7) Laki tuloverolain 43 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän päivän
uutiset metsäteollisuuteen liittyen ovat myös
tuoneet tummia uhkapilviä, kuinka käy tuotantolaitosten
ja puunjalostuksessa olevien työpaikkojen osalta. Meidän
tulisi valtion toimesta antaa tunnusmerkkejä siitä,
että Suomessa kannattaa puunjalostusteollisuuden, niin
kemiallisen kuin mekaanisenkin, harjoittaa tuotantoaan. Vaikka me
elämme nyt tätä ankeaa taloudellista
lama-aikaa, niin meillä pitää luoda niitä edellytyksiä,
joilla voidaan katsoa eteenpäin siihen aikaan, kun vientimarkkinat alkavat
toimia, samalla kun koetamme edistää, mikäli
mahdollista, myös kotimaisen puunjalostuksen tuotteitten
kysyntää.
Työllisyyden ja metsäteollisuuden toiminnan turvaamiseksi
hallitus antoi viime vuonna ja eduskunta hyväksyi ratkaisun,
jolla puun myyntiveroa puolitettiin määräajaksi
ja edelleen pudotettiin neljänneksellä vähän
tuonnempana. Käsiteltävänä olevalla
lakialoitteella haluan tälle myönteiselle ratkaisulle,
mikä meillä on tänä vuonna voimassa,
antaa jatkoaikaa.
Se, että meillä nyt puukauppa on hiljaista,
johtuu siitä, että vientimarkkinat eivät
toimi. Vientituotteilla ei ole kysyntää. Jos meillä ei
olisi hallituksen toimesta tehty sitä ratkaisua, jolla
puumarkkinat saatiin käyntiin edes tällä tavalla
kuin ne nyt toimivat, elikkä veronhuojennusta, niin minä luulen,
että meillä olisi puolittuneilla puun ostohinnoilla,
kantohinnoilla tällä hetkellä täydellinen
seisahtuminen puumarkkinoilla. Tämä merkitsisi
työttömyyttä, tämä merkitsisi
ankeampia aikoja kuin nyt jo on metsäkoneyrittäjillä. Metsäkoneyrittäjät
ovat vaikeuksissa, samoin kuljetusalan yrittäjillä on
näitä ilmiöitä. Metsäkonevalmistaja
Ponsse, tunnettu maailman kärkivalmistaja, on myös
sekin joutunut kohtaamaan ongelmat, kun metsäkoneet eivät
mene kaupaksi.
Meidän olisi pidettävä huolta siitä,
että kotimaista puuta on saatavissa puuta jalostavalle teollisuudelle.
Tällöin olisi tarpeen se, että puun myyntiveroa
voitaisiin jatkaa sillä alennetulla tasolla, jonka hallitus
näki hyväksi menneen vuoden aikana. Lakialoitteellani
esitän puun myyntiveroprosentiksi 14:ää prosenttia,
joka on sama kuin 50 prosentin alennus 28:sta. Lakialoitteessani
katson 14 prosentin määrittelyn poistavan niitä ongelmia,
joita metsänomistajat ja metsäkoneurakoitsijat
havaitsivat sitten tuossa veronalennuksessa 50 prosentilla olevan.
Näen, että jos me määrittelemme
suoraan veroprosentiksi 14, näitä ongelmia ei
ole. Pidän välttämättömänä,
että se veroratkaisu, joka on tehty, saisi jatkoaikaa.
Sitä tarvitaan erityisesti silloin, kun me toivon mukaan
pääsemme nousemaan tästä taloudellisesta
taantumasta, mahdollisesti lamasta. Silloin tarvitaan sitä,
että kotimaista puuta on saatavana. Täytyy muistaa,
että erityisesti tukkipuu, osaltaan myöskin muu
puutavara on kasvanut pinta-alaveron aikana, jolloinka siitä on
maksettu kertaalleen lakien mukainen täysi tulovero. Erityisesti
jos metsä on ollut pinta-alaveron parissa vuoden 2005 loppuun
saakka, niin tuo on sitäkin tuntuvampi kuin niillä,
jotka valitsivat 1990-luvun puolivälin paikkeilla myyntiveron. Joka
tapauksessa molemmissa tapahtuu kaksinkertaista veroa, ja tämä on
osaltaan jarruttava tekijä puun myyntiin alentuneilla hinnoilla.
Arvoisa puhemies! Haluan, että lakialoitteeni saisi
todella vakavan huomion asianomaisessa valiokunnassa ja että myös
maan hallituksen taholla tiedostettaisiin se ankea tilanne, mikä meillä uhkaa
puunjalostusteollisuutta ja sen työpaikkoja. Tässä on
vielä otettava huomioon ympäristöpoliittinenkin
näkökohta. Me olemme sitoutuneet kansainvälisin
sopimuksin bioenergian käytön lisäämiseen.
Jos meillä puunkäyttö suomalaisessa teollisuudessa
vähenee, me yllätys, yllätys loittonemme
voimakkaasti asettamistamme bioenergiatavoitteista. Me emme pysy
edes nykyisessä tilanteessa, vaan meidän bioenergian
käyttömme vähenee tuntuvasti huolimatta
siitä, että metsätähteistä,
raivauksista saatavan puuenergian käyttöä jonkun
verran lisättäisiin. Sinne pitäisi lisätä todella
voimakkaasti panostusta metsästä saatavaan bioenergiaan,
jos metsäteollisuuden puunkäyttö vähenee.
Nimittäin musta lipeä ja muut sivutuotteet, joita
metsäteollisuudelta saadaan, ovat erittäin merkittävä bioenergian
lähde, ja tämä vähenee, jos
puunkäyttö Suomessa vähenee.
Olemme todella vakavan kysymyksen edessä. "Suomi elää metsästä"
on edelleen tosiasia, tulevaisuudessa entistä enemmän.
Tässä yhteydessä luotan siihen, että puuta
voidaan jalostaa myös niihin tuotteisiin, joita emme tällä hetkellä vielä tiedä.
Siksi tarvitaan innovatiivisia ratkaisuja mutta tarvitaan myös
yrityksiä, jotka voivat toteuttaa ideoita. Jos meillä metsäteollisuus
vähenee, niin silloin me olemme vaikeuksissa myös niitten
uusien innovatiivisten hankkeitten toteuttamisen osalta, joihin
meillä on mahdollisuus.
Lakialoitteellani haluan, että voisimme luoda edellytykset
taantumasta tai lamasta nousemiseen, ja siksi ehdotan, että puun
myyntitulosta tehdään 50 prosentin veroalennus,
jos puukauppa on tehty ennen vuotta 2015 ja maksu tapahtuu ennen
vuotta 2017. Aloitteella tähdätään
nimenomaan taantuman ja laman voittamisen kauteen. Edelleen haluan
kannustaa metsänomistajia myös omatoimisuuteen.
Jos puuta myydään tai ostetaan käteis-
tai hankintakaupalla, niin silloin näkisin vielä,
että olisi aihetta päästä alhaisempaan
veroprosenttiin.
Arvoisa puhemies! Toivon, että maan taloudellinen tilanne
tiedostetaan ja halutaan myös tällä tapaa
luoda edellytyksiä taloudelliseen nousuun, työpaikkojen
turvaamiseen, vientimarkkinoitten säilyttämiseen
ja ulkomaantulojen saamiseen.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen jatkaa tällä aloitteellaan
jo muutenkin pitkää ja ansiokasta metsäverotusta koskevien
lakialoitteittensa sarjaa. Tämä aloite on sikäli
hyvin asiallinen, että voi tulla hyvinkin tarpeelliseksi
jatkaa tätä puun myyntitulon veronhuojennuksen
kestoa. Kun hallitus tosiasiassa teki päätöksen
jo viime vuoden syyskuussa tämän nykyisen lain
kestosta, niin ei ollut vielä kuvaa siitä, minkälainen
ja kuinka syvä tämä kansainvälinen
talouskriisi tulee olemaan, eikä siitä tietenkään
vieläkään ole kuvaa. Voi hyvinkin siis tulla
ajankohtaiseksi jatkaa tätä puun myyntitulon verohuojennusta.
Sen sijaan en yhdy ed. Oinosen näkemykseen siitä,
että pitäisi siirtyä suoraan 14 prosentin
verokantaan. Tämä nykyinen malli, joka hiottiin aika
hyväksi joulukuussa täällä eduskunnassa,
on rakenteiltaan ihan hyvä. Se pitää metsätalouden pääomatulon
pääomatulojen verotuksen kokonaisuudessa. Verotustapahan
muistuttaa osinkotulon verotusta, ja se on sitä paitsi
hieman lievempi kuin olisi tämä suora 14 prosentin
verokanta, joten pidän tätä rakennetta,
joka eduskunnassa viimeisteltiin, hyvänä, ja siltä pohjalta
kyllä lakia voidaan jatkaa, jos se osoittautuu tarpeelliseksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen jatkaa todellakin sitä veronkevennyslinjasarjaa,
jota hän on esittänyt täällä,
tuonut julki jo koko täällä eduskunnassa
oloaikansa. Minä aivan ihmettelen, että meillä on
vielä jotakin veroja, jotka voidaan poistaa. Jos ne olisivat kaikki
toteutuneet, joita ed. Lauri Oinonen on ehdottanut, niin kyllä ne
olisivat melkein pois menneet, mutta kun nyt ilmeisesti niistä ihan
kaikki eivät ole toteutuneet, niin siellä on vielä jotakin poistettavissa
olevaa.
Arvoisa puhemies! Siis jos nyt voitaisiin kuvitella, että tästä lakialoitteesta
tulisi todella laki, joka vahvistettaisiin, niin kyllä se
nyt sitten niin lopullisesti sotkisi tämän koko
paletin, että sitä ei voisi enää tehokkaammin
sotkea, kun maa- ja metsätalousvaliokunta on jo nyt läkähdyksissään tämän
aikaisemman päätöksen käytännön
soveltamisessa. Se on tuonut kaiken maailman de minimikset ja kaikki
hemmetit — anteeksi tämä voimasanojen
käyttö, mutta hemmetti sopii tähän
kyllä hyvin — jotka ovat ihan mahdoton viidakko
jo nyt, ja nyt sitten vielä sotkettaisiin uudelleen tällä tavalla.
Toisekseen, arvoisa puhemies, taikka kolmanneksi, kun te, ed.
Lauri Oinonen, niin usein täällä kerrotte
Haapamäen radoista ja rautatieasemista ja kaikista muista
sellaisista, niin käykääpäs
nyt siellä katsomassa, onko sitä puuta siellä radanvarressa
vai eikö sitä puuta ole. Sitä on, kuulkaa, niin
pilvin pimein kaikki teitten varret ja rautatieasemien lanssipaikat
ja kaikki täynnä. Te puhuitte kukkua äsken,
ja te ette muista edes sitä, minkälainen lainsäädäntö meillä on!
Meillä nyt ollaan tilanteessa, jossa ötökkälaki
iskee välittömästi päälle,
ja te siis niin kuin ennakoitte tilannetta, josta te ette tiedä yhtään
mitään, ei kukaan tällä maapallolla
tiedä yhtään mitään.
Joskus ovat ihan hauskoja nämä teidän
lakialoitteenne, mutta tällä kertaa minä hartaasti
toivon, että ketään tämän
lakialoitteen kannattajaa ei maailmankaikkeudesta löydy.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti täytyy olla samaa
mieltä kuin ed. Erkki Pulliainen. Ed. Lauri Oinonen on
aktiivinen, ja hänellä on tänään
useampia lakialoitteita, ja tuo seuraava on paljon parempi kuin
tämä.
Mutta tämä tänään
esitetty perustelu viittaa siihen, että maatalouden harjoittajia,
metsän myyjiä, erityisesti vaivaavat veron maksamisen ongelmat
ja heidän on erityisen vaikeata maksaa veroja. Kuitenkin
me tarvitsemme veropohjaa yleisten, yhteisten menojen kattamiseen,
muun muassa niiden ratojen rakentamiseen, joista usein olemme samaa
mieltä ed. Lauri Oinosen kanssa. Todella puuta on ympäri
Suomen ylen määrin. Teollisuus ei pode minkäänlaista
puupulaa, päinvastoin, sillä on ähky
siitä. Sitä tuotiin ennakoidusti Venäjältä erittäin
paljon, kun pelättiin tätä puutullia,
ja sitä on radanvarret täynnä, mutta
sitä ovat myöskin tehtaiden pihat täynnä.
Mitä tulee sitten näihin pääomatuloihin,
ne pitää saada progressiivisiksi ja myöskin
pääomatulon saajien pitäisi maksaa kuntaveroa.
He ovat nyt vapaamatkustajia kunnissa, ja se on ongelma. Tasa-arvon
kannalta se on myös ongelma. En näe mitään
syytä perustaa Suomeen jälleen verovapaata rälssiä,
joka olisi tällainen maatalous-, metsätalousrälssi,
ja he sitten lähinnä haaveilisivat, pitäisikö sitä siirtyä tästä bensa-Mersusta diesel-Mersuun,
kun se on ympäristöllisestikin perusteltua. Joka
tapauksessa rahaa siellä on maksaa veroja ihan niin kuin
muillakin ihmisillä.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Johannes Koskinen.
__________
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse en ihan niin julma olisi kuin ed. Pulliainen,
että ei nyt yhtään maan päällä voisi
olla toista mieltä olevaa. Minusta ed. Lauri Oinonen voi
olla ihan rauhassa sitä mieltä kuin haluaa olla,
ja jos joitakin täältä löytyy
sitä tukemaan, niin okei. Itse en suoraan tässä vaiheessa
ole kyllä tukemassa tällaista aloitetta. Enstäinkin
... Pitää katsoa kaukaisuuteen, ja tässä katsotaan
vuosia eteenpäin. Kun pääministeri totesi,
jotta tässä on tarkoitus nämä rikkaatkin
laittaa myöhemmin verolle, kun alkaa nousukausi, niin en
tiedä, ed. Oinonen varmaan olettaa, että ei ole
nousukausi vuonna 2015:kaan vielä menossa. Toivon mukaan
olisi, koska silloin odottaisi, jotta kun tapahtuu nousu, silloin viimeistään
kyllä kaikki piirit ovat maksamassa yhteistä veropohjaa,
että eivät pelkästään
köyhille nämä verot satu.
Kun puupulasta on täällä puhuttu,
niin se on kyllä ihan täyttä puppua.
Nimittäin Venäjän puolelta, Pohjois-Karjalassa
ainakin, on tullut niin paljon puuta, että ne eivät
sovi mihinkään. Siellä kaikki ratapihat
ovat täynnä, lähimetsät ovat
Kiteellä täynnä, metsäteiden
varret. Jos joku sanoo, että nyt on puusta pula, niin ihmettelen,
mihin ne puut ennättää sopia, koska Uimaharjun
tehdas on nyt tarkoitus laittaa seisomaan aika pitkäksi
aikaa. Saha on kuulemma nyt pakko laittaa vähäksi
aikaa käyntiin. Kun se on nyt tehnyt vaan joka kolmannen
viikon sahausta, niin nyt kuulemma on pakko laittaa kahteen vuoroon,
kun alkaa ötökät iskeä niihin
puihin. Niin kuin ed. Pulliainen totesi, niin varmasti ötökkälaki
tässä tulee jo eteen. En tiedä, mihin
ne laittavat sahatavaran, mutta kyse on siitä, jotta yhtään
kapulaa ei tänä päivänä osteta.
Ainakin meidän maakunnassa ja itäisessä Suomessa
on täysi ostokielto. Nythän on olemassa verohuojennus.
Se ei ole vaikuttanut yhtään mihinkään,
yhtään eivät ainakaan firmat ole ostaneet
sen takia. Itsekin olisin ollut valmis myymään,
mutta Stora Ensolta sattui loppumaan näköjään
rahat ja eivät halunneet ostaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikein hyvä, että aloitteeni
synnyttää kantaaottavaa keskustelua. Siitä minä pidän.
On oikein hyvä, että edustajat ovat seuranneet,
kuinka paljon puuta on todella tällä hetkellä asemilla.
Kyllä oli tiistaiaamunakin Haapamäen asemalla
niin paljon puuta kuormattavana junaan, että en ole koskaan
ennen nähnyt, ja saman voi nähdä muuallakin.
Mutta tälle on omat syynsä.
Vientimarkkinat lopputuotteille eivät tällä hetkellä kunnolla
toimi, tämän me kaikki tiedämme. Sahatavara
ei mene niissä maissa, mihinkä vientiä on
Suomesta tehty, kaupaksi, tai se menee, mutta vienti kangertelee.
Kyllä sitä kaiken aikaa viedään,
mutta laivoja liikkuu vähemmän kuin aikaisemmin,
ja tästä johtuu, että puuta on. Ja miksi
sitä puuta on?
Teollisuus hankki puuta Venäjältä,
kun oli pelko, että Venäjän puun myyntitullit
tulevat. Nythän siihen on määräaikainen
jatko tullut, että ne eivät vielä tulleet,
mutta ne voivat tulla myöhemmin. Tähän
teollisuus oli varautunut erittäin voimakkaasti. Samoin
teollisuus oli varautunut erittäin voimakkaasti ostamaan
myös suomalaista puuta, ja nyt on hakattu näitä puita,
jotka oli ostettu vuosi, pari vuotta sitten, vuonna 2007 esimerkiksi
oli ostettu puutavaraa, ja niitä nyt hakataan ja nyt niitä on
tuotu sitten, kun talvella sen verran maa jäätyi,
että pystyttiin metsäkoneilla liikkumaan metsiä vaurioittamatta,
teiden varsille, rautatieasemille, ja tämä siellä kieltämättä nähdään.
Tällä hetkellä on puuta.
Se, että tällä hetkellä kuitenkin
tehdään myös jonkin verran metsäkauppoja,
noin puolet vähemmän kuin normaalisti, mutta niitä tehdään, johtuu
siitä, että meillä on voimassa tämä hallituksen
esittämä ja eduskunnan päättämä verohuojennus,
jolle minä esitän nyt jatkoa. Se, että se
on nyt voimassa, mahdollistaa sen, että vielä metsäkoneet
tekevät myös nyt tehtyjen kauppojen hakkuutöitä ja
vielä on kuorma-autoilla siellä kuljetettavaa.
Mutta ellei olisi tätä verohuojennusta nyt voimassa,
niin nyt ei tehtäisi puukauppoja varmasti lainkaan. Eivät
puukaupat aivan stopissa ole valtakunnassa, mutta puolittuneet ne ovat
siitä, mitä ne olivat aikaisemmin. Tämä on heijastunut
juuri työttömyytenä metsäalalla
ja työttömyyden uhkana. Onneksi bioenergiapuoli toimii
paremmin. Siellä kuitenkin on koneille töitä ollut,
mutta niin kuin totesin, metsäkoneitten valmistajat ovat
todenneet, hyvin menestyvät valmistajat, maailman parhaita
metsäkoneita tekevät, vaikeuden, ja tämä on
heijastunut koko metsäklusterille vaikeutena.
Se, että puuta kuljetetaan rautateillä, on
tavattoman hyvä asia. Olen rautatien edustajille todennut,
että meidän ei ollenkaan pidä katsoa
tämän hetken taantumaan vaan pitää katsoa
tästä eteenpäin. Silloin tarvitaan entistä enemmän puunkuljetusvaunuja,
entistä enemmän vetureita, koska kuljetusmatkat
pitenevät, kun joudutaan kuljettamaan pitempiä matkoja.
Kun lähellä olevat tehtaat — tiedämme
hyvin ne paikkakunnat, jotka ovat kokeneet menetyksiä — sulkevat, niin
silloin puuta on kuljetettava pitempiä matkoja. Aivan kuten
edustajakollegat tietävät, silloin tarvitaan junakuljetuksia.
Kuorma-autokuljetuksilla ei ole niin mielekästä kuljettaa
satoja kilometrejä, vaan junilla on sitten kuljetettava
niille paikkakunnille, missä tehtaat jatkavat. Eli kuljetusmatkat
pitenevät. Olen varma siitä, että rautatieasemilla
tullaan näkemään, siellä, missä kuormausta
suoritetaan, entistä enemmän entistä suurempia
puumääriä jatkossa, ja tämä on
hyvä.
Mutta, arvoisat kollegat, aloitteellani katsonkin todella tulevalle
vuosikymmenelle. Jos nyt ratapihat ovat täynnä puita,
teiden varret täynnä, ovatko ensi syksynä,
kun maa jäätyy, onko silloin näin paljon
puuta? Toivottavasti puuta on silloinkin liikkeellä. Siihen
minä tähtään. No, nyt on tämä laki
voimassa, että nyt voi syntyä syksyllä metsäkauppoja,
ja jos korjuu sallii — se on märkänä syksynä vaan
vaikeaa, hyvin rajoitetusti voidaan silloin korjata — niin
toivon mukaan silloinkin saadaan puuta. Mutta minä katsonkin tässä tuonne
tulevan vuosikymmenen puoliväliin saakka, ja silloin me
tarvitsemme sitä, että puuta on. Silloin kun talouden
pyörät pyörivät, silloin yhteiskunta
saa verotuloja.
Henkilökohtaisesti metsäverojärjestelmästä olen
sitä mieltä, että olisi pitänyt
jatkaa vuosikymmeniä kehiteltyä ja monille tutuksi
tullutta pinta-alaverojärjestelmää. Se
oli metsänhoitoon kannustava, siihen oli luotu myös
oikeudenmukaiset ja hyvät vähennysjärjestelmät,
se antoi kunnille myös verotulot. Mutta valitettavasti tuosta
järjestelmästä on luovuttu, ja lienee
selkeää realismia huolimatta aiemmista aloitteistani, että siihen
ei ole enää paluuta. Silloin meidän on elettävä tämän
järjestelmän kehittämisen pohjalta, joka
meillä tällä hetkellä on. Siksi
haluan, että tässä tehdään
niitä ratkaisuja, joilla turvaamme myös tulevina
vuosina sen, että rautatieasemilla on puutavaraa, että sahoilla
on puutavaraa ja että laivat vievät suomalaisia
puunjalostustuotteita, niin mekaanisen kuin kemiallisenkin puunjalostusteollisuuden
tuotteita eteenpäin.
Niitä seurausvaikutuksia, joita metsänomistajista
eräät kokivat ongelmina viime kesän ratkaisussa,
minä pidän pieninä asioina. Ne olivat
pieniä asioita. Perusasia, jonka hallitus ratkaisi, oli aivan
oikea.
Henkilökohtaisesti edelleen katson, että 50 prosentin
alennus voi olla toimiva ratkaisu, mutta siinä ovat nyt
ne ongelmat, jotka on havaittu täällä,
jotka metsänomistajat havaitsivat viime kesänä.
Ne olivat pieniä, perusasia oli oikea ratkaisu. Mutta jos
samaan tulokseen halutaan mennä puolittamalla 14 prosenttiin
verokanta, niin silloin nuo ongelmat poistuisivat ja lopputulema suuruusluokassa
on aivan sama: joko mennä 28:sta 14 prosenttiin tai puolittaa
se 50 prosentilla. Suuruusluokka on sama. Muista verolainsäädännöistä tulee
sitten näitä omia mutkia.
Tuo kysymys, mihinkä ed. Pulliainen viittasi, nämä erilaiset
Kemera-lakien veronhuojennukset ja siellä olevat de minimis
-pykälät, on sitten oma viidakkonsa, joka pitäisi
selkeyttää, niin että metsäammattilaiset
tietäisivät, mitenkä lait toimivat, jotta
myös puun myyjät ja metsänomistajat ja
puun ostajat voisivat tietää. Toivonkin, että bioenergiapuulle
saataisiin vaikka tilapäisesti, jotta meidän bioenergian
käyttömme todella lisääntyisi,
arvonlisäverovapaus niin halolle, hakkeelle, pelletille
kuin briketille, jotta meidän metsämme tulisivat
kuntoon, hyvään, kasvavaan kuntoon ja samalla
voisimme lähentyä loitontumisen asemesta niitä bioenergiatavoitteita,
joihin olemme sitoutuneet, ja parantaa kotimaista energiaomavaraisuuttamme.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt minä en ymmärrä ed. Lauri
Oinosta enää ollenkaan, tietysti on vähän vaikeuksia
ollut aikaisemmin muutenkin. Te ilmoititte, että te ensin
kannatitte tätä pinta-alapohjaista verotusta,
sitten siirryttiin nykyiseen järjestelmään
ja te kaduitte sitä, ja samalla te esitätte samaan
hengenvetoon, että se metsäverotus tällaisena
järjestelmänä poistetaan. — Niin
että se siitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On tietysti aika nurinkurista, että keskustelua
käydään päivänä,
jolloinka Stora Enso on ilmoittanut 250 miljoonan euron supistuksista,
jotka kohdistuvat 2 000 ihmiseen, ja nimenomaan toiminnan
alasajosta jälleen Suomessa. Nämä toimenpiteet
eivät todella johdu puupulasta. Ne eivät todellakaan
johdu puupulasta.
Sitten toimitusjohtaja Karvinen on vielä keksinyt sellaisen
jipon, että hän haastaa kaikki massaliikkeeseen
mukaan puolustamaan Suomen metsäteollisuutta, joka tähän
saakka ja tälläkin hetkellä on lähinnä palvelemassa
osakkeenomistajien etua eikä mitään Suomen
etua.
Sitten samalla — täällä nyt
ei tietenkään tänäänkään
asia tullut esille — Suomen valtion omistajaohjaus Stora
Enson suhteen on ollut ja on yhtä kuin nolla. Eli tämä ongelma
on tässä. Se on tietysti suuri ongelma Suomen
bkt:n kannalta, kun se on nojannut siihen puujalkaan, ja se puujalka
nyt kyllä on poikki pahan kerran.
Suomen metsäteollisuus on ajastaan jäljessä myöskin
sillä tavalla, että se ei nähtävästi
ehdi biodieselvaiheeseen mukaan toisen, kolmannen sukupolven tilanteeseen,
vaan siellä tulevat ehkä juuri meripohjaiset biopolttoaineet,
levä ja nämä, nopeammin. Eli tämä innovatiivisuuden heikkous
metsäteollisuuden puolella on myös silmiinpistävää.
Sitten tämä bioenergia, joka on toinen asia
laajemmin sähköntuotannossa, lämmöntuotannossa,
tarvitsisi syöttötariffin, jolloinka nimenomaan
keskustapuolueen, joka ainakin on ollut merkittävä pääministeripuolue,
pitäisi kamppailla enemmän tämän
asian puolesta.
Toinen varapuhemies:
Vaikka pohjustus tässä oli aika lavea, niin
tämä keskustelu koskee nyt vain tätä lakialoitetta
tuloverolain 43 §:n muuttamisesta ja siinä puun
myyntitulosta tehtävää 50 prosentin veronalennusta,
ja sallin vain siitä jatkossa keskustelua.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen sai aikaan vilkkaan keskustelun, ja
kyllä tämä aihe kiinnostaa. Metsätalous
on kyllä tilanteessa, jossa on aika vaikea ennustaa lähivuosien
kehitystä ja tulevaisuutta.
Tilanne on muuttunut aika nopeasti. Vielä vuosi sitten
meillä oli tosi suuri huoli puun saatavuudesta, ja nyt,
niin kuin ed. Pulliainenkin totesi, puuta on tienvarsilla ja ongelmana
on paitsi se, että sitä ehdittiin Venäjältä tuoda,
myös se, että nyt ei ole menekkiä puulle.
Mutta ilman muuta meidän lähivuosina pitää löytää keinoja, millä meidän
metsäteollisuus saadaan taas vauhtiin, ja kyllähän
puun hinta on pudonnut sille tasolle, että varmaan joudutaan
ehkä miettimään, millä konstilla
saadaan innostettua metsänomistajia myymään.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että määräaikaisuus
näissä veronalennuksissa on varmaan paikallaan,
jos halutaan käyttää sitä kannustimena,
että meillä tehdään pitkäaikaista
säätelyä siinä, että verotaso
on alhaalla, ja se ei kyllä varmaan vauhdita sitä tarjontaa
lyhyellä aikavälillä. Ehkä tässä nyt
sitten, kun tilanne selkiää, voi olla oikeampi
aika tarkastella tätä kysymystä, ja uskon,
että hallitus sen pystyy tahollaan tekemään.
Mutta kun ed. Tiusanen antoi ymmärtää,
että tämä nyt palvelisi maa- ja metsätalousyrittäjiä erityisesti
ja tämmöinen verovapaa rälssi siinä pääsisi
vahvistumaan, niin kyllä minä nyt totean, niin
kuin ed. Oinonen aloitteessaan, että meillä on
valtakunnassa 900 000 metsänomistajaa, vai paljonko
siellä oli mainittu, valtava määrä kumminkin.
Elikkä metsäomistus on pirstaloitunut ja yhä pienempi
osa näistä on maatalousyrittäjiä. Siinä mielessä kyllä tämä koskettaa
erittäin laajaa joukkoa kansalaisia.
Ed. Oinonen on kyllä aktiivisesti koittanut löytää keinoja,
millä metsätaloutta voidaan edistää,
ja tämäkin aiheutti kyllä nyt vilkkaan
keskustelun. Mutta minä uskon, että nämä asiat
on kyllä parempi säilyttää hallituksen
aloitteellisuuden varassa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite, jonka kansanedustaja Lauri Oinonen
on tehnyt, on erittäin puhutteleva ja hyvä. Tuloverolain
43 §:n muuttaminen ideana, että veroprosentti
määrättäisiin 14:ksi metsäverotuksessa,
on erittäin hyvä lähtökohta.
On nimittäin niin, että metsäverotuspuolella vuodesta
1993 lähtien on eletty eräänlaista poikkeusaikaa.
Silloin pinta-alaverotus loppui ja siirtymäkausi alkoi.
Noin kaksi kolmasosaa metsänomistajista valitsi myyntiveron,
ja yksi kolmasosa jäi pinta-alaveroon. Eli vuonna 2006
olivat sitten kaikki myyntiverossa. Sitten alkoi tämmöinen
kova puun myyntibuumi. Vuosi 2007 oli niin sanottu hullu vuosi puukaupassa.
Sen jälkeen tuli tilanne, että meillä piti
alentaa metsäveroprosenttia tilapäisesti, kun
puukauppa ei käynyt. Onnettomasti kävi nyt niin,
että tuli tämä valtava maailmantalouden
lama, joka valitettavasti on pudottanut tehtaita pois tuotannosta,
ja tämä taitaa valitettavasti johtaa yhä enemmän
tiettyjen tehtaiden lakkauttamiseen.
Mutta ed. Lauri Oinosen lakialoitteessa on se hyvä puoli,
että siinä ihan aidosti tarkastellaan tätä ongelmakenttää,
mistä tämä kaikki johtuu. Metsätalouden
tuotot tulevat pitkällä aikavälillä ja
hyvin hitaasti. On tavallaan väärin, että niitä verotetaan
saman pääomaverokannan mukaan kuin muita pääomatuloja,
esimerkiksi vuokratuloja, joissa tuotto on joka kuukausi tapahtuvaa. Tässä voi
mennä 50 vuotta, ennen kuin metsä tuottaa, ja
50 vuotta on pahimmillaan vain kuluja. Tämän takia
tämä tarkastelukulma veronalennuksesta on erittäin
hyvä.
Toivon, että tässä kävisi
nyt niin, että valtiovarainministeriö läksisi
ennakkoluulottomasti katsomaan tulevaisuuteen ja perustaisi vaikka
tässä asiassa työryhmän, että päästäisiin
eteenpäin, koska metsäverotusasiassa on vihdoin
päästävä pitkäjänteiseen
veropolitiikkaan, jossa metsänomistaja voi ennustettavasti
luottaa siihen, että metsän tuotolla on pysyvä verokanta
eikä ole tämmöistä poukkoilua,
jota valitettavasti viime vuosina on ollut.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen toi aivan oikeita asioita esille,
niitä, joita aloitteellani olen halunnut esille tuoda. Juuri
näin: metsätalous on ylisukupolvista toimintaa.
Sitä on aivan väärin verrata johonkin pörssiosakkeitten
tai muun vastaavan arvopaperikaupan tuottoon. Kysymys on pitkäaikaisesta metsiin
panostamisesta ja metsien hoidosta. Tämä on lähtökohta,
jonka vuoksi verolainsäädännön
tulisi olla myös pitkäjänteistä.
Sen vuoksi tämä hyvä, viime kesänä esitetty
ja eduskunnan hyväksymä metsäverolaki,
joka on valitettavasti määräaikainen,
tulisi saada edes jonkun verran pitempiaikaiseksi, niin kuin aloitteessani
olen esittänyt. Haluan, että hallitus ja asianomainen
valiokunta voisivat aidosti sitten pohtia, onko se 50 prosentin
veronalennus vai 28 prosentin muuttaminen 14:ksi. Tämä on
eräänlaista stilistiikkaa, kumpi olisi sitten
käytännössä toimivampi muun
verolainsäädännön yhteensovittamisen
kannalta. Minä toivon, että hallitus tätä pohtisi.
Mutta jos hyvää hallituksen esitystä, joka
tuli laiksi, haluttaisiin edelleen hyödyntää siinä vaiheessa,
kun meidän on taloudellisesta taantumasta tai lamasta noustava,
on se hyvin yksinkertainen asia: muutetaan vain vuosilukuja, silloin
asia toimii.
Elikkä tämä on perusasia. Tämän
vuoksi haluan, että metsänomistajat saisivat signaalin,
että metsiä kannattaa hoitaa, myös kaupunkilaismetsänomistajat
kaikkien muiden ohella. Metsiähän on kaikkien
kansalaispiirien omistamana. Ei metsä ole pelkästään
maaseudun ihmisten omistamaa, vaan sitä omistavat kaikki
kansalaispiirit, ja jokaisella tulee olla siihen oikeus. Minä näen, että se
pienikin metsälö kaupunkilaiselle on kuin silmäterä ja
monet huolehtivat niistä erittäin hyvin ja vaalivat
suurella taidolla. Jos metsätaloudella on rohkaisevaa kannustavuutta,
niin silloin varmasti tätä tehdään
entistä enemmän.
Aloitteessani olen tuonut esille myös metsänomistajien
omatoimisuuden. Nyt yhä enemmän jää myös
hyväkuntoisia ihmisiä eläkkeelle. Silloin
monilla heistä on myös sitä kotimetsää.
Sieltä monet hankkivat tiettyjä puutavaraeriä käteiskaupalla
tai hankintakaupalla myyntiin. Tähän tulisi olla
myös tervettä kannustusta, jotta metsät tulisivat
hoidettua ja jotta puuta olisi silloin myös kaupan, kun
tienvarsilla ja ratapihoilla ei enää ole niitä puumääriä,
jotka tällä hetkellä siellä näemme.
Uskon, että kyllä Euroopassa käydään
rakentamaan, rakentamaan nimenomaan puusta. Puu kestää maanjäristyksiä.
Sille on vientimarkkinoita nimenomaan puunjalostustuotteina, taloina maanjäristysalueille,
entistä enemmän. Luotan siihen, että puusta
voidaan tehdä ennalta-arvaamattomiakin tuotteita. Silloin
pitää edistää sitä, että puukauppa
käy. Nimenomaan kysymys on työstä ja
toimeentulosta puunjalostusteollisuudessa olevien ihmisten kohdalla.
Tiedän nämä ongelmat, kun meillä Keuruulla lopetti
lastulevytehdas. Meillä lopetti maailman parhaita vanereita
ja viiluja tekevä tehdas, joka teki soitinvanereita, lentokonevanereita,
huippuhuonekalujen pintaviiluja. Nyt tuotteitten valmistajat joutuvat
kysymään, mistä tehdään
rummut, mistä hankitaan huonekaluihin pintaviiluja, ja
valmistajat ovat joutuneet luopumaan vientituotteista, joilla markkinoita
olisi tänäkin aikana. Elikkä meidän
on pidettävä huolta teollisuuden tuotantoedellytyksistä ja
siitä, että teollisuus uskaltaa myös
investoida niihin kohteisiin, missä vienti vielä toimii.
Haluan tällä lainsäädännöllä,
lakialoitteellani, viestittää myös puuta
jalostaville yrityksille, että vielä kannattaa
panostaa puunjalostukseen ja sen innovaatioihin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Olen yhä edelleen sitä mieltä,
että tällaisella verojutulla ei tässä ole
merkitystä, kun katsotaan, mitä on tapahtunut
tässä ja tapahtumassa edelleen suuryhtiöiden
osalta.
Työelämävaliokuntana käytiin
Summan tehtaalla. Siellä oli ilmeisesti tehty isot investoinnit, just
saatu ajettua ylös 90 miljoonan euron investointi, ja sanoivat,
että just laatu alkaa olla nyt kohdillaan, ja sitten siellä vaan
päällikkö ilmoitti, jotta pannaanpas
tehdas kiinni. Siinäkään ei varmasti
ollut kyse siitä, että ei olisi saanut raaka-ainetta
sinne, ja oli kannattava tehdas. Kemijärvi — samanlainen
keissi. Monessa muussakin käytiin, Kajaanissakin oli ollut
kannattava tehdas. Työntekijät olivat joustaneet
kaikesta, palkoistaan, kaikesta, ja sekin oli kannattava tehdas.
Mutta perusteluissa on sanottu, että ajetaan kapasiteettia
alas, on liikaa paperi- ja sellukapasiteettia. Samanaikaisesti nämä firmat
rakentavat tuonne Brasiliaan, Venäjälle ja suunnitelmia on
moniin semmoisiin maihin, missä on halpa työvoima
tai sitten on edullinen puu, niin kuin Brasiliassa se kasvaa alle
kymmenessä vuodessa korjuukypsäksi, ne ovat puupeltoja
ja pieniltä alueilta saadaan korjattua hetkessä.
Tämä kuvastaa, mihin me olemme menossa. En usko,
että näillä porkkanoilla saadaan muutosta
aikaan: tämä vähäinen vero,
mikä tässä on, ei tule estämään
sitä hommelia.
Nyt tarvittaisiin semmoista yrittäjyyttä ja
sitä, jotta satsattaisiin toisentyyppiseen, vaikka mekaaniseen
puuhun, kun meillä on tosi hyvää puuta.
Vero ei siinä ole esteenä, kun lähdetään
vaan tekemään niitä tuotteita. Mutta
meiltä puuttuvat ne investoijat, kun suuryritykset, joilla
on pääomaa, investoivat sinne, missä he
saavat ahneudelleen parhaiten tyydytyksen ja missä saa
parhaan tuloksen. Sen takia tämä on iso keissi.
(Puhemies: 2 minuuttia!)
Mutta olen sitä mieltä, jotta tämä on
aloitteena hyvä sen takia, että tästä käydään
keskustelua täällä eduskunnassa.
Keskustelu päättyi.