2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi puolustustarvikkeiden
viennistä sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Jussi Niinistö /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen puolustustarvikeviennin kokonaisarvo
vuonna 2010 oli hieman vajaat 59 miljoonaa euroa. Viennistä lähes
60 prosenttia kohdistui Euroopan unionin jäsenmaihin ja
lähes 77 prosenttia Euroopan alueelle. Ehdotettu laki puolustustarvikkeiden
viennistä on Suomen puolustustarvikeviennin kannalta mitä merkityksellisin,
koska sillä pannaan täytäntöön
EU:n direktiivi unionin sisäisistä puolustustarvikesiirroista,
joiden piiriin siis vajaat 80 prosenttia Suomen puolustustarvikeviennistä vuonna
2010 sisältyi.
Lakiehdotuksen ja taustalla olevan direktiivin keskeinen ero
nykyiseen lainsäädäntöön
verrattuna on maastaviennin jakaminen kahtia Euroopan talousalueen
sisäisiin siirtoihin ja Euroopan talousalueen ulkopuolelle
suuntautuvaan vientiin.
Puolustustarvikkeiden vienti, kauttakuljetus ja välitys
olisivat sallittuja ainoastaan siihen myönnetyllä luvalla.
Lupa ratkaistaisiin asian laadun mukaan joko valtioneuvoston yleisistunnossa
tai puolustusministeriössä. Viennin sitä edellyttäessä puolustusministeriön
tulisi ulkoasiainministeriöltä erikseen selvittää,
ettei luvan myöntämiselle ole ulko- ja turvallisuuspoliittista
estettä.
Esitys ei sisällä muutoksia ulko- ja turvallisuuspoliittisen
harkinnan sisältöön. Puolustustarvikkeen
siirtoon Etan puitteissa sovellettaisiin yksinkertaistettua menettelyä.
Siirtolupa ratkaistaisiin puolustusministeriössä.
Arvoisa puhemies! Puolustustarvikkeiden maastaviennistä säädettiin
Suomessa ensimmäisen kerran jo vuonna 1938. Sen jälkeen
lainsäädännön sisältöä on
tarkistettu ja ajantasaistettu vastaamaan Suomea velvoittavia kansainvälisiä vientivalvontajärjestelyjä
ja
muiden länsieurooppalaisten maiden käytäntöjä.
Vientivalvontaa koskeva säännöstö on
useiden osauudistusten jälkeen muodostunut soveltajan kannalta
monimutkaiseksi lain ja alemmanasteisten säädösten
kokonaisuudeksi. Lisäksi on otettava huomioon, että perustuslain
kokonaisuudistuksen myötä on korostunut tarve
säätää yksilön oikeuksia
ja velvollisuuksia koskevista velvoitteista lain tasolla. Tämän
perusteella puolustusvaliokunta katsoo, että on olemassa
selvä tarve puolustustarvikkeiden vientivalvontaa koskevan
lainsäädännön uudistamiseksi.
Puolustusvaliokunta pitää mietinnössään
lakiehdotusta tarpeellisena ja perusteltuna ja esittää lakien
2.—6. hyväksymistä muuttamattomina ja
esittää 1. lain hyväksymistä muutettuna.
Arvoisa puhemies! Euroopan yhteisöjen komissio julkaisi
vuonna 2007 niin sanotun puolustusalan paketin, jonka tavoitteena
oli parantaa Euroopan puolustusalan kilpailukykyä. Ajatuksena
oli, että eurooppalaisten maiden tulisi pyrkiä puolustushankinnoissaan
ja tuotekehityksessä avoimempaan ja aktiivisempaan yhteistyöhön,
josta hyödyn korjaisivat viime kädessä eurooppalaiset
veronmaksajat. Puolustusmateriaalin sisäisiä siirtoja
koskeva direktiivi on osa tätä pakettia.
Suomi on eurooppalaisilla puolustusmateriaalimarkkinoilla pieni
toimija. Suomen viennin osuus Euroopan unionin alueen puolustustarvikeviennistä oli
0,7 prosenttia vuonna 2007, 1 prosenttia vuonna 2008 ja 0,9 prosenttia
vuonna 2009. Nämä ovat pieniä prosenttilukuja,
mutta ne voidaan suhteuttaa kotimaiseen todellisuuteen toteamalla,
että Suomen puolustus- ja ilmailuteollisuusyhdistyksen
jäsenyritysten palveluksessa on tällä hetkellä yli
9 000 henkilöä yritysten yhteenlasketun
liikevaihdon ollessa noin 1,6 miljardin euron tasolla. Hyvin tunnettuja
poikkeuksia lukuun ottamatta nämä yritykset ovat
usein pieniä, korkeintaan keskisuuria, mutta ne toimivat
korkeaa teknologiaa ja osaamista edellyttävillä alueilla.
Puolustusvaliokunta toteaa mietinnössään, että Puolustusvoimien
materiaalihankintoihin lähivuosina käytettävissä olevien
varojen supistuessa viennin merkitys korostuu kotimaisen teollisuuden
elinkelpoisuuden kannalta. Valiokunta toteaa mietinnössään,
että Puolustusvoimien toimintamenoihin kohdistuvien leikkausten
vaikutukset ulottuvat lähes viiveettä kotimaiseen
puolustusvälineteollisuuteen muun muassa vähenevän
huolto- ja ylläpitotoiminnan kautta. Valiokunta korostaakin,
että vientivalvontaa tulisi toteuttaa siten, että unionin
alueelle sitoutuneiden yritysten tasapuoliset vientimahdollisuudet
voidaan turvata.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksen mukaan lupa puolustustarvikkeen
vientiin tai siirtoon myönnetään tai
julkaistaan vain, jos lupa on Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisen
linjan mukainen eikä vaaranna Suomen turvallisuutta. Nykytilanteeseen
verrattuna lupaharkinnan yleiset edellytykset ilmenisivät
kuitenkin jatkossa suoraan laista. Valiokunnan mietinnössä painotetaan,
että lupaharkinnassa on otettava huomioon Euroopan unionin
neuvoston sotilasteknologian ja puolustustarvikkeiden viennin valvontaa
koskevien yhteisten sääntöjen määrittämisestä annettu
yhteinen kanta vuodelta 2008, joka sisältää muun
muassa lupaharkinnan perusteet.
Valiokunta toteaa mietinnössään pitävänsä välttämättömänä,
että luvan myöntämistä harkittaessa
tiedetään, missä ja kenen toimesta lupahakemuksen
tarkoittama puolustusmateriaali, mukaan lukien komponentit, on tarkoitettu
lopullisesti käytettäväksi.
Todettakoon lopuksi, että puolustusvaliokunta kiinnitti
mietinnössään huomiota vientivalvonnan
ja puolustusalan kansallisen teollisuuden kehittämisen
osittaiseen keskinäisriippuvuuteen.
On tärkeää, että ulko- ja
turvallisuuspoliittisen harkinnan ohella lupaharkinnassa otetaan huomioon
riittävällä tavalla myös puolustusteollisuuden
viennistä riippuvat kehittämisedellytykset, jotta
tätäkin kautta voidaan varmistaa Suomen puolustuksen
materiaalivalmius ja huoltovarmuuteen liittyvät seikat.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Rauhanjärjestöjen
ja vasemmiston perinteinen vaatimus aseviennin valvonnasta ja julkisuudesta
ei näytä tässä salissa saavan
kovinkaan sankkaa sanallista tukea, sen verran harvalukuinen on vasemmalla
tämä rauhan rintama tänä iltana.
Asevientiä koskevan lainsäädännön
keskeinen tarkoitus on luvanvaraisuuden ja valvonnan avulla varmistaa,
että aseita ei päädy tahoille, jotka
käyttävät niitä vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin.
Jos on olemassa tällainen merkittävä riski,
viennistä tulisi aina pidättäytyä.
Tämä linjaus, eli niin sanottu varovaisuusperiaate,
on ollut Suomen ja 10 muun valtion keskeisenä lähtökohtana
aloitteessaan kansainvälisen asekauppasopimuksen aikaansaamiseksi.
Sopimus on parhaillaan neuvottelujen alla YK:ssa. Siksi valvonnan väljentäminen
ei ole sopusoinnussa Suomen YK-linjan kanssa, ja tämä lakipaketti
tarkoittaa nimenomaan aseviennin valvonnan väljentämistä.
Vaikka direktiivi olisi antanut mahdollisuuden varovaisuusperiaatteen
yksityiskohtaiseen ja hallituksen esitystä tarkempaan kirjaamiseen
itse lakiin, on esityksessä luvan myöntämisen
edellytysten arviointi verrattain väljän kokonaisharkinnan
varassa. Itse lakitekstiin olisi ehdottomasti pitänyt kirjata
EU:n sotilasteknologian ja puolustustarvikkeiden vientisääntöjä koskevan
yhteisen kannan kahdeksan lupaharkinnan perustetta, selkeät
kiellot mukaan lukien.
Puhemies! Yleisten ja koontisiirtolupien kohdalla varovaisuusperiaatteen
noudattaminen ja riskien hallinta ovat jääneet
varsin vähälle huomiolle. Myös EU:n ja
Eta-alueen sisäisissä siirroissa tulisi ehdottomasti
noudattaa varovaisuusperiaatetta eli toimia yhteisen kannan 2 artiklan kriteerien
mukaisesti. Nimenomaan koontisiirtolupien kohdalla valvonta on vaikeaa,
ja lupaprosessista huolimatta piilee suuri vaara aseiden ja komponenttien
päätymisestä vääriin
käsiin. Myös vientilupiin liittyvän loppukäyttäjätodistuksen
esittäminen olisi pitänyt säätää kaikkia
lupia koskevaksi velvoitteeksi.
Lakiesityksessä ei millään tavalla
puututa asekaupan julkisuuteen. Olisi ollut oleellista ja tärkeää,
että hallituksen esityksessä olisi säädetty aseiden
ja muun puolustusmateriaalin vientiä koskevien lupahakemusten
ja myönnettyjen lupien julkisuudesta ja päätösten
avoimesta saatavuudesta. Vain asekaupan avoimuutta ja julkisuutta
lisäämällä media, kansalaisyhteiskunta
ja poliittinen päätöksenteko saavat reaaliaikaista tietoa
ja voivat riittävän tehokkaasti valvoa aseiden
vientiä. Tämä on oleellinen asia myös
Suomen kansainvälisen maineen ja maamme asekaupan moraalin
kannalta.
Edellä esitetyn perusteella vasenryhmä ehdottaa
eduskunnalle lausumaa, jonka ehdotuksen tulen tekemään
lain toisessa käsittelyssä. Lausumassa todetaan:
"Eduskunta edellyttää, että puolustustarvikkeiden
vientiä koskevaan valtioneuvoston asetukseen tulee kirjata
sitovina EU:n sotilasteknologian ja puolustustarvikkeiden vientisääntöjä koskevan
kannan 2 artiklan lupahar-kinnan yksityiskohtaiset perusteet. Asetuksella on
perusteltua myös säätää puolustusmateriaalin vientiä koskevien
lupahakemusten ja myönnettyjen lupien julkisuudesta ja
päätösten avoimesta saatavuudesta viranomaisten
julkisina asiakirjoina."
Siis asetuksella tässä voidaan vielä paljon
pelastaa tilannetta. Mutta oleellista on myös se kansalaiskeskustelu,
joka on toisaalla voimakkaasti käynnissä, ja se
arvostelu, jota Suomen asekauppojen salaamiseen kohdentuu ja kohdistetaan,
ja se kyllä olisi eduskunnassa aiheellista ottaa vakavasti
huomioon. Suomi vie aseita, Suomi on vahvistanut monia asekauppoja
alueille, joissa loukataan ihmisoikeuksia ja rikotaan monia kansainvälisiä sopimuksia.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Puo-lustustarvikkeet ja puolustustarviketeollisuus
ja puolustustarvikkeitten valmistus on Suomen kannalta yksi merkittävä toimiala
1,6 miljardin liikevaihdolla. Se on työllisyyden kannalta
erinomainen asia, vientitulojen kannalta, vaikka ne nyt eivät
niin suuren suuret olekaan, mutta ennen kaikkea teknologian kehittämisen
kannalta todella tärkeä toimiala.
Kun tätä lakiesitystä katsoo, niin
kyllä siellä on monta erinomaista kohtaa, jotka
vakuuttavat siitä, että tämän
pitää olla erittäin tarkkaan säänneltyä ja
luvanvaraista, nimenomaan kun puhutaan viennistä, ettei
näitä vaikutusvälineitä sitten ajaudu
semmoisiin maihin, joissa demokratia ei ole kohdallaan, ihmisoikeuksia
loukataan. Pidän erinomaisena asiana sitä, että tämä laki
uudistetaan ja se kaikki viedään yleensä kaiken
kaikkiaan lain tasolle. Minusta on ihan oikein ja hyvä, että tätä nykytilaa
tarkennetaan niin erinomaisella tavalla kuin tässä lakiesityksessä tehdään.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aluksi haluan kiittää puolustusvaliokunnan
puheenjohtaja, edustaja Jussi Niinistön puolustusvaliokunnan
mietinnön hyvästä ja analyyttisestä esittelystä.
Nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys
julkisesta puolustustarvikkeiden viennistä, siirrosta, välityksestä ja
kauttakuljetuksesta on kokoomuksen mielestä kannatettava,
tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen, sillä se yhtenäistää Euroopan
yhteisön jäsenmaiden käytäntöjä puolustustarvikkeiden
vientiä koskevassa lupaharkinnassa. Esitys on myös
maanpuolustuksen kannalta ongelmaton ja toteutuessaan helpottaa
toimialan yritysten toimintamahdollisuuksia yksinkertaistamalla
byrokratiaa.
Esityksellä pannaan täytäntöön
Euroopan unionin sisäisiä puolustustarvikesiirtoja
koskeva direktiivi, jossa käytäntöjä yksinkertaistettaisiin
ja yhdenmukaistettaisiin. Puolustustarvikkeiden viennin luvanvaraisuus
sinänsä säilyisi, eikä esitys
sisällä muutoksia puolustustarvikkeiden viennin
ulko- ja turvallisuuspoliittisen harkinnan sisältöön,
joten lupaharkinta on jatkossakin tapauskohtaista ja kokonaisharkintaa.
Uutena asiana sen sijaan olisivat luotettavuustodistusten myöntämiset
yrityksille ja yritysten rekisteröitymiset yleisen siirtoluvan
käyttäjiksi, jotka niin ikään
parantavat ja yhdenmukaistavat vientikäytäntöjä.
Valiokunnan lausunnossa todetaan, että Puolustusvoimien
materiaalihankintoihin lähivuosina käytettävissä olevien
varojen supistuessa viennin merkitys korostuu kotimaisen puolustusvälineteollisuuden
elinkelpoisuuden kannalta. Tämä vaikuttaa tietenkin
kotimaisen puolustusvälineteollisuuden tulevaisuuteen, joten
on toivottavaa, että unionin alueelle sijoittuneiden yritysten
tasapuoliset vientimahdollisuudet voidaan turvata.
Arvoisa puhemies! Kokoomus pitää tarpeellisena,
että Suomessa olisi kilpailukykyinen oma teollisuus, joka
kykenee omalta osaltaan vastaamaan Suomen puolustusvoimien tarpeisiin.
Lakiesitys mahdollistaa alan yritysten toimintamahdollisuuksien
parantumisen ja on siksikin kannatettava, että sellainen
tilanne, jossa suomalaisen puolustusvälineteollisuuden
ainoa asiakas olisi Suomen puolustusvoimat, ei pidemmän päälle
ole taloudellisesti ajatellen mahdollista. Kotimaisella teollisuudella
on erityisen tärkeä rooli myös puolustuksen
materiaalivalmiuden ylläpitämisessä ja
huoltovarmuuden näkökulmasta.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksen tarkoituksena on täyttää hyvinkin
tärkeitä tavoitteita. Euroopan talousalueen sisällä tapahtuvia
puolustustarvikesiirtoja koskevia käytäntöjä halutaan
yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa. Laki säädetään
vastaamaan paremmin myös Suomen perustuslain vaatimuksia.
Esityksellä pannaan myös täytäntöön
Euroopan unionin sisäi- siä puolustustarvikesiirtoja
koskeva direktiivi. SDP:n mielestä on hyvä, että sääntelyä selkeytetään
ja sen ymmärrettävyyttä ja johdonmukaisuutta
parannetaan. Lupamenettelyjen yksinkertaistaminen ja harmonisoiminen
Euroopan unionin alueella parantaa puolustusteollisuutemme toimintaedellytyksiä sekä
lisää yleisesti
eurooppalaisen puolustusteollisuuden kilpailukykyä. Myös
huoltovarmuus kasvaa.
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunta on kuullut eri asevalmistajien
arviointeja uuden direktiivin vaikutuksista ja saanut käsityksen,
että lainmuutoksella ei ole haitallista vaikutusta Suomen
aseviennille, päinvastoin se yhdenmukaistaa asemaamme Euroopan
markkinoilla. Perustuslain mukaan lain säännösten
on oltava riittävän täsmällisiä ja
tarkkarajaisia ja elinkeinovapauden ja omaisuudensuojarajoitusten
on oltava oikeassa suhteessa. Rajoitusten täytyy ilmetä laista
riittävän täsmällisellä tavalla.
Siksi täsmennykset ovat tarpeen.
SDP:n valiokuntaryhmä esitti tarkennuksia 17 ja 32 §:iin.
17 §:ssä säädetään
luvan peruuttamisen edellytyksistä. On kohtuullista, että luvan
peruuttaminen sidotaan ehtojen olennaiseen rikkomiseen sekä tahalliseen
harhaanjohtavien tietojen antamiseen. Luvan peruuttamisen ehtona
oleva painava syy voisi olla Suomen turvallisuusetuihin tai yleiseen
järjestykseen liittyvä syy. Lakiehdotuksen 32 §:n
mukaan puolustusministe-riö voisi peruuttaa rekisteröitymisen
hyväksymisen, jos yleisen siirtoluvan ehtoja on rikottu,
rekisteröitymistä haettaessa on annettu vääriä tietoja
tai hyväksymisen edellytykset tai olosuhteet ovat olennaisesti
muuttuneet. Tässäkin olisi kohtuullista painottaa,
että peruuttaminen sidottaisiin ehtojen olennaiseen rikkomiseen
ja harhaanjohtavien tietojen tahalliseen antamiseen. Rekisteröidylle
olisi myös syytä antaa mahdollisuus korjata ehtoja
rikkova toiminta. Puolustusvaliokunta teki näistä pykälätarkennuksista
huomiot mietintöön.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Asevientiasiat ovat tärkeitä asioita
ja hyvin herkkiä asioita. Ne puhuttavat myös Suomessa.
Niitä seurataan aika tarkoin, media seuraa. Ne puhuttavat
aika tavalla ja varsinkin silloin, kun ollaan tekemisissä ihmisoikeuksien
kanssa, ja kun voidaan esittää ainakin kysymys,
ovatko suomalaiset aseet kulkeutuneet sotaa käyvien maitten käyttöön,
niin silloin asiat yleensä tutkitaan hyvin perin pohjin.
Sen takia näissä asevientiin liittyvissä asioissa
on syytä kyllä olla erittäin tarkkana,
niin kuin tässä tämän asian
käsittelyssä eduskunnassa puolustusvaliokunnassa
on oltukin.
Minulla on muutama näkökohta tähän
mietintöön. Ensimmäinen on sen korostaminen,
että luvanvaraisuus siis säilyy. Se on olennaista,
että suomalaisessa käytännössä luvanvaraisuus
säilyy. Käytäntöjä toki
yksinkertaistetaan ja yhdenmukaistetaan, se on tämän
uudistuksen tarkoituskin, mutta itse luvanvaraisuus säilyy,
ja tässä suhteessa ei tehdä mitään
muutoksia puolustustarvikkeiden viennin ulko- ja turvallisuuspoliittiseen
harkinnan sisältöön. Se harkinta on jatkossakin
tapauskohtaista, ja se harkinta on ikään kuin
kokonaisharkinta, missä on mukana myös tämä vertailu
Suomen ulkopoliittiseen linjaan nähden.
Tässä harkinnassahan on käytäntönä se
hyvä perusta, että ulkoministeriö arvioi
vientitapausta, esittää siitä lausuntonsa,
ja sitten viennin suuruudesta ja muusta luonteesta johtuen päätöksen tekee,
luvan antaa joko puolustusministeriö tai koko valtioneuvosto.
Semmoisiakin tapauksiahan on ollut, että valtioneuvosto
on joutunut asiasta jopa äänestämään,
ei ole päässyt kerralla yksimielisyyteen, vaan
on joutunut äänestämään. Se
kertoo siitä, että tämä harkinta
kussakin asevientitapauksessa on olennainen osa tätä suomalaista
käytäntöä.
Sitten toinen näkökohta. Sen kyllä jo
puheenjohtaja Niinistö täällä selvittikin
numeroilla aika tarkkaan. Puolustustarvikeviennin kokonaisarvohan
ei ole mikään julmettu. Se on vajaa 60 miljoonaa
euroa, josta siis enemmistö, selvä valtaosa, suuntautuu
Euroopan unionin jäsenmaihin ja Euroopan alueelle. Se,
mitä me viemme, tätä puolustustarvikepuolta,
se on ollut pääasiassa ajoneuvoja, suojavarusteita
ja ampumatarvikkeita, ja kaikkien näitten osalta laatu
puhuu puolestaan. Suomalaiset puolustustarvikkeet ovat suosittuja,
kysyttyjä sen vuoksi, että niitten laatu on testattu
ja ne ovat laadultaan siis vakaata luokkaa, varmaa, vakaata luokkaa.
Tähän liittyy se näkökohta,
että vaikka Suomen viennin osuus Euroopan unionin alueen viennistä on
se prosentti, taikka oikeastaan allekin menneinä vuosina,
niin kuitenkin Suomen Puolustus- ja Ilmailuteollisuusyhdistyksen
jäsenyritykset työllistävät
yli 9 000 suomalaista naista ja miestä. Ja kun
liikevaihto on 1,6 miljardia euroa osapuilleen, tuolla tasolla,
niin kyllä siinä on merkittävästä suomalaisesta
osaamisesta ja teollisuudesta, työllistämisestä ja
myös aluepolitiikasta omalta osaltaan kysymys. Tämä ei
ole mikä tahansa kysymys, mitä me tälläkin
hetkellä käsittelemme, ajatellen tämän
oman maamme teollisuutta ja työllisyyttä ja aluepolitiikkaa,
monilla paikkakunnilla suorastaan erittäin tärkeä asia.
Sitten kaksi näkökohtaa ihan loppuun. Kun nyt
Puolustusvoimille suunnatut rahat ovat kaikkein rankimpien leikkausten,
säästöleikkausten, kohteena, niin se
vaikuttaa myös tähän puolustustarviketeollisuuteen
viiveettä, ja sen vuoksi viennin merkitys korostuu näitten
yritysten jatkuvan menestyksen ja työllistävyyden
näkökulmasta. Sen takia tämänkin
lain eteenpäinvieminen on tärkeää,
niin että teollisuutemme on lähtökohtaisesti
samalla viivalla muitten yritysten kanssa, joitten kanssa me kilpailemme.
Viimeinen näkökohtani on hyvin tärkeä asia. Vientivalvonnan
täytyy olla, niin kuin ulkoasiainvaliokuntakin korostaa,
sen kaltainen, että kaikilla unionin alueella operoivilla
yrityksillä on tasapuoliset vientimahdollisuudet, että ei
ole mitään lusmuilua, ei päästä lusmuilun
avulla parempaan kilpailuasetelmaan, vaan että se kontrolli
on samanlaista ja yhtä tiukkaa eri puolilla, jolloin myös
suomalaisella teollisuudella on erittäin hyvät
menestymisen mahdollisuudet.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Asiaa voidaan tarkastella, niin kuin
onkin tässä tehty, rauhanaikaisena tilanteena.
Mutta itse asiassa se, että Suomi olisi sodassa tai olisi
ajautumassa kriisiin, on se viimeinen paikka, jossa arvioidaan,
onko maamme teollisuus kykeneväinen kotimaisin voimin tuottamaan
sen, mitä maamme sellaisessa tilanteessa tarvitsee. Tässä mielessä huoltovarmuus
ja näihin asioihin liittyvä pitkän aikavälin
tarkastelu on erittäin huolestuttavaa, koska Suomesta katoaa
koko ajan tuotannollista toimintaa, jossa välillisesti
tai suoranaisesti on kapasiteettia puolustustarviketeollisuuteen.
Suomella pitää olla liittoutumattomana ja puolueettomana
maana aika hyvä sietokyky omin voimin selviytyä,
kunnes riittävä aika on kulunut, jotta kokemuksen
perusteella rauha saadaan solmituksi.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tulkoon ihan selkeästi sanotuksi,
että en suinkaan vaadi asekaupan lakkauttamista. Suomen aseteollisuus,
puolustusteollisuus, on tärkeä työllistäjä,
ja sen toimintaedellytykset pitää tietenkin turvata.
Se on päivänselvä asia. Mutta minun päähäni
ei mahdu se, miksi Suomen asevientipäätökset,
viranomaispäätökset, eivät ole
julkisia ja avoimesti saatavissa. Minä en näe
näillä kahdella asialla mitään
yhteyttä tai sellaista negatiivista yhteyttä,
että näiden kauppojen julkisuus suuntautuisi jotenkin
Suomen puolustusteollisuutta vastaan.
Yleiskeskustelu päättyi.