2) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2011
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Kataisen
hallituksen ensimmäisestä vuodesta ei ole puuttunut
haasteita. Varsinkin kansainvälinen taloustaantuma sekä eurokriisi
ovat olleet vahvasti vaikuttamassa siihen, ettei hallitus ole voinut
välttyä vaikeiden päätösten
tekemiseltä. Tilanteessa, jossa on pitänyt valita
lainan tai laman väliltä, on hallitus päätynyt
oikeaan vaihtoehtoon ja edesauttanut työn ja hyvinvoinnin
säilymistä maassamme. Kaiken kaikkiaan hallitus
on selviytynyt tulikasteestaan kohtuullisen hyvin ja aloittanut
maassamme monia kauan odotettuja uudistuksia. Puheenvuorossani en
kuitenkaan käy niitä kaikkia läpi, vaan nostan
esille muutaman tärkeän näkökulman.
Arvoisa puhemies! Varmasti yhtenä tärkeimpänä hallituksen
työn painopisteistä on kunta- ja palvelurakenneuudistus,
jonka aloittaminen viime vuonna ei tullut yhtään
liian aikaisin. Tammikuussa valmistuneen valtiovarainministeriön kuntatalouden
muutoksia arvioivan selvityksen mukaan ainakin kolmasosa maamme
kunnista tulee olemaan suurissa taloudellisissa vaikeuksissa 2020-luvulla
ilman kuntauudistusta. Väestömme ikääntyy
vauhdilla, palvelut uhkaavat heiketä, eikä kuntien
ja valtion taloustilanne mahdollista raskasta lisävelan
ottoa, ja on aivan selvää, että jotain
on siis tehtävä. Tässä onkin
hatunnoston paikka ministeri Virkkuselle, joka on vastarinnasta
huolimatta jaksanut kannustaa kuntapäättäjiä ympäri
Suomen mukaan kuntarakennetalkoisiin.
Tervehdin ilolla myös hallituksen lupausta aloittaa
uuden valtionosuusjärjestelmän valmistelu ensi
syksynä. Tavoitteena on oltava vuonna 2015 aloittava uusi
järjestelmä, joka esimerkiksi huomioi suurkaupunkien
erityispiirteet, kuten maahanmuuttajien tarvitsemat lisäpalvelut.
Hallituksen painopisteen vähittäinen siirtyminen
sinne, missä apua kaikkein kipeimmin tarvitaan, näkyy
myös vuonna 2011 tehdyssä liikennepolitiikassa.
Erityisesti kaupunki- ja seutulippujärjestelmien avustamisella
sekä joukkoliikenteen kehittämistoimilla on edesautettu
alueellisen ja sosiaalisen tasa-arvon saavuttamista ja tuettu tasapainoista
aluekehitystä.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi nostan esille vielä yhden
valiokuntatyöhöni liittyvän asian.
Perheoikeuden alalla hyväksyttiin joulukuussa uusi
adoptiolainsäädäntö, jonka on
tarkoitus tulla voimaan heinäkuun alussa. Lakiin sisältyy useita
myönteisiä uudistuksia, kuten kotimaisen adoptioprosessin
kehittäminen, asiaan osallisten oikeusturvan parantaminen
sekä aikaisempien vanhempien, erityisesti biologisen isän,
aseman vahvistaminen. Uudistuksen yhtenä tavoitteena on
myös ehkäistä ennalta niin kutsuttuihin
itsenäisiin adoptioihin liittyviä riskejä.
Tärkeistä parannuksista huolimatta lakiin
jäi yksi huomattava epäkohta. Sen mukaan muut kuin
aviopuolisot eivät voi adoptoida yhdessä. Yhteisadoptiota
ei näin mahdollistettaisi avopareille tai rekisteröidyn
parisuhteen osapuolille. Tämän seikan korjaamiseen
tavalla tai toisella toivon niin hallitukselta kuin yksittäisiltä kansanedustajiltakin
rohkeutta tulevina vuosina.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen toimenpidekertomus ja sen selailu
on hyvä tapa päivittää keskeisiä poliittisia
asioita, mitä on liikkeellä ja joihin pitää puuttua
tai olisi pitänyt puuttua. Poimin neljä euromääräisiltä vaikutuksiltaan
eri suuruista asiaa mutta kaikki kuitenkin tärkeitä asioita.
Ensinnäkin rahoitusmarkkinoitten sääntelystä,
että minua jäi vaivaamaan välikysymyskeskustelussa
se, vaikka tiedänkin, kuinka Suomen Pankin valvonta on
järjestetty, kuinka tärkeässä osassa
eurokriisin hallinnassa ovat Euroopan keskuspankin rahapoliittiset
toimet ja Suomen rooli, osana Suomen kansallisen keskuspankin rooli
siinä.
Jos puhutaan rahoitusmarkkinoitten sääntelystä,
niin kuin täälläkin kertomuksessa puhutaan,
ja mainitaan tavoitteeksi tavoitella vakautta, läpinäkyvyyttä ja
rahoitusinfrastruktuurin toimivuutta ja halutaan vähentää uusien
kriisien todennäköisyyttä ja pyritään
hallitsemaan toteutuvia kriisejä tehokkaammin ja vähemmin
yhteiskunnallisin kustannuksin, jos nämä ovat
ne tavoitteet, niin totta kai meidän pitää tietää,
mikä riski sisältyy Euroopan keskuspankin toimiin
ja Suomen Pankin taseisiin. Se valitettavasti sivuutettiin, ja vaikka
se ei suoraan ole hallituksen päätettäviä asioita,
niin totta kai meillä kaikilla päättäjillä pitää olla
julkinen tieto siitä, miten nämä riskit
voivat vaikuttaa koko Suomen kansantalouden ja valtiontalouden tilanteeseen. Mutta
sitä keskustelua ei ole käyty täällä salissa, ei
käyty tiistaina, enkä ole huomannut, että pankkivaltuusmiehet
ja -naisetkaan olisivat kovin aktiivisia olleet informoimaan
sen tiedon pohjalta, mitä heillä asiasta on.
Toiseksi, arvoisa puhemies, sitten tästä louhintamaksusta,
kaivoslaista, jota sivuttiin jo. On todellakin niin, että yritimme
viime kaudella saada kaivoslakia avattua niin, että kaivosten
sijaintikunnat olisivat saaneet kymmenykset kaivostoiminnan taloudellisesta
volyymistä. No, hanke ei edistynyt, mutta siihen voidaan
palata lisätalousarvion käsittelyn yhteydessä.
Siellä on tehty aloite, lausuma, että työ-
ja elinkeinoministeriö aloittaa vuoden 2012 aikana valmistelutyön
kaivoslain muuttamiseksi siten, että kaivosyhtiöt joutuvat
maksamaan kaivoksen sijaintikunnalle tai -kunnille louhintamaksun.
Tämä muutos on välttämätön
sen takia, että kunnillehan koituu monenlaisia kustannuksia
ilman, että on mitään lopullista varmuutta
kaivostoiminnan aloittamisesta. Pelkät henkilöitten, yritysten
verotuloina tuleva potti tai muu rahoitus ei tämän
mukaan riitä korvaamaan läheskään kaikissa
tapauksissa sitä, mikä kunnille hyvä olisi
kohdentaa. Sinällään nämä kaivokset
ja ne rikkaudet, mitä maaperässä on,
ovat äärimmäisen tärkeitä,
ja hyvin suuri osa näistä esiintymistä sijoittuu
Keski-Lapin vihreäkiven vyöhykkeelle, mikä on
ollut kautta aikain äärimmäisen vaikeaa työttömyysaluetta.
Mutta kyllä paikallisille toimijoille ja yhteisöille
pitää tulla kunnon korvaus niistä rikkauksista,
mitä sieltä maaperästä otetaan.
Arvoisa puhemies! Sitten kolmantena asiana hyvin ajankohtainen
asia, ja haluaisin herätellä Ylen hallintoneuvoston
jäseniä saamen kielen elvyttämiseen liittyen.
On istunut työryhmä, jonka tehtävänä on
ollut laatia ehdotus kokonaisvaltaiseksi ja pitkäjänteiseksi
saamen kielen elvyttämisohjelmaksi, sekä siihen
liittyen ohjausryhmä, joka seuraa ja ohjaa hankkeen etenemistä.
No, tällä hetkellä esimerkiksi saamenkielisen
lastenohjelman Unna Junnán rahoitus ei ole kunnossa, vaikka
osa Ylen hallintoneuvoston jäsenistä on vakuuttanut,
että asia on hoidettu.
Neljäntenä vielä riistavahinkolain
vaikutuksista. Viime kaudellahan riistakysymyksiä pyrittiin
hoitamaan valitettavasti paljon rikoslakia tiukentamalla, mutta
tällä hetkellä esimerkiksi porotaloudella
on saamatta satojen tuhansien ellei miljoonan euron potti jo toteutuneista
petovahingoista. Tämä on sellainen määräraha,
jota aikaisempina vuosina on kyetty kesken vuotta lisäämään,
ja nyt tarve on kovempi kuin koskaan. Kyllä marssijärjestyksen
pitäisi olla aina se, että ensin hoidetaan ne
päälle kaatuvat asiat, ja sen jälkeen
katsotaan, miten pitkäjänteisesti jonkin elinkeinon
toimintaedellytyksiä turvataan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Muutamia poimintoja sinisestä kirjasta.
Ensinnäkin sakon muuntorangaistuksen kehittämisestä,
joka edellisellä kaudella oli, voi sanoa, kivi kengässä,
ja siitä ei tunnu vieläkään päästävän
eroon: Jäin tässä katsomaan, että selvityksiä tehdään,
selvityksiä tehdään, selvityksiä tehdään,
mutta milloin ne teot tulevat asian korjaamiseksi? Toivoakseni nyt
meillä on tulossa tähän jonkinlaista
ratkaisua, mutta on se aikakin, kun silloin, kun me teimme tämän
lausuman, edellytimme välittömiä toimenpiteitä tämän
päätöksen jälkeen, oikeastaan
eräällä tavalla pitkien neuvottelujen
jälkeen, niin että kyllä tämä ihmetyttää,
kuinka kauan tämmöinen asia voi siellä virkamieskoneistossa
olla.
En tiedä, onko osa näistä meidän
tekemistämme lausumista, jotka ovat eduskunnan demokraattista
tahtoa, sellaisessa tilanteessa, että niitä ei
yksinkertaisesti vain hyväksytä siellä valmistelukoneessa,
minkä vuoksi ne ovat tällaisessa selvityskierteessä,
kunnes ne sitten jossain kohdin saadaan poistettua sieltä listoilta,
kun selvityksiä on riittävästi tehty.
Mutta on niitä onnistumisiakin. Poimin täältä yhden
onnistumisen, joka on myöskin pitkän aikajänteen,
voisi sanoa, työvoitto. Täällä on
vuonna 99 tehty päivähoidon hallintoa ja ohjausta koskeva
lausuma, jossa hallitusta on pyydetty valmistelemaan säännösmuutokset,
jotka mahdollistavat päivähoidon hallinnon ja
ohjauksen siirtämisen sosiaalilautakunnalta opetustoimesta vastaavalle
lautakunnalle. Tältä osin tässä tehtiin säädösmuutoksia
2002, ja sen jälkeen päätösvalta
onkin ollut sitten kunnissa, ja kunnissa on ihan hyvin säädöksiä lähdetty
viemään eteenpäin. Omassa kotikunnassakin
on sijoitettu tänä päivänä varhaiskasvatus
opetustoimen yhteyteen, ja tämä on ennen kaikkea
ollut lapsen etu, että lasta katsotaan sieltä pienestä sinne
vähän isommaksi asti saman lautakunnan kautta.
Tämä on oikeastaan esimerkki siitä,
että jossain kohdin eduskunnan tahtokin toteutuu. Toinen
ulottuvuus, jossa tämä sama asia tulee esille, on
meillä käsillä oleva kehys, jossa päivähoidon hallintoa
ollaan siirtämässä opetus- ja kulttuuriministeriön
puolelle, ja näin me saamme myös tämän
lainsäädännön valmistelutyön
valtiotasolla samoihin käsiin, kuten se on kuntatasollakin mahdollista.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Toimenpidekertomuksen lukeminen on
hyvä keino arvioida kulunutta vuotta ja samalla visioida
tulevaisuutta. Siitä voi myös lukea, mitä hallitus
pitää tärkeänä ja miten
asioita on priorisoitu.
Hallituksen tavoitteet ovat hyvät ja sidoksissa toisiinsa.
Köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen ehkäisyä,
julkisen talouden vakauttamista sekä kestävän
talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistamista
on tehtävä yhtä aikaa ja rinnakkain,
mikäli aiomme säilyttää hyvinvointivaltion
näiden haasteellisten aikojen yli. Tämä hallitus
on oppinut menneisyyden virheistä. Me emme heikennä huonoimmassa
sosiaalisessa ja taloudellisessa asemassa olevien kansalaisten tilannetta,
vaikka joudummekin tekemään säästöpäätöksiä.
Tämä hallitus on myös muutoksen hallitus, mikä näkyy
selkeästi toimenpidekertomuksessa. Hyvinvointivaltion säilyttäminen
edellyttää sekä asenteiden että rakenteiden
muuttumista. Pysähtyminen menneisyyteen tarkoittaa taantumista,
ja kaiken vastustaminen tarkoittaa vastuuttomuutta. Siksi esimerkiksi
kunta- ja palvelurakenneuudistus on tehtävä. Myös
hallintorakenteita ja toimintakulttuureita on uudistettava. Sektorikohtaisuudesta
on päästävä enemmän
yhdessä tekemiseen ja kokonaisuuksien hallintaan. Hyvä esimerkki
tästä on yhteiskuntatakuu, jonka suunnittelussa
ja toteutuksessa on kolme ministeriötä ollut erittäin
aktiivisesti mukana.
Vähintään yhtä tärkeitä kuin
edellä mainitut muutokset ovat asenteiden muutokset. Tämä hallitus
ei enää puhu, että pitkäaikaistyöttömien
tai vaikeasti työllistettävien työllistämishankkeet olisivat
tempputyöllistämistä. Nyt puhutaan, että kaikki
kansalaiset on saatava osallisiksi. Tämä hallitus
hakee kumppanuutta työmarkkinajärjestöjen
kanssa, ei särje siltoja. Tämä hallitus
haluaa palauttaa peruskoulun tasa-arvon eikä halua, että maahan
syntyy eliittikouluja ja huono-osaisten kouluja. Tämä on äärettömän
tärkeää syrjäytymisen ehkäisyä,
sillä syrjäytyminen alkaa usein koulusta. Näitä esimerkkejä asenteiden muutoksesta
voi löytää tästä toimenpidekertomuksesta
useita.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman tavoitteiden toteutuminen
on lähtenyt hyvin käyntiin. Sen voi lukea myös
tästä toimenpidekertomuksesta. Yhdestä asiasta
olen kuitenkin huolissani. Muutokseen pitäisi aina liittää tutkimus-
ja kehittämistoimintaa, ja siihen suunnattuja määrärahoja
on supistettu. Päivähoidon ja varhaiskasvatuksen
siirtäminen sosiaali- ja terveysministeriöstä opetusministeriöön
vaatii rinnalleen kehittämis- ja tutkimustoimintaa, sillä kyseessä on
suuri kulttuurinen muutos, ei pelkästään
tekninen. Lisäksi työurien pidentämiseen
tähtäävien niin sanottujen pehmeiden
keinojen tutkimiseen ja kehittämiseen on suunnattava määrärahoja.
Hyvien käytäntöjen etsimiseen ja jalkauttamiseen
on panostettava. On käsittämätöntä,
miten suuria eroja esimerkiksi eri kuntien toimintojen vaikuttavuudessa
ja tehokkuudessa tällä hetkellä on. Tutkimuksen
kautta kehittäminen takaisi pysyvien tulosten aikaansaamisen
ja toisaalta tarvittavien korjaavien toimenpiteiden mahdollisimman
aikaisen käynnistämisen.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkisalo-Ropponen nosti
erittäin tärkeän asian esille, nimittäin
poikkihallinnollisuuden. Juuri kyselytunnilla tulivat esille esimerkiksi
kaksoisdiagnoosit, joissa meillä on päihde- ja mielenterveysongelmaiset.
He joutuvat meillä tällä hetkellä hallinnon
rajojen takia pompoteltavaksi: kukaan ei huoli. Jos sinulla on päihdeongelma
ja samaan aikaan mielenterveysongelma, niin kummatkin osapuolet
sanovat, että tämä asiakas ei kuulu minulle.
Tämä on oikeastaan semmoinen perustavaa laatua
oleva kysymys ennen kaikkea kuntatasolla, miten me saamme kuntien
toimialarajat rikottua niin, että keskiössä on
ihminen, se palvelujen käyttäjä, eikä se
yksikkö tai toimiala. Tämä vaatii meillä asennemuutoksen,
ja samalla me pystymme myös saamaan erittäin merkittäviä säästöjä kuntatalouden
puolelle, koska jokainen ylimääräinen
yhteydenotto kunnan sisällä maksaa ajallisesti
ja myös sille on euromääräinen
hinta. Siltä osin parempi asiakaslähtöinen
palvelu, joka katsotaan prosessilähtöisesti, tuo
myös säästöjä ja samalla
myös laadullisesti parempaa palvelua.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Työllisyyspolitiikasta muutama sana
ja sieltä ensimmäiseksi tästä nuorten
yhteiskuntatakuusta. Siinä on hyvä perusajatus,
mutta valitettavasti se jää puolitiehen. Se ei
suinkaan takaa nuorelle, ei edes ammattiin valmistuneelle nuorelle,
sitä kaikkein tärkeintä eli työpaikkaa,
oikeaa työsuhteista työtä, jossa olisivat
työn tekemisen ehdot asianmukaiset.
Toinen asia, mihin haluan kiinnittää huomiota,
kun puhutaan siitä nettolisäyksestä,
mitä nuorten työllistämiseen laitetaan:
Siellä on vieläkin ministeriöitten ja
momenttien välillä sellainen kupla, että kun
toisen ministeriön momentilta lähtee työmarkkinatukiosuus
liikkeelle ja siihen laitetaan niin sanotussa aktiivitoimessa ylläpitokorvauslisää,
niin sitten hallituspuolueitten puolelta tuodaan esille, että koko
se työmarkkinatuen pohjaosa ja ylläpitokorvaus
ovat nettolisäystä. Minun mielestäni
se työmarkkinatuki ei kasva senttiäkään
sillä välillä, kun se lähtee
ministeriön momentilta jonkun toisen ministeriön momentille.
Se lisäys niissä rahoissa on vain sen ylläpitokorvauksen
suuruinen. Tämän me kävimme läpi
jo viime kaudella työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa,
ja kyllä ministeriöitten asiantuntijat joutuivat
tunnustamaan, että tämmöinen harha siellä on.
Kolmantena asiana kolmannen sektorin työllistämismahdollisuudet:
Jos halutaan päästä aitoihin tuloksiin
nuorten ja vaikeasti työllistyvien osalta, niin täytyy
ottaa taka-askelia siihen suuntaan, että pidettäisiin
yhdistysten ja kolmannen sektorin organisaatioitten työllistämismahdollisuudet
voimassa. Viime kaudella tehtiin ikävä lakimuutos.
Samalla se vaatii myöskin sitä, että sosiaalisen
yrityksen juridinen muoto on rajoitettu osakeyhtiö. Silloin
se antaisi liikkumatilaa markkinatilanteessa, kilpailutilanteessa,
paljon enemmän kuin yhdistysmuoto.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sellainen poikkeuksellinen asia on varmasti
syytä tuoda tässä keskustelussa esille liittyen
tähän hallituksen toimenpidekertomukseen vuodelta
2011, että kun siellä kerrotaan, mitä hallitus
on tehnyt euron kriisin suhteen — joka lähti liikkeelle
finanssikriisistä — niin täytyy näin
perustuslakivaliokunnan jäsenenä tuoda esille,
että eriävien mielipiteiden, vastalauseiden saattelemana
on hallitus toiminut. Ja mikä poikkeuksellista, myös
perustuslakivaliokunnassa niin ERVV:tä, EVM:ää,
talousunionia kuin esimerkiksi 136 artiklaan lisättyä 3
kohtaa on viety eteenpäin valiokunnassa määräenemmistöllä niin
sanotusti, eli eriävät mielipiteet, vastalauseet
mukana. Tämä on varmasti aika poikkeuksellista.
Toivoisin myös, että julkinen sana kiinnittäisi huomiota
tähän tilanteeseen, sillä kun meillä kerran
on perustuslakivaliokunta toisin kuin esimerkiksi Saksassa perustuslakituomioistuin,
niin se on sama kuin tuomarit olisivat äänestyspäätöksellä antaneet
luvan esimerkiksi säätämisjärjestykseen
sillä tavoin kuin nyt on näitä asioita
säädetty. Ja se on aika merkittävä tekijä.
En ole ihan varma, onko Suomessa vielä ymmärretty
tätä tilannetta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Muutama asia lapsista ja nuorista. Terveyden
ja hyvinvoinnin laitos julkaisi alkuviikosta tutkimuksen vanhempien
koulutustaustan ja taloudellisen aseman vaikutuksista lasten ja
nuorten terveyden ja hyvinvoinnin kehitykseen. Tutkimus kertoo karua
kieltään siitä, mistä lasten
ja nuorten pahoinvoinnin syyt lähtevät. Perheen
tulot eivät riitä lasten koulutukseen, terveydenhoitoon
ja harrastuksiin. Alueelliset erot ovat myöskin suuria. Täälläkin
moneen kertaan todettu lapsiköyhyyden lisääntyminen
on merkki tulevaisuudessa yhä kasvavista ongelmista.
Olisinkin kysynyt, jos ministereitä olisi ollut paikalla,
mitä hallitus nyt aikoo tehdä yhteiskunnallisen
eriarvoisuuden poistamiseksi eri alueiden väliltä niin,
etteivät taloudelliset ongelmat olisi estämässä lasten
ja nuorten koulutus- ja harrastusmahdollisuuksien tasapuolista saantia,
ja olisiko suunnitelmia tukea terveellisiä elintapoja erityisesti
niissä väestöryhmissä, joiden
elintavat ovat muita väestöryhmiä epäterveellisempiä.
Myös kouluterveydenhuollossa todetaan edelleen puutteita
eri paikkakunnilla riippumatta kuntien koosta. Neuvola- ja kouluterveydenhuollon
resursseja on edelleen vähennetty. Liikunta- ja harrastetunteja
on kouluissa karsittu. Osasyinä ovat kuntatalouksien kiristyvät
säästötarpeet sekä valtiovallan
vaatimukset tuntijaon muutoksista.
Tähän olisin myös halunnut vastausta,
mitä hallitus aikoo tehdä tämän
kouluterveydenhuollon ongelmien korjaamiseksi. Olisi erittäin
tärkeää, että satsattaisiin
todella valtavasti ennalta ehkäisevään
työhön. Kuulimme juuri suullisella kyselytunnilla,
että näitä traagisia tapauksia on tapahtunut
niin nuorten kuin aikuistenkin kohdalla, eli tämä ennaltaehkäisy
parantaa ja varmaan tulee yhteiskunnalle ja inhimillisesti ajatellen
paljon halvemmaksi, mutta tätä ei ole oikein vielä otettu
todesta. Samoin olisi mietittävä, olisiko kuntien
valtionosuuksissa osa rahoista korvamerkittävä muun
muassa kouluterveydenhuollon tarpeisiin ja samalla asetettava henkilöstömitoitus
oppilasmäärän mukaan niin kuin on puhuttu
myös vanhuspalvelulaissa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! On vielä pakko jatkaa valtiotasolla,
mitä tämä poikkihallinnollisuus tarkoittaa.
Sosiaali- ja terveysministeriön alalla on kaksi pontta.
Toinen liittyy lääkehoidon kustannusten rajanvetoon
ja siellä olevaan osaoptimointiin, jossa potilasta pallotellaan
esimerkiksi erikoissairaanhoidon ja sitten Kelan korvaamien lääkkeiden
välillä ja jossa saatetaan tehdä ratkaisu
potilaan kannalta niin, että ei annetakaan siellä perusterveydenhuollossa
tai erikoissairaanhoidossa piikkiä vaan laitetaan potilas
hakemaan se apteekista, ja silloin mennään Kelan
korvausjärjestelmien puolelle.
Toinen esimerkki ponsista on kuntoutukseen liittyvä tilanne.
Tällä hetkellä meillä saattaa
olla niin, että potilas on vaikka lonkkansa rikkonut ja sitten
on päässyt leikkaukseen ja hänen pitäisi päästä kuntoutukseen
ja kuntoutuksessa lääkäri sanoo, että kuntoutusta
tarvitaan, mutta sitten Kelan puolella voi tullakin vastaus, että ei
tarvitakaan. Sitten on tietenkin pohdinta, mitä meillä tällä hetkellä tapahtuu,
jotta nämä kaksi pontta ja osaoptimoinnit tässä järjestelmässä voitaisiin
ratkaista. Oleellista on, mitä tapahtuu meidän
kuntauudistuksessamme ja ennen kaikkea meidän sosiaali-
ja terveydenhuoltomme rakenteissa ja rahoituksessa. Tässä jos
meillä on isommat järjestämisalueet terveydenhuollossa,
niin silloinhan se mahdollistaa myös Kelan nykyisiä rahoituksia,
siirtämistä sinne lähemmäksi
kuntalaisia ja näin myös niiden osaoptimointien
poistamista. Siltä osin toiveet ovat tänne meidän
uudistustemme puolelle. Näissä uudistuksissa pitäisikin katsoa
sitä, miltä nämä asiat näyttävät
niiden asiakkaiden ja käyttäjien kannalta. Tässä kohdin meillä on
erittäin merkittäviä mahdollisuuksia tehdä aivan
uudenlaisia ratkaisuja.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lauslahti puhui siitä suuresta
haasteesta, minkä edessä olemme sekä täällä eduskunnassa
että myöskin kunnissa. Yhteistyön tekemisestä on
edettävä yhdessä tekemiseen. Siinä on
vielä paljon oppimista, koska se on suuri kulttuurimuutos.
Ja edustaja Mäkipään tuoma esimerkki
lasten ja nuorten pahoinvoinnista on hyvä. Emme ikinä pääse
tässä asiassa eteenpäin, jos kunnissa
työskennellään sektorikohtaisesti. Sosiaali-
ja terveystoimi, koulut ja nuorisotoimi on saatava tekemään
työtä yhdessä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
toimenpidekertomus viime vuodelta. Kun koetin rauhassa istua ja
herkällä korvalla kuunnella, mitä kerrottavaa hallituksella
on, niin lopputulos oli se, että hallituksella ei ollut
mitään kerrottavaa viime vuoden toimistaan. Yksikään
ministeri ei avannut suutansa täällä keskustelussa.
Kolme hallituspuolueiden edustajaa yritti kyllä löytää jotain
positiivista hallituksen tekemisistä, mutta parhaimmaksi
puheenvuoroksi jäi edustaja Lauslahden kysymys siitä,
onko hallituksella aikomustakaan eduskunnan lausumia valmistelussa
ottaa huomioon ja niitä kenties toteuttaa.
Arvoisa puhemies! Tämä kertoo kyllä karua kieltä hallituksen
tekemättömyydestä. Toimenpidekertomus
on juuri niin lyhyt kuin hallituksen toimet. Jos sitä linjanmuutosta
tai asenteiden muuttamista, mitä edustaja Mäkisalo-Ropponen täällä hieman
hehkutti, kuvaa, niin hallituksen linjanmuutos näkyy sillä tavalla,
että parlamentarismille annetaan piut paut. Eduskunnan
tahto ja oppositio on sivuutettu kaikissa keskeisissä valmistelutehtävissä.
Se sivuutettiin kuntauudistuksessa, puolustusselonteon valmistelussa,
vaalipiirijakokin tehtiin ilman parlamentaarista valmistelua.
Toinen hallituksen tekemisiä leimaava piirre on salailu.
Vakuussopimus on salattu, salattiin varuskuntien lakkauttamisen
perustelaskelmat, myös kuntien painelaskelmat yritettiin
salata, kunnes julkisen kohun jälkeen ne oli pakko antaa
kunnille tiedoksi.
Demokratian vähättely tulee näkyviin
myös kuntauudistuksen valmistelussa ja kuulemisessa siten,
että kunnille annettiin hyvin niukasti aikaa antaa omia
lausuntojaan. Kunnille annettiin muutama minuutti noissa kuuluisissa
kuulemistilaisuuksissa aikaa kertoa omia näkemyksiään. Onneksi
nyt sitten hallitus myöntyi edes siihen, että ei
tarvitse niitä teatraalisia valmiiksi tehtyjä kysymyksiä ja
vastauksia pelkästään kunnissa kelata,
vaan voi myös vapaamuotoisesti vastata suurkuntahankkeeseen
ja kertoa kuntien mielipiteitä.
Kaiken tämän jälkeen kuntaministeri
kertoi olevansa iloisesti yllättynyt, että, oliko
se, noin puolet kunnista oli nyt kuitenkin valmis johonkin selvityksiin.
No, se siitä.
Haluan vielä puuttua tähän eriarvoisuuteen
ja hallitusohjelman kirjauksiin ja toteutukseen.
Hallitusohjelmassa on kyllä kauniita kirjauksia, ja
tuntuu siltä, että tuoreet hallituspuolueet vasemmistosta
kirjoittelivat niitä korulauseita sillä aikaa,
kun kokoomus päätti rahoista siellä hallitusneuvotteluissa.
Nimittäin niillä hallitusohjelman teksteillä ja
niiden seurauksena tulleilla rahapäätöksillä budjetissa
ja kehyksessä ei käytännössä ole
kovin paljon tekemistä toistensa kanssa. Hallitus ei ole
myöskään onnistunut omien tavoitteittensa
mukaan etenemään, tästä kävimme
kehyskeskustelussa pitkät puheet.
Kun ei ole paljon toimia, mitä voisi arvioida, on pakko
arvioida annettuja lupauksia ennen vaaleja ja sitä, mitä on
tapahtunut. Tässä kohtaa räikein esimerkki
on SDP:n vaatimus, että kuntapalveluiden rahoittamiseen
täytyy saada lisää rahaa valtionosuusjärjestelmään.
SDP:n ehdotus ennen vaaleja oli 300 miljoonaa lisärahaa
julkisten palveluitten rahoittamiseen kunnille. Mitä on tapahtunut?
Hallitusohjelmassa jo valtiovarainministeri Urpilainen niisti 631
miljoonaa kuntien valtionosuuksia, ja nyt kehysneuvotteluissa sovittiin
yli 500 miljoonan lisäleikkauksista. 300 miljoonaa luvattiin
lisää, yli miljardi on otettu pois. Valitettavasti
muitakin esimerkkejä löytyy.
Totean vain vielä sen, että eriarvoisuus tässä maassa
lisääntyy sen takia, että kunnallisista
palveluista ovat riippuvaisia yleensä pienituloisimmat
ihmiset ja ne ihmiset, joiden asuinseudulla ei välttämättä yksityisiä palveluita
ole edes olemassa. Kuntien valtionosuuksien leikkaukset kohdistuvat
juuri kuntien lakisääteisesti järjestämiin päivähoitopalveluihin,
koulutuspalveluihin, terveyspalveluihin ja vanhuspalveluihin. Kun
hallitus täältä leikkaa rahoja, kun ei
uskalla tehdä riittäviä verotuspäätöksiä,
on seurauksena eriarvoisuuden lisääntyminen sen
takia, että julkisia palveluita rapautetaan, tai sitten
kunnille jää se vaihtoehto, että kuntaveroja
korottamalla yritetään pitää palvelutasoista
kiinni.
Erityisen harmissani olen eriarvoisuuden lisääntymisestä siinä,
että hallitus tuntuu potkivan lapsiperheitä tässä maassa
aina, kun tilaisuus on, ja se on arvovalinta, kuten monet ministerit
ovat täällä aiemmin todenneet.
Viime vuoden alussa hallituksen kehuma perusturvauudistus nosti
kyllä työttömyyskorvauksia, ja se on
hyvä. Raha on varmasti tarpeen kaikille työttömille,
mutta samalla pienimmät vanhempainetuudet jätettiin
jälkeen työttömyysturvan tasosta. Tästä kuulimme
ministerien suulla, että se oli arvovalinta. Uudelleen
saman arvovalinnan hallitus teki kehysratkaisun yhteydessä. Kun
keskusta välikysymyksellään torppasi
kaavaillun kotihoidon tuen leikkauksen, hallitus käänsi
katseensa lapsilisiin. (Antti Lindtmanin naurua) Kaikkia muita lakisääteisiä etuuksia
korotetaan indeksien mukaan, mutta lapsilisistä indeksitarkistukset
jäädytetään ja näin
säästetään noin 100 miljoonaa.
Se on kaikki pois lapsiperheiltä. Jälleen uusi
arvovalinta.
Kun nyt siellä jo aletaan nauruhermoja viritellä,
niin totean, että hallituksen uusi talouspoliittinen neuvonantaja — no,
Juhana Vartiainen kuitenkin, arvostettu talousmies, joka on nyt
kotiutettu Ruotsista Suomeen — piti tätä kotihoidon tuen
leikkausta varteenotettavana vaihtoehtona tulevaisuudessa, ja myös
valtiovarainministeri Urpilaisen avustajakunta on kovin myönteisesti sitä aiemmin
kommentoinut. Onneksi sitä kotihoidon tuen leikkausta ei
vielä toteutettu, ja toivottavasti hallitus ymmärtää olla
siihen puuttumatta myös jatkossa, ja toivottavasti, arvoisa
puhemies, hallituksella on joskus jotain kerrottavaa toimistaan
eikä pelkkää hiljaisuutta.
Jaana Pelkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koska edustaja Tiilikainen myös minut
puheenvuorossaan eräällä tavalla mainitsi,
niin on pakko puuttua hieman häneen puheenvuoroonsa. Tiedän,
että vuodesta 2011 on tavallaan kulunut jo pitkä aika,
mutta edustaja Tiilikainen ei varmasti voi kieltää sitä,
etteikö viime vuonna jotain hyvää kaikki
yhdessä oltaisi saatu aikaan. Nimittäin Yleisradion
rahoituksesta päätimme kaikki yhdessä,
kaikki eduskuntaryhmät.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä onkin se ainoa parlamentaarisesti
valmisteltu asia, mikä on yhdessä hallituksen
ja opposition kesken valmisteltu. Niinpä se onkin hyvällä tolalla
täällä eduskunnan käsiteltävänä ja
todennäköisesti tulee menemään
läpi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Puhujalistaan. Edustaja Wallinheimo.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan kommenttina tuossa edustaja Tiilikaiselle:
390 sivua toimenpidekertomuksessa ja lähes kilo painoa,
että en minä tätä ihan sisällöttömäksi
sanoisi. Kyllä tähän on paljon tehty
kovia ratkaisuja, vastuullisia ratkaisuja, että ehkä edustaja
Tiilikainen voisi hieman arvostaa kuitenkin hallituksen tekemiä töitä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin täytyy kysyä,
mitä ihmeen kertomusta te olette lukenut, jos puhutte,
että mitään ei ole tapahtunut. Hallitus
kuitenkin sen puolen vuoden aikana, jonka se työskenteli,
todella on ahkerasti paneutunut asioihin ja, kuten te omassa puheessannekin
mainitsitte, on useita hallituksen hankkeita, ja asioissa on edetty.
Kuntauudistuksesta on syytä sanoa, että siinä on
edetty tahdikkaasti kuntia kuunnellen, kuntien mielipiteet huomioiden,
ja prosessi on selkeästi vienyt tätä keskustelua
oikeaan suuntaan. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että on
saatu kuntien näkemykset selvitysalueista, ja seuraavassa
vaiheessa lähdetään selvittämään
niitä tietoja, joiden perusteella päätökset
voidaan tehdä. Eli prosessi menee erittäin loogisesti
ja järkevästi ja hyvin eteenpäin, paljon
paremmin kuin aikaisempina vuosina. Täytyy sanoa, että tämä tahti
on tehnyt hyvää tälle uudistukselle.
Tuosta kotihoidon tuesta tai lapsiperheiden potkimisesta: Hallitus
ei todellakaan potki lapsiperheitä, eikä hallitus
ole esittänyt kotihoidon tuen leikkauksia. Ei täällä pidä vääristellä niitä hallituksen
toimia, joita on tehty, ja varsinkaan niitä, joita ei ole
tehty.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totesinkin, että hallitus jätti
tekemättä sen kotihoidon tuen leikkauksen. Sen
sijaan teitte arvovalintana kaksi lapsiperheisiin kohdistuvaa päätöstä.
Viime vuoden puolella päätitte, kun perusturvaa
halusitte kohentaa, niin työttömyysturva kyllä nousi,
mutta pienimmät äitiys-, isyys-, vanhempain- ja
sairauspäivärahat jätettiin
jälkeen työttömyysturvan tasosta. Toinen
arvovalinta lapsiperheitä koskien oli se, että kun
muita etuuksia hintojen nousua vastaavasti tarkistetaan indeksikorotuksilla,
lapsilisiä ei tarkisteta indeksikorotuksilla. Nämä ovat
arvovalintoja, ja on aivan totta, että on hyvä,
että on edes paksu kirja. Totesin vain tuossa puheeni aluksi,
että paljon ei ole hallituksella kerrottavaa, koska yksikään
ministeri ei halunnut sanoa täällä mitään,
vaikka jopa hallituspuolueitten riveistä kyseenalaistettiin
se, ottaako hallitus eduskunnan näkemyksiä huomioon.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen, haluan muistuttaa, että hallitus
parantaa perusturvaa, sekä euromääräisesti
että kokonaisuutena, enemmän kuin te vaaleissa
esititte, siis enemmän kuin te lupasitte hallitus parantaa
perusturvaa. Nyt työttömät ovat jääneet
teidän hallituskausienne aikana yli kymmenen vuotta ilman
mitään, ja hallitus nyt tuo siihen parannusta
aikana, jolloin on alijäämää.
En minä nyt sitä kovin pahana asiana voi nähdä.
Se, että viime kaudella parannettiin pienimpiä äitiys-,
isyyspäivärahoja oli ihan oikein, mutta kolikolla
on toinen puoli. Te jätitte työttömät
ilman, ja se piti nyt korjata. Muistutan, arvoisa edustaja Tiilikainen,
että 9 miljardin kumulatiiviset veronkevennykset, 8 miljardin
alijäämä, minun sukupolveni maksaa tätä vielä silloin,
kun te pääsette jo nauttimaan vanhuspalvelulain
mukaisista palveluista.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä kaksi vastauspuheenvuoroa, sitten puhujalistaan.
Sinuhe Wallinheimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan arvovalinnoista, teidän
arvovalintanne viime hallituskaudella oli 8 miljardin alijäämä,
jota me nyt sitten koetamme kovasti paikkailla, että meidän
arvovalintamme ovat hiukan erilaisia. Nyt sitten maksamme takaisin
niitä edellisen hallituskauden tekemisiä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tämän minidebatin päättää edustaja
Tiilikainen.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Valtiovarainministeri Katainen todella valmisteli
viime kaudella budjetteja, ja valitettavasti tuo kansainvälinen
taantuma johti siihen, että jouduimme myös velkaa
ottamaan.
Mutta mitä tulee edustaja Lindtmanin kommenttiin siitä,
että te olette parantaneet perusturvaa enemmän
kuin keskusta edes vaaleissa lupasi. Se johtui siitä, että pääministeripuolueen
asemasta ei voi antaa epärealistisia lupauksia, kuten te
teitte. Te lupasitte nostaa 300 miljoonalla kuntien valtionosuuksia,
ja te olette leikanneet nelin-viisinkertaisen määrän.
Me lupasimme sellaisia, mitkä olisimme pystyneet myös
toteuttamaan, ja kiitos kaikkien Suomen työmarkkinatukea
saavien puolesta siitä, että edes se nousi. Totesin
vain, että arvovalinta on se, että pienimmät
vanhempainetuudet jäivät jälkeen, eli
oman lapsen hoitaminen kotona on teidän mielestänne
vähempiarvoista tehtävää kuin
työn hakeminen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Lindtman, te voitte vastata hetken kuluttua puheenvuorossanne.
Nyt mennään puhujalistaan, edustaja Mustajärvi.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kyllä minä olen edustaja
Tiilikaisen kanssa siltä osin aivan samaa mieltä,
että hallitus on kyllä erityisen aktiivinen ollut
asioitten salaamisessa. Se koskee kuntarakenneuudistusta, puolustusvoimauudistusta,
taustatietojen antamista ja esimerkiksi tätä Kreikka-vakuussopimusta,
jonka salaamispäätöksen teki kyllä muodollisesti
virkamies, mutta on aivan varma asia se, että pääneuvottelijalle
ministeri tai ministerit antoivat poliittisen sitoumuksen ja luvan,
että tähän salaamispäätökseen
voidaan mennä, toisin kuin valtiova-rainministeri Urpilainen
tiistaina sanoi.
Mutta kun puhutaan perusturvasta ja kaiken kaikkiaan tulonsiirroista,
veroratkaisuista, kaikesta siitä, mistä me päätämme
syksyllä talousarviokäsittelyn yhteydessä ja
jälkikäteen keskustelemme esimerkiksi hallituksen
toimenpidekertomuksen yhteydessä, niin olisi suotavaa,
että toteutuisi puhemies Heinäluoman pyrkimys
siihen, että eduskunnan yhteyteen saataisiin semmoinen
toimielin Ruotsin mallin mukaan, joka esimerkiksi talousarviota
laadittaessa tekisi koelaskelmat, miten ne tulevat vaikuttamaan
sosioekonomisesti eri kansalaisryhmien elämään,
ja sillä tavalla saataisiin tietoon pohjautuvaa vertailuaineistoa
tämäntyyppisenkin poliittisen keskustelun tueksi.
Se varmaan auttaisi sekä hallitusta että oppositiota.
Suomesta tämmöinen mekanismi puuttuu. Nythän
me tinkaamme siitä, mitä joku Vattin hyvin suppea
tutkimus kertoo. Esimerkiksi kummankaan Vattin tutkimuksen, joiden
on mainostettu osoittavan, että hallituksen toimenpiteitten ja
päätösten seurauksena tuloerot kapenevat,
perusteella näin ei voida sanoa. Toisessa tutkimuksessa
Vattin tutkijat viime syksynä sanoivat itsekin, että tätä tutkimusta
ei voida käyttää kuvaamaan tuloerojen
kaventumista Suomessa, ja toisessa oli jätetty puolet hallituksen
päätöksistä arvioinnissa ulkopuolelle.
Tämäntyyppisiä selvityksiä kaipaisin
kyllä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän se tietysti
jotain hallituksen tilanteesta kertoo, että täällä on
nyt vain kuusi hallituspuolueitten edustajaa tätä omaa
esitystään viime vuodelta puolustamassa. Oikeastaan ilmeisesti
häpeätte vähän tätä — tai
ainakin ne, jotka ovat nyt pois täältä hallituksesta — että kun kerran
näin paljon on sivuja, niin eikö, jos on ylpeä saavutuksista,
pitäisi tulla julistamaan sitä kirjaa, sitä sanaa,
mikä on ikään kuin tullut lihaksi nyt
sitten.
Mutta tästä kuntauudistuksesta voi vain yhtyä täällä käytettyihin
puheenvuoroihin siltä osin, että se on ollut todella
sen tyyppinen hanke, joka nyt näyttää sitten
vetävän vesiperän. Te ette selvästikään
uskalla sitä enää jatkaa sieltä hallitusrintamasta.
Nyt lipeää jo useita. Hyvä niin. Mutta
kyllä nyt kuitenkin haluan tässä yhteydessä viestittää kuntakentälle
kuntalaisille, että jotta tämä varmistetaan,
että tämä prosessi käynnistyy uudestaan
uudelta pohjalta, niin nyt on tultava kunnista kuntalaisilta vahva
viesti, että hallituspuolueitten edustajia ei tule päästää valtuustoihin
siinä määrin kuin tähän
asti, koska he tätä prosessia vievät
sätkynukkeina eteenpäin. Ja tietysti pitää tietenkin
myös keskustalle sillä lailla antaa noottia tässä edelliseltä kaudelta,
että kyllähän keskustakin pakotti kunnat
tähän 20 000 hengen väestöpohjavelvoitteeseen
viimeisinä töinään, eli tietyllä tavalla
pakotettu kuntia on aiemminkin.
Tavallaan tässä nyt jää vain
jäljelle perussuomalainen vaihtoehto. Meillä on
näytön paikka, ja minä luulen, että kuntalaiset
myös haluavat muuttaa sitä, voisi sanoa, jonkun
sortin poliittisen korruption kulttuuria, mikä monilla
paikkakunnilla on vallinnut.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kulttuurin ja linjan muutos on aina hidasta.
Vuodessa ei voi tapahtua ihmeitä. Eriarvoistumisen lisääntyminen
on jatkunut Suomessa 20 vuotta. Esimerkiksi edellisen hallituksen aikana
köyhien määrä lisääntyi
Suomessa huomattavasti. Tämä hallitus aikoo pysäyttää tämän kehityksen,
ja se näkyy jo nyt tehdyissä päätöksissä.
Minä olen ylpeä tämän hallituksen
saavutuksista ja tavoitteista.
Mutta kuten edustaja Lindtman totesi, meidän olisi
helpompi ja nopeampi tehdä näitä muutoksia
ja korjata näitä menneisyyden virheitä,
jos meillä ei olisi sitä edellisen hallituksen
jäljiltä jäänyttä isoa
velkaa maksettavana.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ilolla kiitän
edustaja Tiilikaista, kun hän puheenvuorossaan sanoi, miksi
keskusta ei vaatinut vaaleissa sellaista perusturvan parannusta, jota
hallitus on nyt tehnyt. Ja kun vastaus oli se, että ei
voi antaa epärealistisia lupauksia pääministeripuolueen
paikalta, niin nyt sitten tämäkin epärealistinen
lupaus toteutettiin: sinä aikana kun samalla joudutaan
leikkaamaan, korottamaan veroja, niin pystytään
historiallisesti katsoen aika iso summa laittamaan perusturvaan,
juuri niiden ihmisten perusturvaan, jotka te unohditte. Siis kysehän
on nyt siitä, että hallitus muisti niitä ihmisiä,
jotka te unohditte.
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen toimenpidekertomusta
lukemalla ei ehkä välttämättä huomaa,
että kyllähän tämä viime
vuosi oli kovin kaksijakoinen. Jos katsotaan tilannetta vähän
reilu vuosi sitten, missä tunnelmissa maa odotti vappua:
valtion tulopohja oli rapautettu, 8 miljardin alijäämä,
joka johtui 9 miljardin kumulatiivisista veronkevennyksistä muun
muassa, nuorisotyöttömyys rehotti, kun te olitte
lähteneet mukaan kokoomuksen tempputyöllistämisfobiaan, sopimusyhteiskunta
oli laitettu hyllylle, palkansaajat katsomoon, heitä odotti
eläkeiän pakkonosto, harmaa talous rehotti. (Kimmo
Tiilikainen: Oho!) Tämä oli tilanne reilu vuosi
sitten.
Mutta nyt täytyy sanoa, että kyllä näyttää siltä,
että suomalainen demokratia toimii. Nimittäin
kansa sanoi "ei" tälle kehitykselle, ja kansa äänesti
muutoksen, ja se näkyi muun muassa sekä keskustan
kannatuksessa että muissakin. (Kimmo Tiilikaisen välihuuto) — Arvoisa
edustaja Tiilikainen, ei kukaan syytä täällä keskustaa finanssikriisistä tai
talouskriisistä, joka iski Eurooppaan. Eikä kukaan
täällä ole eri mieltä siitä, etteikö valtion
olisi pitänyt elvyttää siinä tilanteessa,
niin kuin tekin teitte. Mutta siitä me olemme eri mieltä,
mitkä elvytyskeinot te valikkoon otitte. Te valitsitte
lähes puhtaasti veroelvytyksen. Ja kun nykyinen pääministeri,
silloinen valtiovarainministeri, Katainen sanoi, että Suomi
on Euroopan elvyttävin talous, niin se elvytyksen teho
oli Euroopan huonointa. (Ari Jalonen: Hallitusrivit rakoilee!) Tästähän
on kyse. Te valitsitte väärät keinot,
rapautitte tulopohjan, ja nyt on tämä alijäämä käsissä,
jota minun sukupolveni vielä maksaa pitkään.
Arvoisa puhemies! Meno muuttui. Tämän hallituksen
punainen lanka on sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Se näkyy
muun muassa siinä, että me toteutamme asioita,
joita te viime kaudella itse itseltänne vaaditte mutta
teitte toisinpäin, esimerkiksi nämä solidaarisuusverot,
joilla kerätään yhteensä 110
miljoonaa euroa vuositasolla. Ja kun suhteutetaan se summa, niin
se on sama summa, jonka nyt hallitus käyttää vuositasolla
nuorisotakuun toteuttamiseen. Eli teemme sen, mihin te ette pystyneet:
otamme suurituloisilta rikkailta vähän enemmän
ja annamme nuorille työtä ja koulutusta. Arvoisa
edustaja Tiilikainen, ettekö ole samaa mieltä?
Jos olette, miksette tehneet tätä aikaisemmin?
Otanpa vielä yhden esimerkin siitä, minkälainen
hurlumhei-meininki oli 2010—2011 tässä maassa
valloillaan. Kun me usein haukumme Kreikkaa täällä — miten
on mahdollista, että siellä on piiloteltu alijäämiä ja
piiloteltu tuloja ja menty kuin ykkösluokassa jyrkänteeltä alas — niin
otetaan nämä poliisien määrärahat.
Kun 2010—2011 poliisit olisivat tarvinneet lisää määrärahaa,
että poliisimiesten ja -naisten määrä saadaan
pidettyä edes sillä tasolla, millä se
silloin oli, niin sen sijaan, että hallitus olisi antanut niitä poliisin
tarvitsemia määrärahoja, hallitus sanoi
poliisilaitoksille, että syökää edellisten vuosien
ja vuosikymmenten aikana kertyneet siirtomäärärahat
eli ylijäämät eli syökää kivijalkaa
pitääksenne käyttömenot. (Kimmo
Tiilikaisen välihuuto) — Ja te olitte hallituksessa,
edustaja Tiilikainen, hyväksymässä tämän.
Nyt sitten sen lisäksi, että me tiesimme jo
8 miljardin alijäämän, huomasimme, että poliisien resursseissa
täällä oli tämmöistä Kreikka-kikkailua.
Ja nyt se johti sitten siihen, että huomasimme, että vaikka
sinne ei olisi yhtään leikkausta tehty, niin poliisien
määrä olisi tippunut radikaalisti johtuen
siitä, että te laitoitte poliisit syömään
kivijalkaa. Tämän takia muun muassa nyt kehysriihessä,
jolloin jouduttiin leikkaamaan, tekemään ikäviä veronkorotuspäätöksiä,
poliisien määrärahat olivat ainoat, joihin
nämä leikkaukset eivät kohdistuneet,
vaan sinne jo itse asiassa laitettiin lisää määrärahoja.
Eli tässä on osoitus niistä arvovalinnoista:
valittiin elvytyksen varjolla oikeistolainen verojenalennuslinja,
niistettiin menoista, poliisien osalta harrastettiin tällaista
Kreikka-meininkiä ja matkustettiin ykkösluokassa
alas sieltä jyrkänteeltä.
Arvoisa puhemies! Onneksi kansa sanoi, että tämä ei
käy.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä oli miellyttävää kuunneltavaa
tuo Lindtmanin todistus tuolta pöntöstä,
lähestulkoon vakuuttavaa puhetta, mutta otetaanpa nyt tämä Kreikan
tie. Kreikan tiehän alkoi siitä, että Kreikka
vääristeli lukujaan, antoi paremman kuvan omasta
taloudestaan kuin mitä se itse asiassa oli. No, mitä on
tapahtunut tässä kehyspäätöksen
yhteydessä? Ensiksi valtiovarainministeri Urpilainen julisti,
että veronkorotuksia tulee yhteensä 1,5 miljardia
ja valtiontalouden tasapainotus on 2,7 miljardia, kunnes
parin viikon kuluttua todettiin, että, no, eipä niitä nyt
tulekaan niin paljon vaan vähän vähemmän, kun
keskusta oli ottanut nämä ristiriidat esille.
Toinen esimerkki: Nojasitte laskelmanne siihen, että työurat
pitenevät vuodella, siitä tulee 2 miljardin liikkumatila,
kunnes todettiin, että eivätpä ne työurat
nyt pitenekään vuodella eikä siitä tulekaan
kuin 700 miljoonan liikkumavara. Ovatko nämä luvut
kenties (Puhemies koputtaa) tietoisia kaunisteluja ja Kreikan tietä?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä edustaja Lindtman, ja vaikka Tiilikaisen nimi
nyt mainittaisiin, niin mennään puhujalistaan.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä se on niin, että aina
sodan jälkeen, kun keskusta on ollut hallituksessa ja SDP
oppositiossa — 1966, 1995 ja 2011 — sellainen
alijäämä on ollut kyseessä,
että kyllä siinä välillä silmät
ihan pajatsolla ovat, ympäri menevät, mistä nämä rahat
saadaan kasaan. Ja kun nopeasti joudutaan näitä teidän
jälkiänne korjaamaan, niin voi olla, että siellä tällaista
tapahtuu, mutta oleellista on tämä mittaluokka
ja suunta. Minusta vähän osoittaa se, että te
takerrutte näihin pikkujuttuihin — en sano, että isot rahat
olisivat pieniä juttuja, mutta pienikin työuramuutos
saattaa heilauttaa kestävyysvajetta. Keskitytään
nyt näihin päätöksiin ja katsotaan, mikä sitten
niiden vaikutus on.
Sanonpa vielä, edustaja Tiilikainen, että kannattaa
tutustua siihen työurasopimukseen, myös niihin
pehmeisiin keinoihin, joita te olette kyllä kovasti koettanut
unohtaa tässä eläkeiän pakkonostokiimassa.
(Puhemies koputtaa) Annetaan niitten EK:n herrojen ja tutkijoiden
arvioida ja katsotaan sitten, mikä on tulos.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Huh, on kyllä aika mahtipontista
puhetta. Taitaa olla vappu tulossa, tai mikä täällä nyt
tuulee, kevään puhurit.
Ensinnäkin edustaja Saarakkalalle: Ei hävetä. Ei
hävetä, eikä tarvitse hävetä myöskään
siellä oppositiossa, vaikka teitä täällä ei
ole sen enempää kuin meitä hallituksen
edustajiakaan. Kyllä tämä on semmoinen
tilanne, että yhteiskunnassa pitää uskaltaa
kantaa vastuuta, ja ihmettelen todella, missä on teidän
panoksenne vastuunkannosta. Miksi ette lähteneet hallitukseen
mukaan? Ei yhteiskunta eikä maailma pyöri pelkästään Euroopan
talouden ja Euroopan ympärillä. Missä ovat
ne vaihtoehdot, ne todelliset vaihtoehdot, joita oppositiosta olisi
hyvä esittää pelkän kritiikin
ja vastustamisen lisäksi?
Toisaalta tähän kuntauudistukseen: Ei olla
lipeämässä. Ei olla lipeämässä aikataulusta.
Ollaan etenemässä siinä aikataulussa,
mitä hallitusneuvotteluissa on sovittu, ja prosessi kulkee
niin kuin on mietitty. Ministeri Virkkunen on tänään viimeksi
todennut, että aikataulu pitää. Ja todellisuudessa
tämä kuntauudistus — se on myös teiltä oppositiosta
todettu — on välttämätön,
ja sen aika on nyt. Ei sitä voi jarruttaa. Siitä,
miten edetään, missä järjestyksessä,
on käyty keskustelua, mutta käsittääkseni
tämä kuntien kuuleminen on se tapa, jota myös
te olette tukeneet.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin haluan puuttua siihen
edustaja Saarakkalan asiaan, kun hän oli huolissaan meidän
läsnäolostamme. Täytyy sanoa, että ei
se kovin iso menestystarina sielläkään
puolella ole, että montaa ei ole paikalla. Ja jos tämä kirja, opus,
todella olisi niin kamalan huono kuin te esitätte, niin
tämähän revittäisiin riekaleiksi,
täällä olisi koko oppositio paikalla.
Nyt nuo tuntuvat lähinnä tuommoisilta vappupuhetyyppisiltä puheilta,
yleisö on pienessä simassa, niin että uhotaan
vähän puolin ja toisin. Elikkä se osoittaa, että hallitus
toimii ihan niin kuin pitääkin.
Enkä malta olla sanomatta — ikävä kyllä edustaja
Mustajärvi karkasi täältä salista,
mutta hän syyllisti virkamiehiä salailupäätöksistä tässä Kreikka-asiassa — että tosiasiahan
on, että virkamiehiä, kuten poliitikkoja, velvoittaa
tämmöinen julkisuuslaki, ja se on semmoinen ehdoton
laki, että se pitää ottaa huomioon, ja
jos siellä on jotain lain piiriin kuuluvaa salattavaa asiaa,
se pitää salata. Nythän siinä on
muutoksenhakumahdollisuus tämän päätöksen
jälkeen, ja voi hakea muutosta, ja oikeus aikanaan päättää asian.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käytetty värikästä kieltä ja
mielenkiintoisia puheenvuoroja. Minä poimin tästä toimenpidekertomuksesta
sisäasiainministeriön ja lähinnä puolustusministeriön
osa-alueelta muutaman kohdan.
Edustaja Lindtman tuossa puhui poliisikehyksistä ja
totesi, että sinne on lisätty rahaa. Näin
on, mutta on myöskin realistista todeta, että kehyskaudella
poliisikehyksestä vähennetään
35 miljoonaa euroa. Lisää on tullut rahaa, mutta
myöskin vähennetään. Kun Lindtman
totesi tuossa, että edellisellä hallituskaudella
harmaa talous rehotti — käytti mennyttä aikamuotoa — niin
valitettavasti joudun toteamaan, että se rehottaa kyllä edelleen.
Ponnistellaan niin, että me saisimme sitä suittua
nyt sitten mahdollisimman pieneksi, että ei se enää tästä valtautuisi.
Sisäasiainministeriön kohdalla mainitaan,
että poliisiapu kiireellisissä hälytystehtävissä erityisesti — alleviivasin
kohdan — väestökeskittymissä on
pystytty turvaamaan hyvin myös vuonna 2011. Tämä kertoo
siitä, että poliisia kohdennetaan niille paikoille,
missä väestöä on, elikkä väestökeskittymiin.
Se tarkoittaa sitä, että tuolla harvemmin asutuilla
alueilla sitten poliisipalvelua valitettavasti joudutaan odottamaan
entistä pitempään.
Tässä on mainittu myöskin sitten
kohta, että rikosten selvitysasteet ovat laskeneet. Tässä on erilaisia
lukuja, joita ei liene tarpeen ryhtyä toistamaan, kun kaikilla
on kirja käsissä.
Menen sitten kohtaan puolustusministeriö, yhteiskunnan
elintärkeiden toimintojen turvaaminen, jossa todetaan,
että poliisin ja Puolustusvoimien välinen yhteistoimintasopimus
allekirjoitettiin. Näin on varmasti tehty, mutta pelkään, että tämä jää pelkäksi
paperitiikeriksi, sillä esimerkiksi varuskuntauudistuksen
tiimoilta Kauhavan Lentosotakoulu Pohjanmaalla lakkautetaan. Se
antaa turvaa ja virka-apua kolmelle poliisilaitokselle, ja kun Lentosotakoulu
Kauhavalta lopettaa toimintansa, niin kolme poliisilaitosta jää virka-apua
vaille.
Vielä, arvoisa puhemies, lopuksi, kun edustaja Mäkelä peräänkuulutti
vaihtoehtoja, että oppositio esittää vain
kritiikkiä, mutta ei koskaan rakentavia vaihtoehtoja, niin
minä totean tässä, että meillä perussuomalaisilla
on vaihtoehto nimenomaan tämän Puolustusvoimien
ja poliisin tekemän yhteistyön lisäämiseksi,
että jos Kauhavan Lentosotakoulu säilytetään
Kauhavalla, niin yhteistoiminta poliisin ja Puolustusvoimien kohdalla
jatkuu saumattomasti.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lindtman kyseenalaisti edellisen hallituksen
elvytystoimet. Menemättä historiaan kovin syvälle
täytyy vain todeta, että tuon elvytyksen seurauksena
viime vuonna verotuloja kertyi huomattavasti ennakoitua enemmän
niin, että valtion nettovelkaantumiseksi jäi muistaakseni noin
nelisen miljardia. Voi olla, että muisti pätkii
tässä joillain kymmenyksillä. Kun te
teitte ensimmäisen budjetin, suunnittelitte paljon isompaa
velkaa kuluvalle vuodelle.
Näistä opposition vaihtoehdoista: Keskusta esitti
viime syksynä oman vaihtoehtoisen talouslinjansa ja vaihtoehtobudjetin,
jossa tasapainotettiin valtiontaloutta paremmin kuin hallitus tekee
sillä tavalla, että velkaa olisi otettu miljoona euroa
vähemmän päivässä.
Vaikka näin teimme, tasapainotimme enemmän, pystyimme
silti rakentamaan vaihtoehtobudjetin, jossa kunnille taattiin rahoitus
palveluitten järjestämiseen ja vieläpä satsattiin
tuntuvasti tulevaisuuteen yritystoimintaa kehittämällä,
luomalla edellytyksiä uudelle kasvulle ja työllisyydelle.
Joitakin näistä meidän esittämistämme
toimista hallitus nyt kehyspäätöksissä kertoo
aikovansa tehdä tulevaisuudessa. Hyvä niin, mutta
esimerkiksi tässä yrittäjyyspaketissa
keskustalla oli muutamia kymmeniä konkreettisia toimenpiteitä.
Nyt hallitus aikoo toteuttaa niistä kaksi. Myös
selvitysmies Eloranta esitti nelisenkymmentä toimenpidettä,
millä uutta kasvua, yrittäjyyttä ja työtä Suomeen
saataisiin, mutta hallitus siis toteuttaa näistä noin
kaksi. (Antti Lindtmanin välihuuto) Keskustan vaihtoehto
kuluvan vuoden budjetille oli siis valtiontaloutta tasapainottavampi,
loi uutta työtä, uskoa yrittäjyyteen
ja sitä kautta uutta kasvua sekä turvasi kansalaisille
välttämättömien päivittäisten
palveluiden rahoituksen.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa puhemies! Se, että perussuomalaiset eivät
lopulta neuvottelujen seurauksena lähteneet hallitukseen,
oli erittäin vaikea ratkaisu. Minusta on kyllä parlamentarismin
halveksumista sanoa tai väittää käytännössä niin,
ettei oppositiolla ole mitään merkitystä.
Kyllä sillä on merkitystä, ja jos muuta
väitätte, niin silloin tavallaan väitätte
niin, että se on ihan sama kuin niillä kausilla,
kun te olette oppositiosta hakeneet vauhtia, ei olisi ollut mitään merkitystä,
siis olisi ihan sama, olisitteko te täällä edes
olleet. Näinhän te käytännössä väitätte, jos
te väitätte, että on jotenkin epäsopivaa
jäädä oppositioon. Kyllä jonkun
on kannettava vastuuta myös siitä, että ihmisten
usko pitkässä juoksussa oman äänensä voimaan
säilyy, jotta vaihtoehto säilyy.
Mietin vain sitä, että kun te perinteiset
puolueet, vanhat puolueet, olette aikoinaan tänne rytinällä tulleet
enemmän tai vähemmän oikeutetusta syystä kansalaisten
lähettämänä 100 vuotta sitten,
niin kyllä teillä varmaan tiettyjä kynnyskysymyksiä silloin
oli, ja hyvä niin, koska ilman niitä te todennäköisesti
ette tässä määrinkään täällä tänä päivänä olisi.
Näiden ratkaisujen, mitä olette menneinä vuosikymmeninä tehtailleet,
tie on nyt kuljettu loppuun, ja tavallaan muutos käynnistyy.
Se ei nyt käynnisty sillä lailla, että perussuomalaiset
olisivat lähteneet hallitukseen. Se käynnistyy
parhaiten sillä tavalla, että me nyt jäimme
oppositioon. Ikävä kyllä tiettyjä asioita emme
pääse sitten toteuttamaan ja näin. Mutta hallituksen
linja perustuu kyllä ensinnäkin tämän
kuntauudistuksen osalta laajojen alueitten pimentämiseen
ja sitten tämän perusturvan ym. parantaminenhan
tapahtuu täysin velkarahalla. Se tapahtuu tavalla, jolla
myydään Suomen itsenäisyys Brysselin
alttarille.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Opposition tehtävänä on
tietysti arvostella hallitusta, jos hallitus on toiminut huonosti.
Pitäisi sanoa niitä epäkohtia, mitkä meidän
mielestämme ovat väärin.
Täällä sinisessä kirjassa
mainitaan, että Kataisen hallituksen ohjelman painopisteet
ovat:
Ensimmäisenä köyhyyden, eriarvoisuuden
ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Kuinka on tänä päivänä käynyt?
Eriarvoisuus entisestään lisääntyy,
köyhät köyhtyvät, ja rikkaat
rikastuvat, ovat kyseessä lapsiperheet, nuoret tai sitten
työlliset tai eläkeläiset. Ja tiedämme
myös syrjäytymisestä sen, että tänä päivänä on
esimerkiksi 40 000 nuorta, jotka eivät ole minkäänlaatuisissa
kirjauksissa ja he ovat aivan heitteillä. Tiedämme myös,
että 100 000 ihmistä jää työttömyyseläkkeelle
juuri mielenterveysongelmien vuoksi. Se ei tietystikään
mistään arvostelusta parane, mutta nämä ovat
aika suuria lukuja.
Toisena on julkisen talouden vakauttaminen. Jokainen tietää,
että tässä ei nyt varmaan ole kovin hyvin
onnistuttu.
Kolmantena painopisteenä on kestävän
talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen.
Jokainen tietää, että talous ei ole kasvanut,
päinvastoin se hiipuu ja odotetaan jopa taantumaa. Työpaikkoja
ei ole tullut yhtään lisää, päinvastoin,
jatkuvasti niitä menee muualle tai väkeä lomautetaan
tai irtisanotaan. Kilpailukyky on heikentynyt, minkä seurauksena
vienti entisestään takkuaa, niin että kyllä tässä hallituksellakin
on paljon tekemistä, ennen kuin voitaisiin siunata, että täällä on
vaan kaikkea hyvää. Tietysti jotain hyvääkin
löytyy, mutta tässä nämä muutamat
asiat, jotka mielestäni ovat minulle erittäin
tärkeitä.
Outi Mäkelä /kok:
Puhemies! Tämä edustaja Tiilikaisen esiin
ottama keskustan vaihtoehto perustui todellakin verotukseen, ja
paras tapa elvyttää hallituksenkin näkökulmasta
on ollut pitää huolta työnteon kannattavuudesta.
Toisaalta paras tai tehokkain tapa laittaa kapuloita rattaisiin
on verottaa työtä. Suomen on oltava houkutteleva
paikka yrittää ja työllistää,
tehdä työtä, ja tästä hallitus
on omalta osaltaan pyrkinyt pitämään
huolta.
Uhraako hallitus sitten Brysselin alttarille, vai kuka sen uhrin
sinne kantaa? Se jää tässä ratkaistavaksi.
Mutta kyllä hallitus on aidosti tehnyt paljon töitä sen
eteen, että saamme eurooppalaisen kriisin talttumaan. Pidämme
huolta siitä, että suomalainen hyvinvointi, suomalaiset
palvelut ja suomalainen elinkeinoelämä pystyvät
tässä kriisin keskellä toimimaan. Nämä ovat
niitä tekoja, jotka on tehty ei Euroopan pelastamiseksi,
vaan Suomen pelastamiseksi, ja tässä hallitus
on ollut vakaa ja vankkumaton. Olisin toivonut, että perussuomalaiset
olisivat lähteneet kantamaan vastuuta. (Ari Jalosen välihuuto)
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkala, sanoitte, että hallitus
tekee perusturvaparannuksia velkarahalla — osin totta,
mutta aika paksua, että te sitä väitätte.
Jos katsotaan teidän varjobudjettianne, niin teidän
lisävelkamääränne oli tismalleen
sama. Itse asiassa, jos otetaan teidän laskuvirheenne huomioon,
niin te ottaisitte enemmän velkaa kuin hallitus. Tämä on
fakta, ja sama myös edustaja Mäkipäälle:
kun täällä puhutaan tästä velkaannuttamisesta,
niin viime syksynähän me kaikki yhdessä totesimme, että tämä iso
talouspoliittinen linja täällä on tismalleen
sama, mitä tulee näihin isoihin lukuihin. Sitten
jos kikkaillaan muutamalla miljoonalla... Keskusta sanoo ottavansa
miljoona vähemmän velkaa: jos sieltä ne
laskuvirheet otetaan, niin se on todellisuudessa 200 000
euroa enemmän, mutta sekin 200 000 euroa — kun
se pitkälle aikavälille laitetaan ja otetaan huomioon
muutama laskuvirhe ja 0,1 prosenttiyksikön muutos kasvuennusteessa — kuittaa
kaikki nämä. Eli täällä ei
tässä suhteessa kannata nippeleistä vääntää. Jos
joku tuo esityksen, jossa valtion velkaantuminen pysäytetään
ensi vuonna, niin siinä on vaihtoehto, mutta eipä sitä kykyä ole
tullut.
Edustaja Saarakkala, kyllä, me teemme sitä osin
velkarahalla, mutta me halusimme, että tällä kertaa,
kun taloutta tasapainotetaan, pidetään huolta
sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja siitä, että kaikkein
heikoimmassa asemassa olevat eivät joudu tätä eniten
maksamaan, ja sen takia, arvoisa edustaja Saarakkala, me paransimme
perusturvaa enemmän kuin te vaaleissa esititte.
Mitä tulee sitten siihen, onko oppositiolla arvoa,
niin kyllä minä näen suuren arvon oppositiolla,
ja jokainen vastaa omille äänestäjilleen. Moni
Vantaalla esimerkiksi perussuomalaisia äänestänyt
on tullut sanomaan, että palaa SDP:hen, kun perussuomalaiset
eivät menneet hallitukseen, mutta jokainen vastaa omille äänestäjilleen,
ja oppositiossakin isänmaata voi palvella. Kyllä se
näin on.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin perussuomalaiset ovat myös
toimineet perusturvan korotuksen puolesta, ja niin kuin olette varmaan
huomanneet, emme ole teidän esitystänne täällä vastustaneet, päinvastoin
olemme sitä kannattaneet, mutta olemme jättäneet
sen kerskumisen, joka hallituksen helmasyntinä on jatkuvasti
tällä kaudella ollut. Se nöyryys on varmasti
yksi tekijä, miksi perussuomalaiset ovat myös
saaneet ääniä ja jatkossakin saavat,
koska me olemme nöyriä kansan edessä.
Me emme kersku, me emme ilkeile ja ivaile täällä jatkuvalla
tavalla, ja sellainen tietynlainen ylimielisyys — varsinkin
minusta pääministeri Katainen on siinä ehkä tietyllä tavalla kunnostautunut
kaikkein koviten, jos nyt tällaisesta voi ansiota kerätä — on
paistanut kyllä hallituksen toiminnasta läpi.
Mitä sitten tulee laskuvirheisiin: mitä nyt
siitä, vaikka hallituksen esityksessä — ainakin
hallituspuolueittenkin monien edustajien ymmärryksen mukaan — näyttivät
korot jääneen pois ERVV-vakausvälineestä?
Mitä nyt siitä, muutamat miljardit sinne tai tänne?
Ei ehkä kannata lähteä tälle
linjalle, jos osoittaa, että meillä olisi joku
laskuvirhe. En tiedä, mikä virhe siellä oli, jätitte
sen toteamatta. En tiedä, puhuitteko puolitotuuksia vai
mitä, koska ette pysty nimeämään, mikä se
laskuvirhe oli, mutta teillä se laskuvirhe oli miljardiluokan
virhe. Teidän kehyspäätöksissänne
oli miljoonien, taisi olla satojen miljoonien heittoja, niin että tavallaan
nyt täytyy kyllä asettaa tämä mahdollinen
laskuvirhe sitten siihen kehykseen, mistä te toimitte.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän teidän varjobudjettiinne:
se tuli Kela-maksun palauttamisesta. Ette olleet laskeneet sitä yhteisöveron
tuoton pienenemistä. Myös tuloverotuksessa oli
noin 40 miljoonaa, ja sitten tämä Suomen Pankin
tuloutuksen nostaminen on aika vaikeata nykyisen korkotason aikana — mutta
minusta tämä ei ole oleellista. Minusta tuommoinenkaan
parinsadan miljoonan virhe varjobudjetissa ei ole oleellista pitkällä aikavälillä.
Se on enemmän semmoista kikkailua.
Oleellista minusta on nyt se, että meidän
kaikkien, sekä hallituspuolueiden että perussuomalaisten
että keskustan, talouspoliittinen linja valtion velkaantumisen
osalta on suurin piirtein sama. Siksi on paksua väittää,
että hallitus velkaannuttaa Suomea ja ettei oppositio sitä tekisi.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mäkelä käytti
erinomaisen puheenvuoron, jossa hän totesi, että tarkoituksena on
pitää Suomi pyörimässä ja
antaa töitä ja teetättää töitä suomalaisilla
työntekijöillä. Tämä on erinomaisen
hyvä ajatus, ja näinhän sen täytyy olla,
me olemme varmaan kaikki siitä samaa mieltä. Kun
tässä peräänkuulutettiin oppositiolta niitä rakentavia
ehdotuksia, niin tässä tulee sitten toinen.
Elikkä kun me kyselytunnilla puhuimme oman auton työmatkaveron
vähennyksestä, niin tämä asia
jäi vähän kesken. Tuolla maaseudulla monet
metsäkoneyrittäjät, taikka sitten tällaiset putkifirmassa
työskentelevät henkilöt, joilla on muutaman
miehen yritys ja kun tällä yrityksellä ei
ole varaa sijoittaa useampiin autoihin, niin työntekijät
käyttävät työmatkoillaan omia
autojaan ja kuljettavat työvälineitä,
materiaalia ja muita, ja työnantaja on sitten korvannut
tätä ajoa. Tässä nyt olisi yksi
sellainen esimerkki, että jos tämä verovähennysoikeus
poistetaan, niin kuin hallitus on esittänyt, niin se nostaa
oman auton käyttökuluja ja näin muodoin
myöskin sitten vastaavasti hankaloittaa sitä työn
tekemistä.
Jos me haluamme tosiaan tarjota työtä ja toimeentuloa,
niin kuin edustaja Mäkelä tuossa hyvin kertoi,
niin nämä ovat sellaisia pieniä porkkanoita,
joilla me saisimme nämä rattaat pidettyä pyörimässä.
Sillä ei kovin iso merkitys ole valtion taloudessa, mutta
se olisi selvä, selkeä signaali työntekijöille,
että tehkää työtä,
se kannattaa, koska työn tekemisen on aina oltava kannattavampaa
kuin se, että ollaan kotona ja saadaan sitten jonkunnäköisiä avustuksia.
Verotuksellisilla keinoilla työn tekemisen on oltava aina
kannattavampaa. Tehdään töitä,
pidetään Suomi pyörimässä eikä jätetä näitä pelkkien
avustusten varaan.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos edustaja Hongistolle näistä rakentavista
kannanotoista ja esityksistä.
Ehkä tässä edustaja Saarakkalalle
toteaisin, että nyt on kyse hallituksen toimenpidekertomuksen
tarkastelusta, ei tässä mistään
kerskumisesta kyse ole. Kannattaa erotella nämä asiat. Eikä ole
ylimielisyyttä se, jos yritetään käydä asiallista
keskustelua. Kyllä tässä yhteiskunnassa
pitää voida keskustella ilman, että mennään ääri-ilmiöihin.
Mielestäni tässä on syntynyt tämän
hallituskauden aikana jo hyvä vuoropuhelu sekä hallituksen
että opposition välillä. Ehkä haemme
vähän näitä rooleja, mutta näin
sen pitää olla. Toivon jatkossakin, että voimme
asiallisella linjalla käydä tätä keskustelua.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Hongisto otti hyvän kipukysymyksen
esille, nimittäin nämä kilometrikorvaukset.
Jopa valtiovarainministeriöstä kuultiin kommenttien
mukaan edellä mainittu alustava ehdotus, joka ei välttämättä ole
käytännössä taloudellisesti
kestävä. Ongelma on siinä, että leikkaus kohdistuu
vain niihin, joilla tosiasiassa ei ole vaihtoehtoa oman auton käytölle.
Leikkurin toteutuessa ehdotetussa muodossa, se edellyttäisi todennäköisesti
myös sitä, että viime vuosina asiasta
sovittu herkkä sopu jouduttaisiin avaamaan uusille neuvotteluille.
Kilometrikorvausasiassa kaivataan uutta harkintaa, ja minun mielestäni edustajat
Jaskari ja Satonen toivat esille muutamia ehdotuksia, joita kannattaisi
tarkastella jatkossa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! En minä tiedä, miksi
sitä sitten kutsuisi, ylimielisyydeksi, yhteistyökyvyttömyydeksi vai
miksi, että parlamentaarinen valmistelu on laiminlyöty
puolustusvoimauudistuksessa ja erityisesti kuntauudistuksessa, joka
koskee koko maata. Tavallaan niin kauan, kun on tämän
tyyppistä toimintaa, en minä ainakaan ymmärrä,
miksi perussuomalaiset on laitettu jotenkin pannaan, että me
emme... Ja onko se meidän syymme, että parlamentarismia
on nyt ruvettu niin kuin ajamaan alas, vai mikä siinä on,
pelätäänkö perussuomalaisia,
kun ei tällä kaudella poikkeuksellisesti enää parlamentarismi
ole kunniassa näitten isojen yhteiskunnallisten uudistusten
valmistelussa, vai mikä siinä on?
Mutta on siinä syynä mikä tahansa,
niin tämän tyyppinen toiminta kertoo hallituksen
luonteesta hyvin paljon. Nyt sitten on varmasti monille asioille
toisaalta käymässäkin niin, että hallitus
tulee vielä vetämään vesiperän
monessa sinänsä tärkeässä asiassa,
koska hallituksen ajama vastakkainasettelu johtaa väkisinkin
siihen, että me joudumme sitten kovalla kädellä täällä omat
kantamme tuomaan esille, ja todennäköisesti ehkä sitten
siinä vaiheessa, että saattaa olla jo myöhäistä,
ja sitten sanotaan, että ei teillä ole vaihtoehtoa,
tai miksette silloin vaikuttaneet. No, kun ette anna vaikutusmahdollisuutta.
Keskustelu päättyi.