1) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2010
Timo Soini /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta arvioi mietinnössään
runsas kaksi vuotta sitten voimaan tulleen Lissabonin sopimuksen
toteutumista ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta. Lissabonin
sopimuksen muutoksella pyrittiin luomaan vahvempi johtajuus ja johdonmukaisempi
ulkopolitiikka. On selvää, että tätä tavoitetta
ei ole vielä saavutettu.
Valiokunta kävi avointa ja kriittistä keskustelua
EU:n ulkopolitiikan tilasta. Lopputuloksena on keskustelujen jälkeen
yksimielinen mietintö erittäin ajankohtaisesta
ja Suomelle tärkeästä asiasta. On tärkeää,
että valiokunta saavutti tämän mietinnön
yksimielisesti niin, että kaikkien mukana olleiden ryhmien
näkökohdat tulivat huomioiduiksi. Haluamme korostaa,
että ulkopolitiikassa Suomen yhteisten intressien saavuttamisen
on oltava keskeinen tavoite. Suomella voi olla vain yksi ulkopolitiikka.
Tässä yhteydessä kiitän valiokunnan
jäseniä hyvästä yhteistyöstä ja
joustavuudesta.
Arvoisa puhemies! Meneillään olevan talous- ja
eurokriisin aikana unionin toiminnan legitimiteetti eli hyväksyttävyys
on perustellusti kyseenalaistettu. Valiokunta toteaa, että kriittinen
keskustelu EU:n tuomasta lisäarvosta on ollut tarpeellista
ja se on selkeyttänyt kansalaisten mielipiteitä unionista.
Yhteisenä nimittäjänä voidaan todeta
olevan se, että EU:n on nyt kyettävä osoittamaan
kansalaisilleen, että se voi tuottaa lisäarvoa.
Talouskriisin vaikutus jäsenvaltioiden yhteiskunnalliseen
vakauteen on valiokunnan mielestä otettava vakavasti, koska
se vesittää EU:n keskeisen tavoitteen: vakauden
luomisen Eurooppaan keskinäisriippuvuutta vahvistamalla.
Valiokunta käsitteli EU:n suhteellisen aseman heikkenemistä globaalitasolla.
Mainitsen tässä muutamia huomioita.
Talouden ja politiikan välinen vuorovaikutus korostuu
nykyisessä uhka- ja sodankäyntiympäristössä sekä kilpailtaessa
vähenevistä luonnonvaroista. Yhdysvaltojen huomio
siintyy ja kiintyy yhä enemmän Aasian ja Kiinan
kasvavaan taloudelliseen ja poliittiseen vaikutusvaltaan sekä sotilaalliseen
varustautumiseen ja siihen liittyviin jännitteisiin erityisesti
Tyynenmeren alueella. Euroopan unionin niin sanotut strategiset kumppanuudet
ovat globaalin voimatasapainon muutoksissa yhä keskeisempiä.
Valiokunta katsoo, että unioni ei ole riittävissä määrin
kyennyt analysoimaan kunkin strategisen kumppanin erityispiirteitä.
Erityisesti tässä on huomattava Venäjä,
Yhdysvallat, Kiina ja siltä pohjalta kartoitettava yhteisiä poliittisia
ja taloudellisia intressejä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta katsoo, että EU:n talouskriisi
on heikentänyt unionin poliittista merkitystä ja
vaikutusvaltaa. Tietyt laajentumiseen ja euroon liittyvät
aikaisemmat päätökset eivät
ole helpottaneet kriiseistä selviämistä. EU:n
ulkosuhteita leimaa yhteisen tavoitteen puute. Toiminta on ollut
pitkälti reagoivaa ja ollut etenkin viime aikoina yksittäisten
jäsenmaiden johdettavissa. Talouskasvun vahvistaminen on
keskeistä myös ulkoisen vaikutusvallan palauttamiseksi.
Unioni etenee yhä selvemmin kohti eriytyvää integraatiota.
Iso-Britannia säilyy vahvana vaikuttajana, mutta sen politiikkaa
leimaa yhä selvemmin syvenevän integraation vastustaminen. Saksa,
mutta myös Ranska, on vahvistanut asemiaan, ja niiden välinen
yhteistyö antaa suunnan yhä suorasukaisemmin unionin
keskeisissä politiikkalinjauksissa. (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, tässä välissä pyydän
salia hiljentymään. On käynnissä mietinnön
esittely. Palaverit on tarkoitettu pidettäväksi
salin ulkopuolella.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on huolissaan, että EU:ssa
ollaan siirtymässä sääntöpohjaisuudesta
valtapohjaisuuteen. Ratkaisevaa on jäsenmaiden valmius
sitoutua yhtenäisempään ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan.
Valiokunta katsoo, että demokratian ja ihmisoikeuksien
ja oikeusvaltioperiaatteen korostamisen tulee olla jatkossakin keskeinen
osa EU:n ulkoista toimintaa. Valiokunta muistuttaa, että vaikeuksien
lisäksi ja niiden rinnalla on myös saavutuksia.
Esimerkiksi laaja-alainen Afrikan sarvi -strategia on yksi sellainen.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan esittämistä toimintalinjauksista
todettakoon seuraavaa: Valiokunnan saaman selvityksen perusteella
Suomen turvallisuuspoliittinen tilanne muuttuu, kun Yhdysvaltojen
kiinnostus ja panostus Nato-yhteistyöhön ja Eurooppaan
heikkenee seuraavien 5—10 vuoden aikana ja EU ei arvioiden
mukaan käytännössä kykene näin
lyhyellä aikavälillä luomaan uskottavaa
yhteistä turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Valiokunta
korostaa, että Suomen tulee omassa turvallisuuspolitiikassaan
ottaa tämä kehityssuunta huomioon ja sisällyttää sitä koskevat
arviot ja suunnitelmat seuraavaan turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen
selontekoon.
Valiokunta kiirehtii EU:n yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
kehittämistä. Valiokunta katsoo, että Euroopan
on otettava yhä enemmän vastuuta omasta turvallisuudestaan. Yhteistyöpaineita
lisäävät puolustusbudjettien pieneneminen
ja Yhdysvaltojen kiinnostuksen siirtyminen Aasiaan ja ilmeinen halu
siirtää alueellista turvallisuusvastuuta Eurooppaan.
Valiokunta katsoo, että Suomen tulee arvioida rakenteellisen
yhteistyön lisäarvoa ja osallistumistarvetta muuttuvassa
turvallisuusympäristössä, koska myös
turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa eritahtinen kehitys on todennäköistä.
Valiokunta kiirehtii mietinnössään myös
EU:n ihmisoikeus- ja pakotepolitiikan kehittämistä.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi muutamia valiokunnan
Suomen kansallisten intressien turvaamiseen liittyviä kantoja.
Valiokunta katsoo, että Suomen keskeinen tavoite on kansallisten
ulkopoliittisten intressien toteutuminen joko kahdenvälisesti
tai EU-tasolla. Suomen tulisikin arvioida eri toimintamuotojen tarkoituksenmukaisuutta
Suomen etujen edistämisessä nykyisessä tilanteessa.
Suomen mahdollinen YK:n turvallisuusneuvoston jäsenyys
vuoden 2013 alusta korostaa tarvetta laatia selvitys keskeisistä linjauksista.
Loppuponnessa valiokunta edellyttääkin, että valtioneuvosto
antaa valiokunnalle vuoden 2012 loppuun mennessä selvityksen
Suomen toimintalinjasta EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikan kehittämiseksi
ja Suomen kansallisten intressien turvaamiseksi eri yhteistyömuotoja
hyväksi käyttäen ottaen huomioon mietinnössä esitetyt kannat.
Näistä valiokunnan yksityiskohtaisista kannoista
todettakoon vielä muutama esimerkki.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella tulevaisuudessa turvallisuuspolitiikassa
korostuvat yhä enemmän geopoliittiset tavoitteet
ja valtioiden yhteiset alueelliset intressit esimerkiksi arktisella
alueella tai Itämerellä eikä niinkään
se, mihin järjestöön kukin maa kuuluu.
Pohjoismaisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan yhteistyön
lisäarvo korostuu, ja sitä tulisi hyödyntää johdonmukaisemmin
ulkopolitiikassa. Valiokunta katsoo, että tulevassa turvallisuus-
ja puolustuspoliittisessa suunnittelussa tulisi pohjoismaisen yhteistyön
mahdollisuuksia pyrkiä hyödyntämään täysimääräisesti.
Itämeren alueen kehittäminen ja arktinen alue vaativat
nimenomaan alueiden valtioiden yhteistä toimintaa. Kahdenvälisissä suhteissa
Suomella on esimerkiksi Venäjän suhteen taloudellisia intressejä,
joita tulisi edistää aktiivisesti samanmielisten
maiden kanssa, mikäli EU ei pysty yhteiseen toimintaan.
Valiokunta muistuttaa niin ikään, että kansalliset
resurssit tulisi suunnata keskeisiin asiakysymyksiin. Hallituksen
ja tasavallan presidentin tiivis yhteistyö EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikan
koordinaatiossa ja kahdenvälisen ulkopolitiikan hoidossa
luo mahdollisuuksia vaikuttavuuden lisäämiseen.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnittää mietinnön
lopussa huomiota nykyiseen lausumien käsittelytapaan kertomuksessa.
Valiokunta ei pidä menettelyä tehokkaana hallituksen
toiminnan seurannassa. Valiokunta katsoo, että hallituksen
kertomuksiin liittyvää lausumaprosessia tulisi
uudistaa sekä sisällön että menettelytapojen
osalta, jotta se vastaisi perustuslain hengen mukaisesti parlamentaariselle
valvonnalle asetettuja vaatimuksia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen mahdollistetaan lyhyt
debatti.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Suomen puolustusvoimat on menettänyt
toimintamahdollisuuksiaan määrärahojen
supistamisen vuoksi. Euroopan unionin ulko- ja turvallisuuspoliittinen
yhteistyö ei ole toiminut sillä tavalla kuin alun
perin on edellytetty ja toivottu. Tätä on jossain
määrin kompensoinut sitten parempi pohjoismainen
yhteistyö, ja se tietenkin on ollut erittäin tärkeätä,
mutta täytyy huomata, että siitä puuttuu
kuitenkin varsinainen puolustuksellinen torahammas. Se tarkoittaa
sitä, että jos kova paikka tulee, niin tämä yhteistyö ei
ole velvoittavaa. Se perustuu ainoastaan tämmöisiin
intentioihin, joissa pyritään ainakin poliittista
tukea sitten antamaan, mutta kovan paikan tullen Suomi ei voi siihen
luottaa.
Mielestäni tilanne on aika huolestuttava. Meidän
on kaikki nämä ulkomaiset mahdollisuudet nyt selvitettävä hyvin
tarkkaan, millä tavalla me voimme kompensoida Puolustusvoimien
materiaalista ja budjettileikkausta sillä, että me
tehostamme yhteistyötä kansainvälisesti.
Tällöin on edelleen tärkeätä kehittää tätä pohjoismaista
yhteistyötä, ja olisin mielelläni näkemässä,
että Suomi ja Ruotsi etenisivät lähelle
puolustusliittoa, jos se vain suinkin olisi mahdollista, mutta se ei
liene mahdollista nykyisissä olosuhteissa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt olen ehkä unohtanut mainita, että taidetaan
olla minuutin aikarajoissa tässä debatissa.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Puheenjohtaja Soini esitteli valiokunnan mietinnön
minusta ansiokkaasti, ja hän on johtanut tätä mietinnön
valmistelua kiitettävästi. Tässä suhteessa
hänen puheessaan myöskin esitettiin perustellusti
parikin viittausta siihen, että peruslinjauksia pitää nyt
todella vakavasti miettiä ennakkoluulottomallakin tavalla
uuden turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon merkeissä,
selonteon, jonka aikarajan alkupiste on 2015, takaraja siitä sitten
10—20 vuotta eteenpäin. Tässä mielessä on
erittäin tärkeää, että nämä näkökannat,
joihin hän perustellusti viittasi, tulisivat myös
perussuomalaisten osalta hyvin esitetyiksi ja myöskin perussuomalaisten
näkemykset tulisivat mukaan vaikuttamiseen silloin, kun
tätä turvallisuuspoliittista selontekoa Suomessa
nyt valmistellaan. Sen takia esitän julkisesti tässä yhteydessä vielä kerran
näkemykseni siitä, että se parlamentaarinen
työ, jota ulko- ja turvallisuuspolitiikan merkeissä nimenomaan puheenjohtajan
kertomalla tavalla yksimielisesti pyritään tekemään,
merkitsisi myös sitä kaikkien eduskuntapuolueiden
osalta, että ovat rakentavasti mukana tässä työssä,
niin kuin puheenjohtajan äskeinen puheenvuoro antoi kertoa.
Mari Kiviniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä valiokunnan mietinnössä on
kyllä oivallisella tavalla nostettu esiin niitä ongelmakohtia,
joita on tässä EU:n yhteisessä ulko-
ja turvallisuuspolitiikassa. Se, että siinä ei
ole saavutettu sellaisia tuloksia kuin mitä alun perin
on ajateltu, ei selity pelkästään sillä, että on
ollut EU:ssa talouskriisi, jota on pitänyt selvittää,
eikä sillä, että on erilaisia näkemyksiä ulkopolitiikan
yksityiskohdista jäsenmaiden kesken, vaan kyllä kyse
on myös siitä, että niitä välineitä,
mitkä Lissabonin sopimuksen myötä on otettu
käyttöön, ei ole pystytty täysimääräisesti hyödyntämään.
Huomattavasti parempaan olisi eväitä ja edellytyksiä näillä välineillä,
jotka Euroopan unionilla on. Valiokuntahan erityisesti korosti sitä,
että tarvittaisiin tällaista kokonaisvaltaista
strategiaa EU:n ulkosuhteiden hoidossa, ja sellaisen luomista on
todellakin syytä kiirehtiä samoin kuin sitten
sitä, että kehitettäisiin tätä yhteistä turvallisuus-
ja puolustuspolitiikkaa voimallisemmin kuin mitä tähän
mennessä on tehty.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista kuulla ulkoasiainvaliokunnan
osalta Euroopan unionin toiminnasta ulkoasiain asioissa, ja arvioni
on, että kuva toiminnasta on aika paljon kriittisempi kuin
mitä yleisesti EU-politiikassa olen saanut suuren valiokunnan
työssä nähdä. Tässä on
aika rapsakasti arvioitu unionin kriisin vaikuttaneen myös
ulkopolitiikan hoitoon, ja kyllä näinkin voi ehkä myös
uutisista päätellä, että on,
ja en ollenkaan aliarvioi valiokunnan kokemusta ja kirjoittamistapaa
siinä. Mutta minun käsityksessäni EU
toimii hirveän monella sektorilla ihan päiväjärjestyksen
mukaisesti, vaikka uutisointia määrittää tuo
talouskriisi, joka eduskunnan työssäkin suuren
osan vie ja mediatilastakin suuren osan vie. Kuvaannollisesti, vaikka valtiovarainministeri
Urpilainen suuren valiokunnan kokouksessa käy, niin siihen
menee 3 asiakohtaa ja 52 asiakohtaa saattaa listalla olla, eli käsittelemme
erikoisvaliokuntiin lähteviä tietoja, ja sitä kautta
ei näytä siltä, että unioni
olisi lamaantunut. Mutta nämä toimenpidepäätökset, mitä tässä esitetään,
on kyllä myös tärkeitä ottaa kokonaisuudessa
huomioon, sillä eritahtista kehitystä tulee useillakin
sektoreilla, ja mikä on se Suomen asemointi tämmöisessä uudenlaisessa Euroopassa,
siitä olen iloinen, että legitimiteettiä täälläkin
haetaan EU:n toimintaan, mutta minun käsitykseni oli hieman
eri kuin valiokunnan mietinnön tästä EU:n
sisäisestä tilasta.
Jussi Niinistö /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Salolainen kiinnitti huomiota olennaiseen
asiaan: puolustuskykymme rapautumiseen ja pohjoismaiseen yhteistyöhön.
Puolustusvoimien alasajo tämän hallituksen toimesta
on totta, pohjoismainen yhteistyö ilman sitovia valtiosopimuksia
pilvilinnojen rakentamista.
Mitä tulee edustaja Kanervan toiveeseen saada perussuomalaiset
mukaan parlamentaariseen kontaktiryhmään takaisin,
totean vain, että olemme siihen toki valmiit, kuten olemme
julkisuudessakin sanoneet, jos kontaktiryhmän mandaatti
muuttuu eli se ei ole enää pelkkä keskustelukerho
vaan aito vaikutuskanava selontekotyössä ja jos
puolustusministeri Wallin vaihtuu, sillä perussuomalaisilla
ei ole luottamusta häneen.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa mietinnössään,
että taloudesta on tullut yhä merkittävämpi osatekijä myös
turvallisuuspolitiikassa. Tästä olemme nähneet
varoittavia esimerkkejä vaikkapa Lontoon kaduilta. Korkea
nuorisotyöttömyys ja peruspalveluihin kohdistuvat
taloudelliset leikkaukset saavat kansan barrikadeille, ja tämä on
syytä ottaa vakavasti myös täällä Suomessa. Siksi
meillä ei ole varaa viivytellä taloutemme kuntoon
laittamisen kanssa. Romahtava talous on viime kädessä uhka
sisäiselle turvallisuudelle. Siksi olisi myös
ensiarvoisen tärkeää, että pystymme
unionin tasolla luomaan jäsenmaille edellytyksiä panostaa
taloudelliseen kasvuun. Suomessa haasteena on koko 2000-luvun ajan
ollut yritysten heikkenevä kansallinen kilpailukyky, joka
on johtanut siihen, että isommat yrityksemme lisäävät
työpaikkoja ja alihankintoja siellä, missä markkinat
kasvavat, kuten Kiinassa, Intiassa tai Brasiliassa.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä näistä Puolustusvoimain
hankinnoista: Kyllä sitä rahaa näyttää nyt
olevan, kun kahdella ohjuskaupalla saadaan kulumaan liki 0,5 miljardia
euroa. Päälle 180 miljoonaa euroa menee JASSM-ohjushankintaan,
jolla muutetaan Hornetien käytön luonne kokonaan
niin, että mahdollistetaan ilmasta maahan -iskukyky elikkä kyky
Nato-yhteensopiviin hyökkäysoperaatioihin. 0,5
miljardia menee siihen, ja mitä enemmän tätä Nato-yhteensopivaa teknoarmeijaa
rakennetaan, sitä vähemmän jää rahaa
kaikkeen muuhun.
Mielenkiintoista on, että silloin kun tämä JASSM-ohjushankinta
tuli raha-asiainvaliokuntaan, niin osa hallituksen ministereistä sai
vasta edellisiltana tietää, että se asia
on seuraavana päivänä päätettävien
joukossa. Eli näin hyvin tieto kulkee hallituspuolueitten
sisälläkin. Ja mielenkiintoista on seurata, koska
tällä Nato-polulla astellessa kokoomus laittaa
sitten sen ison vaihteen päälle.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja edustaja
Jussi Niinistö kertoi perussuomalaisten ehdoksi sen, minkä kaikki
eduskuntaryhmät jakavat, että tuolla kontaktiryhmällä pitää olla
todellinen mandaatti olla mukana tekemässä selontekoa
yhdessä hallituksen kanssa. Sieltähän
on täällä lainattu tuota vanhaa edellisen
vaalikauden lausumaakin: "Eduskunta edellyttää,
että selkeään toimeksiantoon perustuva parlamentaarinen
seurantaryhmä asetetaan jatkossakin tukemaan selonteon
valmistelua." Tältä osin tilanne varmaan oikenee.
Sitten tämä toinen ehto tuntui vaan kovin
oudolta, että puolustusministerin pitäisi vaihtua
ennen kuin perussuomalaisten ryhmä osallistuu normaaliin
parlamentaariseen työhön. Tuossa selonteon valmistelussa
on marssijärjestys semmoinen, että sitä vetää pääministeri
hallituksen puolesta, ulkoministeri substanssiltaan tekee suurimman
osan työstä ja puolustusministeri tulee vasta
kolmantena, ja kaikilla on takanaan eduskunnan enemmistön
mandaatti normaalien parlamentarismin periaatteiden mukaan. Kovin outoa
on, jos tällaiseen työhön ei osallistuta eduskunnan
keskeisen ryhmän toimesta.
Seppo Kääriäinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustaja Kanerva nosti ihan oikein esiin tämän
parlamentaarisen valmistelutyön nykytilan. Se on tietysti
myös ainoa keino yrittää löytää suuriin
yhteisiin asioihin yhteisymmärrystä yli poliittisten
rajojen. Kysymys kuuluu, missä on nyt tämä selonteon
eteenpäinvieminen, milloinka se oikein toden teolla alkaa, niin
että voitaisiin ryhtyä keskustelemaan näistä asioista,
joihin muun muassa edustaja Salolainenkin puheenvuorossaan viittasi.
Se on sanottava ihan suoraan ilman mitään murisemista,
että puolustusvoimauudistuksen läpivieminen koetulla
tavalla on jättänyt erittäin huonon perinnön ja
henkisen maun tähän jatkotyöhön.
On syntynyt epäluottamusta enemmän kuin luottamusta, ja
se on vakava asia politiikassa, kun epäluottamus pääsee
voittamaan luottamuksen. Tähän tarvittaisiin oikein
reilu uusi alku, jotta tähän työhön
sitten voisi ottautua semmoisella tavalla, että tuloksia
rupeaa syntymään.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Arvostan kovasti sitä, että kontaktiryhmän
puheenjohtaja Ilkka Kanerva esittää tämän
vetoomuksen, mutta asia on niin, kuten puolustusvaliokunnan puheenjohtaja
Jussi Niinistö sanoi, että muutoksia pitää tulla.
Ensimmäinen muutos on tietysti parlamentaarinen selonteko,
se, mistä meillä on aika monella hyvääkin
kokemusta, itseltäni kaksikin kertaa aikaisemmin. Ja sitten
toinen, puolustusvoimauudistus: sehän meni täysin
pieleen. Oikeuskanslerilta tuli moitteet. Eikö tätä muisteta?
Siis se on alusta asti mennyt pieleen, leikkaukset olivat liian
suuria, 200 miljoonaa vuodessa on liian suuri summa. Valtava vahinko
on jo tapahtunut, motivaatio kärsinyt kantahenkilökunnalla,
ja tämä sotku on esissä. Tätä tulee
tarkastella, mutta se on selvää, että perussuomalaiset
katsovat, että ministeri Wallin johti eduskunnassa eduskuntaa
harhaan, ja se on sellainen asia, että se luottamus ei hetkessä palaudu.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä minun täytyy vakavasti
vedota edustaja Soiniin tässä asiassa, koska hän
on aina korostanut — ja minusta aivan oikein — että Suomella
pitää olla vain yksi yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka,
ja hän on erittäin taitavasti tätä asiaa
ajanut ulkoasiainvaliokunnassa. Minusta tässä olisi
erittäin suuri hyppäys väärään
suuntaan puolueen kannalta, jos jättäydyttäisiin
pois ulko- ja turvallisuuspolitiikan jatkosuunnittelusta. Siinähän
eivät ole kysymyksessä vain Puolustusvoimien määrärahat
tai Puolustusvoimien tilanne, vaan se, mikä on Suomen ulko-
ja turvallisuuspolitiikan suunta tulevaisuudessa.
Sitä paitsi pieni huomio vain tästä keskustelusta:
on aika ihmeellistä, että yhtään
ministeriä ei ole vastaamassa ja osallistumassa tähän
keskusteluun, (Seppo Kääriäinen: Ei ne
pidä eduskuntaa missään arvossa!) joka
on ymmärtääkseni eräs kaikkein
tärkeimmistä ulko- ja turvallisuuspolitiikan keskusteluista,
joita tässä salissa tänä vuonna
tullaan käymään.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Edustaja Niinistöstä ja edustaja
Soinista lähtien: Ensinnäkin mitä tulee
mandaattiin, puhemies, minulla on mahdollisuus kertoa tässä julkisestikin,
että pääministeri, joka on asettanut tämän
kontaktiryhmän, on henkilökohtaisesti todennut,
että mandaatti tulee olemaan jatkossa täysin sama
kuin aikaisemmillakin turvallisuuspoliittisen selonteon seurantaryhmillä on
ollut. Tässä ei ole enää epäselvyyttä.
Eli tämä peruslähtökohta on
todettu niin kuin edustaja Kääriäinenkin
totesi, että pitää ottaa reilu uusi alku,
ja näin tulee tapahtumaan. Tämän on pääministeri myöskin
henkilökohtaisesti ilmoittanut.
Mitä tulee tähän toiseen näkökantaan
ministeri Wallinista, niin harvoin voisi ajatella, että perussuomalaisten
tahto olisi RKP:n puoluekokouksen taskussa. En usko, että näin
oikeasti todellisuudessa voisi asianlaita olla, vaan sanon uudestaan
sen, että pidän täysin normaalina sitä, että merkittävä eduskuntapuolue,
perussuomalaiset, on mukana normaalien parlamenttiin kuuluvien työvelvoitteitten
piirissä ja tulee antamaan rakentavan panoksensa tähän
työskentelyyn, jossa todella on tarkoitus pureutua ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan ydinkysymysten linjaamiseen
vuoden 2015 jälkeistä aikaa ajatellen.
Mari Kiviniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aina on syytä antaa mahdollisuus
uuteen alkuun myöskin hallitukselle, ja siinä mielessä on
hyvä, että hallitus on nyt palaamassa normaaliin
päiväjärjestykseen ja tätä mandaattia
ollaan muuttamassa sellaiseksi kuin se on aikaisemmissa selontekovalmisteluissa
ollut. Mutta sehän on selvää, että toki
se ei ole mikään kauneusvirhe, vaan iso puute,
että tätä toimintatapaa ei noudatettu
jo aikaisemmin.
Edustaja Kumpula-Natri täällä sanoi,
että hänen käsityksensä tästä EU:n
toiminnasta on myönteisempi. On varmaan niin, että kun
ajatellaan koko Euroopan unionin toimintaa, niin ikään
kuin asiat ovat rullanneet eteenpäin ihan sillä vauhdilla
kuin normaalistikin huolimatta talouskriisistä, mutta kyllä asiantuntijoiden
analyyseissä ja myöskin siinä, mitä kuulimme,
minkälaista käytännössä tämän
yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan harjoittaminen on ollut,
käy ilmi se, että näitä ongelmia
on ollut erityisesti tässä ulko- ja turvallisuuspolitiikan
harjoittamisessa ja tekemisessä ihan monissa sellaisissa käytännön
asioissa: miten kussakin maassa, jossa EU:lla on omia edustustoja,
se yhteistyö edes nyt Lissabonin sopimuksen aikanakaan
ei kunnolla toimi. Eli niitä välineitä,
mitkä yhdessä on luotu, ei ole osattu oikealla
tavalla vielä ollenkaan hyödyntää.
Riitta Myller /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan unionihan on itsessään
rauhanprosessi, ja minusta tämä on tärkeä osa
tätä keskustelua. Silloin täytyy todellakin kiinnittää huomiota
siihen, miten Euroopan unioni siinä omassa toiminnassaan
toimii, eli pohjana on se, että ollaan likeisesti riippuvaisia
toisistaan ja sillä tavalla estetään
sitten mahdolliset konfliktit.
Tässä mielin on erittäin kiinnostavaa
ja tärkeätä keskustella siitä,
miten Lissabonin sopimusta on toteutettu eri jäsenmaissa.
Siinähän yhteisömetodi otettiin kaikessa
päätöksenteossa pääsääntöiseksi
päätöksenteon malliksi, ja tämä on tärkeää huomata
nyt, kun näitten talouskriisien kautta on ikään
kuin ajauduttu enemmän hallitustenväliseen toimintaan.
Tämä yhteisömetodi merkitsee sitä,
että siinä nimenomaan kaikilla on yhtäläiset
oikeudet, ne oikeudet, jotka on perussopimuksissa päätöksenteolle
asetettu. Myöskin kansalaisten mahdollisuudet vaikuttaa
tämän yhteisömetodin kautta ovat huomattavasti
paremmat kuin siinä, että ajaudutaan takaisin
tähän hallitustenvälisyyteen.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunnan ponsiesityksessä on erittäin
hyvää se, kun sanotaan, että valtioneuvosto
antaa selvityksen Suomen toimintalinjasta EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikan
kehittämiseksi ja Suomen kansallisten intressien turvaamiseksi.
Suomen etu on varmasti se, että me olemme hyvässä yhteistyössä Pohjoismaiden
kanssa ja Baltian maiden kanssa. Ne ovat meidän lähimaitamme.
Siihen suuntaan meidän on varmasti syytä yhteistyötä ja
yhteistyölinjaa tiivistää ja tehdä se
entistä paremmaksi. Kahdenväliset suhteet lähialueilla
ovat äärimmäisen tärkeitä riippumatta siitä,
ovatko maat EU:n jäseniä vaiko eivät.
Ihan kaikkiin asioihin me emme välttämättä tarvitse EU:ta
silloin, kun me puhumme niistä asioista, jotka ovat Suomelle
tärkeitä ja jotka vievät Suomea eteenpäin
ja jotka ovat ensiarvoisen tärkeitä silloin, kun
puhutaan Suomen turvallisuuspolitiikasta ja myös kauppapolitiikasta.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Östman nosti erittäin
tärkeän asian esille eli nuorten työttömyyden.
Eteläisten kumppaneitten Espanjan ja Kreikan nuorisotyöttömyysasteet
paukkuivat yli 50 prosentin rajan, ja meillä Suomessa lähes
joka viides nuori on työtön.
On erittäin hyvä asia, että ministeri
Lauri Ihalaisen johdolla on tehty päätös
siitä, että nuorten yhteiskuntatakuu tulee ensi
vuoden alusta voimaan, mikä tarkoittaa sitä, että alle
25-vuotiaat työttömät ja koulusta vastavalmistuneet
nuoret saavat joko työ- tai opiskelupaikan tai jotain muuta
aktiviteettia. On koko Euroopan suuri hätä, että meillä on
Euroopan alueella niin suuri nuorisotyöttömyys,
ja on hyvä, että Suomi toimii tässä nyt
hyvän mallin näyttäjänä ja
takaa nuorille työ-, harjoittelu- tai opiskelupaikan.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Salolainen sanoi sen nyt ääneen:
Puolustusvoimien leikkaukset tekevät niin suuren uskottavuusloven
Suomen puolustukseen, että sitä on paikattava
jotenkin, ja hän ehdotti siihen Nato-liittoutuman tarkastelua. Tuntuu
jotenkin, että se on ehkä ollut jopa tarkoituksena:
on tahallaan leikattu, että voidaan ottaa siitä selkänoja
tälle Nato-myönteisyydelle.
Oletteko nyt kysynyt esimerkiksi näiltä Afganistanin-vierailijoilta,
miten siellä vaikuttaa Naton läsnäolo
ilmapiiriin, kuinka paljon se viha näkyy siellä jokapäiväisessä elämässä ja
kuinka paljon se nostaa terrorismin vaaraa? Nyt nämä Puolustusvoimien
leikkaukset viimeistään näyttävät
sen, että se on todella kallista säästämistä.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! En kuitenkaan ehdottanut mitään
Nato-jäsenyyden tarkastelua, vaan puhujalla ei liene tiedossa
se, että Suomi harrastaa mitä monipuolisinta ja
laajaa harjoitus- ja muuta yhteistyötä Naton kanssa
jo nykyisin, ja se on erittäin tervetullutta, koska se
lisää meidän Puolustusvoimiemme
yhteensopivuutta kaikissa niissä kansainvälisissä yhteisöissä ja
harjoituksissa ja kriiseissä, joissa meidän joukkojamme
on läsnä. Silloin ne ovat valmiita operoimaan
yhdessä muiden kansainvälisten joukkojen kanssa.
Eli tämä on se myönteinen panos, mikä siinä on.
Samalla pari sanaa myöskin siitä Euroopan unionin
puolustus- ja turvallisuuspolitiikasta vielä, sen verran,
että eihän se ole onnistunut erittäin
hyvin, kun se on jo hajaantunut muun muassa keskusteluihin Weimarin
unionista ja keskusteluihin pohjoismaisesta yhteistyöstä.
Kun esimerkiksi Iso-Britannia jatkuvasti vastustaa kaikkea yhteistä toimintaa,
niin silloin on tullut tätä palapeliä tänne
alusrakenteeseen, ja se ei ole toiminut sillä tavalla kuin
alun perin odotettiin.
Jyrki Yrttiaho /vr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Salolaisen huoli siitä,
että Puolustusvoimien materiaalihankintojen varat loppuisivat
tai uhkaisivat Suomen puolustusta on kyllä aivan turha.
Harvalla ministeriöllä on 1,5 miljardin puskureita,
kuten puolustusministeriöllä nimenomaan näiden
jo myönnettyjen tilausvaltuuksien muodossa, ja lisäksi siirtyviä varoja
viime vuodelta 300 miljoonaa. Tällaisten puskurien olemassa
ollessa ei kannata kyllä kokea suurta pelkoa. Täällä ilmeisesti
leivotaan seuraavaan puolustusselontekoon mittavia uusia hankintoja:
Hornetien uudistamista, Laivue 2020 Merivoimille ja koko panssarivaunu-
ja -torjunta-arsenaalin uudistaminen — siis useiden,
jopa kymmenien miljardien varustautumisohjelmia.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muutama sana valiokunnan mielestäni
erinomaisesta arviosta globaalin toimintaympäristön
muutoksesta, kun näyttää siltä, että Yhdysvaltain
huomio kiinnittyy tuonne Aasiaan ja sinne kasvaviin talouksiin ja
samaan aikaan se on myöskin vetämässä joukkoja,
kymmeniä tuhansia henkilöitä, tuolta
Afganistanistakin pois, mikä on tietenkin sille Afganistanille erinomaisen
huono asia. Nämä Yhdysvaltojen toimet, sen sisäpoliittinen
tilanne ja talousleikkaukset — jotka näyttävät
vähän vaikuttavan maan ulkopoliittisen aktiivisuuden
heikentymiseen, eli maa käpertyy vähän
ehkä pikkusen sisäänpäin — tulevat
myöskin sitten vaikuttamaan jollain aikavälillä Suomen
turvallisuuspoliittiseen asemaan, niin kuin valiokunta minun mielestäni
hyvin toteaa, ja tämä on myöskin tässä jatkotyössä otettava
huomioon.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muutamissa puheenvuoroissa on viitattu puolustusministeri
Wallinin toimintaan ja sanomisiin ja sanottu, ettei häneen
voisi luottaa sen takia, kun hän on toiminut niin kuin on
toiminut tässä puolustusvoimauudistuksessa. Kysyn
siksi, arvoisat kollegat, edustajat Niinistö ja Soini,
onko riski, että me tässä salissa syyllistymme
siihen, että annamme vääristynyttä tietoa julkisuuteen?
Otan pari esimerkkiä tästä käydystä debatista.
Edustaja Niinistö, mainitsitte, että hallitus
ajaa puolustusvoimauudistuksessa Puolustusvoimia alas — on
kyse siis alasajosta. Minä ymmärrän alasajon
lopettamisena. Edustaja Soini lainasi oikeuskansleria, kun hän
puhui siitä, miten puolustusvoimauudistus on mennyt pieleen.
Sekin saattaa antaa ihan väärän kuvan,
koska en minä ole nähnyt, että oikeuskansleri
olisi sanonut, että se on mennyt pieleen. Hän
on kyseenalaistanut tiettyjä osioita siinä prosessissa.
Nämä nyt vain muutamina esimerkkeinä siitä,
miten me myös edustajan roolissamme saatamme värittää sanomaamme,
mikä johtaa väärinkäsityksiin.
Jussi Niinistö /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Östmanille toteaisin tuoreeltaan,
että tarkoitin, että uskottavaa kansallista puolustusjärjestelmää ollaan
hallituksen toimesta alas ajamassa. Tämä on absoluuttinen
fakta.
On hyvä, kuten edustaja Kiviniemi totesi, että Kataisen
hallitus on palaamassa normaaliin päiväjärjestykseen
selontekotyön etenemisen osalta. Tarvitaan tosiaankin uusi
alku, ja perussuomalaiset ovat valmiit olemaan rakentavassa hengessä tässä parlamentaarisessa
prosessissa mukana, jos ministeri Wallin vaihtuu. Jos luottamusta ei
ole, sitä ei yksinkertaisesti ole. Oikeuskanslerin tuore
päätös ei tätä luottamuspulaa
ole ainakaan kaventanut.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edelleen edustaja Salolaisen kommentin kirvoittamana:
Nato-yhteistyössä ei ole mitään
pahaa. Se on aivan hyvää ja siitä on opittukin
paljon. Mutta minulle jäi kyllä se käsitys
puheestanne, että te haikailette Nato-liittouman perään,
ja tämä Puolustusvoimien uskottavuuden alasajo,
mistä edustaja Niinistö puhui, antaa teille siihen
selkänojan.
Mutta edelleenkin haluaisin katsoa ulkopolitiikkaa myös
muulla tavoin. Tiedämme, että Ranskan presidentti
tulee tuossa luultavasti vaihtumaan, ja Kreikassakin käydään
vaalit. Espanjasta asiantuntijat sanovat, että se tulee
käsi ojossa seuraavaksi. Nyt pitäisi varautua
myös ulkopolitiikan muihin dramaattisiin muutoksiin, ja kysymys
kuuluukin: oletteko te varautuneet esimerkiksi siihen, että euro
ja EU kaatuvat?
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Täytyy nyt kuitenkin varmuuden vuoksi
sanoa, että edustajan kannattaisi lukea se, mitä sanoin,
vielä kerran tarkkaan. Enhän minä ole
täällä mitään Nato-jäsenyyttä ehdottanut.
Olen ehdottanut sen yhteistyön syventämistä,
mikä meillä on harjoituksissa ja muissa, samoin
Euroopan unionin bg:issä, näissä taistelujoukoissa,
ja myöskin pohjoismaisissa yhteyksissä.
Uusi ehdotus oli se, että toivoisin, että voisi syntyä Suomen
ja Ruotsin puolustusliitto, mutta se ei ole tätä päivää.
Se ei ole vielä mitenkään kypsä ja
valmis asia. Mutta kun tässä pari viikkoa sitten
osallistuimme erääseen seminaariin, jossa oli
myöskin Ruotsin ulkoministeriön edustaja, niin
hän totesi, että Ruotsi tässä EU:n
puitteissa on valmis myöskin aseellisin toimin puolustautumaan
lähialueella tapahtuvia hyökkäyksiä vastaan,
jos sellaisia tapahtuu, mikä oli aika yllättävää ja
ainakin minulle uusi tieto, vaikka olen ulkoasiainvaliokunnassa
näitä asioita kuullut useita kymmeniä kertoja.
Se oli uusi tieto.
Edustaja Yrttiaholle: ei ole kysymys vain materiaalisesta valmiudesta
Suomen puolustusvoimissa. Sielläkin voitaisiin tietysti
tehdä parannuksia. Minä olen enemmän
huolissani siitä, minkä myöskin sanoin
puheenvuorossani, että esimerkiksi kertausharjoituksiin
ei ole riittävästi resursseja, taisteluharjoituksiin
ei ole riittävästi resursseja, ja vastikään
kuulin radiosta, että reserviläiset suunnittelevat,
että ryhtyvät itse järjestämään
kertausharjoituksia Puolustusvoimien puolesta. Kai tämä jotain
kertoo siitä, että kyllä siellä on
vaikeuksia näitten valmiuksien ylläpitämisessä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä keskustelu lähti liikkeelle
edustaja Soinin esittelypuheenvuorosta. Haluaako edustaja Soini
viimeisen debattipuheenvuoron? — Olkaa hyvä.
Timo Soini /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä, muutama huomio vielä.
Ministeriöt ovat päällikkövirastoja,
ja onhan se nyt ihme, jos ei vastaava ministeri ole vastuussa siitä,
miten puolustusvoimauudistus on mennyt. Mikä oli se järki
ja keillä se oli vai eikö sitä ollut,
kun normaali menettelytapa parlamentaarisesta selontekoryhmästä,
aivan kuten edustaja Kanerva totesi, missä vaiheessa ja
kenen toimesta, muuttui kontaktiryhmäksi? Kuitenkin tässä on lakkautettu
puolenkymmentä varuskuntaa, saatu oikeuskanslerin rapsut,
ministerin luottamus on mitattu. Ei tämä nyt kaikki
mennyt niin kuin Strömsössä eikä yleensä missään öössä,
koska tämä tilanne ei ole tällä hetkellä hyvä.
Valtava vahinko on tapahtunut ilman kunnon valmistelua, ilman
että on saatu tehtyä parlamentaariselta pohjalta
tutkintaa, ja nyt vedotaan — ihan hyvä että vedotaan,
sen otan vakavasti — että sitten kun tämä iso
vahinko on tehty, niin ruvetaan vuosien päästä tekemään
paremmin. Ei, hyvät ystävät, kollegat,
ei maata tällä lailla voi puolustuspoliittisesti
johtaa. Ilmaisen kuitenkin kiitokseni kollegoille siitä,
että tämä mietintö on saanut
hyvän vastaanoton, ja vielä kerran kiitän kollegoita
valiokunnassa, että saatiin tämä johdateltua
siihen.
Siitä lähden kyllä, että Suomella
voi olla vain yksi ulkopolitiikka, koska se on Suomen kansan etu.
Peter Östman /kd:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka nyt käsittelyssä oleva
toimenpidekertomus on niin sanottua vanhaa tavaraa, niin tämän ajankohtaisempaa
keskustelua tuskin voisimme tässä salissa käydä.
Euroopan unioni on monella yhteiskunnan osa-alueella haasteiden
ja sitä myötä myös suurten linjavalintojen
edessä. Ulkoasiainvaliokunnan mietintö tarjoaa
tämän aiheen käsittelyyn hyvän
viitekehyksen.
Värderade talman! Den Europeiska unionen är summan
av dess medlemsnationer. När en medlemsnation har problem
så inverkar det oundvikligt på hela unionens verksamhet. Å andra
sidan kan man också säga att de enskilda medlemsnationernas
styrkor bär upp hela unionen.
Finanskrisen har under senare år skakat om den här
balansen i dess grundvalar och man kan säga att krisen
har mätt ut både styrkorna och svagheterna i unionen.
Arvoisa puhemies! Valiokunta nostaa mietinnössään
esiin huolen Euroopan unionin ulkopolitiikan yhtenäisyydestä ja
kysyy, onko EU:lla rohkeutta kantaa vastuunsa globaaleissa kysymyksissä.
Meillä on suuria maailmanlaajuisia riskejä, jotka
liittyvät terrorismiin, rikollisuuteen, valvomattomiin
aseisiin, ympäristöuhkiin, alueellisiin kriiseihin
ja kansanryhmien välisiin jännitteisiin. Tämän
mittaluokan uhkia torjuttaessa yhteistyöstä on
hyötyä.
Yhteisen äänen löytäminen
ei kuitenkaan ole helppoa. EU on maantieteellisesti laaja alue ja sen
jäsenvaltioiden geopoliittisissa sijainneissa on eroja.
Tämän vuoksi jäsenvaltioilla on globaaleissa
konfliktitilanteissa usein toisistaan poikkeavia poliittisia
ja taloudellisia intressejä. Yksi esimerkki tästä on
EU:n Lähi-idän politiikka. Yhteistä näkemystä on
ollut vaikea löytää. Vaikka monella äänellä puhuminen
voikin ulkopolitiikassa olla heikkous, on tämän
luokan linjanvedot kuitenkin pystyttävä tekemään
kansallisella tasolla.
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraatit haluavat tukea
pysyvän rauhan saavuttamista Lähi-idän
alueella ja tunnustavat Israelin valtion oikeuden turvallisiin
rajoihin. Suomen tulee toimia EU:ssa sen hyväksi, että EU
toimii tasapuolisesti Lähi-idän kriisejä käsiteltäessä.
Tämä nyt vain esimerkkinä yhteisen ulkopolitiikan
haasteista.
Arvoisa puhemies! Globaali talous on muutettava uhasta mahdollisuudeksi.
Tarvitsemme uuden elinkeinostrategian, koska tällä hetkellä olemme
menettämässä liian suuren osan teollisuudestamme
halpatuotantomaihin. Emme enää voi luottaa yhteen
teknologia-alaan ja sen rajattomaan kasvuun, vaan tarvitsemme monta
pientä menestystarinaa. Euroopan komission ehdotus EU:n
tutkimuksen ja innovaatioiden uudeksi puiteohjelmaksi vuosille 2014—2020
on mittava kokonaisuus. Ohjelmalle on varattu 80 miljardia euroa.
Mielenkiintoista on nähdä ja arvioida, miten ohjelma
voi palvella mikro- ja pienyrityksiä. Yrittäjät
kokevat tukijärjestelmän monimutkaiseksi ja hyvin
kankeaksi. EU-tukiin vaadittavien hakemusten laatiminen kysyy erityisosaamista
ja hankkeiden hallinto on byrokraattista.
Arvoisa puhemies! Tämäntyyppisissä ohjelmissa
ei ole vain EU-byrokratia ollut haasteena, vaan kotimainen byrokratia
on ollut yhtä mittava ongelma. Molempia näitä tulisi
vähentää. Suomen menestyksellä on
nimittäin yrittäjyyden kanssa kohtalonyhteys.
Viimeisen 10 vuoden aikana nimenomaan pk-yritykset ovat luoneet 77 000
uutta työpaikkaa. Jos ei ole yrityksien luomia työpaikkoja,
ei ole myöskään julkisen sektorin työpaikkoja.
Näin ollen yrittäjyyden edistäminen ei
ole vastoin muiden suomalaisten etua. Siksi hallituksen tulee tehdä kaikki
voitavansa edistääkseen suomalaisen työn
ja yrittämisen kilpailukykyä avoimilla maailmanmarkkinoilla.
Värderade talman! Det är viktigt att varje medlemsnation
för en aktiv debatt om i vilken riktning den Europeiska
unionen borde utvecklas samt vilken roll respektive land ska ha
inom unionen. Kristdemokraterna vill poängtera att EU i
den framtida verksamheten ska fokusera på sådana ärenden
som berör och är viktiga för den enskilda
medborgaren.
Arvoisa puhemies! Lopuksi: On tärkeää,
että jokainen jäsenmaa käy myös
sisäistä keskustelua siitä, mihin suuntaan
Euroopan unionia tulisi kehittää ja mikä kyseisen
jäsenmaan rooli unionissa on. Kristillisdemokraatit haluaa
painottaa, että unionin on keskityttävä toiminnassaan
niihin asioihin, joissa yhteistyöllä voidaan saavuttaa
olennaista lisäarvoa kansalaisten arkeen.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Utrikesutskottets betänkande
om regeringens berättelse om åtgärder
inom ramen för Europeiska unionens utrikes- och säkerhetspolitik
2010 blev de facto ett betänkande om hur utrikes- och säkerhetspolitiken
i EU har utvecklats och förändrats fram till i
dag och en analys om hur Finland borde positionera sig med tanke
på dagens trender inför framtiden.
Stora förändringar har skett i EU:s utrikespolitik
i och med Lissabonfördraget som trädde i kraft
för drygt två år sedan. Det känns
som om EU:s betydelse i säkerhets- och utrikespolitiken skulle
ha försvagats trots att avsikten med förnyelsen
och de nya institutionerna för utrikespolitiken var att
förstärka EU som utrikespolitisk aktör.
En orsak till att förändringen inte på kort
sikt lett till det önskade är att den politiska
tyngdpunkten funnits i den ekonomiska krisen, inte i utrikespolitiken.
För oss i Finland är det fortfarande av stor
betydelse att EU är starkt och fungerar bra. Det förbättrar
också säkerheten i medlemsländerna. Därför
föreslår utrikesutskottet att Finland bör
ta konkreta initiativ och backa upp insatser för en mer
strategisk styrning av EU:s verksamhet och ett mera samordnat och
konsekvent arbetssätt för kommissionen, den höga
representanten och Europeiska rådets ordförande
och Europeiska utrikestjänster.
För att EU ska ha genomslagskraft globalt och på bästa
sätt kunna tackla globala hot krävs det en samordning
av säkerhets- och utrikespolitiken. Utskottet har också påpekat
att EU:s utmaning är att konkretisera den gemensamma viljan och
att det behövs en gemensam samlad strategi för
unionens yttre förbindelser. I strategin måste man
kombinera olika politikområden såsom hållbar
utveckling, miljö, mänskliga rättigheter,
handel och säkerhet till stöd för varandra.
Det är viktigt att EU kan enas om principerna för
samarbete i frågor om den civila och militära
krishanteringen och fredsmedling. Ett enat EU har större tyngd
och kan också planera och genomföra uppdrag på ett
kostnadseffektivare sätt.
Se, että EU on ulkopoliittinen toimija ja Suomi EU:n
jäsenmaa, ei tarkoita sitä, että meidän maana
tulisi olla vähemmän aktiivisia kansainvälisessä yhteisössä.
EU:n ulkopolitiikka tuo lisän kansalliselle politiikallemme.
Suomen on jatkossakin aktiivisesti hoidettava bilateraaleja kontakteja
ja osallistuttava YK:n toimintaan ja muihin kansainvälisiin
yhteisöihin. Suomen tavoite tulla YK:n turvallisuusneuvoston
jäseneksi on tärkeä ja hyvä esimerkki
siitä, että otamme vakavasti tehtävämme
toimia kansainvälisenä vaikuttajana.
Huomioiden parhaillaan tapahtuvan muutoksen USA:n ja Naton prioriteeteissa,
kun näyttää siltä, että taloudellinen
ja turvallisuuspoliittinen painopiste siirtyy yhä suuremmassa
määrin Euroopasta Aasiaan, on vahvoja syitä tarkastaa EU:n
turvallisuuspoliittiset haasteet ja myös erikseen kaikissa
jäsenmaassa. On myös muistettava, että sotilaallinen
ulottuvuus on ainoastaan yksi turvallisuuspoliittisista haasteista
ja on monta muuta turvallisuuspoliittista ulottuvuutta, jotka on
analysoitava ja huomioitava.
Ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä esitellään
selkeästi, kuinka maantieteelliset alueet saavat ja ovat
saaneet yhä suuremman merkityksen viime aikoina. Kun EU:n
vaikutus ja aktiviteetit ovat vähentyneet ulkopolitiikassa,
on alueellisen tason merkitys kasvanut. Pohjoismaiden yhteistyö on
jälleen saanut suuremman merkityksen.
Viime vuosikymmenten aikana, sen jälkeen kun myös
Ruotsista ja Suomesta tuli EU:n jäseniä, monet
uskoivat Pohjoismaiden yhteistyön tarpeen vähenevän
EU:n vuoksi. Tänään voidaan sanoa, että näin
ei ole tapahtunut. On edelleen olemassa kysyntää tiiviimmälle
pohjoismaiselle yhteistyölle useilla alueilla. Esimerkkinä siitä myös
täällä eduskunnassa viime viikolla keskusteltiin
rajaesteistä ja niiden poistamistavasta.
Särskilt intressanta är alla de initiativ
och utredningar och rapporter som gjorts för ett utökat samarbete
i utrikes- och försvarssamarbetet i Norden och i det nordisk—baltiska
samarbetet. Den nordliga dimensionen, det vill säga samarbetet
med Ryssland, också Ryssland—EU, och samarbetet
inom Östersjörådet är mycket
viktigt.
Det går inte en dag utan att frågan om ett
mera integrerat nordiskt försvarssamarbete skulle diskuteras.
Frågan om en uppgiftsfördelning mellan de nordiska
länderna är aktuell av många skäl, inte
minst av pragmatiska ekonomiska orsaker. Det har också påpekats
att det att några nordiska länder är
Natoländer och några står utanför
inte behöver vara ett problem för ett närmare
nordiskt försvarssamarbete. Utrikesutskottet betonar i sitt
betänkande de möjligheter som det nordiska samarbetet
ger och säger att möjligheterna till samarbete
måste utnyttjas fullt ut i den säkerhets- och
försvarspolitiska planeringen.
Det finns många regionala samarbetsforum som Finland är
en del av som har betydelse för stabiliteten och säkerheten
i vår världsända. Finland bör
lyfta fram ansvaret för miljön i alla samarbetsforum
där säkerheten diskuteras. Finland och de övriga
nordiska länderna bör också föra fram
de styrkor vi har i våra samhällen, såsom öppenhet,
jämställdhet, nolltolerans till korruption, utbildningsmöjligheter
för alla, miljöhänsyn i all verksamhet.
Genom att ha ett samhälle som är öppet
och delaktigt och betonar demokratins betydelse främjas
samtidigt samhällssäkerheten.
I en värld där klyftorna mellan människorna är djupa
och förutsättningarna för att komma fram
i livet är mycket olika får missnöje
grogrund och där ökar otrygghetskänslan.
Därför är det viktigt att Finland företräder
en syn, värderingar och en politisk linje som försvarar
rättsstaten, jämställdheten och demokratin
och som tar ansvar för att kommande generationer ges en
möjlighet att leva i en trygg omgivning. Det parlamentariska
samarbetet är viktigt för att öka dialogen
mellan parlamentariker i olika länder och inom olika samarbetsorgan.
Sist och slutligen är det genom en dialog mellan människor
som både små och stora problem blir lösta.
Därför ska vi inte underskatta allt det arbete
som läggs ner på att lära känna
varandras kulturer och politiska vardag parlamentariker emellan.
Parlamentarikerna kan vara i nyckelposition då det gäller
att bryta isen och knyta kontakter mellan folk.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan ensimmäisenä ja ihan
hyvällä mielin ja hyvällä tarkoituksella
haluan huomauttaa edustaja Salolaiselle, kun hän totesi,
että yhtään ministeriä ei ole
salissa: silloin työministeri Lauri Ihalainen istui aika
pitkäänkin täällä salissa,
kyllä toki omalla paikallaan, ei aitiossa, mutta siitä kaikki.
Tarkastelen tässä omassa puheessani valiokunnan
mielestäni erinomaisesti kuvaamaa globaalin toimintaympäristön
muutosta. Taloudesta on kaiken kaikkiaan tullut yhä merkittävämpi
tekijä turvallisuuspolitiikassa. Sinällään
siinähän ei ole mitään uutta,
mutta tässä nykyisessä uhka- ja sodankäyntiympäristössä sekä kilpailtaessa näistä
vähenevistä voimavaroista,
muun muassa vedestä, se kaiken kaikkiaan korostuu, ja nousevat
taloudet ja sen geopolitiikan tavallaan vahvistuminen
ohjaavat myöskin globaalia muutosta. G20-ryhmä on
noussut tämän talouskriisin ja -kriisien myötä keskeiseksi
kansainväliseksi vallankäyttäjäksi,
vaikka sen ryhmän yhtenäisten päätösten
vaikuttavuus on heikentynyt finanssikriisin alkuvaiheen jälkeen.
Se aktivoituminen näissä globaaleissa kysymyksissä on
tietenkin aina ollut näiden maiden taloudellisen vallankäytön
jatke.
Täällä on moneen kertaan todettu
tämä, että Amerikka, Yhdysvallat, on
siirtymässä tuonne Aasiaan ja Kiinaan niitten
kasvavan taloudellisen ja poliittisen vaikutusvallan ja sen sotilaallisen
varustautumisen takia. Silloin ne resurssit täältä Euroopasta
ovat muun muassa Afganistanista pois, ja tosiaan näyttää vähän,
että Yhdysvallat käpertyy ehkä hieman
sisäänpäin ja sitten samalla myöskin
ne omat voimavaransa sitten keskittää sinne Aasiaan
ja Kiinaan.
Euroopan unionin sisäinen talouskriisi on selkeästi
heikentänyt uskottavuutta poliittisessa ja vaikutusvaltamielessä,
ja tämä kriisi on vienyt kaiken kaikkiaan sen
päähuomion ulkosuhteiden kustannuksella käytännössä.
Se on myöskin vähän sisäänpäin
käpertymistä ehkä. EU:n aseman heikentyminen
ehkä nähdään suurempana kuin se
onkaan ollut, koska ne odotukset Euroopan unionia kohtaan taisivat
olla hieman ylimitoitetut, kun puhutaan globaaleista haasteista,
terrorismista, ilmastonmuutoksesta, köyhyyden vähentämisestä ja
noin. Mutta huolimatta tästä keskinäisriippuvuuden
vahvistumisesta EU:n sisällä on asiantuntijan
ja valiokunnan mielestä myöskin mahdollista, että ollaan
siirtymässä enemmän tällaiseen
kilpailulliseen moninapaisuuteen. Minun mielestäni valiokunta
aivan loistavasti korostaa sitä, että tämä maailmanpoliittinen
taloudellinen ja poliittinen muutos päinvastoin vahvistaa
perusteita tukea poliittisesti yhtenäistä ja kilpailukykyistä Euroopan
unionia, kun tavallaan se isojen maittenkin suhteellinen painoarvo
siitä hieman vähenee. Matkaa tähän
toki on, mutta sitä työtä pitää vain
jatkaa.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Tässä on varsin hyvä keskustelu,
ja luonnollisesti, kun sanoin, että oli hieman harmillista,
että ei ollut ministereitä paikalla, niin tietysti
tarkoitin sitä, ettei ollut tähän keskusteluun
tarvittavia ministereitä paikalla ja että heidän
olisi pitänyt olla tuolla edessä eikä sitten
missään muualla.
Mutta mitä tähän itse asiaan tulee,
niin erittäin hyvä, että täällä on
käyty tätä laajaa keskustelua. Tämä luo
hyvää pohjaa sille ulko- ja turvallisuuspoliittiselle
selontekovalmistelulle, joka sitten alkaa aika pian. Vielä toistan
sen, että kyllä on aivan välttämätöntä,
että perussuomalaiset ovat siinä valmistelussa
mukana. On vaikea ajatella, että niin suuri puolue olisi
ulkopuolella, ja varsinkin kun sovitaan sellaisista pelisäännöistä,
että keskustelujen valmistelu on avointa, niin silloin
se on kyllä täysin välttämätöntä,
että he ovat mukana. Eli vetoan vielä edustaja
Soiniin, että hän saa tällaisen ratkaisun
aikaan. Se, että vaaditaan jonkun ministerin eroa, ennen
kuin tällaiseen yhteistyöhön voidaan
lähteä, se on kyllä aika erikoista ja
outoa.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! On heti alkuun paikallaan jakaa kiitoksia kahteen
suuntaan.
Valtioneuvosto ansaitsee kiitokset kaukonäköisyydestä.
Euroopan unioni ja ulko- ja turvallisuuspolitiikka on läpikäynyt
erittäin merkittäviä muutoksia viimeisten
vuosien aikana. Lissabonin sopimus sekä sen myötä synnytetyt
uudet ulko- ja turvallisuuspoliittiset rakenteet ovat tehneet EU:sta
kovin erilaisen toimijan kuin mihin Suomessa on totuttu. Siksi on
hyvä, että myös eduskunnalla on mahdollisuus
keskustella tänään tästä merkittävästä ja
ajankohtaisesta aiheesta.
Ulkoasianvaliokunta ansaitsee puolestaan kiitokset erinomaisen
ja analyyttisen lausunnon laatimisesta. Tarpeettoman hyssyttelyn
sijasta valiokunta tuo rohkeasti esille EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
kipupisteet. Tunnetustihan kaiken viisauden alku on tosiasioiden
tunnustaminen.
Arvoisa puhemies! EU:n uutta ulkopoliittista arkkitehtuuria
lähdettiin aikoinaan muuttamaan uuteen globaaliin toimintaympäristöön
sopivammaksi. Maailman moninapaistumisen ja uusien nousevien talouksien
esiinmarssin katsottiin aivan perustellusti vaativan ulko- ja turvallisuuspoliittisestikin
vahvemman EU:n rakentamista. Konkreettisesti tähän
katsottiin päästävän luomalla
uusi EU:n ulkopolitiikan korkean edustajan tehtävä sekä ulkosuhteita
koordinoimaan uusi EU:n ulkosuhdehallinto. Sen sijaan jäsenmaiden väliseen
konsensuspakkoon ulko- ja turvallisuuspoliittisissa asioissa Lissabonin
sopimus ei tuonut muutosta. Yhteisen kannan muodostamiseen tarvitaan
edelleen 27 jäsenmaan hyväksyntä.
Nyt pari vuotta Lissabonin sopimuksen jälkeistä todellisuutta
eläneenä tulokset ovat etäällä toivotusta.
Euroopalla on toki nimellisesti se toivottu yksi yhteinen ääni,
mutta heikkotasoisena se on jäänyt muiden maiden,
joskus jopa omien jäsenmaiden, äänten
alle. EU:lla on myös nykyään se kuuluisa
puhelinnumero, mutta muotoutuneen käytännön
mukaisesti siihen ovat muut maailman mahtavat soittaneet kovin harvoin. Tällöinkin
se on tapahtunut vasta sen jälkeen, kun Britannian, Ranskan,
Saksan kannat ulkopoliittisiin kysymyksiin on kuultu. Konsensusjärjestelmän
toiminnan kannalta kriittistä poliittista tahtoa ei ole
löytynyt. Päällä oleva talouskriisi
ja sen myötä vahvistunut valtapohjainen EU-politiikan
toimintakulttuuri on entisestään vaikeuttanut
yhteisen sävelen löytämistä tärkeimmissä ulkopolitiikan
kysymyksissä.
Arvoisa puhemies! Yhteistä ulkopolitiikkaakin enemmän
poliittisen tahdon puute näkyy nyt EU:n yhteisen turvallisuus-
ja puolustuspolitiikan puolella. Tällä sektorilla
tapahtunutta edistystä ei pidä vähätellä,
mutta tavoitteesta, jonka mukaan EU:n tulisi jatkossa vastata yhä enemmän
omasta turvallisuudestaan, on jääty kelkasta.
Naton ja Yhdysvaltain rooli on edelleen keskeinen koko maanosan
turvallisuuden takaajana. Toisaalta viime vuosina ilmassa on ollut
viitteitä siitä, että Yhdysvaltain intressi
nykytilanteen jatkamiselle olisi hiljalleen hiipumassa. Jos tämä Yhdysvaltain
läsnäolon loppuminen tapahtuisi esimerkiksi 10
vuoden sisällä, ei EU:lla olisi tällä hetkellä mahdollisuutta
korvata syntynyttä turvallisuusvajetta omilla keinoilla.
Tällainen tilanne ei varmastikaan ole kenenkään
EU-maan toivoma tilanne, varsinkin kun Venäjä panostaa
armeijansa modernisointiin noin 500 miljardia euroa lähiaikoina.
Siksi yhteiseurooppalaisia toimia, joilla yhteisten turvallisuus-
ja puolustuspo-litiikan uskottavuutta voitaisiin lyhyellä tähtäimellä lisätä,
tulisi ajaa määrätietoisesti eteenpäin.
Arvoisa puhemies! On helppoa yhtyä valiokunnan analyysiin,
että EU on tällä hetkellä ehkä historiansa
merkittävimmässä tienhaarassa. Meidän
on valittava, jatketaanko jo vuosikymmeniä jatkunutta yhteistyön
tiivistämistä edelleen vai haluammeko kääntää Euroopan
vakaan kuihtumisen tielle. Omasta mielestäni yhteistyön
tiellä on järkevä jatkaa. Tätä mieltä on
myös valiokunta lausunnossaan. Ulko- ja turvallisuuspolitiikassakin
tehokkaampi, voimakkaampi ja omat intressinsä tietävä Euroopan
unioni on myös Suomen etu. Tätä varten
EU tarvitsee kokonaisvaltaisen ulkosuhteiden strategian. Pienenä,
hyvän maineen omaavana jäsenmaana Suomi voi tehdä paljon
jäsenmaiden välisen luottamuksen lisäämiseksi.
Suomalaista osaamista tarvittaisiin myös koko ulko- ja
turvallisuuspoliittisen koordinaation parantamiseksi. Näitä toimia
toivottavasti käsitellään tarkemmin tämän
vuoden loppuun mennessä valmistuvassa valtioneuvoston EU-politiikan
selvityksessä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Salolainen ojensi äsken
kättään aivan oikeaan suuntaan, mutta
silloin, kun yhteistyötä lähdetään
tekemään, pelisääntöjen
täytyy olla kunnossa, kuten sekin tuossa äsken
todettiin. Voin vakuuttaa, että perussuomalaiset ovat valmiit
tekemään yhteistyötä; silloin,
kun tiedämme, minkälaista yhteistyötä tehdään,
ja kun tiedämme, että olemme tasavertaisesti mukana
tekemässä sitä yhteistyötä,
että saamme samat tiedot kuin muut samassa ajassa kuin
muut, niin varmasti yhteistyö onnistuu.
Arvoisa puhemies! Mietinnössä todetaan, että EU:n
asema ja ulkoinen toiminta on jopa heikentynyt ja hajautunut sopimuksen
voimaan tultua erityisesti Euroopan talous- ja eurokriisin myötä. Tämä on
totisinta totta. Euroalueen tökerö taloudenhoito
on aiheuttanut sen, että alue ei enää ole houkutteleva
sijoituskohde, pääomat kaikkoavat muualle veroparatiiseihin
ja rikollisten taskuihin. Silti täällä Suomessa
hoetaan, että vahva komissio on pienempien ja pienten maiden
turva, mutta onko se? Minusta se ei ole. Herätänkin
kysymyksen: kannattaako ylipäätään
epädemokraattiselle komissiolle antaa kovin paljon valtaa?
Vai kannattaisiko ajatella ja uhrata muutama ajatus tulevaisuuden
uhkakuville, koska niitäkin on tiedossa?
Arvoisa puhemies! EU:n lähiajan uhkia tulevat olemaan
paitsi pääomien ulosvirtaus myös aivovienti,
teollisten lippulaivojen, kuten kotoisen Nokiamme, ulosliputus ja
teollisuuden töiden vieminen halvan työvoiman
maihin, kuten Aasian maihin. Kun tätä jatkuu tarpeeksi
kauan, jää luu jakajan käteen. Painajainen
on se, että EU siirtää ahneuttaan elämisen
edellytykset EU:n ulkopuolelle, unionin ulkopuolelle, ja tekee siten omilla
toimillaan euroalueesta varsinaisen harvainvallan alueen, josta
tulee lopulta kehitysmaa. Tämä on yhteinen uhkakuva,
johon meidän on kaikkien tartuttava. Suomi ei ole ainoa
maa, joka ulosliputtaa teollisuuttaan, Suomi ei ole ainoa maa, joka
kärsii tälläkin hetkellä aivoviennistä,
eikä Suomi ole ainoa maa, joka itse omatahtoisesti tekee
työttömyyttä tähän
maahan viemällä työt pois maasta. Näin
tapahtuu valitettavasti myös muissa Euroopan maissa. Tätä asiaa kannattaisi
miettiä joskus vaikka iltasella siinä uutisten
jälkeen ja ajatella, mitä siitä seuraa.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jäin tämän
kyseessä olevan asian debatin jälkeen pohtimaan
edustaja Niinistön poliittisen retoriikan uutta kukkasta
"Puolustusvoimien alasajo". Tätä te, edustaja,
olette eri yhteyksissä, nyt myös täällä suuressa
salissa, taajaan käyttänyt, kun olette ottanut
kantaa Puolustusvoimien uudistukseen. Edustajatehtävänne
lisäksi olette puolustusvaliokunnan puheenjohtaja, ja näin
saman valiokunnan jäsenenä jäin pohtimaan
sitä, miksi valiokunnan puheenjohtajana annatte Suomen
puolustusvoimista tällaista kuvaa, aivan kuin olisimme
täällä kukat kädessä odottamassa
mahdollista maahan tunkeutujaa.
Puolustusvoimia ei olla ajamassa alas, ei tällä hetkellä eikä tulevaisuudessa.
Kannustaisinkin perussuomalaisia edustajia tarttumaan yhteisen turvallisuuspoliittisen
selonteon valmisteluun. Suomella tulee olla jatkossakin vain yksi
turvallisuuspoliittinen peruslinja. Edustaja Niinistö ja edustaja
Soini: nyt ei ole aika mennä RKP:n selän taakse
mököttämään eikä jäädä puolueena
pitämään ulko- ja turvallisuuspolitiikasta
pekkaspäiviä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä täällä esillä olleisiin
oikeuskanslerin moitteisiin puolustusministeriölle ja -ministerille.
Kun kuunteli ennen vappua puolustusministeriön kannanottoja
oikeuskanslerin selkeisiin moitteisiin, ainakin minusta välittyi
se käsitys, että ministeriö veti tulkinnoillaan
vahvasti kotiinpäin ja teki koko moitteista ikään
kuin tulkintakiistelyn. Oikeuskanslerin moitteet kyllä valuvat
kuin vesi hanhen selästä. Tämä ei
tietenkään ennusta hyvää tämän
hallituksen kyvystä johtaa turvallisuus- ja puolustusselonteon
parlamentaarista valmistelua. Asenne ei ole kohdallaan eikä se
ole oikea, mutta toivon, että nämä ehdotukset
ja mielipiteet, joita edustaja Kanerva täällä esitti,
saisivat suuremman painoarvon myöskin siellä hallituspuolueiden
keskuudessa.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Puolustusyhteistyön tarve, monipuolisen
monikansallisen puolustusyhteistyön tarve, on erittäin
keskeinen teema koko Euroopan unionissa tänä päivänä.
Meidän valiokuntamme mietintö sitä hyvin
heijastaa. Se on sitä siis yleisesti Euroopassa ja eritoten
se on sitä Pohjoismaissa.
Kylmä tosiasia on se, että tänä päivänä vain
todellisilla supervaltioilla on riittävät voimavarat ylläpitää täydellistä,
nykyaikaista, nykyaikaisen armeijan vaatimaa aseistusta. Asejärjestelmien
ja laukaisualustojen kustannusten nousukehitys on se taloudellinen
perusta tälle, minkä takia on tähän
asetelmaan tultu, ja se merkitsee sitä, että eurooppalaiset
asevoimat ovat erittäin suuren haasteen edessä.
Tämä kohtelee erityisesti Euroopassa pieniä ja
keskisuuria maita, johon kategoriaan luonnollisesti me ja muut Pohjoismaat
keskeisesti lukeudumme. Sen takia kaikkien Euroopan maitten on jatkossa
ennemmin tahi myöhemmin joko suostuttava jonkinlaiseen
puolustusyhteistyöhön tai hyväksyttävä puolustuskyvyn
rapautuminen. Sitä jälkimmäistä vaihtoehtoa
tuskin kukaan tässä salissa haluaa pitää toivottavana
kehityskulkuna. Jälkimmäinen vaihtoehto tekisi Euroopasta
paitsi sotilaallisesti heikon myöskin ymmärrettävästi
poliittisesti merkityksettömämmän, ainakin
silloin, kun kyse on ainoastaan sotilaallisesti ratkaistavista tilanteista.
Meidän kaltaisemme asukasmäärältään
pienet valtiot Pohjoismaissa eivät kykene aivan yksinään
ylläpitämään täydellisesti
varustettuja asevoimia. Sen takia puolustusyhteistyö on
meille huomioon otettava vaihtoehto, mikäli me haluamme
säilyttää korkeatasoisen puolustuskykymme
Suomen tapauksessa myös jatkossa. Voi jopa kärjistää hieman
siihen tapaan, herra puhemies, että kysymys ei enää olekaan
siitä, pitääkö puolustusyhteistyöhön
ryhtyä, vaan siitä, miten se aiotaan kukaties
toteuttaa meidän peruskansalliset intressimme huomioon
ottavalla tavalla. Sen takia pari kolme mahdollisuutta tämän
ajatuskuvan vaihtoehdoiksi, skenaarioiksi, joista ensimmäinen
hahmoteltavissa oleva malli on sellainen, että siinä tehtävien
eriyttämiseksi ja yhteisten asevoimien malliksi voitaisiin
hahmottaa puolustusyhteistyötä hyvinkin kiinteästi.
Tällöin voisimme jakaa puolustusvastuut keskenämme eri
Pohjoismaitten välillä, jossa kukin Pohjoismaa,
oli se sitten Suomi tai Ruotsi, Suomi—Ruotsi—Norja
tai mikä muu malli tahansa, säilyttäisi
jonkun puolustuksen osa-alueen. Osaamme myös samaan hengenvetoon
sanoa monia, monia haittavaikutuksia tämän kaltaiselle
mallille.
Toinen vaihtoehto olisi se, että kaikki sopimuskumppanit
osallistuisivat hankintoihin ja operaatioihin omien resurssiensa,
oman kokonsa ja taloudellisten voimavarojensa mukaisessa suhteessa.
Se olisi jonkinlaista voimavarojen yhdistämistä ja
jakamista malliksi sen tyyppisesti, mistä Euroopan unionissakin
puhutaan pooling and sharing -ajatteluna. Maat voisivat tässä strategiassa
saada hyötyä myös jakamalla keskenään
erilaisia voimavaroja ja puolustukseen liittyviä palveluja.
Tässäkin mallissa on sekä hyviä että huonoja
puolia. Tässä vaiheessa luultavasti huolten lista
olisi painokkaampi kuin saatavien etujen malli. Mutta on huomionarvoista,
että Euroopan unionin sisällä tänä päivänä tehdään
tämän kaltaista työtä hyvin
pitkälle menevästi Euroopan yhteisen puolustuspolitiikan
sijasta. Onhan Weimar-aloite, siis Saksan, Ranskan, Puolan, Espanjan
ja Italian yhteinen Weimar-aloite, juuri tämän
tyyppinen lähtökohdiltaan, ja siinä edellä kuvattuja
strategisia vaihtoehtokaavioita on lähdetty toteamaan.
Heillä se ei niinkään tietysti perustu
tarpeeseen saavuttaa puolustusyhteistyöllä taloudellisia
säästöjä, niin kuin meidän tapauksessamme
on asianlaita, vaan se on enemmän turvallisuuspoliittinen
yritys hankkia eurooppalaisille valtioille kyky toimia Yhdysvalloista
riippumatta operaatioissa Euroopan ulkopuolella.
Kolmas vaihtoehto, johon katseeni kiinnittyy ja jota pidän
ehkä todennäköisimpänä eri
seikat huomioon ottaen, on sellainen yhteisen puolustuksen strategia,
jossa eri Pohjoismaat asevoimien yhteisen kehittämisen
mallin kautta koettavat löytää yhteistä etenemistietä.
Siinä jokainen osallistuva valtio säilyttäisi
laajan asejärjestelmien kirjonsa, mutta ne yhdistäisivät
sen sijaan asevoimien tuotanto- ja kehitysprosesseja. Tällainen
asevoimien yhteisen kehittämisen malli olisi suuri etu
meille kaikille Pohjoismaille sekä puolustuksellisesti
että taloudellisesti, ja johonkin tämän
kaltaiseen meillä olen kannustamassa valmistelijoita ja
myöskin poliittisia päätöksentekijöitä,
sillä joitakin siirtoja tässä on pakko
rohjeta tehdä, tilanteessa, jossa mihinkään
radikaaleihin fundamentaalisiin kuvioihin ei ole mahdollisuuksia.
Tämmöinen strategioitten yhdistäminen
Pohjoismaitten välisen puolustusyhteistyön merkeissä on
mielestäni rauhallisen, maltillisen kehittämisen
linja, ja malliin turvautumalla Pohjoismaat pystyisivät
säilyttämään asevoimien operatiivisen
toimintakyvyn kansallisella tasolla mutta pääsevät
kuitenkin nauttimaan mallin tarjoamista hyödyistä.
Sen vuoksi tällaiset mallit olkoot nyt keskustelun pohjana,
kun arvioidaan Suomen puolustusvoimien kehittämistarpeita
alkaneessa Puolustusvoimien ja turvallisuuspolitiikan strategian
kehittämis- ja uudistamistyössä ja tilanteessa,
jossa se on luonnollisesti sovitettava yhteen Euroopan unionin yhteisen
puolustus- ja turvallisuuspolitiikan kanssa.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kari kysyi puheessaan poliittisesta
retoriikastani. Voi olla, että puhuin epäselvästi.
On syytä selventää.
Puolustusvoimat tekevät parhaansa hallituksen antamissa
taloudellisissa puitteissa, jotka ovat heikot. Ei Puolustusvoimia
olla ajamassa alas, mutta uskottavaa, kansallista koko maan puolustuskykyämme
ollaan vakavalla tavalla rapauttamassa. Tästä olin
ja tästä olen huolissani, uskottavasta, kansallisesta
puolustuksesta, ja tästä perussuomalaiset yleensäkin
ovat huolissaan. Jos näin jatketaan Kataisen hallituksen
linjalla, on koko puolustusratkaisuamme muutettava. Sitä ehkä kokoomus
tahtoo, mutta tätäkö myös edustaja
Kari ja sosialidemokraattinen puolue tahtoo?
Keskustelu päättyi.