Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sopinee, että tämän
asian pohjalla ja aikana kommentoin lyhyesti myös kahta
seuraavaakin, koska ne liittyvät tähän
tilintarkastuskokonaisuuteen.
Toinen varapuhemies:
Tehdään näin.
Hyvä, kiitoksia! — Arvoisa puhemies ja eduskunnan
tileistä kiinnostunut runsaslukuinen kuulijajoukko! Eduskunnan
tilintarkastajat ovat antaneet puhtaat tilintarkastuskertomukset niin
eduskunnan, Valtiontalouden tarkastusviraston kuin myös
Ulkopoliittisen instituutin tileistä ja toiminnasta vuodelta
2009.
Eduskunnan osalta on lyhyesti todettava, että kulukuri,
menokuri on edelleen parantunut. Tästä esimerkkinä ovat
budjettisäästöt. Tosin merkittävimmät
säästöt liittyvät korjaus- ja
kunnossapitomenoihin, eli ne ovat merkittävästi
budjetoitua pienemmät. Hallinnon kehittämishanke
on edelleen viime vuonna jatkunut ja edesauttanut eri tavoin muun
muassa taloushallinnossa, kuten täällä äskeisen
asian osalta ed. Orpo ansiokkaasti myös totesi.
Tilintarkastajina olemme todenneet tyydytyksellä myös
sen, että työtyytyväisyyskyselyjen perusteella
eduskunnan henkilöstöhallinnossa on päästy
eteenpäin. Työtyytyväisyys eduskunnassa
näyttäisi kyselyiden perusteella parantuneen aika
hyvin ja siitä on tietysti syytä meidän
olla erittäin tyytyväisiä.
Useampana vuotena olemme tilintarkastajina kiinnittäneet
huomiota eduskunnan eri käytäntöihin
ja esittäneet ehkä vähän poikkeuksellisestikin
tilintarkastuskertomusten yhteydessä erillisissä muistioissa
kehittämisvaateita. Viime vuodelta olemme antaneet kiitosta
eduskunnan hallinnolle. Tilintarkastajien kehittämissuositukset on
huomioitu erittäin hyvin, ja sen olemme suurella tyydytyksellä panneet
merkille.
Eduskunnan osalta tilintarkastajina olemme korostaneet alati
sitä, että sen lisäksi, että hyvän hallintokulttuurin
vaaliminen kuuluu jokaiselle valtion tilivirastolle, pidämme
erittäin tärkeänä sitä,
että eduskunta jo korkean huomioarvonsakin takia toimii
esimerkillisesti vastuullisen hallinnon ja varainhoidon edistäjänä.
Arvoisa puhemies! Valtion taloudenhoidon ja talousarvion noudattamisen
tarkastamista varten eduskunnan yhteydessä on riippumaton
Valtiontalouden tarkastusvirasto. Tarkastusvirasto on toiminut erittäin
tehokkaasti. Sen tuloksellisuus myös vuonna 2009 on ollut
erittäin hyvä. Tarkastusviraston osalta huomiota
on syytä kiinnittää siihen, että tarkastusviraston
henkilöstö on joutunut venymään
entisin resurssein muun muassa vaalirahoituksen valvontatehtävän
organisoinnissa. Siitä ja monista muistakin lisääntyneistä tehtävistä on
johtunut se, että henkilöstö kaiken kaikkiaan
on joutunut erittäin koville, ja eduskunnan onkin syytä arvioida
tarkastusviraston henkilöstöresurssien riittävyyttä jatkossa.
Ulkopoliittinen instituutti on toiminut vasta kolme vuotta nykymuodossaan,
mutta näyttää jo nyt siltä,
että instituutio on erittäin nopeasti ottanut
hyvän aseman eurooppalaisessa kansainvälisessä tutkimuksessa
ja vakiinnuttanut toimintansa. Talouden näkökulmasta,
taloushallinnon näkökulmasta, on erittäin
myönteistä, että myös instituutin
budjettirahoitus on vakaalla pohjalla ja menotalous erittäin
hyvin pysynyt kurissa.
Arvoisa puhemies! Kuten todettua, tilintarkastajat antavat puhtaat
tilintarkastuskertomukset näiden kaikkien kolmen instituution
osalta.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tuossa on nyt tuo eduskunnan toimintakertomus
myös mukana, niin sen yhteydessä mainitaan tämä kansainvälinen
toiminta, johonka kolmasosa kansanedustajista tätä nykyä taitaa
osallistua jossain muodossa, olkoon sitten Pohjoismaiden neuvosto,
Euroopan neuvosto tai vaikkapa Ipu. Ajattelin tässä yhteydessä eduskunnan pöytäkirjoihin
muutaman sanan Ipusta kertoa, kun se aina — ainakin median
toimesta — kerran vuodessa kevään yleiskokouksen
yhteydessä nousee jollakin tavalla esille ja osa kansanedustajista
ei tietenkään hirveän hyvin tunne tätä järjestöä.
Arvoisa puhemies! Inter-Parliamentary Union eli Ipu eli maailman
Parlamenttienvälinen liitto perustettiin vuonna 1889. Se
on maailman vanhin ja laajapohjaisin parlamenttien välinen yhteistyöjärjestö.
Suomen ryhmä perustettiin vuonna 1920, ja Suomen valtuuskunta
on osallistunut lähes kaikkiin konferensseihin eli nykyisiin
yleiskokouksiin. Ipun perustajat toimivat aikoinaan maailmanlaajuisen
rauhan asialla. Järjestö on monenkeskisen kansainvälisen
diplomatian pioneeri. Jäseniä ovat lähes
kaikki maailman toimivat parlamentit, tällä hetkellä taitaa olla
153 tai 154 jäsenmaata, joten keskustelussa ovat mukana
hyvin erityyppiset poliittiset ja yhteiskuntajärjestelmät.
Järjestön keskeisimpiä tavoitteita ovat
edelleen demokratian ja parlamentarismin edistäminen ja
tietenkin työ rauhan puolesta.
Ipu järjestää vuosittain tosiaan
kaksi isoa yleiskokousta. Yksi on lyhyempi, syksyisin, joka on Genevessä,
jossa Ipun päämaja sijaitsee, ja toinen sitten
vuorollaan eri mantereilla, koska kyseessä on maailmanlaajuinen
järjestö. Tänä keväänä kokoonnuimme
Bangkokissa, Thaimaassa, ja ensi kevään kokous
tulee olemaan Panamassa. Valitettavasti se kokous tulee olemaan vaalipäivän
molemmin puolin, joten katsotaan nyt, antaako media meille Ipun
Suomen ryhmän johtokuntalaisille mahdollisuuden osallistua
tuohon kokoukseen sen mukaan, miten kukin sitten, riippuen onko
ehdokkaana tai ei, pystyy siihen osallistumaan. Siellä voi
nimittäin olla hyvin merkittäviä Ipun
tulevaisuuteen vaikuttavia asioita vaikutettavana Suomenkin ryhmällä,
etuja valvottavana.
Arvoisa puhemies! Ipussa toimii pysyvästi kolme komiteaa,
joissa on edustajia kaikista jäsenmaista. Teemoina ovat
rauha ja kansainvälinen turvallisuus, toisessa komiteassa
talous, kauppa ja kestävä kehitys ja kolmannessa
demokratia ja ihmisoikeudet. Lisäksi voidaan yleiskokouksen
päätöksellä perustaa lisäkomiteoita yleiskokouksen
ajaksi, ja tämmöinen hätäaihe voi
olla sitten myös teemana. Pysyvät komiteat avustavat
Ipun yleiskokousta tosiaan omien sääntöjensä puitteissa.
Järjestön pääsihteerin,
joka tällä hetkellä on Anders B. Johnsson,
ja puheenjohtajan, joka on Theo-Ben Gurirab Namibiasta, nimittää hallintoneuvosto.
Lisäksi tämä hallintoneuvosto vastaa suurista
hallinnollisista ja poliittisista linjoista, mutta useimmiten toki
johtokunnan esitysten mukaisesti. Hallintoneuvostossa on kolme edustajaa
kustakin jäsenmaasta, niin myös Suomesta, ja se
kokoontuu yleiskokouksen yhteydessä. Hallintoneuvoston
puheenjohtaja toimii nelivuotiskauden. Ipun johtokunta on järjestön
hallinnollinen elin, joka valmistelee hallintoneuvoston ja yleiskokouksen
toimintaa. Tämän johtokunnan 15 jäsentä valitaan
hallintoneuvostossa neljän vuoden postille vuorollaan,
ja itselläni oli mahdollisuus edustaa Suomea neljä vuotta
tässä tehtävässä.
Ipu on saanut myös tarkkailijastatuksen YK:hon. Viime
vuosina Ipun asialistalla ovat olleet erityisesti köyhien
maiden ongelmat, ihmisoikeudet, globalisaatio, kestävä kehitys
ja sukupuolten välinen tasa-arvo. Olemme edistäneet muun
muassa sitä, että esimerkiksi Kuwaitissa naiset
pystyvät asettumaan ehdolle ja saamaan äänioikeuden
aikanaan siellä. YK:n ja Ipun yhteistyö on oleellisesti
tiivistynyt, kun Ipu perusti toimiston New Yorkiin. YK:n ja Ipun
yhteistyö edesauttaa YK:n parlamentaarisen ulottuvuuden ilmentymää.
Nyt mietitäänkin sitten parhaillaan jatkoa tälle
työlle, ja Ipu-reformia käsitellään
jälleen kerran, mietitään sitä,
mikä olisi paras muoto tulevaisuuden Ipulle.
Arvoisa puhemies! Ipun sisällä toimii myös eri
kansallisuuksiin perustuvia yhteistyöelimiä, ja
me suomalaiset olemme mukana Pohjoismaiden yhteistyörenkaassa
sekä fennougrilaisten kansanedustajien ryhmässä.
Tänä vuonna fennougrilaisen ryhmän puheenjohtajuus
on Suomella, ja ensi vuonna sitten tämä pohjoismaiden yhteistyörenkaan
puheenjohtajuus on meillä.
Vuodesta 1986 lähtien naiskansanedustajat ovat kokoontuneet
ennen Ipun yleiskokouksia päivän mittaiseen istuntoon,
jossa mietitään yleiskokouksille asetettavia yhteisiä tavoitteita, käsitellään
valittua komitea-aihetta ja tehdään muutosesityksiä päätöslauselmaesitykseen.
Tuota vuotta ennen nämä naisten tapaamiset olivat olleet
hyvin epäsäännöllisiä ja
pienempimuotoisia, mutta nyt niillä on oma formaatti. Yleensä iltapäivällä on
myös sitten keskustelussa semmoinen osio, joka on tavallaan
debatti naisten ja miesten välillä tai naisten
ja miesten kanssa jostakin yhteisestä teemasta, esimerkiksi
naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Vuodesta 1990 lähtien
naisedustajien kokoontumisia on tosiaan koordinoinut tämmöinen
erityinen naiskomitea, ja naisryhmä voi antaa nykyisin
tosiaan suosituksia Ipun hallintoneuvostolle, ja tämän
toimintansa tuloksena se on onnistunut esimerkiksi lisäämään
naisedustusta järjestön virallisissa toimielimissä.
Meillähän on säännöissä pykälä,
joka muun muassa rohkaisee siihen, että delegaatiossa on
molempia sukupuolia edustettuina kokouksissa.
Arvoisa puhemies! Kokouksien ja seminaarien lisäksi
Ipu harjoittaa tutkimus- ja julkaisutoimintaa. Ipussa tehdään
myös erilaisia selvityksiä asioista, joilla on
kytköksiä Ipun työhön, ja lisäksi
se ylläpitää internetissä maailman
parlamentteihin liittyviä tietokantoja sekä naispoliitikoiden
toiminnasta kertovaa julkaisutietokantaa. Etenkin tämä naispoliitikkojen
asema, rooli, kuinka paljon naiskansanedustajia, ministereitä, puhemiehiä maailmassa
on, on hyvin kysyttyä tavaraa aina alkuvuodesta.
Arvoisa puhemies! Ipulla on siis tärkeä rooli kansainvälisessä parlamentaarisessa
yhteistyössä, ja kuten todettua, Ipun jäseninä on
suurin osa maailman parlamenteista. Tämä mahdollistaa moniarvoisen
ja hedelmällisen maaperän keskusteluille koko
maailman hyvinvointia koskevista asioista. Lisäksi se on
ainut maailmanlaajuinen parlamentaarikkojen vuotuinen tapaamis-
ja verkottumispaikka.
Keskustelu päättyi.