Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus suunnittelee julkisuudessa olleiden
tietojen mukaan kilometrikorvausten leikkausta osana säästöjä.
Verovapaa kilometrikorvaushan on työnantajan työntekijälle
maksama korvaus siitä, että työntekijä käyttää omistamaansa
autoa työnantajan määräämän
työmatkan tekemiseen. Leikkauksen uhriksi joutuisivat ne
työssään omaa autoa käyttävät
työntekijät, jotka ajavat yli 15 000
kilometriä vuodessa, esimerkiksi myynnin ammattilaiset
ja keikkatyöläiset. Tässä käytännössä siirretään
työnantajan kustannuksia työntekijöille.
Kilometriraja tulisi toteutuessaan lisäksi passivoimaan
omaa autoa käyttäviä työntekijöitä,
ja vaarana on myös yritysten kustannusten lisääntyminen.
Kysyn vastuuministeriltä: miksi haluatte rangaista näitä tiettyjä työntekijäryhmiä
heidän
työnsä luonteesta johtuvasta tarpeesta käyttää omaa
autoa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Hallitus teki kehysriihen yhteydessä päätöksiä,
joiden tarkoituksena on taittaa velkaantuminen ja sitä kautta
turvata pohjoismaisen hyvinvointivaltion eli Suomen rahoitus tulevaisuudessa.
Yhtenä osana tätä kokonaisuutta oli myöskin
tavoite saada 70 miljoonaa euroa säästettyä kilometrikorvauksista,
joissa tällä hetkellä on rakenteessa
olemassa ylikompensaatiota, ja meidän ajatuksemme oli,
että tuon ylikompensaation purun kautta tuota säästöä valtiolle
voitaisiin saada.
Tuo konkreettinen esitys ja tapa, jolla kilometrikorvauksista
olemme säästöä hakemassa, on tällä hetkellä valmistelussa.
Siitä tullaan antamaan esitys, joka tulee käymään
myöskin laajalla lausuntokierroksella, ja siinä yhteydessä eri yhteiskunnan
toimijoita on tarkoitus asiasta kuulla.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Samaan aikaan, kun suunnitellaan kilometrikorvausten
leikkauksia, muun muassa polttoaineen kallistuminen, verotus ja
monet muut seikat ovat nostaneet kuljetuskustannuksia. Kansalaiset
joutuvat maksamaan kaikki nämä korotukset erilaisten
välttämättömyystuotteiden, kuten
ruuan, hintatason nousuna. Autoilun kohonneista kustannuksista kärsivät
erityisesti maaseudulla asuvat ihmiset. Joka puolella ei ole käytettävissä julkista
liikennettä. Kysyn vastuuministeriltä: miten ministeri
aikoo turvata kohtuulliset kuljetus- ja liikkumiskustannukset koko
maassa?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja nosti esille tärkeän kysymyksen
liittyen maaseudulla asuvien mahdollisuuksiin liikkua muullakin
kuin omalla autolla. Vastaan lähinnä siihen ja
sitten tähän kustannuskysymykseen.
Tällä hetkellä me olemme käynnistämässä selvitystyötä siitä,
millä tavalla voisimme kehittää kutsujoukkoliikennettä yhteistyössä liittyen koko
yhteiskunnan maksamiin kuljetuksiin, koulukuljetuksiin, Kelan kuljetuksiin,
erilaisiin muihin kuljetuksiin, ja millä tavalla pystyttäisiin
rakentamaan tästä järkevä ja
toimiva malli, joka palvelee koko yhteiskuntaa ja ihmisiä asuinpaikasta
riippumatta toimivalla ja järkevällä tavalla.
Myös liikkumisen hintaa ja sen älykkäitä ratkaisuja
ollaan selvittämässä. Elikkä perustimme työryhmän,
joka tekee vuoden 2013 loppuun mennessä arvionsa siitä,
onko Suomeen rakennettavissa oikeudenmukainen liikenteen hinnoittelumalli,
joka palvelee järkevämmin ihmisiä ja toimijoita
maassa asuinpaikasta riippumatta.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri puhui tästä ylikompensaatiosta.
Minä rohkenen epäillä, että sitä ei
kovinkaan paljon tapahdu, johtuen siitä, että kuljetuskustannukset
ovat nousseet kovin voimakkaasti. Useimmiten niillä ihmisillä,
jotka tarvitsevat työmatkoilla autoa myyntityötä tehdessään
tai muussa tehtävässä, se kuuluu vähän
niin kuin tähän työnantajan ja työntekijän
väliseen sopimukseen. Tässä puututaan
nyt vakavasti tällaiseen alueeseen, muun muassa SAK:han
on vastustanut tätä hanketta.
Mitä tulee tuohon 15 000 kilometrin rajaan, jos
se siitä leikataan puoliksi tuo kilometrikorvaus,
niin se todellakin tulee vaikuttamaan voimakkaasti yritysten toimintaan.
15 000 kilometriä on kovin vähän.
Keskimäärin esimerkiksi kauppaedustajat ajavat
50 000—60 000 kilometriä, hyvin
monet ajavat enemmänkin. Tämä tulee vaikuttamaan
erittäin hankalasti myös alueiden toimintaan ja
maakuntien toimintaan. Olisiko parempi harkita sitten mieluummin,
jos tarvitaan tällaista, jotain senttikohtaista leikkausta
kaikilta yhteisesti?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kuten tuossa aikaisemmin totesin, tämä konkreettinen
malli, jolla tuo säästö kilometrikorvauksista
ollaan tekemässä, on tällä hetkellä valmistelussa.
Tarkoitus on laittaa tuo konkreettinen esitys, kun se on valmis,
lausuntokierrokselle, ja siinä yhteydessä myöskin
työmarkkinajärjestöillä on mahdollisuus
antaa oma lausuntonsa tähän asiaan. Minä luulen,
että koskaan ei ole helppo löytää säästöjä ja
helppoja säästökohteita ei ole olemassa,
mutta jotta me voimme taittaa velkaantumisen, se edellyttää myöskin
säästöjen tekemistä, verojen
korottamista, ja siitä tässäkin on kysymys.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Ymmärretään
kyllä varsin hyvin tässä taloudellisessa
tilanteessa, että halutaan eri puolilta kerätä rahoitusta
ja tässä tapauksessa myöskin tämä 70 miljoonaa
euroa. Kuitenkin tällainen signaalivaikutus on erittäin
tärkeä. Useat niistä, jotka todellakin
ammatikseen joutuvat käyttämään
paljon autoa, 50 000—70 000 kilometriä,
eivät varmasti ehkä vapaaehtoisesti sitä tee.
Eli nyt on kysymys myöskin siitä, kannustetaanko
suomalaisessa yhteiskunnassa työntekoon. Tiettyjen tutkimusten
mukaan jo 3 sentin alennus 45—42 senttiin kilometriltä voisi
ajaa kenties tämän saman tarkoituksen, 70 miljoonaa
euroa.
Olisiko tällainen yksi vaihtoehto, millä voisimme
miettiä sitä, että emme ainakaan rankaisisi
enempi työmatkalla olevaa henkilöä, joka käyttää paljon
autoa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Vaihtoehtoja on monenlaisia, ja niitä tietenkin
nyt selvitämme, kun tätä konkreettista
esitystä valmistelemme. Minusta tämän
hallituksen yksi selkeä painopistealue ja tavoite suomalaisessa
yhteiskunnassa on työnteon kannustaminen, työlinja,
se, että me synnytämme Suomeen uusia työpaikkoja
ja teemme myöskin monella tapaa työnteosta kannattavaa.
Se on tämän hallituksen tärkeä tavoite.
Mutta kyllä tuossa kilometrikorvausjärjestelmässä ja -rakenteessa
on myöskin olemassa ylikompensaatiota. Ja kun me jouduimme
hakemaan säästökohteita, joiden löytäminen
ei ole koskaan helppoa, niin kuin aikaisemmin jo totesin, niin totesimme,
että yksi tapa hakea valtiolle lisätuloja on tämän
ylikompensaation purkaminen. Miten se konkreettisesti tehdään?
Niin kuin edustaja Jaskari totesi, vaihtoehtoja on monenlaisia,
ja niitä olemme avoimin mielin valmiita tarkastelemaan.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Polttoaineverojen nosto on jo sinänsä kilometrikorvausten
leikkaamisoperaatio, ja vaikka ette tekisi tätä,
niin ne sen polttoaineverojen noston kautta leikkaantuvat. Sen lisäksi
te nyt leikkaatte kilometrikorvauksia. Tämä on
tietynlaista keskittämispolitiikkaa teiltä. Pakotatte
ihmiset asumaan tietyissä ryppäissä,
missä on työpaikat ja näitten liikkuvien
työntekijöiden kohteet.
Tässä, kun työpaikat voivat olla
pitkälläkin, työvoiman liikkuvuus on
taattava jotenkin. Miten te tuette tätä työntekijää,
joka välttämättä tarvitsee autoansa
liikkumiseen? Miten te tuette häntä? Ainakin moni
sanoo ajavansa työntekijän etuja. Miten se näkyy?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! On totta, että sekä edellinen hallitus
että nykyinen hallitus on joutunut myöskin kiristämään
polttoaineiden verotusta. Tämä tehdään
juuri siitä syystä, jotta valtion velkaantuminen
pystytään taittamaan. Minä en kyllä näe tässä kilometrikorvausasiassa
minkäänlaista keskittämisajatusta taustalla,
päinvastoin. Tämän hallituksen ajatuksena
on pitää koko Suomi asuttuna ja elinvoimaisena.
(Keskustan ryhmästä: Ohhoh! — Sirkka-Liisa
Anttila: Millä tavalla?) Me ajamme koko Suomen asiaa, kaikkien
suomalaisten asiaa.
Jos katsomme elinkustannuksia, niin olen kyllä vakuuttunut
siitä, että nuo elinkustannukset vain jakautuvat
toisella tapaa maaseudulla ja suurissa kaupungeissa. Suurissa kaupungeissa asumiskustannukset
ovat paljon kalliimmat kuin ne ovat esimerkiksi tällä hetkellä maaseudulla. Maaseudulla
taas on totta, että varmasti liikkumiseen ja kulkemiseen
kuluu suurempi osa omista tuloista kuin sitten esimerkiksi suurissa
kaupungeissa ja pääkaupunkiseudulla. Mutta se,
että tässä oltaisiin jonkinlaista keskittämispolitiikkaa harjoittamassa,
ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! On aivan pöyristyttävää,
että te sanotte sitä, että tämä ei
ole keskittämispolitiikkaa, kun samaan aikaan vielä nämä polttoaineitten
hinnatkin nousevat. Totta kai se on keskittämispolitiikkaa,
jos on vaikeaa liikkua tuolla, missä on oman auton käyttö täysin
välttämätöntä.
Mutta sitten totean tähän itse kilometrikorvausasiaan
sen, että kun ensimmäisen kerran kuulin ministeri
Kyllösen esittävän tätä,
niin ajattelin, että tämä on hänen
yksityisajatteluaan. Sitten hämmästyin, kun hallitus
otti tämän omaksi linjakseen. Nythän
on niin, että sekä SAK että Metalliliitto
ovat jyrkästi ilmoittanut vastustavansa tätä,
monet muut, EK, vastustavat, ja myös oppositio vastustaa.
Myös monet hallituspuolueitten edustajat vastustivat, kun
viime viikolla kävimme liikennepoliittista keskustelua.
Nyt tämä lähtee lausuntokierrokselle,
ja tämä on saanut jo niin sanotusti tyrmäävän
vastaanoton.
Onko mahdollista, että lausuntokierroksen jälkeen
peruutatte tämän typerän esityksen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tästä keskittämisestä:
Me olimme edustaja Vehviläisen kanssa viime vaalikaudella
samassa oikein hyvässä hallituksessa. Muistan,
kun nostimme polttoaineveroja 300 miljoonalla eurolla, eikä se
silloinkaan ollut keskittämistä. (Välihuutoja)
Se oli rahan keräämistä, niin kuin se
on nyttenkin.
Hyvin monessa maassa käydään juuri
vastaavaa keskustelua, että kyllä velkaantuminen
pitää taittaa, mutta minä uskon, että kaikki
mahdolliset tahot, joihin tämä korotus kohdistuu,
vastustavat sitä. Niin Kreikassa on vastustettu, niin on Espanjassa
ja Italiassakin vastustettu, niin että siellä ollaan
sitten huonossa tilanteessa. Jos oikeasti ollaan vakavissaan sen
suhteen, että valtion velkaantuminen taitetaan, niin silloin
pitää hyväksyä se, että jotkut
verot nousevat eli joku maksaa enemmän ja joitakin menoja
leikataan eli joku luopuu. Semmoista veroa, jota korotetaan ja kukaan
ei maksaisi yhtään lisää, ei
ole olemassakaan. Nyt pitää päättää,
ollaanko vakavissaan Suomen tulevaisuuden (Puhemies koputtaa) puolesta
vai ei. Ja hallitus on.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Nykyisin harvenevalla maaseudulla kuntaliitospaineissa
kuntalaisten matkat terveyskeskuksiin ja lääkäripalveluihin
pitenevät. Samaan aikaan julkisia kulkuyhteyksiä karsitaan
ja polttoaineen hinta nousee jatkuvasti. Kansaneläkelaitos
ja vakuutusyhtiöt korvaavat yksityisauton käytöstä 20 senttiä kilometriltä.
Kysyn vastaavalta ministeriltä: Aiotaanko tätä korvausta
nostaa, koska kulut lisääntyvät? Miten
pieneläkeläiset pääsevät maaseudulla
lääkäriin tässä tilanteessa?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Nämä matkakorvauksethan
ovat meillä olleet yhtenä säästökohteena. Elikkä silloin
hallitusohjelmaneuvotteluissa on jo sovittu, että myös
matkakorvauksista, nimenomaan näistä Kela-korvattavista,
joudutaan vähentämään. Siihen
on tällä hetkellä meillä toimenpiteitä tehty,
ja se tullaan sitten 2013 budjetissa laittamaan käyntiin.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tämä 70 miljoonan tulotavoite
on tähän laitettu, niin tavallaan haluaisin kysyä valtiovarainministeriltä:
kuinka se on mahdollista? Täytyy olla verotettavaa tuloa,
jotta voi kertyä.
Työehtosopimukset lähtevät pääsääntöisesti matkakorvausten
maksamisen osalta siitä, että maksetaan verottajan
vuosittain vahvistamien verovapaiden kilometrien osalta kilometrikorvauksia,
ja kun ei synny verotettavaa tuloa — kun eivät
työnantajat maksa sitä — niin kuinka voidaan
ajatella, että saataisiin verotuloja, kun ei ole verotettavaa
tuloa ja työehtosopimukset eivät edellytä?
Tämä tarkoittaisi työnantajalle lisäkustannuksia:
45 sentin sijaan maksaisivat 52 senttiä, koska siihen täytyy
lisätä palkan sivukulut. Minun mielestäni
olisi aika outoa, että hallitus tässä kohtaa
toisi työmarkkinoille tämmöisen riita-aiheen.
Juuri kun me olemme saaneet raamisopimuksen ratkaistua, tuotaisiin
tämmöinen häiriötekijä työmarkkinoille.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, tällä hetkellä kilometrikorvausjärjestelmä tai
-rakenne on senkaltainen, että siellä myöskin
maksetaan ylikompensaatiota, jota purkamalla meidän on
tarkoitus tuota lisätuloa valtiolle saada. Mikä se tarkka
malli on, siitä käymme nyt keskustelua. Se on
virkavalmistelussa, ja ehkä edustaja Vehviläisen
kohtuullisen kovalle kielenkäytölle voisin todeta:
Mitään esitystä ei ole vielä olemassa,
edustaja Vehviläinen. Sitä valmistellaan parhaillaan, ja
siinä on tarkoitus myöskin kuulla eri osapuolia,
myöskin työmarkkinajärjestöjä,
sekä työntekijöitä että työnantajia.
Viimeksi tänään valtiosihteerini on vastaanottanut
palkansaajaliikkeen vetoomuksen tähän asiaan liittyen,
ja nyt tätä valmistelua tehdään.
Mikä lopputulos ja minkälainen esitys tulee olemaan,
se jää nähtäväksi.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jotta tiedetään,
mistä keskustellaan, niin eikö kysymys ole nyt
nimenomaan kilometrikorvausten verovapaasta osuudesta, ei itse kilometrikorvausten
leikkaamisesta? Onko niin, että hallituksen suunnitelmissa
on säilyttää nykyisellään käyttökustannuksiin
kohdistuva verovapaa kilometrikorvaus — elikkä se,
joka korvaa polttoaineita ja muita käyttökuluja — ja
puuttua ainoastaan siihen osuuteen, joka on niin sanottua pääomakorvausosuutta?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Puhemies! Edustaja Backman on täysin oikeassa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri, jälleen kerran
te kerrotte totuudesta vain sen toisen puolen. On aivan totta, että viime
vaalikaudella edellinen hallitus nosti polttoaineveroa, (Miapetra
Kumpula-Natri: Ja rutkasti!) mutta, arvoisa valtiovarainministeri,
eikö olisi kohtuullista kertoa esimerkiksi tämän
tilaisuuden katsojille, jotka televisiosta tätä katsovat,
että samalla kun edellinen hallitus korotti esimerkiksi
tätä dieselveroa, samalla se laski nimenomaan
auton käyttövoimaveroa, samalla se laski käyttövoimaveroa?
Nyt te toimitte niin, että te nostatte veroa, mutta ette
laske käyttövoimaveroa, eli se kompensoitiin se
polttoaineen vero käyttövoimaveron laskulla edellisellä vaalikaudella.
Mutta nyt te panette vielä paremmaksi, samalla te vielä otatte
pois kilometrikorvauksista. Kahta kautta, niin kuin täällä on
sanottu, rankaisette niitä, jotka tarvitsevat pitkiin työmatkoihin
autoja, ja niitä, jotka tarvitsevat auton käyttöä asiointimatkoilla.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Ehkä olisi hyvä myös
tässä yhteydessä todeta, miksi näitä veronkorotuksia tehdään.
(Mauri Pekkarinen: Joo, joo, mutta se on toinen tarina!) Niitä tehdään
sen takia, että tämän hallituskauden
alkaessa, tämän hallituksen aloittaessa, edellisen
hallituksen perintö oli 8 miljardin euron alijäämä valtiontaloudessa,
ja sen takia tämä hallitus korottaa veroja hyvin
laajalla pohjalla. Me joudumme nostamaan monenlaisia veroja, mutta
me teemme ne mahdollisimman oikeudenmukaisesti ja niin, että työnteko Suomessa
on kannattavaa. Ja tämä tehdään
kaikki sen takia, että velkaantuminen saadaan taitettua
ja hyvinvointivaltion rahoitus turvattua.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Myönnän tähän teemaan vielä kaksi
lisäkysymystä. Ensin edustaja Tynkkynen, ja edustaja Satonen
valmistautuu.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oman auton käyttöä tuetaan
edelleen monin tavoin. Kilometrikorvaukset ovat tänään
esillä, myös työmatkakuluvähennykset
ja autoetu kohdistuvat oman auton käyttöön.
Kaikilla näillä tuilla on vissi peruste. On tietysti
tärkeää, että työntekijä saa
korvauksen työmatkoilla oman auton käytöstä.
On myös perusteltua, että työnhakija
pystyy ottamaan vastaan työpaikan, joka on tarjolla vähän
kauempaa. Mutta on erityisesti tällaisena vaikeana taloudellisena
aikana syytä keskustella myös siitä,
ovatko tuet ajan tasalla ja ovatko ne kohtuullisia. Varmasti tämä keskustelu
auttaa valtiovarainministeriötä tässä jatkovalmistelussa.
Joissakin puheenvuoroissa on väitetty, että nyt esitetyt
tai harkitut ratkaisut ovat keskittämistä. Kannattaa
kuitenkin muistaa, että esimerkiksi työmatkakuluvähennyksiä ei
makseta eniten syrjäseuduilla, niitä ei makseta
eniten maaseudulla, vaan täällä Uudellamaalla.
Mutta, arvoisa puhemies, kysyisin ministeriltä, voitaisiinko
näitä autoilun tukia porrastaa nykyistä paremmin
ympäristönäkökulmasta. Aiemminhan
auto- ja ajoneuvovero on porrastettu päästöjen
mukaan. Voitaisiinko työmatkakuluvähennyksen ja
kilometrikorvauksen saada myös ympäristöelementtiin
nivottua?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minusta lähtökohdan pitää olla
se, että kaikessa verotuksessa ympäristönäkökohtaa
tulisi mielestäni edistää oikeudenmukaisuuden
ohella. Autoverotuksessahan ympäristönäkökohta
on jo olemassa, mutta jos keksitään joku tapa,
jolla myöskin kilometrikorvauksessa huomioidaan ympäristönäkökohdat,
niin mielelläni otan ideoita vastaan.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa ovat
nyt menneet vähän sekaisin tämä kilometrikorvausasia
ja sitten väitteet siitä, että puhutaan
yleisestä keskittämispolitiikasta. Jos tämä kilometrikorvauksen
leikkaus tehdään sillä tavalla, että 15 000
kilometriin saa täyden korvauksen ja sen jälkeen
puolet, niin se on kova isku myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille
ja muille, jotka tarvitsevat autoa. Jos se sen sijaan tehdään
niin kuin täällä muun muassa edustaja
Jaskari otti esille, että 3 senttiä leikataan kaikilta,
niin silloin se kannustaa niitä siirtymään
julkiseen liikenteeseen, joille se on mahdollista, mutta ei kohdistu
niihin, joiden on pakko käyttää autoa
lähellekään niin voimakkaasti. Eli toivon,
että tämä menee eteenpäin.
Mutta sitten jos puhutaan siitä, mikä on keskittämispolitiikkaa,
niin keskittämispolitiikkaa olisi se, että leikattaisiin
työmatkavähennystä, koska sehän
on juuri se, minkä avulla päästään
kauempaa käymään töissä.
Haluan nyt varmuudeksi vakuudeksi kysyä vielä:
eihän tähän työmatkavähennykseen
olla puuttumassa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on tehnyt kehysriihen yhteydessä merkittävät
veroratkaisut, ja mitään uusia veroratkaisuja
ei ole näköpiirissä.