3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tieteellisiin tai
opetustarkoituksiin käytettävien eläinten
suojelusta sekä eläinsuojelulain muuttamisesta
jatkui
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys tieteellisiin tai opetustarkoituksiin käytettävien
eläinten suojelusta ja myös maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietintö siitä ovat nostattaneet huolta eläinsuojelujärjestöissä,
ja mielestäni se on täysin ymmärrettävää.
Monissa laeissa tekstien tulkinnanvaraisuus ja tapa esittää asioita
saattavat hyvinkin helposti luoda vääriä mielikuvia,
eikä tämä taida olla laisinkaan ainoa
esimerkki sellaisesta lainsäädännöstä.
Sellaiset sanat kuten "yleensä", "useimmiten" tai "poikkeuksellisesti"
ovat aivan omiaan luomaan vääriä käsityksiä.
Ei pitäisi luoda epäselvää lainsäädäntöä,
joka jättää epämääräistä tulkinnanvaraa,
niin kuin tässä näyttää käyvän.
Mutta lakiesitys tuo mielestäni esiin sellaisen seikan,
missä meillä voisi olla parannettavaa. Meidän
on yhteiskuntana huolehdittava siitä, ettei luonnonvaraisten
tai villiintyneiden eläinpopulaatioiden parissa ylipäätään
leviäisi tauteja tai etteivät kyseiset populaatiot
leviäisi sellaisenaan holtittomasti. Citykanit esimerkiksi
on erinäisissä yhteyksissä koettu ongelmallisiksi,
ja mielestäni myös villikissojen, eli hylättyjen
luontoon päätyneiden kissojen, määrän
vähentäminen olisi hyvinkin tärkeää.
Eläinsuojelun ja yhteiskunnan mahdollisten toimenpiteiden
pitäisikin tähdätä siihen, ettei
leviäviä tauti- tai muita ongelmia edes olisi
tai että ne kyettäisiin tehokkaasti minimoimaan.
Meidän on jokaisen muistettava erityisesti se, että lemmikkieläimistä pitää kantaa
asianmukainen vastuu, ja sehän tarkoittaa sitä,
että ihmisten on niistä huolehdittava kunnolla
kotioloissa eikä saatettava niitä luonnon armoille.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Koe-eläinten käyttö tieteelliseen
ja opetustoimintaan on ilman muuta välttämätöntä,
ja se on mahdollistettava. Täällä valiokunnan
mietinnössä todetaan, että tarkoituksena
näissä eläinkokeissa on suurimmassa osassa
ihmisten tai eläinten sairauksien tutkimiseen, ehkäisemiseen
ja parantamiseen tähtäävä tutkimus.
Tällä hetkellä merkittävimpiä eläinkokeitten
tutkimusaiheita ovat keskushermostosairauksiin, sydän-
ja verisuonitauteihin sekä syöpiin liittyvät
tutkimukset. Valiokunta myös toteaa, että Suomessa
ei ole käytetty eläimiä kosmeettisten
tuotteitten testaamiseen enää vuosikymmeniin.
Ei tällaista toimintaa missään tapauksessa
saa estää.
Tämän uudistuvan lain mukaan eläimiä saisi pitää ja
käyttää tieteellisiin tai opetustarkoituksiin
vain tarpeellisista ja tärkeistä syistä.
Eläimiä tulisi käyttää mahdollisimman
vähäinen määrä, ja
eläimille tulisi aiheuttaa mahdollisimman vähän
kipua, tuskaa, kärsimystä tai pysyvää haittaa.
Nämä ovat aivan oikeita periaatteita.
Myönteistä tässä on myös,
että lain myötä pyritään
lisäämään vaihtoehtoisia koemenetelmiä, mutta
täysin näitä ei missään
tapauksessa voida korvata.
Tärkeätä on totta kai myös
lisätä tämän lain mukaista ja
lain esittämää avoimuutta koetoimintahankkeitten
arvioinneilla ja julkisilla tietotiivistelmillä. Lakimuutoksella
tehdään myös järkeviä täsmennyksiä tähän
koetoiminnan valvontaan. Valiokunnan mietinnöllä ja
lailla kaiken kaikkiaan mahdollistetaan tämä tärkeä koetyö, mutta
tässä huomioidaan myös käytettävät
eläimet. (Puhemies koputtaa) Ihan, puhemies, tähän edelliseen
puheenvuoroon liittyen siinä todettiin, että laki
mahdollistaa myös tällaiset epämääräiset
tulkinnat, ja valiokunnan käsittelyssä en kyllä pystynyt
hahmottamaan, että tässä olisi jäänyt
jotain mahdollisuuksia ikään kuin epämääräisiin
tulkintoihin.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa käytettiin eläinkokeisiin
2011 yhteensä 136 000 eläintä.
Kosmeettisten tuotteiden testaamiseen eläimiä ei
ole käytetty Suomessa vuosikymmeniin, ja se on erittäin
hyvä asia. Siihen pitäisi pyrkiä maailmanlaajuisesti.
Muun muassa Helsingin eläinsuojeluyhdistys Hesy on
järkyttynyt mietinnöstä, koska pienikin mahdollisuus,
että lemmikkinä pidetty irtoeläin saattaisi
päätyä koe-eläimeksi, on väärin.
Olen ihan täysin samaa mieltä eläinsuojeluyhdistyksen
kanssa. Isossa-Britanniassa lakiin tehtiin erottelu: jos eläin
on esimerkiksi karannut lemmikki, se ei saa päätyä koe-eläimeksi.
Villiintyneiden kotieläinlajien kohdalla tämä on
mahdollista ainoastaan silloin, kun on kysymyksessä vaarallinen
tartuntatauti. Heikentääkö tämä laki tämänhetkistä lemmikkieläimen
asemaa, sitä pitää vielä harkita.
Tämä erottelusäädös
olisi aiheellinen myös Suomessa. Voidaan sanoa, että mitä tulee
eläinsuojeluun yleisesti, eläinsuojelurikoksissa
on liian pienet tuomiot. Eläintä pitää kohdella
hyvin, on se sitten villi- tai kotieläin.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä koe-eläintoiminta
ja siihen liittyvä opetus ja tutkimus ovat Suomessa hyvin
korkealla tasolla, ja meillä on myös siihen erikoistuneita
eläinlääkäreitä ja
tietotaitoa. Mehän emme voi säätää semmoista
lainsäädäntöä, jolla
me varmuudella tulkitsisimme ja tilkitsisimme kaikki epäkohdat, mitä liittyy
tämmöiseen koe-eläintoimintaan, mutta
minulla on ainakin itsellä se käsitys, että suomalaiset
eläinlääkärit ja se henkilökunta,
joka työskentelee näiden koe-eläinten
parissa ja tutkimuksessa, ovat myös moraalisesti erittäin
valveutuneita ja he eivät missään tapauksessa
lähde sellaiselle tielle, jolla käytettäisiin
kohtuuttomia tutkimusmenetelmiä tai niissä aiheutettaisiin
tarpeetonta kipua eläimelle. Tämä on
minun käsitykseni eläinlääkärinä tästä asiasta.
Tässä on yksi tärkeä seikka,
joka on tekemisissä laadun kanssa. On myös hyvin
tärkeää, että tämä toiminnan
luvitus ja laadunvalvonta keskitetään pariin aluehallintovirastoon:
Etelä-Suomeen ja sitten Itä-Suomeen, missä on
Itä-Suomen yliopisto, jossa on koe-eläintoimintaa
ja -tutkimusta ja -tietotaitoa. Jos tämä keskitettäisiin
kaikkiin aveihin, niin silloin me emme enää olisi
tekemisissä ammattitaidon kanssa. Nämä ovat
erityiskysymyksiä, joihin vaaditaan erityisosaamista ja
erikoiseläinlääkäreitä ja
sellaisia ihmisiä, jotka ovat tähän koko
probleemakenttään asiallisesti kouluttautuneet
ja sitä kautta hankkineet siihen kuuluvan tietotaidon.
Yksi sellainen asia, jonka kuitenkin haluan tämän
hyvän tutkimuksen lisäksi ja tietotaidon lisäksi
nostaa esille, on meidän valiokuntakuulemisessa esille
tullut huoli siitä, että kun aivan oikein joudutaan
julkisesti raportoimaan, mitä näissä tutkimuksissa
tehdään, ja myös takautuvasti täydentämään
näitä tutkimuksia tiedollisesti, niin siihen liittyy
se ongelma, että voi olla, että näitten
tutkijoitten työajasta alkaa mennä erittäin paljon
tähän raportointiin, ja niitä käytännössä sitten
kukaan ei lue. Tähänkin epäkohtaan meidän
pitäisi — ei pelkästään
tällä alalla vaan muuallakin — kiinnittää huomiota,
että ei pakoteta lainsäädännön
kautta tekemään sellaisia toimenpiteitä,
jotka heikentävät meidän kilpailukykyä ja
tavallaan vievät tilanteen siihen, että on kannattamatonta
tutkia Suomessa ja tehdä tutkimuksia vaan viedään
ne rajojen ulkopuolelle. Tämä kyllä kannattaa
nyt huomioida, että ei mennä yli näissäkään
asioissa.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eläimillä ei ole ääntä,
jolla ne puhuisivat puolestaan. Siksi meillä ihmisillä on
sitäkin suurempi vastuu pitää hyvä huoli
niistä, joiden ääni ei kuulu, ja tämä koskee
myös eläimiä.
Nyt tämä koe-eläimiä koskeva
lakiesitys perustuu Euroopan unionin vuonna 2010 annettuun direktiiviin
tieteellisiin tarkoituksiin käytettävien eläinten
suojelusta. Direktiivillä ja sitä seuranneella
lakiesityksellä pyritään edistämään kolmen
R:n periaatetta eli korvaamaan eläinkokeita, vähentämään
niitä ja parantamaan eläinkokeita eläinten
hyvinvoinnin näkökulmasta.
Suomessa käytettiin vuonna 2011 eläinkokeisiin
136 000 eläintä, joista noin 70 prosenttia
oli jyrsijöitä, pääasiassa hiiriä ja
rottia. Kokeita tehdään myös suurilla
nisäkkäillä ja muun muassa beaglekoirilla.
Uusi eläinkoelaki kattaa myös pääjalkaiset
eläimet ja eräitä sikiö- ja
alkiomuotoja.
Eläinkokeiden perimmäisenä tarkoituksena
on varmastikin parantaa ihmisten ja muiden eläinten terveyttä.
Merkittävimpiä tutkimuskohteita ovat keskushermostosairaudet,
sydän- ja verisuonitaudit ja syöpään
liittyvä tutkimus. Koiria tutkimalla pyritään
myös edistämään lemmikkikoirien
terveyttä. Suomessa ei eläimiä ole käytetty kosmeettisten
tuotteitten testaamiseen enää vuosikymmeniin.
Useimmat meistä ihmisistä olemme huolissamme
eläinten hyvinvoinnista ja myös niitten käyttämisestä eläinkokeissa.
Erityistä huolta eläinten hyvinvoinnista näyttävät
kantavan lapset ja nuoret, ja psykologisissa tutkimuksissa onkin
todettu, että lapset samastuvat eläimiin hyvin vahvasti
ja terve aikuinenkin pyrkii viimeiseen asti välttämään
satuttamasta eläintä. Elämän
suojeleminen on meihin sisäänrakennettu.
Lakiesitys pyrkii edistämään eläinkokeiden korvaamista
vaihtoehtoisilla keinoilla. Tämän tulee ollakin
tavoite, ja resurssit tulisi taata vaihtoehtoisten menetelmien kehittämiselle
myös jatkossa.
Lainvalmistelussa on kansalaisyhteiskunnasta esitetty huoli,
parantavatko direktiivi ja tämä lakiesitys eläinten
hyvinvointia vai huonontavatko ne sitä. Direktiivihän
on täysharmonisoiva, mutta direktiiviin sisältyi
mahdollisuus säilyttää vanhasta laista
eläimen kannalta myös hyviä asioita,
ja nähdäkseni näin on pyritty tekemään.
Tuoko lakiesitys tieteellisiin tarkoituksiin käytettävien
eläinten suojelusta uutta lisäarvoa eläinten
suojeluun? Direktiivin henki eläinkokeiden korvaamiseen,
parantamiseen ja vähentämiseen on vahvasti laissa.
Siksi on tärkeää, että eläinkokeisiin
liittyvässä työskentelyssä joka vaiheessa
on mukana vaihtoehtoisten menetelmien asiantuntijuutta, myös
luvat antavassa hankelupalautakunnassa.
Lakiesityksen mukaan kaikista luvan saaneista hankkeista on
jatkossa julkaistava yleistajuinen tiivistelmä yleisön
käyttöön. Tähän kiinnitti myös
valiokuntamme, maa- ja metsätalousvaliokunta, huomiota
todeten, että laki on aika monimutkaisesti kirjoitettu
ja onkin tärkeää, että termit
ja kieli saadaan yleistajuisiksi. On erittäin tärkeää,
että yleisö pääsee osallistumaan
eläinkokeita koskevaan keskusteluun myös jatkossa. Tiivistelmien
julkaiseminen tuo avoimuutta ja lisää kansalaisten
tiedonsaantia. Jokaisesta eläinkokeesta on myös
julkisesti kerrottava.
Lakiin sisältyy hankkeiden takautuva arviointi, jossa
otetaan kantaa siihen, voidaanko tehdä jotakin vastaisuudessa
paremmin kolmen R:n periaatteen edistämiseksi. Takautuva
arviointi suoritetaan vakavuusluokkaan "vakava" kuuluville eläinkokeille,
mutta hankelautakunta voi myös määrätä kohtalainen-vakavuusluokkaan
kuuluvat eläinkokeet takautuvasti arvioitaviksi, ja tätä mahdollisuutta
olisi kyllä käytettävä.
Uutta lakiesityksessä on toiminnanharjoittajan velvollisuus
perustaa eläinten hyvinvointiryhmä. Maa- ja metsätalousvaliokunta
esittää, että tälle hyvinvointiryhmälle
voitaisiin antaa tehtäväksi päättää ja
harkita eläimen luovuttamisesta sopivaan hoitoon eläinkokeiden
jälkeen. Monet eläimistä voivat vielä hyvinkin
jatkaa elämäänsä sitten hyvissä olosuhteissa.
Valiokunta kiinnitti myös huomiota henkilökunnan
hyvinvointiin, sillä eläinkokeitten tekeminen
tietysti myös henkisesti saattaa olla raskasta.
Uutta on myöskin perustettava eläinten suojelun
neuvottelukunta, jonka tehtävä on edistää kolmen
R:n periaatteen toteutumista. Neuvottelukunnan tehtävä olisi
neuvoa viranomaisia ja toiminnanharjoittajia parhaista käytännöistä ja levittää myöskin
uusinta tieteellistä tietoa. Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että tässä neuvottelukunnassa
olisi vaihtoehtoisten menetelmien asiantuntijoita.
Uusi laki tulee varmastikin parantamaan myös avoimuutta,
joka on tärkeää. Tämän
lain tarkoitus on, että eläimiä saisi
pitää ja käyttää tieteellisiin
tai opetustarkoituksiin vain tarpeellisista ja tärkeistä syistä.
Eläimiä tulisi käyttää mahdollisimman
vähäisesti, ja eläimille tulisi aiheuttaa mahdollisimman
vähän kipua, tuskaa ja kärsimystä.
On vakavasti pyrittävä tilanteeseen, että eläinkokeita
ei enää tarvittaisi lainkaan ja kaikki terveyteen
liittyvä tutkimus voitaisiin tehdä kivuttomin,
vaihtoehtoisin menetelmin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on nyt sellainen asia,
jossa edustajana täytyy myöntää,
että kaikkia asioita tässä talossa ei ehdi
lukea ja läpi käydä, mutta tämä asia
on tämän päivän aikana jonkin
verran noussut sosiaalisessa mediassa esille. Nettiuutisten ja somen keskustelupalstoilla
kannetaan suurta huolta siitä, ollaanko Suomessa nyt tekemässä lainsäädäntöä,
jossa karanneet kotieläimet voisivat joutua eläinkokeiden
uhriksi. Jos oikein tässä nopeasti nyt tutkailin
tuota valiokunnan mietintöä, niin siellä todetaan,
että valiokunta katsoo, että villiintyneiden ja
irrallaan tavattujen kotieläinten käytön
tulee koe-eläintoiminnassa olla pääsääntöisesti
kiellettyä. Näissä keskusteluissa on
viitattu siihen, että Iso-Britannia omassa lainsäädännössään
rajasi selvästi lemmikkinä pidetyt eläimet
pois tuon lain sisällä. Suomessa tätä ei ole
tällä tavalla käsittääkseni
tuonne lakiin kirjoitettu, mutta tuossa mietinnössä nyt
selkeä kohta tähän on, että näitä karanneita
kotieläimiä ei voisi päätyä koe-eläinkäyttöön.
Mutta kysyisin, kun täällä valiokunnan
puheenjohtaja, edustaja Leppä on myös paikalla
ja te olette tätä valiokunnassa läpi
käyneet, pystyttekö katkaisemaan näiltä nettikeskusteluilta
ja netissä leviäviltä uutisilta siivet,
että tulevaisuudessakaan naapurin Musti taikka karannut
kani ei joudu tämän lainsäädännön
myötä koe-eläinkäyttöön.
Minun mielestäni ne olisi syytä ihan mediankin
välityksellä katkaista, sillä tämä uutinen
leviää kovaa vauhtia tällä hetkellä,
ja käsittääkseni siinä on kyse
väärinymmärryksestä.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Täsmennyksenä: Kun itsekin
käytin tuossa aiemmin ilmaisua tästä epämääräisestä tulkinnasta,
niin taisin itse kompastua epämääräisyyteen.
Tarkoitin tällä nimenomaan sitä, että tästä kyseisestä esityksestäkin
on tehty voimakkaita tulkintoja eikä niitä pidä väheksyä.
Edustaja Heinonen tuossa äsken tiivisti tämän
keskustelun, mitä tänäkin päivänä on
tästä aiheesta erityisesti sosiaalisessa mediassa
käyty.
Edustaja Eestilä puhui aiemmin suomalaisten eläinlääkäreiden
ammattitaidosta tässä kysymyksessä. Minäkin
suhtaudun erittäin luottavaisesti suomalaisiin eläinlääkäreihin
ja viranomaisiin, mutta korostan tässä asiassa
yksityiskohtien selkeyttä ja avoimuutta, koska tämä on
kuitenkin eettisesti hyvin herkkä ja vahvoja tuntoja herättävä teema.
Meillä ihmisillä on eläimistä todellakin
suuri vastuu, kun ne ovat kuitenkin eläviä olentoja,
joilla ei ole sitä omaa ääntä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On todellakin syytä täsmentää ja
myös kehottaa kaikkia lukemaan mietintö, joka
tästä koe-eläinlaista on laadittu ja
jossa selväsanaisesti kerrotaan näiden villiintyneiden
ja irrallaan tavattujen eläinten osalta. Miksi valiokunta
ylipäänsä yhtään otti
tätä asiaa esille? Siksi, että se ainoa
mahdollisuus, jossa tällaisia eläimiä käytetään
millään tavalla mihinkään kokeeseen,
liittyy vain ja ainoastaan niiden omaan terveydentilaan tai niiden
aiheuttamaan riskiin muille eläimille, ei mitään
muuta varten, ja se on sanottu selväsanaisesti.
Jos puhemies sallii, niin luen sen kohdan täältä,
niin että se jää sitten myöskin
asiakirjoihin. Elikkä: "Valiokunta katsoo, että villiintyneiden
ja irrallaan tavattujen kotieläinten käytön
tulee olla koe-eläintoiminnassa pääsääntöisesti
kiellettyä. Lakiehdotuksen 26 §:n mukaan
hankelupalautakunta voi myöntää luvan
näiden eläinten käyttöön
vain, jos eläinten terveyttä ja hyvinvointia taikka
ympäristön tai ihmisten ja eläinten terveyden
vakavia uhkia koskeville tutkimuksille on erityinen tarve ja jos
voidaan tieteellisesti perustella, että hankkeen tarkoitus
voidaan saavuttaa vain käyttämällä irrallaan
tavattuja tai villiintyneitä kotieläinlajiin kuuluvia
eläimiä. Tällaisia poikkeuksellisia tutkimuksia
voisivat olla esimerkiksi näiden eläinten terveyteen
liittyvät tieteelliset kartoitustutkimukset, hyvinvointia
selvittävät tutkimukset tai eläinten
ekologisia vaikutuksia selvittävät tutkimukset."
Eli niin monta lukkoa on tässä, että tällaisille peloille
siitä, että ryhdyttäisiin irrallaan tavattuja kotieläimiä käyttämään
koe-eläiminä, ei ole olemassa perustetta. Tähän
pääsevät myöskin kaikki tutustumaan
senkin myötä, että valiokunta halusi täsmentää asioista
tiedottamista niin, että se on a) kansankielistä,
b) täysin avointa, ja se tulee kaikkien nähtäville,
ja kaikki voivat sen myöskin omakohtaisesti todeta. Näin
ollen tältä huhulta kannattaa nyt tässä siivet
katkaista.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja, puheenjohtaja Leppä jo
vastasikin tähän edustaja Heinosen kysymykseen
ja myös niihin huhuihin, joita näyttää nyt
tuolla mediassakin jonkin verran liikkuvan.
Mutta aivan vain lyhyenä täsmennyksenä korostan
vielä tämän lain 16 §:ää,
jossa selkeästi todetaan, että jollei 26 §:n
3 momentista muuta johdu, hankkeessa ei saa käyttää irrallaan
tavattuja tai villiintyneitä kotieläinlajeihin
kuuluvia eläimiä. Eli jos näitä lemmikkejä ikään
kuin irrallaan tavataan, niin jo tämän 16 §:n
mukaan tähän koetoimintaan näitä eläimiä ei
voi käyttää. 26 §:n
3 momentissa on sitten nämä tietyt poikkeukset, joihin
puheenjohtaja Leppä jo erinomaisen hyvin viittasikin.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluaisin myöskin hälventää niitä pelkoja,
että irrallaan olevia eläimiä käytettäisiin
koe-eläintarkoituksiin. Ne eivät varmastikaan
edes sovellu näihin koe-eläintarkoituksiin, missä tietysti
on tarkat tieteelliset kriteerit, millaisilla eläimillä nyt
ylipäätänsä voidaan asioita
tutkia.
Kysymys, minkä haluaisin esittää meille
päättäjillekin: kuinka voisimme vastaisuudessa
lisätä kansalaiskeskustelua asioista silloin,
kun on vielä vaikuttamisen aika? Nyt keskustelu mediassa ennen
lakia ja lainvalmistelun aikana oli suhteellisen vähäistä,
ja tämä haasteena meille kaikille, jotka lakeja
laadimme, ja niille, jotka niitä valmistelevat.
On tärkeää, että tätä lakia
nyt seurattaessa pidetään huoli, että vaihtoehtoisten
menetelmien asiantuntemus on läsnä ja mukana.
Lain henki on todellakin lisätä avoimuutta ja
sitä kautta myös kansalaisten mahdollisuuksia
seurata ja osallistua keskusteluun. On tärkeää,
että kun puhumme eläimistä ja tehdään
eläimillä eläinkokeitakin, niin siellä läsnä on
myöskin eläimen hyvinvoinnin näkökulma.
Kokeethan ovat hyvin tieteellisiä, mutta on tärkeää,
että niistä kokeista päätettäessä ja
niitä tehtäessä vahva tietämys
saadaan myös eläinsuojelujärjestöjen
taholta ja eläinten hyvinvoinnista vastaavilta ihmisiltä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta edustaja Haapasen puheenvuoro oli
tärkeä noin laajemminkin aikana, jolloin meillä tunnistetaan
myös kansalaisten aloitteiden ja aloitteellisuuden merkitys
kansanvallassa ja suomalaisessa demokratiassa.
Tässä on yksi paha musta aukko, ja se on nimenomaan
näiden keskeisten lakien valmistelussa valiokuntavaihe.
Eli kansalaisten vaikuttamismahdollisuudet suomalaisessa kansanvallassa
eivät ole parhaat, kun esimerkiksi asiantuntijakuulemiset
ja keskeisten etujärjestöjen lausunnot jäävät
pimentoon. Ne ovat siellä valiokunnassa. Ne eivät
ole julkisia.
Suomessa pitäisi nyt kyllä myös eduskunnan työtavoissa
laajentaa tätä julkisuusajattelua niin, että kun
säädetään esimerkiksi tämän
tyyppistä lakia, voitaisiin kansalaiskeskustelun kautta avoimesti
myöskin niihin ja meihin valiokunnan jäseniin
vaikuttaa, ettei käy niin, että esimerkiksi muutaman
aktiivisen etujärjestön ääni,
niin kuin monesti, monissa asioissa, kuuluu paremmin kuin laaja
kansalaismielipide. Eli tätä kannattaa myöskin
ihan avoimesti miettiä.
Yleiskeskustelu päättyi.