5) Hallituksen esitys tulliselvitysrikoksia koskevaksi lainsäädännöksi
Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esittelen lakivaliokunnan yksimielisen mietinnön,
joka koskee tulliselvitysrikoksia koskevaa lainsäädäntöä.
Tämä lainmuutos on sisäisen turvallisuuden
ohjelman linjausten mukainen ja toteuttaa myös talousrikollisuuden
ja harmaan talouden vähentämiseksi tehdyn valtioneuvoston
periaatepäätöksen mukaista linjaa.
Hallituksen esityksen mukaan tulliselvitysrikokseen syyllistyy
se, joka jättää täyttämättä tullilainsäädännössä säädetyn
ilmoitusvelvollisuuden taikka antaa väärän
tiedon sellaista velvollisuutta täyttäessään
siten, että teko on omiaan aiheuttamaan ensiksikin
veron määräämättä jättämisen
tai sen määräämisen liian alhaisena, toiseksi
tullivelkaa koskevan vakuuden määräämisen
liian pieneksi tai kolmanneksi laissa säädetyn
kiellon tai ehdon vastaisen tavaran maahantuonnin tai maastaviennin.
Tällä sääntelyllä on
tarkoitus parantaa tulliviranomaisen toimintaedellytyksiä toteuttaa
valvontatehtäväänsä ja tullirikosten
torjuntatehtäväänsä. Tullillahan
on keskeinen asema kansainvälisen talousrikollisuuden torjunnassa.
Viimeaikaiset toimintaympäristön muutokset ovat
antaneet aihetta tähän uuteen sääntelyyn, josta
nyt olemme päättämässä.
Suomesta on tullut EU:n jäsen, Suomi on liittynyt Schengeniin
ja myös ulkomaankaupassa ja ulkomaanliikenteessä on
tapahtunut voimakasta kasvua niin tavaroiden maastaviennin ja maahantuonnin
kuin kauttakulkuliikenteenkin osalta. Myös menettelyt ovat
kehittyneet tietotekniikan myötä, sähköisiä menettelyjä otetaan
tullitoiminnassa yhä laajemmin käyttöön.
Keskusrikospoliisin ja Tullin mukaan järjestäytyneellä rikollisuudella
on merkittävä rooli kansainväliseen tavaraliikenteeseen
liittyvissä väärinkäytöksissä ja
rikoksissa. Vuoden 2007 rikollisuustilannetta koskevien tietojen
mukaan korkeasti verotettavia tuotteita ja huumeita salakuljetetaan
Suomeen ja Venäjän liikenteeseen kytkeytyy talousrikollisuutta.
Tullin mukaan suurin osa havaituista Venäjän liikenteen
epäselvyyksistä liittyy tulliasiakirjoihin tai
niissä oleviin leimoihin sekä tullille esitettyihin
kauppalaskuihin. Epäselvyyksiä ilmenee käytännössä logistiikkaketjun
useissa eri vaiheissa myös Suomen puolella.
Tullilaitokselle voidaan siis antaa puutteellisia tai virheellisiä tietoja
useassa eri tarkoituksessa. Nykyisen lainsäädännön
on todettu mahdollistavan sen, että henkilö voi
muuttaa tavaran maahantuonnin yhteydessä arvonlisäverotukseen
vaikuttavaa menettelyä vielä senkin jälkeen,
kun hän on jäänyt kiinni väärien
tietojen antamisesta, ja näin hän voi välttää veropetoksen täyttymisen.
Lakivaliokunta korostaakin sitä, että pelkkää veropetossääntelyn
muuttamista tässä tarkoituksessa ei voida pitää riittävänä Tullilaitokselle
annettaviin tietoihin liittyvien ongelmatapausten ratkaisemiseksi.
Tästä syystä valiokunta tukee hallituksen
esitystä, että tulliselvitysrikos kirjataan nyt
rikoslakiin itsenäisen tunnusmerkistön muotoon.
Tulliselvitysrikoksen tunnusmerkistöllä on tarkoitus
siis sanktioida muitakin kuin pelkästään
veron välttämiseen tähtääviä tekoja.
Virheellisten tietojen antamisella voidaan tavoitella esimerkiksi
tullilainsäädäntöön
perustuvien vakuusmaksujen alentamista. Kiellon tai ehdon vastaisesta
maahantuonnista tai maastaviennistä on kyse esimerkiksi
silloin, kun lastin sisältö ilmoitetaan toiseksi,
jotta mahdollistetaan kielletyn tavaran, esimerkiksi räjähtävien
ja palavien nesteiden käsittely. Voimassa oleva lainsäädäntö ei
myöskään mahdollista riittävän
tehokasta puuttumista esimerkiksi tullivarastojen valvontaan.
Ilmoitusvelvollisuuden asianmukaista täyttämistä on
jo nykyisin pyritty tehostamaan asettamalla hallinnollisia sanktioita,
kuten tullinkorotus tai virhemaksu. Hallinnolliset sanktiot eivät välttämättä kuitenkaan
ole tehokkaita esimerkiksi silloin, kun toiminnalla tavoitellaan
huomattavaa taloudellista hyötyä tai kun kyseessä on
bulvaaniyritys, joka ei tosiasiallisesti harjoitakaan liiketoimintaa.
Näin kansallisen ja kansainvälisen viranomaisyhteistyön
ja tietojen vaihdon kehittäminen on erittäin tärkeää rajat
ylittävän rikollisuuden ehkäisemisessä.
Kansainvälisen viranomaisyhteistyön osalta valiokunta
korostaa etenkin Venäjän kanssa tehtävän
tulliyhteistyön merkitystä.
Arvoisa puhemies! Muutama sana tässä esitetyn
sääntelyn tunnusmerkistöstä ja
erityisesti sanktiotasosta. Siis suhteellisuusperiaate edellyttää,
että rikoksen rangaistusasteikko ylipäätään on
asetettava vastaamaan teon moitittavuutta. Tässä nyt
tulliselvitysrikoksina voidaan tehdä moitittavuudeltaan
hyvin eriasteisia tekoja. Siksi tulliselvitysrikosten osalta ehdotetaan
säädettäväksi perustekomuodon
lisäksi törkeästä ja lievästä tekomuodosta
ja näille vastaavat sanktiot, jotka vertailtaessa muihin
lähellä oleviin rikoksiin asettuvat oikeaan suhteeseen
tekojen moitittavuuteen nähden. Rikoslain kokonaisuudistuksen
yhteydessä vankeusuhka on ollut perusteltavissa sellaisissa
tapauksissa, joissa sinänsä haitallinen ja paheksuttava
menettely vaarantaa oikeudellisesti suojattavaa intressiä.
Lakivaliokunta on katsonut, ettei sakkorangaistus riittävästi
osoita tulliselvitysrikoksen moitittavuutta esimerkiksi silloin,
kun kyse on suunnitelmallisesta, ammattimaisesta tai toistuvasta
menettelystä, kun teko on tehty järjestäytyneen
rikollisryhmän toiminnassa tai kun se koskee suuria tai
arvokkaita tavaraeriä. Tullilaissa on tarkoitus jatkossakin
säätää tullirikkomuksesta.
Sitten lopuksi pakkokeinoista. Tulliviranomaisen oikeudesta
käyttää pakkokeinoja säädetään
tullilaissa ja pakkokeinolaissa. Pakkokeinolakiin ehdotetaan lisättäväksi
säännökset, joiden perusteella törkeän,
siis vain törkeän, tulliselvitysrikoksen esitutkintaa
varten voitaisiin myöntää lupa telekuunteluun,
televalvontaan ja tekniseen kuunteluun. Koska törkeillä tulliselvitysrikoksilla
on usein läheinen yhteys muuhun suunnitelmalliseen yritystoiminnassa
ja järjestäytyneen rikollisuuden toiminnassa ilmenevään talousrikollisuuteen,
valtuus mainittujen pakkokeinojen käyttöön
on talousrikostorjunnan ja talousrikostutkinnan kokonaisuuden kannalta
tarpeen ja myös oikeassa suhteessa teon moitittavuuteen
ja rangaistusasteikkoon.
Valiokunta korostaa, että pakkokeinojen käytössä tulee
noudattaa suhteellisuusperiaatetta. Mainittujen tutkintakeinojen
käyttö on läheisessä yhteydessä Tullin
muiden kansallisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa tekemään
rikostorjuntayhteistyöhön. Erityisesti viranomaisten välinen
tietojen vaihto mahdollistaa pakkokeinojen ja muiden tutkintakeinojen
asianmukaisen kohdistamisen. Tämä omalta osaltaan
edistää suhteellisuusperiaatteen noudattamista
mainittujen pakkokeinojen käytössä.
Päätösehdotuksensa mukaisesti lakivaliokunta
ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään muutoin
hallituksen esityksen mukaisina, paitsi ensimmäinen lakiehdotus
vähäisillä lakiteknisillä tarkistuksilla.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys ja nyt mietinnöksi
saatu harmaan talouden ja talousrikollisuuden laki on hyvin tärkeä osa sitä kokonaisuutta,
joka hyväksyttiin neljännessä talousrikostorjuntaohjelmassa
lokakuussa 2006 edellisen hallituksen aikana ja jonka kaikkia osia
olemme täällä kaksi vuotta lähes
turhaan kaivanneet. Siihen toimenpidekokonaisuuteenhan liittyi tämän
tullirikosselvityksen ohella käännetty arvonlisävero
rakennusurakoiden ketjuuntumisessa, verotustietojen julkinen käyttö valtiovarainministeriön
vastuulla niin kuin myöskin käännetty
alvi, ja sitten työ- ja elinkeinoministeriöltä on
turhaan saatu odottaa valtion tukia saavien yritysten verotietoja
koskevia esityksiä. Ehkä pääministeri
olisi voinut äsken juuri esimerkiksi vaalirahoitusepäilysten
selventämiseksi korostaa, miten tärkeätä olisi
nyt käydä läpi myöskin näiden
valtion tukia saavien yritysten asiat, ettei niihin liity epäasiallisia
kytköksiä. Epäilyskin niistä on
nimittäin jo vakava.
Herra puhemies! Vuonna 2004 tehtiin tulopoliittinen kokonaisratkaisu,
jossa tilaajavastuuta korostettiin ja harmaan talouden torjunnassa
työmarkkinajärjestöt olivat keskeisiä,
ja vuonna 2005 edellisessä hallituksessa linjasin silloin vuoden
2005 poliisin painopistealueeksi talousrikollisuuden torjunnan.
Kun tässä puheenjohtaja Hautala viittasi sisäisen
turvallisuuden ohjelmaan, niin valitettavasti ensimmäinen
sisäisen turvallisuuden ohjelma vuodelta 2004 ja tämän hallituksen
sisäisen turvallisuuden ohjelma poikkeavat valitettavan
paljon juuri harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan osalta,
koska sisäministeri Holmlund julkisesti tammikuussa STTK:n
turvallisuusseminaarissa ilmoitti, että sisäinen
turvallisuus on niin laaja asia, että oli pakko karsia
harmaan talouden ja talousrikollisuuden maininnat pois. Aika mielenkiintoinen tekstinkäsittelylinjaus,
kun siihen liitetään nyt valitettavasti se, että hallitus
on minusta selvästi jarruttanut ja sisäministeriö ei
ole riittävästi paneutunut harmaan talouden ja
talousrikollisuuden torjuntaan.
Se ilmenee muun muassa siinä, kun vuoden 2004 alusta
perustettiin keskusrikospoliisiin laittoman ulkomaisen työvoiman
valvontayksikkö ja silloin nimenomaan vuonna 2006 poliisiylijohtaja
Salmisen kanssa sovittiin, että kyse ei ole tilapäisestä projektista
vaan pysyvästä ulkomaisen laittoman työvoiman
valvontaan liittyvästä harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjunnasta. Nyt ministeri Holmlund poliisiylijohtaja Paateron kanssa
on lopettanut tämän yksikön ja liittänyt
sen keskusrikospoliisin muuhun toimintaan. Se on aivan varmasti
heikentämässä nimenomaan voimakkaasti
kasvaneeseen ulkomaiseen työvoimaan liittyvää valvontaa
ja nimenomaan rakennuspuolella muun muassa erittäin pahasti paisuneen
talousrikollisuuden torjuntaa.
Tällä hetkellä rakennuspuolella 35
prosenttiin yrityksiä liittyy veroepäselvyyksiä ja
liiketoimintakieltoon tuomittuja henkilöitä toimii
sadoissa yrityksissä. Nyt on tärkeätä saada
erityisesti tällä rakennuspuolella kyllä jonkinlainen
rekisteröinti ja työvoiman valvonta myöskin
kuntoon, koska tämä lama tulee antamaan muutoin ylivoimaisia
mahdollisuuksia nimenomaan laittoman ulkomaisen työvoiman
käyttöön. Tältä osin
Rakennusliitto ja rakennusteollisuus toivon mukaan pystyvät
yhdessä löytämään tähän
nopeasti myöskin ratkaisuja. Rakennusliitto on jopa todennut,
että on turha Pääkaupunkiseudulle elvytysrahaa
suunnata rakentamiseen, se ei näy suomalaisessa työllisyydessä.
Eli nämä ovat aika vakavia väitteitä,
samoin kuin kolmen viime vuoden aikana rakennusyritysten harmaa
talous on johtanut 400 miljoonan euron menetyksiin. Kolmen viimeisen
vuoden aikana, pelkästään rakennusteollisuudessa!
Ja 15 000 työpaikkaa on menetetty harmaan talouden
ja talousrikollisuuden seurauksena rakennusalalla. Tähän
asiaan on pakko kiinnittää huomiota samoin kuin
siihen, että hallitukselle oli myöskin aika vaikea
asia komissaari Franco Frattinin kanssa kehitelty laitonta työvoimaa
pitäviin työnantajiin kohdistuvien rikosoikeudellisten
sanktioiden eteenpäinvieminen Ranskan puheenjohtajuuskaudella.
Oikeudellista juridiikkaa voidaan veivata, mutta kysymys on
siitä, että jos oikeasti aiotaan puuttua tähän
vakavaan ilmiöön, joka vaarantaa rehellisten yritysten
yritystoiminnan elinkelpoisuuden ja työntekijöiden
aseman ja luo uhkan sisäiselle turvallisuudelle, niin jos
ei tähän todella oikealla keinolla puututa, niin
me olemme tässä kyllä taistelun hävinneet.
Kysymys on siitä, että järjestäytynyt
rikollisuus tunkeutuu nimenomaan laillisen liiketoiminnan ja sitä kautta myös
hallinnon ja pahimmillaan politiikan rakenteisiin. Olemme todella
silloin vaarallisella tiellä.
Haluan, herra puhemies, vielä kiinnittää huomion
siihen, että neljännen talousrikostorjuntaohjelman
muissakin kohdissa pitää edetä, ja erityisesti
rakennusalaan liittyvät toimenpiteet ovat nyt kiireisiä.
Sitten myöskin kiinnitän huomion siihen, että ulkomaisen
laittoman työvoiman valvonnassa on se vakava piirre, että kun
meillä on moninkertaistunut muutamaan vuoteen ulkomainen
työvoima, samaan aikaan keskusrikospoliisin kyseinen toimintayksikkö on
menty nykyisen sisäministerin toimesta lakkauttamaan. Työehtojen
valvontaa on heikennetty työsuojelun tuottavuusohjelman
leikkauksilla, vuoteen 2011 häviää noin
sata työsuojelutarkastajan vakanssia. Onhan tämä uskomatonta!
Halutaanko luoda halpatyömarkkinat Amerikan malliin?
Nämä ovat hyvin vakavia uhkia. Koko suomalaisten
turvallisuuden kannalta niin arjessa kuin työelämässä ja
koko yhteiskunnan, myöskään valtiontalouden
kannalta ei voi olla samantekevää, minkälainen
satojen miljoonien eurojen raha pyörii pimeillä markkinoilla.
Se on poissa meidän hyvinvointimme rahoituksesta. Sosiaali-
ja terveydenhuollon ja opetustoimen valtionosuudet, mitä sosialidemokraatit
ovat esittäneet kunnille, saataisiin kolminkertaisesti
panemalla harmaa talous ja talousrikollisuus kuntoon.
Herra puhemies! Kiinnitän myös huomion siihen,
että hallituksen tuottavuusohjelma — ed. Hautala,
en tiedä, oliko tämä teillä käsittelyssä esillä — tulee
tekemään osin tyhjäksi meidän
hyvät ponnistuksemme. Nimittäin Tulliliiton taholta
on nyt viestitetty ja Tullin johdon taholta, että hallituksen
tuottavuusohjelma ja pahimmillaan tämä uudelleenkohdentaminen
uhkaa satoja vuosia olleita määräaikaisia
Tullin työpaikkoja erityisesti Itä-Suomessa. Heitä tarvittaisiin
myös tullirikosselvitysten haltuunottoon ja toimintaan.
Samalla se tulee olemaan erittäin vakavaa myöskin
tässä suhdanne- ja työllisyystilanteessa Tullin
työllisyyden heikentämisessä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys tullirikoksia koskevaksi
lainsäädännöksi ja asianomaisen
valtiokunnan mietintö ovat hyvin tarpeellisia. Meillä tarvitaan
selkeät lait, joiden mukaan voidaan toimia.
Mutta aivan kuten edellisissä puheenvuoroissa ansiokkaasti
todettiin, tarvitaan myös henkilöitä,
jotka ovat näissä toiminnoissa niin Tullin palveluksessa
kuin työsuojelupiirienkin palveluksessa. Minusta ei ole
oikein, että työtä suorittavia henkilöitä vähennetään.
He tarvitsevat hyvät työvälineet, mutta
jos vaikka lait ovat kunnossa ja ei ole työn suorittajia,
niin silloin lait eivät voi toimia sillä tavalla
kuin on eduskunnan tahtotila. Toivonkin, että tähän
asiaan kiinnitetään asian yhteydessä jatkossa
hyvin määrätietoisesti huomiota.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvä ja lakivaliokunnan
mietintö paikallaan. Mutta ed. Rajamäki toi harmaan
talouden tässä vahvasti esille, ja se on kyllä kysymys,
mihinkä yhteiskunnassa pitää pystyä puuttumaan.
Tähän kysymykseen Valtiontalouden tarkastusvirastokin
on puuttunut, ja nyt tarkastusvaliokunta on käynnistämässä parikin
tutkimushanketta, joilla lähdetään tämän
harmaan talouden kysymyksiä selvittelemään.
Toivon mukaan löytyy keinoja, millä harmaa talous
valtakunnassa saataisiin kuriin, koska sillä on todella suuri
merkitys valtiontalouden kannaltakin.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Vaikuttaa ensinnäkin siltä,
että tämä lakiesitys on tarpeellinen
eduskunnan mielestä, ja uskoakseni tämän
voimme jopa yksimielisesti lähipäivinä hyväksyä.
Ed. Rajamäki puhui hyvin tärkeitä asioita
sisäisen turvallisuuden ohjelman kokonaisuudesta. On varmasti
ihan totta, että tässä on viivytelty tietyissä asioissa.
Esimerkiksi tämän tulliselvitysrikosasian osalta
tilanne oli sellainen, että valtiovarainministeriö oikeastaan
ihan jopa valiokunnassa piti loppuun asti kiinni siitä,
että tämä olisi tullut toteuttaa veropetossääntelyn
kautta. Mutta me saimme niin vakuuttavia näkemyksiä muilta
tahoilta siitä, että tämä ei
todellakaan tyhjennä sitä rikostyyppiä,
jota tässä nyt halutaan säädellä.
Toivottavasti valtiovarainministeriössä ollaan
myös kääntymässä tämän
käännetyn arvonlisäveron kannalle, joka
mielestäni on saanut kuitenkin keskustelun edetessä enemmän
tukea.
Lakivaliokunta ei ole sinänsä nyt käsitellyt Tullin
henkilöstöresursseja eikä tuottavuusohjelmaa,
ja toivoisinkin, että valtiovarainvaliokunta Tullin toiminnasta
vastaavana valiokuntana ottaa nämä asiat vakavasti
esiin, koska onhan se tietysti järjenvastaista, että karsittaisiin
henkilökuntaa, josta on ratkaisevasti kiinni se, että valtion
verotulot saadaan yleensä talteen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäen puheenvuoro oli hyvin
paikallaan senkin vuoksi, että tämä sama
tuottavuuspolitiikkaongelma, mistä hallitus pitää stigman
lailla kiinni ja on siihen fiksoitunut pakkomielteenomaisesti, niin
se on muuallakin, muun muassa ympäristötoimen
alalla. Kun ajatellaan ympäristölupia: Niitä pitäisi
nopeuttaa, jotta yhteiskunta toimisi joustavammin ja jotta nämä haasteet,
mitä esimerkiksi ilmastonmuutos tuo jatkuvasti, niin niihin
voitaisiin nopeammin vastata taikka niin, että meillä olisi
tutkimusta tällä alueella, että me tietäisimme,
missä mennään. Kuitenkin tämä tuottavuusohjelma
vähentää koko ajan työntekijöitä,
tutkijoita ja muun muassa oikeuslaitoksessa niitä ihmisiä,
joiden pitäisi näitä lupia katsoa ja
katsoa myöskin näitten valitusten perään.
Tässä on todellakin kyse ei vain hölmöläisten
toiminnasta vaan hyvin sellaisesta itsensä nitistämisestä,
jonkunlaisesta itsesilpomisesta, jos tällaisia vertauksia
voidaan esittää. Ei leikata ainoastaan peitettä vaan
ihan omaa kudosta jostakin kohdin. Tällä tavalla
tämä on todella ongelma. Kyllä tähän
tuottavuusohjelman itse lähtökohtaan pitäisi
nyt hallituksen paneutua, onko se todellakin tämän
ajan perusteltu linja ja voitaisiinko siitä ottaa etäisyyttä.
Yleiskeskustelu päättyi.