3) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2008
Timo Kalli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toimintavuoden 2008 aikana Sitra rakensi
omaa visiotaan ja strategiaansa niin, että ne jatkossa
edistävät mahdollisimman hyvin kansallisessa innovaatiostrategiassa
esitettyjä linjauksia. Suomen hyvinvointi ja kilpailukyky edellyttävät
tulevaisuudessa laaja-alaisia ja syvällisiä yhteiskunnallisia
muutoksia. Sitran tehtävänä on osaltaan
vauhdittaa näitä muutoksia yhteistyössä eri
toimijoiden kanssa.
Vuosi 2008 oli ohjelmatoiminnassa sekä uuden käynnistämistä että aiempien
päättymistä. Koneteollisuuden kasvuohjelma
ja Energiaohjelma käynnistyivät vuoden aikana.
Myös Kuntaohjelman valmistelut aloitettiin. Elintarvike-
ja ravitsemusohjelma Era ja Intia-ohjelma saatiin tavoitteiden mukaiseen
päätökseen. Terveydenhuollon ohjelma
jatkoi työtään kansalaisten parhaaksi.
Ohjelmatoiminnan vaikuttavuutta lisättiin etsimällä eri
ohjelmien välisiä synergiaetuja. Vuoden aikana
valmistui myös aikaisemmin päättyneiden
ohjelmien arviointi. Tulokset osoittavat, että ohjelmassa
on tartuttu ajankohtaisiin ja yhteiskunnallisesti merkittäviin
asioihin. Arvioinnissa saatuja kehitysehdotuksia vietiin myös
käytäntöön. Ohjelmien valmisteluprosessia
avattiin ja sidosryhmät otettiin entistä tiiviimmin
mukaan tähän valmisteluun.
Sitran toiminta rahoitetaan peruspääoman ja rahoitustoiminnan
tuotoilla. Suotuisten sijoitusvuosien aikana kertyneiden ylijäämien
ansiosta Sitran talous pysyy tasapainossa myös laskusuhdanteessa.
Pitkäjänteisen taloudenhoidon ansiosta Sitra voi
jatkaa toimintaansa lähes täysimittaisesti myös
haastavina aikoina. Laskusuhdanteen mukanaan tuomien akuuttien ongelmien
keskelläkin Sitran tehtävänä on
edistää Suomen pitkän aikavälin
myönteistä kehitystä.
Peruspääoman markkina-arvo laski 626 miljoonaan
euroon edellisvuoden 821 miljoonasta eurosta. Lasku johtui lähes
yksinomaan osakemarkkinoiden romahduksesta ja sen vaikutuksesta
peruspääoman osakesijoitusten markkina-arvoon.
Sijoitusomaisuus tuotti melkein miinus 20 prosenttia vuonna 2008,
kun tuotto edellisenä vuonna oli plus 7,5 prosenttia.
Vuoden 2008 aikana Sitran rahoituspäätösten määrä oli
35 miljoonaa euroa ja tilikauden alijäämä 101
miljoonaa euroa. Vuonna 2008 Sitra teki pääoma-
ja rahoitussijoituksia sekä osallistui kohdeyhdistysten
hallintotyöskentelyyn.
Sitra käynnisti uudelleen aktiivisen rahoitussijoitustoiminnan
suomalaisten yritysten kansainvälistämisen nopeuttamiseksi
ja ohjelmatoiminnan tukemiseksi. Vuoden aikana tehtiin kaksi uutta
merkittävää rahoitussijoitusta tukemaan Energiaohjelmaa
ja Koneteollisuuden kasvuohjelmaa. Yhteensä Sitran pääomasijoitussalkussa oli
vuoden lopussa 58 kohdeyritystä ja 36 pääomarahastoa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni Sitran toiminta on viime
vuosien aikana kehittynyt myönteiseen suuntaan. On pyritty
erilaisten määräaikaisten ohjelmien avulla
hahmottamaan Suomen tulevan menestyksen kannalta tärkeitä toimialoja
taikka kohdemaita. Tällainen oli muun muassa Kiina-ohjelma,
joka oli erittäin merkittävä. Venäjä-ohjelmassa
on panostettu Venäjän mahdollisuuksiin.
Nyt pidän erittäin tärkeänä,
että Sitra on käynnistänyt tämän
Kuntaohjelman, kuntasektorin palvelutuotannon kustannusvertailut
ja hyvien käytäntöjen hakemisen myöskin
yksittäisten kuntien kanssa. Tämähän
on tärkeää; me kaikki tiedostamme sen
haasteen, mikä on ikääntyvän väestön
ja toisaalta rajallisten resurssien osalta. Me tarvitsemme kuntakentälle
parhaimpia toimintamalleja, joilla pystymme vastaamaan siihen kustannuskehitykseen,
mikä on väistämätön.
Tämä ohjelma on tärkeä, mutta
tärkeitä ovat myös kaikki ne muut määräaikaiset
toiminnot, joilla tähdätään
kunkin toimialan kehittämiseen ja uusien innovaatioitten
hakemiseen ja kaupallistamiseen. Eli tässä mielessä voi
sanoa hyvin myönteisen arvion Sitran toiminnasta.
Talousvaliokunnassa on aiemmin kiinnitetty huomiota valtion
eri organisaatioitten työnjakoon, ja varmasti tämä tulee
olemaan jatkossakin tarkastelussa. Tällä tarkoitan
Sitraa, Tekesiä, Suomen Akatemiaa ja Vtt:tä. Uskon,
että jokaiselle näistä organisaatioista
löytyy sopiva työnjako. Jonkin verranhan toki
rinnakkaisuuttakin saa olla, mutta rajalliset resurssit pitää käyttää mahdollisimman
tehokkaasti hyväksi.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Sitra tekee erittäin arvokasta työtä,
kun se on jo vuosikausia etsinyt aivan uusia toimintatapoja ja tuotteita
ja menestymisen mahdollisuuksia koko maalle ja Suomen yrityskentälle.
Tässä se on myöskin onnistunut erinomaisen
hyvin. Joukkoon mahtuu toki epäonnistumisiakin, mutta se on
luonnollista. Jollemme ole rohkeita uusien asioiden etsimisessä,
tutkimisessa, kokeilemisessa, ei myöskään
niitä menestystarinoita synny.
Erityisen tyytyväinen olen siitä, että luonnonvara-ala
on otettu uudelleen tarkastelun alle ja siitä on oma ohjelmansa
tehty. Se on sellainen mahdollisuus Suomelle hyvin monella, monella rintamalla,
joka meidän pitää hyödyntää täysimääräisesti.
Meillä on jo nyt voimakkaasti alalla osaamista, huipputeknologiaa
ja erinomaiset raaka-aineet. Tästä on erittäin
hyvä ponnistaa ihan uusiin tuotteisiin, uusille aloille.
Ehkä kaikkein tärkeimpänä on
metsäteollisuuden täysin uusien tuotteiden lanseeraaminen
markkinoille, niin että me pystymme meidän korkealuokkaisesta
raaka-aineestamme, pitkästä kuidusta, saamaan
sellaisia tuotteita, joilla ostovoimaisille markkinoille on kysyntää.
Yksi hyvä esimerkki on myöskin nämä ed. Rantakankaan
mainitsemat kunnalliset palvelutuotannon konseptit, joita Sitra
on uudistanut. Erityisesti terveydenhuollon alalla siitä on
ollut erittäin paljon hyötyä. Myöskin
kunnat ja eri toimijatahot ovat rohkeasti lähteneet liikkeelle
ja yhteistyöhön Sitran kanssa, kun on ollut voimakas,
vahva veturi.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Ed. Kalli ja muut puhujat ovat täällä tuoneet
esille vähän ylistyshymnin lailla Sitran toimintaa,
ja totta kai se on hyvin merkittävä ja tärkeä toimija ja
ansaitsee arvostusta. Sen merkitys korostuu näinä aikoina
nyt erityisesti sen takia, että innovaatiot ja myös
yritysten käynnistämiseen liittyvät ratkaisut
ovat erittäin tärkeitä. Täällä viitattiin
Energiaohjelmaan muun muassa.
Haluan vähän kriittistä palautetta
myös tuoda sikäli, että Sitrassa pitää kiinnittää nyt
erityistä huomiota, niin kuin kaikissa, Finnverassa ja muissa
toimijoissa, siihen, että uusien yritysten ja innovaatioiden
käyttöönottoon liittyvät käsittelyt
ja byrokratiat minimoidaan ja käsittelyajat saadaan mahdollisimman
lyhyiksi. On ikävä saada sitä palautetta,
että erittäin hyvät yritysideat tässä suhdannetilanteessa
saattavat suoraan sanoen osin jopa vaarantua Finnveran ja Sitrankin käsittelyyn
liittyvistä syistä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lepän puheenvuoroon viitaten
haluan korostaa juuri sitä välttämättömyyttä,
mikä on kehittää puusta uusia innovaatioita.
Erityisesti näen sen, että meidän on
nyt maailmanmarkkinatilanteitten muutoksien vuoksi pakko löytää aivan
uusia mahdollisuuksia puusta, ja näitä mahdollisuuksia
on varmasti erittäin paljon. Tässä Sitra
on juuri avainasemassa.
Eri insinöörit ovat minulle vuosikausia puhuneet
mallia puun kuivatislauksesta, jolloinka voidaan löytää hyvin
monia arvokkaita biologisia kemikaaleja puuraaka-aineesta ja sitten
polttaa puhdasta, saasteista vapaata hiiltä. Näillä tisleillä,
mitä puista voidaan löytää,
on aivan suuri arvo, joita me emme vielä tiedä,
kemianteollisuuden, lääketeollisuuden ja monen
muun tuotannon käytössä. Näkisin,
että nyt Suomen tulee voimakkaasti panostaa näihin
hyvinkin mielikuvituksellisiin ideoihin niistä mahdollisuuksista, mitä suomalainen
puuraaka-aine voi tarjota. Näen, että tässä on
erittäin tärkeä tulevaisuuden tehtäväkenttä,
johonka nimenomaan Sitran tulee panostaa hyvin voimakkaasti.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Pari kommenttia Sitran ohjelmatoiminnasta.
Mielestäni ohjelmatoiminta on juuri Sitran keskeistä toiminta-aluetta.
Tällä hetkellähän meneillään ovat
muun muassa Terveydenhuollon ohjelma, Energiaohjelma, Koneteollisuuden
kasvuohjelma sekä Kuntaohjelma. Mielestäni keskeinen kysymys
on, onko ohjelmien valintaprosessi sellainen, että käynnistettävät
ohjelmat ovat suomalaisen yhteiskunnan kannalta tärkeitä ja
tarkoituksenmukaisia. Mielestäni Sitran keskeisenä tehtävänä tulee
jatkossakin olla perinteisten toimintamallien kyseenalaistaminen
ja uusien merkittävien hankkeiden esille nostaminen, kuten
ed. Leppä täällä aiemmin totesi.
Eli toimivatko ohjelmat tämän tavoitteen mukaisesti?
Toimintakertomuksen mukaan Sitraan päättyneistä ohjelmista
eli Ympäristö-, Venäjä- ja Intia-ohjelmista
on tehty ulkopuolisen arvioitsijan toimesta loppuarviointi. Tämän
arvion mukaan ohjelmat ovat olleet yhteiskunnallisesti tarkoituksenmukaisia.
Niissä on tartuttu tärkeisiin ja ajankohtaisiin
teemoihin. Tähän on uskominen, kun näin
on tutkittu.
Mielestäni on tärkeää, että ohjelmat
tuottavat uusia avauksia, tuottavat relevanttia tutkimusaineistoa
jatkotyön pohjaksi. Mielestäni on myös tärkeää,
että tässä loppuarvioinnissa esiin nousseet
kehitystoimenpiteet on otettu huomioon, kun nyt on valittu uusia
ohjelmia. On äärettömän tärkeää,
että tämä ohjelmien valinta on avointa, että se
tehdään hyvässä yhteisymmärryksessä ja yhteistyössä keskeisten
toimijoiden kanssa. Tämä on erittäin
hyvä mahdollisuus kytkeä Sitraan sidostyhmät
mukaan.
Viime vuonna Sitra rahoitti ohjelma-alueillaan toimivia kohdeyrityksiä.
Tietysti täytyy sanoa, että riskirahoittajana
Sitra on varsin pieni. Niinpä pääomasijoittamista
on pidettävä lähinnä Sitran
ohjelmatyöhön kiinteästi liittyvänä toimintana.
Tässä tilanteessa, kun taloudessa menee heikosti
ja myös monet yritykset ovat joutuneet vaikeuksiin, on äärettömän
tärkeää, että Sitra on vahvasti
mukana kohdeyrityksissä ja osaltaan rakentaa siltaa laman
yli.
Arvoisa puhemies! Ed. Kalli avauspuheenvuorossaan viittasi tähän
Sitran tulokseen, joka viime vuodelta on miinuksella toista sataa
miljoonaa, 101 miljoonaa euroa. Tämä todellakin johtuu,
kuten ed. Kalli totesi, osake- ja rahastosalkkujen arvon alenemisista,
mutta kun talous elpyy, niin tämäkin asia korjaantuu.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan oikein puhuttiin tässä ohjelmista,
siitä ei erimielisyyttä synny. Mutta se pieni,
pieni kritiikinpoikanen on aihetta sanoa, että vastaavalla
tavalla kuin turvallisuuspolitiikassa puhutaan suppeasta ja laajasta
turvallisuuskäsityksestä, Sitra otti takavuosina
vastuulleen ikään kuin laajan talouspolitiikan
käsitteen juurruttamista, sparraamista, sen läpikäymistä laajassa
yhteiskunnallisessa debatissa niiden ihmisten kesken, joilla kaikilla
on sidosryhmiensä kautta enemmän tai vähemmän
vaikutusta talouspoliittisen ajattelun eteenpäinviemiseen.
Olen erittäin pahoillani, että Sitra lopetti tämäntyyppisen
koulutuksen toteuttamisen, joka ei ollut vain kansallista vaan jolla
oli selvät kansainväliset kytköksensä myös
olemassa, jota toteutettiin erilaisissa talouspoliittisissa olosuhteissa
olevissa kansantalouksissa. Toivon hartaasti, että hallintoneuvosto
voisi panostaa siihen, että jokin tämänkaltainen
harjoitus saataisiin uudestaan Sitrassa aikaiseksi.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Ajatuksenani oli sanoa juuri samat asiat kuin
mitä ed. Kanerva täällä totesi.
Tämä on ollut selvä puute, kun Suomessa
tällaista koulutusta ei ole oikein mikään
taho talouspolitiikan kokonaisvaltaisuudesta järjestänyt,
ja myöskin omalta osaltani toivon, että se otetaan
takaisin Sitran ohjelmiin. Sille on selvästi tilausta,
ja tuota ohjelmaa ja tuota koulutusta pidettiin erittäin
onnistuneena ja tarpeellisena ja hyvänä.
Toinen asia, mikä tuli äsken esille täällä hallinnoinnin
ja byrokratian osalta: On varmasti näin, että kaikkialla — niin
kuin äsken kyselytunnilla keskustelimme normituksesta — on
syytä tarkastella, miten ja miksi me olemme ajautuneet
tilanteeseen, jossa me ohjaamme ja hallinnoimme ja meidän
byrokratiamme on paisunut yli äyräittensä.
En nyt näe, että varsinaisesti Sitra olisi se
suurin ongelma siinä, mutta ehkä tässäkin
asiassa Sitra voisi tehdä jonkun asian sen eteen, että me
tässä yhteiskunnassa tekisimme enemmän
ja hallinnoisimme vähemmän.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan pari kommenttia. Edustajat Kanerva ja
Leppä ounastelivat oikein: Sitra on päättänyt,
että aloitetaan uudelleen vastaavanlainen kouluttautuminen.
Ja aivan oikein täällä on esitetty kysymyksiä,
ovatko hankkeet ja ohjelmat oikeita. Kuitenkin Sitralla on strategia,
jossa pitkälle päätetään, mitkä ovat
niitä painopistealueita Suomen kansantalouden kannalta,
joissa Sitran kannattaa olla mukana, ottaa vastuuta ja joihinka
löytyy kumppaneita. Näin on tehty ja näin
tullaan tekemään. Toivon, että kun tätä talousvaliokunnassa
käsitellään, sieltä tulee hyviä vinkkejä sitten
tähän valikointiin ja laatuun ja myöskin
kumppaneiden hankintaan.
Keskustelu päättyi.