9) Laki rekisteröidystä parisuhteesta annetun
lain kumoamisesta ja avioliittolain muuttamisesta
Oras Tynkkynen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jätin suunnilleen samansisältöisen
lakialoitteen viime istuntokaudella, mutta sen jälkeen
on ehtinyt tapahtua muutamia kiinnostavia asioita. Muutamissa maissa
on otettu käyttöön tässä lakialoitteessa
esitetyn kaltainen sukupuolineutraali avioliittolaki. Tuoreimpana
Ruotsissa ihan hiljattain tehtiin tästä päätös,
viime vuoden loppupuolella Norja liittyi myös näitten
maitten joukkoon. Samaan aikaan Suomessa myös asenteet
ja keskustelu ovat muuttuneet selvästi sallivampaan suuntaan,
mistä yhtenä esimerkkinä voi mainita,
että kokoomuksen puoluehallitus otti kantaa sukupuolineutraalin
avioliittolain puolesta, ja myös hallituksen parhaillaan
täällä eduskunnassa käsiteltävänä oleva
esitys sisäisestä adoptiosta viittaa siihen, että ollaan
etenemässä kansalaisten yhdenvertaisuuden ja tässä tapauksessa
myös lasten oikeuksien parantamisen tiellä. Ilmeisesti
sisäisestä adoptiosta saadaan lakivaliokunnasta
mietintö ehkä jo huomenna.
Sukupuolineutraalia avioliittolakia puoltaa joukko aika käytännöllisiä syitä.
Nykyinen laki rekisteröidystä parisuhteesta ei
salli samaa sukupuolta olevalle parille kaikkia yhtäläisiä oikeuksia
ja velvollisuuksia, mitä avioliitossa oleville pareille
kuuluu. Esimerkiksi adoptio-oikeus eli perheen ulkoinen adoptio
ei ole mahdollinen rekisteröidyssä parisuhteessa
eläville, tämä siitäkin huolimatta,
että yksin elävä mies tai nainen pystyy
nykyään adoptoimaan halutessaan lapsen, mutta
jos hän on rekisteröidyssä parisuhteessa
samaa sukupuolta olevan puolison kanssa, niin silloin adoptio ei
ole mahdollinen.
Silloin kun parisuhdelaki säädettiin, siihen tehtiin
ilmeisesti ihan kiusallaan tällainen pieni piirre, että parisuhteen
rekisteröivät eivät voi automaattisesti
saada yhteistä tai yhdistelmäsukunimeä.
Ilmeisesti haluttiin osoittaa rekisteröidyn parisuhteen
eroavan avioliitosta tällaisella pienellä symbolisella
poikkeuksella. Myöskään avoliittoa koskevat
säädökset eivät koske samaa sukupuolta
olevia avopareja. Koska avoliitto tulkitaan avioliitonomaiseksi
suhteeksi ja koska avioliitto on rajattu miehen ja naisen väliseksi, niin
silloin myöskään nämä avoliittosäädökset eivät
koske samasukupuolisia pareja. Nämä ovat käytännöllisiä,
pienehköjä syitä.
Merkittävämpi, periaatteellisempi syy sukupuolineutraalille
avioliittolaille on kansalaisten yhdenvertaisuuden turvaaminen.
Perustuslakihan lähtee siitä, että ihmisiä ei
saa asettaa eriarvoiseen asemaan. Kaikkia kansalaisia tulisi koskea
samat oikeudet ja velvollisuudet. Silti nykyjärjestelmässä yhdet
ovat edelleen tasa-arvoisempia kuin toiset. Jos rakastaa samaa sukupuolta
olevaa ihmistä, silloin ei voi mennä naimisiin. Jos
rakastaa eri sukupuolta olevaa ihmistä, silloin avioliitto
on mahdollinen. Tälle on vaikea 2000-luvulla nähdä mitään
erityisen asiallisia, rationaalisia perusteita.
Me täällä eduskunnassa taantuman
keskellä olemme aika ikävässä tilanteessa
siinä mielessä, että monien meille tärkeiden
yhteiskunnallisten tavoitteiden edistäminen on kiristyneen
taloustilanteen takia aika hankalaa, koska ei ole osoitettavissa
niitä tarvittavia lisämäärärahoja.
Onneksi on moniakin sellaisia asioita, joita voidaan viedä eteenpäin
ilman euroakaan veronmaksajien lisärahaa. Tämä sukupuolineutraali
avioliittolaki on sellainen. Siinä ei ole kyse rahasta,
vaan siinä on kyse periaatteesta, siinä on kyse
kansalaisten yhdenvertaisuudesta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Tynkkynen on tehnyt hyvän aloitteen,
joka edistää tasa-arvoisuutta ihmisten välillä.
Ei ole mitään perusteluja jakaa ihmisiä heidän
seksuaalisen elämänsä suhteen oikealla
tavalla eläviin ja väärällä tavalla
eläviin, enemmän tasa-arvoisiin ja vähemmän
tasa-arvoisiin, niin kuin ei minkään muunkaan,
ei ihonvärin mukaan taikka muun, uskonnollisen vakaumuksen
mukaan, mihinkä myöskin ed. Tynkkynen omassa aloitteessaan
viittaa.
Erittäin tärkeää on huomata
se, mitä meiltä puuttuu. Meiltä puuttuu
tasa-arvon lisäksi rakkautta ihmisten välillä.
Jos ja kun sitä on, niin pitää antaa
olla myös mahdollisuus sen osoittamiseen, ja sen kunnioittaminen
sinänsä ilman muotoseikkaa on erittäin
tärkeätä. Tämä vetoomus koskee
juuri sitä, että sillä, onko rakkauden
kohde samaa vai toista sukupuolta, ei ole itse rakkauden määrittelemiseen,
onko se arvokasta vai vähemmän arvokasta, mitään
vaikutusta, ei saa olla vaikutusta.
Toinen asia, arvoisa puhemies, joka tulee tässä mieleen
aikaisempaan keskusteluun liittyen, on tämä avo-
ja avioliittoero. Meillä on muuten yleensä lainsäädännössä edelleenkin
tässä kohtaa aukko, ja se liittyy muun muassa
veteraanikuntoutukseen. Avopuoliso ei pääse mukaan, aviopuoliso
pääsee. Otan tämän tässä esille
siinä mielessä, että tämä yleinen
tasa-arvoisuus näissä asioissa pitää toteuttaa.
Mutta toivon todella, että ed. Tynkkysen aloite saa
valiokunnassa aikaan enemmänkin kuin toteamuksen, että aloite
on saapunut valiokuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Näin pitää menetellä kuin
ed. Tynkkynen ja muut lakialoitteen allekirjoittajat ehdottavat.
Minä vaan viittaan yhteen ainoaan kohtaan tässä esittelyssä,
kun ed. Tynkkynen äsken tuolta puhujakorokkeelta esitteli
asiaa viitaten 2000-lukuun. Aivan oikein, näinhän
pitää tehdä. Mutta pitää muistaa
aina näissä yhteiskunnallisissa asioissa, että yhteiskunnat
kehittyvät, asenneilmastot kehittyvät jnp., ja
aina kaikkia tämmöisiä asioita pitää arvioida
siinä ajassa, jossa eletään. Hyvä on,
että nykyisin asenteet ja suhtautumiset kehittyvät
siihen suuntaan, mikä tässä lakialoitteessa
tulee ilmi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Suomalainen lainsäädäntö perustuu
määrättyyn arvopohjaan, ja sen verran
vanhoillinen näissä asioissa olen, jotta minä kuitenkin
joistakin perusrakenteista olen pitämässä kiinni.
Minusta avioliitto käsitteenä on juuri sillä tavalla
miehen ja naisen välinen liitto, ja rekisteröity
parisuhde on rakennettu sitä varten, jotta se kuvastaa
sitä ominaisuutta, mikä se onkin. Sen takia näitä kahta
asiaa ei pidä missään tapauksessa sotkea
keskenään. Se minusta on ihan selkeä asia.
Sitten kun tähän sotketaan vielä tämmöinen adoptio,
jotta jos olisi avioliitto, niin sitten tulee kaikki oikeudet, niin
minusta se ei sovi, siis ulkopuolinen adoptio, jotenkin istu ainakaan
meikäläisen ajatteluun. Se on eri asia. Tässä on
tämmöisiä hyvin, hyvin vapaamielisiä ihmisiä,
joilla on oikeus niihin ajatuksiin, enkä sitä kiellä ollenkaan
enkä halua tuomita heitä. Mutta minä ainakin
henkilökohtaisesti pidän kiinni siitä vanhoillisesta,
kristillisestä arvopohjasta, jossa olen sattunut kasvamaan
ja elämään, ja minusta tuntuu, että suomalaisen
yhteiskunnan ei pidä ottaa tämmöisiä käyttöön,
mitä tässä esitetään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä niihin ajatuksiin,
mitä ed. Esa Lahtela toi juuri esille, mutta tuon yhden
näkökohdan. Kielessä sanoilla on tietty,
vakiintunut vastine. Pöytä on pöytä,
tuoli on tuoli jne. Avioliitto on miehen ja naisen välinen
liitto. Se on vakiintunut tähän, tämä sana,
ja silloin meidän tulee kyllä samanlaisesti pysyä käsitteissä kiinni,
mitä tämä sana merkitsee, kuin vaikkapa äsken
mainituissa esimerkeissä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä on hyvä jatkaa,
mitä ed. Lauri Oinonen sanoi. Avioliitto on vuosituhansien
aikana merkinnyt eri asioita. Se ei ole mikään
asia, joka olisi esimerkiksi kristinuskoon tai Kristuksen opetukseen
liittyvä asia. Jos puhutaan vanhoillisuudesta, niin Kristus,
jonka opetukseen tämä nykyinen kristinusko sanoo
pohjautuvansa, ei kylläkään ollut sukupuolijaon
kannalla, vaan piti eri sukupuolet toki ihan tasa-arvoisina. En
puutu niihin näkökulmiin, mitä muuten
on teologinen tutkimus ja yleensä oppihistoriaan liittyvä tutkimus eri
evankeliumeista selittänyt Jeesuksen Kristuksen sukupuolisesta
suuntautumisesta, se olkoon tämän keskustelun
ulkopuolella, mutta kaiken kaikkiaan se, että me kehitämme,
niin kuin täällä ed. Pulliainen sanoi,
tässä ajassa, missä me elämme,
tätä aikaa vastaavaa lainsäädäntöä,
on aivan perusteltua.
Avioliitto on joskus ollut ehkä taloudellinen järjestelmä.
Se kehittyikin keskiajan jälkeen aika tavalla toisen tyyppiseksi
kuin se on ehkä ollut aikaisemmin. Se oli taloudellinen
järjestelmä ja ehkä se oli kehys, jonka
sisällä piti yhteiskunnan säätelemällä tavalla
myöskin, ajatellen perintöoikeutta, lisääntyä.
Mutta se ei ole enää sitä. Ihmiset lisääntyvät
kyllä ilman avioliittoa ja joskus vielä enemmän
kuin avioliiton sisällä. Näin ollen tämä ei
ole enää myöskään validi
selitys. Tämä yhteiskunta on siinä tasolla
taloudellisesti ja muuten, että me voimme siirtyä sukupuolineutraaliin
avioliittoon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinoselle kommenttina vaan, että maailmassa
on näissä asioissa erilaisia järjestelyjä, kutsun
niitä nimenomaan niin. Myöskin tässä ajassa,
myöskin historiassa näitä järjestelyjä on hyvin
erilaisia. Nyt kysymys on vain siitä, että tämä yhteiskunta,
jossa me nyt elämme, on aika kehittynyt näissä asioissa,
mutta silloin siihen mahtuu myöskin sellaisia maailmankatsomuksia ja
suhtautumisia, joita ed. Lauri Oinonen täällä tunnetusti
edustaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen totesi, että ihmiset
lisääntyvät vielä enemmän
muuten kuin avioliitossa, mutta se on kuitenkin mahdottomuus, että samaa
sukupuolta olevat lisääntyisivät keskenään.
Minusta siinä mielessä tämä adoptio-oikeus,
jos sallittaisiin tällainen, sotii luonnollista järjestelmää vastaan
ja minusta ei sen tyyppisesti pidä lähteä sitä rakentamaan,
koska luonto on tietyt rajat asettanut näihin, ja myös
kun ajatellaan lasta, sitä poikasta, niin kyllä sillä on
isä ja äiti ja se näkee esikuvat myös
ja määrätyt vastuut on olemassa. Siinä mielessä minä kyllä katson
myös luonnonjärjestystä, mikä on
olemassa, ja siihen kytkeytyy ajattelumalli, miksi kunnioitan tätä avioliittoajattelua
siitä,
että on mies ja nainen.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisin hieman varovainen hakiessani vertauskuvia
eläinlajeista. Luulen, että ed. Pulliainen voi kertoa,
että eri eläinlajeilla tunnetaan hyvin erilaisia
tapoja kasvattaa jälkeläisiä ja siellä myös tämä vanhempien,
kai voi puhua eläinvanhemmista, eläinvanhempien
rooli vaihtelee aika paljon.
Mutta ed. Lahtela totesi haluavansa pitää kiinni
tietyistä perusrakenteista. Olen hänen kanssaan
samaa mieltä. Itse asiassa avioliitto voi olla kulttuurissa
tällainen ihan arvokas perusrakenne. Itse vaan katson,
että jos myös samaa sukupuolta olevilla pareilla
olisi mahdollisuus avioliittoon, niin se pikemminkin vahvistaisi
kuin heikentäisi tätä avioliittoinstituutiota.
Onhan se aika vahva merkki siitä, että avioliittoa
pidetään arvossa, jos niinkin moni siihen haluaa,
niinkin moni sellainen, jolta tämä mahdollisuus
on tähän asti evätty.
Ed. Lahtela kritisoi myös ulkoista adoptiota. Kannattaa
kuitenkin muistaa, että todellakin nykylainsäädännön
mukaan yksin elävä nainen tai yksin elävä mies
voi adoptoida lapsen. Minua ainakin ihmetyttää,
minkä takia yksin elävä nainen tai mies
olisi automaattisesti parempi vanhempi kuin jos hänellä olisi
puoliso, toinen vanhempi, kasvattamassa tätä adoptiolasta.
Eikö se olisi yleensä ottaen helpompi, jos on
kaksi vanhempaa pitämässä tästä lapsesta
huolta? Adoptiovanhemmathan joutuvat käymään
läpi hyvinkin tiukan seulan eli ei adoptiovanhemmiksi ihan
tuosta vaan päädytä. Tässä prosessissa
käydään läpi näiden
vanhempien kyvykkyys kantaa huolta lapsesta, oli kyse sitten kahdesta
miehestä, kahdesta naisesta tai miehestä ja naisesta.
Eli kyllä kaikki adoptiovanhemmiksi päätyvät
taatusti kykenevät tämän vanhemmuuden
vastuun kantamaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todellakin ed. Lahtelalle haluaisin painottaa
vielä kertaalleen sen, että mielestäni
sukupuoleen sitoutunut avioliitto on aikansa elänyt siinä mielessä,
että avioliitto oli aikoinaan kehys sille, että perhe
ja suku lisääntyi. Se loi myöskin perusteen perinnönjaolle,
joka oli hyvin tärkeä asia säädellä.
Elämme aikaa ja kehitystasoa, jolloinka avioliiton ei tarvitse
olla enää sukupuolisidonnainen. Se voi olla sukupuolineutraali,
niin kuin ed. Tynkkysen lakialoitteessa esitetään.
Ihminen on pystynyt tuottamaan elämää ja
hedelmöittämään munasolua aivan
eri tavalla kuin aikaisemmin. Tämän me kaikki
tiedämme. Teknologia, lääketiede, on
kehittynyt näissä asioissa hyvin paljon. Kun puhutaan
luonnonjärjestelmästä, niin se on käytännössä kuitenkin
sellainen, johonka liittyy tietyt periaatteet, mutta nämä meidän
yhteiskuntammekin mukanaan tuomat mahdollisuudet ovat tuoneet aika
tavalla variaatioita näihin kysymyksiin. Jotenka tällainen
yksiviivainen luonnonjärjestelmä, lainausmerkeissä, on
hyvin epämääräinen käsite
myöskin siinä mielessä, että luonnossa
on hyvin monenlaisia sovellutuksia näissä asioissa,
jotka liittyvät sanotaan nyt vaikka tähän
ed. Tynkkysen mainintaan eläinvanhemmista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Lahtelalle kommenttina:
mikä siis on yhteiskuntaa rakentava ja säilyttävä,
niin juuri sellainen sukupuolineutraali avioliittokäytäntö,
jota tässä nyt kannatetaan. Se on kokonaisuutena
yhteiskuntaa säilyttävä, kun sen eron poistaa,
myöskin arkikielestä poistaa sen eron. Se on yhteiskuntaa
kokonaisuutena enemmän säilyttävä kuin
semmoinen, jossa on erottavia tekijöitä, jotka
sitten puhuttavat ihmisiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä aiempaan puheenvuorooni,
jossa toin esille sanan ja sitä merkitsevän sisällön
vastaavuutta. Avioliitto suomen kielessä — ja
ilmeisesti näin muissakin kielissä, näin
ymmärrän — on kyllä selkeästi
miehen ja naisen välinen liitto. Näin tämä käsite
on ymmärretty, eikä tätä käsitettä ole
millään tavalla aihetta muuttaa riippumatta siitä,
minkälaisia ihmiset ovat ja kuinka he elävät,
puhumattakaan muusta luomakunnasta. Kyllä meidän
on pidettävä huoli siitä, että tietty sana
vastaa tiettyä käsitettä. Avioliitto
on miehen ja naisen välinen liitto.
Keskustelu päättyi.