7) Laki rikoslain 2 a luvun 4 ja 6 §:n
muuttamisesta
Eeva-Maria Maijala /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni pääasiallinen
sisältö on se, että rangaistusmääräysmenettelyssä annetut,
yli 30 päiväsakon suuruiset sakkorangaistukset
voitaisiin muuntaa vankeudeksi, mikäli rikollinen ei maksa
sakkoja. Selkokielellä sanottuna kyse on lähinnä poliisin antamien
sakkojen muuntamisesta vankeudeksi, ellei sakkoja makseta.
Rangaistusmääräysmenettelyssä rangaistusvaatimuksen
antaa poliisi, tullimies tai muu valvontaa suorittava virkamies
omasta aloitteestaan tai syyttäjän puolesta. Rangaistusmääräysmenettelyssä on
kyse siitä, että pienemmästä rikoksesta
ei anneta tuomiota varsinaisessa oikeudenkäynnissä,
vaan rangaistusmääräyksen antaa syyttäjä.
Kyse on siis eräänlaisesta nopeutetusta prosessista
yksinkertaisia juttuja varten. Rangaistusmääräysmenettelyssä voidaan
määrätä rangaistukseksi sakkoa
sellaisista teoista, joissa maksimirangaistus on sakkoa tai enintään
kuusi kuukautta ehdollista vankeutta.
Jos lakialoitteeni hyväksyttäisiin, niin se
merkitsisi tietyiltä osin palaamista ennen vuotta 2008 vallinneeseen
oikeustilaan muuntorangaistuksen osalta. Tästä asiastahan
on tässäkin salissa puhuttu useita kertoja ja
todettu viimeisimmän muutoksen aiheuttamat monet ongelmat.
Lakialoitteeni hyväksyminen ei tarkoittaisi kuitenkaan täydellistä paluuta
aiempaan, koska rangaistuksen muuntosuhde säilyisi nykyisellään
eikä pienimpiä sakkorangaistuksia muunnettaisi
vankeudeksi.
Suomalaisessa rikosjärjestelmässä on
lähdetty ja lähdetään edelleenkin
siitä periaatteesta, että maksamaton sakko muutetaan
niin sanotulla muuntorangaistuksella vankeusrangaistukseksi, jos
sakkoa ei saada perityksi siihen tuomitulta. Vuonna 2008 tähän
asiaan tehtiin kuitenkin merkittävä muutos. Muuntorangaistus
nimittäin poistettiin kokonaan sellaisista sakkotuomioista, jotka
on annettu rangaistusmääräysmenettelyssä.
Elikkä kun on esimerkiksi poliisin antama sakko, niin siitä ei
ole mahdollista saada sitten vankeusrangaistusta muunnettuna, mutta
käräjillä annetut sakot voidaan muuntaa.
Aikaisemmassa oikeustilassa muuntorangaistusmahdollisuus oli
poistettu vain 20 päiväsakon tai sitä pienempien
sakkorangaistusten osalta. Nyt mitään ylärajaa
ei ole, vaan kaikki rangaistusmääräysmenettelyssä annetut
rangaistukset ovat automaattisesti muuntokelvottomia. Tavoitteena
lakimuutoksessa oli pudottaa niin sanottujen sakkovankien määrää.
Lakimuutosta tehtäessä haluttiin uskoa, että sakkojärjestelmään
liittyvät ennalta estävät vaikutukset
säilyisivät. Esimerkiksi oikeusministeriön
internetsivuilla lukee kriminaalipolitiikkaa koskevassa osiossa muuntorangaistuksen
kohdalla muun muassa seuraavasti: "Sakon muuntorangaistuksen käytön
vähentämisen taustalla on ajatus siitä,
että varallisuusrangaistuksen muuntaminen vapaudenmenetykseksi
on periaatteellisesti ongelmallinen."
Arvoisa puhemies! On myönnettävä,
että sakon muuttamiseen vankeudeksi liittyy monia periaatteellisia
kysymyksiä, mutta eikö ongelmia liity ennen kaikkea
siihen, että rikollisille ei anneta mitään
rangaistusta, siihen, että lainsäätäjä on
jättänyt vapaan tilan rikollisille toimia? Entä kuinka
laajasti on hyväksyttävissä se periaate, että rangaistusta
ei tule ollenkaan sen vuoksi, ettei rikollisella ole ulosmitattavaa
varallisuutta?
Kun lukee eduskunnan pöytäkirjaa tuolta ajalta,
huomaa lakimuutoksen herättäneen jo silloin paljon
epäilyjä. Julkinen keskustelu asiasta on jatkunut
senkin jälkeen. Erityisesti on kannettu huolta siitä,
että niin sanotut ammattirikolliset voivat tehdä tietoisen
valinnan suorittaa lukuisia rangaistusmääräysmenettelyssä tuomittavia
rikoksia tietäen, ettei heille tulla antamaan mitään rangaistusta.
Erityisesti kaupan ala on ottanut tilanteeseen voimakkaasti
kantaa. Kauppiaat ovat voimattomia kaupoista varastelevien henkilöiden
edessä, kun nämä varastavat henkilöt
tietävät, että kiinnijäännistä ei
tule mitään rangaistusta. Kaupan liitto on vaatinut
muuntorangaistuksen palauttamista ja muistuttanut myymälöistä varastelun
aiheuttaman rikollisen hävikin olevan jopa 500 miljoonaa
euroa vuosittain.
Nykyistä tilaa on perusteltu muun muassa sillä,
että nämä muuntamattomat sakot rangaistuksekseen
saavat ovat usein alkoholisteja, syrjäytyneitä ynnä muuta
sellaista eikä vankilaan joutuminen heidän elämäntapaansa
muuta. Voisi joidenkin kohdalla olla toki näinkin, eikä kovien rangaistusten
vaatiminen ole mikään ykkösasia taistella
rikollisuutta ja rikollisuuden syitä vastaan. Mutta tosiasia
on silti se, että valtiovalta on luonut ja hyväksynyt
rikollisuuteen tilan, jossa lainvoimaisella tuomiolla todetuista
rikoksista ei anneta mitään rangaistusta. Onko
tämä oikein?
Ennen edellistä lakimuutosta sakkorangaistuksia koskevia
säädöksiä oli jo lievennetty
useita kertoja esimerkiksi muuntosuhteen osalta. Oliko tämä viimeksi
tehty lievennys sitten tarpeen?
Pelkät säästösyyt vankeinhoitokuluissa
eivät saa riittää perusteiksi, kun säädetään
ihmisten lainkunnioituksen perusteisiin vaikuttavista kysymyksistä.
Arvoisa puhemies! Olen tuomioistuimessa tuomarina ollut näkemässä omin
silmin, kuinka ehdollisen vankeustuomion saanut rikollinen poistuu
käräjäsalista nauraen: "En saanut mitään,
ei tullut mitään." Periaatteessa ehdollinen rangaistus
on kuitenkin vielä edes jonkinlainen rangaistus, mutta
maksamatta ja muuntamatta jäänyt sakko ei ole
mikään rangaistus, kun ei ole, mitä ulosmitata,
omaisuutta.
Tuomioistuimessa työskennellessäni ennen aiemmin
mainitsemaani vuoden 2008 lakimuutosta huomasin, että usein
sakkorangaistuksen saaneet henkilöt maksoivat sakkonsa
juuri ennen määräajan täyttymistä.
Samaisena aamunakin, juuri ennen kuin alettiin tekemään
päätöksiä vankeusrangaistuksiksi
muuttamisesta, tuli tietoa, että nämä sakot
onkin maksettu. Ensin siis voitiin vähän kapinoida,
mutta kun se vankilaan joutumisen määräpäivä läheni,
niin sakotpa sitten kuitenkin maksettiin.
Keväällä 2010 jätettiin
48 kansanedustajan allekirjoittama lakialoite, jonka perusteet ovat olennaisilta
osin samoja kuin tämän minun jättämäni
aloitteen. Erona on kuitenkin se, että esitän rikoslain
2 a luvun 6 §:n 4 momentin säilyttämistä,
kun aloitteessa esitettiin sen poistamista. Kyseinen momentti
koskee juuri rangaistusmääräysmenettelyssä annetun
sakkorangaistuksen muuntamisen kieltoa. Esitän momenttiin
sellaista muutosta, että 30 päiväsakon
tai sitä pienemmät rangaistukset jäisivät
edelleen muuntamatta. Tällöin pienimmät
sakot jäisivät edelleen muuntamisen ulkopuolelle
ja vankiloihin ei tarvitsisi tulla aivan muutaman päivän
käyntejä varten. Lainsäätäjä kuitenkin
osoittaisi ottavansa asian vakavasti. Lisäksi aloitteessa
esitetään, että myös maksamaton
uhkasakko tulee olla muutettavissa vankeudeksi ilman nykylainsäädännön
asettamia rajoituksia.
Toivon, että oikeusministeriö ja hallitus
tarttuvat tähän asiaan aidosti ja voimakkaasti.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Jos olen oikein ymmärtänyt,
niin paraikaa valmistellaan hallituksen toimesta lakiesitystä,
joka on palauttamassa sakon muuntorangaistusta. Näin tulemme
tulevaisuudessa saamaan nämä henkilöt, jotka
tekevät näpistyksiä ja pieniä rikoksia
kaupoissa, myös sitten rangaistusten piiriin. Tämä on
ollut virhe, joka tehtiin vuonna 2008, jolloin luovuttiin poliisin
kirjoittamien sakkojen muuntamisesta vankeusrangaistukseksi siinä tilanteessa,
kun rikollisella ei ole varaa maksaa sakkoa. Nyt on hyvä,
että hallitus valmistelee tätä palautusta,
ja edustaja Maijalan lakialoite tukee hyvin tätä hallituksen
työtä.
Myymälävarkaudet ovat lisääntyneet
merkittävällä tavalla vuoden 2008 jälkeen,
ja me hyvin toimme sen kyllä esille monen kansanedustajan toimesta
silloin täällä istuntosalissa. Nyt kaupan arki
on sen osoittanut, että näin on käynyt:
kaupalle koituu vuosittain jopa yli 500 miljoonaa euroa tappioita
näistä näpistyksistä. Sen tiedämme, että me,
kaupan asiakkaat, ruuan hinnassa sen lopulta maksamme tavalla tai
toisella. Lisäksi valvontaa on jouduttu parantamaan ja
siihen on mennyt vuosittain tuollainen 50—100 miljoonaa euroa,
eli aika merkittävistä summista on kyse.
On hyvä, että sakon muuntorangaistusta nyt ollaan
palauttamassa ja kaikki joutuvat tekosistaan tavalla tai toisella
vastuuseen. Ja hyvää on myös se, että siellä on
pohdinnassa myös toimenpiteet, joilla sitten päihdeongelmaisiin
voitaisiin näissä tilanteissa myös puuttua.
Näistä aika moni, valitettavasti, on moniongelmaisia
ihmisiä, ei välttämättä nuoria,
vaan kaikenikäisiä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Maijalan lakialoite sakkojen muuntorangaistuksesta
vankeudeksi on kannatettava etenkin, jos vankeus suunnitellaan siten,
että vanki osallistuu työpalveluun tai kuntoutukseen,
joka voi antaa tuomitulle mahdollisuuden irtautua alkoholin tai
päihteiden käytöstä vankeuden
aikana edes hetkeksi. Sopiva henkinen tuki, mitä voitaisiin
antaa vankeudessa, saattaisi myöskin joidenkin osalta aiheuttaa
käyttäytymistapojen muutosta, vaikka tietysti
rikollisuuteen ja alkoholinkäyttöön taipuvilla
henkilöillä on suuri mahdollisuus sortua samaan
käyttäytymiseen uudestaan palattuaan tuttuun asuinympäristöön.
Mutta käytännön kokemukseen perustuen, olen
joskus 70-luvulla tai 80-luvun alkupuolella ollut kolme kesää töissä tämmöisessä päihderiippuvaisten
laitoksessa, jossa on silloin ollut näitä muuntorangaistuksen
suorittaneita: kyllä se monelle antaa semmoisen selvän
jakson elämässä ja ajan pohtia, että mitä kannattaa
tehdä sitten, kun vapautuu sieltä laitoksesta.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Toivon todellakin, että tämä lakiesitykseni olisi
omalta osaltaan nopeuttamassa tämän asian eteenpäinviemistä ja
saisimme tämän lain menemään
eteenpäin niin, että rikoksen tehneet joutuisivat
rangaistuksensa kärsimään. Tärkeää on
se, että ihmiset kunnioittavat lakia ja oikeusjärjestelmäämme
oikealla tavalla, ettei käy niin kuin tällä hetkellä,
että käydään nauraen varkaissa,
että todetaan vain, että sattuipa käymään
näin.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun tuolta työhuoneestani
katselin tätä keskustelua, niin täytyy
sanoa, että edustaja Heikkilän puheenvuoro kirvoitti
pieniin juoksuaskeliin ja halusin tämän puheenvuoron
käyttää. Erittäin hyvä näkemys
siitä, että siinä vaiheessa, jos ollaan
pakotettuja ja tällainen lainsäädäntöuudistus
tehdään, niin rangaistuksen sisään
pitää suunnitella juuri se, että se edesauttaa
sen tuomitun elämäntilannetta parhaalla mahdollisella
tavalla. Minun mielestäni kyllä edustaja Heikkilä kuvasi
sen juuri oikein, mitä siinä kohtaa pitää silloin
tehdä.
Itse en ole muutamien päivien rangaistuksien kannalla.
Ei toki lakialoitteen tekijäkään halua näitä pieniä,
muutaman päivän piipahduksia, mutta itse asiassa
en usko kyllä siihen ratkaisuun, että vain tuomio
tervehdyttää. Aloitteen tekijällä toki
on kokemusta siitä, niin kuin tässä keskustelussa
ollaan voitu nähdä, että niitä sakkoja
sitten maksetaan, kun se linnatuomion uhka tulee todelliseksi.
Mutta näiltä osin täytyi oikein tulla
tänne saliin nostamaan edustaja Heikkilän käyttämän
puheenvuoron hienot pointit esille, ja toivotaan, että kun
tämä valiokunnassa on, niin nämä terveiset
menevät edelleen sitten lakialoitetta käsiteltäessä eteenpäin.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Juurikin tästä, että kiitokset
tästä asiasta, että tuodaan esille uudenlaisia
rangaistusvaihtoehtoja, jotka toivottavasti auttavat ja kehittävät ihmistä eteenpäin.
Mutta sinänsä se, että ihminen käy
muutaman päivän vankilassa, ei välttämättä ole
paha asia. Olen itse tehnyt toimenpidealoitteen, jonka nimi on "vankilaan
tutustuminen". Se tarkoittaa sitä, että lähinnä nuorille
rikoksentekijöille, kun he tekevät rikoksia, jo
aika lyhyenkin käräjäputken jälkeen
tulisi tuomioksi vankilaan tutustuminen, jolloin he kävisivät
viikon tai kaksi istumassa siellä vankilassa ja tajuaisivat,
että tämä on totta elikkä he
voivat joutua todella isoihinkin rangaistuksiin jatkossa, ettei
kävisi niin, että siinä vaiheessa, kun
tämä ketju on mennyt riittävän pitkäksi,
yhtäkkiä onkin edessä pitkä istuminen. Se,
jos me voimme tavalla tai toisella ennalta ehkäistä ihmisten
vankilaan joutumista pitkiksi ajoiksi, on ehdottomasti eteenpäin.
Keskustelu päättyi.