6) Laki tuloverolain 56 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni 26/2006 vp liittyy
aivan samaan ongelmaan kuin edellisessä kohdassa esitetty
asia. Kyse on toisen, vaihtoehtoisen keinon tarjoamisesta puumarkkinahäiriön eliminoimiseksi.
Jos edellä esitin pinta-alaverotuksen jatkamista, tämä olisi
keino, joka kohdistuisi nimenomaan pinta-alaverotettuihin metsiin,
joita pinta-alaltaan oli noin yksi kolmasosa maamme metsälöistä mutta
jotka puuvarannoltaan taannoin vielä edustivat hyvinkin
puolta Suomen metsistä.
Tällä lakialoitteella, joka nyt on lähetekeskustelussa,
haluan tuoda saman suuntaisen vaihtoehdon, joka koskettaisi myös
niitä metsiä ja metsänomistajia, jotka
ovat 1990-luvun alkupuoliskolla valinneet myyntiveron, aivan kuten
kohdistuisi myös niihin metsänomistajiin, jotka
olivat valinneet viime vuoden lopussa päättyneen
pinta-alaverokäytännön. Perusongelmana
tässäkin asiassa on se, minkä edellä toin
esille: kaksinkertainen, samaan tuloverokohteeseen kohdistuva verotus.
On edelleen aivan selvää, että jos verotus
tulee kaksinkertaisena tuloverona samaan verokohteeseen kohdistuen,
niin eihän silloin puukauppa käy. Ei pidä ihmetelläkään,
miksi puukauppa ei ota sujuakseen. Tällä aloitteella
olen pyrkinyt siihen. Tämä ei täysin
kaikkia ongelmia korjaa, mutta tämä olisi jonkunlainen
parannus ja yritys positiivisella tavalla veroratkaisun kautta edistää puukauppaa.
Ajatus olisi se, että kun metsästä maksetaan puunmyyntitulojen
mukaista veroa, niin sen jälkeen, kun kaikki asianomaiset
verovähennykset on tehty, vähennettäisiin
vielä maksettavaksi tulevasta verosta 50 prosenttia. Näen,
että tämä olisi eräs keino lähestyä oikeudenmukaisempaa
verotusta, tosin sekin olisi vain 50 prosenttia mutta kuitenkin
oikean suuntainen. Näkisin, että tätä kautta
voitaisiin edesauttaa sitä, että puukauppoja tehtäisiin
ja nykytilannetta paremmin syksyllä sitten olisi puuta
saatavilla. Vaikka 1990-luvun alkupuoliskolla eräät
metsänomistajat valitsivat puun myyntitulojen mukaisen
verotuksen, niin tosiasiassa myös näistä puista
on maksettu vuosikymmenten aika pinta-alaveroa. Tuo alennusprosentti
voisi olla tällä perusteella huomattavasti suurempi
myös tässä tapauksessa, kuin tulisi pinta-alaverotuksen
parissa olleelle puutavaralle, lähennellä 100:aa
prosenttia, mutta näkisin, että 50 prosenttia
saattaisi olla jo riittävä verovähennys, jolla
puukauppa saataisiin alkuun.
Kuten edellä perustelin aiemman lakialoitteeni kohdalla,
kyse on maaseudun kannalta hyvin tärkeästä asiasta:
metsätalouden kannattavuudesta, sahateollisuuden kannattavuudesta,
metsäurakoitsijoitten ja puutavarakuljetusyrittäjien
toimeentulosta. Monen maaseutupitäjän olemassaolo
ratkaisevasti riippuu siitä, toimiiko paikkakunnalla sahalaitos
vai ei.
Samalla tämä edistäisi myös
bioenergian käyttöä. Aloitteessani en
ole rajannut myöskään energiakäyttöön
tulevaa puuta pois vaan näkisin, että tällä olisi
myönteinen vaikutus myös tältä osin sekä suoraan
että ennen kaikkea välillisesti. Esimerkiksi synnyinkunnassani
Multialla Multian Sahan yhteydessä toimii paikallinen sahausjätettä käyttävä bioenergian
kaukolämpölaitos. Jos saha joutuisi lopettamaan
sen seurauksena, että puukauppa ei kävisi verotuksellisista
syistä, niin seuraus olisi se, että kunnan suurin
teollinen työnantaja, kunnan suurin rahan tuoja kuntaan sekä kantorahojen
muodossa että työtulojen muodossa, loppuisi, mutta
loppuisi myös tuo bioenergiaa käyttävä kaukolämpölaitos.
Arvoisa puhemies! Olen tällä aloitteellani
halunnut tuoda yhden vaihtoehdon todella vakavan kansantalouden
uhkan torjumiseksi.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen aloitetehtaasta on saatu taas
uusia aloitteita. Hän on tehnyt ennenkin myös
metsäverotusta koskevia aloitteita, jotka eivät
ole olleet mitenkään aivan vähäisiä merkitykseltään, jos
ne toteutuisivat.
Itseäni kiinnostaa se seikka, että metsävähennys,
joka tarkoittaa metsän hankintamenon osittaista vähentämistä vuotuisessa
metsätalouden tuloverotuksessa, koskee vain 1.1.1993 tai
sen jälkeen vastikkeellisesti hankittuja metsäalueita, ei
lainkaan ennen vuotta 1993 hankittuja metsiä. Selvää on,
että siirtymäkausi, vaikka se oli pitkäkin,
johtaa tietynlaiseen kahdenkertaiseen verotukseen, kun pinta-alaverotuksen
aikana on verotettu kasvusta ja sama puu sitten, jonka kasvusta on
verotettu pinta-alaverotuksen aikana, verotetaan kokonaan puun myyntitulon
verotuksessa. Tätä ongelmaa voitaisiin hiukan
helpottaa ja aika paljonkin helpottaa sillä, että myös
nämä ennen vuotta 1993 tehdyt metsänhankinnat
saisivat jonkun suuruisen metsän hankintamenon vähennyksen.
Asia on helpompi ymmärtää, kun vertaa,
että kyllä sellainenkin tehdas, joka hankkii puuta
jalostustarkoitukseen, aina vähentää kokonaan
sen puutavaran hankintamenon. Nyt puun myyntituloverotuksessa ei
ole suurimmalla osalla metsänomistajista mitään
mahdollisuutta vähentää hankitun metsän
hankintamenoa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun ed. Kiviranta otti tämän
metsävähennyksen esille, niin haluan todeta, että kun
alan järjestöt ovat lähestyneet meitä kansanedustajia,
niin metsävähennyksessä on todettu toinen,
ehkä vielä suurempi epäkohta ja se liittyy
tähän minimimäärään.
Väitetään, ja uskon vakaasti, että se
pitää myöskin paikkansa, että sen
takia ei ryhdytä sellaisiin metsänhoidollisiin
toimenpiteisiin, joihin pitäisi ryhtyä, koska
ei saa sitä oikeutta metsävähennykseen,
vaan odotetaan ja ryhdytään myöhemmin,
ja tämä on metsänhoidollisesti erittäin
huonoa toimintaa. Toivon todella, että niiltä, jotka
näistä asioista vastaavat, eli maatalousministeriöstä — tai
oikeastaan se on kyllä valtiovarainministeriö,
joka veroasioista ja verolaeista antaa meille esityksiä — tähän
tulisi muutos. Asiasta on tehty kyllä kirjallinen kysymys.
Siihen on vastannut toinen valtiovarainministeri Wideroos, joka
oli läsnä siinä tiedotustilaisuudessa,
jossa tuotiin esille nämä suuret epäkohdat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein edustajat Kiviranta ja Kallis
kiinnittivät huomiota metsävähennykseen.
Tästä, kuten arvoisat edustajat tietävät,
olen osaltani myös tehnyt kuluvan kevätkauden
mittaan lakialoitteen. Tässä olisi eräs
keino hieman lievittää vallitsevaa puupulan uhkaa
ja on ehdottomasti oikean suuntainen, enhän muuten olisi
lakialoitetta asiasta tehnytkään. Toivon, että tuo
lakialoite menisi myönteisesti eteenpäin asianomaisessa valiokunnassa,
synnyttäisi hyvän keskustelun asian harkitsemiseksi
ja olemassa olevien ongelmien korjaamiseksi.
Mutta ikävä kyllä tilanne on niin
paljon paha, että tuolla metsävähennyslakialoitteellani
en usko, että voisimme peruskorjausta saada asiaan. Se
on oikean suuntainen ja on omalta osaltaan askel, joka olisi myös
puumarkkinatilannetta ehdottomasti helpottava, metsänhoitoa
edistävä, metsänomistajien omaan metsänhoitoon
ja omaan työhön kannustava, sillä on
ehdottomasti positiivisia puolia. Mutta tilanne puumarkkinoilla
on kehittymässä niin pahaksi, että tämä kaipaisi
kyllä vähintään niiden aloitteitten
toimia, joita olen kyseisillä lakialoitteilla 25 ja 26/2006
vp halunnut tuoda esille.
Kuten edellä sanoin, tilanne on nimenomaan kesäkauden
jälkeen arvaamattoman paha suomalaisilla sahoilla. Kysymys
on toimeentulosta, ja jos meiltä loppuu muutamia kymmeniä sahoja tässä maassa,
se on niin suuri maaseudun teollisuuden tuho, että sillä on
arvaamattomat vaikutukset. Sillä on hyvin kielteiset vaikutukset
yrittäjyyteen, työllisyyteen, heijastevaikutukset
paljon laajemmalti ja heijastevaikutukset myös yleiseen
teolliseen toimintaan. Se vaikuttaa epäterveellisesti puumarkkinoihin,
ja sillä on yrittäjyyden kannalta myös
hyvin kielteinen vaikutus.
Tyypillisimmillään maaseudun sahayritykset ovat
usein jo toisessa tai kolmannessa, jopa neljännessäkin
sukupolvessa perheyrityksiä, jotka ovat halunneet toimia
kotipaikkakuntansa kehittäjinä. Meillä on
menneitten vuosikymmenien aikana paljon lopettanut sahayrittäjiä,
mutta ne sahat, jotka ovat jatkaneet, kokevat sen suorastaan paikkakunnalla
kutsumustehtävänä, elikkä kysymys
on maaseudun kannalta hyvin suuriarvoisesta asiasta.
Mutta perustelen vielä väitettäni,
miksi puunjalostus on selkäranka tämän
maan kansantaloudelle. Vaikka me näemme monta muuta, mitkä ovat
pinnalla, mitkä tulevat esille monessa yhteydessä,
sitäkin tarvitaan. Ei pelkkä selkärankakaan
riitä, mutta selkäranka on välttämätön. Vaikka
se peittyisi kaiken muun alle, niin kuin normaalisti on, se on kuitenkin
välttämätön. Suomalaisissa luonnonolosuhteissa
juuri metsät ja puun jalostaminen yhdessä ovat
kansantalouden vankka selkäranka. Tämä tulee
muistaa myös nykyisenä EU-aikana. Metsätalous
on suhteellisen riippumaton EU:sta. Kansantalouden markkinat ovat
kovasti kilpailtuja kylläkin. Globalisaatio on kova haaste,
ja sen takia ei saisi tulla mitään sellaista kotitekoista
tarpeetonta häiriötä, niin kuin nyt verotuksellisista
syistä on tullut, että vaikeutetaan Suomen puunjalostusteollisuutta
ja myös sen vientimarkkinoita. Silloin, kun vientimarkkinaosuuksia
menetetään, niin kuin nyt on uhkana suomalaisella
sahateollisuustuotannolla, niitä on äärimmäisen
vaikea saada takaisin, voi olla, että mahdotonta. Toisaalta,
jos saha on loppunut, niin ei se saha sitten ole jatkossakaan ikävä kyllä tuotteitaan
tarjoamassa.
Elikkä tuon esille tämän tilanteen
vakavuuden. Minä uskon, että arvoisat kansanedustajat
ovat hyvin paljon seuranneet Kauppalehteä ja erinäisiä muita
lehtien talousartikkeleita, ja tämä on tuotu todella
hälyttävän vakavana asiana esille. Siksi toivon,
että valiokunnassa tähän kysymykseen
nopeasti mutta myös tehokkaasti kiinnitettäisiin huomiota
esittämieni lakialoitteitten suuntaan.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä ed.
Kalliksen kanssa siitä, että tämä puun
myyntitulon verotuksessa oleva metsävähennyksen
vuotuista minimimäärää koskeva
säännös on täysin tarpeeton.
Sillä ei ole myöskään verotulojen
kannalta merkitystä. Se on ainoastaan jaksottamiseen vaikuttava
säännös. Tämä säännöshän
on sellainen, että metsävähennyksen täytyy
olla vähintään 1 500 euroa.
Muuten sitä ei voi ollenkaan tehdä. Se merkitsee
sitä, että vuotuisen puun myyntitulon, metsätalouden
pääomatulon, täytyy olla vähintään
3 750 euroa. Muuten metsävähennystä ei voi
tehdä. Metsävähennysvarantohan ei häviä mihinkään,
mutta vähentäminen siirtyy sitten myöhemmäksi
ja ihan turhan takia. Tämä säännös
ei yksinkertaista millään tavalla verotusta, ja se
on muutenkin aikanaan ollut lapsus, että sellainen säädettiin.
Tämä olisi asia, jonka vaikkapa toinen valtiovarainministeri
voisi ohimennen hoitaa tuommoisena pienenä veroasiana.
Tuskin täällä salissa vastustusta syntyisi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen tekemät kaksi aloitetta
ovat erinomaisia ja nimenomaan pyrkivät siihen kannustavuuteen,
joka edellisellä metsäverotusjärjestelmän
pinta-alaverotuksella oli. Pinta-alaverotuksen perusideahan oli
se aikanaan, silloin kun se oli voimassa 13 vuotta, toki tämän
kyseisen jatkoajan, kun myyntiverotus alkoi vuonna 93. Sen jälkeen
13 vuotta mentiin ikään kuin poikkeusaikaa ja
sinä poikkeusaikana ne, jotka valitsivat pinta-alaverotuksen,
saivat sinne jäädä. Mutta kun tämä pinta-alaverotus
oli, sen kannustavuus oli se loistava idea. Se metsänomistaja,
joka sai metsänsä kasvamaan paremmin, maksoi veron ainoastaan
keskimääräisen tuoton mukaan. Ylijäämä,
mikä kovalla työllä ja hyvillä toimenpiteillä saatiin
aikaan, kertyi tavallaan metsänomistajan kukkaroon ylimääräisenä.
Myyntiverossa on nimenomaan tämä metsävähennyksen
epäoikeudenmukaisesti kohteleva vaikutus metsänomistajan
tuloihin ja siihen vähennykseen, kun hän hankkii
metsämaata vaikka kohentaakseen työmaitaan ja
nimenomaan sitä, että elantoaan saisi metsästä.
Tämä kohtelee erittäin epäoikeudenmukaisesti.
Niin kuin ed. Kiviranta sanoi erinomaisesti, tämä olisi
toisen valtiovarainministerin asia tuoda eduskuntaan, valmistella
siellä. Tai siitä asiasta pitää tehdä lakialoite
ja saada asia siihen kuntoon, että lähiaikoina
syntyy se tilanne, jossa metsävähennyksen alaraja
kylmästi poistettaisiin, koska tämä nimenomaan
iskee näihin ensiharvennusleimikoihin, jotka nimenomaan
tuottavat vähän rahaa, ja monesti ei pääse
edes sen rajan yli. Siksi tämä tulisi poistaa.
Mutta ed. Oinosen lakiesitysten takana ymmärtääkseni
on se hieno idea, että metsäverotuksella pitää olla
kannustavuutta, ja sehän tästä myyntiverosta
ikävä kyllä puuttuu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen sanoi metsänomistajan
kannalta juuri aivan sen olennaisimman asian, mikä liittyi
pinta-alaverotukseen. Se on ollut metsänhoitoon kannustava,
ja se on ollut myös palkitseva. On hyvin tärkeää,
että verotus olisi metsänhoitoon kannustava, koska
kyse on kansallisesti tärkeästä omaisuudesta.
Nyt kuitenkin näillä lakialoitteilla, paitsi
että kiinnitän metsänomistajan oikeussuojaan
huomiota ja oikeudenmukaiseen verokohteluun, on vielä tärkeämpi
ulottuvuus tämän vuoden ja jo tulevan syksyn sahateollisuuden
jatkumiseen. Tässä on keino, millä se
voidaan turvata. Puun myyjä voi halutessaan, jos talous
kestää, siirtää puun myyntejä,
mutta sahateollisuus tarvitsee puuta, ja sen takia kaksinkertaisen
verotuksen eliminoiminen olisi keino, millä puumarkkinat saataisiin
käyntiin.
Keskustelu päättyy.