Täysistunnon pöytäkirja 45/2010 vp

PTK 45/2010 vp

45. TORSTAINA 29. HUHTIKUUTA 2010 kello 16.03

Tarkistettu versio 2.0

8) Eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomus eduskunnan tilinpäätöksestä, toimintakertomuksesta ja kirjanpidosta se-kä hallinnosta vuodelta 2009

 

Timo V. Korhonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Sopinee, että tämän asian pohjalla ja aikana kommentoin lyhyesti myös kahta seuraavaakin, koska ne liittyvät tähän tilintarkastuskokonaisuuteen.

Toinen varapuhemies:

Tehdään näin.

Puhuja:

Hyvä, kiitoksia! — Arvoisa puhemies ja eduskunnan tileistä kiinnostunut runsaslukuinen kuulijajoukko! Eduskunnan tilintarkastajat ovat antaneet puhtaat tilintarkastuskertomukset niin eduskunnan, Valtiontalouden tarkastusviraston kuin myös Ulkopoliittisen instituutin tileistä ja toiminnasta vuodelta 2009.

Eduskunnan osalta on lyhyesti todettava, että kulukuri, menokuri on edelleen parantunut. Tästä esimerkkinä ovat budjettisäästöt. Tosin merkittävimmät säästöt liittyvät korjaus- ja kunnossapitomenoihin, eli ne ovat merkittävästi budjetoitua pienemmät. Hallinnon kehittämishanke on edelleen viime vuonna jatkunut ja edesauttanut eri tavoin muun muassa taloushallinnossa, kuten täällä äskeisen asian osalta ed. Orpo ansiokkaasti myös totesi.

Tilintarkastajina olemme todenneet tyydytyksellä myös sen, että työtyytyväisyyskyselyjen perusteella eduskunnan henkilöstöhallinnossa on päästy eteenpäin. Työtyytyväisyys eduskunnassa näyttäisi kyselyiden perusteella parantuneen aika hyvin ja siitä on tietysti syytä meidän olla erittäin tyytyväisiä.

Useampana vuotena olemme tilintarkastajina kiinnittäneet huomiota eduskunnan eri käytäntöihin ja esittäneet ehkä vähän poikkeuksellisestikin tilintarkastuskertomusten yhteydessä erillisissä muistioissa kehittämisvaateita. Viime vuodelta olemme antaneet kiitosta eduskunnan hallinnolle. Tilintarkastajien kehittämissuositukset on huomioitu erittäin hyvin, ja sen olemme suurella tyydytyksellä panneet merkille.

Eduskunnan osalta tilintarkastajina olemme korostaneet alati sitä, että sen lisäksi, että hyvän hallintokulttuurin vaaliminen kuuluu jokaiselle valtion tilivirastolle, pidämme erittäin tärkeänä sitä, että eduskunta jo korkean huomioarvonsakin takia toimii esimerkillisesti vastuullisen hallinnon ja varainhoidon edistäjänä.

Arvoisa puhemies! Valtion taloudenhoidon ja talousarvion noudattamisen tarkastamista varten eduskunnan yhteydessä on riippumaton Valtiontalouden tarkastusvirasto. Tarkastusvirasto on toiminut erittäin tehokkaasti. Sen tuloksellisuus myös vuonna 2009 on ollut erittäin hyvä. Tarkastusviraston osalta huomiota on syytä kiinnittää siihen, että tarkastusviraston henkilöstö on joutunut venymään entisin resurssein muun muassa vaalirahoituksen valvontatehtävän organisoinnissa. Siitä ja monista muistakin lisääntyneistä tehtävistä on johtunut se, että henkilöstö kaiken kaikkiaan on joutunut erittäin koville, ja eduskunnan onkin syytä arvioida tarkastusviraston henkilöstöresurssien riittävyyttä jatkossa.

Ulkopoliittinen instituutti on toiminut vasta kolme vuotta nykymuodossaan, mutta näyttää jo nyt siltä, että instituutio on erittäin nopeasti ottanut hyvän aseman eurooppalaisessa kansainvälisessä tutkimuksessa ja vakiinnuttanut toimintansa. Talouden näkökulmasta, taloushallinnon näkökulmasta, on erittäin myönteistä, että myös instituutin budjettirahoitus on vakaalla pohjalla ja menotalous erittäin hyvin pysynyt kurissa.

Arvoisa puhemies! Kuten todettua, tilintarkastajat antavat puhtaat tilintarkastuskertomukset näiden kaikkien kolmen instituution osalta.

Katri Komi /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Kun tuossa on nyt tuo eduskunnan toimintakertomus myös mukana, niin sen yhteydessä mainitaan tämä kansainvälinen toiminta, johonka kolmasosa kansanedustajista tätä nykyä taitaa osallistua jossain muodossa, olkoon sitten Pohjoismaiden neuvosto, Euroopan neuvosto tai vaikkapa Ipu. Ajattelin tässä yhteydessä eduskunnan pöytäkirjoihin muutaman sanan Ipusta kertoa, kun se aina — ainakin median toimesta — kerran vuodessa kevään yleiskokouksen yhteydessä nousee jollakin tavalla esille ja osa kansanedustajista ei tietenkään hirveän hyvin tunne tätä järjestöä.

Arvoisa puhemies! Inter-Parliamentary Union eli Ipu eli maailman Parlamenttienvälinen liitto perustettiin vuonna 1889. Se on maailman vanhin ja laajapohjaisin parlamenttien välinen yhteistyöjärjestö. Suomen ryhmä perustettiin vuonna 1920, ja Suomen valtuuskunta on osallistunut lähes kaikkiin konferensseihin eli nykyisiin yleiskokouksiin. Ipun perustajat toimivat aikoinaan maailmanlaajuisen rauhan asialla. Järjestö on monenkeskisen kansainvälisen diplomatian pioneeri. Jäseniä ovat lähes kaikki maailman toimivat parlamentit, tällä hetkellä taitaa olla 153 tai 154 jäsenmaata, joten keskustelussa ovat mukana hyvin erityyppiset poliittiset ja yhteiskuntajärjestelmät. Järjestön keskeisimpiä tavoitteita ovat edelleen demokratian ja parlamentarismin edistäminen ja tietenkin työ rauhan puolesta.

Ipu järjestää vuosittain tosiaan kaksi isoa yleiskokousta. Yksi on lyhyempi, syksyisin, joka on Genevessä, jossa Ipun päämaja sijaitsee, ja toinen sitten vuorollaan eri mantereilla, koska kyseessä on maailmanlaajuinen järjestö. Tänä keväänä kokoonnuimme Bangkokissa, Thaimaassa, ja ensi kevään kokous tulee olemaan Panamassa. Valitettavasti se kokous tulee olemaan vaalipäivän molemmin puolin, joten katsotaan nyt, antaako media meille Ipun Suomen ryhmän johtokuntalaisille mahdollisuuden osallistua tuohon kokoukseen sen mukaan, miten kukin sitten, riippuen onko ehdokkaana tai ei, pystyy siihen osallistumaan. Siellä voi nimittäin olla hyvin merkittäviä Ipun tulevaisuuteen vaikuttavia asioita vaikutettavana Suomenkin ryhmällä, etuja valvottavana.

Arvoisa puhemies! Ipussa toimii pysyvästi kolme komiteaa, joissa on edustajia kaikista jäsenmaista. Teemoina ovat rauha ja kansainvälinen turvallisuus, toisessa komiteassa talous, kauppa ja kestävä kehitys ja kolmannessa demokratia ja ihmisoikeudet. Lisäksi voidaan yleiskokouksen päätöksellä perustaa lisäkomiteoita yleiskokouksen ajaksi, ja tämmöinen hätäaihe voi olla sitten myös teemana. Pysyvät komiteat avustavat Ipun yleiskokousta tosiaan omien sääntöjensä puitteissa.

Järjestön pääsihteerin, joka tällä hetkellä on Anders B. Johnsson, ja puheenjohtajan, joka on Theo-Ben Gurirab Namibiasta, nimittää hallintoneuvosto. Lisäksi tämä hallintoneuvosto vastaa suurista hallinnollisista ja poliittisista linjoista, mutta useimmiten toki johtokunnan esitysten mukaisesti. Hallintoneuvostossa on kolme edustajaa kustakin jäsenmaasta, niin myös Suomesta, ja se kokoontuu yleiskokouksen yhteydessä. Hallintoneuvoston puheenjohtaja toimii nelivuotiskauden. Ipun johtokunta on järjestön hallinnollinen elin, joka valmistelee hallintoneuvoston ja yleiskokouksen toimintaa. Tämän johtokunnan 15 jäsentä valitaan hallintoneuvostossa neljän vuoden postille vuorollaan, ja itselläni oli mahdollisuus edustaa Suomea neljä vuotta tässä tehtävässä.

Ipu on saanut myös tarkkailijastatuksen YK:hon. Viime vuosina Ipun asialistalla ovat olleet erityisesti köyhien maiden ongelmat, ihmisoikeudet, globalisaatio, kestävä kehitys ja sukupuolten välinen tasa-arvo. Olemme edistäneet muun muassa sitä, että esimerkiksi Kuwaitissa naiset pystyvät asettumaan ehdolle ja saamaan äänioikeuden aikanaan siellä. YK:n ja Ipun yhteistyö on oleellisesti tiivistynyt, kun Ipu perusti toimiston New Yorkiin. YK:n ja Ipun yhteistyö edesauttaa YK:n parlamentaarisen ulottuvuuden ilmentymää. Nyt mietitäänkin sitten parhaillaan jatkoa tälle työlle, ja Ipu-reformia käsitellään jälleen kerran, mietitään sitä, mikä olisi paras muoto tulevaisuuden Ipulle.

Arvoisa puhemies! Ipun sisällä toimii myös eri kansallisuuksiin perustuvia yhteistyöelimiä, ja me suomalaiset olemme mukana Pohjoismaiden yhteistyörenkaassa sekä fennougrilaisten kansanedustajien ryhmässä. Tänä vuonna fennougrilaisen ryhmän puheenjohtajuus on Suomella, ja ensi vuonna sitten tämä pohjoismaiden yhteistyörenkaan puheenjohtajuus on meillä.

Vuodesta 1986 lähtien naiskansanedustajat ovat kokoontuneet ennen Ipun yleiskokouksia päivän mittaiseen istuntoon, jossa mietitään yleiskokouksille asetettavia yhteisiä tavoitteita, käsitellään valittua komitea-aihetta ja tehdään muutosesityksiä päätöslauselmaesitykseen. Tuota vuotta ennen nämä naisten tapaamiset olivat olleet hyvin epäsäännöllisiä ja pienempimuotoisia, mutta nyt niillä on oma formaatti. Yleensä iltapäivällä on myös sitten keskustelussa semmoinen osio, joka on tavallaan debatti naisten ja miesten välillä tai naisten ja miesten kanssa jostakin yhteisestä teemasta, esimerkiksi naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Vuodesta 1990 lähtien naisedustajien kokoontumisia on tosiaan koordinoinut tämmöinen erityinen naiskomitea, ja naisryhmä voi antaa nykyisin tosiaan suosituksia Ipun hallintoneuvostolle, ja tämän toimintansa tuloksena se on onnistunut esimerkiksi lisäämään naisedustusta järjestön virallisissa toimielimissä. Meillähän on säännöissä pykälä, joka muun muassa rohkaisee siihen, että delegaatiossa on molempia sukupuolia edustettuina kokouksissa.

Arvoisa puhemies! Kokouksien ja seminaarien lisäksi Ipu harjoittaa tutkimus- ja julkaisutoimintaa. Ipussa tehdään myös erilaisia selvityksiä asioista, joilla on kytköksiä Ipun työhön, ja lisäksi se ylläpitää internetissä maailman parlamentteihin liittyviä tietokantoja sekä naispoliitikoiden toiminnasta kertovaa julkaisutietokantaa. Etenkin tämä naispoliitikkojen asema, rooli, kuinka paljon naiskansanedustajia, ministereitä, puhemiehiä maailmassa on, on hyvin kysyttyä tavaraa aina alkuvuodesta.

Arvoisa puhemies! Ipulla on siis tärkeä rooli kansainvälisessä parlamentaarisessa yhteistyössä, ja kuten todettua, Ipun jäseninä on suurin osa maailman parlamenteista. Tämä mahdollistaa moniarvoisen ja hedelmällisen maaperän keskusteluille koko maailman hyvinvointia koskevista asioista. Lisäksi se on ainut maailmanlaajuinen parlamentaarikkojen vuotuinen tapaamis- ja verkottumispaikka.

Keskustelu päättyi.