollut mikään kieltokirje, että sen
perusteella olisi tullut lähteä tätä koko
pykälää kumoamaan, vaan se oli pikemmin
keskustelun avaus, josta olisi tullut lähteä käymään
neuvotteluja ja keskusteluja. Nimittäin tuossa kirjeessä kyllä selkeästi
todetaan, että tieteellisen tutkimusaineiston perusteella
toimenpiteet tietoisuuden lisäämiseksi alkoholinkäytön
vaaroista raskauden aikana ovat erittäin tärkeitä.
Ja sitten vielä todetaan erityisesti se, että alkoholijuomiin liitettäviä terveysvaroituksia
voidaan pitää hyödyllisenä keinona
sikiön alkoholioireyhtymän yleisessä vähentämisstrategiassa.
Kaiken lisäksi Ranskassa hyväksyttiin vuosi sitten
laki, jossa edellytetään varoitusmerkintöjä alkoholipakkauksissa,
mutta siellä ne voivat olla myös kuvallisia. Siellä varoitetaan
nimenomaan tästä sikiövauriovaarasta.
Eli meillä on jo näyttöä yhdestä Euroopan
unionin maasta, että kyllä semmoinen laki menee
läpi.
Täällä Suomessa se pykälähän
muotoiltiin niin, että siinä edellytetään,
että varoituksen tulee olla kirjallinen — siellä lukee,
että suomeksi ja ruotsiksi. Asiantuntijakuulemisessa kävi
ilmi, että nimenomaan tämä vaatimus kirjallisesta
varoituksesta on ongelma, koska siinä tapauksessa esimerkiksi
nuo ranskalaiset viinipullot, joissa on tämä kuvallinen
varoitus sikiövauriovaarasta, eivät täyttäisi
näitä Suomen pykälän ehtoja.
Sain kyllä selvyyden siitäkin, että todellakin
se, että poistettaisiin tämä pelkkä vaatimus
kirjallisesta varoituksesta, riittäisi tyydyttämään
tämän komission kirjelmän huomautuksen.
Eli mielestäni tässä nyt hallitus
toimi turhan hätiköidysti. Kun kerran viime kaudella
tällainen päätös tehtiin, niin
mielestäni ei ole kovinkaan kestävällä pohjalla
sellainen lainsäädäntö, jossa
lähdetään sitten veivaamaan näin
helposti takaisinpäin näitä päätöksiä.
Tässä vastalauseeseen liitetyssä pykälämuutosehdotuksessa
esitetään, että varoitusmerkintä koskisi
nimenomaan tätä sikiövauriovaaraa, mikä on
aivan selkeästi tuossa komission kirjelmässäkin
hyväksytty. Sen jälkeen toki voitaisiin käydä keskusteluja
siitä, onko mahdollista liittää tähän
myös jonkinlainen yleinen varoitus näistä kansanterveydellisistä haitoista,
alkoholin aiheuttamista terveyshaitoista.
Arvoisa puhemies! Muistutan, että alkoholipolitiikka
on perinteisesti ollut eduskunnan käsittelyssä omantunnon
kysymys. Eli mielestäni tässä ei ole
ja ymmärtääkseni tässä ei
ole tarpeen nyt noudattaa mitään hallitus—oppositio-rajaa,
vaan jokainen edustaja voi oman harkintansa ja omantuntonsa pohjalta
tehdä ratkaisun, millä tavoin huomisessa äänestyksessä tulee
hyväksymään tämän esityksen,
jossa tulemme esittämään sitä, että tätä pykälää ei
kumota vaan että se muutetaan niin, että varoitus
rajoitetaan koskemaan sikiövauriovaaraa. Itse toivon sitä,
että eduskunta hyväksyisi tuon viime kaudella
muotoillun varoitusmerkintävaatimuksen tässä opposition
ehdottamassa muutetussa muodossa.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän asian käsittelyssä jo
sieltä vuodesta 2007 useamman kerran on mietityttänyt,
mikä on minkäkin puheenvuoron ja minkäkin
tilanteen ja juonenkäänteen tausta. Nyt meillä on
käsittelyssä pykälän kumoaminen, johon
oppositio on jättänyt vastalauseen. Minä ymmärrän
sen sitä taustaa vasten, että tämä meidän
tuskamme ja ahdistuksemme valiokunnassa alkoholinkulutuksen rajoittamisesta
on yhteinen ja että oppositio on halunnut oman tahtonsa
historiankirjoitusta varten jälkeensä jättää.
Mutta jos joskus, niin kyllä tämän asian
kohdalla on tullut mieleen, että on pitänyt jättää vastalause
vain sen vuoksi, että sen saa jättää ja
sen perusteella voi puheenvuoron pitää. Niin lähellä nämä meidän
mielipiteemme kuitenkin lähtökohtaisesti ovat.
Mutta se on tietysti opposition oikeus parlamentarismissa. Vetoomuksen,
että tämä on omantunnon kysymys, voi
senkin tehdä. Mutta kyllä tässä hallituksen
esityksen mukaan toimitaan, niin on tähän asti
toimittu ja niin tullaan toimimaan huomisessa äänestyksessäkin.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jälleen olemme tekemisissä surullisenkuuluisan
EU-lainsäännön kanssa. Mehän
emme edes käsittelisi tätä muutosta,
jos ei siellä taas joku satraappi Brysselin lasitalossa olisi
saanut päähänsä, että ei
tämmöistä voi Suomen eduskunnassa päättää,
vaan täältä Brysselistä täytyy
ohjeistaa tuhansien kilometrien päähän tätä asiaa.
Tämähän tässä peruskysymys
on, ja tämä on minun mielestäni hyvin
ikävää, että tämmöisiin
tingeltangeleihinkin Euroopan komissio puuttuu. Tässä on
rappioesimerkki siitä. Kun yritetään
sikiöitäkin suojella, niin siihenkin EU-komissio
sanoo, että vapaa kilpailu über alles. Jo on aikoihin
eletty!
Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä kuin ed.
Rehula tästä opposition vastalauseesta. Vaikka
kysymyksessä on suomalaisittain ottaen mitä vakavin
asia, niin ehdotus kyseisen varoitusmerkintävaatimuksen
kumoamisesta on erittäin järkevä. Kansalaisille
tulee antaa mahdollisuus omankin järjen käyttöön,
ja tällaisilla varoitusmerkinnöillä on
aivotoimintaa surkastuttava vaikutus.
Jos kaikki toiminta tässä yhteiskunnassa ohjeistetaan,
niin yksilöillä ei ole vastuuta itsestään eikä mahdollisuutta
toimia vapaana yhteiskunnan jäsenenä. Hallituksen
linjaus korvata merkinnät tiedotuksella ja terveysvalistuksella
on oikea. Lisäksi budjettiriihessä 2007 sovittu
alkoholiveron korotus on syytä toteuttaa mahdollisimman
nopeasti.
Jutta Urpilainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En oikein ymmärrä ed. Karvon
logiikkaa. Ksylitoliin ja moneen muuhun elintarvikkeeseen olette
kyllä valmiita hyväksymään varoitustarrat,
mutta alkoholiin ette. Alkoholi on erittäin merkittävä kansanterveydellinen ongelma
Suomessa. Itse asiassa se on yleisin syy, mihin keski-ikäiset
miehet Suomessa kuolevat. Sen takia minusta kaikki mahdolliset toimenpiteet
ovat tervetulleita tämän järkyttävän
ongelman ratkaisemiseen. Tästä syystä en
oikein ymmärrä kyllä nyt kokoomuksen
logiikkaa.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Euroopan unioni sotki Suomen maatalous- ja myös
tämän alkoholipolitiikan aika perusteellisesti,
ja siinä suossa nyt ollaan, ja hallitus on kyllä ansainnut
aika lailla ison häpeän siitä, että tämä asia
pitää nyt tehdä tällä tavalla
eduskunnan jokin aika sitten tekemän päätöksen
vastaisesti eli olla ihan rähmällään näissä asioissa.
Mutta kysymys on todella vakava, ja hallituksella, muistelen,
oli aika moniosainen alkoholipoliittinen toimenpideohjelma, mutta
siitä ei ole saatu oikeastaan yhtään
mitään toteutettua. Odotankin, että hallitus
paneutuisi nyt näihin kysymyksiin, että saataisiin
muutos sen sijaan, että se vain esittää entisiä päätöksiä kumottavaksi.
Erityisesti tämä sikiökysymys on äärimmäisen
vakava.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Alkoholipolitiikassa vaikuttavia keinoja ovat
hinnan ja saatavuuden säätely. Hallituksen alkoholipoliittinen
linja, jossa alkoholiveroa on korotettu ja tullaan myös
jatkossa korottamaan, on oikea, ja se on se linja, jolla voidaan
myös vähentää alkoholin haittoja.
Tämä päätös tuoda
näitä varoitustarroja alkoholipulloihin oli edellisen
hallituksen jonkinlainen käsienpesuyritys siitä,
että dramaattisella tavalla laskettiin alkoholiveroa. Se
taisi olla se päätös, joka edellisen
hallituksen päätöksistä tuotti eniten
kuolonuhreja, alkoholihaitat kasvoivat valtavasti, ja näiden
ongelmien kanssa olemme nyt tekemisissä.
Ed. Soinille kommenttina, kuten valiokunnan mietinnöstäkin
käy ilmi, Euroopan unionin komissio ei estä sikiövaroitustarran
laittamista näihin tuotteisiin, ja se on asia, joka voidaan
kansallisessa päätöksenteossa tehdä,
jos halutaan. Nyt hallituksen esitys on siltä osin kielteinen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On todella kummallista, miksi se on kielteinen.
Ed. Sinnemäki, miksi hallituksen esitys tässä kohdin
on vajaa eli hallitus ei ottanut sikiövaroitusta mukaan
tähän esitykseensä? Sikiölle
aiheutuva vaurio on ehdottomasti välittömästi
se pahin uhka, mikä on alkoholin juomisella. Se kohdistuu
viattomaan, kehittymässä olevaan elämään
ja on tässä mielessä täysin
anteeksiantamatonta. Sen pitää siellä olla,
ja tässä mielessä olisin toivonut todella,
että koko oppositio olisi ollut mukana tässä vastalauseessa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lähtökohtaisesti
on kysymys velvollisuudesta merkitä vääriä tietoja tuotteeseen,
ja se, että sanotaan, että alkoholin käyttö on
yleisesti vaarallista, on väärä tieto.
Siitä syystä sekä eduskunnan perustuslakivaliokunta
että myöskin komissio olivat samaa mieltä. (Ed.
Räsänen: Entäs sikiövauriot?)
Ei ole kysymys pelkästään komission kannasta,
vaan se on ihan sama kuin perustuslakivaliokunnan kanta. Eli oikeastaan,
jos sosiaali- ja terveysvaliokunta olisi ottanut aikanaan perustuslakivaliokunnan
kannan
huomioon, niin tätä ongelmaa ei olisi koskaan
syntynyt.
Lenita Toivakka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Alkoholiongelma on todellakin vakava ongelma
maassamme, kuten ed. Kankaanniemi sanoi, ja sitä ei tarroja
liimaamalla ehkäistä. Minusta hallitus on valinnut
oikean linjan puuttuessaan tähän viime vaalikaudella synnytettyyn
ongelmaan korottamalla alkoholin hintaa ja myöskin puuttumalla
nyt, tai miten valiokuntakin on nyt esittänyt, että puuttuisimme mainontaan,
erityisesti mielikuvamainontaan. Esimerkiksi jos puhutaan nuoriin
ja lapsiin kohdistuvasta mainonnasta, niin tällä hetkellä tuntuu,
että tämmöinen mielikuvamainonta heihin kohdistettuna
on paljon tehokkaampaa kuin valistus. Valistusta pitää kyllä tehdä,
mutta tämmöinen yleinen varoittelulinja ei ole
millään tavalla tehokasta. Sitä täytyy
kohdentaa oikealla tavalla, kuten näihin sikiövaurioihin
kyllä, mutta siihenkin täytyy miettiä tehokkaampia
keinoja kuin tarrat.
Anne-Mari Virolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Urpilainen peräänkuulutti
kaikkia mahdollisia keinoja, joilla voimme ehkäistä alkoholinkulutuksen
kasvua. Luonnollisesti hinnoittelu, saatavuus ja valistus ovat nämä kolme
keskeisintä, mutta valistuksessa pelkkä varoitusmerkintä siinä pullon
kyljessä ei riitä. Varmasti siinä vaiheessa,
kun pullo on ostettu, katsotaan muita tarroja kuin sitä varoitustekstiä.
Erityisesti sikiövaurioista varoittamiseen meillä on
erinomainen neuvolajärjestelmä, jossa kätilö kasvotusten
kertoo odottavalle äidille näistä asioista.
Uskon, että se on huomattavasti tehokkaampi keino kuin
pullon kyljestä tekstin lukeminen.
Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Urpilaisen kommenttiin
siitä, että pitäisi laittaa tarrat sen
takia, että ksylitolistakin varoitetaan, mutta tarkoitushan
on — ja pitäisi olla — että alkoholia
myydään aikuisille, jolloin pitäisi olla
järkeä tässä asiassa mukana
ja sen mukaan toimia. Se, mihin pitäisikin kiinnittää enemmän
huomiota, on se, että alaikäiset eivät
saisi alkoholia käyttöönsä luvatta
eikä luvallakaan. Se on se tarkoitus tässä asiassa,
ei verrata sitä ksylitoliin, jota on lasten karkeissa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Urpilainen, te ette ole oikein seurannut
tätä alkoholivaroitustarrakeskustelua, koska te
edelleen vaaditte, että pulloihin tulisi merkintä "vaarantaa
sikiön kehityksen ja terveytesi". Sehän on todella
väärää tietoa, sillä kaikki
tiedämme, että hyvin kohtuullinen alkoholin käyttö ei
ole epäterveellistä. Niin puritaaninen maa tämä Suomi
ei ole, että me todella sanoisimme, että kaikki
alkoholin käyttö on epäterveellistä.
Ja sitten tämä sikiövaroitus. On erittäin
epätodennäköistä, että raskaana
oleva nainen nähdessään pienen kuvan
isosta vatsasta ei sen jälkeen joisi alkoholia. Kyllä tässä muita keinoja
todella täytyy käyttää.
Jutta Urpilainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En minäkään usko,
että näillä tarroilla pelkästään
voidaan vaikuttaa ihmisten alkoholin kulutukseen, mutta minä pidän
tätä alkoholin suurkulutusta niin suurena yhteiskunnallisena
ongelmana, että näen, että tämä työkalupakki,
jolla tähän ongelmaan yritetään
puuttua, pidetään mahdollisimman laajana.
Olen erittäin iloinen siitä, että tämä nykyinen hallitus
toi meille esityksen alkoholiveron korottamisesta. Itse asiassa
vastustin viime kaudella omassa ryhmässäni sitä aloitetta,
että alkoholiveroa alennetaan. Minusta on hienoa, jos tulee
vielä uusi esitys, että nostetaan alkoholiveroa.
Sen lisäksi toivoisi hallitukselta esitystä siitä,
että alkoholin mielikuvamainonta kielletään
Suomessa.
Toivon myös sitä, että te satsaatte
entistä enemmän kuntien päihdevalistukseen,
koska siellä ei ole raittiustyöntekijöitä tekemässä päihdevalistusta.
Eli näen toki opettajanakin, että on monia eri
keinoja vaikuttaa ihmisten alkoholin kulutukseen. Mutta minä en
pidä hyvänä sitä, että tästä työkalupakista
poistetaan nyt yksi elementti, joka on varoitustarrat.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sasille ensinnäkin totean, että sikiövauriovaaran
kertominen ei ole väärän tiedon levittämistä,
ja se todetaan tässä komission kirjelmässäkin.
Kyllä sielläkin lähdetään
siitä, että sikiövauriovaara on todellinen.
Se on tieteellisesti todistettu, ja sitähän me
olemme nyt tässä esittämässä,
että se tieto kerrottaisiin.
Ed. Rehula on täältä lähtenyt,
mutta totean, että oppositio on jättänyt
tämän vastalauseen sen vuoksi, että haluaisimme
tämän merkinnän sikiövauriovaarasta,
eli olemme sitä mieltä, että pykälä tulisi
olla siinä muodossa. Ja jos ed. Rehula pitää niin
tarpeettomana tätä vastalausetta, niin miten tarpeeton
oli sitten tuo viime kauden hallituksen esitys? Keskustahan oli
myös hallituksessa sitä antamassa. Muistutan,
että lähes tuhat lasta vuosittain syntyy alkoholin
vaurioittamana. Tämä on todella suuri ongelma,
johon täytyy hyvin monella tavalla reagoida. Kukaan täällä ei
ole väittänyt, että pelkillä tarroilla
asia ratkaistaisiin, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) mutta se on yksi
keino.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on todella outoa tämä keskustelu
siitä, että nähdään,
että tarroilla ei olisi mitään vaikutusta
muun muassa raskaana olevien naisten alkoholin käyttöön.
Kuten täällä on monta kertaa tullut esille,
niin kyse on laajasta, monipuolisesta valistustyöstä,
jossa sitten sikiövaroitusmerkki on yksi.
Täytyy ihmetellä myös sitä,
tai oikeastaan en ihmettele, kun tiedän, että kokoomus
vastusti jo viime kaudella merkintöjä nimenomaan
panimoteollisuuden takia. Te halusitte tukea panimoteollisuutta
ja sitä kautta olette tänään
myös pitäneet linjanne edelliseen kauteen. Ja
nyt voidaan kysyä, mikä on hallituksen linja,
kun te olette poistamassa tämän varoitusmerkin.
Tarkoittaako se sitä, että olette tukemassa alkoholin
käyttöä ettekä hyväksy
tämän tyyppistä valistusta?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On itsestäänselvää,
että tarrassa pitää olla tieteellisesti
oikea viesti. Siitä ei voi tinkiä yhtään.
Sikiövauriovaara minusta on todettu tieteellisesti, eikä siitä pääse
mihinkään. Jos tänne tulee sellainen
tarraehdotus, joka on virheellinen, siis tieteellisesti virheellinen,
se pitää vaan täällä korjata,
eikä siinä ole mitään sen ihmeellisempää.
Mutta minä palautan, arvoisa puhemies, mieliin sen
edellisen keskustelun: silloinhan tämä oli kokoomukselle
teollisuuspoliittinen juttu. (Ed. Asko-Seljavaara: Eikä ollut!) — Olihan
se selvästi!
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen ostanut koskenkorvapullon ja ostan
sen jatkossakin. Mutta en ymmärrä, mitä väärää siinä olisi,
että sikiövaurioista varoitettaisiin pullon kyljessä.
Kyllä minä sen ymmärrän, että kun
täällä sekä oikeisto että vasemmisto
hyväksyy sikiöiden tappamisen abortilla äitinsä omaan
kohtuun, niin kai sitten tämä on sitä logiikkaa,
että sen saa marinoidakin vielä. Minä en
hyväksy kumpaakaan.
Lenita Toivakka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä muistuttaa, kun kokoomus
tässä nyt saa syytteitä, ettei piittaa
tässä asiassa, että kuitenkin kokoomus
oli viime vaalikaudella aktiivisena vastustamassa alkoholiveron
korotusta, ja se on minun mielestäni nyt se suurin ongelma,
mitä me olemme tässä hoitamassa. Kaikki
keinot ... (Ed. Heinonen: Alennusta!) — veronalennusta — on
luonnollisesti käytettävä, mutta keinojen
on myös oltava kustannustehokkaita ja järkeviä,
eikä tässä tapauksessa tämä yleinen
tarrojen liimaaminen ole järkevää.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Koko Suomen kansa tietää,
että alkoholiveroa alennettiin 33 prosenttia vuonna 2004 eikä sitä vieläkään
ole saatu nostettua kuin hyvin vähän. Silloin,
kun tämä alennus tapahtui, alkoholin kulutus ja
haitat lisääntyivät merkittävästi. Me
juomme nyt 10,5 litraa absoluuttista alkoholia vuodessa per asukas.
Viime eduskuntakaudella laadittiin toimenpidepaketti, jolla
alkoholinkulutusta pyrittiin suitsimaan. Alkoholiverotusta ei kuitenkaan
korotettu viime kaudella ollenkaan. Paketin yksi elementti oli alkoholipakkauksiin
määrätty merkintä alkoholin
vaarallisuudesta sikiölle ja terveydelle. Työryhmä STM:ssä ehdotti,
että pulloissa ja pakkauksissa olisi lukenut: "Alkoholi
vaarantaa sikiön kehityksen ja terveytesi". Kuten sanottu,
tämä on väärä tieto.
Alkoholi hyvin kohtuullisesti nautittuna ei vaaranna ihmisen terveyttä. Varoituksen
piti olla silloin 3 milliä korkea, ja siinä piti
lukea sekä suomeksi että ruotsiksi nämä sanat.
Kuka olisi nähnyt tällaista pienen pientä varoitusta
ja tullut sitä lukeneeksi? Euroopan yhteisön komissio
kuitenkin osittain kielsi tällaisen tekstin, eli sikiövaarallisuudesta
sai varoittaa mutta yleisvaarallisuudesta ei, koska se on todella
tieto, joka ei pidä paikkaansa.
Hallitus esittää nyt alkoholilain 33 §:n
kumoamista, eli varoitustarroja ei pidä toistaiseksi laittaa
alkoholipakkauksiin ollenkaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on
hyväksynyt hallituksen esityksen, mutta mietinnössään
ottaa erittäin ankarasti kantaa siihen, miten alkoholinkulutusta
saadaan vähennettyä. Kuten täälläkin
on puhuttu, saatavuus ja hinta ovat ne ainoat seikat, ja sen takia
valiokunta ehdottaa, sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdotti jo edelliselläkin
kaudella, että alkoholiverotusta täytyy edelleen
kiristää. Ehdotamme myös mielikuvamainonnan
vähentämistä ja alkoholin tv-mainonnan
tarkistamista. Valtion avustusta ei pidä jakaa urheiluliitoille,
joilla on kytköksiä alkoholimainontaan. Olen kuitenkin kuullut,
että tällaisia urheiluun liittyviä mainoksia
ei ole niissä urheilulajeissa, jotka saavat valtionapua.
En ole itse urheiluihminen, mutta näin sanotaan. Valiokunta
ehdottaa myöskin, että Suomi seuraa EU-jäsenmaiden
kansallista lainsäädäntöä tai
komission yhteisölainsäädäntöä ja palaa
sitten alkoholivaroitustarroihin, jos yhteisö niitä ehdottaa.
Eikö se ole paljon parempi, että on yhteiset merkinnät
koko EU-alueella?
Oppositio on tehnyt mietintöön vastalauseen, joka
on aivan löyhää populismia, kuten puheenjohtajamme
sanoo. He haluavat, että varoitustarrat säilytetään
ja niissä varoitetaan alkoholin vaarallisuudesta sikiölle.
Tätä ei kukaan kiellä, että alkoholi
on vaarallinen sikiöille pienissäkin määrissä,
se on kyllä yleisesti tiedetty, ja tätä valistusta
voidaan tehdä todella paljon tehokkaammin neuvoloissa,
kouluissa, kirjoituksissa, vaikka bussin kyljessä mieluummin
kuin liimaamalla pieni raskaana olevan naisen kuva jonkin olutpullon
kylkeen. Se ei varmastikaan vaikuta alkoholinkäytön
vähentämiseen silloin, kun ihminen on raskaana.
Myöskin aikaisemmin tehdyt lakialoitteet siitä,
että myös pakkohoito olisi mahdollista, mikäli
raskaana oleva nainen ei suostu raittiuteen, tulisi nyt nopeasti
tuoda eduskuntaan. Kannatan lämpimästi pakkohoitolainsäädäntöä niissä tapauksissa.
Kyseessähän ei ole raskaana olevan naisen sulkeminen
mihinkään vankilaan, vaan tämä nainen
otetaan synnytyssairaalaan, ovet pannaan lukkoon ja sitten hänelle
sanotaan, että hän on tässä huoneessa
niin kauan, kunnes nämä vierotusoireet häviävät,
ja sen jälkeen hän voi palata kotiinsa tai vaikka
ensikotiin.
Opposition ehdottama sikiövaurioista varoittava tarra
kaikissa alkoholipakkauksissa on todennäköisesti
täysin hyödytön, ja kyseessä on pelkästään
opposition halu saada aikaan vastalause, vaikka sille ei ole mitään
järjellistä syytä.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä esitetään
alkoholilain 33 b §:n kumoamista tarkoittaen sitä,
että varoitustarroista pullojen kyljissä luovutaan.
Tämä esitys on mielestäni hyvä,
sillä en usko yleisten varoitusmerkkien tehoon. Samaa mieltä on
nyt sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössään,
kuten myös Euroopan komissio.
Tarra pullon kyljessä ei vaikuta kulutukseen, pullo
on silloin jo kädessä. Alkoholin kulutuksen ja
haittojen vähentämiseksi, jotka ovat meille suuri
ongelma, tarvitaan monia erilaisia tehokkaita, mutta myös
kustannustehokkaita toimenpiteitä.
Tärkein kulutusta hillitsevä toimenpide on
alkoholin hinta. Onkin hienoa, että sinivihreä hallitus
on hetimmiten nostanut alkoholiveroa. Tämä korotus
ei kuitenkaan vielä ole riittävä alkoholinkulutuksen
vähentämiseksi, ja sosiaali- ja terveysvaliokunta
pitääkin välttämättömänä,
että hallitus pikaisesti ryhtyy valmistelemaan uutta alkoholiveron
korotusta.
Valiokunta korostaa mietinnössään
myös toimenpiteitä, joilla alkoholin mainontaa
edelleen rajoitetaan. Erityisen tärkeää on
mielestäni puuttua mielikuvamainontaan, jolla nuorille
luodaan liian ihannoivaa ja väärää kuvaa
alkoholin vaikutuksista. Tämä mainonta muokkaa
nuorten asenteita alkoholimyönteisiksi. Onkin helppo väittää, että mielikuvamainonta
on purrut nuoriin paremmin kuin esimerkiksi kouluissa annettava
valistus.
Valiokunta pitää myös välttämättömänä,
että hallitus mahdollisimman pikaisesti esittää varoitusmerkintöjen
sijaan muita toimenpiteitä, joilla alkoholinkulutusta voidaan
hillitä.
Valistusta alkoholin todellisista vaikutuksista tarvitaan. Kuitenkin,
kuten ministeri Risikkokin on todennut, ei varoitusmerkkien tehokkuutta
ole pystytty osoittamaan. Hyödyllistä olisi kehittää valistusta
ja pyrkiä vaikuttamaan etenkin lapsiin ja nuoriin. Nuorille
suunnatun valistuksen tulee tapahtua enemmän nuorten kielellä nuorten
medioissa. Liian usein valistus jää yleiselle
varoittelutasolle. Jokainen nuori Suomessa varmasti tietää,
että viina voi aiheuttaa ongelmia ja on terveydelle
haitallista. On muistettava kuitenkin, että valistus ei
yksin ratkaise ongelmaa, vaan tärkeintä on pitkäjänteinen
työ ja eri toimenpiteiden muodostama kokonaisuus.
Toinen tärkeä ryhmä, mistä tänäänkin
on keskusteltu, ovat raskaana olevat äidit. Äidit
tarvitsevat herättelevää tietoa alkoholin
vaikutuksista sikiön kehitykseen, ja tässä on
haastetta sinänsä erinomaiselle neuvolajärjestelmällemme. Äiteihin
on pystyttävä vaikuttamaan ennen pulloon tarttumista.
Euroopan komissio onkin kannanotossaan varoitustarroistamme pitänyt
hyväksyttävänä, että alkoholijuomapakkauksessa
varoitetaan alkoholin vaaroista sikiölle. Valiokunta pitääkin
mietinnössään tärkeänä,
että Suomi aktiivisena ja aloitteellisena on vaikuttamassa
siihen, että varoitusmerkinnöistä säädettäisiin
yhteisölainsäädännössä.
Suomalaiset kuluttavat alkoholia enemmän kuin koskaan:
yli 10 litraa asukasta kohti. Myös sisäministeriö on
sisäisen turvallisuuden ohjelmassaan nostanut alkoholin
väärinkäytön ja sen aiheuttamat
terveyshaitat yhdeksi yhteiskuntamme suurimmista turvallisuusuhista.
Viina tappaa vuosittain 1 650 työikäistä ihmistä,
liikenteessä vastaavasti kuolee vuosittain noin 400 ihmistä. Tuntuu
kuitenkin siltä, että liikenneturvallisuudesta
puhutaan enemmän. Liikenneturvallisuuden edistäminen
on ehdottomasti tärkeää kaikin keinoin
edelleen, mutta samanaikaisesti meidän on kyettävä edistämään
ja löytämään keinoja, joilla
vaikutetaan tehokkaammin alkoholihaittojen vähentämiseen.
Tässä yhteydessä haluan kiittää hallitusta
esityksestä alkolukkojen käyttöönottamisesta.
Tällä toimenpiteellä puututaan keskeiseen
ongelmaan liittyen sekä alkoholiin että liikenneturvallisuuteen.
Arvoisa puhemies! Veronkorotus, alkoholimainontaan puuttuminen
sekä asenteisiin vaikuttaminen lienevät tehokkaimmat
keinot suomalaisten alkoholinkäytön hillitsemisessä.
Suomalaisten asenteet humalaisiin ja alkoholinkäyttöön julkisilla
paikoilla ovat kuitenkin poikkeuksellisen hyväksyvät.
Pian koittaa vappu, kadut ja puistot ovat täynnä humalaisia
nuoria ja aikuisia. Humalassa olevia lapsiakin on liikaa joukossa. Meidän
aikuisten tulisi muistaa vastuumme lapsia ja nuoria kohtaan. Se
on huomattavan paljon tehokkaampaa kuin yleinen varoitus siideripullossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä 38
ja siitä tehtyä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietintöä. Mielestäni käsittelyn
pohjaksi on otettava tämän mietinnön
liitteenä oleva vastalause, jonka ovat allekirjoittaneet
edustajat Räsänen, Anneli Kiljunen, Marjaana Koskinen,
Taiveaho, Guzenina-Richardson, ja tämä on siis
alkoholilain 33 b §:n muuttaminen. Esitän sen
nimenomaan siksi, koska kysymyksessä on vielä yksi
mahdollisuus ehkäistä sikiövaurioita,
jotka täällä ovat monessa keskustelupuheenvuorossa
tulleet esille.
Tietysti pääasiallinen vastuu koko tästä alkoholin
väärinkäytöstä on yhteiskunnalla,
joka hankkii merkittäviä taloudellisia tuloja
alkoholin myynnistä. Se on monitahoinen tapa vaikuttaa. Täällä viitattiin
ed. Virolaisen puheenvuorossa muun muassa neuvolaan, kun keskustelu
koski sikiövaurioita. Meillä hänen puheenvuoronsa mukaan
on tehokas neuvolaverkosto. Voi todeta, että meillä on
ollut se. Sen tehokkuus on heikentynyt. Nämä toimintakentät
eivät sulje toinen toisiaan pois. Pääasia
on tietysti yleinen sivistys, tiedotus, kasvatus kotona. Tämän
33 b §:n muuttaminen vastalauseen mukaisesti on vain hyvin pieni,
marginaalinen tekijä, mutta tekijä joka tapauksessa.
Tästä näkökulmasta haluaisin
vielä kommentoida ed. Soinin puheenvuoroa. Hän
vastauspuheenvuorossaan puhui sikiön tappamisesta kohtuun
ja sikiön marinoimisesta kohtuun. Tämä puheenvuoro
oli varsin, voi sanoa, järkyttävä. Hän vei
tämän keskustelun tasolle, joka ehkä mielestäni
alittaa roomalaiskatolisen kirkon puheenvuorot jo vuosisatojenkin
takaa. Aborttioikeus äidille on aivan perustavaa laatua
oleva ihmisoikeus, joka toteutuu laajasti, mutta ei toteudu kyllin
laajasti, ja siitä seuraukset ovat muun muassa Afrikassa
erityisen suuria äitien terveyden kannalta, naisten terveyden
näkökulmasta, ja myös laajasti ottaen
kysymyksessä on yleensäkin syntyvyyden säännöstelyn,
perhesuunnittelun ongelmat ja siitä johtuvat tulokset,
jotka ovat sitten epätoivotut raskaudet.
Arvoisa puhemies! Haluaisin myös toisaalta kiittää valiokuntaa
tästä mietinnöstä, koska siellä hyvin
on otettu esiin myös mainonta. On aikaisemmin todettu,
täältäkin monta kertaa se, että urheilun
vaikutus kasvaviin ihmisiin, lapsiin ja nuoriin, on voimakas ja
ne mallit ja esimerkit tulevat hyvin vahvasti kotiin televisio-ohjelmien erilaisen
mainonnan kautta ja myös piilomainonnan kautta. Formulat
ovat yksi, joka mainostaa edelleenkin alkoholia. Mennävuosina
ralliautot muistuttivat oluttölkkejä, joiden sisässä istuivat kuljettajat.
Nyt, kun rallia ajetaan Euroopan unionin alueella, mainokset peitetään.
Mutta kun iskän kanssa mennään jääkiekko-otteluun,
niin tauko-ohjelmaan kuuluu olut — onko se nyt ravintola
tai mikä jakopaikka se sitten onkaan. Joka tapauksessa
meillä on urheilulajeja, jotka eivät näytä tulevan
toimeen ilman alkoholia. Näihin malleihin pitää pystyä ehdottomasti
puuttumaan.
Puhemies:
Ed. Tiusanen, tarkoititteko te nyt tehdä ehdotuksen
käsittelyn pohjasta?
Kyllä!
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Suomalaiseen kulttuuriin on harmittavan usein kuulunut
korkeassakin asemassa olevien henkilöiden tietynlainen
lupa örveltää humalassa tavalla, jota
kyseiseltä henkilöltä ei koskaan selvänä kukaan
hyväksyisi, ja kyseinen hyväksyvä asenne
on myös käytösmalli alkoholin käyttöä aloitteleville
nuorille. Kuten täälläkin tänään
on usein mainittu, me kaikki tiedämme, että pelkällä asiallisella
tiedottamisella tai varoitusmerkillä ei nuorten alkoholikäyttäytymistä muuteta.
Valiokunta onkin tässä lausunnossaan ottanut erittäin
hyvin kantaa mielihyvää korostavaan ja alkoholia
suosivaan alkoholimainontaan, mutta päinvastoin kuin ed.
Urpilainen täällä aiemmin toivoi, itse
taas kannattaisin, että alkoholitiedottamisessa tulisi
työkaluksi nimenomaan ottaa se mielikuvamainonta ja ne
keinot, jotka selvästi nuorten alkoholiasenteisiin vaikuttavat,
ja ajatellen niitä keinoja, inhorealismiakin, se tulisi
kääntää luomaan vastenmielisyyttä humalahakuiseen alkoholin
käyttöön. Nuorten äitien ryyppäämistä saattaisi
huomattavasti nykypäivästä vähentää heidän
viemisensä tutustumaan alkoholi- ja huumevauvojen hoito-osastolle
osana äitiysneuvolatoimintaa — extreme-kokemus
sekin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni sosiaali- ja terveysvaliokunta
toteaa mietinnössään aivan oikein, kun
se toteaa, että kuluttajalla on oikeus saada totuudenmukaiset
ja tarpeelliset tiedot tuotteesta, ja tämä on
peruste, minkä takia nyt voimassa oleva alkoholitarroja koskeva
lainsäädäntö muutetaan, joka
lainsäädäntö koskaan ei ole
tullut voimaan.
Aikoinaan kun tätä lakia säädettiin,
voitiin todeta, että siinä oli kaksi osuutta.
Toinen koski sikiövaurioita, ja toinen koski yleistä varoitusta
alkoholinkäytöstä, ja tältä osin
täytyy todeta, että mitään huomautettavaa
näitten sikiövaurioitten osalta ei ole, koska
siitä on selkeää tieteellistä näyttöä,
että alkoholinkäyttö tältä osin
voi vahingoittaa sikiötä, ja siltä osin
on tarkoituksenmukaista, että kuluttajille tehdään
tiedoksi, että alkoholin nauttiminen raskauden aikana ei
ole toivottavaa eikä tarkoituksenmukaista ja se on myöskin
sikiölle vaarallista, mistä syystä siitä olisi
syytä pidättyä, varsinkin runsaasta alkoholinkäytöstä.
Mutta sen sijaan tuolloin jo keskusteltiin varsin paljon siitä yleisestä alkoholinkäytön
varoituksesta, ja mielenkiintoista on se, että jo silloin perustuslakivaliokunta
lausunnossaan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle totesi, että varoituksen tulisi
koskea vain alkoholin liikakäytön vaarallisuutta
terveydelle. Tämä pohjautui siihen, että sen
selvityksen mukaan, minkä perustuslakivaliokunta oli saanut,
voitiin todeta, että alkoholi jopa tietyissä tapauksissa
on terveydelle hyväksi. Esimerkiksi voidaan sanoa, että jos
juo kaksi lasia punaviiniä päivässä,
se on myönteistä terveydelle. Sen sijaan
alkoholin liikakäyttö on vaarallista. Valitettavasti
kuitenkin tuolloin sosiaali- ja terveysvaliokunta totesi, että viestinnällisesti
olisi hyvin hankalaa rajoittaa laissa varoitusmerkintöjä koskemaan
vain haitallista, liiallista alkoholinkäyttöä.
Täytyy sanoa, että olennaista on se, että silloin
kun annetaan tuotetta koskevia tietoja, niitten tietojen pitää olla
täsmällisiä ja oikeita. Oli erittäin
valitettavaa, että perustuslakivaliokunnan huomautusta
tuolloin, joka ei ollut perustuslakikynnyksen takana vaan oli yleisenä huomautuksena,
että tietojen pitäisi olla totuudenmukaisia, sosiaali-
ja terveysvaliokunta ei ottanut huomioon.
Sinänsä mielenkiintoista on se, että komissio tosiaan
kiinnitti huomiota tähän samaan seikkaan, mihinkä perustuslakivaliokunta
kiinnitti huomiota, ja totesi, että ei voida totuuden nimissä väittää sellaista,
mistä ei ole selvää tieteellistä näyttöä.
Kun 85 prosenttia aikuisista käyttää alkoholia
enintään kohtuullisesti ja vastuunsa tuntien,
voidaan sanoa, että kun tämä väite
kohdistuu suurimpaan osaan väestöä, niin
se vielä osoitti sen virheellisyyden suuruuden.
Sinänsä on erittäin hyvä,
että nyt asia laitetaan asianmukaiseen järjestykseen,
ja täytyy sanoa, että mielestäni tärkeätä on
se, että tästä tapauksesta opitaan aika
tarkkaan se, että kun eduskunnassa mietitään,
niin mekään emme voi lailla säätää sellaisia
velvollisuuksia, että on tietyn tiedon antamisvelvollisuus,
joka ei perustu selkeään tieteelliseen näyttöön.
Jos jotakin vaaditaan, niin kyllä sen pitää olla
sitten myöskin varsin kiistattomasti näytetty.
Tältä osin täytyy toivoa, että enää toiste
lähiaikoina tai pitkänkään ajan kuluessa
ei tule sellaista tilannetta, jossa vaadittaisiin sellaisten tietojen
esittämistä, jotka eivät perustu tieteelliseen
näyttöön.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Haluaisin todellakin vahvistaa sen, mitä ed.
Sasi sanoi, että siis alkoholi aiheuttaa todella sikiövaurion.
Se on selkeästi todistettu. Jopa pieni alkoholimäärä voi olla
vaarallinen sikiölle. Mutta niin kuin ed. Sasikin sanoi,
minkäänlaista näyttöä ei
ole siitä, että tämmöinen varoitustarra
ehkäisisi ihmisen juomisen. Nimenomaan, jos se on kaksi
milliä korkea suomeksi ja ruotsiksi, niin epäilen,
että siihen ei minkäänlaista tieteellistä näyttöä koskaan pystytä osoittamaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän on tavallaan
moninkertaisesta tragediasta kysymys. On sillä tavalla,
että kun alkoholipoliittisesti absolutisti ryhtyy harjoittamaan
alkoholipolitiikkaa, niin pieleen menee. Nimittäin se ei
mene niin, että hän kieltäisi alkoholin
käytön, vaan hän sitten helposti provosoituu
tekemään muilla perusteilla sellaisia ratkaisuja,
jotka voivat johtaa tosi karmeisiin tuloksiin, ja täällä on
jo moneen kertaan käyty läpi se, mitä vuonna 2004
tapahtui ja mitä siitä sitten seurasi. Se viina-ale
oli kohtalokas, ja sillä on ollut paitsi tämä inhimillinen
ulottuvuutensa, joka on hyvin moninkertainen ulottuvuus ja hyvin
monitahoinen ulottuvuus, sillä on myöskin sillä toisella
puolella sitten aivan ... Sitä ei saisi sanoakaan, mutta
kun ajatellaan, että kolme—neljätuhatta
kanssaihmistämme, kansalaistamme, tappoi viinalla itsensä hyvin
lyhyessä ajassa, niin lyhyessä ajassa kuin sen
nyt voi ilman akuuttia alkoholimyrkytystä sen hengen itsestään
päästää, niin siinä ajassa
tappoi itsensä, niin tietysti, mitä tämä merkitsi?
Sote-menoihin säästöä, elikkä niin
karmeata se on. Se keskustelu, mitä tästä asiasta
on käyty, ei minusta voi johtaa tulevaisuutta ajatellen
mihinkään muuhun kuin että täytyy
olla nykyistä, ja nimenomaan tarkoitan nykyistä,
tämänhetkistä, tehokkaammat konstit hoitaa
tätä asiaa.
Arvoisa puhemies! Luin eräällä tavalla
vähän surullisena tätä mietintöä tämmöisenä inhimillisenä tragedia-asiakirjana.
Onhan se aika kova juttu, jos samat henkilöt, jotka olivat
kirjoittamassa sitä tarralain hyväksyntämietintöä,
nyt joutuvat todistamaan päinvastaista asiaa, ja sitten
kun on aikamoiset kilintunteet koko ajan päällä,
niin kun katsotaan tämän mietinnön sisällön
pääasiallista tekstiä, kahta palstaa
sivulla 2, niin tässähän käydään
sitten läpi kaikki mahdollinen, että pitää seurata
alkoholin reaalihinnan kehitystä, ja ollaan äärimmäisen
huolissaan, että sen nyt ainakin pitäisi seurata
sitä yleistä hintatasoa. Edelleen sitten ollaan
sitä mieltä, että alkoholijuomaveroa
tulee mahdollisimman pikaisesti korottaa, ja viitataan jo omaan
aikaisempaan mietintöön tässä suhteessa.
Sitten ollaan mainonnan kanssa todella huolissaan ja tv-mainonnasta aivan
erikoisesti huolissaan ja sitten vielä kiinnitetään
urheilutoimintaan liittyvään puoleen huomiota
ja sitten vielä siihen, saattaako luiskahtaa peräti
valtionapujakin järjestöille, jotka toimivat täysin
urheilun perusideologian vastaisesti. Elikkä toisin sanoen,
mitä tästä pitäisi nyt sitten
minusta oppia — nythän mennään
niitten nuottien mukaan, mitkä tämä hallitus
on itselleen valinnut — on se, että ainakin ministeri
Risikon ja valmistelevien virkamiesten pitäisi lukea täällä mietinnön
sivulla 2 olevat monet kohdat läpi ja kerta kaikkiaan ottaa
ne ihan tosissaan. Muutenhan tässä uskottavuus
menee.
Mutta muutoin olen sitä mieltä tästä tieteellisestä näyttöasiasta,
niin kuin täällä on todettu, että sikiövauriovaara
on todellinen, helposti itse asiassa näytettävissä oleva
asia, ja sen takia sitä pitää tiedotuksellisesti
toitottaa niin paljon kuin jaksaa. Toisekseen se, että jos
ei muu tehoa, niin kuin ilmeisesti mikään muu
ei tehoa, niin tehoaa se, että viinan hinta kerta kaikkiaan
nousee, käyköön sitten Viron-liikenne
mihinkä suuntaan tahansa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Itse pidän sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietintöä hyvänä. Sehän
lähtee liikkeelle tuosta Euroopan komission kannanotosta,
jossa pidettiin hyväksyttävänä,
että alkoholijuomapakkauksissa varoitetaan alkoholin aiheuttamista
haitoista sikiölle, mutta sen sijaan ei hyväksytty
sitä, että näihin juomiin liitettäisiin
yleisesti alkoholijuomien haitallisuudesta terveydelle varoittavia
tarroja.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta samalla toteaa, että nyt
kun hallitus esittää luopumista alkoholijuomapakkauksiin
liitettävistä varoitusmerkinnöistä,
"pitää valiokunta välttämättömänä,
että hallitus mahdollisimman pikaisesti esittää muita toimenpiteitä,
joilla tuetaan tavoitetta alkoholikulutuksen vähentämisestä".
Tämä on aivan oikein.
Debatissa esille nousi tuo aiempi teksti, ja olen ed. Pulliaisen
kanssa samaa mieltä, että jos tällaisiin
varoitusteksteihin lähdettäisiin, tulisi niiden perustua
vain ja yksinomaan tieteellisyyteen, sellaisiin argumentteihin,
jotka kestävät sitten vertailun ja tarkastelun
myös tieteellisestä näkökulmasta.
Siksi tieteellisesti tuon varoituksen alkoholijuomien aiheuttamasta
haitasta sikiölle voisikin hyväksyä.
Vuosittain, niin kuin tässä on esille tullut,
maassamme syntyy jopa reilu tuhat fas-lasta, joista kaikista ei
koskaan edes tarkasti tätä diagnoosia saada, puhumattakaan
niistä, joille tulee pienempiä haittoja.
Itse kuitenkin lähtisin liikkeelle, niin kuin valiokuntakin
lähtee, muista toimenpiteistä. Näistä valistus
olisi prioriteettilistalla ykkönen. Sen eteen pitää tehdä työtä aktiivisesti,
eli valistusta en siis missään tapauksessa vastusta.
Ymmärrän myös hinnan alkoholinkulutusta
vähentävänä tekijänä,
kunhan tässäkin keskustelussa muistamme sen lähtökohdan,
mistä edellinen hallitus lähti liikkeelle, eli
Viron mukaantulon ja sen pelon, että tuo viinaralli Virosta
olisi karannut käsistä. Tämä täytyy
edelliselle hallitukselle kuitenkin ehkä pienenä puolustuksena
antaa, että tällainen toimenpide tehtiin tämän
asian takia, ja minun mielestäni on vähän
hurskastelua paheksua tuota ratkaisua. Siinä olivat monet
puolueet hyvin vahvasti sitä silloin tekemässä.
Jälkikäteen varmasti itse kukin voimme todeta,
että ratkaisu oli ehkä hivenen liian hurja tai
liian tiukka, ja sitä on nyt sitten korjattu. Näin
uskon, että myös sosialidemokraatit olisivat sitä korjanneet,
jos heidän hallitusvastuunsa olisi jatkunut.
Itse en sen sijaan toivo paluuta kuitenkaan ed. Kankaanniemen
ministeriaikaan, kun alkoholijuomia poistettiin hyllyistä ministerin
puheen ja ulostulon myötä. Se ei ratkaissut ongelmia
silloin salmiakkikossunkaan aikaan, eikä se ratkaisisi
tänäänkään. Tällaiseen
ei Suomessa pidä enää mennä.
Tuon saatavuuden rajoittamisen suhteen olen muutenkin varsin kriittinen.
Maamme alkoholinkulutus on korkeaa siitä huolimatta, että saatavuus
on hyvin rajoitteista verrattuna moneen muuhun Euroopan unionin
maahan ja moneen muuhun maailman maahan. Itse olenkin miettinyt,
olisiko kaikesta huolimatta meilläkin syytä siirtyä eurooppalaisen
kehityksen aikakauteen näissäkin asioissa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Heinosen puheenvuoroon viitaten
haluaisin täsmentää teille, että silloin,
kun se hallituksen esitys oli täällä käsittelyssä,
joka johti alkoholiveron oleelliseen alentamiseen, sen lain perusteluissa
mainittiin, että se tulee lisäämään
noin 600 uutta alkoholikuolemaa vuodessa. Eli, ed. Heinonen, silloin
tiedettiin tarkalleen ja hallitus tiesi, mihin se johtaa, mutta
siitä huolimatta.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Paula Risikko totesi helmikuussa viime vuonna,
että Viron EU-jäsenyys pakotti käytännössä Suomen
muuttamaan omaa alkoholiverotustaan, muutoin Virosta Suomeen kulkevan
viinarallin pelättiin karkaavan käsistä. Kyllä tämä varmasti
oli se realistinen tilanne, jonka edessä punamultahallitus
silloin olikin. Tuo esityshän tuli voimaan silloin 1.3.2004.
Kyllä tämä minun mielestäni
on rehellisyyden nimissä tunnustettava ja myönnettävä,
että tästä asia lähti liikkeelle.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olemme monelta osin tyytyväisiä mietintöön.
Kuitenkaan sitä kaikkein tärkeintä eli
33 b §:n kumoamista emme voi hyväksyä.
Olemme jättäneet mietintöön
vastalauseemme, koska mielestämme alkoholipolitiikan on
oltava johdonmukaista ja uskottavaa. Hallitus on nyt kumoamassa
pykälän, jolla olisimme saaneet alkoholipulloihin
varoituksen tuotteen terveyshaitasta ja erityisen varoituksen sen
aiheuttamasta sikiövauriovaarasta. Viime kaudella esitys
varoitusmerkinnöistä hyväksyttiin osana
alkoholinkäytön haittoja rajoittavaa toimenpidepakettia. Silloin
esitetyt perustelut eivät ole muuttuneet. Katsoimme tuolloin,
että tuotepakkausten varoituksilla tuetaan muita kulutuksen
vähentämiseen tähtääviä toimia.
Silloin jo todettiin, etteivät yksittäiset toimet
välttämättä ole tehokkaita,
vaan kokonaisuus ratkaisee. Halusimme silloin antaa vahvan viestin
alkoholin terveyshaitoista.
Mutta minkä viestin hallitus nyt haluaa antaa kansalle?
Suomalaiset juovat alkoholia vuosittain yli 10 litraa per asukas.
Vuonna 2006 pelkkiin alkoholisairauksiin ja -myrkytyksiin kuoli yli
2 000 ihmistä. Alkoholi vaikuttaa ja tappaa välillisesti
sairastuvuudessa, liikenteessä, tappeluissa ja tapaturmissa,
ja vuosittain kuolleisuuden on arvioitu olevan peräti 6 000
henkeä. Alkoholi aiheuttaa työkyvyttömyyttä,
mielenterveysongelmia ja muita sairauksia, sosiaalisia ongelmia,
inhimillistä kärsimystä ja taloudellista ahdinkoa.
Alkoholin yhteiskunnalle aiheuttamien välittömien
kulujen arvioidaan olevan lähellä miljardia euroa
vuodessa. Välillisesti kustannukset ovat moninkertaiset.
Arvoisa puhemies! Tämä on todellisuutta, mutta
mitä tekee hallitus? Se kumartaa bisnekselle ja kääntää selkänsä kansanterveystyölle.
Se piiloutuu Euroopan komission kannanoton taakse ja luopuu varoitusmerkinnöistä.
Kokoomus vastusti myös viime kaudella merkintöjä panimoteollisuuden
näkemysten mukaisesti. Siinä mielessä hallituksen
totaalinen luovuttaminen komission kirjelmään
vedoten on tässä tilanteessa hyvin ymmärrettävää.
Kuitenkin sen sijaan, että kuunnellaan vain alkoholiteollisuuden
etujärjestöjä, pitäisi vastuullista
alkoholipolitiikkaa tehdä kuunnellen myös niiden
asiantuntijoiden näkemyksiä, jotka ovat ihmisen
ja kuluttajan asialla.
Täällä hallituksen edustajat ovat
sanoneet, ettei varoitusmerkinnällä ole merkitystä.
Kuitenkin esimerkiksi Elämäntapaliiton ja Terveyden edistämisen
keskuksen asiantuntijalausuntojen mukaan alkoholituotteissa oleva
varoitusmerkintä on vahva viesti siitä, että kyseessä on
terveydelle haitallinen tuote, yhtä lailla kuin nyt käsittelyssä oleva
lakimuutos on vahva vastakkainen viesti.
Suomessa elintarvike- ja kuluttajansuojalaki edellyttävät,
että haitalliset elintarvikkeet pitää merkitä varoituksin.
Riskeistä pitää kertoa kuluttajalle mahdollisimman
avoimesti, jotta ihmiset voisivat tehdä tietoisia valintoja.
Tuotteen valmistajien velvollisuus on tuoda vastuullisesti esiin
myös tuotteen haitalliset vaikutukset. Siksi on perusteltua,
että alkoholilta vaaditaan samanlaista terveysvaroitusta
kuin muiltakin elintarvikkeilta.
Myös Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus
pitää valitettavana varoitusmerkintöjen
kumoamista. Valiokuntakuulemisessa meitä muistutettiin
siitä hullusta tosiasiasta, että esimerkiksi monissa
terveysvaikutteisissa tuotteissa pitää olla käyttörajoituksesta
maininta odottaville äideille ja esimerkiksi täällä mainituissa ksylitolituotteissa
pitää mainita laksatiivisista vaikutuksista. Näihin
verrattuna alkoholi on todella moninkertaisesti vaarallinen, mutta
siitä ei tarvitse hallituksen mielestä kuluttajaa
valistaa. Tilanne on todella ristiriitainen. Tuotevalvontakeskus
toivoo, että varoitusmerkinnöistä voidaan
mahdollisimman pian säätää yhteisötasolla.
Toivottavasti hallitus ottaa tämän toiveen vakavissaan
ja osaksi alkoholipolitiikkalinjauksiaan.
Arvoisa puhemies! Mielestämme hallituksen alkoholipolitiikka
on vastuutonta. Komission kanta ei todellakaan edellytä varoitusmerkinnöistä luopumista,
päinvastoin. Komissio olisi ollut valmis neuvottelemaan
hallituksen kanssa siitä, miten varoitukset voidaan yhteisen
näkemyksen mukaan toteuttaa. Hallitus ei kuitenkaan ole
halunnut neuvotella asiasta, vaan haluaa luopua merkinnöistä kokonaan.
Lakiin pitää jättää ainakin
sikiötä koskevan varoitusmerkinnän lisääminen.
Sitä komissio ei ole missään vaiheessa
edes vastustanut.
Suomessa syntyy vuosittain noin 650 alkoholin eriasteisesti
vaurioittamaa lasta. Noin 6 prosentilla odottavista äideistä on
arvioitu olevan päihderiippuvuutta, joten vuosittain usean
tuhannen sikiön kehitys on vaarassa päihteiden
vuoksi. Päihteiden käyttö on lisääntynyt
etenkin nuorten naisten keskuudessa. Asiaan erityisesti perehtynyt
ylilääkäri Erja Halmesmäki on
tuoreessa haastattelussa erittäin huolissaan päihdemyönteisestä ilmapiiristä.
Hän on todennut: "Annetaan kuva kuin juopottelu kuuluisi
luonnollisena osana elämään." Monien
mielestä pari olutta päivässä on
kohtuukäyttöä tai sitä ei edes
lasketa käytöksi, hän toteaa. Tätäkö kokoomus
tarkoittaa? Halmesmäen mukaan tällaisella käytöllä lapsi
kuitenkin syntyy varmasti vammautuneena.
Olisi erittäin tärkeää saada
raskaana oleva nainen ymmärtämään,
että alkoholi vaurioittaa lasta etenkin alkuraskauden aikana
ja että lapsen aivot ovat vaarassa koko raskauden ajan.
Siksi olisi ollut hallitukselta vastuullista alkoholipolitiikkaa säästää laissa
edes sikiötä koskevat varoitusmerkinnät.
Komissio ei niitä ole kyseenalaistanut, vaan päinvastoin
piti niitä hyödyllisenä keinona lisätä tietoisuutta
alkoholinkäytön vaaroista raskauden aikana.
Esitämme, että nyt kumottavaksi ehdotettua pykälää muutettaisiin
poistamalla vaatimus kirjallisesta varoitusmerkinnästä.
Näin myös eurooppalaiset kuvalliset varoitukset
sallittaisiin. Varoitusmerkintä tulisi koskemaan nimenomaan tuotteen
aiheuttamaa sikiövauriovaaraa. Lisäksi neuvotteluja
komission kanssa pitää jatkaa, jotta saamme myös
yleisen varoitusmerkinnän juomapakkauksiin.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi: kannatan ed. Tiusasen tekemää esitystä,
että mietintöön liitetyn vastalauseen
käsittely tulee tämän käsittelyn
pohjaksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Lenita Toivakka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuntuu hieman oudolta kuunnella ed. Anneli
Kiljusen eräänlaista hurskastelua ja sitä,
että hän syyttelee hallitusta toimettomuudesta
näiden alkoholihaittojen suhteen, koska kuitenkin hallitus
on nyt ripeästi ryhtynyt toimiin, korottanut kertaalleen
alkoholiveroa ja vielä nyt aikoo uudelleen korottaa tällä vaalikaudella.
Tämä tarroista keskustelu ei kuitenkaan mielestäni
tarkoita sitä, että ... Meidän tulee
edelleen jatkaa valistusta, se on ehdottoman tärkeää,
mutta tämä valistus tulee kohdentaa oikein ja
sen tulee myös vaikuttaa. Vääränlainen
valistus, tämmöinen yleisvalistus, voi jopa kääntyä itseään
vastaan ja olla siinä mielessä hyvinkin tehotonta.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysehän ei ole ainoastaan minun
mielipiteestäni. Ed. Toivakkakin kuuli valiokunnassa, että esimerkiksi
Elämäntapaliitto ja Terveyden edistämisen
keskus molemmat tukivat näitten varoitusmerkkien olemassaoloa.
Kyse ei ole vain sosialidemokraattien näkökannasta
vaan huomattavasti laajemmasta näkökannasta. Olemme
peräänkuuluttaneet myös pitkäjänteistä,
johdonmukaista alkoholipolitiikkaa, joka myös on uskottavaa
politiikkaa.
Lenita Toivakka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pitkäjänteistä alkoholipolitiikkaa
ehdottomasti tarvitsemme ja erilaisia toimenpiteitä kehitetään
varmastikin. Mutta olen eri mieltä näistä varoitustarroista,
koska nimenomaan missään ei ole todistettu niiden
tehoa. Näitä voidaan vaatia lisättäväksi,
ja jos jossakin nyt todistettaisiin, että niillä on
jonkinlaista vaikutusta kulutukseen, niin silloin ne varmasti olisivat
järkeviä. Nythän valiokunta ehdotti mietinnössään,
että Suomi tulee aktiivisesti edistämään EU:n
kautta mahdollista yhteistä käytäntöä,
silloin kun se hyväksi havaitaan; esimerkiksi näiden
sikiöhaittojen ehkäisemiseksi se olisi varmasti
hyvä asia. Mutta tässä on nyt hyvä edetä EU-tasolla
yhteisesti.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni nyt on aika epäreilua
puhua hallituksen alkoholipolitiikasta kokonaisuutena käsiteltäessä tätä yhtä kysymystä,
joka on lähtenyt EU:sta, johon olemme yhdessä aikanaan
kansan enemmistön tahdon mukaisesti liittyneet. Ja niin
kuin täällä mietinnössä todetaan,
komissio on todennut, että 85 prosenttia aikuisista käyttää alkoholia
enimmäkseen kohtuullisesti ja vastuunsa tuntien. Tämän
vuoksi komissio ilmoittaa vastustavansa näitä yleisiä varoituksia
alkoholijuomien haitallisuudesta terveydelle, ja näin
on myös aiemmin, vuonna 2006 valtiopäivillä,
sosiaali- ja terveysvaliokunta todennut, että jopa tämän
liiallisen alkoholinkäytön maininta olisi huono
maininta siinä mielessä, että sitä ei
voitaisi yksiselitteisesti määritellä. Kyllä tässä nyt
hieman vedetään mutkia suoraksi. Tämä asia
on nyt vain hoidettava kuntoon.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin vähintä,
mitä hallitus olisi voinut tehdä, olisi ollut
säilyttää sikiötä koskevat
varoitusmerkinnät näissä tuotteissa. Ja
toinen asia: Minusta on myös aika outoa ottaa tueksi EU-komissio,
kun tiedämme, että EU-komissio muutenkin suhtautuu
kansanterveystyöhön eri tavalla kuin me Suomessa.
Se näkee alkoholipolitiikan nimenomaan elinkeinopolitiikkana
eikä kansanterveystyönä. Siinä mielessä lähtökohdat
Suomessa ja Euroopan unionissa ovat vähän erilaiset.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on erittäin
tärkeää, että Suomessa toteutettaisiin,
sanotaanko, suunniteltua ja todella harkittua alkoholipolitiikkaa.
(Ed. Heinonen: Juuri näin!) Nyt se, mitä tässä olemme
tekemässä, muutosta alkoholilainsäädäntöön,
siis siihen lakiin, johon viime kaudella tehtiin muutos, lisäys
näistä alkoholitarroista, varoitusmerkinnöistä,
kun nyt olemme sitä poistamassa, mielestäni asettaa
kysymyksen, onko se sitten ollut harkittua viime kaudella, kun kuitenkin
se varoitusmerkintä silloin haluttiin näihin pakkauksiin
laittaa ja tehtiin alkoholilainsäädäntöön
muutos tästä.
Nyt tässä perusteluna on EU-komission kirjelmä,
että näin ei voitaisikaan tehdä. Mutta
erittäin selkeästi mielestäni täällä keskustelussa
ja mielestäni myös valiokunnan mietinnöstä tulee
esille, että asiantuntijakuulemisessa on tullut esille, että välttämättä EU-komissio
ei ole edellyttänyt tätä poistoa, vaan
tästä olisi tullut käydä neuvottelua
nimenomaan siihen suuntaan, että jos on ongelma tässä varoitusmerkinnässä,
mikä viime kaudella tehtiin, joko kirjainkoossa tai siinä muodossa,
minkälaiseksi se lainsäädännössä määriteltiin,
niin tässä mielestäni olisi tullut nyt
valiokunnan tarttua siihen, että ei suoraan tämän
varoitusmerkinnän poistamista esitetä, vaan muutosta
siihen, että me olisimme saaneet sen näihin pakkauksiin,
sellainen todella tarpeellinen varoitus alkoholin vaarallisuudesta,
oikein kohdennettu varoitus ja erityisesti, mikä täällä on
tullut esille, että olisi tullut olla näistä sikiövaurioista
kertova varoitus.
Sen vuoksi olen vähän hämmentyneenä kuunnellut
tätä keskustelua siitä, että tämä opposition vastalause,
jossa allekirjoittajina on kahden eri puolueen eli oppositiopuolueitten
jäseniä, olisi populistinen, ja tämä on
jollakin tavalla tuotu täällä, sanoisin
näin, jopa halventavassa sävyssä esiin,
että tämänlaisia vastalauseita ei tulisi
laatia. Näen, että tässä vastalauseessahan
on tehty aivan kohdennettu muutos tähän varoitusmerkintään
ja sillä lailla tämä on todella vastaesitys, vastaesitys
nyt hallituksen tekemälle alkoholilain muutokselle.
Niinpä tässä yhteydessä jo
sanon, että kannatan tätä, mitä ed.
Tiusanen esitti, että tämä vastalause
otettaisiin pohjaesitykseksi, kun tätä käsitellään.
Mutta, arvoisa puhemies, erityisesti haluan vielä nostaa
esiin sen, koska itse olin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa viime
kaudella, että tässä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnössä 58/2006 on aivan hyvin todettu,
että varoitusmerkintöjen vaikutus alkoholin käyttöön
on erittäin vähäinen, mutta sitten on
näin, että valiokunta piti varoitusmerkintöjen
lisäämistä kuitenkin perusteltuna, koska
valiokunta katsoi, että tiedon jakamisella myös
tuotepakkauksissa voidaan tukea muita kulutuksen vähentämiseen
tähtääviä toimenpiteitä,
ja jatketaan vielä, että vaikka tuolloin hyväksytyt
eri toimenpiteet eivät välttämättä yksittäin
toteutettuina olisikaan tehokkaita, tarvitaan siis tämmöisiä saman
suuntaisia toimia, tarvitaan tämmöistä kokonaispakettia,
kokonaisvaltaista näkemystä. Varmasti meillä ei ole
riittävästi tieteellistä näyttöä,
että joku tämmöinen yksittäinen
alkoholinkäyttöön kohdistuva toimenpide,
millä sitä yritetään vähentää,
nyt juuri vähentäisi sitä. Mutta me tosiaan
tarvitsemme tähän ongelmaan alkoholihaittojen
ja alkoholinkulutuksen vähentämiseksi, siihen
liikakulutukseen, kohdistuvaa kokonaisvaltaista, monenlaista, erilaista
toimenpidettä, jotta niistä haitoista, mitä alkoholin
väärä kulutus, väärä käyttö aiheuttaa,
niistä haitoista, alkoholikuolemista ja alkoholin muista
haittavaikutuksista terveydelle voitaisiin päästä kokonaan
tai niitä voitaisiin vähentää.
Eli sen vuoksi pidän todella hyvänä sitä, että niin
kuin viime kaudellakin, niin nytkin kyllä sosiaali- ja
terveysvaliokunta toisaalta on tehnyt erittäin hyvän
mietinnön. Tässäkin, niin kuin täällä ovat
monet, ed. Pulliainen ynnä muut, todenneet sen, että mietinnössähän
nostetaan ... En tiedä, miksi sitten päätös
on tämä, että ei tehdä mitään
tälle 33 b §:lle, vaan se on sellaisenaan hallituksen
esityksen mukaisesti, että valiokunta ei ole siihen halunnut
mahdollisesti tehdä mitään muutosta.
Mutta mietinnön sisällä on erittäin
tärkeitä asioita tästä kokonaisnäkemyksestä,
mitä kaikkea pitäisi näiden alkoholihaittojen
vähentämiseksi tehdä.
Nimenomaan, kun täällä on nyt tätä,
mitä hallitus linjaa ja miten vastuullista politiikkaa,
alkoholipolitiikkaa, hallitus tekee, niin toivon, että tässä ei
toisaalta edes puhuttaisi, mitä priorisoidaan, mitä otetaan
ensimmäiseksi tai toiseksi, kun nyt tässä on
sanottu, että täällä on tärkeämpiä.
Minä en tiedä sitten. Tässä haluaisin
nähdä, että nämä kaikki
ovat yhtä tärkeitä, alkoholiveron korotus,
mainonta, mielikuvamainonta nuorille — nuorten kohdalla
erityisesti tulee tehdä kaikki mahdollinen voitava — urheilumainonta ja
kaikki, millä tavalla voidaan ehkäistä sitä,
ettei alkoholimainontaa todella liitetä urheilutoimintaan.
Se, mikä viime kaudella oli vahvasti esillä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, oli tv-mainonta, ja siitä me puhuimme,
voi sanoa, yksityiskohtaisesti, mihinkä kellonaikaan alkavat
ja loppuvat tv-lähetykset, milloin ei mainontaa saa olla.
Miksi ei voitaisi päästä siihen, että se
on kielletty kokonaan sellaisissa yhteyksissä, joissa se
ei sinänsä kuulu siihen teemaan? Me voisimme lähteä etsimään
vahvasti sitä, että mahdollisimman paljon tehtäisiin
eri asioitten kohdalla ennalta ehkäisevin toimin tätä työtä,
jotta alkoholinkulutusta saadaan vähenemään
ja niitä haittoja pois, koska alkoholi on erityisesti vaarallista silloin,
kun sitä liikaa käytetään, ja
aiheuttaa perheissä monenlaista, erilaista ongelmaa. Todellinen
huoli ovat nämä fas-lapset ja sikiövauriot, jotka äidin
alkoholinkäytöstä tulevat. Sen vuoksi mielestäni
se, mikä vastalauseessa on, on tärkeää.
Korostaisin sitä — pikkuisen jo viime kaudella
oli sellaista, että jotenkin alkoholiteollisuuden ja tuottajien
ongelma oli se, että tulee ylimääräistä vaivaa
erilaisista etiketeistä ja niitten muuttamisesta — että ne
asiat eivät menisi tämän kansan terveyden
ohi, ja sitä, että me olemme todella huolissamme
siitä, miten hyvin suomalaiset voivat.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Alkoholisairauksien inhimillinen ja taloudellinen
hinta on todella järkyttävän suuri, ja
kuten täällä useissa puheenvuoroissa
on peräänkuulutettu, tämän asian
hallinta ja inhimillinen hillintä vaatii kyllä useita
keinoja käyttöön. Itse asiassa tässä markkinoinnin
ja mainonnan hallinnan ohella on kyllä tarve eri viranomaisten
poikkihallinnollisempaan parempaan puuttumiseen esimerkiksi nuorten
syrjäytymisen ja päihdeongelman hallinnassa. Tätähän
jo viime kaudella käynnistetyssä sisäisen
turvallisuuden ministeriryhmässä otettiin esille,
kouluviranomaisten, terveydenhuoltoviranomaisten, poliisin parempaa
herkkyyttä reagoida näihin ensioireisiin. Tältä osin
meillä ei välttämättä kuntatasolla
yleisesti ottaen ole sitä riittävästi.
Tässä asiassa uskon, että nykyisessäkin
ministeriössä tätä pyritään
arvioimaan.
Sitten tietysti kysymys siitä, miten suhtautua EU:n
alkoholipolitiikkaan: Se on totta, kuten täällä ed.
Anneli Kiljunen totesi, viini- ym. kulttuuri, se on maataloustuotantoa,
se on monella tavalla vahvasti edunvalvonnassa mukana myös EU:n
maatalouspolitiikassa, mutta kuitenkin minusta meidän ehkä tämmöisen
kyllä—ei-asennon sijasta pitäisi miettiä,
millä tavalla Euroopan unionin kanssa voitaisiin esimerkiksi
alkoholinkäytön ja viininkäytön
kohtuullistamisen kautta myöskin olla mukana siinä prosessissa,
mikä EU:n alkoholipolitiikassa kenties on. Me olemme vähän
niin kuin sillä tavalla, että maatalouspolitiikassakin
lähdetään EU:ta vastaan, jos siellä puhutaan
viininkäytön kohtuullistamisen tukemisesta EU:n
maatalouspolitiikassa, että Suomi on sitten voimakkaasti
vastaan. Tokko meiltä paljon sitten kysytään
välttämättä sen jälkeen. Tämä on
tietysti vaikea ja laaja kysymys.
Herra puhemies! Ihan lyhyesti vielä sen verran kuitenkin
tähän historiaan laajemmin, että kyllähän
me jouduimme hankalaan tilanteeseen, jossa ei ollut hyviä vaihtoehtoja,
kun alkoholin hinta romahti ja saatavuus parani, tuonti vapautui.
Siinä tilanteessa oli vain huonoja ratkaisuja. Joka tapauksessa
oli kyllä toisaalta hyvä myöskin välttää Etelä-Ruotsin
ja eräiden muiden vastaavien harmaan talouden ja järjestäytyneen
rikollisuuden ongelmat alkoholin välittämisen osalta.
Kun tätä asiaa sitten vaikutusten osalta selvitettiin,
niin myönnän kyllä, että sisäministerinä välittömästi
hallituksen budjettiriihiin jaoin poliisiosastoraportin alkoholinkulutuksen
kasvun vaikutuksista, jossa muun muassa näkyi selvästi,
että ihan sama prosentti kuin alkoholinkulutuksen kasvulla
oli keskimäärin poliisin säilöönottojen
määrän kasvulla. Eli selvästi
päihtyneiden säilöönottomäärät
kasvoivat. Niissä oli kyllä alueellisia isoja
eroja. Eräillä Länsi-Suomen alueilla,
ehkä kulttuurisyistä, ei ollut kasvua juuri ollenkaan,
kun monilla alueilla oli jopa 20 prosentin säilöönottojen
kasvu.
Mielestäni olisi pitänyt jo viime kaudella,
ja esitin sitä monet kerrat myös poliisin näkemyksen
mukaisesti ja sisäministerin näkemyksenä, tätä väkevien
ja mietojen hintasuhdetta tarkistaa, erityisesti väkevien
verotusta koventamalla, siis suhteessa enemmän, ja painottaa
tällä tavalla myöskin tätä kulutusta
kiistämättä ollenkaan mietojen alkoholijuomien
synnyttämää ongelmaa, mutta tämä suhde
olisi pitänyt toteuttaa. Täytyy sanoa, että en
siinä saanut riittävästi vastakaikua.
Eduskunta viime kauden lopullahan toivoi tässä edettävän.
Viime syksynä sitten tehtiin veroon korjauksia valtiovarainvaliokunnassa.
Sosialidemokraatit olisivat olleet valmiita eräiltä osin
korkeampaan verotuksen nostoon. Nyt ei päädytty
siihen meidän esittämäämme ratkaisuun.
Minä toivon kyllä, että kun alkoholin
hinta on, totta kai, merkittävin kulutukseen vaikuttava
yksittäinen tekijä, niin tämä kysymys
tarkastellaan, mutta tehdään mitä tahansa,
niin pitää tajuta, että meillä kuitenkin
päihdehuollon ja kuntien toimintakyky ei ole tänä päivänä se,
mitä tämä kasvava inhimillinen ongelma
on aikaansaanut, ja siksi meidän pitäisi kyllä korvamerkinnällä tai
muilla täsmäratkaisuilla varmistaa päihdehuollon
ja hoitoon pääsyn parempi toteutuminen kunnissa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on paljon kuultu
viisauksia, mutta yhdestä asiasta olen varma: tarroilla
ei olisi mitään vaikutusta. Tätä mieltä olen
aina ollut. Olen niistä paljon kysellyt eri kansalaispiireiltä,
ja tulos on aina ollut sama, ainakin Varsinais-Suomessa. Siis muilla
keinoin asia pitää korjata.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Rajamäkeä erittäin
viisaasta puheenvuorosta. Hän oli viime kaudella erinomainen
sisäministeri ja tuntee tämän alueen
myöskin poliisin kannalta. Mutta kyllä myös
pystyn ymmärtämään hyvin kristillisdemokraattien
kannan, koska he luultavasti ovat, tai aika monet heistä,
todella täysraittiita, jolloinka he myös tulevat
tällaista vaatimaan. Mutta minä hirveästi ihmettelen
sosialidemokraatteja, että te olette menneet tällaisen
vastalauseen taakse, koska ei kai teidän työväenluokkanne,
joka teitä äänestää,
ole absolutistien työväenluokka. Kyllä se
on aivan kummallista, että käytetään
sellaisia puheenvuoroja kuin täällä on
tämän iltapäivän aikana ollut,
että alkoholi pitäisi kokonaan oikeastaan kieltää.
Ei se voi olla teidän politiikkaanne. Nämä varoitustarrat
eivät todellakaan vaikuta sillä tavalla, että ne
estäisivät alkoholin käyttöä tai vähentäisivät
sitä. Kyllä meidän muita keinoja nyt
täytyy löytää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän asiaan vielä ihan
lyhyesti: tämä reaktio komission kirjeeseen on
kyllä ollut aika hätäinen. Viittaan siihen,
miten komission paimensauvan pienikin kolahdus aiheuttaa heti väristyksiä,
ja tässä tapauksessa nopeata toimintaa. Se, että nyt
tässä esitetään edelleenkin
alkoholin sikiövaikutuksista varoitusta, on ihan perusteltua ja
sillä on lääketieteelliset perusteet.
Se ei ole absolutismia, vaan se on kasvavan ihmisen suojelua.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä pyysin puheenvuoron ed. Asko-Seljavaaran äskeisen
puheenvuoron johdosta. Eihän tämmöisessä vastalauseessa, joka
on normaalia parlamentaarista käytäntöä silloin,
kun on olemassa jokin perusteltu mielipide, ole mitään
pahaa. Eikä motiiviakaan pidä asettaa kyseenalaiseksi.
Kun tekee perustelut, niin kuin edellytetään,
se asia on sillä siisti. Toisekseen ei tarrojen vaikutuksesta
voida tehdä tieteellistä tutkimusta, koska kysymys
on niin monitahoisesta asiasta. Mutta yksi on varma, että kun
on näkyvissä, niin on mielessä.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Kun täällä edustaja
tiedusteli sosialidemokraattien perusteita, niin minä uskon,
että sosialidemokraattisessa liikkeessä on hyvin
vahvana ollut se ajatus, että alkoholin kulutusta vähentämällä voidaan
vähentää sosiaali- ja terveyshuollon
menoja ja myös poliisitoimen menoja ratkaisevasti ja merkittävästi,
ja se on hyvä tavoite sinänsä. Minä pitäisin
kyllä aivan luonnollisena sitä, että varoitettaisiin
ihmisiä nimenomaan alkoholin vaaroista sikiöille,
ja ihmettelen, että lääkäri-ihminen voisi
sitä asiaa vastustaa.
Mitä historiaan tulee, niin sosialidemokraattinen liike
ja maalaisliitto aikoinaan ajoivat läpi kieltolain, joka
oli sen ajan hengen mukainen, vaikka ei ollutkaan niin onnistunut.
Mutta työväenliikkeellä on siis merkittäviä ansioita
raittiusalalla. Kokoomuksella niitä ei ole kyllä ollenkaan.
Yleiskeskustelu päättyi.