15) Hallituksen esitys työllistymisen ja muutosturvan
toimintamalliin liittyväksi lainsäädännöksi
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Vaikka ilta onkin jo pitkällä,
niin haluan muutaman sanan tästä lakiesityksestä sanoa.
Kysehän on muutosturvan toimintamallista, ja siitä on
tässäkin salissa käyty välillä railakasta keskustelua.
Yleensä sanotaan, että rakkaalla lapsella on monta
nimeä, mutta voisi sanoa, että tässä on
ollut niin rakas nimi, että sillä on ollut monta
sisältöä. Nyt se on hallituksen esityksenä, jota
on valmisteltu yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa.
Mielestäni tämä lopputulos on erittäin
hyvä siinä mielessä, että niissä työelämän
muutostilanteissa, joissa joudutaan ikäviin irtisanomisiin ja
yt-neuvotteluihin, pyritään, kun muutosta ei aina
voida pysäyttää eikä se jokaisessa
tilanteessa ole tarkoituksenmukaista, hallitsemaan sitä muutosta
siten, että siitä olisi työntekijän
ja ihmisen näkökulmasta mahdollisimman vähän
haittaa. Ihminen, joka menettää työpaikkansa,
voisi saada sillan uuteen työhön mahdollisimman
tehokkailla ja toimivilla palveluilla ja tukimuodoilla, ja sitä kautta
voisimme helpottaa sitä tuskaa, joka työpaikan
menetystilanteeseen liittyy.
Tämä muutosturvamalli on kokonaisuus, jonka
tavoitteena on tehostaa yhteistyötä niin työntekijöiden,
työnantajien kuin työhallinnonkin välillä.
Oikeastaan se on aika lailla sellainen malli, jota yritimme jo edellisessä työryhmässä,
joka tätä muutosturvamallia käsitteli
kansliapäällikkö Wallinin johdolla, mutta
silloin työmarkkinajärjestöjen kesken
ei yhteistyöhön tuosta raamista päästy.
Nyt viimeksi tulopoliittista sopimusta rakennettaessa raamit saatiin
sovittua, ja tällä mallilla päästään
eteenpäin.
Kokonaisuus muuttaa julkisesta työvoimapalvelusta annettua
lakia, työsopimuslakia, yhteistoimintalakia ja työttömyysturvalakia,
elikkä kyse on monen eri toimintamallin parantamisesta.
Perusidea on se, että työnantajalle tulee velvollisuus
aikaisemmin jo informoida työhallintoa siitä,
että yhteistoimintamenettely on käynnissä,
ja työvoimaviranomaisille tulee velvollisuus tulla mukaan
siihen prosessiin ja tarjota työntekijälle, joka
yt-menettelyssä on, omia palvelujansa jo varhemmin, jo
silloin irtisanomisajan alkuvaiheessa.
Tässä tarkoitus on, että siinä etsitään
yhteistyössä ratkaisuja siten, että ihminen
ei joutuisi työttömäksi. Jos kuitenkin
käy niin, että ihminen irtisanotaan, niin ihmisellä on
irtisanomisaikana mahdollisuus käyttää työhallinnon
palveluita ja hänellä on mahdollisuus vapaaseen
riippuen siitä, miten pitkä hänen työsuhteensa
on ollut, joko 5 tai 20 päivää. Näitä vapaita
voi pitää työnhakuun, erilaisten palvelujen
hankkimiseen. Ajatus on se, että jo sitä irtisanomisaikaa
käytetään uuden työpaikan etsimiseen
mahdollisimman tehokkaasti.
Työnantajalle tulee velvollisuus tiedottaa erilaisista
palveluista, joista tässä kokonaisuudessa säädetään.
Ja ajatus on se, että ihminen voi lähteä vapaaehtoisesti,
silloin kun hän haluaa, mukaan työllistymisohjelmaan,
jossa yhtenä elementtinä voi olla esimerkiksi
kouluttautuminen uuteen ammattiin, jos sillä alalla, josta
hän työttömäksi joutuu, työpaikkaa
ei ole näköpiirissä. Uskon itse, että kun
tähän kokonaisuuteen on kytketty myös
korkeampi työttömyysturva näiden aktiivisempien
toimenpiteiden ajalta, niin se kannustaa ihmisiä kouluttautumaan.
Jos hyvin lyhyesti kuvaa tämän uuden järjestelmän
kannustavuutta, niin esimerkiksi jos ihmisen palkkatulot ovat olleet
1 000 euroa kuukaudessa, silloin hänen ansiosidonnainen
työttömyysturvansa olisi noin 700 euroa. Tämä uusi järjestelmä tuo
hänelle hänen osallistuessaan työllistymisohjelman
aktiivitoimiin noin 90 euron lisän kuukaudessa. Tämä nousee
progressiivisesti niin kuin ansiosidonnainen työttömyysturvakin
sen mukaan, mitä tulot ovat olleet, ja esimerkiksi 4 000
euron kuukausituloilla tuo kannustinlisä on yli 600 euroa
kuukaudessa. Erityisesti ikääntyneemmän
työvoiman kohdalla on tärkeää kannustaa
ihmisiä kouluttautumaan, koska siellä välttämättä halu
siihen, että lähdetään vaihtamaan
ammattia ja etsimään uutta ammattia, ei ole niin
suuri, ja se on aika ymmärrettävää, jos
ihminen on tehnyt pitkän työrupeaman jollakin
alalla ja hänellä on hyvä ammattitaito
sille puolelle. Mutta toisaalta ovat aika tuskallisia ne tilanteet,
joissa tuolta vanhalta ammattialalta ei yksinkertaisesti löydy
työtä, ja silloin tällainen koulutukseen
kannustaminen on arvokasta.
Perusidea tässä mallissa on se, että ihminen työllistyisi
ilman, että hänen täytyy tulla näihin työllistämisohjelman
toimenpiteisiin, mutta jos se ei ole mahdollista, niin silloin haetaan
sitä palvelukokonaisuutta, jota ihminen työllistyäkseen tarvitsee.
Työhallinnon puolelta tämä edellyttää paljon,
ja työministeriössä onkin isoimpiin työvoimatoimistoihin
perusteilla niin sanotut muutosturvajoukot: on tarkoitus sekä nykyisistä työhallinnon
työntekijöistä että myös
uusista työntekijöistä kouluttaa erityisosaajia
näihin tilanteisiin, koska siinä tarvitaan erityistä osaamista,
se ei ihan sieltä perussapluunasta nouse. Ajatus on, että nämä muutosturvajoukot
myös liikkuvat sen mukaan, missä tätä menettelyä tarvitaan.
Uskon, että sillä voidaan parantaa palvelua, jota
ihmiset saavat työvoimatoimistosta. Uskon, että sillä voidaan
parantaa myös sitä yhteistyötä,
jota työnantajan, työntekijöiden ja työhallinnon
välillä tässä tilanteessa tarvitaan,
ja ennen muuta tarkoitus on puuttua työttömyyteen
ennen kuin se on syntynytkään. Elikkä tämä on
tällainen varhaisen puuttumisen malli.
Se, miksi uskon tämän vaikuttavan työllisyyteen
positiivisesti verrattuna niihin esityksiin, joita keskustelussa
on ollut esillä, on se, että se ei kuitenkaan
yksittäiselle työnantajalle tuo kohtuuttomia kustannuksia.
Jos yritys aidosti taloudellisissa vaikeuksissa joutuu vähentämään
työntekijöitänsä, niin jos nämä kustannukset
silloin kohdistuisivat tuohon kyseiseen yritykseen, niin vaarana
olisi se, että pienemmän joukon sijasta jouduttaisiinkin
irtisanomaan isompi joukko ja silloin työllisyyden näkökulmasta
jouduttaisiin ojasta allikkoon. Tässä tuota työnantajavastuuta kannetaan
kollektiivisesti ja näistä kustannuksista vastataan
kollektiivisesti, jolloin se ei aiheuta kohtuutonta haittaa yksittäiselle
yritykselle.
Tämän lisäksi työministeriössä on
käynnissä yt-lain uudistusprosessi, jossa työryhmä istuu
ja pyrkii siihen, että tuosta laista tulisi tämmöisen irtisanomislain
sijaan aito vuorovaikutuslaki, jolla jo ennen kuin ajaudutaan tilanteeseen,
jossa yt-menettelyä käytetään
henkilöstön vähentämiseen, voitaisiin
yhteistyössä löytää muita
ratkaisuja, jotta irtisanomisiin ei jouduttaisi. Hallitus on myös
kehysneuvottelussaan sitoutunut siihen, että lisätalousarvion
yhteydessä rahoitetaan tämä järjestely.
Toivon, että eduskunta kiireisestä aikataulustaan
huolimatta voisi käsitellä tämän
lain siten, että se voisi astua voimaan jo 1.7., koska
epäilemättä sitä tässäkin
tilanteessa kipeästi monella työpaikalla kaivataan
ja tarvitaan.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy tulla tänne eteen,
ettei tarvitse hosumalla puhua, kun on tämä puhetyyli
sen verran verkkainen.
Puhemies! Olen pari kertaa kuullut etukäteisbriiffin
tästä asiasta, ja tätä on markkinoitu,
että tämä on parasta tupossa. Kenties
se varmaan sitä onkin, kun katselee niitä korotusprosentteja
ym., ehkä tämä on sitten kaikkein parasta
siinä. Positiivinen kuva on jäänyt minullekin
erityisesti tästä tilanteesta, että tässä pystytään
keskenään sopimaan.
Ainoa semmoinen epävarma tekijä löytyy
siitä, miten toteutuu aidosti tämä mahdollisuus työntekijöillä sen
vapaan pitämiseen. Itse kun on elämänsä viettänyt
tuommoisilla pienillä työpaikoilla — yksi
ainoa vähän isompi joukossa, jossa ei yt-lakia
ole tarvinnut noudattaa juurikaan — ja sitten kun tuntee
alan sillä tavalla tarkasti, niin kun saattaa käydä niin
nykyisissä kilpailuttamistilanteissa ym., että voidaan
olettaa, että puolen vuoden päästä päättyvät
esimerkiksi työnantajan kaikki työt, päättyvät
siihen hetkeen, niin miten siinä tilanteessa, jossa jokainen
mies taikka nainen kuitenkin on tarpeen sen puoli vuottakin eteenpäin,
järjestetään niitä vapaita?
Ja jos tälläkin hetkellä monessa paikassa,
jossa työntekijöitä on niin vähän,
että ylimääräistä henkilöä ei
ole, on niin, että kun joku sairastuu, niin siellä joudutaan
jostain raapimaan ulkopuolelta joku tuuraaja, niin onko tässä sitten
tilanne myöskin se, että jos työntekijä menee
pyytämään vapaata, niin silloin joudutaan
ottamaan ulkopuolelta tuuraaja? Sitä minä en usko,
että työnantajat ihan helpolla tätä asiaa
näin sulattavat. Mutta ne ovat sitten neuvottelukysymyksiä varmasti,
ja kuten tänään hallitusneuvos Kangasperkon
kanssa tätä asiaa puitiin, niin lopullisen tuomionhan
sitten antaa käräjäoikeus tai kenties
korkein oikeus, työtuomioistuin, mihinkä asia
sitten meneekään ja se soveltamisohje.
Mutta sinänsä täytyy sanoa, että tämä on
kyllä erinomainen esitys ministeriltä ja kolmikannassa sovittuna
tässä on avattu pää semmoiseen
asiaan, mikä on hyvin tärkeä. Kun tänään
myöskin katselin lehdestä tulosta siitä,
minkälaiset ihmiset työllistyvät parhaiten,
niin semmoiset ihmiset, joilla on jo työpaikka olemassa.
Valitettavasti työnantajat aina katsovat karsaasti, jos
sinulla on päiväkin työttömyyttä alla
ja sanot, että olet työttömänä etkä missään
töissä, olet jäänyt eilen työttömäksi,
ja semmoinen, jolla on työpaikka olemassa, työllistyy
huomattavasti helpommin, vaikka eroa ei olisi yhtään
missään mitään. Se on tämmöinen
joku korvien välissä oleva imagokysymys, mistä tässä asiassa
on kyse. Jos tässä tilanteessa tosiaan käy
näin, että kesken työrupeaman pääsee
työllistymään, niin siitä on
aina hyötyä kaikille.
Nyt täytyy sanoa, että toivotaan, että ne
ministerin joukot pääsevät sinne barrikadeille,
nämä muutosturvajoukot, oikein kunnolla pyörimään, koska
minä uskon, että siinä tarvitaan kyllä joukkoja.
Jos arvelujen mukaan 30 000 meillä vuosittain
sanotaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä irti
ja osa on hyvin pitkälle tänä päivänä ollut
ainakin teollisuudessa semmoisia, jotka ovat putkeen päässeitä,
jotka eivät näihin asioihin varmaan käestä mitenkään,
niin sieltä arveltiin hallitusneuvoksen suulla, että se
voisi olla noin 5 000 ihmistä, kenties. Siitäkin
vielä osa sitten pudotetaan pois, niin että kokonaisuudessaan
saattaa jäädä jopa alle 2 000:n
niiden määrä, jotka ovat todellisuudessa
tulossa koulutukseen ja eteenpäinvientiin, eikä sekään
ole ihan pieni määrä.
Sitten sen koulutuksen löytymisessä meillä minun
mielestäni on ollut tänä päivänä aika
paljon puutteita, niin että on koulutettu vähän
semmoisille aloille, millä ei oikein ole ollut kysyntää,
uudelle alalle työttömäksi. Toivoisin,
että nyt sitten löytyy aidosti niitä toimenpiteitä ja
että työnantajat myöskin, jotka nyt osaltaan
huutavat sitä, että on työvoimapulaa
joillain aloilla, olisivat sitten kärkkäästi
ottamassa näitä ihmisiä uudelleenkoulutuksen
jälkeen töihin ja olisivat mukana hyvin tiukasti
siinä koulutuskuviossa, jolloinka voitaisiin tämmöistä räätälöityä koulutusta
luoda ihmisille eikä tarvitsisi kenenkään
olla turhautumassa tähän asiaan.
Kokonaisuudessaan pidän tätä myönteisenä esityksenä ja
toivotan työhallinnolle onnea näitten ihmisten
kanssa.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Itse asiassa arvioiden mukaan — kukaanhan
ei tiedä, kuinka paljon irtisanomisia vuoden aikaan tulee — jos
katsotaan sitä kehitystä, mikä meillä on taustallamme,
niin noin 30 000 ihmisen on arvioitu joutuvan irtisanotuksi,
näistä puolet elikkä noin 15 000
taloudellisista ja tuotannollisista syistä, ja se olisi
se joukko, jonka kanssa tätä ohjelmaa rakennettaisiin,
mutta heistä sitten 5 000:n vuositasolla on arvioitu
tulevan näiden tehostettujen toimenpiteiden piiriin. Tällä hetkellä jo
on ollut 2 000 henkeä koulutuksessa suoraan irtisanomisen
jälkeen, ja 5 000 on se koulutus- tai näiden
muiden tehostettujen toimien volyymi, joka on tällä hetkellä arvioitu.
Voisi sanoa, että tietenkin me toivomme, että irtisanomisia
olisi mahdollisimman vähän mutta niistä,
jotka tarvitsevat koulutusta, mahdollisimman suuri osa lähtisi
kouluttautumaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt taitaa olla semmoinen hallituksen esitys,
jota joutuu ihan pakostakin kehumaan, kun on tutustunut tähän
esitykseen briiffaustilaisuuksissa ja ehtinyt sitä jonkun
verran jo lukemaankin sitten. Mutta kun on tutustunut hallitusohjelmaan
kaiken kaikkiaan ja sitten valtiontalouden kehyksiin ja poikkihallinnollisiin
politiikkaohjelmiin, niin ei ole pelkoa, että nämä kiitokset
ainakaan inflaatiosta kärsisivät sitten myöhempinäkään
aikoina.
Tässä muutosturvaesityksessä marssijärjestys ja
toimenpiteet ovat aivan oikeat. Tämä muutosturva
kytketään olemassa olevaan järjestelmään eli
otetaan huomioon jo ne yt-lain velvoitteet, mitä on olemassa.
Se on erittäin tärkeä asia, että toiminta
alkaa jo irtisanomisaikana ja ennakoiden, niin ettei odoteta, että tilanne
menee tarpeeksi pahaksi, ja aleta toimia vasta sitten. Jos käy
näin, että kaikista ennakkotoimista huolimatta
jää työttömäksi, niin
tästä työttömyysaikaisesta aktiivisuudesta
tulee ihan reilu palkinto, kannustetaan työnhakuun ja koulutukseen.
Se, mikä ehkä parasta kuitenkin on tämän
taloudellisen tuen lisäksi, on se, että toiminta
on suunnitelmallista ja sitouttavaa ja että se pyrkii sitouttamaan samalla
lailla työnantajat, työntekijän, tämän työttömyysuhan
alaisen, kuin sitten viranomaisetkin.
Mutta yksi kysymysmerkki tässä on, mikä on kaiken
kaikkiaan työhallinnon toiminnassa ja mitä on
yrittänyt penkoa: siellähän ovat jo nykyään
työnhakusuunnitelmat olemassa, ja aivan samalla tapaa siinä tilanteessa,
työnhakusuunnitelmaa tehtäessä, kuin
tässä uudessa muutosturvamallissa voi kysyä,
mitkä sitoumukset sitten velvoittavat viranomaisia. Olisi
erittäin tärkeä asia se, että työtön
tai työttömäksi jäävä voisi
luottaa siihen, että se, mitä papereihin on kirjattu,
toteutuu sitten. Tämmöinen tilanne voi tulla esimerkiksi
täydennyskoulutuksessa, että on kysyttävä, voiko
muutosturvan piiriin kuuluva luottaa siihen, että hän
saa sitä koulutusta, mitä on hakenut, jos hänellä suinkin
siihen koulutukseen edellytykset on olemassa.
Tämä aktiivisuuspalkinto elikkä tämä työllistymisohjelman
lisä on taloudellisestikin aika huomattava, mutta siihen
liittyy sitten tämmöinen osin filosofinenkin kysymys — voi
olla ihan ongelma — ja ainakin linjaus siitä,
kuinka työhallinto toimii. Jos ajatellaan, kuinka eri tilanteissa
olevia työttömiä tai työttömyysuhan
alaisia kannustetaan, niin tässähän on
malli: Jo työttömyysuhan aikana muutosturvan ollessa
kyseessä ja työttömäksi jäädessä,
silloin kun osallistuu aktiivitoimenpiteisiin, tässä työttömyyden alkuvaiheessa
kannustetaan huomattavalla taloudellisella panostuksella, mutta — voi
olla sitten kyse samasta henkilöstä — jos
henkilö on noin kolme vuotta työttömänä,
on menettänyt työttömyysturvaoikeutensa,
on ollut 180 päivää työmarkkinatuella,
niin tämä kannustus muuttuukin niin, että sitten
tätä työtöntä, joka
voi olla sama henkilö, kannustetaan sillä, että työmarkkinatuki tietyin
edellytyksin uhataan kokonaan evätä. Se kysymys
kuuluu, voiko ihminen muuttua kolmen vuoden aikana niin, että häneltä katoaa
kaikki aktiivisuus, hänen arvomaailmansa, ajatusmaailmansa
muuttuu niin päälaelleen, että työttömyyden
alkuvaiheessa kannustetaan palkinnolla ja sitten kun työttömyys
pitkittyy ja henkilön asema menee todella tukalaksi, tätä henkilöä kannustetaan
sillä, että se viimesijainenkin toimeentulomuoto
evätään kokonaan. Tätä minä olen
ihmetellyt. Eikös se kannustaminen ja palkintojen antaminen
toimisi myöskin työttömyyden pitkittyessä?
Tietenkin se pitää suhteuttaa aina siihen, mikä on
kullekin työttömälle mahdollista, ja
ne tavoitteet asettaa niin, että ne tosissaan ovat realistisia,
ja jos työttömyys pitkittyy, silloin pitää tyytyä pienempiinkin
askeliin eikä suoraan työllistymiseen.
Asia, mistä ed. Rönni puhui, on ihan huomionarvoinen
sillä lailla, että jos ajatellaan työnantajaa,
joka kilpailee lyhyehköistä tarjouksista mutta
haluaa pitää tietyn vakituisen porukan yrityksessään
töissä, ja yhtäkkiä sitten tilauskanta
romahtaa tai ainakin heikkenee, niin tämä yrittäjä joutuu
kantamaan aika raskaan taakan, vaikka itsekin on koko ajan toisten
armoilla, pahimmassa tapauksessa joutuu palkkaamaan ulkopuolelta sitten
muita henkilöitä heikkenevän tilauskannan
aikana ja sitten nämä muut henkilöt,
jotka ovat ennestään olleet siinä yrityksessä töissä, voivat
tämän muutosturvan tuella hakea palkallisesti
töitä. Tilanne on tämmöisessä yrityksessä aivan
eri kuin suuryrityksessä, joka takoo koko ajan voittoja
kymmeniä, satoja miljoonia, joka samaan aikaan rationalisoi,
siirtää tuotantoa kaukomaille ja antaa sitten
samanaikaisesti lopputilin sadoille työntekijöilleen.
Semmoiselle yritykselle, jolla on vastuunkantokykyä, jolla
on talous kunnossa, joka tekee voittoa, pitääkin
asettaa entistä suuremmat velvoitteet.
Sitten näille työvoimatoimistojen nopean toiminnan
taistelujoukoille kyllä voi antaa tukensa, ja se onkin
oikeastaan ainoa taistelujoukko, jolle minä annan tuen
ja vieläpä ilman YK:n mandaattia.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys ministeri Filatoville: En oikein
hyvin tunne tätä aluetta, mutta tässä on
paljon hyvää ja inhimillistä minunkin
mielestäni, mutta tämmöinen kysymys:
Mikä on työnantajalle rahallinen osuus tässä,
jos esimerkiksi 20 päivän hakuaika on ja kaverilla
on tänään palkallista hakuaikaa, tai
no, tietysti sitten se osuus on eri asia, mutta mitä jos
on pieni työnantaja ja sattuu pahimmassa tapauksessa useampikin
tämmöinen vastaava tapaus?
Työministeri Tarja Filatov
Puhemies! Siinähän täytyy muistaa
se, että kyse on tilanteesta, jossa ihminen on irtisanottu
elikkä työt ovat vähenemässä.
Silloin tavallaan hyvää työnantajapolitiikkaa
on myös miettiä se, miten se loppupää,
joka on kaikille ikävä, varmasti myös
yritykselle, joka joutuu irtisanomaan, hoidettaisiin mahdollisimman
inhimillisesti. Tässä ei ole kyse mistään
subjektiivisesta oikeudesta 20 lomapäivään,
vaan se vapaan pitäminen on sidottu siihen, että silloin
todellakin haetaan työtä tai ollaan esimerkiksi
ammattitaidon testaamisessa ja muussa. Se on kirjoitettu lakiin
siten, että siitä ei saa aiheutua työnantajalle
kohtuutonta haittaa. Silloin työnantajalla on viime kädessä oikeus määritellä niitä
päiviä,
jolloin tätä tilannetta voidaan hoitaa. Sitten
toisaalta esimerkiksi työviranomaiselta voi saada todistuksen
siitä, missä toimenpiteissä on minäkin
päivänä ollut.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä siinä, kun ministeri
sanoi "kohtuuton haitta", minä ajattelin, kuinka iso haitari
siinä on sitten.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Se on tietenkin tämä sanamuoto,
jota meillä monessa muussakin tilanteessa käytetään
lainsäädännössä. Pitää muistaa,
että kyse on tilanteesta, jossa ihminen on irtisanottu
eli työt ovat todella loppu kokonaan. Silloin voidaan olettaa, että työnantaja
kykenee järjestämään työt
ja ajankäytön siten, että työntekijä voi
käyttää joitakin päiviä työnhakuun.
Kun vuorovaikutussuhteet ovat työpaikalla kunnossa, asiasta
voidaan neuvotella, ja jos työnhausta aiheutuu kohtuutonta haittaa,
sitä voidaan mahdollisesti siirtää seuraavalle
päivälle, jos se edellisenä päivänä työnantajan
näkökulmasta olisi mahdoton. Mutta niin kuin ed.
Rönni tässä sanoi, viime kädessä se
on tuomioistuin, joka määrittelee, mikä on
ollut kohtuutonta haittaa ja mikä ei, jos asia oikein tiukille
menee.
Keskustelu päättyy.