Täysistunnon pöytäkirja 44/2006 vp

PTK 44/2006 vp

44. TORSTAINA 27. HUHTIKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Autoliikenteen ruuhkamaksut

Oras Tynkkynen /vihr:

Arvoisa puhemies! Ruuhkamaksuista on saatu monissa Euroopan maissa erittäin myönteisiä kokemuksia. Esimerkiksi Lontoossa on ruuhkamaksuilla onnistuttu vähentämään ruuhkia 30 prosenttia ja Tukholmassa jopa yli 50 prosenttia. Samalla autoilun päästöt ovat vähentyneet, joukkoliikenne on sujuvoitunut ja autollakin pääsee liikkumaan aiempaa paremmin. Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan Suomi on Baltian maiden ohella ainoa Manner-Euroopan maa, jossa ei ole käytössä minkäänlaisia liikenteen käyttömaksuja. Kysyisinkin nyt ministeri Huoviselta:

Aikooko hallitus arvioida uudelleen suhtautumista ruuhkamaksuihin esimerkiksi näiden Tukholmasta saatujen erittäin rohkaisevien kokemusten perusteella?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Ehkä tässä vaiheessa on vielä hieman liian aikaista vetää mitään johtopäätöksiä Tukholman kokeilusta. Tosin nämä ensimmäiset merkit ja kertomukset sieltä ovat olleet sen suuntaisia, että liikennettä on kyetty hillitsemään ja joukkoliikenteen käyttö on parantunut. Niin kutsuttu infraministerityöryhmä otti aikanaan kantaa tämän hallituksen osalta myös ruuhkamaksuihin, ja siinä todettiin kantana silloin se, että tilannetta seurataan ja tullaan tarvittaessa sitten reagoimaan näihin muutoksiin, mutta tässä vaiheessa en näe tarpeellisena meillä muuta kuin seurata tätä tilannetta hyvin tarkasti. Pitää muistaa, että meillä autoilulta kerätään ylipäätään Suomessa hyvin monenlaisia maksuja, ja täytyy katsoa tässä kokonaisuudessa myöskin suhteutettuna tähän tämä ruuhkamaksukysymys. Mutta seuraamme tilannetta hyvin aktiivisesti.

Oras Tynkkynen /vihr:

Arvoisa puhemies! Lontoossa ja Tukholmassa on käytössä tällaiset aika perinteiset ruuhkamaksut. Nyt suunnitellaan jo, ehkä voidaan puhua toisen sukupolven ruuhkamaksuista, jotka perustuvat autojen satelliittipaikannukseen, ja tällaisilla satelliittipaikannukseen perustuvilla ruuhkamaksuilla voitaisiin melkein kirurgisen tarkasti kohdentaa se autoilun taloudellinen ohjaus ruuhka-aikoihin ja kaikkein ruuhkaisimpiin alueisiin. Vaikkapa Helsingin kantakaupungissa maksu voi olla korkea, mutta Kainuussa ja Lapissa sen ei tarvitse olla korkea. Tällaisella ruuhkamaksullahan voitaisiin korvata ajoneuvovero, kun ministeri puhui tästä korkeasta rasitteesta ja kokonaisuudesta. Kysyisinkin:

Kun nyt Hollanti ja Iso-Britannia EU-maista valmistelevat tällaisten ruuhkamaksujen kehittämistä, niin voisiko Suomi liittyä näiden maiden joukkoon ja lähteä mukaan kehittämään tällaisia toisen sukupolven satelliittipaikannukseen perustuvia ruuhkamaksuja?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Suomihan on teknologian hyödyntämisessä ylipäätään myös liikenteen osalta erittäin merkittävä edelläkävijä, jos ajatellaan esimerkiksi sitä informaatiota, mitä raskaalle liikenteelle voidaan tänä päivänä keliolosuhteista tarjota Varo-palvelun kautta suoraan raskaan liikenteen kuljettajille. Mutta täytyy muistaa, että nämä järjestelmät, joita ruuhkamaksua varten pitää joka tapauksessa luoda, aina myös maksavat. Siinä mielessä itse ainakin haluan hyvin tarkkaan punnita myös sen puolen, että ei luoda mitään ylimääräistä byrokratiaa näiden järjestelmien ympärille. Mutta uuden teknologian suomia mahdollisuuksia täytyy tietenkin ennakkoluulottomasti tarkastella. Meidän erityisolosuhteemme verrattuina moniin muihin maihin ovat luonnollisestikin sellaiset, että me olemme pitkien etäisyyksien maa ja täällä monissakin maan osissa on tilanne se, että vaikka kuinka haluaisi joukkoliikennettä käyttää, sitä ei yksinkertaisesti ole.

Toinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.