3) Hallituksen esitys laeiksi alkolukolla valvotun ajo-oikeuden
kokeilemisesta ja tieliikennelain väliaikaisesta muuttamisesta
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei pitkiä puheita näin
perjantaina. Esitys alkolukkokokeilun aloittamisesta on hyvä,
ja kokeilu tulee antamaan vuosittain noin 300 ongelmakäyttäjälle
mahdollisuuden liikkumiseen ja toimeentuloon rattijuopumustuomiosta
huolimatta. Päätöksen kokeiluun pääsemisestä tekee
tuomioistuin, ja kokeilun aikana valvotulla ajo-oikeudella liikkuva
on säännöllisesti tekemisissä sosiaali-
ja terveyspuolen henkilökunnan kanssa. Hänelle suoritetaan
päihderiippuvuuden arviointiohjelma. Päihderiippuvuusarvion
aikana osallistujalle tarjotaan apua päihteitten käytön
hallitsemisessa. Ensikertalaisella arviointiohjelma toteutetaan
kolmessa kuukaudessa, ja Suomessahan poliisi ohjaa kuljettajan lääkärin
arvioon, jos tämä on lyhytaikaisen ajo-oikeuden
haltijana kerran syyllistynyt rattijuopumusrikkomukseen.
Näiden rattaiden käynnistyminen on kuitenkin
hyvin hidas prosessi. Rattijuoppouden ja siihen liittyvän
syrjäytymisen kannalta on kaikkein tärkeintä se
ensimmäinen kerta. Se on kiinni jääneelle
pysäyttävä kokemus ja varmasti usein myös
käännekohta elämänhallinnassa.
Siksi varhainen puuttuminen olisi juuri tässä vaiheessa
todella tärkeää. Mitä varhaisempi
puuttuminen, sen parempi puuttuminen.
Ruotsissa Skellefteåssa aloitettiin vuonna 99 kokeilu,
jonka kantavana ideana on tarjota rattijuopolle välittömästi,
24 tunnin sisällä, ensimmäisestä kiinnijäämisestä henkilökohtainen
kontakti päihdehuoltoon. Kontaktia tarjotaan poliisin toimesta
välittömästi kiinnijäämisen
yhteydessä ihan kirjaimellisesti siinä tien reunalla. Menettely
perustuu ajatukseen, että epäilty on välittömästi
kiinni jäätyään yleensä varsin
vastaanottavainen tarjotulle avulle ja taipuvainen helpommin myöntämään
mahdollisen ongelmakäyttönsä. Halukkuus
hakeutua hoitoon vähenee ajan kuluessa, kun epäilty
alkaa jälleen kieltää mahdollisten päihdeongelmiensa
olemassaolon ja pitää kiinnijäämistään
ennemminkin huonona tuurina. Jos ja kun hoitoon ollaan halukkaita,
ensimmäinen tapaaminen pyritään järjestämään
siis 24 tunnin kuluessa. Näin Ruotsissa. Hoitoonohjaus
ei ole vaihtoehto sanktioille vaan vapaaehtoinen mahdollisuus. Tätä mallia
on tähän saakka kokeiltu Ruotsissa 40 kunnassa
lähinnä Västerbottenin läänissä,
ja kokemukset Skellefteåsta kertovat, että yli
kolmasosa epäillyistä, joille tarjotaan mahdollisuutta
hoitokontaktiin, ottaa tarjouksen vastaan. Näistä 40
prosenttia jatkaa itse hoitosuhteeseen. On lisäksi huomioitava,
että usein pelkkä tarjous tai hoitavan osapuolen
taholta tapahtuva ensikontakti riittää siihen,
että positiivinen käyttäytymismuutos
saadaan aikaan.
Tilastot rattijuopumuksista Skellefteåssa sen sijaan
kertovat, että mallin aikana rattijuopumukset ovat vähentyneet
7 prosenttia. Tätä merkittävämpää kuitenkin
on, että toistuvat rattijuopumukset ovat vähentyneet
kolmanneksella, 33 prosenttia. Sekä Ruotsista että Suomesta
tiedetään, että sillä, joka
jää kiinni kerran, on varsin suuri todennäköisyys
seuraavan viiden vuoden aikana uusia tekonsa. Malli näyttäisi
olevan erityisen tehokas estämään juuri
päihteiden ongelmakäytöstä johtuvaa
uusimisen kierrettä. Varhainen puuttuminen tässäkin
asiassa toimii.
Skellefteå-malli perustuu poliisin, sosiaalitoimen
ja päihdehuollon yhteistoimintaan. Ruotsin kokemusten perusteella
ei tarvita isoja organisatorisia muutoksia tai uusien yhteistyöelinten luontia
vaan nykyisten, jo olemassa olevien tiivistä yhteistyötä sekä mahdollisesti
hieman lisää resursseja, jotta 24 tunnin sisällä tapahtuva
kontakti voidaan aidosti toteuttaa.
Arvoisa puhemies! Laki alkolukkokokeilusta on hyvä näin.
Ei Skellefteå-mallin käyttöönotto välttämättä mitään
lakia vaadi, mutta tässä olisi mielestäni
todella hyvä mahdollisuus tehostaa sosiaali- ja terveyssektorin
ja viranomaisten yhteistyötä ja näin
edesauttaa alkolukkokokeilun onnistumista tai saattaa sen rinnalle
sen tavoitteita tukeva vaihtoehtoinen, pehmeämpi malli,
jonka tuloksista on erittäin hyviä kokemuksia.
On totta, että päihderiippuvuuden arviointi on
oma prosessinsa, ja alkolukon käytöstä päättää kiinnijäämisen
jälkeen aikanaan sitten tuomioistuin. Mutta rattijuoppouden
uusimisen ehkäiseminen on valtava haaste, ja edellä kuvatun
kaltaisia naapurissa hyväksi havaittujen uusien tapojen
käyttöönottoja tulisi mielestäni
vakavasti tutkia ja harkita.
Puhemies:
Pyydän edustajia rauhoittumaan ja siirtämään
palaverit salin ulkopuolelle.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Alkolukkokokeilu on ihan myönteinen
ele rattijuoppouksia vastaan, mutta sen merkitys varmaan parhaassakin
tapauksessa on hyvin marginaalinen. Kuitenkin sitä kannattaa
käyttää. Viime kaudellahan eduskunnan
liikennevaliokunta esitti tätä asiaa ja sali täällä hyväksyi
sen. On hyvä, että ministeriö toi sitten
tämän lakiesityksen tänne. Itse asiassa
rattijuoppouteen pitäisi puuttua ja voitaisiin puuttua
paljon voimakkaammin. Suomi alkaa kohta olla ainoita maita, joissa
rattijuoppoudesta kiinni joutuva ei joudu niin sanottuun pakkohoitoon,
lainausmerkeissä. Meilläkin sitä on harkittu,
mutta on todettu, että suomalaiseen hoitojärjestelmään
ei kuulu tämä niin sanottu pakko. Kuitenkin muissa
maissa on saatu erinomaisia tuloksia ja vaikka hoitoon on menty
pakolla, niin tämä halu päästä irti
ongelmasta on sitten hoidon aikana pystytty herättämään.
Sitten toinen vaihtoehto, jota voidaan käyttää rinnakkain,
on se, että osasta rangaistusta tai kokonaan voi vapautua,
jos suostuu menemään hoitoon. Toivoisi, että näihin
alkolukkoa vielä tehokkaampiin keinoihin puututtaisiin
ja ministeriöt toisivat tarpeellisia lakiesityksiä eduskuntaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Kuisma tässä juuri
totesi, niin tämä on hallituksen hyvä ja
edistettävä kokeilu, mutta kun laki on määräaikainen,
eräänlaisesta kokeilusta on kysymys. Mutta mielestäni
kaikki ne asiat, mitä tämän kokeilun
suhteen, tämän ongelman suhteen, tehdään,
ovat kokeilemisen arvoisia. Tämä keskustelu nyt
käytetyissä puheenvuoroissa on paljon rientänyt
sellaisen henkilön ympärille, joka on paatunut
ja toistuvasti rikkoo jne. ja toistuvasti sortuu, mutta mielestäni
nimenomaan tämä kokeilu, mikä nyt kakkoskäsittelyssä hyväksytään
mitä ilmeisimmin tässä — en
ainakaan itse aio esittää sen hylkäämistä — johtaa hyvään
tulokseen niitten kuljettajien osalta, jotka joskus erehtyvät,
syvästi katuvat, mutta pääsevät
kuitenkin elämäänsä elämään
ja elinkeinoansa harjoittamaan tämän kautta. Pidän
tätä hyvin kannatettavana ja järkeenkäypänä.
Jos tällä saadaan yhteiskunnan pyörät
pyörimään ja ihmiset katumaan ja siirtymään
oikeille jäljille, niin tätäkin kannattaa
kokeilla.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Äskeisessä liikenneturvallisuusseminaarissa
kävi hyvin ilmi, että vain joka kahdeksas tapaus
kuolemaan johtaneista onnettomuuksista johtuu sinänsä ylinopeudesta
mutta kun siihen yhdistetään rattijuoppous, niin
tämä onnettomuusriski on huomattavasti suurempi.
Tästä näkökulmasta todellakin
tämä alkolukkokokeilu on hyvin tarpeellinen. Varsinkin
nuorison liikennekäyttäytyminen on ollut retuperällä.
Sekin on hyvä, että maksaja tälle alkolukolle
on itse valvottava tänä koetusaikana. Autojen
arvot vaihtelevat suuresti, joten on hyvä asia, että vielä ei
takavarikointitoimenpiteisiin lähdetä eikä edes
kokeilemaan, se on hyvin epätasa-arvoinen menettely. Kolmen
vuoden kokeilu on hyvä asia, ja uskon, että myös
autot tulevaisuudessa kehittyvät niin, että näissä autoissa
on valmiiksi sisäänrakennettuna tällaiset
alkolukkojärjestelmät, ja vältymme onnettomuuksilta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minunkin mielestäni tämä on
erittäin tärkeä, ja toivon todella, että se
tulisi pakolliseksi kaikkiin autoihin, ja on jonkin verran EU:ssa
siitä keskusteltu, että uusiin autoihin tulisi.
Minun mielestäni Suomen pitäisi Euroopan unionissa
nimenomaan tähän asiaan puuttua. Kustannukset
eivät ole niin suuria kuin hallituksen esityksessä tuodaan
esille. Kyllä tämmöisiä erittäin
toimivia alkolukkoja saadaan noin 250—300 eurolla. Se, että tässä tapauksessa
kustannukset nousevat korkeiksi, johtuu juuri siitä seurannasta.
Ehkä on sinänsä hyvä, että siinä on
tätä seurantaa, mutta liikenteen rattijuopumusta
vastaan tulee kaikilla tasoilla taistella. Kaikkein tärkeintä olisi
saada pakolliseksi tämä lukko uusiin autoihin.
Olen täysin vakuuttunut siitä, että tästäkin
maasta löytyy tuhansia ja tuhansia, jotka olisivat erityisen
tyytyväisiä ja kiitollisia, jos omassa autossa
olisi ollut alkolukko.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys
paha tapa hallintaan -laista, joka nyt tullaan sitten hyväksymään.
Sen merkitystä ei pidä mielestäni liioitella,
sekin olisi tavallaan vähän hakoteille ajautumista.
Mutta hyvä, että näin nyt kokeillaan.
Täällä ed. Kuisma viittasi pakkohoitoon.
Minä kyllä luulen, että se pakkohoito
on aika mutkikas tie tähän yhteyteen. Mutta jos
tämmöiseltä toistuvasti sortuvalta otettaisiin
ajoneuvo takavarikkoon, se saattaisi tehota paremmin. Kun ne, jotka
näitä lakien kehittämisiä suunnittelevat,
ottaisivat tämän mahdollisuuden vakavasti huomioon,
ei olisi maailmassa ensimmäinen kerta, kun siihen mentäisiin.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin voi sanoa, että tämä oli hyvä alku.
Tämä on välttämätön
alku. On arvioitu, että tämän vaikutukset
ovat marginaalisia. Niin ne saattavat ollakin, mutta itsekin luotan
siihen, että autoteollisuus, päätelaiteteollisuus,
kehittää hyvin pian, lähivuosina, sellaisen
virtalukkoon sijoitetun pysyvän alkolukon, joka on sitten
kiinteänä varusteena jokaisessa autossa, ja se on
silloin oikea tie.
Todellakin kun katsellaan tilastoja kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista,
niin yhä useammassa tapauksessa kyse on päihteistä,
joko alkoholista tai sitten huumeista. No, alkolukko ei tietenkään
pääse kiinni huumetapauksiin, alkoholitapauksiin
pääsee, ja sen takia tätä kokeilua on
vietävä määrätietoisesti
myöskin eteenpäin.
Mutta, puhemies, kiinnitän huomiota myöskin
siihen rangaistustasoon. Olen aivan samaa mieltä kuin ed.
Pulliainen, että jos ei tämä auta, pitää ottaa
vain kovemmat keinot käyttöön: tuomitaan
ajoneuvo valtiolle menetetyksi tai määrätään
auto ajokieltoon, tai oikeuslaitos voisi ottaa selvästi
sitten tuomioasteikossaan kovemman linjan silloin, kun kyseessä on
alkoholin ja rattijuopon aiheuttama liikenneonnettomuus.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tämä alkolukkokokeilu saadaan
nyt käyntiin, ja haluan yhtyä käytettyihin
puheenvuoroihin siitä, että jatkossa todella uusiin
autoihin tämä alkolukko tulisi pakolliseksi varusteeksi.
Eilen täällä eduskunnassa keskusteltiin
ed. Kumpulan aloitteen pohjalta myöskin siitä,
että nuorten kuljettajien promillerajaa laskettaisiin 0,2:een.
Haluan tämän asian vielä tässäkin
yhteydessä ottaa esille ja korostaa sitä, että kaikenlaisia
uusia toimenpiteitä tarvitaan, että rattijuoppous
saadaan yhteiskunnasta kitkettyä nopeasti pois.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelu tuntuu
pitkälti vain viipyvän tuolla pakollisessa alkolukossa
ja sen kytkennässä uusien autojen varusteluun
jne. Sehän ei ole ollenkaan ratkaisu näihin asioihin
olemassa. Kyllä tässä on valistuksesta
ja, sanoisin, kokeilusta ja soveltumisesta liikenteeseen semmoiselle
raittiuteen palaavalle, järkevälle ihmiselle olemassa,
eikä suinkaan tämä ole tarkoitettukaan niille,
jotka ovat toistuvasti syrjäytyneet ja ikään kuin
ovat alkoholin orjia.
Näin ajatellen toivon, että tämä keskustelu, mikä syntyy
pakollisista alkolukoista kaikkiin autoihin, ei nyt kovin suurta
tuulta saisi, koska sen osalta voi todeta, että se ei kuitenkaan
haista muita huumeita ja muita ongelmia, mitä näihin asioihin
liittyy, eikä varsinkaan sitä valistuksen puutetta,
mikä liittyy ajoasenteisiin ja -tapoihin.
Ed. Neittaanmäki viittasi eiliseen ed. Kumpulan aloitteeseen,
missä puhuttiin, että alle 0,2 promillea edellytetään,
jos ei ole korttia. Eihän ilman korttia saa ajaakaan, ja
jos on kortti, niin sitten saisi ajaa 0,5:n pikkuhiprakassa. Kyllä sekin keskustelu
oli aivan hakoteillä eilen, niin kuin tämän
jälkeenkin ilmeisesti on olemassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Alkolukko on yksi pieni, marginaalinen
liike oikeaan suuntaan. Meillä on Suomessa noin 30 000 rattijuoppoa
vuosittain, ja alkolukkoa tulevat käyttämään
ne, joilla on itsellä halu välttää kovempi
seuraamus ja myöskin halu maksaa alkolukkokokeilusta. Tämä ei
ole kokonaisratkaisu Suomen liikenneturvallisuuden parantamiseksi eikä myöskään
alkoholin poistamiseksi liikenteestä. Suurempia ja merkittäviä toimenpiteitä tarvitaan.
Minun mielestäni ed. Kallis täällä perusteli
aivan oikein, ja voidaan myöskin kysyä, kenelle siitä olisi
sitten haittaa, jos auto ei käynnistyisi muuten kuin silloin,
kun hengitysilmassa ei ole alkoholia. Minun mielestäni
se ei loukkaa kenenkään tielläliikkujan
oikeuksia.
Tarkemmin ja laajemmin näistä kaikista liikenneturvallisuuteen
vaikuttavista asioista pääsee eduskunta keskustelemaan
ensi viikon torstaina kello 16.30, koska puhemiesneuvosto on hyväksynyt,
että silloin käydään parituntinen keskustelu
aloitteen pohjalta laajemmin koko suomalaisesta liikenneturvallisuudesta,
ja siinä on alkoholi merkittävässä osassa.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Sitä ensi viikon keskustelua minäkin
odotan. Ruotsissahan on tehty periaatepäätös
siitä, että vuonna 2012 kaikki uudet autot varustetaan lähtökohtaisesti
alkolukolla. Eihän näin tehtäisi, ellei
siitä olisi saatu niin hyviä kokemuksia.
Tähän ajoneuvon valtiolle menetetyksi tuomitsemiseen
liittyy hyvin paljon ongelmia. En sitä suoranaisesti kiellä,
mutta ne ongelmat liittyvät siihen juridiseen problematiikkaan,
että meillä pyritään rankaisemaan
syyllisiä. Kun on perheitä, joissa on esimerkiksi
yksi ajoneuvo käytössä, ja mies sitten
syyllistyy rattijuoppouteen ja auto menetetään
valtiolle väliaikaisesti tai pysyvästi jnp. ja
pitää sitten kuljettaa lapsia kouluun ja harrastuksiin
jnp., niin siihen liittyy paljon ongelmia, jotka pitää ensin
selvittää, ennen kuin sitä asiaa jatketaan.
Mutta äskeisessä seminaarissa kuulimme myös,
että täällä Suomenmaassa saa
ajaa rattijuoppo 200 kertaa liikenteessä, ennen kuin hän tilastollisesti
jää kiinni — 200 kertaa, ennen kuin kiinnijääminen
tapahtuu. Tämä on huolestuttava, merkittävä luku.
Nyt tähän uusimiseen olisi ennen kaikkea kiinnitettävä enemmän
huomiota. Korostan vielä kerran tätä varhaisen
puuttumisen Skellefteå-mallia. Meillä pitää olla
voimaa ja rohkeutta ottaa käyttöön jo
olemassa olevat rakenteet ja etsiä niistä ne parhaimmat
hyödyt.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Jos Ruotsissa on ollut myönteisiä kokemuksia
alkolukosta niin kuin myöskin Kanadassa, niin on aivan
selvä asia, että Suomessakin tulee olemaan myönteisiä kokemuksia
tästä.
En tiedä, mitä kaikkia asiantuntijoita valiokunnassa
on kuultu, mutta muistan, että kun lakialoite tehtiin,
niin silloin tutustuin niihin tilastoihin, mitä Ruotsista
oli saatavissa. Se, että kuljettaja, rattijuopumukseen
syyllistynyt, joutuu käymään säännöllisesti
lääkärintarkastuksissa, selvittämään,
kuinka paljon on juonut, onko koskaan yrittänyt käynnistää autoa
jne., oli johtanut siihen, että moni henkilö oli
raitistunut, oli kokonaan raitistunut eikä sen jälkeen
enää syyllistynyt rattijuopumukseen. Eli kyllä tämä on
hyvä, ja olisi erittäin tärkeää,
että se saataisiin kaikkiin uusiin autoihin.
Ed. Salovaara totesi kiinnijoutumisen riskistä, joka
on ylivoimaisesti kaikkein paras ennalta estävä toimenpide.
Jos riski joutua kiinni kasvaa, silloin myöskin tapaukset
vähenevät.
Tietenkin myöskin rangaistuksen kovuudella on merkitystä.
Monet muistavat presidentti Kekkosen uudenvuodenpuheen 60-luvun
puolessavälissä, joka johti siihen, että oikeusministeriöstä lähti
kirje kaikille syyttäjille, että jos tulee muu kuin
vapausrangaistus, niin syyttäjän pitää hakea muutosta
hovioikeudessa. Tämä johti kyllä siihen,
että rattijuopumustapaukset vähenivät
huomattavasti.
Keskustelu päättyy.