Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Kuntatalouden vaikeudet alkavat näkyä nyt
vakavalla ja ihmisiä koskettavalla tavalla. Tällä viikolla
lapsiperheet ovat huolestuneet ja jokainen lapsirakas on huolestunut
suunnitelmista jopa päivähoidon laadun heikentämiseksi. Valtiovarainministeriön
päätös aloittaa useimmiten selkeästi
laatua määrittävien normien purkaminen
on erityisen huolestuttavaa nyt, kun kunnat painivat talousvaikeuksissa.
Tyypillisesti normit koskettavat lapsien saamia palveluja niin päivähoidossa,
kouluterveydenhuollossa kuin lastensuojelussa, esimerkkeinä.
Emme hyväksy sitä, että hallitus laittaa
laman laskun lapsille. Viime lamasta on otettava opiksi. Normit
määrittelevät palveluille laatua, ja
tuemme kyllä hallinnon uudistamista ja sitä, että resurssit
voidaan kohdistaa palveluihin, mutta meidän linjamme kuntataloudessa
on selvä: tässä taloustilanteessa on
kokonaisvaltaisesti parannettava kuntien mahdollisuuksia järjestää hyvinvointipalveluja,
kun
niiden tarve jopa kasvaa.
Arvoisa puhemies! Miten on mahdollista, että hallituksessa
valmistellaan kunnallisten palvelujen normien purku nyt, kun taloustaantuma
lisää palvelujen tarvetta ja monia perheitä uhkaavat
talousvaikeudet?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Hallituksen politiikkariihessä päätimme
Kuntaliiton toivomuksesta käynnistää tällaiset
normitalkoot, joissa tullaan käymään läpi
sellaiset palveluiden järjestämistä vaikeuttavat
normit, jotka vaikuttavat tuottavuuden parantamiseen, mutta missään
tapauksessa emme aio puuttua esimerkiksi päivähoidon
ryhmäkokoihin tai sellaisiin normeihin, jotka heikentävät
palveluiden laatua. Olen aivan samaa mieltä kysyjän
ja opposition kanssa siitä, että tämän
laman laskuja ei pidä lapsiperheille ja lapsille sälyttää.
Valtiovarainministeriössä ei ole missään
tapauksessa valmisteltu mitään sellaista, mihinkä kysyjä tuossa
viittaa, vaan yhdessä Kuntaliiton ja kaikkien ministeriöiden
kanssa tulemme käymään läpi,
minkä tyyppisiä normeja sieltä löytyisi,
juuri sellaisia, jotka estävät palveluiden järkevää järjestämistä ja
ovat nyt ikään kuin toimintojen uudelleenorganisoinnissakin
esteenä, ilman että puututaan laatuun ja saatavuuteen.
Puhemies:
Tämä varmasti herättää lisäkysymysten
tarvetta. Tästä eteenpäin en erikseen
huomauta siitä, vaan vastauspainike on auki kunkin kysymyksen
kohdalla. Ja edelleen ehkä ministereille, että toivottavaa
olisi, että yksi ministeri vastaa aina yhteen kysymykseen.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Teillä, Kiviniemi, varmasti on tästä normien
purkuprojektista vastaavana ministerinä mielessänne
muutamia normeja, jotka ihan hallinnon avoimuuden nimissä olisi
hyvä saada kansalaiskeskusteluun. Kun me katsoimme tuota normilistaa,
joka esimerkiksi Kuntaliiton pelastusohjelman liitteenä oli,
niin ne olivat mielestämme aika tärkeitä.
Ne koskivat lastensuojelua, ne koskivat vanhustenhoitoa, ne koskivat omaishoitoa,
vai haluaisitteko te purkaa vaikeavammaisten päivätoiminnan?
Ihan hallinnon avoimuuden nimissä, parlamentarismin nimissä, toivottavasti
tästä asiasta voitaisiin käydä keskustelua,
eikä niin kun jossain lehtilainauksessa oli, että vielä ei
saisi puhua, kun ei ole mustaa valkoisella.
Minkä takia nämä purkutalkoot käynnistettiin?
Voitaisiinko joitain normeja nyt tässä nostaa
keskusteluun, jotka halutaan purkaa?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Totta kai tämä hanke tullaan käynnistämään
vahvassa poliittisessa ohjauksessa ja myöskin hallituksen
ohjauksessa. Kuten on todettu, niin tässä vielä ei
ole edes ministereiden kesken keskusteltu siitä, mihinkä suuntaan
tätä normipurkutalkoota oikein viedään,
ja erittäin huolellisesti pitää todellakin
katsoa se, minkälaisia normeja siellä ylipäänsä on,
joita voitaisiin purkaa, ilman että puututaan siihen laatuun
ja saatavuuteen.
Mutta kuten tässä on todettu, tämä on
vielä vasta alkuvaiheessa. En ole itsekään
saanut vielä eteeni sellaista listaa myöskään
Kuntaliitolta, jossa olisi nämä kaikki erilaiset
normit lueteltu, ja kun ollaan siinä vaiheessa, että valmistelu
on sellainen, että pystytään myös
näitä normeja listaamaan, niin sen jälkeen
voidaan mennä sitten poliittiseen päätöksentekoon.
Mutta sinänsä haluan todellakin rauhoitella tätä keskustelua.
Mitään tämän suuntaista, mitä tuossa
ensimmäisessä puheenvuorossa kysyjä kertoi,
ei todellakaan ole valtiovarainministeriössä suunnitteilla.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Eduskunnan tarkastusvaliokunta viime vuonna
kävi hyvin perusteellisen selvitystyön, toimiiko
informaatio-ohjaus ja voiko informaatio-ohjauksen perusteella, johon
on siirrytty palvelujen järjestämisessä,
turvata kansalaisille tasavertaiset mahdollisuudet saada peruspalveluja
Suomessa, ja vastaus kyllä suurin piirtein oli, että ei
pystytä. Näin eduskunta edellytti 16.10.2008,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, joilla vahvistetaan
sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjauksen sitovuutta ja vaikuttavuutta,
jotta tämä yhdenvertaisuus voidaan toteuttaa.
Eduskunta edellytti, että hallitus tänä keväänä kertoo,
mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt tämän päätöksen
suhteen. Kysyisin ministeriltä, onko tämä selvitys
esimerkiksi tässä tilinpäätöskertomuksen
yhteydessä tulossa eduskunnalle.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Edustaja on aivan oikeassa siinä,
että se on veteen piirretty viiva. Meillä pitää olla
riittävää ohjausta kunnille ja toisaalta
on ehdottomasti oltava myös näitä sitovia
normeja, jotta varmistetaan se, että palvelut joka puolella Suomea
ovat todellakin mahdollisimman saman laatuiset ja kaikkialla Suomessa
palvelut on myöskin saatavilla. Mutta tämä selvitys
kuuluu myöskin osaltaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyisin pääministeriltä,
kun eihän tässä mistään
normitalkoista itse asiassa ole kyse perimmiltään.
Kyse on siitä, että kunnilla ei ole rahaa ja kunnat
joutuvat palveluja vetämään alas, ja
se nyt vaan ikävä kyllä kohdistuu sinne
lapsiin ja nuoriin. Minulla kävi tänään
poikkeuksellisesti eskari-ikäisiä, päiväkotilaisia,
täällä parikymmentä kappaletta,
ja, arvoisa pääministeri, kyllä se nyt
vähän panee niin kuin miettimään,
jos tällainen päiväkoti-ikäinen
kysyy, kun he saivat esittää kysymyksiä,
miksi meidän koulussa ei saa liharuokaa, miksi meidän
koulussa ei saa jälkiruokaa, miksi meillä on niin
isot ryhmät. Mistä se johtuu? Ei se mistään
normeista johdu, vaan se johtuu siitä, että siellä ei
ole rahaa, ja kyse on kumminkin Pääkaupunkiseudusta.
Milloin, pääministeri, te otatte poliittisen
vastuun ja tämmöiset, sanoisiko, jo höpöpuheiden tasolla
olevat norminpurkutalkoot jätetään omaan
arvoonsa, annetaan kunnille rahaa, jotta palvelut voidaan hoitaa
ja ihmiset tulevat hoidetuiksi? Milloin se hetki on?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Lapset ja nuoret, niin kuin kysyjä hyvin tietää,
on hallituksen erittäin vahva prioriteetti, ja lasten ja
nuorten sekä palveluita että erityisesti heidän
etuuksiaan on pyritty pikemminkin parantamaan. Minusta tuntuu, että eduskunnan
piirissä on ollut hyvin laaja yhteinen huoli siitä,
että kuntien ja valtion yhteisetkään
resurssit eivät tunnu riittävän kuntien
palveluihin. Kuntien puolelta on käännytty hallituksen
puoleen. Kuntaliitossa on laajalla yhteistyöllä toivottu,
että käytäisiin tämmöiset
normitalkoot, joissa katsottaisiin, kun kymmenien vuosien aikana
on tiettyjä normeja rakennettu, että ne olisivat
ajanmukaiset ja löytyisikö sieltä joitakin
sellaisia uudistuksia, jotka helpottaisivat palveluiden järjestämisessä ja
toisivat juuri niitä palveluja lapsille ja nuorille, että päiväkodissakin
oleva voisi luottaa siihen, että koulussa ryhmäkoot
eivät ole liian suuria jne., niin kuin ed. Korhonen äsken
totesi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Edellisen laman varjo on edelleen Suomen yllä.
Maassa on mittava joukko nuoria, jotka syrjäytyivät kaikesta.
He eivät ole koulussa, eivät opiskelemassa, eivät
työelämässä, eivät
missään. Nyt tuosta ajasta on tutkittua tietoa
eli noita virheitä ei pitäisi voida enää toistaa.
Esimerkiksi professori Tytti Solantaus on tutkinut asiaa ja tullut
siihen tulokseen, että inhimilliset resurssit täytyy ylläpitää,
on turvattava lapsen perusympäristöjen toiminta:
koti, päiväkoti ja koulu, ja jos yksi näistä kolmesta
huojuu, niin kahden pitää olla vakaita. Nyt tilanne
kunnissa on sitten se, että kuntatalous on tiukalla. Kunnat
leikkaavat päivähoidosta, kouluja lakkautetaan,
ryhmäkokoja kasvatetaan, ja lopputulema todennäköisesti
on sama kuin edellisen laman aikana, että opettajat ja
lastentarhanopettajat eivät jaksa. Nyt kysynkin:
Eikö hallitus ole tutustunut näihin tutkimuksiin,
vai mistä syystä aiotaan kunnat jättää nyt
sitten jälleen toistamaan niitä virheitä,
joita aiemmin tehtiin?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Hallitus on todellakin tutustunut näihin
tutkimuksiin, ja monin eri tavoin hallitus on kuntataloutta helpottanut
tämän vuoden aikana nostamalla muun muassa 10
prosentilla kuntien osuutta yhteisöverotuotoista, joka tekee
melkein 400 miljoonaa euroa kunnille tänä vuonna
ja kahtena seuraavana vuonna lisää rahaa. Samoin
kelamaksun poistaminen helpottaa siellä menopuolella kuntien
taloutta, mutta valtio joutuu ottamaan seuraavien vuosien aikana velkaa
noin 50 miljardia euroa ja kunnilla näkymä on
siitä noin kymmenesosa. Molemmat joutuvat velkaantumaan,
koska tämä taloustaantuma on niin syvä.
Mutta erittäin paljon on myöskin kuntapäättäjien
käsissä, miten tästä taloustaantumasta
selvitään, nämä ovat niin isot
talkoot. Valtio avittaa osaltaan näillä taloudellisilla
lisäpanostuksilla, mutta myöskin kunnissa joudutaan
itse miettimään sitä, mitkä ne
prioriteetit ovat, ja hallituksen suositus ja vahva vaatimus on
todellakin se, että otettaisiin opiksi myös näistä edellisen
laman kokemuksista ja ei oltaisi lapsiperheiltä ensimmäisenä leikkaamassa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on todellakin suuri vaara, että kunnissa
karsitaan juuri niitä ennalta ehkäiseviä ja
varhaisen puuttumisen palveluja, ja vaikka te, ministeri, sanoitte,
että palvelujen laatua ei heikennetä, niin kyllä käytännössä kunnissa
heikennetään. Siellä leikataan peruspalveluja,
ryhmäkoot kasvavat, perusterveydenhuolto kurjistuu ja huostaanottotarve
esimerkiksi kasvaa. Kristillisdemokraattien kanta on ollut se, että kuntien
taloudellisia resursseja tulee lisätä kuntien
valtionosuuksien kautta ja myös varmistaa normiohjauksen
kautta rahan ohjautuminen oikein. Kysynkin:
Sisältävätkö nämä normitalkoot,
joihin hallitus on nyt lähtemässä, pelkästään
näitä normien purkutöitä, vai
kunnioittaako hallitus eduskunnan tarkastusvaliokunnan yksimielistä kantaa
ja eduskunnan hyväksymää mietintöä,
että nimenomaan sosiaali- ja terveyspalveluissa tuota normiohjausta
tulee lisätä, siis ei pelkästään
purkaa, vaan lisätä niiltä osin, kuin
sitä tarvitaan?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä on erittäin
tärkeä aihe siinäkin mielessä,
mitä ne normitalkoot sitten ihan oikeasti tarkoittavat.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa on hyvin vaikea löytää sellaisia normeja,
joita nyt ruvettaisiin purkamaan, mutta me olemme tokikin sitoutuneet
pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja. Kun nyt itse olen sitä katsonut kolmisenkymmentä
vuotta
kohta, niin erittäin vaikea sieltä on kyllä löytää semmoisia.
Mutta se, missä me tulemme tiukentamaan nimenomaan
normeja, on tämä terveystarkastuksiin sekä lastenneuvoloihin
ja koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon liittyvä asetus,
josta on yhdessä sovittu niin kuntaministeriön
kuin Kuntaliiton kanssa, että koska suositukset eivät
ole toteutuneet, niin siihen tehdään ihan asetus,
ja se tulee voimaan vielä tämän vuoden
aikana. Elikkä osittain myöskin kiristetään
näitä normeja.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten tunnettua, myöskin valtion
tarjoamat palvelut ovat kuntien tärkeiden palvelujen ohella
ne tärkeät ja kuntalaisille ja suomalaisille oleellisia. Nyt
vähän syrjemmällä olevien kuntien
huolena ovat monta kertaa ne palvelut, joita ehkä tarjoavat
poliisi, työvoimatoimisto, Kela, ja kuten tunnettua maakuntaliitot
ja kunnat harkitsevat nyt näitä yhteispalvelupisteitä.
Kysyisin ministeri Kiviniemeltä:
Missä vaiheessa tämä suunnittelutyö menee, ja
missä vauhdissa edetään tässä suhteessa?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Meillähän on nyt jo useita
yhteispalveluita tässä maassa käytössä,
jotka toimivat erittäin hyvin. Siellä on useamman
valtion eri viranomaisen palveluita saatavissa, ja yhteispalvelun
kehittämishankkeessa pyritään tätä konseptia
kehittämään edelleen ja myöskin
katsomaan tätä kustannustenjakoa paremmin niin, että kaikilla
viranomaisilla sitten olisi kannustin olla mukana näissä yhteispalvelupisteissä.
Tämän vuoden loppuun mennessä saamme
tämän hankkeen osalta sitten uutta aikaan, ja
tavoitteena todellakin on se, että saisimme yhteispalvelupisteet
useammalle paikkakunnalle kuin tällä hetkellä ja
niillä sitten korvattaisiin sellaisia palveluita, jotka
muuten olisivat paikkakunnilta lähdössä.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on erinomaista, että hallitus
on ripeästi lähtenyt toimiin yhdessä kuntien
kanssa, jotta me voimme todellakin turvata välttämättömät peruspalvelut.
Erinomaista oli myöskin se, että ministeri Risikko
eilen totesi, että näpit irti päivähoidosta.
Todellakaan laman laskua ei lapsille saa lähettää.
Toivon, että ministeri Risikko kertoisi siitä valmistelusta,
joka on parhaillaan alullaan. Eli meillä on tulossa uusi
varhaiskasvatuslaki, jolla on tarkoitus todellakin parantaa lasten päivähoitoa
ja turvata entistä paremmat päivähoitopalvelut.
Samoin, ministeri Kiviniemi, teillähän on erinomainen
työ käynnissä, eli niitä hyviä käytänteitä pyritään
jokaiseen kuntaan viemään. Erityisesti ne ennalta
ehkäisevät palvelut pitäisi saada joka
kuntaan, ja olisi tärkeää saada hyvät
käytänteet nyt laman aikana kuntiin, ettei todellakaan
ennalta ehkäisevästä terveydenhuollosta, ennalta
ehkäisevistä palveluista säästettäisi. Näissä on
hallituksella toimia. Toivon, että ministerit näistä kertovat,
kun oli epätietoisuutta opposition puolella.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sarkomaa käytti hyvän
puheenvuoron näistä käytännöistä.
Näistä käytännöistä,
joita on nyt meneillänsä, kyllä täytyy
todeta se, että ei raha ratkaise yksin tätä asiaa.
Meillä esimerkiksi terveyspalveluissa samalla rahalla saa
sekä hyvää että huonoa palvelua,
ja sen voitte todeta Vattin toissa viikolla julkaistusta tutkimuksesta.
Varhaiskasvatuslakia tehdään tällä hetkellä.
Meillä on siellä työryhmä. Aikataulu
on hieman vielä avoin, millä aikataululla voidaan
siinä edetä. Jonkin verran on rahaa varattu hallitusohjelman
mukaiseen kirjaukseen, jossa todetaan, että päivähoitolakia
uudistetaan, mutta samanaikaisesti myöskin sitten on tämä kokonaisuudistus
meneillään.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvin valitettavaa, että tämä porvarihallitus
haluaa maksattaa laman laskun nimenomaan yhteiskunnan heikompiosaisilla
eli lapsilla. Tämähän johtuu siitä,
että hallitus ei osoita kunnille lisää rahaa
tässä vaikeassa taloustilanteessa, ja tästä syystä kuntien
on pakko heikentää palveluita, koska ne eivät
selviä näistä talousvaikeuksista. Eriarvoisuus
kasvaa, kun palvelut heikkenevät, ja tämä on
nyt myönnetty myös hallituksen sisältä.
Nimittäin viime viikonlopun televisiohaastattelussa hallituspuolueen
edustaja, ministeri, totesi, että hyvätuloiset
ihmiset ovat ikään kuin näissä lamatalkoissa
vapaamatkustajia ja hyvätuloisten ihmisten pitäisi
nyt ottaa suurempi vastuu tämän laman laskusta.
Eli on nyt myönnetty, että hallituksen politiikka
eriarvoistaa suomalaisia ja hyvätuloiset ihmiset ovat olleet
näissä talkoissa vapaamatkustajina. Kysynkin nyt:
Aikooko hallitus muuttaa omaa politiikkaansa niin, että (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) myös hyvätuloiset ihmiset
joutuvat kantamaan vastuuta näissä taloustalkoissa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta se, miten ministeri Pekkarinen luonnehti
tilannetta, oli oikeaan osunut arvio siitä, että näissä oloissa,
joissa yritysten tappioista johtuvat verotulot yhteiskunnalle vähenevät
ja toisaalta myös osinkotuloja, aivan niin kuin on toivottu,
pienennetään ja myös niistä kertyvät
verotulot selvästi vähenevät, siis parhaiten
toimeentulevat väestöryhmät osallistuvat
tällä hetkellä yhteiskunnan rahoittamiseen
juuri näistä kahdesta syystä johtuen
vähemmän kuin normaalisti. Eli talouskriisi on
niitä tuloja vähentänyt yhteiskunnalta,
jotka yleensä nousukaudella ovat suuret. Oma arvioni on
se, että siinä vaiheessa, kun seuraava nousu alkaa,
niin meillähän veroaste tulee väkisinkin
nousemaan osana tätä, ja sillä osittain
sitten tullaan kustantamaan sitä aukkoa, joka tällä hetkellä syntyy.
Mutta näistä talouden olosuhteista (Puhemies:
Nyt meni minuutti!) johtuen yrityksistä ja osingoista tulevat
tulot valtiolle vähenevät.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Meni vähän alkuperäisestä kysymyksestä sivuun,
mutta kyllähän nyt pääministerin
tulkinta ministeri Pekkarisen puheesta on täysin outo.
Eihän Pekkarinen valitellut sitä, että nyt
osinkomiljonäärit ja suurituloiset tämän
laman seurauksena joutuvat maksamaan laman laskua paljon. Hän
toivoi, että heidän pitäisi maksaa enemmän
kuin he tänä päivänä tekevät.
Hän valitti sitä, että tavallinen kansa,
keskituloiset ja pienituloiset, joutuvat tätä laman
laskua maksamaan. Tämähän oli aivan outo
tulkinta.
Vielä palaisin tähän tarkastusvaliokunnan
puheenjohtajan Ahteen esittämään huoleen.
Tarkastusvaliokunta totesi, että informaatio-ohjaus ja
-suositukset eivät toimi, jotta kansalaiset saavat yhdenvertaiset
palvelut peruspalveluissa, kouluterveydenhoidossa ja vanhuspalveluissa esimerkiksi.
Ei missään nimessä pidä sellaisiin normitalkoisiin
mennä, joissa normeja ruvetaan purkamaan. Eduskunnan tahto,
täällä päätetty tahto,
on se, että normia pitää kiristää ja
ohjausta pitää kiristää, jotta
kansalaisten mahdollisuudet saada yhdenvertaiset palvelut toteutuvat.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tarkoitus on nimenomaan puuttua sellaisiin
normeihin, jotka liittyvät hallinnon ja palveluiden järjestämistapoihin ja
jotka estävät sitä tuottavuuden parantamista, eikä tällaisiin
normeihin, jotka puuttuvat palveluiden laatuun ja tasoon. Eli tästä näissä normitalkoissa
on ennen kaikkea kyse. (Ed. Gustafsson: Eikö yhtään
esimerkkiä löydy?) — Ne esimerkit tulevat
sitten myöhemmin, kun olemme niin pitkällä,
mutta ei pidä sekoittaa näitä kahta asiaa
toisiinsa. — Olemme monen ministerin suulla täällä nyt
sanoneet, että näihin ryhmäkokoihin ei
tulla puuttumaan eikä tämän tyyppisiin laatukriteereihin.
Niissä, kuten täällä tuli ilmi,
on pikemminkin kiristämisen varaa, ja toki tätäkin puolta
voidaan näissä normitalkoissa katsoa.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että ministeri Kiviniemi
sanoisi yhden esimerkin sellaisesta normista, josta te nyt puhutte
ja uskotte tulevan suuren vastauksen kuntien palvelutuotantoon.
Mutta pääministeriltä toivoisin,
että te vastaisitte kysymykseen:
Tuotteko te budjettiriihen yhteydessä esityksen, jolla
hyväosaiset osallistuisivat paremmin näihin taloustalkoisiin
ja jolla tuota verotusta esimerkiksi heidän osaltansa kiristettäisiin?
Me tiedämme, että kaikkien verotus ensi syksyn
kuntien budjettiratkaisuissa hyvin monen ihmisen osalta tasaverojärjestelmässämme
tulee kiristymään, koska kunnilla ei ole muita
vastauksia. Eikö olisi kohtuullista, että verotusta
kiristettäisiin siellä, missä ihmisillä on
parhaat tulot, eikä kaikkien suomalaisten kohdalla niissä kunnissa, jotka
joutuvat veronkiristyksiin turvautumaan, koska ne eivät
saa riittävästi rahaa tällä hetkellä? Siitähän
tämä koko normikeskustelukin johtuu.
Puhemies:
Nyt olisi kohtuullista myöskin esittää kysymys
vain yhdelle ministerille, kun on toivottu, että vain yksi
ministeri vastaa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tässä kriisihoidon eräs
periaate on ollut se, että kesken tätä kriisiä,
kun talous menee koko ajan alaspäin ja se, mitä erityisesti
yritetään vahtia, on, että kotimarkkinoiden
kysyntä säilyisi ja luottamus kotimarkkinoilla
säilyisi, mihinkään sellaisiin mainittaviin
veronkiristyksiin kesken tätä kriisiä ei
ole helppo käydä. Senhän takia muun muassa
energiaverojen kiristykset tulevat vasta vuonna 2011 voimaan. Kuntien
osalla, kuten moneen kertaan on kerrottu ja eduskunnan käsittelyssä on,
me eri tavoin olemme vahvistamassa kuntien veropohjaa. Ei sekään
riitä tässä kriisin syvyydessä.
Me menetämme niin valtavasti tänä vuonna
tuotannosta, että kuntien ja valtionkaan yhteiset varat
eivät riitä, vaan me velkaannumme, ja siksi on
tärkeätä, että pidetään
huolta sellaisesta pitkän ajan kestävyydestä, että tämän
kriisin jälkeen meidän julkiseen talouteemme voidaan
luottaa ja me saamme aikaan sellaista kasvua, jonka avulla sitten
korkolaskut maksetaan.