Antti Lindtman /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten äsken jo edellä sanoin, tämäkin
lakialoite koskee rikoslain 47:tä lukua eli sitä lukua,
jossa käsitellään työrikoksia.
Arvoisa puhemies! Viime syyskuussa paljastui Olkiluodon työmaalla
tapaus, jossa Wavenet-niminen yritys maksoi puolalaisille työntekijöille
tuntipalkkaa, jonka arvo oli 1 euro 59 senttiä. Voiko asia
olla näin? Voiko tämä olla sallittua? Ei
tietenkään. Silloin Sähköliitto
nosti asiasta kanteen, ja on paljastunut, että siellä nyt
tämän jälkeen on sitten 3 miljoonan euron
saatavat työntekijöillä.
Arvoisa puhemies! Aloitteen sisältö on se,
että työrikoksia koskevaan rikoslain 47 lukuun
lisätään uusi lainkohta, jossa säädetään
sakko tai maksimissaan 6 kuukauden vankeusrangaistus. Ja kuten edellä sanoin,
tätä kohtaa olen valmis jatkossa tarkastamaan,
mikäli Tolvasen lakiesitys menestyy, koska työrikoksissahan
47 luvussa on aika tavalla linjassa kaikki ja näin ollen
ehkä niitä kaikkia voi tarkastella. Mutta siis
maksimissaan 6 kuukauden vankeusrangaistuksesta säädettäisiin,
mikäli työnantaja tahallaan tai huolimattomuuttaan
rikkoo yrityksessä työsopimuslain 2 kohdan 7 §:ssä noudatettavan
yleissitovan työehtosopimuksen tai työehtosopimuslain
4 §:n perusteella velvoittavan työehtosopimuksen,
esimerkiksi normaalisitoumuksen palkkaa koskevia, määräyksiä.
Arvoisa puhemies! Työntekijöiden palkkaehdot
määräytyvät Suomessa pääasiallisesti
työehtosopimusten perusteella. Toki niitäkin on,
joilla ei ole työehtosopimusta. Heitä on noin
100 000. Työnantajaliitto on järjestäytynyt.
Työnantaja on velvollinen noudattamaan asianomaisen alan työehtosopimuksen
määräyksiä eli joko normaalisitovaa
tai yleissitovaa työehtosopimusta. Ammattiliittojen ja
työsuojeluviranomaisten tietoon tulee kuitenkin vuosittain
tuhansia tapauksia, joissa työnantaja ei ole noudattanut
työehtosopimuksen mukaista vähimmäispalkkaa
ja työehtosopimuksen perusteella maksettavia lisiä koskevia
määräyksiä. Tämän
lisäksi, että näiden työehtosopimuksen
palkkausta koskevien määräysten rikkominen
aiheuttaa huomattavia menetyksiä työntekijöille
sekä palkan että palkkaan sidottujen muiden etuuksien,
kuten työttömyyspäivärahan,
sairauspäivärahan ja työeläkkeiden,
menetyksenä, niin kyllä tässä voi
nostaa tämmöisen kansalaisten näkökulmasta
lainsäädännön tasa-arvon näkökulman,
että jos työntekijä varastaa työpaikalla
esimerkiksi kahvipaketin, niin seurauksena voi olla pahimmillaan
paitsi työnantajan menetys niin päälle
vielä sakot näpistyksestä. Sen sijaan
jos työnantaja varastaa työntekijältä jättämällä palkkaa
maksamatta, niin tämä ei ole rangaistavaa, ja
mikäli kyseessä on pieni tapaus, niin työntekijän
mahdollisuus tässä tapauksessa viedä asiaa
eteenpäin on usein rajallinen. Tietysti tätä varten
on olemassa ammattiliitot, mutta senkään jälkeen,
vaikka sitten asia etenisi ja katsottaisiin, että työntekijälle
se palkka kuuluu, jonka työnantaja on työntekijältä varastanut, näistä ei
oikeastaan mitään rangaistuksia seuraa, koska
tätä ei ole kriminalisoitu täällä työrikoksia koskevassa
rikoslain 47 luvussa.
On tapauksia, joissa alipalkan maksamisesta on voitu antaa rangaistuksia,
mutta yleensä siinä yhteydessä on pitänyt
jollakin tavalla viedä tähän työsyrjintään,
eli on täytynyt osoittaa, että jollakin tavalla
työntekijöitä on syrjitty. Silloin on
pystytty antamaan rangaistuksia siitä, että on maksettu
liian pientä palkkaa, mutta sinänsä alipalkan
maksaminen ei ole kriminalisoitua. Näin ollen tästä näkökulmasta
kansalaisen kannalta katsottuna on kummallista, että työnantaja
saa varastaa työntekijältä mutta työntekijä ei
työnantajalta, niin kuin ei tietysti saakaan eikä pidäkään saada.
Työehtosopimusten palkkamääräysten
rikkominen aiheuttaa huomattavia menetyksiä myös yhteiskunnalle
verotulojen ja työnantajan maksettavien eläkevakuutusmaksujen
menetyksenä. Osaa tapauksista — sen lisäksi,
että niitä voidaan ajaa työsyrjintärikoksina — voidaan
usein ajaa kiskonnan tapaisina työsuojelurikoksina, mutta
niin kuin sanottu, sen tunnusmerkistön täyttyminen
on yleensä kiven takana, jos näin voi sanoa. Palkkarikokseen
sen sijaan voisi kuitenkin syyllistyä myös kohdistamatta
alisteisessa asemassa olevaan työntekijään
erityistä syrjintää.
Arvoisa puhemies! Edellä mainittujen syiden lisäksi
tämä lakialoite kannattaisi hyväksyä myös sen
takia, että tämä on ennen kaikkea rehellisen yrittäjän
etu. Siis ajatellaan pitseriaa: jos on kadun vastakkaisilla puolilla
kaksi pitseriaa, joista toinen riistää työntekijöitä maksamalla
liian pientä palkkaa ja toisella puolella sitten maksetaan
ravitsemuspalvelujen työehtosopimusten mukaista palkkaa,
niin kyseessä on kilpailuvääristymä.
Näin ollen se yrittäjä, joka pelaa rehellisin
keinoin, jää väistämättä kilpailussa
mopen osaan.
Eli näin ollen, arvoisa puhemies, sen lisäksi, että kutsun
kaikki kansanedustajat valiokuntakäsittelyvaiheessa ja
ehkä sitten jatkossa salikäsittelyssä puoltamaan
tätä lakialoitetta, niin kutsun myös
kaikki Suomen rehelliset yrittäjät tämän
lakialoitteen taakse. Tämä sopii erittäin
hyvin hallituksen harmaan talouden torjuntaohjelmaan ja siihen,
että vilunkiveikot laitetaan kuriin.
On tietysti syytä esittää kysymys,
meneekö tämä nyt niin sanotun ultima
ratio -periaatteen yli eli sen yli, että vasta
viimeisenä keinona pitää jokin asia säätää rangaistavaksi
tässä yhteiskunnassa. Tämän
osalta täytyy sanoa, kun katsoo niitä tapauksia,
joita vuosittain tulee etenkin tämän vapaan liikkuvuuden
myötä, joissa entistä enemmän
erityisesti heikossa asemassa oleville ulkomaalaistaustaisille työntekijöille
maksetaan suorastaan törkeän pieniä palkkoja,
että minusta nyt jos koskaan olisi tärkeää osoittaa,
että yhteiskunta ei tätä hyväksy.
Näin ollen sen lisäksi, että kiinnijäämisriskiä pitäisi
pystyä lisäämään, valvontaa
pitäisi pystyä lisäämään,
olen kyllä sitä mieltä, että mikäli
joku työnantaja törkeää huolimattomuuttaan
tai tahallisesti maksaa liian pieniä palkkoja työntekijöilleen,
niin se on aivan yhtä rangaistavaa kuin se, että työntekijöitä syrjitään
esimerkiksi järjestäytymisen perusteella tai jollain
muulla perusteella.
Näin ollen minusta tässä tapauksessa
kyse on tietysti paitsi signaalista, myös siitä,
että nyt kun me kokonaisvaltaisesti harmaan talouden torjuntaohjelman
yhteydessä pyrimme saamaan harmaan talouden kuriin, niin
minusta kaikkien keinojen pitää olla käytössä.
Näin ollen katson, että tässä ei
ole kyse vain tällaisesta signaalista, joka annetaan yhteiskuntaan,
vaan tässä on kerta kaikkiaan kyse siitä,
että kiinnijäämisriskin lisäämisen
ohella palkkarikoksen lisääminen rikoslain 47
lukuun vähentäisi oleellisesti alipalkan maksamisen
houkuttelevuutta ja näin ollen toisi yhteiskuntaan lisää oikeudenmukaisuutta.
Mitä tulee tähän kiinnijäämisriskiin,
niin, arvoisa puhemies, ehkä tässä yhteydessä on
hyvä todeta, että työsuojeluvalvonnassa,
jota kautta myös usein nämä tapaukset
paljastuvat, tässä kenttävalvonnassa
asiakaskäyntien määrä on nyt viime
vuosina aika tavalla tippunut ja se on tippunut nimenomaan ainakin
osin sen vuoksi, että työsuojeluhallinto siirrettiin
aluehallintovirastojen yhteyteen, ja tämän jälkeen
nämä asiakasmäärät
ovat tippuneet. Olisi suotavaa, että pohdittaisiin työsuojeluvalvontaa
tutkineiden selvitysmiesten esityksiä, että näistä avin
työsuojeluvalvontayksiköistä tehtäisiin
tämmöisiä itsenäisiä työsuojeluyksiköitä ja
niiden toimintapiiri olisi koko valtakunta ja tästä piiriajattelusta
luovuttaisiin. Näin näitä resursseja
voitaisiin tehokkaammin kohdistaa sinne, missä tarvitaan.
No sitten tietysti aina tämän yhteydessä sopii esittää kysymyksiä,
että entäs sitten viranomaisten resurssit. Tämä on
se kohta, mikäli tämä lakialoite hyväksyttäisiin,
että mielestäni jonkinnäköinen
siirtymäaika tai samassa yhteydessä sen tutkiminen,
minkälaisia resursseja esimerkiksi rikostutkintaan tarvittaisiin,
on syytä selvittää, ja minun mielestäni
sen jälkeen on syytä pohtia, millä aikavälillä tämä voitaisiin
tuoda. Mutta näen kuitenkin, että näissä monissa
palkkarikoksissa, jotka sitten poliisille asti tulisivat, se tutkinta
saattaa olla kuitenkin ehkä yksinkertaisempaa kuin sitten
esimerkiksi tämmöisessä kiusaamistapauksessa
tai muissa, kun kuitenkin voidaan katsoa työehtosopimuksista
palkat, katsotaan mitä on maksettu. Luulen, että se
tutkinta olisi aika simppeliä. Siinä suhteessa
en näe, että se välttämättä tarvitsisi
niin paljon lisäresursseja, etteikö tästä salista
siihen kannatusta löytyisi, mutta tämäkin
resurssikysymys on hyvä huomioida silloin, kun lakialoitteita
tehdään.
Eli summa summarum, näillä perusteilla, arvoisa
puhemies, toistan vielä, että mielestäni
on perusteltua saattaa työehtosopimusten määräykset
alittavan palkan maksaminen rangaistavaksi teoksi lisäämällä työrikoksia
koskevan rikoslain 47 lukuun palkkarikosta koskeva määräys,
jossa säädettäisiin sakko tai maksimissaan
kuuden kuukauden vankeusrangaistus, mikäli työnantaja
tahallaan tai huolimattomuuttaan yrityksessä rikkoo työsopimuslain
tarkoittamaa yleissitovaa työehtosopimusta tai niin sanotun
normaalisitovan työehtosopimuksen palkkaa koskevia määräyksiä.
Näin ollen 47 lukuun tulisi uusi pykälä,
joka olisi 3 b §, Palkkarikos: työnantaja
tai tämän edustaja, joka tahallaan tai huolimattomuuttaan rikkoo
työehtosopimuslain sisältämää palkanmaksuvelvoitetta,
on tuomittava palkkarikoksesta sakkoon tai enintään
kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen.
Arvoisa puhemies! Vaikka en aikataulusyistä tähän
ehtinyt juuri nimiä kerätä, niin toivon,
että lakialoite siitä huolimatta saa laajan kannatuksen
tässä salissa.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Lindtmanin aloite on kannatettava,
koska ei ketään saa työpaikalla syrjiä,
ei henkisesti, ei fyysisesti eikä myöskään
palkan takia, ja se on eduksi rehellisille työnantajillekin.
Mutta tietysti samaan hengenvetoon totean, että useimmiten
näissä tapauksissahan, niin kuin edustaja Lindtmankin
sanoi, tulee tutkittavaksi tämä työsyrjintä tai
kiskonnan tapainen työsyrjintä, mutta toki on
joitain tapauksia varmaan, mihin tämä lakialoite
hyvin kävisi.
Olen ihan samaa mieltä siitä, että reaaliaikainen
valvontahan on se ykkösjuttu, ja nythän hallitus
on siihen jonkin verran panostanut, moniviranomaistoimintaan, verottaja,
poliisi, työsuojeluviranomainen, ja se on se, millä monesti
näitä tapauksia löydetään
mutta myös ennalta estetään ja kiinnijäämisriski
kasvaa.
Mutta nyt täytyy myöntää,
että olen vähän huonosti tutustunut näihin
taustatöihin, joten haluan nyt varmistaa edustaja Lindtmanilta,
että eihän sitä, että jättää tahallaan
maksamatta palkan, suinkaan sitten voida ymmärtää niin,
että jos yhtiöllä on taloudellisia vaikeuksia
ja se menee vaikka konkurssiin, niin silloinhan jätetään
palkka tahallaan maksamatta, mutta tämä pykälä ei kuitenkaan
liene siihen tilanteeseen sopiva, vaan nimenomaan tällaiseen
alipalkkaukseen, josta esititte esimerkin näistä puolalaisista
työntekijöistä.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolvanen esitti ihan varsin oleellisen kysymyksen.
Todella on siis niin, että mikäli työnantaja
tahallaan tai huolimattomuuttaan rikkoo työsopimuslain
noudatettavan yleissitovan tai normaalisitovan TESin palkkaa koskevia määräyksiä,
niin kyse on nimenomaan niistä tilanteista, joissa maksetaan
palkkaa vähemmän kuin mitä siitä tehtävästä työstä pitäisi
maksaa. Sitten jos tulee sellainen tilanne, että yritykseltä loppuu
rahat, edessä on konkurssi tai yritysjärjestely,
niin toki on niin, että siinä tilanteessa ei ole syytä enää ketään
rangaista. Ja tämä lakialoite ei toisi näitä tapauksia
tämän lain soveltamisalan piiriin, vaan silloin
noudatettaisiin normaalia menettelyä, jossa muun muassa
sitten konkurssin tapauksessa palkkaturvasta, jonka yritykset itse
rahoittavat, sitten niin sanotusti yhteisvastuullisesti korvataan
työntekijöiden menetykset. Ja sitten mitä tulee
näihin sosiaalivakuutus- ja työnantajamaksuihin,
niin siinähän on sitten normaalimenettely esimerkiksi
konkurssitapauksissa, joissa velkojat ja saatavia vailla olevat
tahot laitetaan järjestykseen ja sitten pesänhoitajan katsomalla
tavalla omaisuus realisoidaan ja sitten näistä saatavista
päästään.
Vielä tästä kiinnijäämisriskistä,
niin on toki juuri näin, että osa tapauksista
tulee työsuojeluvalvonnan kautta, osa tapauksista tulee
ammattiliittojen kautta, osa tapauksista tulee työntekijöiden
itsensä ilmoittamana, mutta niin kun sanottu, näissä tapauksissa
joskus on oikeudenkin kautta vaikea saada jopa korot näille
palkoille. Näin ollen kyllä täytyy sanoa,
että varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa ihmisiä käytetään
hyväksi, mutta jotka eivät ylitä tätä kiskonnan
tapaista työsyrjintää, niin se tuntuu
tosi epäoikeudenmukaiselta.
Sitten vielä, mitä tulee — arvoisa
puhemies, tämän vielä sallitte — tähän
valvontaan, todella on niin, että mikäli ne luvut
pitävät paikkansa, että työsuojeluvalvonnan
asiakaskontaktien määrä on vähentynyt
30 prosentilla, sille olisi pikaisesti syytä tehdä jotain.
Vetoankin hallitukseen, että se lähtisi viemään
näitä selvitysmiesten esittämiä toimenpiteitä eteenpäin,
ja olisi tärkeintä tämä, että näistä avien
työsuojeluvalvontayksiköistä tehtäisiin
itsenäisiä työsuojelukeskuksia ja niiden
toimialue rajattaisiin koko maahan.
Keskustelu päättyi.